Slik lager du strategi og markedsplan for sosiale medier - Tenk Digitalt
Slik lager du en markedsplan for sosiale medier

Slik lager du en markedsplan for sosiale medier

Det krever en strukturert markedsplan for å gjennomføre effektiv markedsføring i sosiale medier. Slik styrker du din merkevare og når ut til mange nye kunder i din målgruppe. 

En markedsplan for sosiale medier er underordnet din digitale markedsføringsstrategi. Derfor er det viktig at du har denne på plass. Det er nemlig lett å bli overivrig og være aktiv i alle alle sosiale medier du kjenner. I de fleste tilfeller vil ikke dette lønne seg, og der kommer din markedsplan inn i bildet. 

Din markedsføringsstrategi bør blant annet si noe om dine konkrete mål for markedsføring i sosiale medier. Den bør for eksempel svare konkret på hvorfor du  ønsker å bruke sosiale medier og hva du ønsker å oppnå?

Hva er forskjell på markedsplan og markedsstrategi?

Enkelt sagt så definerer markedsstrategien bedriftens mål mens markedsplanen forteller deg hvordan du skal nå disse målene. Markedsstrategien er bred, markedsplanen tar for seg minder segmenter. En bedrift vil typisk ha separate markedsplaner for sosiale medier, innholdsmarkedsføring og produktlanseringer. I tillegg er det vanlig med markedsplaner for bestemte perioder, og for planlagt vekst innen ulike sektorer.

Når strategien din er klar, kan du begynne å lage en  markedsplan for sosiale medier. Den vil hjelpe deg med å huske hva du skal publisere når, og i hvilken kanal. 

Markedsplanen organiserer en separat strategi for sosiale medier som hjelper deg med å følge med på om det du gjør har den effekten du ønsker eller ikke. Ikke glem at din markedsplan må ha dine konkrete mål i sikte. Slik holder du markedsaktivitetene godt fokuserte. 

For å få mest mulig ut av markedsføring i sosiale medier bør din strategi fokusere på at hver enkelt post du legger ut tjener et bestemt formål. Uten en markedsplan vil du lett ende opp med å publisere poster uten mål og mening.

 

En god markedsplan starter med å sette gode mål

Når du skal lage en strategi for sosiale medier er det første spørsmålet du må stille deg dette: hva er målet mitt med markedsføring i sosiale medier?

Når du har satt konkrete mål kan du bestemme deg for hvilke markedsføringsaktiviteter du skal gjennomføre. Alle markedsføringsaktiviteter i sosiale medier må støtte den overordnede målsettingen til din virksomhet. 

 

Hva er gode mål for en markedsplan?

Alt for mange virksomheter setter seg mål for hvor mange følgere eller likes de ønsker å oppnå. Etter min mening er dette dårlige målsettinger. Du kan som kjent ikke betale regninger med likes på Facebook.

Derfor er det bedre å sette konkrete mål for hva markedsføringsaktivitetene dine i sosiale medier skal føre til. Eksempler på gode målsettinger er mål om avkastning på din investering, antall nye kunder, inntektsmål eller antallet kvalifiserte leads per måned.

 

Eksempler på gode SMART-mål for en markedsplan

SMART er et akronym for ordene: Specific, measurable, achievable, relevant og time bound. SMART-mål er mål som er spesifikke, målbare, oppnåelige, relevante og tidsavgrensede. 

I praksis betyr dette at et SMART-mål er:

  • Klart definert, med klare retningslinjer for hva du ønsker å oppnå.
  • Mulig å måle om du har oppnådd målet eller ikke. 

For å nå et mål er det viktig at målet faktisk er oppnåelig. Hvor sannsynlig er det at du kan klare å nå målet?

For at et mål skal være nyttig, må det også være relevant. Og det kanskje viktigste med dette punktet: de som jobber mot målet må se det som relevant. 

  • Du må også sette en tidsfrist for når målet skal være oppnådd. Et mål uten tidsavgrensing har en tendens til å aldri bli nådd. Husk også at du må vurdere hva som er en realistisk tidsramme for målet.  

Setter du SMART-mål er det mer sannsynlig at du kan drive med effektiv markedsføring i sosiale medier.

 

Definer hvilke KPI-er som er viktige

Når du har satt mål for markedsføringen din i sosiale medier, har du et grunnlag for å vurdere hvilke KPI-er (Key Performance Indicators) det er viktig for deg å følge med på. Dette er blant annet en del av om målene dine er målbare eller ikke. 

Noen KPI-er du kan følge med på er:

  • hvor mange følgere du har
  • hvor mange som har sett postene dine
  • hvor mange som klikker på dine poster

De ulike KPI-ene du kan følge med på er den enkleste måten å vite om dine markedsføringsaktiviteter oppnår målene du har satt for dem. 

Når du har satt SMART-mål for markedsføring i sosiale medier og bestemt hvilke KPI-er du skal følge med på, kan du gå videre til å planlegge hvordan du skal oppnå målene du har satt. 

Det er her din markedsplan for sosiale medier kommer inn i bildet. For at du skal kunne levere innhold av høy kvalitet som er interessant for publikummet ditt, drive merkevarebygging og skaffe flere kunder, må du få innholdet til å skille seg ut

Mal for markedsføringsplan

Last ned gratis mal for markedsføringsplan. Malen er et godt utgangspunkt for å lage en årsplan med alt du trenger å dekke.

 

Oppsett av markedsplan for sosiale medier

Når du har laget en markedsstrategi, satt deg mål og definert KPI-er er du klar for å lage en strategi for sosiale medier. 

Med en klar markedsstrategi vet du allerede hvem målgruppen din er, og hvilke kanaler du kan nå dem i. Derfor fokuserer jeg ikke så mye på det i denne artikkelen. Riktig valg av sosiale mediekanaler er selvsagt noe av det viktigste du må avklare for at markedsplanen din skal fungere.

Etter å ha avklart målgruppen din og hvilke kanaler du skal bruke, er det følgende steg du bør ta:

 

Vurder innholdet du allerede har postet i de ulike kanalene

Det er en god idé å vurdere det innholdet du allerede har, før du utvikler markedsplanen din for sosiale medier. Dette gjør du ved å gå gjennom din tidligere markedsføring i sosiale medier. Så må du analysere hvordan det du allerede har gjort fungerte, og hva som kan forbedres. Eventuelt er dette et godt tidspunkt å vurdere justering av din langsiktige strategi for markedsføring i sosiale medier.

Undersøk hvilke kanaler du er representert i og hvilket publikum du når i de forskjellige kanalene. Det kan også være nyttig å undersøke de viktigste konkurrentene og sammenligne budskap, innhold, engasjement og lignende. 

Du må vurdere strategien og målet for hver enkelt sosiale mediekanal. Det omfatter hvordan profilene ser ut visuelt, hvilket innhold de har, hvordan kanalene håndteres og teamet som arbeider med dine sosiale medieaktiviteter. Du bør lage en oversikt over hvem som har tilgang til profilene, hvem som har hvilke tilganger, og lage en klar prosedyre for å etablere nye kanaler.

NB! Sjekk også om det finnes noen kanaler som du ikke eier som utgir seg for å representere din virksomhet. Dette er et problem som kan gjelde for store virksomheter og kjendiser, men sjeldent for små virksomheter. Det er uansett verdt et Google søk og oppfølging om du er utsatt for dette. 

 

Lag en liste med relevante nøkkelord

For å vite hva slags innhold du skal prioritere, må du lage en liste over relevante nøkkelord. Hva er det målgruppen din er interessert i? Det er selvsagt viktig at innholdet du skaper treffer nøkkelordene målgruppen din er opptatt av. 

Dette handler om at du skal kunne søkemotoroptimalisere innholdet ditt. Derfor er det hensiktsmessig å lage en liste med nøkkelord og fraser målgruppen din trolig bruker når de søker etter informasjon. 

Den vanligste post-typen på sosiale medier er de såkalte «link-postene.» Altså linker til innhold på dine nettsider. Derfor bør du finne ut hva målgruppen din søker etter, og ikke minst hvilke søkeord som brukes når målgruppen leter etter dine produkter eller tjenester.

Når du vet hva målgruppen din søker etter, vet du også hvilket innhold du bør lage til nettsidene både for sosiale medier og søkemotorer. Dette må føres opp i markedsplanen slik at du holder fokus på hva slags innhold som skal produseres for dine ulike målsettinger.

Nøkkelord er ikke det eneste du må optimalisere for, men det er en viktig del om du skal bli funnet av din målgruppe. Det er mange måter du kan benytte for å finne relevante nøkkelord. Start med å undersøke hvilke nøkkelord konkurrentene dine bruker! 

Les mer om søkemotoroptimaisering (SEO) og hvordan du blir funnet av din målgruppe i artikkelen 9 grep du kan ta for å få mer trafikk til nettsidene dine

I tillegg bør du ta i bruk verktøy for sosial lytting. Sosial lytting kan hjelpe deg med å finne ut hva målgruppen din snakker om, hva de syns om deg og hvordan du kan møte behovene deres.  

Med sosial lytting vil du for eksempel kunne finne ut hvilke hashtags folk bruker når de snakker om bedriften din. Dette er nyttig fordi du da kan bli med i relevante samtaler, og bruke hashtags som retningslinjer for hva slags innhold du bør lage. 

 

Finn din stemme

En av fordelene med å bruke sosiale medier i din virksomhet er at du kan nå ut til målgruppen din på en relativ rimelig og enkel måte. Men da er det viktig at markedsføringsaktivitetene deres treffer akkurat din målgruppe. 

En av de viktigste tingene du kan gjøre for utviklingen av din strategi og markedsplan for sosiale medier er derfor å definere din virksomhets stemme. Stemmen din må tilpasses publikummet ditt, samtidig som den skal være i tråd med virksomhetens verdier.  

Å skape en stemme hjelpe deg med merkevarebygging og fører til at publikummet ditt kjenner igjen posterne dine. Start med å velge tre ord som er typisk. Hvordan ville du beskrevet virksomheten din om den var en person?

Etter at du har valgt tre ord kan du beskrive hva dette betyr for din virksomhet, og lage en “do’s and don’ts” liste for å skape innhold. 

Setter målgruppen din pris på at du bruker mye humor, eller vil de helst ha rene fakta? Her kan du inkludere en liste over ord eller formuleringer du aldri ville brukt i tekstene dine, eller også noen ord og formuleringer du vet målgruppen din bruker. 

Å skape en stemme må ta utgangspunkt i målgruppen din. 

Det er viktig å lage en markedsplan for sosiale medier
Markedsplan for sosiale medier: Få med deg alle som jobber med sosiale medier og bli enig om virksomhetens stemme.

Utforsk trender og viktige temaer for din bransje

For å kunne skape relevant innhold og bli med i de riktige samtalene, er du nødt til å holde deg oppdatert på hva som skjer i din bransje. En viktig mål i en hver markedsplan for sosiale medier er å bli en autoritet i din egen bransje.

For å kunne etablere deg selv som en autoritet må du bli med i samtaler som omhandler interessante temaer. Du må også undersøke at innholdet du deler stemmer overens med de temaene publikummet ditt interesserer seg for akkurat nå. 

 

Noen kilder som hjelper din markdesplan å henge med i tiden:

  • Nyhetsbrev
  • Webinarer
  • Forum
  • Blogger

 

Nyhetsbrev

En måte å holde deg oppdatert på din bransje er å abonnere på ulike nyhetsbrev, ikke bare i Norge men også internasjonalt. Det er sannsynligvis noen store, internasjonale virksomheter som sender ut nyhetsbrev som kan være nyttige for deg. Du bør også abonnere på nyhetsbrev fra konkurrentene dine for å holde deg oppdatert. 

For oss som jobber med digital markedsføring er det for eksempel nyttig å abonnere på nyhetsbrev som holder oss oppdatert på ny teknologi, endringer i sosiale medier, søkemotorer og nye trender innen design av nettsider. 

Webinarer

Å delta andres webinarer gir ikke bare mulighet for egen læring, men det kan også gi deg nye idéer til innhold.

Webinarer er svært så effektivt for generere leads og prospekter, pleie eksisterende kundeforhold og demonstrere kompetanse.  

I løpet av webinarer kan du eksempelvis live-tweete underveis for å kunne engasjere følgerne, svare på spørsmål og holde samtalen gående. 

Nøler du med å gå i gang med webinarer anbefaler jeg deg å lese artikkelen «Webinar: Slik kommer du i gang». Les gjerne også «Markedsføring av webinar i digitale kanaler».

Forum

Forum er en god måte å finne ut hva som skaper samtaler og diskusjoner på nett. Ved å besøke forum kan du finne interessante samtaleemner, stille spørsmål og delta i samtaler som er relevante for din virksomhet.  

Å besøke forum kan også hjelpe deg med å lage en god publiseringsplan for sosiale medier. I forum kan du finne gode spørsmål og dermed få ideer til å lage nytt innhold, både som svar i forumet, men også for andre i din målgruppe. 

Blogger

Ved å følge med på blogger innenfor din egen bransje kan du følge med på hva som skjer. Vi som jobber i Tenk Digitalt As følger selvsagt med på flere blogger, både hos konkurrenter og andre for å få med oss de siste oppdateringene innenfor vårt fagfelt.  

Trenger du nye nettsider?

Tenk Digitalt utvikler nettsider som virker! Hensikten med et nettsted er vanligvis å motta bestillinger i en nettbutikk, eller samle kontaktdetaljer til potensielle kunder. Hva vil du at besøkende skal gjøre på ditt nettsted?

Velg hvilke typer innhold skal inngå i din markedsplan for sosiale medier?

En av de viktigste delene av din sosiale mediestrategi er hva slags innhold du skal poste. Du må vurdere hva slags innhold som vil være mest nyttig for dine kunder, samtidig som det skal engasjere publikummet ditt. Også de som enda ikke har blitt kunder. 

Det er derfor svært så viktig at du foretar en grundig vurdering av publikummet ditt for å finne ut hva som vil være mest effektivt. Vil målgruppen din respondere best på et bilde som linker til en artikkel, en Twitter-samtale eller en live-sending på Facebook?

Du må også vurdere hvilke ressurser du har tilgjengelig. Har du mulighet til å lage en video med høy kvalitet, eller bør du heller bruke innholdet til å lage infografikk?

For å få de beste resultatene bør du skape forskjellig innhold, for å holde målgruppen din engasjert. Om du poster den samme typen innhold dag ut og dag inn, vil målgruppen din til slutt bli lei. Variasjon er alltid en god strategi for sosiale medier, men husk å måle resultatene slik at du kan følge opp populære trender.

 

Noen tips til hva slags innhold du kan inkludere i din sosiale mediestrategi:

  • Infografikk
  • Hvordan-gjøre-poster
  • Avstemninger
  • Konkurranser
  • Brukerskapt innhold
  • Foto og video

 

Før du begynner å dele innhold i sosiale medier må du finne ut hva målgruppen din faktisk liker. En enkel måte å finne ut dette er selvsagt å se på tidligere poster, og undersøke hva som faktisk har skapt mest engasjement.

Her er det også nyttig å hente ut analyser fra verktøy som Sprout Social, Twitter og Facebook Insights.

Du kan sortere meldingene etter hvilke KPI-er som er viktigst for deg: klikk, kommentarer, total rekkevidde, konverteringsrate eller andre KPI’er. 

Så snart du har fått oversikt over hva slags innhold som gir best resultater kan du gå videre til neste steg.

 

Lag en publiseringsplan som inngår i din markedsplan

En publiseringsplan er en viktig del av en markedsplan for sosiale medier fordi den gir deg oversikt over innholdet du skal publisere.

Hvordan publiseringsplanen din skal se ut vil variere for hver enkelt virksomhet, målgruppen din, selve kampanjen og hvilke sosiale medier du bruker. 

Publiseringsplanen din skal blant annet inneholde informasjon om hva, hvor og når du skal poste innhold. Selv om dette som nevnt vil variere noe, er det noen generelle retningslinjer for hvor ofte du bør poste i sosiale medier:

 

  • Facebook: 3-10 ganger i uka
  • Twitter: minst 5 ganger om dagen
  • LinkedIn: 2-5 ganger i uka
  • Pinterest: 5-10 ganger om dagen 

 

Om du klarer å poste så mye innhold vil selvsagt avhenge av hvor mye erfaring teamet ditt har og hvilke ressursene du har tilgjengelig.

Om du ikke klarer å poste godt innhold så ofte, er det bedre å la være. Målgruppen din vil sette mer pris på å få innhold av høy kvalitet litt sjeldnere, enn middelmådig innhold ofte. 

Det kan også være smart å sammenligne hvor ofte du har postet tidligere med hvor mye engasjement du fikk i samme periode.

Markedsplan for sosiale medier: Her er de mest populære sosiale mediene i Norge
Markedsplan for sosiale medier: Her er de mest populære sosiale mediene og meldingstjenestene i Norge Q1 2020 (Kilde: Ipsos)

 

Idémyldring av innholdsidéer

Når du skal jobbe med nye idéer til innhold er det viktig å huske på at inspirasjon kan komme fra svært mange kilder! 

Tenk på hva din virksomhet gjør bra, og hvordan du kan gjøre dette om til engasjerende innhold.

Se også på eksisterende innhold, og vurder om du kan gjøre mer med det du allerede har? Kan du gjøre det om til et nytt format for å poste det i en annen kanal? 

Du kan også oppdatere noe av det gamle innholdet ditt og poste det på nytt. Hvis du har fått nye følgere siden du postet det sist, er det mest sannsynlig mange som ikke har sett det før. Å oppdatere innhold som fortsatt er relevant kan spare deg for tid. 

Tenk også på hvordan du kan bidra til temaer som engasjerer for tiden med helt nytt innhold. 

Dette er noen av de mest populære typene innhold:

  • Video og live-sendinger
  • Interaktivt innhold
  • Brukerskapt innhold

Video og live-sendinger

De siste årene har video og live-sendinger gitt gode resultater, og ingenting tyder på at dette vil endre seg i nærmeste fremtid. Vurder om din langsiktige strategi for sosiale medier bør justeres og om det bør settes av tid til produksjon av videoer, podcaster eller live-sendinger.

Akkurat nå er videoer en av de viktigste typene innhold du kan lage.

Når du skal lage videoinnhold er det viktig å huske: Avklar hvilket format du skal bruke. De ulike sosiale kanalene støtter nemlig forskjellige formater. Det er derfor viktig å redigere video og lagre den med ulike formater tilpasset den kanalen du skal poste i. 

Dette er noen av de anbefalte formatene: 

  • Facebook: Anbefalt 1280 x 720 piksler – 16:9 (horisontal), støtter også: 9:16 (portrett) 2:3 (vertikal), 4:5 (vertikal) og kvadrat (1:1) – dette siste er anbefalt for karusell annonser i 1080 x 1080. For Facebook stories bør 9:16 1080 x 1920 benyttes.
  • Instagram: Anbefalt 600 x 600 piksler – 1:1 (kvadrat) for feed og annonser, støtter også 600 x 315 pixels (1.9:1 horisontal) og 600 x 750 (4:5 vertikal), samt 1080 x 1920 for Instagram stories. Noen andre formater kan benyttes.
  • YouTube: 16:9 eller 4:3. 

 

NB! Du får mye igjen for å tekste innholdet ditt. Svært mange ser videoer uten lyd, f.eks på mobil. For at budskapet ditt skal komme frem er det svært effektivt å legge på undertekst. 

Markedsplan for sosiale medier: Husk at de aller fleste bruker mobiltelefon på sosiale medier
Markedsplan for sosiale medier: Husk at de aller fleste bruker mobiltelefon på sosiale medier. Dette er årsaken til at vertikal video er anbefalt på Instagram stories og Facebook stories.

 

Interaktivt innhold

Interaktivt innhold kan hjelpe deg med å skape mer engasjement hos målgruppen din. Det er mer sannsynlig at noen stopper opp ved interaktivt innhold enn passivt innhold. 

For å skape interaktivt innhold som vil fange målgruppens oppmerksomhet må du tenke på hvordan du kan gi dem verdi. 

Kan du engasjere dem med avstemninger eller spørreundersøkelser, eller lage en konkurranse?

Quizzer er et eksempel på en type interaktivt innhold som er svært populært. Folk elsker å oppdage nye sider av seg selv, eller å få morsomme tilbakemeldinger. Det er grunnen til at spørsmål og svar har så stor rekkevidde i  sosiale medier, og ikke minst, ofte blir delt videre. 

 

Brukerskapt innhold

Selv om din markedsplan fokuserer på innholdet du skaper selv, kan det være en god strategi for sosiale medier å ta i bruk brukerskapt innhold. 

Dette er innhold som målgruppen din skaper for deg, som du kan dele videre. Dette kan være innhold du kan bruke i merkevarebygging, promotering av produkter og bruke den digitale jungeltelegrafen for å skape tillit til din virksomhet. 

En av årsakene til at brukerskapt innhold er effektivt, er at målgruppen din stoler mer på andre som sier sin mening, enn de gjør på markedsførere. Les mer om dette i undersøkelsen gjort av AdAge.

Brukerskapt innhold kan være hva som helst, så lenge ingen hos deg har noe med innholdet å gjøre. Det kan for eksempel være en produktomtale, en Facebookpost eller et bilde av ditt produkt som blir brukt. 

For å skaffe deg brukerskapt innhold kan du for eksempel lage en konkurranse der de som vil delta må dele et bilde av et av produktene dine i bruk. Ikke glem å opplyse om at du vil bruke disse bildene ved en senere anledning.

Du kan også dele produktomtaler eller annet lignende innhold. 

 

Skap innholdet

Når du har en plan for hva slags innhold du skal lage, må du sette i gang og produsere det. Husk å sette realistiske tidsfrister, slik at du vet når innholdet skal være ferdig. Dette er spesielt viktig hvis du skal kjøre en kampanje på et spesielt tidspunkt. 

Det er alltid smart å lage innholdet ditt i god tid i forveien. På den måten vet du at du alltid har innhold å dele. Før opp i din markedsplan når du skal produsere innhold og når det skal publiseres. 

Noe innhold som for eksempel omtaler veldig tidsaktuelle temaer bør selvsagt ikke lages for lang tid i forveien. Det meste av innholdet ditt bør likevel være såkalt evergreen innhold, slik at du kan lage det på forhånd. Evergreen betyr at innholdet er tidløst og tåler posting flere ganger, uavhengig av tiden det legges ut. Eksempler på slikt innhold finner du på de fleste store nettaviser.

VG har artikler de poster jevnlig, gjerne en gang i måneden, uten at det oppleves som slitsomt for leserne. Har du lest artikkelen, blar du forbi. Har du lest den, men synes den fortsatt er relevant, leser du gjerne en gang til. Mye av ditt innhold med spesielt høy kvalitet tåler sannsynligvis reposting mange ganger.

Reposting av evergreen innhold må selvsagt også passe inn i annet innhold i din publiseringsplan.

 

Optimaliser innholdet

Når du skaper innhold er det viktig at du optimaliserer innholdet slik at det skiller seg ut. Det er ikke noe poeng i å bruke tid på å skape innhold som forsvinner blant alt annet i sosiale medier. 

 

Her er noen tips til hva du bør gjøre for å optimalisere innholdet ditt:

  • Bruk hashtagger
  • Forkort linkene dine (bruk for eksempel et verktøy som Bitly)
  • Bruk bilder og video
  • Tilpass innholdet til de ulike formatene som brukes i ulike sosiale medier

Gjør du dette vil du øke rekkevidden din og få mer engasjement på postene dine. 

 

Snakk med publikummet ditt

Det er viktig å engasjere deg i kommentarfeltet, og snakke med publikummet ditt. 

Ikke bare skaper du en dialog som hjelper deg med å bygge opp merkevaren din ved å skape tillit og troverdighet. – Din respons på kommentarer er også et viktig signal til sosiale medier om at innholdet er relevant, og dermed får du mer spredning av innholdet . 

Jay Baer, en ekspert på digital markedsføring sa en gang: 

“A lack of response is a response. It’s a response that says, ‘We don’t care about you very much’.”

Hvis du ikke svarer på kommentarer vil ikke publikummet ditt bry seg med å kommentere heller. Husk derfor å sette av tid til dette, og la det være en del av din strategi for sosiale medier. 

Ved å følge med på hvordan publikummet ditt reagerer på innholdet ditt, får du også verdifull innsikt i hvor effektivt innholdet ditt er.

Les kommentarene du får, og svar de kommentarene det er naturlig å svare på. Ved å lese kommentarene kan du også få nye idéer til innhold. Stiller publikummet ditt relevante spørsmål eller kommer med nyttige observasjoner? Ja, da har du kanskje fått en idé til en ny post.

 

Følg opp innholdet ditt

Når du har publisert innholdet ditt bør du også følge med på hva som skjer med det. Blir det delt mye eller får det mange kommentarer og likes? 

Dette er viktige KPI-er å følge med på.

Delinger og kommentarer gir en god pekepinn på hvor interessant innholdet ditt er, og om målgruppen din engasjerer seg i det. 

Det finnes mange verktøy du kan ta i bruk for å finne ut av dette, og de fleste sosiale nettverk tilbyr egne verktøy for dette.

Eksempler på verktøy for innsikt:

Eksempler på andre nyttige verktøy:

 

Hvordan følge opp din markedsplan for sosiale medier

Når du har skapt en strategi for sosiale medier er det også viktig at du følger den opp. For at den skal hjelpe deg med å drive effektiv markedsføring i sosiale medier er det viktig at du bruker strategien aktivt. Du må selvsagt gjøre alle som jobber med sosiale medier kjent med markedsplanen. Du må også gå tilbake og justere den etter behov.

 

Sammenligne resultatene med målene

Fra tid til annen bør du se på målene dine, og vurdere oppnådde resultater. Dette kan du gjerne gjøre en gang i måneden, eller en gang hvert kvartal. Selv om målene har en lengre tidsramme, er det viktig å følge med på målene underveis.

På denne måten vet du om du er på vei i riktig retning, eller om du bør gjøre endringer. 

Har du for eksempel satte som mål å øke antallet likes, delinger og kommentarer med 20 % innen slutten av andre kvartal, kan du se på engasjementet fra måned til måned. Har antallet gått opp eller ned, eller står de på stedet hvil? 

Dette kan du gjøre ved å ta i bruk verktøy som for eksempel Simply Measured Social Analytics.  

 

Juster din strategi og markedsplan for sosiale medier jevnlig

Husk at en markedsplan for sosiale medier bør oppdateres jevnlig. Det som fungerte i går, fungerer ikke nødvendigvis i dag, eller i neste uke. 

Derfor er det viktig at du går tilbake til utgangspunktet med jevne mellomrom for å oppdatere din strategi for sosiale medier.

En strategi for digital markedsføring bør ha minst et 3-års perspektiv, mens en markedsplan bør være fleksibel og justeres underveis. 

Oppdater målene dine, og vurder hva du bør endre på basert på KPI-ene dine.

Lykke til med strategi og plan for gjennomføring!

Digital markedsføring

Tenk Digitalt hjelper deg med å utvikle en digital kommunikasjonsstrategi, et nettsted som konverterer til nye salg eller leads og synlighet i digitale kanaler!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Del denne artikkelen

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email
WhatsApp
Jan Sollid Storehaug

Jan Sollid Storehaug

Daglig leder i Tenk Digitalt AS og foredragsholder. Jan har et stort engasjement for entreprenørskap og hvordan nye teknologier utfordrer oss og skaper nye muligheter. Les mer om Jans foredrag på Storehaug.no Send gjerne en epost til jan@tenkdigitalt.no eller ring 97512077 for en hyggelig prat!

Vi kan hjelpe deg med:

CTA-contact-us-new.png

Digital strategi

Tenk Digitalt kan hjelpe din bedrift å lage en praktisk plan for digital kommunikasjon og markedsføring. Vi diskuterer din digitale strategi og undersøker dine konkurrenter. Deretter kommer vi med konkrete forslag til forbedringer.

landingpage

Nettsider som virker

Har du nettsider som er godt egnet for digital markedsføring? Vi kan undersøke hvor godt nettstedet virker. Få en gratis vurdering av dine nettsider med konkrete forslag til forbedringer. Små endringer kan gi store resultater!

homepage-seo

Synlighet

Hvordan driver du trafikk til nettsidene dine? Tenk Digitalt kan lage innhold, optimalisere for søk, samt drive trafikk med sosiale medier, e-post og andre kanaler. Effektive nettsider gir mange besøk som konverteres til salg.

Jan Sollid Storehaug markedsføring i sosiale medier

Verdivurdering

Tenk Digitalt bistår gründere eller styrer som vurderer salg av sin virksomhet. Vi hjelper deg med riktig kommunikasjon mot din målgruppe. Første steg er å gjennomføre en grundig verdivurdering av din virksomhet..

Se hvordan trafikken stiger med en blogg

Finne investorer

Vi har oversikt over alle norske investorer og vet hvilke bransjer og hvilke investeringsfaser de er interessert i. Vi kan bistå ved små og store kapitalutvidelser og har deltatt i mange suksessrike norske og internasjonale emisjoner.

analysis-brainstorming-business-1571699

Aksjonærportal

Ønsker du å forbedre kommunikasjonen med dine aksjonærer? Vår aksjonærportal har BankID login for aksjonærer og styre. Løsningen kan brukes ved kapitalutvidelser og oppdaterer aksjonærregisteret med ett klikk.

Oppsummering av ukens digitale nyheter

Motta ukens mest interessante digitale nyheter direkte i innboksen helt gratis! Din e-postadresse er trygg hos oss – og du kan selvfølgelig melde deg av når som helst.

Les de siste digitale nyhetene

Vi gir deg gratis ukens viktigste digitale nyhetene fra norske nettsider som skriver om teknologi, digital markedsføring, gründerstoff, sosiale medier og søkemotorer.

Del denne artikkelen

Ta kontakt

Tenk Digitalt hjelper deg med din digitale strategi, nettsider som konverterer til salg og økt trafikk til dine nettsider. Vi kan også bistå med verdivurdering av din bedrift og bistand til å finne nye aksjonærer. Ta kontakt i dag for en uforpliktende samtale!