TikTok fortsetter å ta verden med storm. I 2023 ble appen verdens 10. største merkevare, med en verdi på mer enn 21 milliarder dollar. Med mer enn 1 milliard aktive brukere kan TikTok være en svært effektiv markedsføringskanal for deg.
Hva er TikTok?
TikTok er et sosialt medium som har blitt veldig populært blant yngre målgrupper de siste årene. Det sosiale mediet ble skapt ved å slå sammen funksjonene fra to andre tjenester: Douyin og Musical.ly.
Med TikTok kan man dele korte videoer på 15-60 sekunder.
Man kan redigere filmene i appen før man legger dem ut, og her er det også mulighet til å legge på musikk, tekst eller andre elementer før man laster opp videoen og deler den.
Som hos de fleste andre sosiale medier kan man også her kommentere og like videoene til andre brukere.
For mange, spesielt de over 35, er dette en fortsatt relativt ukjent kanal. Mange forstår ikke hvordan TikTok fungerer, eller hvordan man helst bør bruke det som markedsføringskanal.
Les også: Slik lager du en markedsplan for sosiale medier
Hvem bruker TikTok?
Som nevnt er TikTok et relativt nytt sosialt medium,som ble lansert internasjonalt i 2018 (det har eksistert i andre former siden 2016). Men, selv om det er relativt nytt har TikTok faktisk over 1 milliard aktive brukere (ano 2023), og appen har blitt lastet ned mer enn 4 milliarder ganger.
Hvilke demografiske grupper bruker TikTok?
TikToks aldersgrense er 13 år. Likevel ser vi at barn ned i 9-års alderen bruker appen. Selv om det ikke er ulovlig å drive markedsføring mot barn, er det likevel smart å ta sine forhåndsregler.
Det er for eksempel ikke lov med direkte kjøpsoppfordringer rettet mot denne målgruppen. Men, appen har også mange brukere i gruppen unge voksne.
Vi vet av statistikker fra andre land at mange av brukerne av TikTok er relativt unge. Ifølge tall Reuters kom med i 2022 var 49 % av TikTok brukerne i USA mellom 13 og 24 år.
Andre kilder oppgir at omtrent 28 % av amerikanske brukere er i gruppen 25-34 og ca 13 % er i gruppen 35-44.
Disse statistikkene viser tall fra USA, men vi går ut i fra at tallene vil være nokså like for bruken i Norge. Tall fra Medietilsynet viser for eksempel at TikTok er svært populært blant barn og unge, der 65 % av alle 9-18-åringer bruker appen.
Selv om tallene viser at folk i alle aldersgrupper bruker TikTok, kan vi likevel si at det nok er mest effektivt å bruke TikTok til merkevarebygging dersom målgruppen din er relativt ung.
I tillegg viser det seg at det er en liten majoritet av kvinnelige brukere.
Denne informasjonen kan hjelpe deg med å bestemme om dette er en kanal du bør bruke tid på i din merkevarebygging.
Som vi har nevnt i vår artikkel Markedsføring i sosiale medier: 11 steg for å lykkes, er det nemlig ikke vits i å bruke energi på innhold til kanaler målgruppen din ikke bruker.
Gratis E-bok
Kommunikasjonsstrategi for digital markedsføring
Last ned vår praktiske guide til hvordan du kan utvikle en digital kommunikasjonsstrategi for din virksomhet. Guiden tar deg gjennom vår fem-stegs prosess for å nå ut til din målgruppe.
Hvorfor skal du bruke TikTok i din markedsføringsstrategi?
Selv om antallet brukere er imponerende i seg selv, er det kanskje andre faktorer som gjør at du bør vurdere å bruke denne kanalen.
I tillegg til å ha mange brukere, har TikTok også veldig aktive brukere. Dette er den sosiale mediekanalen med høyest engasjement, basert på undersøkelser utført av Influencer Marketing Hub.
Les også: Hvilke sosiale medier gir bedriften din best avkastning?
Video i vinden
De siste årene har også bruk av visuelle elementer og spesielt bruk av video i markedsføring blitt svært populært.
Se bare på den veksten YouTube har hatt, og på hvordan både Facebook og Instagram har tilrettelagt for og implementert nye funksjoner for å laste opp og dele videoinnhold.
Siden TikTok er en videobasert kanal passer den fint inn med denne trenden. Dette kan både innholdsprodusenter og markedsførere nyte godt av.
Men hvordan skal du egentlig bruke TikTok i markedsføringen din?
Hvordan kan du bruke TikTok til merkevarebygging?
Dersom du vurderer å ta i bruk TikTok som en del av din markedsføringsstrategi, er det viktig å huske at du må tilpasse innholdet til formatene kanalen bruker.
I TikTok har du mulighet til å velge om du vil lage organisk eller betalt innhold. Og selv om annonser kan være nyttige, er det viktig å huske på at brukerne av TikTok ønsker autentisk innhold.
TikTok sier det dessuten best selv på sin side for bedrifter: “Don’t make ads. Make TikToks. Make a new trend. Make it interesting. Make connection.”
Lager du godt innhold som egner seg for denne kanalen kan TikTok fungere som et effektivt ledd i din merkevarebygging.
Organisk innhold
Selv om det i starten kan være mer effektivt å betale for annonser for å få oppmerksomhet, er det også viktig å lage og dele organisk innhold.
På denne måten kan du gi følgere og potensielle kunder mer verdi dersom de klikker seg inn på profilen din etter å ha sett en annonse eller noe du har lagt ut.
Dessuten hjelper organisk innhold deg med merkevarebygging.
Les mer: Hva er merkevarebygging og hvordan bygger du en sterk merkevare?
Annonser
Det å lage gode annonser for TikTok er ikke noe vanskeligere enn å lage gode annonser for andre kanaler. Det som kanskje er nytt er annonseformatet.
Skal du lage din første annonse er det enklest å ta i bruk en annonsemal. Det finnes mange muligheter, og Bannersnack er en av tilbyderne som gir deg tilgang til slike maler.
Du kan også benytte deg av Story Templates som er tilgjengelige i appen for å komme kjapt i gang.
Annonseformat
Du kan velge selv om du vil bruke en videoannonse eller bildeannonse på TikTok. Men, uansett hva du velger er det nyttig å vite litt om hvilke krav det er til de ulike formatene.
For videoannonser er det dette som gjelder: filen kan være på opptil 500 MB, videoen kan være 5-60 sekunder lang, og formatet må være 9:16, 1:1 eller 16:9.
For bildeannonser gjelder disse kravene: det er ingen spesielle krav til filstørrelsen for bilder, men TikTok anbefaler å holde seg til maks 500 MB.
Når det kommer til oppløsning anbefaler de å ha en oppløsning på mer enn 1200×628 piksler, men her er det heller ingen spesifikke restriksjoner.
Slik utformer du annonsene dine
Med tanke på TikToks format, bør du prøve å formidle budskapet ditt så raskt som mulig, helst på under 15 sekunder.
Husk å passe på at annonsene overholder spesifikasjonskravene. Utover dette kan du ofte bruke det samme annonsematerialet som på andre plattformer.
Finn inspirasjon hos andre merkevarer
Er du usikker på hvor du bør starte, kan du godt gjøre research på hva andre merkevarer gjør. Her kan du nemlig få mange gode idéer.
Men, som alltid med inspirasjon: det er fint å bli inspirert, men du skal ikke kopiere direkte.
Les også: Hvordan bruke sosiale medier i inbound marketing
Dette er det viktigste når du lager innhold til TikTok
I all markedsføring er det viktig å være autentisk, men det er spesielt viktig på TikTok på grunn av plattformens format og generelle stil. Folk er lei av å se handlingsoppfordringer fra merkevarer de knapt kjenner til, eller annonser som ikke har noe klart budskap.
De er også lei av annonser som lover for mye, eller fokuserer på ting som ikke har noe å gjøre med produktet de selger.
Som nevnt er det helt essensielt å bruke videoinnhold i markedsføring i dag. Det gjelder uansett om det er organisk eller betalt innhold.
Når du skal lage en video, er du nødt til å fortelle en historie og fange målgruppens oppmerksomhet for å gjøre budskapet ditt effektivt.
For å få til dette er det noen grunnregler du kan følge.
Bruk SPARK-reglene
SPARK er en forkortelse for ordene short, personality, alive/adaptive, related/representative og Kind.
Disse ordene adresserer noen viktige aspekter som du bør huske på når du skal lage en video.
Short
Dette refererer til to ting. Den ene er at folk lett kjeder seg. Med en lang video risikerer du at du mister folks oppmerksomhet. Det andre aspektet er at du må gjøre budskapet ditt kort og effektivt for å få frem det du ønsker.
Du har bare noen få sekunder på deg før folk har bestemt seg for om de vil se resten av videoen eller ikke.
Personality
Dette er et viktig aspekt ved annonsering på TikTok. En sterk personlighet vil gjøre at du skiller deg ut fra mengden. Dette kan du oppnå ved å være konsekvent, skape en unik signatur og å bruke catchy fraser, bilder eller håndbevegelser.
Men, dette handler ikke bare om deg, men også om målgruppen din. Du må derfor også analysere målgruppen din, hvordan de oppfører seg og hva slags tilbakemeldinger de gir på ting som er viktige for deg.
Alive/adaptable
Med dette mener vi at du må følge med på hva som skjer rundt deg. Bakgrunnsmusikk kan hjelpe deg med videoene dine, men her er det viktig å følge med på hva følgerne dine ber om.
TikTok tilbyr et stort bibliotek med musikk du kan bruke for å gjøre budskapet ditt levende.
Related/representative
Betyr at du må se på hvilke videoer som er virale akkurat nå. Hvis du liker dem er de på en eller annen måte relevante for deg. Det viktige er at du kan relatere deg til følelsene de formidler med budskapet.
Tenk på dette når du lager dine egne annonser. Du må vite så mye som mulig om målgruppen din og prøve å relatere deg til dem.
Kind
Når vi snakker om å være “kind” handler det om at du må formidle budskapet ditt på en måte som er lett å forstå. Du må altså være “snill” med følgerene dine og unngå å snakke i gåter.
Vær autentisk
Folk ønsker å se det som er ekte, og som er relevant for dem. De vil bli kjent med merkevarens personlighet, intensjoner og verdier.
Dette gjelder ikke bare på TikTok, men også for annonser i alle andre sosiale medier.
Unngå at det ser ut som en annonse
Annonsen må selvsagt være merket med annonse, men det jeg mener med dette utsagnet er at du må få annonsen din til å være mer spennende.
Med mindre folk kjenner godt til merkevaren fra før, er det sjelden de klikker på annonser som kun ber dem om å klikke.
Vi liker ikke at annonser forteller oss hva vi skal gjøre – vi liker at de forteller en historie. Målgruppen din vil se noe som er verdt å få med seg, dele og snakke om.
En god annonse får folk til å klikke uansett, så unngå direkte knapper og klassiske CTA-er i annonser på TikTok.
Lag innhold for DIN målgruppe
TikToks popularitet øker, og selv om det er mange yngre brukere i denne kanalen, er det likevel en mangfoldig gruppe brukere.
Som på alle andre plattformer, bør du ikke bare lage annonser. Du må også skape innhold som er tilpasset din målgruppe. Finn ut hva slags innhold de liker og hva de ønsker å se.
Så lager du slikt innhold. Hvis innholdet er bra nok, er det ingen som bryr seg om det er markedsføringsinnhold.
Hvordan du kan annonsere på TikTok
Nå kommer vi til kanskje det aller viktigste når det gjelder annonser på TikTok, og det er hva du må gjøre før du publiserer din første annonse.
Vi har allerede sett litt på de ulike formatene du kan velge, men nå vil vi også se litt på hvordan du kan bruke de ulike formatene, og hvor de kan plasseres.
Annonser i feeden
Annonser i feeden er annonser som dukker opp mellom TikTok brukernes videoer når du scroller nedover hovedsiden på TikTok. Disse annonsene er ganske like de du ser hvis du ser gjennom Instagram stories.
Merkevare “takeover”
Takeover-annonser vises med en gang noen åpner appen. Annonsen består av en video som dekker hele skjermen. Denne typen annonser blir bare vist til et utvalgt publikum.
Disse annonsene passer godt til å skape oppmerksomhet rundt merkevaren din, eller til direkte salg, siden du får kontakt med brukerne får de begynner å se på annet innhold.
Vær oppmerksom på at noen kan synes slike takeover-annonser er innpåslitne eller invaderende. Derfor bør du variere hva slags annonser du publiserer.
Men, med unntak av hvor annonsene plasseres er det ikke så stor forskjell på takeover-annonser og annonser i feeden.
Top view-annonser
Top view-annonser gir deg mulighet til å bygge på takeover-annonser. Top view-annonsene vil nemlig vises på toppen av feeden etter at brukeren har åpnet appen.
Ved å bruke denne plasseringen unngår du å bombardere brukerne med annonser akkurat når de åpner appen, men annonsen din vil likevel være det første innholdet de ser.
Merkevaresponsede hashtagutfordringer
Med en merkevaresponset hashtagutfordring får du en mulighet til å annonsere for merkevaren din på en måte som er unik for TikTok.
Som med andre hashtagutfordringer og hashtagtrender på TikTok vil en merkevaresponset hashtagutfordring gi deg mulighet til både organiske og betalte visninger.
Hashtagutfordringer er en god måte å generere brukerinnhold på og å få mye oppmerksomhet.
Med slike utfordringer kan det også være en god ide å inngå samarbeid med populære influencere, for å få mest mulig oppmerksomhet når du lanserer utfordringen.
Sponsede effekter
Et annet virkemiddel du får tilgang til med annonsering på TikTok er tilgangen til å lage og dele sponsede stickers, AR-filter og linser som kan brukes til å tilpasse annonsene dine.
Du kan også designe egne filter i appen.
Gjør klar en bedriftskonto
Som i de fleste andre sosiale medier, må du ha en bedriftskonto for å skape annonsekampanjer på TikTok.
Når du har klargjort en bedriftskonto for å få tilgang til annonseplattformen vil du se et dashboard. Her har du alt du trenger for å komme i gang med din første kampanje.
Først må du såklart lage din første annonse.
Slik lager du TikTok-annonser
Når du har klargjort bedriftskontoen din, kan du lage din første annonse kampanje. Under hver kampanje kan du organisere annonser i grupper eller som enkeltstående bannere.
For å skape din første kampanje klikker du på “Create”.
I neste steg velger du hva som er målet for annonsen, for eksempel å skaffe trafikk, konverteringer eller appnedlastinger.
Når du har gjort dette gir du kampanjen et navn og bestemmer et budsjett. Du har valget mellom totalt budsjett eller dagsbudsjett.
Etter dette skaper du annonsegruppen din og velger annonseplasseringen. Her anbefales det faktisk å la TikTok ta seg av dette valget automatisk, slik at du også kan få vist annonsene dine på partnersider som Top Buzz og Buzz video.
Når du har gjort dette kan du velge målgruppe for annonsekampanjen og lage annonsene dine. Annonsene kan som nevnt bestå av enten video eller bilde.
Følg med på annonsen din med TikTok Analytics
Alle data kampanjen din genererer vil bli samlet på dashboardet ditt. Her kan du altså lett følge med på hvordan kampanjen din gjør det.
Du kan også filtrere dataene med filtre for demografisk gruppe, plassering med mer inne i “campaign reports”.
På denne måten kan du lære mer om hvordan kampanjen gjør det basert på spesifiserte målestokker.
Digital markedsføring
Noen siste tanker om TikTok
TikTok er fremdeles “the new kid on the block”, men blir stadig mer populær.
Derfor kan det være lurt å gjøre seg kjent med dette sosiale mediet allerede nå, siden det kan bli en viktig annonseplattform for deg i fremtiden.
Det er også smart å være først ute i nye kanaler, da det ofte er billigere å annonsere mens kanalen er i vekst og ønsker å tiltrekke seg annonsekroner.
Er du på plattformen før konkurrentene dine, kan du få et forsprang ved at du bygger opp et publikum.
Som med det meste annet må du prøve deg litt frem for å finne formen og hva som fungerer for din merkevare, men jeg håper du nå har fått litt innsikt i hvordan du kan bruke TikTok i markedsføringen din.
Les mer: Effektiv markedsføring: Topp 10 verktøy for sosiale medier