Kommunikasjonsstrategi: Slik lykkes du med digital markedsføring
Tenk Digitalt - Digital strategi

Kommunikasjonsstrategi: Slik lykkes du med digital markedsføring

Jeg tar deg gjennom fem steg vi bruker for å lage og vedlikeholde en praktisk kommunikasjonsstrategi for digital markedsføring. Digital markedsføring kan være vesentlig mer effektivt enn tradisjonell markedsføring. Det forutsetter at du har en digital kommunikasjonsstrategi og et nettsted som er bygget for digital markedsføring. Kommunikasjonsstrategien må følges opp og vedlikeholdes kontinuerlig.

 

Jeg har jobbet med et hundretalls kunder hvor deres digitale kommunikasjonsstrategi og plan for digital markedsføring er tema. Vi har utviklet en modell – sammen med våre kunder – som vi typisk reviderer en gang per kvartal.

Vi kaller det kort for: «Digital strategi«.

I et kvartalsvis møte analyserer vi utviklingen siste kvartal og legger en detaljert plan for kommunikasjonsstrategi i digitale kanaler for det neste kvartalet.

Vi har fokus på digitale kanaler som er vårt fagfelt.

I følge tall fra Media Norge var den samlede omsetningen i Norske medier 20,4 milliarder i 2018. Av dette utgjorde omsetningen på internett 10,5 milliarder kroner.

Det var første gang digitale medier passerte 50% av omsetningen.

Det er opp fra cirka 17% ti år tidligere. Andelen av markedsføringsbudsjettet som benyttes i digitale kanaler vil fortsette å øke.

Markedsføring i tradisjonelle kanaler

Den tradisjonelle måten å annonsere produkter og tjenester har vært i trykte medier – eller analogt, på stammespråket.

For bare 10-15 år siden var annonser i aviser og tidsskrifter, brosjyrer, produktkataloger og plakater det mesteparten av markedsføringsbudsjettet ble brukt på.

Slik er det ikke lenger.

Selskap med store budsjetter og forbrukermarkedet som målgruppe annonserte også i radio og TV, noe de fortsatt gjør i dag.

Det er altså særlig papiraviser, ukeblader, fagpresse, kataloger og direkte reklame som har blitt nedprioritert eller erstattet med markedsføring på internett.

Utfordringen med analoge medier er at man har begrenset mulighet til å måle effekten av annonsene. I tillegg er det begrenset mulighet til å målrette mot et bestemt publikum.

Man kan selvsagt målrette ved å annonsere i et bransjeblad eller tidsskrift for spesielt interesserte. Stort sett er det ikke mulig å målrette annonser i trykte medier, radio eller TV, med unntak av i helt spesielle tilfeller.

Man kan se effekten av annonsene om man øker salget, men man vet ikke hvem som ser annonsen og hva som skjer etter at annonsen er sett.

Man kan heller ikke gjenta budskapet mot de som har sett annonsen tidligere, men ikke bestilte noe. Man får også i begrenset grad målt hvilke av annonsene som virket best. Ofte må man også vente lenge på å se effekten av annonseringen.

De fleste som bruker annonsekroner i trykte medier, radio og TV gjør det for å bygge sin merkevare.

Dette er svært viktig og bør ha en sentral posisjon i enhver bedrifts kommunikasjonsstrategi.

Forskjellen på digital markedsføring og tradisjonell markedsføring

Med digital markedsføring behøver man ikke lenger synse eller gjette på hva som virker best.

Man måler effekten umiddelbart.

Du kan teste ut annonser med ulikt budskap og finne ut hvilket av alternativene som har best effekt – før du bestemmer hvilket alternativ du velger å gå for.

Med litt erfaring og kunnskap kan du beregne ganske nøyaktig hva det koster deg å få en ny kunde.

Den største forskjellen på tradisjonell og digital markedsføring er at mesteparten av arbeidet kan automatiseres og at du kan gjennomføre en dialog med mange mennesker med skreddersydde budskap som oppleves relevant for de du snakker med.

Du kan personalisere budskapet til mottageren og levere forskjellige opplevelser avhengig av hvem du kommuniserer med.

I digitale kanaler benyttes kunstig intelligens for å målrette budskapet mot en målgruppe som har interesse for budskapet. Det finnes en rekke måter å målrette annonser mot kunder, mulige kunder og andre som kanskje er interessert.

Videre kan du målrette mot ukjente som ligner på dine kunder, du kan målrette mot besøkende i nettbutikken din som forlot en handlevogn eller målrette annonser  mot ukjente som har besøkt dine eller dine konkurrenters nettsider.

De mest brukte digitale kanalene

De største kanalene for digital markedsføring er Google og Facebook. Det finnes mange andre aktører, de fleste er internasjonale plattformer.

Google har 95% av søkemarkedet i Norge. I Google kan du bli funnet gjennom et organisk treff hvis sidene dine er optimalisert for søkemotorer (SEO) eller gjennom Google Ads. Google deler ikke tall, men det antas at Google hadde en omsetning i Norge på cirka 3,5 milliarder kroner i 2018.

Facebook har omkring 3,5 millioner brukere i Norge. I tillegg eier de Instagram, Messenger og WhatsApp. Alle med store brukertall og alle med mulighet for digital markedsføring. LinkedIn, Twitter og Snapchat er andre tjenester som tilbyr annonser.

I tillegg til dette finnes såkalte display annonser eller bannere som leveres gjennom forskjellige nettverk med millioner av nettsteder. Google og Facebook er også størst på display. Bannerannonser tilbys også av norske medier.

Norske digitale kanaler

Norske papiraviser har mistet 67% av reklameinntektene i perioden fra 2008 til 2018. De har selvsagt forsøkt å ta tilbake noe av denne omsetningssvikten gjennom sine egne nettaviser.

Schibsted har lykkes svært godt med finn.no som er en stor internasjonal suksess med rubrikkannonser. De har også laget en løsning for online bestilling av digitale annonser som også har en mulighet for målretting basert på informasjon om brukerene.

Jeg heier på norske medier!

Norske medier har dessverre langt igjen for å være konkurransedyktige mot de amerikanske plattform-gigantene.

På Facebook laster du opp bilde, tekst og link og velger publikum og budsjett. Et minutt senere er annonsen på luften og du kan følge utviklingen og se resultater kontinuerlig. Til sammenligning tar det noen dager fra du har levert bestillingen til kampanjen blir startet i Schibsted sin løsning.

Organisk synlighet i digitale kanaler

Det er også viktig å vurdere verdien av organisk digital trafikk. Søkemotorer og sosiale medier kan gi betydelig med gratis trafikk. Særlig søkemotoroptimalisering driver store mengder gratis organisk trafikk. Helt «gratis» er det jo ikke, noen må skrive innholdet og poste på sosiale medier.

En annen kanal som ofte oversees er e-post. Dette er tilnærmet gratis og konverterer bedre enn de fleste andre kanaler. Hvis du ikke har en e-postliste anbefaler jeg at du starter så raskt som mulig med innsamling av e-postadresser!

Alt dette er selvsagt bortkastet om du ikke har nettsider som overbeviser og konverterer besøkende.

Jeg går gjennom de ulike kanalene i mer detalj nedenfor.

 

Viktige avklaringer for din kommunikasjonsstrategi

Før vi går løs på våre fem steg for en digital kommunikasjonsstrategi, vil jeg gå gjennom de fire viktigste spørsmålene du må ha klart for deg før du starter.

Hvem vil du snakke med?

Det er avgjørende at du vet med sikkerhet hvem som er din målgruppe.

Vi anbefaler å lage en «personas» som er et mentalt bilde på den personen du vil snakke med. Bruk gjerne et bilde av en typisk representant fra målgruppen og beskriv personasen med interesser, utfordringer og målsetninger som du tenker er relevant.

Du kan finne gratis bilder på en av disse gratis stock foto sidene.

Så velger du en av dine personas som mottager for ditt budskap – og former det slik at det treffer så godt som mulig denne personasen.

Mange blir overrasket når vi studerer hvem som besøker nettsidene deres. Det samme gjelder hvem som reagerer på deres digitale annonser. Vi sjekker også hvem som besøker konkurrentenes nettsider.

Det er veldig lett å tro at man har en bestemt målgruppe for senere å oppdage at det er helt andre målgrupper som er viktigere. Det er mange markedsførere som har kastet bort betydelige markedsføringskroner på feil målgruppe.

Den beste måten å finne ut av dette er gjennom digital markedsføring – og testing, testing, testing.

Kommunikasjonsstrategi: Personas - hvem er din målgruppe?
Kommunikasjonsstrategi: Personas – hvem er din målgruppe? Velg et bilde av en typisk representant og se for deg denne personasen når du skriver innhold.

Hvor kan du snakke med målgruppen?

Både organisk rekkevidde og annonsering i digitale flater handler om å få best mulig synlighet for relevant innhold til riktig målgruppe for lavest mulig pris.

Det finnes svært mange alternative kanaler.

Nettsidene dine er et åpenbart sted å snakke med målgruppen. Og de fleste andre kanaler handler om merkevarebygging eller klikk til nettstedet. Avhengig av hvem som er din målgruppe vil du kanskje velge en av disse kanalene:

  • Nesten alle bruker Facebook – ofte og mye
  • Facebook eier også Instagram, Messenger og WhatsApp
  • LinkedIn er en god B2B kanal
  • SnapChat er favoritten til unge voksne
  • Twitter er best for å nå journalister som kan gi verdifull omtale
  • I tillegg kommer søkemotorer, e-post, bannerannonser og mange andre kanaler

Felles for alle kanalene over er at du kan nå brukere av disse tjenestene organisk ved å produsere godt og engasjerende innhold, eller med betalte annonser.

Det er mye bedre å velge en eller to kanaler og beherske disse fullt ut før du eventuelt tar fatt på en ny kanal.

Hva skal du si til målgruppen?

Når du først har noen som besøker nettsidene dine blir din oppgave å overbevise dem og konvertere besøkende til leads og kunder.

Du må altså finne et budskap som treffer målgruppen. Her kommer dine personas til nytte.

Med digital markedsføring behøver du ikke lenger å gjette hva som er det riktige budskapet. Du kan teste det! Du måler effekten umiddelbart.

Du kan også teste ut hvilke annonser med ulikt budskap som fungerer best i forskjellige kanaler og umiddelbart se hva som fungerer bra og hva som ikke fungerer så godt.

Gjort riktig kan du også måle ganske nøyaktig hva det koster deg å få en ny kunde.

Hva vil du at de besøkende skal gjøre?

Har du tenkt gjennom hva du vil at de som besøker nettsidene dine skal gjøre når de er der?

Mange eiere av nettsider har helt klart aldri stilt seg selv dette spørsmålet. Og det er egentlig litt trist.

Du har sikkert legt merke til det samme. Du kommer til et nettsted og klarer ikke å finne det du leter etter. For eksempel: Du finner et produkt du vil kjøpe, men det går ikke an å bestille. Eller du finner en interessant restaurant, men ikke menyen eller mulighet til å bestille bord.

Vår anbefaling er at du bør la de besøkende vite hva du vil at de skal gjøre med en gang. Det vil si at vi anbefaler at du plasserer din viktigste handlingsoppfordring (CTA – Call To Action) på åpningssiden på nettstedet.

Typisk vil du at de skal kjøpe noe i din nettbutikk, ta kontakt eller legge igjen sine kontaktdetaljer. Du vil absolutt at de skal gi deg sin kontaktinformasjon, selv om det bare er for å motta ditt nyhetsbrev.

Dette skyldes den såkalte «rule of seven.» En gammel tommelfingerregel innen markedsføring som sier at du må vise et budskap syv ganger før det synker inn.

Det er høyst verdifullt å få så mange som mulig til å ha et forhold tl din merkevare. Merkevarebygging handler om verdier og repetisjon.

I dag blir vi bombardert med så mange budskap hver dag at du trolig må repetere budskapet ditt mer enn syv ganger, men uansett vil hver eneste eksponering hjelpe.

Du kan laste ned denne artikkelen her:

Guide: En digital strategi som virker!

Last ned vår praktiske guide til hvordan du kan utvikle en digital kommunikasjonsstrategi for din virksomhet. Guiden tar deg gjennom vår fem-stegs prosess for å nå ut til din målgruppe. 

 

Fem steg for å lage en kommunikasjonsstrategi for digital markedsføring

Hvert kvartal setter vi av to til fire timer til en digital strategiworkshop med våre byråkunder. I workshopen går vi gjennom vår modell for kommunikasjonsstrategi for digital markedsføring.

Våre fem steg for en kommunikasjonsstrategi for digital markedsføring er:

  1. Analyse av situasjonen og målsetning
  2. Synlighet – hvordan vi når ut til målgruppen
  3. Overbevise – hvilket innhold vi publiserer 
  4. Konvertere – hvordan vi etablerer kontakt og salg
  5. Engasjere – hva gjør vi for å engasjere kunder

I workshopen blir analysene gjennomgått og grundig diskutert, som grunnlag for tiltak innenfor hvert av de fem stegene over.

Deretter utformes planen for digital markedsføring for det kommende kvartalet. Vi blir enige om en innholdsplan, tiltaksliste og mål for kort og lang sikt revideres.

1 Analyse av situasjonen og målsetning

Vi starter arbeidet med kommunikasjonsstrategien ved å foreta en grundig analyse av alle digitale plattformer bedriften er tilstede i.

Det første steget i alle strategier er planleggingen. Konkurransen om oppmerksomhet i digitale kanaler er stor, og for å bli en av de beste må du ha en god plan, fastlagte mål og iverksette og optimalisere din kommunikasjonsstrategi.

Og i tillegg: Du må tenke langsiktig men ta ett steg av gangen.

Analyse av situasjonen

Analysen gjennomføres for å forstå den nåværende situasjonen. Vi benytter en rekke analyseverktøy som bidrar til å fordype forståelsen av hvordan nettstedet og de andre kanalene virker sett i forhold til den overgripende strategien for virksomheten.

Det er forrige kvartals mål analysen tar utgangspunkt i. Sammen med kunden fastsetter vi også hovedmål og delmål for det kommende kvartalet.

Hva vi fokuserer på avhenger av hver enkelt kunde, men det er selvsagt noen fellestrekk.

Hvor godt nettstedet virker er helt sentralt for all digital markedsføring og alle virksomheter.

Kommunikasjonsstrategi - dette er verdens største nettsted
Verden største nettsted.  (Kilde: Alexa/Similar web)

Vi har studert verdens største nettsider. De er alle plattformer med stor grad av brukergenerert innhold. Sosiale medier, meldingstjenester og video er gjengangere på listen. Ett fellestrekk er at det er massive nettsted med enorme mengder innhold.

Et annet poeng er at alle disse nettstedene definerer bedriften. Google er verdens klart mest brukte søkemotor med 5,5 milliarder søk hver dag! Innholdet er i prinsippet indeksert innhold fra alle verdens nettsted – altså brukergenerert.

YouTube, Facebook og Twitter er sosiale medier med milliarder av brukere som laster opp alt tenkelig innhold.

I Norge er de første tre posisjonene identiske – så følger VG, finn.no, NRK og Dagbladet. Medier har selvsagt også enorme mengder innhold og finn.no er brukergenerert.

Felles for disse nettstedene er at brukene deres gjerne bruker tjenestene hver eneste dag, ofte mange ganger per dag. Hvor ofte googler du noe, eller sjekker Facebook?

Hva kan vi lære av disse nettstedene?

Hvis du vil skape en merkevare og et nettsted som blir mye brukt kreves det mye innhold som er interessant for din målgruppe. Kan du få brukene dine til å lage innhold for deg?

De aller fleste norske nettsted har veldig lite innhold og veldig lite trafikk.

Har du mindre enn 100 sider på nettstedet vil jeg anbefale at du lager mer innhold. 100 sider blir beskjedent sammenlignet med disse aktørene. Med 100 sider har du sannsynligvis innhold som kan dekke ditt fagfelt ganske godt og ha nok relevant informasjon til å være interessant for din målgruppe.

Et annet veldig viktig poeng er at de aller fleste undervurder hvor mye trafikk som skal til for å få bestillinger eller leads fra nettsidene. De aller fleste som besøker en nettside leser bare den siden de fant på Google og deretter forlater de siden. Det er om å gjøre å fange de besøkende når de kommer innom…

Klarer du mer enn 1% konverteringsgrad er det ansett for å være ganske bra – litt avhengig av hva slags konvertering det er snakk om.

Dette er typiske undersøkelser du kan gjøre:

  • Antall besøkende per måned, fluktfrekvens, tid på siden, antall sider besøkt
  • Det mest populære innholdet – antall sidevisninger per side
  • Trafikkilder, enheter og demografi (alder, kjønn, interesser)
  • Søketrafikk: Antall besøk, populære poster, rangering for ulike nøkkelord, CTR, konverteringer
  • Betalt søk: Antall klikk, konverteringer, kost per klikk, kost per konvertering
  • Sosiale medier: Antall besøk, populære poster, engasjement (kommentarer, delinger og likes), konverteringer
  • Annonser i sosiale medier: Antall klikk, konverteringer, kost per klikk, kost per konvertering
  • E-post: Antall sendt, populære kampanjer, automatiske kampanjer, antall åpnet, antall klikk, konverteringer
  • Direkte besøk: Populære sider, populære tjenester, konverteringer

Fokuser på konverteringene

Ettersom målet bør være konverteringer, går vi gjerne ekstra nøye gjennom disse for å lære hvordan de besøkende opptrer. Det er ofte stor forskjell på de ulike konverteringene. Vi pleier å si at det er vanskelige konverteringer som har høy verdi: Salg, prøveperioder og kontaktforespørsler har høy verdi men er vanskelige å oppnå. Dette er disse handlingsoppfordringene vi vil se først!

Nedlastinger, påmeldinger på nyhetsbrev og lignende er ganske lett å oppnå, men gir ikke så stor verdi på kort sikt. De er imidlertid veldig verdifulle på lang sikt dersom du sender nyhetsbrev med interessant innhold og automatiserer e-post kampanjer avhengig av hvilken konvertering det gjelder.

Vi opplever at det er veldig små detaljer som skal til for å øke konverteringsgraden vesentlig! Vi har gjort eksperimenter der forskjellen har vært 300% fra beste til dårligste resultat – bare med fargen på knappen! Tilsvarende med valg av bilder – og enda større utslag på hvilken tekst som benyttes.

Jeg tør hevde at konverteringsgraden på en god og smart kampanje kan være ti ganger høyere enn på en klumsete kampanje. Og det er sistnevnte vi ser mest av.

Etterhvert har vi selvsagt opparbeidet en viss ryggmargsrefleks for hva som virker og hva som bør unngås. Men det er fortsatt testing, testing, testing som gjelder!

Vi undersøker også jevnlig de viktigste konkurrentene for å se om det er noe vi kan lære av dem. Vi undersøker hvilket innhold som skaffer dem trafikk og hvordan de skaffer konverteringer.

Definere mål og delmål

Din digitale kommunikasjonsstrategi må være målbar.

Ikke gå i fellen med å sette mål for alt som er mulig å måle. Da får du fort et kaos med uviktige mål som ikke virkelig har betydning for de viktige målene – så fokuser på det som betyr noe!

Det er riktignok en god idé å følge med på alle tenkelige måleindikatorer. Det gir en bedre forståelse for hvordan alt henger sammen. Jeg er ganske sikker på at du vil få en god del aha opplevelser etter hvert hvis du følger med på Google Analytics, Search Console, Facebook Insight og andre rapporteringsverktøy.

Jeg anbefaler at du bruker SMART modellen for å sette mål.

Altså at målene er Spesifikke, Målbare, oppnåelige (Achievable), Relevante og Tidsbaserte mål. Med denne modellen som utgangspunkt vil du velge mål som kan bidra til at kommunikasjonsstrategien din skaper resultater.

sette mål/ SMART-mål

Eksempler på gode mål

Når vi bestemmer KPI’er (Key Performance Indicators) sammen med kunder ønsker vi å fokusere på de viktigste målene og driverne for disse.

Salg i nettbutikken eller konverteringer er det viktigste målet.

De viktigste driverne er trafikk og konverteringsgrad, så dette måler vi selvsagt også. Hvor stor trafikken er har jo egentlig ikke noe særlig stor betydning, men det er en forbausende klar sammenheng mellom hvor stor trafikken er og hvor mange konverteringer som kommer.

Sagt på en annen måte – det er forbausende hvor jevn konverteringsgraden er hvis vi ikke eksperimenterer med konverteringene eller gjør endringer på nettsiden.

Dette er noen mål vi ofte følger med på:

  • Omsetning fra nettbutikk
  • Antall Konverteringer av forskjellige klasser
  • Antall leads generert (f.eks som ønsker kontakt)
  • Totalt antall konverteringer
  • Mål for anskaffelseskostnad per kunde (CAC – Customer Accusation Cost)
  • Mål for avkastning på investeringer (ROI – Return on Investment)

En av kriteriene for SMART mål er at målene er realistiske – og vi opplever ofte at oppstartsbedrifter har litt urealistiske mål.

Veldig ofte opplever jeg at markedsbudsjettet er alt for lavt!

Som eksempel: Hvis du tilbyr SaaS programvare – en nettskyløsning – så er tommelfingerregelen at markedsbudsjettet bør tilsvare forventet omsetning første året hvis løsningen din er unik og har store konkurransefordeler. Hvis løsningen er på nivå med konkurrentene er normen at du må kunne holde markedsføringsbudsjettet på nivå med omsetningen de første tre årene.

I tillegg kommer arbeidet med markedsføringen.

Sørg for at kommunikasjonsstrategien er samkjørt med overordnet strategi

Når du har bestemt deg for hva som er målet er neste steg å finne ut hvordan du kommer deg dit.

Kommunikasjonsstrategien må selvsagt være samkjørt med med den overordnede startegien for bedriften eller virksomheten.

Det finnes mange forskjellige modeller som kan hjelpe deg med å utvikle strategien din, og vi anbefaler Business Model Canvas.

Business Model Canvas ble skapt av Alexander Osterwalder som en god modell for oppstartsselskap i 2005. Etterhvert har modellen vist seg å passe godt også for vel etablerte bedrifter og såkalte «lean-prosjekter» i større virksomheter.

Det er et visuelt diagram med elementer som beskriver et firmas eller produkts verdiforslag, infrastruktur, kunder og økonomi. Det hjelper bedrifter med å samkjøre sine aktiviteter ved å illustrere potensielle avveininger gjennom de ni byggesteinene i forretningsmodellen.

business model canvas

Du bør fokusere på:

  • Verdiforslaget (value proposition) er sentralt i enhver strategi
  • Hvilke kundesegmenter du fokuserer på
  • Hvilke kanaler du møter potensielle og eksisterende kunder
  • Hvordan du følger opp potensielle og eksisterende kundeforhold
  • Hvilke aktiviteter og partnere som skal bidra til kunderelasjonen

Bruk kommunikasjonsstrategien din

Det neste spørsmålet ditt bør være: hva må jeg få gjort med en gang? Du må dele opp strategien din i konkrete aktiviteter og identifisere teamet som skal utføre de praktiske oppgavene.

Du bør se på:

  • Det digitale veikartet ditt
  • Forbedringer som kan gjøres på nettsiden
  • Publiseringsplan for innhold
  • Promoteringsplan
  • Ressursfordeling og budsjett

Analyser og gjør forbedringer

Det siste steget i planleggingsprosessen er å bestemme deg for hvordan du vil kontrollere og holde øye med fremdriften din. Spørsmålet du bør stille deg selv er: hvordan måler jeg resultatene mine?

Du bør fokusere på:

  • Verktøy for analyse og rapportering
  • Publikum, hvor stor rekkevidde du har, kilder til trafikk og kundenes opplevelser
  • Jevnlige møter for gjennomgang
  • Prioriterte handlinger

Digital markedsføring

Tenk Digitalt hjelper deg med å utvikle en digital strategi, et nettsted som konverterer til nye salg og til å få riktige besøkende på dine nettsider! 

Vi viser deg hvordan du bruker sosiale medier, e-post og søkemotoroptimalisering – effektiv til minst mulig bruk av tid og penger.

2 Synlighet – Hvordan vi når ut til målgruppen

Den første fasen i en kundes kjøpssyklus er å innse sitt behov.

I denne fasen vil din potensielle nye kunde typisk søke etter informasjon om produkter eller tjenester som kan løse et problem eller en utfordring som vedkommende har.

Noen ganger er problemet tydelig og løsningen åpenbar. For eksempel i en bedrift der man har besluttet å gå til anskaffelse av noe og satt av et konkret budsjett for formålet. Har bedriften allerede en leverandør som de har en avtale med er det ikke sikkert at det undersøkes alternativ. I de aller fleste tilfellene vil imidlertid en ansatt få i oppgave å undersøke alternativer og presentere et forslag.

Da er det svært sannsynlig at den ansatte starter med et Googlesøk. 

I andre tilfeller er problemet mindre tydelig og få eller ingen leter etter en løsning. For eksempel hvis du har laget noe helt nytt som ingen andre leverer. Da er det lite sannsynlig at noen leter etter akkurat det. Da kan sosiale medier være en riktigere kanal for å nå ut til mulige kunder.

Ditt nye produkt eller tjeneste løser selvsagt et problem som mange har. Så det kan godt hende at mange søker etter en løsning og blir henrykt når de finner ditt produkt eller tjeneste.

Å bygge en merkevare

Store bedrifter som har eksistert lenge er velkjent blandt sine kunder. De har bygget en merkevare.

Jobber du for et slikt selskap kan det likevel tenkes at bedriften ønsker å styrke sin merkevare. Jobber du for et selskap som ikke har en etablert merkevare er dette en av utfordringene som dere må gjøre noe med. Merkevaren gir tillit.

En merkevare er summen av inntrykk en mulig kunde har av dine produkter eller tjenester. Dette inkluderer hva du sier, hvilke verdier du har, hvordan du presenterer dine produkter eller tjenester og hvordan dine kunder opplever din leveranse. Merkevaren er din virksomhetens personlighet og et løfte til kundene dine.

Merkevaren din har selvsagt stor betydning for hvordan du når ut til eksisterende og nye potensielle kunder.

Google legger stor vekt på merkevarer fordi forbrukere har tillit til dem. Google måler dette på to måter – hvor mange som går direkte til nettsiden din og hvor mange som søker etter merkevaren din. Mye direktetrafikk og søk på merkevaren gir domeneautoritet som hjelper deg å rangere høyere i søkeresultatene.

Jeg nevnte tidligere at annonser i trykte medier, plakater, radio og TV kan bidra positivt til merkevarebygging. Slik er det også med alt du gjør i digitale kanaler, samt hvordan dine ansatte kommuniserer med kunder og potensielle kunder. Det er summen av alle inntrykk som skaper merkevaren.

 

engasjement thumbs up
Kommunikasjonsstrategi: En merkevare er summen av inntrykk en mulig kunde har av dine produkter eller tjenester.

Digitale kanaler for din kommunikasjonsstrategi

Det er et nærmest uendelig antall digitale kanaler. Men som markedsføringsguruen Michael Porter sier: “The essence of strategy is choosing what not 
to do.” eller på norsk: Det sentrale i en strategi er å velge bort det man ikke skal gjøre.

Slik er det også med kommunikasjonsstrategi. Det handler om å velge noen få kanaler og så bli virkelig god i de kanalene man satser på.

De mest vanlige digitale kanalene er:

  • Søkemotorer – Google har 95% markedsandel på søk i Norge
  • Sosiale medier – Facbook, Instagram, Twitter, YouTube m.fl.
  • E-post – Gullgruve for digitale markedsførere
  • Meldingstjenester – Messenger, SnapChat, WhatsApp m.fl.
  • Linker fra og omtale i Digitale medier og fra andre nettsted
  • Aggregatorer – plattformer som er målrettet mot spesielle markeder, f.eks. finn.no

Hvordan du kan bruke søkemotorer i din kommunikasjonsstrategi

Hva gjør du når du skal kjøpe noe du vanligvis ikke kjøper så ofte?

For de aller fleste starter kjøpsreisen med et Googlesøk.

I følge tall fra Marketo, starter 93% av alle B2B kjøp med et søk.

Dette er den viktigste årsaken til at det er så viktig med SEO – eller søkemotoroptimalisering av nettsidene dine. Kommer du øverst i søkeresultatene får du mange klikk og dermed mange mulige nye kunder.

Nesten uansett hva du søker etter, så kan du regne med tusenvis eller millioner av treff på Google. De aller fleste av oss klikker på det første, andre eller tredje treffet på et Googlesøk. Sannsynligheten for at du finner det du leter etter på de første treffene er stor.

Det er ingen side 2 på Google.

Derfor er det få, om noen som blar videre på side 2 eller 3 av de mange resultatene Google byr på.

Har du en informativ nettside for ditt produkt eller tjeneste, eller en god artikkel som beskriver løsningen på et bestemt problem, øker sjansene for at du kommer øverst på resultatlisten for søket.

Målet må være å komme helst øverst, eller blant de 3 første resultatene på et søk hvor noen leter etter det du ønsker å bli funnet for.

I denne artikkelen forklarer jeg hvordan du søkemotoroptimaliserer nettsidene dine.

Google Ads er et alternativ

Betalte resultater på søk kommer foran organiske (ikke betalte) søkeresultater. De som har bestemt seg for å kjøpe et produkt eller en tjeneste, klikker oftere på et betalt søkeresultat. Særlig når innholdet i annonsen treffer blink i forhold til deres intensjon med søket.

De som ikke er sikre eller holder på å undersøke alternativer, klikker oftere på et organisk resultat.

De fleste vet at en annonse ofte leder til en side der du kan bestille en tjeneste eller et produkt. De organiske treffene er ofte mer informative.

Har du et helt nytt nettsted for et nyoppstartet firma kan det være vanskelig å klatre helt til topps med SEO. Særlig hvis du har store og veletablerte konkurrenter som ligger øverst på de viktigste søkeordene.

Da kan Google Ads benyttes for å få trafikk fra søk.

De fleste større selskap som satser på søkemotorer vil både gjøre SEO og Google Ads. På den måten kan de både ta en organisk posisjon for viktige søkeord, men også sikre seg trafikk som konverterer.

I tillegg unngår de at konkurrenter kan bruke deres merkevare for å få trafikk. Du kan nemlig by på søkeord som forbinnes med dine konkurrenter.

I denne artikkelen forklarer jeg hvordan du kommer i gang med Google Ads.

SEO: Organiske treff vises under annonser på Google Ads. Søkere som er i kjøpsmodus klikker oftere på annonser.
SEO: Organiske treff vises under annonser fra Google Ads. Søkere som er i kjøpsmodus klikker oftere på annonser. Bortsett fra «Annonse» før URL ser organiseke og betalte oppføringer ganske like ut. Du får litt mer plass i annonsen.

Hvordan du kan bruke sosiale medier i din kommunikasjonsstrategi

Sosiale medier er svært utbredt og mange bruker timesvis hver dag på forskjellige sosiale medier.

Gjort riktig vil markedsføring i sosiale medier hjelpe deg med merkevarebygging og du kan nå ut til mange i akkurat din målgruppe. Markedsføring i sosiale medier kan derfor være svært effektivt for å få trafikk til dine nettsider om du gjør det riktig.

Også i sosiale medier kan du nå ut med organisk innhold og med annonser. Selv om annonsene er merket med «Sponset» ser de ut som en hvilken som helst annen oppdatering i nyhetsstrømmen din.

Jeg hører ofte at folk sier «Jeg klikker aldri på annonser på Facebook». Men vi gjør det. I følge WordStream er gjennomsnittlig CTR  eller klikkrate 0,9%. Det vil si at 9 av 1000 som ser en annonse vil klikke på den.

Selv om det er mindre enn 1% som klikker på annonsen blir den jo sett. Altså eksponeres brukerene for budskapet og du får en anledning til å bygge din merkevare. Er du synlig for målgruppen din mange nok ganger vil de etterhvert huske deg. Når de har behov for dine produkter eller tjenester finner de tilbake til deg.

Vær oppmerksom på den ene store forskjellen mellom søkemotorer og sosiale medier. Vi søker når vi lurer på noe, mens vi sjekker sosiale medier for å se nyheter og få oppdateringer fra venner og familie. Sosiale medier blir i mindre grad benyttet for å finne informasjon om produkter eller tjenester.

Har du noe helt nytt, eller nytt innhold som du målretter mot de som er interessert er sosiale medier en god kanal.

Hvilke sosiale medier skal du bruke?

Facebook er den mest utbredte sosiale mediet i Norge, med 69% av befolkningen som daglige brukere i følge Ipsos. Mer enn 3,5 millioner Nordmenn har en konto, noe som utgjør omkring 84% av alle over 18 år i Norge. Du når altså så og si alle på Facebook.

Markedsplan for sosiale medier: Her er de mest populære sosiale mediene i Norge
Markedsplan for sosiale medier: Her er de mest populære sosiale mediene og meldingstjenestene i Norge (Kilde: Ipsos)

Snapchat er en kanal som favoriseres av unge voksne. Cirka 81% bruker Snapchat i alderen 18 – 39. Snapchat har 2,6 millioner brukerkontoer i Norge.

Instagram følger rett bak med 2,5 millioner brukere. Det er markant flere unge voksne kvinner som bruker Instagram.

Kjønnsfordelingen er enda større på LinkedIn, Twitter og Pinterest.

LinkedIn har 1,2 millioner brukere i Norge. 58% er menn og det er flest brukere i alderen 30 – 59 år. LinkedIn kan være en svært god kanal for å komme i kontakt med nye potensielle B2B kunder, ettersom fokuset på plattformen er jobbrelatert.

Twitter har 1,1 millioner brukere i Norge og 61% er menn. Twitter benyttes av svært mange journalister, så dette er en god kanal for å bygge relasjoner til journalister som kan lede til omtale i media.

Pinterest har også 1,1 millioner kontoer i Norge og her er hele 73% av brukerene kvinner.

YouTube benyttes av 3,1 millioner Nordmenn hver måned. YouTube regnes som et sosialt medium, men skiller seg veldig fra de øvrige kanalene ettersom fokuset er utelukkende video. Men det er likevel en veldig god kanal dersom du lager videoinnhold. Du kan også annonsere med videoannonser som spilles av før innholdet brukerene vil se.

Hva koster markedsføring i sosiale medier?

Alle sosiale medier fokuserer på å gjøre brukeropplevelsen best mulig for sine brukere. Det er avanserte algoritmer avgjør hva hver enkelt bruker ser når de åpner sin konto. Det er bare de oppdateringene med høy relevanse for leseren som vil bli vist.

Om du for eksempel har en side for bedriften din på Facebook vil i snitt 6,4% av følgerne dine se din oppdatering organisk i følge SocialMediaToday.

Facebook har redusert den organiske spredningen slik at det blir mer attraktivt å betale for å nå ut med sitt budskap.

Hvordan annonsen utformes gir veldig store utslag på antall klikk og kostnad per klikk.

I denne artikkelen forklarer jeg hvordan du kan beregne kostnaden for markedsføring i sosiale medier.

Dette er hva du må gjøre for å nå frem i sosiale medier:

  • Skap innhold av høy kvalitet som engasjerer din målgruppe
  • Promoter innholdet ditt for å nå nye brukere
  • Publiser innhold som holder seg lenge (evergreen)
  • Del innhold som målgruppen din liker

I denne artikkelen forklarer jeg hvordan du lager en markedsplan for sosiale medier.

Hvordan du kan bruke e-post i din kommunikasjonsstrategi

E-post er ofte undervurdert av markedsførere, men kan være en uvurderlig brikke i din kommunikasjonsstrategi.

E-post er tilnærmet gratis, inkludert løsninger for å automatisere utsending av e-postkampanjer. Såkalte «drip» kampanjer som tar deg sende ut en serie e-poster etter et sett med regler.

Utfordringen med e-post er at svært mange meldinger aldri blir åpnet. Mange har egne e-post adresser som blir oppgitt når de laster ned ting fra internett, for å unngå at deres vanlige e-post innboks blir full av reklame.

I følge GetResponse er gjennomsnittlig åpningsrate 22,15%, hvilket betyr at 77,85% av alle e-poster i en kampanje eller nyhetsbrev ikke blir åpnet.

Klikkraten, altså hvor stor andel av mottagerne som klikker på en link i e-posten er i snitt 3,43%. Sammenlignet med andre kanaler er dette veldig gode tall.

For andre typer e-post, som ordrebekreftelse, oppfølging av forlatt handlevogn eller lignende er klikkratene vesentlig høyere.

I følge tall fra Marketing Insider group er konverteringsraten på forskellige typer e-post mellom 1% til 5%.

Kommunikasjonsstrategi: E-post konverteringsgrad

Kommunikasjonsstrategi: E-post konverteringsgrad fra 1 – 5% avhengig av type e-postkampanje.

Jeg går gjennom hvordan du kan automatisere e-postkampanjer, med eksempler i denne artikkelen

Hvordan du kan benytte display annonser i din kommunikasjonsstrategi

Display annonser eller bannerannonser blir brukt på mange nettsted og mobile apper, særlig medier og nettsted eller apper med mange besøkende.

Har du mye trafikk på nettsidene dine kan du få inntekter fra display annonser. Avhengig av bransje og hvordan AdSense settes opp kan du få en årlig inntekt på ca 10 øre per besøkende på nettsidene dine. Denne kalkulatoren gir deg et mer presist svar.

Google display network har mer enn 2 millioner nettsted i nettverket og når mer enn 90% av alle på internett. Du annonserer via Google Ads.

Norske medier kan være et godt alternativ til Google, selv om pris/ytelse ofte peker i retning av Google. Men det kan være verd å prøve. Særlig Schibsted har attraktive medier med mange besøkende, som VG, Aftenposten og mange store regionsaviser.

Har du et lokalt tilbud kan ofte den lokale nettavisen være et godt alternativ.

Klikkfrekvensen er svært lav på display annonser. Siste tall vi har fra Doubleclick (som nå er en del av Google) er et snitt på 0,05%. Google har sluttet å publisere tallene. Det vil si at bare 5 av 10.000 som ser annonsen vil klikke på den.

Dette er helt fantastisk for branding! Ettersom du bare betaler noen kroner per klikk betyr det at 2.000 ser ditt budskap for hvert klikk som du betaler for, men det er altså ikke en god kilde til trafikk.

Du har også gode muligheter til å målrette annonsene slik at de bare vises for målgruppen.

Kommunikasjonsstrategi: Display annonser har svært lav CRT
Kommunikasjonsstrategi: Display annonser har svært lav CTR – klikkrate, og nettopp derfor kan de være glimrende for merkevarebygging ettersom mange vil se annonsen uten kostnad

Alternativ til Google display annonser:

  • Norske medier!
  • Facebook Audience network
  • Amazon Display ads
  • Bing Ads
  • Yahoo! Gemini
  • Quantcast Display ads

Vær oppmerksom på ar det finnes annonsenettverk som du ikke bør benytte som forbindes med clickbait og falske nyheter.

Hvordan du kan benytte andre digitale kanaler i din kommunikasjonsstrategi

Det finnes et uendelig antall andre digitale kanaler som du kan dra nytte av i din kommunikasjonsstrategi. Avhengig av hva slags bransje du er i, kan de være like viktige som søkemotorer og sosiale medier. Eller de kan være irrelevante for deg.

Ta reiselivsbransjen for eksempel. Jeg vil påstå at samlesider som TripAdvisor eller Hotels.com kan være viktigere for å skape trafikk og selge overnattinger enn sosiale medier. Du har også andre nettsider for denne bransjen som som fokuserer på flybilletter, restauranter eller opplevelser.

Er du eiendomsmegler eller driver med rekruttering kommer du ikke utenom finn.no.

En annen kilde til både merkevarebygging og trafikk er omtale i medier og på andre nettsider. Vi ser alltid en hyggelig utvikling i trafikken når en av våre kunder har blitt omtalt i en nettavis eller på et annet nettsted med mye trafikk. Det kan derfor være en god idé å bygge relasjoner til journalister og andre bedrifter i din bransje som du kan samarbeide med.

Guide: Verdivurdering av oppstartsseskap

Ønsker du å vite verdien på bedriften din? Vi forklarer hvordan verdien beregnes for bedrifter i ulike stadier, fra oppstart til børsnotert. Inkludert verktøy, formler og eksempler.

3 Overbevise – hvilket innhold du publiserer

Den andre fasen av kjøpesyklusen kalles vurderingsfasen.

Din potensielle kunde har bestemt seg for å handle og søker etter riktige løsninger for sitt behov. I denne fasen handler din kommunikasjonsstrategi om å ha overbevisende innhold på nettsiden. Dine produkter eller tjenester må fremstilles lettfattelig og informativt. Nettstedet må være oversiktlig og enkelt å navigere

Målet er å overbevise din potensielle kunde at du har den beste kompetansen, løsningen, prisen eller produktet som passer dem best.

Mens søkemotorer og sosiale medier er flotte verktøy for å nå ut til potensielle kunder, er kjernen i din kommunikasjonsstrategi nettsidene dine. Det er bortkastet å investere i å drive trafikk til nettsidene hvis de ikke er i stand til å overbevise og konvertere besøkende. Det må på plass først.

Jeg studerer flere nye nettsted hver uke og ser de samme feilene om og om igjen. Det kan virke som de fleste som lager nettsted bare har kunnskap om design og ikke har forståelse for hva som får et nettsted til å virke.

Det vil si at nettsidene ser flotte ut, men innholdet overbeviser ikke og konverteringsbanene virker dårlig.

Innholdsmarkedsføring som en del av din kommunikasjonsstrategi

Inholdsmarkedsføring virker.

Å utvikle innhold i form av artikler av høy kvalitet er en glimrende måte å nå ut til målgruppen din. Det er også en god måte å overbevise de som besøker nettsiden om at du har verdifull kompetanse.

Sørger du for at innholdet også er godt optimalisert for søk, kan du få en jevn strøm nye besøkende som oppdager dine produkter eller tjenester.

Når vi starter et nytt prosjekt studerer vi hvilket innhold som driver trafikk til konkurrerende nettsted eller internasjonale «fyrtårn.» I tillegg gjennomfører vi en nøkkelordanalyse for å finne ut hvilke nøkkelord som er mest relevante for målgruppen.

Med fyrtårn mener jeg internasjonale ledestjerner innen din bransje, som satser på innholdsmarkedsføring, og dermed har godt innhold tilpasset målgruppen. Det er enklest å finne gode fyrtårn i USA og England.

Veldig ofte oppdager vi at det er tre til fem sentrale artikler som har et stort potensiale for å drive trafikk fra potensielle kunder.

Nøkkelord med konverteringspotensiale

Vi er også opptatt av hvilke nøkkelord som har konverteringspotensiale. Den beste kilden til dette er ofte konkurrenters eller fyrtårns Google Ads nøkkelord. Hvis konkurrenten din er villig til å betale for trafikk fra et søkeord har det sannsynligvis konverteringspotensiale.

Du må bruke litt sunn fornuft her ettersom mange gjør merkelige feil med Google Ads.

Det er også viktig å utvikle godt innhold på sidene som beskriver hvilke produkter eller tjenester du tilbyr som er rettet mot kunder eller potensielle nye kunder.

Du bør ikke nøye deg med en beskrivelse av produktet eller tjenesten. Tenk gjennom alle mulige spørsmål en potensiell kunde kan ha og besvar disse med spørsmål og svar eller lag en serie artikler som forklarer hvordan det virker og hvilken nytte kundene har.

Fortsett gjerne med å finne gode forsningsresultater som du kan presentere og som underbygger fordeler med dine produkter eller tjenester.

content matrix
Eksempel på innhold som du kan ha på nettsidene dine.

Fokuserer på å utvikle «evergreen» innhold

Evergreen innhold er innhold som er like interessant om 3 måneder eller 3 år som det er i dag.

Denne artikkelen er et eksempel på innhold som vil være relevant i lang tid. Den må oppdateres med jevne mellomrom, men store deler av innholdet har vært relevant i flere år, og vil fortsette å være relevant i mange år fremover.

Du bør fortsette å investere i nyttig innhold som vil drive mer trafikk til nettstedet i lang tid fremover, og som overbevise de som kommer på besøk.

Mange bedrifter fokuserer på nyheter, men dersom de ikke publiserer nytt innhold flere ganger daglig vil nettstedet fort bli uinteressant. De færreste har kapasitet til å produsere så mye innhold. Nyheter kan imidlertid virke godt for å få mediaomtale, og da trenger du ikke komme med noe nytt så ofte.

Vi anbefaler også lang-form på innholdet, altså grundige artikler med 1500 ord eller mer. Det finnes uendelig mye overflatisk innhold på nettet. Det er stor etterspørsel etter grundige artikler som er godt dokumentert med faktakilder, uttalelser fra eksperter, gode illustrasjoner og linker til tillitsvekkende kilder.

Tjenester på nettsidene dine

Et annet spørsmål du bør vurdere er hvilke tjenester du skal tilby på nettsidene dine. Hva skal nettsidene inneholde som får besøkende til å komme tilbake?

Som vi så tidligere har alle store nettsted massive mengder innhold. Enten fordi det er et nyhetssted eller fordi det er mengder av brukergenerert innhold. Kan dette være aktuelt på dinn nettsted?

Tenk Digitalt har utviklet en nyhetstjeneste som automatisk linker til digitale nyheter fra norske nettsted som skriver om teknologi, markedsføring, gründerstoff, søkemotorer eller sosiale medier. Du kan finne tjenesten her – alt innholdert er gratis (ingen betalingsmur).

Dette er noen eksempler på tjenester du kan vurdere:

  • Nettbutikk
  • Online kurs
  • Webinarer
  • Chatbot
  • Nettforum
  • Bibliotek med ressurser/nedlastinger

Vanlige feil på nettsider som du bør unngå

Jeg studerer mange hundre nettsted hvert år og ser de samme feilene gå igjen. Her har jeg samlen noen av de mest vanlige feilene som du bør rette opp på nettsidene dine eller unngå hvis du skal lage et nytt nettsted.

Vi har samlet en rekke verktøy du kan bruke for å undersøke nettsidene dine her.

Konverteringsbaner

Den vanligste feilen som forbausende mange nettsider gør er at de har dårlige eller ikke-eksisterende konverteringsbaner. Det hjelper ikke om alt annet på nettstedet er fantastisk, hvis ikke nettstdet konverterer.

Design is not just what it looks like and feels. Design is how it works
Steve Jobs

Jeg er som Steve Jobs opptatt av hvordan nettsider virker!

Dette omhandler jeg grundig i neste kapittel i denne artikkelen.

Lav trafikk

Mange bedrifter aner ikke hvor mange som besøker nettsidene sine. Har du ikke installert Google Analytics anbefaler jeg at du gjør det med en gang! Det er fort gjort og gir god oversikt.

Hvis det er få besøkende på et nettsted vil det ikke bidra stort til hverken merkevarebygging eller nye kunder.

Problemet med de fleste nettsted er at de har tynt innhold. Få nettsider og kort tekst på hver side. Dermed er ikke nettsidene så interessante og dermed er det få besøkende.

Mobilvennlig

mobilvennlig

Mer enn 60 % av all trafikk på internett kommer fra mobile enheter. Andelen stiger hele tiden.

Å være mobilvennlig betyr at nettsiden din er lesevennlig og funksjonell på mobiltelefoner og nettbrett. Dette kalles “responsivt design” og betyr at nettsidene dine leverer en god opplevelse på alle skjermstørrelser.

Hvis nettstedet ditt ikke er tilpasset mobiltelefoner bør du gjøre noe med det med en gang!

Når vi utvikler nye nettsted for våre kunder har vi mobile enheter i tankene fra første stund.

Vår erfaring er at i enkelte kampanjer kommer så mye som 95 % av trafikken fra besøkende som bruker mobile enheter. Dette gjelder kampanjer i sosiale medier.

Dette er viktig også for søkemotoroptimalisering. Google indekserer nettsted basert på hvordan nettsiden virker på mobil.

Du kan undersøke om nettstedet ditt blir regnet som mobilvennlig av Google her.

Hastighet

Ingen liker en sen nettside!

I følge Google er 2,5 sekunder lastetid OK – på mobil. Laster nettsidene dine senere en dette vil du miste trafikk som følge av at mobile brukere ikke vil vente på at siden skal laste.

I denne artikkelen forklarer jeg hvordan du forbedrer hastigheten på nettsidene dine.

Søkemotoroptimalisering

I Norge er det veldig mange nettsider som ikke er optimalisert for søkemotorer.

Hvorfor dette er viktig gikk jeg gjennom i kapittel 2.

I denne artikkelen forklarer jeg hvordan du kan søkemotoroptimalisere nettsidene dine.

Utforming og navigasjon

Nettsider skal selvsagt også se godt ut!

Flotte og helst unike bilder, en god og godt lesbar skrifttype (Helst 18-20 punkter stor) og lettfattelig navigasjon med oversiktlig meny. Vi bruker også høyre kolonne i artikler til å vise frem annet viktig innhold, samt en rekke linker i footer.

Det er særlig på mobil at mange nettsted feiler. For eksempel ser jeg ofte «megamenyer» som blir tre sider lange på mobil. Det er ikke brukervennlig og lett å rote seg bort.

Over de siste ti årene har de fleste standarder endret seg betraktelig. Og det skyldes sosiale meider.

Jeg anbefaler derfor å bli inspirert av designet til Facebook og lage lange sider med illustrerende bilder eller video og kort introduserende tekst. Klikker man på linken kan man fordype seg i det temaet som fanget interessen. Menyen bør få plass på en side på mobil. Ofte er seks eller syv valg i menyen nok.

Sporingspiksler

Hvis du bruker sosiale medier eller Google Ads må du installere piksler eller tags.

Dette er små kodesnutter som gir deg oversikt over hvilke aktiviteter som har ført til konvertering. Du kan også benytte disse til å målrette annonsene dine.

En svært nyttig funksjon med sporingspiksler er å målrette annonser mot de som tidligere har besøkt nettsidene dine.

I denne artikkelen går jeg gjennom ni effektive teknikker for remarketing.

GDPR

Den nye personvernforordningen GDPR ble iverksatt sommeren 2018.

GDPR, som står for General Data Protection Regulation, skal gi vanlige folk bedre kontroll over hvilke personopplysninger ulike selskaper samler inn om dem. Et krav om samtykke ligger i kjernen av dette.

Nå skal du altså ha samtykke til å lagre personopplysninger og til å bruke e-post adresser til for eksempel å sende ut nyhetsbrev.

Det er svært mange norske nettsted som ikke følger regelverket.

Sikkerhet på nettstedet

Sikkerhet på nettstedet er overraskende ofte undervurdert.

Et minimum er å sørge for at nettsiden er kryptert med SSL. Men det er selvsagt mange andre tiltak som bør på plass for å sikre at ingen kan hacke nettsidene dine med de konsekvenser dette kan får for ansatte og kunder.

I denne artikkelen forklarer jeg hvordan du forbedrer sikkerheten på nettsidene dine.

Trenger du nye nettsider?

Tenk Digitalt utvikler nettsider som virker! Hensikten med et nettsted er vanligvis å motta bestillinger i en nettbutikk, eller samle kontaktdetaljer til potensielle kunder. Hva vil du at besøkende skal gjøre på ditt nettsted?

4 Konvertere besøkende til nye kunder

Det neste steget i kjøpesyklusen er beslutningsfasen.

Det er i denne fasen den potensielle kjøperen har besluttet at løsningen din er den beste, men han eller hun nøler kanskje med å fullføre kjøpet fordi de bekymrer seg for å angre senere. Det er på dette tidspunktet det endelige valget om selger blir gjort og utfordringen din er å få den endelige bestillingen – en konvertering på digitalt språk.

Så, utbyttet av dette er: du må bygge opp systemet for konverteringer til å enten ta i mot bestillinger eller å samle leads, eller i noen tilfeller begge deler. Uansett må nettsiden din samle inn data for analyse, spore besøkende og samle inn kontaktinformasjonen deres.

4.1 Verktøy for konvertering

Du konverterer besøkende til å bli leads eller kunder ved å bruke det som gjerne kalles Call to Actions (CTAs), landingssider, og selvsagt løsninger for direkte bestillinger.

Det er egentlig ganske enkelt: hvorfor skal du bruke markedsføringsmidler på rekkevidden din i sosiale medier, dersom du ikke kan konvertere besøkende til å bli kunder? Du bør derfor ha CTAs alle steder på nettsidene dine. Det må alltid være mulig å handle eller legge igjen kontaktinformasjon for dine besøkende.

En enda mer effektiv måte å konvertere besøkende av dine digitale kampanjer er å sende dem direkte til en landingsside for en kampanje. En landingsside er spesifikt designet for din kampanje og har det å konvertere besøkende som eneste oppgave.

Du kan lære mer om landingssider i denne artikkelen

4.2 Bestillinger eller netthandel

CTAs og landingssider er perfekte for å skaffe leads, men det er enda større sjanse for å konvertere besøkende dersom du kan ta imot bestillinger eller selge produktene dine på nett. Det finnes gode løsninger for bestilling eller booking på nett og netthandel som gjør dette mulig.

Du må tenke på disse tingene:

  • Løsninger for bestilling eller booking på nett
  • Løsninger for netthandel
  • Betalingsløsninger
  • Ekstra sikkerhetstiltak

Om bedriften din er basert på booking, som for eksempel et hotell, en restaurant, en frisør, en tannlege eller lignende er det avgjørende at du har et godt bookingsystem som er integrert med resten av nettstedet ditt. Et godt bookingsystem som er integrert med nettstedet ditt med sporing og andre verktøy sparer deg for tid og øker konverteringene dine. Det åpenbare er selvsagt at det blir enklere og raskere for både kundene dine og deg selv.

Det er ulike løsninger for bestillinger/booking tilgjengelig. De kommer i alle mulige fasonger og former, noen er mer passende til ulike behov enn andre. Du må vurdere de ulike løsningene basert på dine behov. Har du bygd nettstedet ditt på WordPress er Checkfront, Appointments+ og Bookly noen plugins du kan vurdere.

checkfront
Checkpoint er ett eksempel på en løsning som passer for online booking av aktiviteter, utleie og lignende.

For salg av fysiske produkter eller tjenester på nett må du ha en god nettbutikkløsning. Det er mange gode alternativer. Behovene dine er det som må stå i sentrum når du skal velge en plattform for netthandel.

En løsning som er vanlig å bruke er Mangento, og for WordPress bør du vurdere WooCommerce. Fordelen med disse løsningene er hvordan de integreres med dine ERP-løsninger og betalingsløsninger.

Du må også velge hvilke betalingsløsninger som skal brukes sammen med bestillingssystemet eller netthandelen. Noen løsninger å vurdere er PayPal, Stripe og Square.

Om du vil ta imot betalinger på nett og håndtere konfidensiell kundeinformasjon må du også vurdere ekstra sikkerhetstiltak. Vi anbefaler SSL-kryptering på det sterkeste. De fleste betalingsløsningene krever også at ditt nettsted er sikret med SSL. (Secure Socket Layer.) Når du ser URL på et nettsted har HTTPS:// i begynnelsen på sin adresse, vet du at det er sikret med SSL.

4.3 E-post konvertering

E-post er en rimelig måte å følge opp potensielle prospekt. I mange tilfeller vil det være veldig effektivt om det blir gjort på riktig vis. Den første regelen er å forsikre deg om at kundene dine og potensielle kunder kan legge igjen e-postadressen sin når de besøker nettstedet ditt.

I Tenk Digitalt AS samler vi e-postadresser ved å bruke CTAs i alle blogginnlegg. Vi har laget en del “lead baits” som e-bøker, guider, webinar og så videre som våre besøkende kan laste ned i bytte mot kontaktinformasjonen sin.

Et av verktøyene vi bruker er Optinmonster som tilbyr besøkende å registrere seg for nyhetsbrev i det de er i ferd med å forlate sidene. Noen synes det kan være litt påtrengende med slike forespørsler, men tro meg det er svært effektivt. Du kan justere i innstillinger, for eksempel slik at dette tilbudet ikke dukker opp før etter to uker om en besøkende har blitt invitert og valgt å krysse ut muligheten.

Om du har nettbutikk kan du med norske Recheckit også automatisere e-postutsendelse til de som har besøkt deg, startet på bestillingen, men ikke fullført. Systemet vil automatisk sende en e-post med handlekurven slik den var før den besøkende forlot nettbutikken din. For ikke lenge siden var dette en kostbar teknologi som passet bedre for større virksomheter med ditto store budsjetter. Nå kan selv små bedrifter med mer beskjedne budsjetter ta dette i bruk. Anbefales!

4.4 Teknikker for remarketing

Eksempelet over med e-post remarketing rettet mot dem som har forlatt handlekurven kan gjøres med mange andre teknikker for re-marketing. Ved å spore besøkende på nettsiden din og hvilke av sidene de besøker kan du lage veldig effektive kampanjer for re-marketing i sosiale medier eller søkemotorer.

Den første regelen for re-marketing er å få orden på sporingen din med piksler, koder for analyser og informasjonskapsler. Dette er små biter med kode som blir installert på spesifikke steder på nettsiden din og som loggfører hva de besøkende ser på.

Du kan lære mer om piksler i denne artikkelen

Eksempelet over med e-post remarketing rettet mot dem som har forlatt handlekurven kan gjøres med mange andre teknikker for re-marketing. Ved å spore besøkende på nettsiden din og hvilke av sidene de besøker kan du lage veldig effektive kampanjer for re-marketing i sosiale medier eller søkemotorer.

Den første regelen for re-marketing er å få orden på sporingen din med piksler, koder for analyser og informasjonskapsler. Dette er små biter med kode som blir installert på spesifikke steder på nettsiden din og som loggfører hva de besøkende ser og gjør på nettstedet ditt.

Re-marketing rettet mot et publikum som har vist interesse for produktene eller tjenestene dine er som regel svært effektivt. Det kan lett gjøres i sosiale medier eller i søkemotorer. Det finnes mange teknikker for remarketing. En av de enkleste er å rette seg mot publikum som allerede har besøkt nettsiden din – da kan man gå ut i fra at de sannsynligvis er interessert i produktene eller tjenestene du tilbyr.

En annen effektiv teknikk du kan bruke er å speile kunder og epostlister med prospekts. Du kan laste opp dine e-postadresser til Facebook. Facebook finner deretter de som bruker samme epost som innlogging til sine Facebookkontoer og lager et publikum av disse. På bakgrunn av dette publikummet kan Facebook dereter lage et speilpublikum. Høres litt skremmende ut? Facebook vet så mye om brukerne sine at de kan finne lignende brukere som de du har på listene dine. (Anonymt). De finner profiler i sosiale medier som ligner på de samme og går ut i fra at det er en større sjanse for at de også vil være interessert i det samme som de som befinner seg på dine e-postlister.

Sender du mange e-poster til dine kontakter, blir du fort oppfattet som useriøs eller påtrengende. Med publikum og speilpublikum kan du målrette betalt innhold. Det oppleves som mindre påtrengende, og gir mye større effekt enn om du promoterer innhold til hvem som helst. Av den enkle årsak er at de samme personene har vist interesse for det de har lest av innhold fra deg ved en tidligere anledning og gitt deg sin epostadresse som «bevis».

Du kan lære mer om fordelene ved å bygge opp et publikum i denne artikkelen

5 Skap engasjement hos dine kunder

Den siste delen av kjøpesyklusen til kunden er “gjennomføringsfasen”. Det er i denne fasen fokuset ditt bør være på å gjøre om kunden til en ambassadør. Kunder som er veldig fornøyde vil sannsynligvis kjøpe produktene eller tjenestene dine igjen, og fortelle vennene sine og familien sin om det.

5.1 Kundeanmeldelser

Å gjøre det mulig for kundene dine å legge igjen kommentarer eller anmeldelser kan være veldig nyttig for potensielle nye kunder. Dette er sannsynligvis den beste måten å bygge tillit på, noe som igjen er nøkkelen til å vinne tilliten til potensielle nye kunder som ikke kjenner til selskapet ditt.

En annen måte er å skrive kundehistorier eller casestudier som du deler på nettstedet ditt. Anmeldelser er også vanlige i sosiale medier, men de vil være mer verdifulle om de er tilgjengelige på nettstedet ditt. Det er også veldig viktig at du har en plan for hvordan du skal håndtere dårlig omtale.

Du kan lære om det i denne artikkelen

5.2 Kundeservice

Det er essensielt for bedriften din å etablere en enkel måte for kundene dine å få kontakt med deg når de trenger hjelp. Det finnes mange gode løsninger for å håndtere kundesupport, med support-ticketsystemer, chat, mulighet for å eskalere saken, support via e-post og så videre.

Noen av de mest brukte løsningene er UserVoice, ClickDesk, ManageEngine og Zendesk. Om nettsiden din er bygd med WordPress bør du vurdere HelpScout, Zendesk for WordPress, AwesomeSupport eller WPhelpDesk.

zendesk
Ett eksempel på supportskjema generert av Zendesk

5.3 Sosial respons

Alle bedrifter har et sosialt ansvar til å bidra i samfunnet og hjelpe med å forbedre miljøet til sine omgivelser. Dette blir også satt stor pris på av kundene dine og samfunnet, og bør bli kommunisert på nettsiden din og profilene dine i sosiale medier.

5.4 Å skape et nettsamfunn

En av de beste måtene du kan engasjere publikummet ditt på er ved å bygge et nettsamfunn der du kan kombinere all kommunikasjon med kundene dine og potensielle kunder. Ved å tilby innlogging på en kundekonto som gir adgang til ressurser og kundeservice lager du et godt verktøy for å kommunisere med publikummet ditt.

Du må også være klar over at det finnes løsninger som gjør det mulig for folk å logge på med Facebook- eller Google-kontoen sin (og mange andre). Dette gjør det veldig lettvint for kundene dine og gir deg tilgang til å kommunisere direkte med medlemmene i nettsamfunnet med Facebookvarsler.

Du kan lære mer om hvordan du bygger et nettsamfunn i denne artikkelen

 

Ta kontakt

Tenk Digitalt hjelper deg med din digitale strategi, nettsider som konverterer til salg og økt trafikk til dine nettsider. Vi kan også bistå med verdivurdering av din bedrift og bistand til å finne nye aksjonærer. Ta kontakt i dag for en uforpliktende samtale!

Siste klikk – vs. algoritmisk attribusjon

For små og mellomstore bedrifter er siste-klikk modellen oftest brukt for å forklare hvilke digitale medier som bidrar til trafikk og konverteringer.

Når du har nettstedet rigget for digital markedsføring med de riktige verktøyene kan du måle hvor mye du får igjen for din markedsføring i sosiale medier. Gjør du det riktig vet du hvor mye det koster deg å annonsere på for eksempel Facebook eller ved å bruke Google Ads og hvilken trafikk annonsene dine skaper. Du kjenner til hvilken verdien ny kunde har for deg og du kjenner konverteringsbanen: Du vet hva kunden har gjort på dine sider, på din landingsside og hva kostet det å få kunden dit og hele veien frem til gjennomført bestilling.

Driver du med markedsføring i mange digitale flater – typisk for større bedrifter med ditto større markedsføringsbudsjett, er vurdering av resultatene mer sammensatt. Før et prospekt blir kunde, kan vedkommende ha vært utsatt for annonser i flere kanaler. Kanskje i trykte medier, bannerannonser, bloggartikler, besøkt nettsiden og landingssiden og klikket på en Facebookannonse uten å ha bestilt noe som helst. Så en dag når kunden har kommet gjennom alle sine kjøpsfaser fra vurderingsfasen til beslutningsfasen klikkes det på en Google Ads-annonse og salget er i boks. Om du kun måler kostnaden for akkurat den Google Ads-annonsen ser du at her blir ikke bildet riktig. De andre kanalene blir ikke kreditert for påvirkning av kunden.

Digitale kundereiser kan derfor være veldig komplekse men også sømløse. Det finnes avanserte teknologier som årsaksforklarer og krediterer alle visninger og klikk, såkalt datadrevet attribusjon. Attribusjon basert på algoritmer og spillteori krediterer alle klikk og visninger i en digital kundereise. Store annonsører bruker attribusjon til å beregne nøyaktig avkastning på sine medieinvesteringer.

Datadrevet attribusjon er analyseteknologi for større markedsførere og fordrer relativt høy trafikk for at målingene skal gi mening. Med en god digital markedsføringsstrategi vil du se at du får mye mer igjen for din markedsføring i digitale kanaler. For en bedrift som virkelig lykkes med digital markedsføring, og har trafikk og budsjetter til å vokse, er datadrevet attribusjon et naturlig neste steg.

Verktøy for algoritmisk attribusjon har til nå vært komplisert å sette opp, relativt kostbart og mest aktuelt for bedrifter med store markedsføringsbudsjetter og stor datatrafikk.

Google annonserte imidlertid så sent som i forrige uke at de vil tilby en løsning for algoritmisk attribusjon som også er aktuell for mindre bedrifter.

For å få til dette, og mye mer – må du ha en gjennomtenkt strategi med plan for hvordan du går frem.

Våre undersøkelser viser at digital markedsføring kan være ti ganger så effektiv som tradisjonell markedsføring, men dette avhenger av en god handlingsplan. I denne artikkelen skal vi se på fem måter vi i Tenk Digitalt AS anbefaler at du forbedrer din digitale strategi:

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Del denne artikkelen

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on email
Email
Share on whatsapp
WhatsApp
Jan Sollid Storehaug

Jan Sollid Storehaug

Daglig leder i Tenk Digitalt AS og foredragsholder. Jan har et stort engasjement for entreprenørskap og hvordan nye teknologier utfordrer oss og skaper nye muligheter. Les mer om Jans foredrag på Storehaug.no Send gjerne en epost til [email protected] eller ring 97512077 for en hyggelig prat!

Vi kan hjelpe deg med:

CTA-contact-us-new.png

Digital strategi

Tenk Digitalt kan hjelpe din bedrift å lage en praktisk plan for digital kommunikasjon og markedsføring. Vi diskuterer din digitale strategi og undersøker dine konkurrenter. Deretter kommer vi med konkrete forslag til forbedringer.

landingpage

Nettsider som virker

Har du nettsider som er godt egnet for digital markedsføring? Vi kan undersøke hvor godt nettstedet virker. Få en gratis vurdering av dine nettsider med konkrete forslag til forbedringer. Små endringer kan gi store resultater!

homepage-seo

Synlighet

Hvordan driver du trafikk til nettsidene dine? Tenk Digitalt kan lage innhold, optimalisere for søk, samt drive trafikk med sosiale medier, e-post og andre kanaler. Effektive nettsider gir mange besøk som konverteres til salg.

Jan Sollid Storehaug markedsføring i sosiale medier

Verdivurdering

Tenk Digitalt bistår gründere eller styrer som vurderer salg av sin virksomhet. Vi hjelper deg med riktig kommunikasjon mot din målgruppe. Første steg er å gjennomføre en grundig verdivurdering av din virksomhet..

Se hvordan trafikken stiger med en blogg

Finne investorer

Vi har oversikt over alle norske investorer og vet hvilke bransjer og hvilke investeringsfaser de er interessert i. Vi kan bistå ved små og store kapitalutvidelser og har deltatt i mange suksessrike norske og internasjonale emisjoner.

analysis-brainstorming-business-1571699

Aksjonærportal

Ønsker du å forbedre kommunikasjonen med dine aksjonærer? Vår aksjonærportal har BankID login for aksjonærer og styre. Løsningen kan brukes ved kapitalutvidelser og oppdaterer aksjonærregisteret med ett klikk.

Oppsummering av ukens digitale nyheter

Motta ukens mest interessante digitale nyheter direkte i innboksen helt gratis! Din e-postadresse er trygg hos oss – og du kan selvfølgelig melde deg av når som helst.

Les de siste digitale nyhetene

Vi gir deg gratis ukens viktigste digitale nyhetene fra norske nettsider som skriver om teknologi, digital markedsføring, gründerstoff, sosiale medier og søkemotorer.

Del denne artikkelen

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on whatsapp
Share on email

Ta kontakt

Tenk Digitalt hjelper deg med din digitale strategi, nettsider som konverterer til salg og økt trafikk til dine nettsider. Vi kan også bistå med verdivurdering av din bedrift og bistand til å finne nye aksjonærer. Ta kontakt i dag for en uforpliktende samtale!