Markedsføring i sosiale medier kan være tidkrevende. Med verktøy for sosiale medier kan du utføre de fleste oppgavene du trenger, uten å måtte logge inn og ut av kontoene dine.
Så utrolig at det ikke kan være sant? Vel, det er det ikke. Du må bare finne det verktøyet for sosiale medier som vil fungere best for deg.
Og det kan være vanskelig å finne det ideelle verktøyet for deg. Noen av dem overlapper hverandre, andre kan gjerne brukes sammen. Det er en rekke faktorer som bestemmer hvorvidt verktøyet egner seg for deg.
For å velge rett må du ta hensyn til målgruppen din og hvilke plattformer for sosiale medier du har valgt. Om du er i tvil om du trenger verktøy for sosiale medier, kan du lese artikkelen Sosiale medier verktøy hjelper deg med markedsføringen.
Listen over de forskjellige plattformene og alt du trenger å produsere og poste kan virke lang og tidkrevende, men med verktøy for å automatisere prosesser i sosiale medier sparer du tid og krefter.
Det å ta i bruk et verktøy for sosiale medier trenger heller ikke være en stor kostnad, siden du ofte kan velge mellom en betalt eller en gratis versjon.
Guide: Markedsføring i sosiale medier
Last ned vår praktiske guide til hvordan du kan markedsføre din bedrift på sosiale medier.
Vår topp 10 liste over verktøy for sosiale medier
Hootsuite
Med Hootsuite kan du administrere flere sosiale kanaler som blant annet Twitter, Facebook, LinkedIn og Instagram på ett sted.
Funksjonene du får i Hootsuite gjør at du enkelt kan skape kampanjer, håndtere flere profiler, følge opp dialoger med fans og følgere, og mye mer.
Hootsuite tilbyr:
- En begrenset gratisversjon
- Sett opp kampanjer for ulike sosiale medier i ett og samme dashboard
- Kompatibelt med de store sosiale mediene
- Tilbyr gratis kurs for å hjelpe deg i gang
Buffer
Med Buffer kan du sette masseutsendelser i kø før de skal sendes ut. De tilbyr også en rekke utvidelser til Chrome, Firefox og Safari som gjør det enklere å dele interessant innhold fra andre kilder.
Med dette verktøyet kan du også legge innhold i en publiseringsplan, slik at det blir publisert på riktig tidspunkt.
Gratisversjonen er kompatibel med Facebook, LinkedIn og Twitter.
Buffer tilbyr:
- Hjelper deg med å publisere bilder, artikler og videoer i dine sosiale medier
- Du kan planlegge innhold for ulike kanaler fra ett og samme dashboard
- Er laget for å enkelt kunne dele arbeidet ditt
IFTTT (If This Then That)
Med IFTTT kan du koble sammen de store sosiale nettverkene og kanalene og automatisere deling på blant annet Facebook, Twitter, LinkedIn.
Du kan for eksempel automatisk sende ut en tweet hver gang du publiserer et blogginnlegg, eller motta e-post hver gang ditt favorittmagasin har noe på hjertet.
Du kan også bruke IFTTT sammen med Buffer og Hootsuite og få enda mer ut av verktøyene. IFTTT er et must for alle som bruker sosiale medier profesjonelt.
IFTTT tilbyr:
- Automatisk deling i alle sosiale medier apper og sider
- Sett opp dine egne sløyfer med triggere og handlinger
CoSchedule
Alle verktøy for sosiale medier er designet med tanke på at du skal spare tid. Men CoScehdule er definitivt et av de beste verktøyene du kan bruke.
Dette er en markedsføringskalender som du kan bruke til å håndtere alle dine prosjekter fra ett enkelt nettleservindu. Du kan dele og publisere samtidig for å spare tid. CoSchedule hjelper deg med å bli mer effektiv og å organisere arbeidsflyten din.
CoSchedule tilbyr:
- Publiser innhold på flere plattformer fra ett enkelt nettleservindu
- Planlegg en organisert kalender for smarte markedsføringskampanjer
Sprout Social
Sprout Social er et godt alternativ til Hootsuite, og har så vidt vi har forstått har dette verktøyet flere funksjoner. Derfor er også prisen stivere. Den billigste planen koster 99 $ i måneden.
Vi har ikke fått testet ut dette verktøyet godt nok til å gjøre oss noen mening om det er verdt prisen, men vi har hørt mye bra om verktøyet.
SproutSocial tilbyr:
- Du får alle meldinger fra ulike sosiale medier inn i en innboks
- Du kan publisere, planlegge og lage utkast til poster
- Du kan følge med på tilbakemeldinger som blir lagt inn på Facebook, Google My Business og TripAdvisor
- Mobilapp for Android og iOS
Trenger du nye nettsider?
Tenk Digitalt utvikler nettsider som virker! Hensikten med et nettsted er vanligvis å motta bestillinger i en nettbutikk, eller samle kontaktdetaljer til potensielle kunder. Hva vil du at besøkende skal gjøre på ditt nettsted?
Canva
Veldesignede visuelle elementer kan hjelpe deg med å forbedre ditt nærvær i sosiale medier. Trenger du hjelp med bilder er Canva det beste verktøyet for sosiale medier for deg.
Med dette verktøyet kan du enkelt lage dine egne design, uten at du trenger masse forhåndskunnskaper. Dette er nyttig i Facebookannonser, Pinterestposter, LinkedInbannere og mye mer.
Du kan bruke plattformen gratis, eller du kan betale for verktøyet for å få tilgang til flere funksjoner.
Canva tilbyr:
- Muligheten til å designe bra innhold
- Tusenvis av unike grafiske elementer for å designe flotte bilder
- Maler for annonser, headere i sosiale medier, infografikk og poster i sosiale medier
MeetEdgar
Med Edgar kan du planlegge innholdet ditt på en mer unik måte. Istedenfor å legge alt i en kø, legger du innholdet i ulike kategorier. Så blir det satt et publiseringstidspunkt for de ulike kategoriene. På denne måten kan du målrette deg mot ulike nisjer på gitte tidspunkt.
I tillegg vil Edgar automatisk re-poste en oppdatering for å være sikker på at den når et så stort publikum som mulig, og at ingen poster går ubemerket hen.
MeetEdgar tilbyr:
- Optimalisering av publiseringstidspunkt basert på kategori, heller enn å bruke en enkel kø
- Re-poster innhold på sosiale medier for å øke rekkevidden
- Støtter publisering på Facebook, Twitter og LinkedIn
Later
Later er en app du kan bruke til å planlegge oppdateringer på Instagram, Facebook, Twitter og Pinterest. Det eneste problemet med den er at du bare kan poste bilder og annet visuelt innhold med dette verktøyet. På den annen side tilbyr Later en gratisversjon som vil ha mer enn nok funksjoner for små bedrifter.
Med gratisversjonen kan du koble opp en konto fra hvert av de fire sosiale mediene appen støtter, og du kan legge opp til 30 poster i publiseringskøen for hver profil. Velger du å betale for appen kan du også poste video, stories og flere bilder i samme post.
Later tilbyr:
- Du kan planlegge visuelt innhold til Facebook, Instagram, Twitter og Pinterest
- Gratisversjonen er et fullgodt alternativ
- Du kan legge opp til 30 innlegg i publiseringskø per profil av gangen
Tailwind
Tailwind er et verktøy for sosiale medier som er kompatibelt med Pinteresst og Instagram. I tillegg til å kunne planlegge poster, følge med på samtaler og måle resultater vil Tailwind gi deg anbefalinger til hvordan du kan forbedre resultatene dine.
Med dette verktøyet får du funksjoner som er skreddersydd til de to plattformene, deriblant promotering av innhold på Pinterest og håndtering av brukerskapt innhold på Instagram.
Tailwind tilbyr:
- Funksjoner tilpasset posting på Instagram og Pinterest
- Planlegging av poster i disse sosiale mediene
- Forslag til hvordan du kan forbedre resultatene dine
BuzzBundle
BuzzBundle gir deg et samlet oversikt over din sosiale medier. Her kan du enkelt publisere, besvare og delta i samtaler på en hvilken som helst plattform på sosiale medier.
Du kan enkelt følge med på nyhetsoppdateringer på både Twitter, Facebook, blogger, forum og Q&A på ett sted.
I motsetning til de andre verktøyene for sosiale medier trenger du ikke å holde deg til én plattform av gangen; du kan enkelt publisere en tweet på Facebook. Det er heller ikke noe problem å dele et blogginnlegg på et forum.
BuzzBundle tilbyr:
- Du kan følge med på nyhetsoppdateringer i flere sosiale medier, blogger og forum på ett sted
- Du kan krysspublisere innhold, fks en Tweet du poster til Facebook eller et blogginnlegg på et forum
Andre alternativer
I tillegg til de verktøyene vi har tatt med på topp 10 listen vår, finnes det også utrolig mange flere verktøy. Noen eksempler er SocialOomph, TweetDeck, Crowdfire og Agora Pulse.
Merk at vi i denne listen har fokusert på verktøy for sosiale medier som egner seg for små og mellomstore bedrifter som skal ta seg av sine egne kanaler.
For byrå som skal håndtere profiler for flere kunder og bedrifter som driver innen B2B kan det være verdt å se på alternativer som Sendible, Falcon.io, Hubspot, Salesforce Social Studio og Oktopost.
I tillegg til disse verktøyene for sosiale medier er det to verktøy du bør ta i bruk:
Google Analytics
Google Analytics er noe alle som har en nettside vil ha nytte av å bruke. Google analytics er et rent analyseverktøy, som derfor bør brukes i kombinasjon med andre verktøy for sosiale medier.
Men, å analysere resultatene dine er svært viktig, så dette bør du virkelig ta i bruk.
Det er et gratis verktøy som viser deg hvilke sider som er besøkt, og hvilke nøkkelord du rangerer for med sidene dine.
Med Google Analytics kan du få det ekstra dyttet du trenger for å overgå deg selv neste uke. Du kan velge å få rapportene tilsendt til innboksen din hver uke.
Bitly
Med Bitly kan du forkorte URL’er du poster på sosiale medier. Bitly har også funksjoner som sanntidsanalyse, sporing av klikk og bokmerkearkivering av dine favorittsider. Bitly fungerer på tvers av plattformer (som for eksempel Twitter og Facebook).
Digital markedsføring
I denne topp 10 listen har vi tatt med de verktøyene vi mener er de beste, og som har mange brukere. Mange av dem har funksjoner som ligner på hverandre, men du må finne det sosiale medier verktøyet som fungere best for deg. Du bør lese om de forskjellige verktøyene og gjøre en vurdering basert på dine behov.
Har du behov for det, kan du alltids bruke flere og kombinere dem.
Husk også at det kan ta tid å bygge opp din tilstedeværelse på sosiale medier, så ikke fortvil hvis det står stille de første 30 dagene.