7 tips til en god digital markedsføringsstrategi - Tenk Digitalt AS
to kvinner ved en tavle planlegger en digital markedsføringstrategi

7 tips til en god digital markedsføringsstrategi

Digital markedsføring kan være svært kostnadseffektivt sammenlignet med tradisjonell markedsføring på papir, TV, radio eller plakater. Jeg gir deg syv tips til hva du bør inkludere i en god digital markedsføringsstrategi.

Du vet at om du setter inn en annonse for et produkt i papiravisa, vil mange lesere av avisen se annonsen. Avhengig av produktet eller tjenesten din er det likevel sannsynlig at annonsen bare er relevant for et utvalg av leserne.

Du betaler et standardbeløp for annonsen, selv om den kanskje bare er relevant for noen få lesere.

Du vet heller ikke noe om hvem som synes annonsen var interessant, eller om annonsen førte til at du solgte noe.

Med digital markedsføring er dette annerledes. Du kan målrette annonsen mot målgruppen din og betaler som regel bare for de som er interessert nok til at de klikker på annonsen.

I tillegg har du muligheter til å repetere annonsen for de som har vist interesse, men ikke kjøpt noe. Du får vite hvem som har vist interesse, kan måle hvilket salg den har ført til og se hvordan de som klikket på annonsen har beveget seg rundt på nettsidene dine.

Digital markedsføring kan være svært kostnadseffektivt, selv for små budsjetter – så lenge det gjøres riktig. Da er det viktig å ha en digital markedsføringsstrategi. En digital strategi kan hjelpe bedriften din med det du ønsker å oppnå.

Guide: En digital strategi som virker!

Last ned vår praktiske guide til hvordan du kan utvikle en digital kommunikasjonsstrategi for din virksomhet. Guiden tar deg gjennom vår fem-stegs prosess for å nå ut til din målgruppe. 

Hva skal en digital markedsføringsstrategi inneholde?

En god digital strategi sier noe om målene som er satt, hvilke digitale kanaler du skal bruke og hva slags aktiviteter du ønsker å gjennomføre.

En digital markedsføringsstrategi handler kort sagt om hva som skal gjøres og hva du ønsker å oppnå med det du gjør. 

Forskjellen på digital markedsføring og markedsføring gjennom tradisjonelle kanaler er at du kan nå ut til de som betyr noe for deg.

I de neste avsnittene får du syv tips som du kan bruke i din digitale strategi.

1. Gjør jobben enklere med planleggingsverktøy

For å oppnå gode resultater er det viktig at du benytter deg av flere ulike kanaler. Finn ut hvilke kanaler målgruppen din bruker mest, og lær deg disse. 

Heldigvis trenger du ikke logge på hver enkelt konto du har i sosiale medier for å publisere innhold.

Du kan nemlig ta i bruk et planleggingsverktøy for sosiale medier. Et slikt verktøy samler dine sosiale medier på ett sted, automatiserer publiseringer og gir deg verdifull innsikt om engasjement på de forskjellige plattformene.

Slike planleggingsverktøy er verdifulle, men det kan hende du må teste et par ulike før du finner det som passer best til ditt formål. Det er en rekke faktorer som bestemmer hvorvidt verktøyet egner seg til din bruk.

Når du vet hva som fungerer best for deg, bør du legge inn noen punkter om dette i strategien din. For at en digital markedsføringsstrategi skal hjelpe deg, bør den holdes oppdatert med målene dine, hvilke verktøy du bruker og hvilke aktiviteter du skal gjennomføre. 

Med de fleste verktøyene kan du velge mellom en betalt eller en gratisversjon, og mange kan testes ut gjennom en gratis prøveperiode.

2. Begynn å snakke når din målgruppe er klar for å lytte

Godt innhold sprer seg vel uansett, tenker du kanskje. Dessverre er det sjeldent slik. Det handler om å begynne å snakke når målgruppen din er klar for å lytte.

Du må selvfølgelig ha noe nyttig å fortelle som engasjerer din målgruppe. Det hjelper fint lite med timing hvis du prøver å selge hundefôr til en som ikke har hund. Slik er det også på sosiale medier.

Sosiale medier bør inngå i den digitale markedsføringsstrategien din siden de aller fleste bruker ett eller flere av dem. Du må finne ut hvilke kanaler din målgruppe bruker mest.

Når du bør publisere avhenger av hvilken bransje du er i, hvilke mediekanaler du benytter og hvem som er målgruppe.

Derfor er det nesten umulig å svare på spørsmålet om når du helst bør poste. Noen undersøkelser fra blant annet Hootsuite og SproutSocial viser til at det beste er å poste midt på dagen på onsdager.

Selv om det såklart er nyttig å ha noe statistikk, må du huske at din målgruppe er unik. Ta gjerne utgangspunkt i disse statistikkene, men følg med på trafikken og analyser hva som fungerer best for deg. 

Facebookstatistikk fra SproutSocial
Denne statistikken fra SproutSocial viser engasjement for konsumvarer på Facebook etter tid på dagen

Hvor ofte du bør publisere avhenger også av bransje, kanaler og målgruppe. Test deg frem, gjerne med dette som utgangspunkt:


Hvor ofte bør du publisere på sosiale medier

I denne artikkelen kan du lese mer om verktøy som hjelper deg å finne det optimale publiseringstidspunktet.

3. Bruk relevante bilder til dine annonser

Et bilde sier mer enn tusen ord. En klisjé, men undersøkelser viser at bildevalg ofte påvirker om brukeren velger å klikke på annonsen eller ikke. Annonser med bilder får for eksempel opp mot 42 % flere klikk enn annonser uten bilder.

Derfor bør en god digital markedsføringsstrategi også si noe om hva slags bilder du skal bruke. Bildene du bruker bør stå i stil med resten av den visuelle profilen din. 

For oss som ikke er fotografer, og heller vil bruke tiden på andre ting enn å ta bilder, finnes det heldigvis mange dyktige fotografer der ute som er villige til å la oss bruke bildene sine – helt gratis!

Her har du en liste over forskjellige nettsteder som tilbyr gratis bilder til privat og kommersiell bruk.

4. Kom i gang med markedsføring på e-post

Markedsføring på e-post bør også utgjøre en del av en digital markedsføringsstrategi. Du har kanskje lagt merke til at mange bedrifter ønsker å gi deg en fordel i bytte mot e-postadressen din?

Det kan være rapporter, analyser eller påmeldinger til frokostseminarer og andre events. Gode markedsførere ber alltid om e-postadressen din.

E-postadressen kan du bruke for å sende ut nyhetsbrev og tilbud. På denne måten kan du bygge en relasjon til eksisterende kunder, og tiltrekke deg potensielle kunder. 

De beste markedsførerne grupperer e-postlistene sine etter demografi og hvor kontakten er i sin kundereise. Gjør du dette vil e-postene du sender ut oppleves som nyttige og relevante for mottakerne.

I Tenk Digitalt AS bruker vi Mailchimp for å gruppere e-postlister og sende ut e-poster. Les mer om hvordan du bygger en e-postliste.

Husk bare å følge regelverket når du samler inn e-postadresser: du trenger for eksempel også samtykke fra personen for å sende ut nyhetsbrev. Les gjerne Datatilsynets sjekkliste for mer informasjon.

5. Hold deg oppdatert på teknologifronten

Skal du lykkes med digital markedsføring må du sørge for at du ikke blir stående igjen når andre beveger seg videre. Du bør være tilstede der din målgruppe er tilstede.

De aller fleste har fått med seg at smarttelefoner står for omtrent halvparten av trafikken på internett, og har gjort grep for å sikre at nettsiden deres er mobilvennlig.

Så, hvordan kan du bake dette punktet inn i en digital markedsføringsstrategi?

Dette handler jo om å holde seg oppdatert, så her gjelder det å finne gode kilder. Tenk Digitalt AS har laget en tjeneste der vi samler de siste digitale nyhetene – du kan også få de tilsendt på e-post.

I tillegg er det lurt å gjøre seg kjent med nye sosiale medier som dukker opp. På den måten vet du hvordan de fungerer dersom målgruppen din skulle begynne å ta de i bruk.

La derfor et punkt i din digitale strategi være å holde seg oppdatert, og å implementere nye mediekanaler dersom de er relevante for deg og din målgruppe.

Trenger du nye nettsider?

Tenk Digitalt utvikler nettsider som virker! Hensikten med et nettsted er vanligvis å motta bestillinger i en nettbutikk, eller samle kontaktdetaljer til potensielle kunder. Hva vil du at besøkende skal gjøre på ditt nettsted?

6. Alt starter med en god nettside

I en digital markedsføringsstrategi er nettsiden din kjernen. I tillegg til direkte salg kan nettsiden din kan brukes til å samle e-postadresser og få din målgruppe til å gjøre det du ønsker ved bruk av CTA-er.

Funksjoner som nettsiden din bør ha:

  • Responsivt og aktuelt design: en nettside som fungerer optimalt på alle enhenter.
  • Søkemotoroptimalisert (SEO): Godt innhold lønner seg både for å hjelpe besøkende til å navigere på nettsiden, men hjelper også søkemotoren til å forstå hva siden handler om. Pass også på at den tekniske kvaliteten på nettsiden din er tilpasset for indeksering.
  • Sosiale medieknapper: Tilrettelegg nettsiden din for deling på sosiale medier.
  • Sporingspiksler: Lar deg fange opp demografi om besøkende og muligheten til å målrette annonser mot de som har besøkt nettsiden din eller bestemte sider.
  • Facebookpiksel: Facebookpikselen installeres på nettsiden og lar deg måle resultatet av kampanjer og målrette kampanjer for de som mest sannsynlig vil gjøre det du ønsker. 
  • Analyseverktøy: Du bør integrere et analyseverktøy som for eksempel Google Analytics for å undersøke resultatet av dine kampanjer på tvers av kanaler. Du vil også få verdifull informasjon om din målgruppe og hvordan de oppfører seg på ditt nettsted.
  • Landingssider: Du bør ha én landingsside for hver kampanje du lager. En landingsside er en side som hører til nettsiden din, og som du tilpasser til kampanjen.
  • Call to Action: Med handlingsoppfordrende lenker kan du få besøkende på siden til å gjøre noe, for eksempel kjøpe noe eller fylle ut et skjema.

7. La kundene finne frem til deg

Du er godt i gang med å pusse opp kjøkkenet hjemme når du plutselig oppdager at du mangler noe for å integrere kjøleskapet. Du aner ikke hva du mangler, men du vet at du trenger det for å få kjøkkenet ferdig til jul.

Hva gjør du så? Googler det. Etter å ha søkt litt rundt finner du ut at du trenger et monteringssett til kjøleskapet. Du skriver inn ”monteringssett til kjøleskap” i Google og velger et av de øverste treffene.

Nettbrukere leter før de leser. Vi googler ting hele tiden. Først når nettbrukerne har funnet frem til informasjonen begynner de å lese.

Søkemotoroptimalisering (SEO) handler om å hjelpe brukere til å finne frem til ditt nettsted, ved at du havner øverst på lista med søkeresultater.

En god digital markedsføringsstrategi har derfor også et kapittel om SEO. 

Oppnår du høy rangering i søk kan du tiltrekke besøkende som faktisk er interessert i hva du har å si.

Digital markedsføring

Tenk Digitalt hjelper deg med å utvikle en digital kommunikasjonsstrategi, et nettsted som konverterer til nye salg eller leads og synlighet i digitale kanaler!

Les mer om hvilke grep du kan ta for å søkemotoroptimlisere ditt nettsted.

Det er viktig å ta i bruk elementene i en digital markedsføringsstrategi for å skape resultater for bedriften din. Du kan selvsagt inkludere flere punkter i den digitale markedsføringsstrategien din, men dette er de punktene vi mener er viktigest å ha med. 

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Del denne artikkelen

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on email
Email
Share on whatsapp
WhatsApp
Jan Sollid Storehaug

Jan Sollid Storehaug

Daglig leder i Tenk Digitalt AS og foredragsholder. Jan har et stort engasjement for entreprenørskap og hvordan nye teknologier utfordrer oss og skaper nye muligheter. Les mer om Jans foredrag på Storehaug.no Send gjerne en epost til [email protected] eller ring 97512077 for en hyggelig prat!

Vi kan hjelpe deg med:

CTA-contact-us-new.png

Digital strategi

Tenk Digitalt kan hjelpe din bedrift å lage en praktisk plan for digital kommunikasjon og markedsføring. Vi diskuterer din digitale strategi og undersøker dine konkurrenter. Deretter kommer vi med konkrete forslag til forbedringer.

landingpage

Nettsider som virker

Har du nettsider som er godt egnet for digital markedsføring? Vi kan undersøke hvor godt nettstedet virker. Få en gratis vurdering av dine nettsider med konkrete forslag til forbedringer. Små endringer kan gi store resultater!

homepage-seo

Synlighet

Hvordan driver du trafikk til nettsidene dine? Tenk Digitalt kan lage innhold, optimalisere for søk, samt drive trafikk med sosiale medier, e-post og andre kanaler. Effektive nettsider gir mange besøk som konverteres til salg.

Jan Sollid Storehaug markedsføring i sosiale medier

Verdivurdering

Tenk Digitalt bistår gründere eller styrer som vurderer salg av sin virksomhet. Vi hjelper deg med riktig kommunikasjon mot din målgruppe. Første steg er å gjennomføre en grundig verdivurdering av din virksomhet..

Se hvordan trafikken stiger med en blogg

Finne investorer

Vi har oversikt over alle norske investorer og vet hvilke bransjer og hvilke investeringsfaser de er interessert i. Vi kan bistå ved små og store kapitalutvidelser og har deltatt i mange suksessrike norske og internasjonale emisjoner.

analysis-brainstorming-business-1571699

Aksjonærportal

Ønsker du å forbedre kommunikasjonen med dine aksjonærer? Vår aksjonærportal har BankID login for aksjonærer og styre. Løsningen kan brukes ved kapitalutvidelser og oppdaterer aksjonærregisteret med ett klikk.

Oppsummering av ukens digitale nyheter

Motta ukens mest interessante digitale nyheter direkte i innboksen helt gratis! Din e-postadresse er trygg hos oss – og du kan selvfølgelig melde deg av når som helst.

Les de siste digitale nyhetene

Vi gir deg gratis ukens viktigste digitale nyhetene fra norske nettsider som skriver om teknologi, digital markedsføring, gründerstoff, sosiale medier og søkemotorer.

Del denne artikkelen

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on whatsapp
Share on email

Ta kontakt

Tenk Digitalt hjelper deg med din digitale strategi, nettsider som konverterer til salg og økt trafikk til dine nettsider. Vi kan også bistå med verdivurdering av din bedrift og bistand til å finne nye aksjonærer. Ta kontakt i dag for en uforpliktende samtale!