Test: Topp 10 verktøy for sosiale medier - Tenk Digitalt
Sosiale medier verktøy hjelper deg med planleggingen din

Effektiv markedsføring: Topp 10 verktøy for sosiale medier

Markedsføring i sosiale medier stjeler tid, men det finnes en rekke verktøy for sosiale medier som kan effektivisere de fleste oppgavene. Her er en liste over våre 10 favorittverktøy for markedsføring i sosiale medier.

Sosiale medier har blitt en integrert del av vårt daglige liv. Naturlig nok har markedsføring i sosiale medier blitt en viktig del av de fleste bedrifters salgsstrategi. Men hvordan kan du sikre at din bedrift henger med i utviklingen og utfører markedsføring i sosiale medier på mest effektivt vis? Svaret ligger i å velge de riktige verktøyene for sosiale medier.

Les også: Slik lager du en markedsplan for sosiale medier

 

Hvorfor er verktøy for sosiale medier viktige?

Verktøy for sosiale medier er avgjørende for effektiv markedsføring i dagens digitale landskap. De gir bedrifter muligheten til å engasjere seg med sitt publikum på en mer personlig og direkte måte, samtidig som de gir verdifull innsikt i kundenes atferd og preferanser. Med riktig verktøy kan du optimalisere din markedsføringsstrategi, øke merkevarens synlighet, og til slutt drive mer trafikk til din nettside.

 

Hvordan kan de riktige verktøyene forbedre din markedsføring?

Et problem du ikke er alene om å slite med, er at det er vanskelig å velge rett verktøy for sosiale medier i jungelen av løsninger på markedet. Noen av dem overlapper hverandre, andre kan gjerne brukes sammen. Det er en rekke faktorer som bestemmer hvorvidt verktøyet egner seg for deg. 

For å velge rett må du ta hensyn til målgruppen din og hvilke plattformer for sosiale medier du har valgt. Om du er i tvil om du trenger verktøy for sosiale medier, kan du lese denne artikkelen om hvordan digitale verktøy brukes til markedsføring i sosiale medier.

Vi har erfart at tre faktorer er spesielt viktige for å finne riktig verktøy for sosiale medier:

 

  1. Brukervennlighet: Et godt verktøy for sosiale medier skal være enkelt å bruke, selv for de som ikke er teknisk kyndige. Det skal ha et intuitivt grensesnitt som gjør det enkelt å navigere, og det skal være enkelt å sette opp og tilpasse etter dine spesifikke behov.
  2. Analytiske funksjoner: En annen viktig funksjon å se etter i et verktøy for sosiale medier er sterke analytiske funksjoner. Disse funksjonene skal gi deg detaljert innsikt i hvordan dine sosiale medier kampanjer presterer, inkludert hvilke innlegg som genererer mest engasjement, hvilke tidspunkter som er mest effektive for posting, og hvilke demografiske grupper som engasjerer seg mest med ditt innhold.
  3. Integrering med eksisterende systemer: Til slutt, det ideelle verktøyet for sosiale medier skal kunne integreres sømløst med dine eksisterende systemer. Dette inkluderer alt fra din CRM-programvare til din e-postmarkedsføringsplattform. Ved å sikre at alle dine verktøy fungerer sammen, kan du skape en mer strømlinjeformet og effektiv markedsføringsprosess.

 

Listen over de forskjellige plattformene og alt du trenger å produsere og poste kan virke lang og tidkrevende, men med verktøy for å automatisere prosesser i sosiale medier sparer du tid og krefter.

Det å ta i bruk et verktøy for sosiale medier trenger heller ikke være en stor kostnad, siden du ofte kan velge mellom en betalt eller en gratis versjon.

Slik lager du en markedsplan for sosiale medier

Gratis E-bok

Slik lager du en markedsplan for sosiale medier

Last ned vår praktiske guide til hvordan du kan markedsføre din bedrift på sosiale medier.

Vår topp 10 liste over verktøy for sosiale medier

Hootsuite

Hootsuite logo

Med Hootsuite kan du administrere flere sosiale kanaler som blant annet Twitter, Facebook, LinkedIn og Instagram på ett sted. 

Funksjonene du får i Hootsuite gjør at du enkelt kan skape kampanjer, håndtere flere profiler, følge opp dialoger med fans og følgere, og mye mer.

Hootsuite tilbyr:

  • En begrenset gratisversjon
  • Sett opp kampanjer for ulike sosiale medier i ett og samme dashboard
  • Kompatibelt med de store sosiale mediene
  • Tilbyr gratis kurs for å hjelpe deg i gang

Buffer

Buffer logo

Med Buffer kan du sette masseutsendelser i kø før de skal sendes ut. De tilbyr også en rekke utvidelser til Chrome, Firefox og Safari som gjør det enklere å dele interessant innhold fra andre kilder.

Med dette verktøyet kan du også legge innhold i en publiseringsplan, slik at det blir publisert på riktig tidspunkt.

Gratisversjonen er kompatibel med Facebook, LinkedIn og Twitter.

Buffer tilbyr:

  • Hjelper deg med å publisere bilder, artikler og videoer i dine sosiale medier
  • Du kan planlegge innhold for ulike kanaler fra ett og samme dashboard
  • Er laget for å enkelt kunne dele arbeidet ditt

IFTTT (If This Then That)

IFTTT er et verktøy for sosiale medier

Med IFTTT kan du koble sammen de store sosiale nettverkene og kanalene og automatisere deling på blant annet Facebook, Twitter, LinkedIn. 

Du kan for eksempel automatisk sende ut en tweet hver gang du publiserer et blogginnlegg, eller motta e-post hver gang ditt favorittmagasin har noe på hjertet. 

Du kan også bruke IFTTT sammen med Buffer og Hootsuite og få enda mer ut av verktøyene.  IFTTT er et must for alle som bruker sosiale medier profesjonelt.

IFTTT tilbyr:

  • Automatisk deling i alle sosiale medier apper og sider
  • Sett opp dine egne sløyfer med triggere og handlinger

CoSchedule

CoSchedule logo

Alle verktøy for sosiale medier er designet med tanke på at du skal spare tid. Men CoScehdule er definitivt et av de beste verktøyene du kan bruke.

Dette er en markedsføringskalender som du kan bruke til å håndtere alle dine prosjekter fra ett enkelt nettleservindu. Du kan dele og publisere samtidig for å spare tid. CoSchedule hjelper deg med å bli mer effektiv og å organisere arbeidsflyten din.

CoSchedule tilbyr:

  • Publiser innhold på flere plattformer fra ett enkelt nettleservindu
  • Planlegg en organisert kalender for smarte markedsføringskampanjer

Sprout Social

Social Sprout er et verktøy for sosiale medier

Sprout Social er et godt alternativ til Hootsuite, og har så vidt vi har forstått har dette verktøyet flere funksjoner. Derfor er også prisen stivere. Den billigste planen koster 99 $ i måneden. 

Vi har ikke fått testet ut dette verktøyet godt nok til å gjøre oss noen mening om det er verdt prisen, men vi har hørt mye bra om verktøyet.

SproutSocial tilbyr:

  • Du får alle meldinger fra ulike sosiale medier inn i en innboks
  • Du kan publisere, planlegge og lage utkast til poster
  • Du kan følge med på tilbakemeldinger som blir lagt inn på Facebook, Google My Business og TripAdvisor
  • Mobilapp for Android og iOS

Canva

Canva logo

Veldesignede visuelle elementer kan hjelpe deg med å forbedre ditt nærvær i sosiale medier. Trenger du hjelp med bilder er Canva det beste verktøyet for sosiale medier for deg.

Med dette verktøyet kan du enkelt lage dine egne design, uten at du trenger masse forhåndskunnskaper. Dette er nyttig i Facebookannonser, Pinterestposter, LinkedInbannere og mye mer.

Du kan bruke plattformen gratis, eller du kan betale for verktøyet for å få tilgang til flere funksjoner.

Canva tilbyr:

  • Muligheten til å designe bra innhold
  • Tusenvis av unike grafiske elementer for å designe flotte bilder
  • Maler for annonser, headere i sosiale medier, infografikk og poster i sosiale medier

MeetEdgar

Meet Edgar logo

Med Edgar kan du planlegge innholdet ditt på en mer unik måte. Istedenfor å legge alt i en kø, legger du innholdet i ulike kategorier. Så blir det satt et publiseringstidspunkt for de ulike kategoriene. På denne måten kan du målrette deg mot ulike nisjer på gitte tidspunkt.

I tillegg vil Edgar automatisk re-poste en oppdatering for å være sikker på at den når et så stort publikum som mulig, og at ingen poster går ubemerket hen.

MeetEdgar tilbyr:

  • Optimalisering av publiseringstidspunkt basert på kategori, heller enn å bruke en enkel kø
  • Re-poster innhold på sosiale medier for å øke rekkevidden
  • Støtter publisering på Facebook, Twitter og LinkedIn

Later

Later logo

Later er en app du kan bruke til å planlegge oppdateringer på Instagram, Facebook, Twitter og Pinterest. Det eneste problemet med den er at du bare kan poste bilder og annet visuelt innhold med dette verktøyet. På den annen side tilbyr Later en gratisversjon som vil ha mer enn nok funksjoner for små bedrifter.

Med gratisversjonen kan du koble opp en konto fra hvert av de fire sosiale mediene appen støtter, og du kan legge opp til 30 poster i publiseringskøen for hver profil. Velger du å betale for appen kan du også poste video, stories og flere bilder i samme post.

Later tilbyr:

  • Du kan planlegge visuelt innhold til Facebook, Instagram, Twitter og Pinterest
  • Gratisversjonen er et fullgodt alternativ
  • Du kan legge opp til 30 innlegg i publiseringskø per profil av gangen

Tailwind

Tailwind logo

Tailwind er et verktøy for sosiale medier som er kompatibelt med Pinteresst og Instagram. I tillegg til å kunne planlegge poster, følge med på samtaler og måle resultater vil Tailwind gi deg anbefalinger til hvordan du kan forbedre resultatene dine.

Med dette verktøyet får du funksjoner som er skreddersydd til de to plattformene, deriblant promotering av innhold på Pinterest og håndtering av brukerskapt innhold på Instagram.

Tailwind tilbyr:

  • Funksjoner tilpasset posting på Instagram og Pinterest
  • Planlegging av poster i disse sosiale mediene
  • Forslag til hvordan du kan forbedre resultatene dine

BuzzBundle

BuzzBundle er et verktøy for sosiale medier som gir deg full oversikt

BuzzBundle gir deg et samlet oversikt over din sosiale medier. Her kan du enkelt publisere, besvare og delta i samtaler på en hvilken som helst plattform på sosiale medier. 

Du kan enkelt følge med på nyhetsoppdateringer på både Twitter, Facebook, blogger, forum og Q&A på ett sted. 

I motsetning til de andre verktøyene for sosiale medier trenger du ikke å holde deg til én plattform av gangen; du kan enkelt publisere en tweet på Facebook. Det er heller ikke noe problem å dele et blogginnlegg på et forum. 

BuzzBundle tilbyr:

  • Du kan følge med på nyhetsoppdateringer i flere sosiale medier, blogger og forum på ett sted
  • Du kan krysspublisere innhold, fks en Tweet du poster til Facebook eller et blogginnlegg på et forum

 

Andre alternativer

I tillegg til de verktøyene vi har tatt med på topp 10 listen vår, finnes det også utrolig mange flere verktøy. Noen eksempler er SocialOomph, TweetDeck, Crowdfire og Agora Pulse.

Merk at vi i denne listen har fokusert på verktøy for sosiale medier som egner seg for små og mellomstore bedrifter som skal ta seg av sine egne kanaler.

For byrå som skal håndtere profiler for flere kunder og bedrifter som driver innen B2B kan det være verdt å se på alternativer som Sendible, Falcon.io, Hubspot, Salesforce Social Studio og Oktopost.

I tillegg til disse verktøyene for sosiale medier er det to verktøy du bør ta i bruk:

Google Analytics 

Google Analytics er noe alle som har en nettside vil ha nytte av å bruke. Google analytics er et rent analyseverktøy, som derfor bør brukes i kombinasjon med andre verktøy for sosiale medier. 

Men, å analysere resultatene dine er svært viktig, så dette bør du virkelig ta i bruk.

Det er et gratis verktøy som viser deg hvilke sider som er besøkt, og hvilke nøkkelord du rangerer for med sidene dine. 

Med Google Analytics kan du få det ekstra dyttet du trenger for å overgå deg selv neste uke. Du kan velge å få rapportene tilsendt til innboksen din hver uke.

Bitly

Med Bitly kan du forkorte URL’er du poster på sosiale medier. Bitly har også funksjoner som sanntidsanalyse, sporing av klikk og bokmerkearkivering av dine favorittsider. Bitly fungerer på tvers av plattformer (som for eksempel Twitter og Facebook).

Digital markedsføring

Tenk Digitalt hjelper deg med å utvikle en digital kommunikasjonsstrategi, et nettsted som konverterer til nye salg eller leads og synlighet i digitale kanaler!

 

Hvordan velge det riktige verktøyet for din virksomhet

Å velge det riktige verktøyet for sosiale medier for din virksomhet kan være en utfordrende oppgave. Her er noen trinn du kan følge for å gjøre prosessen enklere.

Vurdering av bedriftens behov og mål

Først og fremst, det er viktig å vurdere din bedrifts spesifikke behov og mål. Hva ønsker du å oppnå med din sosiale medier markedsføring? Hvilke funksjoner vil være mest nyttige for å oppnå disse målene? Ved å svare på disse spørsmålene, kan du begynne å begrense dine alternativer og finne det verktøyet som best passer dine behov.

Prøveperiode og testing av verktøy

De fleste verktøy for sosiale medier tilbyr en gratis prøveperiode, noe som gir deg en mulighet til å teste verktøyet og se om det passer for din virksomhet. Bruk denne tiden til å utforske verktøyets funksjoner, sjekke brukervennligheten, og se om det integrerer godt med dine eksisterende systemer.

Vurdering av kostnader og ROI

Når du vurderer et verktøy for sosiale medier, er det også viktig å ta hensyn til kostnadene. Hvor mye er du villig til å investere i et slikt verktøy? Og enda viktigere, hva er den forventede avkastningen på investeringen (ROI)? Husk at det billigste verktøyet ikke nødvendigvis er det beste. Det er viktig å vurdere verdi for pengene, ikke bare prisen.

Relevant artikkel: Hvilke sosiale medier gir bedriften din best avkastning?

 

Beste praksis for bruk av sosiale medier verktøy

Når du har valgt det riktige verktøyet for din virksomhet, er det noen beste praksis du bør følge for å få mest mulig ut av det.

Regelmessig overvåkning og justering

Sosiale medier er en dynamisk plattform, og det som fungerer i dag, fungerer kanskje ikke i morgen. Derfor er det viktig å overvåke dine sosiale medier aktiviteter regelmessig og justere din strategi basert på de innsiktene du får.

Maksimering av verktøyets funksjoner

De fleste verktøy for sosiale medier kommer med en rekke funksjoner, fra innleggsplanlegging til analyse. Sørg for å utnytte disse funksjonene til det fulle for å maksimere effektiviteten av din sosiale medier markedsføring.

Integrering med din overordnede markedsføringsstrategi

Til slutt, det er viktig å huske at din sosiale medier markedsføring ikke bør være isolert fra resten av din markedsføringsstrategi. Sørg for at din bruk av sosiale medier verktøy er integrert med din overordnede markedsføringsstrategi for å skape en kohesiv og effektiv markedsføringskampanje.

Relevant artikkel: Hvordan bruke sosiale medier i inbound marketing

 

Oppsummering om valg av verktøy for markedsføring i sosiale medier

Å effektivisere markedsføring i sosiale medier er en nødvendighet i dagens digitale landskap. Ved å velge de riktige verktøyene for sosiale medier, kan du forbedre din markedsføringsstrategi, øke merkevarens synlighet, og til slutt drive mer trafikk til din nettside. Husk at det viktigste er å velge et verktøy som passer best for din virksomhets unike behov og mål.

Les også: Markedsføring i sosiale medier: 11 steg for å lykkes

 

Ofte Stilte Spørsmål (FAQs)

Hvilket verktøy for sosiale medier er best for små bedrifter?

Det er mange verktøy for sosiale medier som er godt egnet for små bedrifter. Det viktigste er å finne et verktøy som passer til dine spesifikke behov og budsjett. Verktøy som Buffer og Hootsuite er ofte populære valg for små bedrifter på grunn av deres brukervennlighet og rimelige priser.

Hvordan måler jeg suksessen til mine sosiale medier verktøy?

Suksessen til dine verktøy for sosiale medier kan måles på flere måter, avhengig av dine spesifikke mål. Dette kan inkludere målinger som engasjementsrate, antall følgere, trafikk til nettstedet ditt fra sosiale medier, og konverteringsrate.

Les mer: Hvordan måle effekten av markedsføring i sosiale medier

Er det verdt å investere i betalte verktøy for sosiale medier?

Investering i betalte verktøy for sosiale medier kan absolutt være verdt det, avhengig av dine spesifikke behov og mål. Betalte verktøy har ofte mer avanserte funksjoner og gir mer detaljert analyse, noe som kan hjelpe deg med å forbedre din strategi for markedsføring i sosiale medier.

Relevant artikkel: Hva koster markedsføring i sosiale medier?

Hvordan kan jeg kombinere flere verktøy for best resultat?

Å kombinere flere verktøy for sosiale medier kan være en effektiv strategi for å få mest mulig ut av din markedsføring i sosiale medier. For eksempel kan du bruke et verktøy som Hootsuite for å administrere dine sosiale medier kontoer, og et annet verktøy som Buzzsumo for å forstå hva slags innhold som resonnerer med publikum.

Hvilke nye funksjoner kan vi forvente fra sosiale medier verktøy i fremtiden?

Verktøy for sosiale medier utvikler seg kontinuerlig for å holde tritt med endringer i det sosiale medielandskapet. I fremtiden kan vi forvente å se mer avanserte analysefunksjoner, bedre integrering med andre markedsføringsverktøy, og mer sofistikerte automatiseringsfunksjoner.

Del denne artikkelen

Jan Sollid Storehaug

Jan Sollid Storehaug

Daglig leder i Tenk Digitalt AS og foredragsholder. Jan har et stort engasjement for entreprenørskap og hvordan nye teknologier utfordrer oss og skaper nye muligheter. Les mer om Jans foredrag på Storehaug.no Send gjerne en epost til jan@tenkdigitalt.no eller ring 97512077 for en hyggelig prat!

Del denne artikkelen

Gratis E-bok

Slik lager du en markedsplan for sosiale medier