Publisere i sosiale medier: når og hvor ofte bør du legge ut noe?
det er viktig å vite hvor ofte du skal publisere i sosiale medier

Når og hvor ofte bør du publisere i sosiale medier?

I denne artikkelen ser vi på hvor ofte, når og hva du bør publisere i sosiale medier. Vi går gjennom ulike utsagn og kommer med våre råd til hvordan du bør håndtere publisering på sosiale medier. Det finnes nemlig ingen magisk formel som passer for alle bedrifter, men våre råd kan hjelpe deg på veien.

Hvor ofte skal du publisere i sosiale medier?

Det er det store spørsmålet mange stiller seg. Hvor ofte må jeg publisere i sosiale medier?

Og med god grunn. Poster du i riktig frekvens og på riktig tidspunkt vil du få mest engasjement og størst rekkevidde på postene dine.

Det er godt mulig at du har hørt konkrete tall og tidspunkt for når du bør publisere, men det er ikke så enkelt. Det «riktige» antallet poster varierer også for de ulike kanalene. Det finnes ingen magisk formel som passer for alle bedrifter.

Men, selv om det ikke finnes noen magisk formel, håper vi at våre råd kan hjelpe deg med å finne ut hva som fungerer best for deg og din bedrift.

Selv om det ikke er noe fasitsvar, er publisering på sosiale medier viktig for å opprettholde engasjement hos følgerne dine. Du bør selvsagt lage en strategi for hva og når du skal publisere, som bør inngå i en mer omfattende strategi for digital kommunikasjon.

Innholdskalender

Mal til innholdskalender

Innholdskalender

Last ned en gratis mal til innholdskalender for 2024. Innholdskalenderen hjelper deg med å holde oversikt over hvilke markedsføringsaktiviteter du skal gjennomføre i sosiale medier.

Hvorfor er frekvens så viktig?

Grunnen til at du bør poste regelmessig er at dette minner følgerne dine om at du finnes. Du driver merkevarebygging. Hvis du poster for sjelden kan det føre til at følgerne dine “glemmer” at du er der, og med algoritmene som brukes i skrivende stund er det veldig uheldig.

Nå for tiden viser både Facebook og Instagram brukerne sine flest poster fra de kontoene brukeren har likt eller kommentert mye på.

Dette kan føre til at du “forsvinner” fra bildestrømmen til følgerne dine hvis du ikke poster ofte nok. De vil selvsagt kunne se det du publiserer hvis de blar seg langt nok ned i bilde- eller nyhetsstrømmen sin, men det er ikke noe du bør regne med at folk gjør.

Publisering i ulike kanaler

Som nevnt varierer det fra kanal til kanal hva som er det optimale antallet poster.

Det er fremdeles slik at Facebook, YouTube og Instagram er svært populære sosisale medier. En liste fra Buffer viser også at meldingsapper som WhatsApp og Facebook Messenger er svært populære. TikTok, Snapchat, Twitter og Pinterest har også mange måndelige brukere, men spesielt hos TikTok og Snapchat er det andre aspekter enn hvilket tidspunkt du poser på som er viktig.

Hvilke sosiale medier det lønner seg å bruke tid på avhenger av målgruppen din. Hvilke sosiale medier målgruppen din bruker kan variere basert på for eksempel alder og geografi. Noen sosiale medier kan for eksempel være svært populære i enkelte land, mens man i andre land ikke har hørt så mye om de. Dette er noe det er verdt å tenke på hvis du har et internasjonalt publikum.

Dessuten trenger du ikke bruke alle disse sosiale mediene, selv om de er populære.

Det er bedre å ha full kontroll i en eller to kanaler, enn å prøve å bite over for mye på en gang. Når du føler du har god kontroll på de kanalene du publiserer i, kan du eventuelt tenke på å ekspandere.

Hvilke kanaler du bør velge er avhengig av hva som er mest nyttig for deg og bedriften din.

Facebook

Når det gjelder Facebook, kan vi si at du bør poste minst 2-3 ganger i uka og maks 1-2 ganger om dagen. Så lenge du har mindre enn 10 000 følgere, bør du ikke poste mer enn en gang om dagen.

I følge undersøkelser gjort av Hubspot vil sider som har mindre enn 10 000 følgere som poster mer enn en gang om dagen kunne miste opp til 50 % av engasjementet per post som er over denne grensen. Og som mange har erfart i senere tid vil mindre engasjement føre til mindre organisk rekkevidde.

Husk også å gjøre deg kjent med Facebook-stories funksjonen. Siden man må klikke seg inn for å se stories, kan du gjerne poste oftere til stories enn på selve siden din. Her kan du snakke direkte til kamera, og legge ut både bilder og video. Dette er en god mulighet til å la følgerne dine bli bedre kjent med deg.

Twitter

Å finne det riktige antallet poster på Twitter kan være en større utfordring. Her varierer rådene mellom alt fra 1-100, og det er jo et ganske stort spenn. Dette viser hvor vanskelig det kan være å skulle bergene hvor mye du bør publisere i sosiale medier.

Men igjen, dette kommer også litt an på hvor mange følgere du har.

Har du mange følgere kan du komme unna med å poste oftere. For små og mellomstore bedrifter vil det være mer rimelig å skulle produsere et antall mellom 3 og 30 tweeter om dagen.

Som et absolutt minimum bør du prøve å legge ut 3 ny meldinger om dagen. Men husk at en tweet har kort levetid, så prøv å spre dem litt utover, for eksempel ved å poste en melding på morgenen, en midt på dagen og en på kvelden.

Uansett hvor mange meldinger du finner ut er optimalt for deg, finnes det heldigvis ulike publiseringsverktøy slik at du kan legge flere tweeter i kø.

LinkedIn

Det er ikke så mye å si om hvilken frekvens du burde publisere med i denne kanalen. LinkedIn er en flott kanal for nettverksbygging og å eksponere artikler du skriver. Her bør du publisere noe nytt minst to ganger i uka, men ikke mer enn en artikkel om dagen.

LinkedIn er i stadig vekst. Derfor er dette en av de kanalene du bør følge med på når du planlegger hva du skal publisere i sosiale medier, og hvilke kanaler du skal bruke.

Instagram

På Instagram bør du oppdatere daglig, men hold deg til å poste mellom 1 og 3 bilder om dagen.

Grunnen til at du ikke bør poste mer enn dette er at bildene dine kan hope seg opp i bildestrømmen til enkelte av følgerne dine. Dette kan potensielt føre til irritasjon hos følgerne dine, og dette vil du helst unngå.

Om du noen dager føler at du bør legge ut mer enn tre bilder, kan det være et alternativ å legge til flere bilder i samme post, slik at de som vil kan bla seg gjennom bildene dine.

I disse dager er det også veldig populært å bruke Instagram-stories, og her kan du dele så mye du vil. Folk velger selv å klikke seg inn på stories, og da er de jo spesielt interesserte i å se hva du har lagt ut. Stories er også en god kanal for å la følgerne dine bli bedre kjent med deg, da det er mer vanlig at man i stories legger ut en kombinasjon av bilder og video og snakker direkte til kamera.

Det viktigste er likevel å huske at det beste vil være at du prøver deg litt frem. Selv om det finnes noen råd om hvor mange poster som er ideelt, er det bare du som kan avgjøre hva som fungerer best for deg og din bedrift.

Her er en oppsummering av de generelle rådene (med mindre annet er spesifisert gjelder dette poster per dag):

Noen nøkkeltall for hvor mye du bør publisere i sosiale medier.

Kontinuitet er nøkkelen

Uansett hvilke kanaler du velger å publisere i, er det en ting som er minst like viktig som hvor ofte du publiserer.

Og det er at det er kontinuitet i når du legger ut noe. Om du går fra å poste noe hver dag, til bare et par ganger i uka, vil rekkevidden og engasjementet ditt synke. Derfor er det beste å velge en frekvens du klarer å opprettholde over tid.

Om du ikke legger ut nytt stoff hver dag, bør du i alle fall velge faste dager, slik at følgerne dine vet når det kommer noe nytt.

Når du har valgt faste dager er det også viktig at du følger opp dette. Det ser ikke bra ut hvis følgerne dine forventer en ny post på torsdag og du ikke legger ut noe.

Derfor er det lurt å sette seg ned å lage en plan for når og hva du skal publisere i sosiale medier, uavhengig av hvilke kanaler du bruker. Gjør gjerne noe av innholdet klart på forhånd, slik at du alltid har noe å publisere dersom du ikke får tid til å lage noe nytt.

Kalender, det er viktig å planlegge hva og når du skal publisere i sosiale medier
Det er viktig å planlegge hva og når du skal publisere i sosiale medier

Det viktige er å finne en balanse mellom å poste ofte nok, men ikke for ofte.

For store internasjonale bedrifter med tusenvis av følgere kan det hende det er nyttig å poste hvert 15. minutt på Twitter og hver time på Facebook.

Men for de aller fleste bedrifter vil dette være alt for mye. Du bør også være klar for å øke hyppigheten for innleggene hvis du merker at etterspørselen blir stor.

Vær konsekvent med å publisere innlegg, men vær også forberedt på å endre strategi etter at du har prøvd deg frem.

Når bør du publisere?

Det neste spørsmålet du sikker har stilt deg selv flere ganger er: når bør jeg publisere innleggene mine? Når er det best å poste på Instagram, når er det best å poste på Facebook?

Hvis du tenker på at Instagram har over 500 millioner brukere hver dag, og at Facebook har rundt 2,5 milliarder aktive brukere hver måned er det lett å forstå at postene dine kan forsvinne i mengden.

Derfor er det selvsagt viktig å poste innhold av høy kvalitet, men det er også viktig å finne ut når det er best å poste på Instagram, Facebook og andre sosiale medier for deg.

Ikke heng deg opp i at noen sier det er mest effektivt å publisere innhold rundt kl. 16. Det som fungerer for dem, vil ikke nødvendigvis fungere for deg. Dette er selvsagt frustrerende, men du må rett og slett teste selv, og se hva som fungerer.

Det er altså ikke et fasitsvar for når du skal publisere i sosiale medier.

Levetiden til innleggene har også noe å si

På grunn av stor pågang, er levetiden på dine innlegg i sosiale medier er svært kort. Derfor er det lurt å finne det beste tidspunktet for å oppnå best mulig engasjement.

Levetiden for en tweet er bare 15-20 minutter. Et innlegg på Facebook har som oftest levetid på noen få timer. En post på Instagram for stort sett flest kommentarer innen 6 timer, men er du heldig kan postene dine “vare” opp til 48 timer.

Du trenger ikke å publisere et nytt innlegg hver gang et innlegg «dør ut», men det er greit å vite at det du publiserer har kort levetid.

Når det er best å poste på Instagram, Facebook eller andre sosiale medier avhenger også av hvilken bransje du er i og hvem som er målgruppen din.

SproutSocial har gjort en omfattenede analyse av sine kunder for å finne ut når det er best å poste på Instagram, Facebook, Twitter og LinkedIn for ulike bransjer.

Du må poste når målgruppen din er aktiv

Denne oversikten kan være et greit utgangspunkt for deg. Prøv deg frem, gjør justeringer og analyser hva som fungerer best for deg. Av og til kan konkurransen om oppmerksomheten være høy på de tidspunktene din målgruppe er mest aktiv.

Dermed kan det hende at postene dine blir borte blant alle de andre, og at du oppnår mer engasjement på et tidspunkt der din målgruppe ikke er like aktiv, men konkurransen er lavere.

Da kan du prøve å planlegge slik at du skal publisere i sosiale medier like før og etter de mest populære tidspunktene. Eller du kan finne helt andre tidspunkt som passer bedre for deg.

Husk også at folk bruker de ulike sosiale mediene til ulike tider på dagen, så det er ikke sikkert at det beste tidspunktet å poste på Instagram er det samme som det beste tidspunktet å poste på Facebook.

Det er også slik at noen typer innhold får større rekkevidde enn andre. For øyeblikket er det video som gir best rekkevidde på for eksempel Facebook, og det ser ikke ut til at det vil endre seg.

Online verktøy kan hjelpe deg å finne det perfekte tidspunktet å publisere

Sprout Social

Med kan du både administrere dine sosiale mediekontoer, automatisere publiseringer og få de beste tidspunktene å publisere innhold. Du kan prøve tjenesten gratis i 30 dager før du må betale for å fortsette.

Om du ikke velger ett av disse verktøyene, er det uansett smart å finne et verktøy for å planlegge innlegg du skal publisere i sosiale medier. Dette kan hjelpe deg med å bli mer effektiv.

Analyser, evaluer og test ut hva som fungerer

Vi vil råde deg til å begynne med kartleggingen allerede i dag. Det geniale med markedsføring gjennom sosiale medier er at du kan finne ut hva som gir best resultat ved hjelp av gratis hjelpemidler på nett. Alle de største sosiale mediekanalene tilbyr rapporter og statistikk, men du kan også ta i bruk andre verktøy som for eksempel Google Analytics.

Resultatene kan analyseres på mange måter. Start med en enkel målestokk. Mål gjennomsnittet for rekkevidde, klikk, likes, delinger og samtaler. For hvert nye innlegg eller annonse kan du dermed måle resultatet opp mot gjennomsnittet. Du vil raskt lære hvordan du kan gå frem får å oppnå bedre resultater.

I tillegg til at du kan måle resultatene av din publisering på sosiale medier, kan du få nyttig informasjon om din målgruppe.

Digital markedsføring

Tenk Digitalt hjelper deg med å utvikle en digital kommunikasjonsstrategi, et nettsted som konverterer til nye salg eller leads og synlighet i digitale kanaler!

Sporingspiksler

På mange sosiale mediekanaler kan du ta i bruk sporingspiksler (tracking pixel). Dette er en kodesnutt som du plasserer på den nettsiden du ønsker å følge med på. Det kan være utfordrende å få dette til, men dette er absolutt noe du bør få plass!

Tre grunner til at du bør få på plass sporingspiksler:

  • Du får et mer detaljert resultat av din kampanje.
  • Du kan bruke kodesnutten til å kjøre kampanjer rettet mot de som har besøkt bestemte nettsider (remarketing).
  • Med Facebook kan du lage et speilpublikum av de som har besøkt nettstedet ditt, eller bestemte nettsider. Det betyr at Facebook finner folk som ligner på de som har vist interesse for din kampanje.

Som du ser, kan slike sporingspiksler hjelpe deg med å finne ut hva du bør publisere i sosiale medier. Ved å bruke disse, kan du ut hvilke typer poster som leder trafikk for deg. Dette kan du bruke videre i planlegginen din.

Det kan være flere grunner til at et innlegg gjør det bra

Husk også at det kan være flere grunner til at et innlegg gjøre det bra! Igjen, du finner sjelden fasitsvar når du publiserer på sosiale medier. Undersøk om det kan være andre årsaker til at ditt innlegg gjør det bra, før du konkluderer med et perfekt publiseringstidspunkt:

  • Tema og innhold
  • Bildevalg
  • Beskrivelse av artikkel (i statusoppdateringen)
  • Målretting (hvem er målgruppen og hva engasjerer din målgruppe?)

Skaff deg oversikt over levetiden til dine innlegg og hvor mye av innholdet ditt som blir delt videre. Dette gir deg verdifull informasjon om kvaliteten på innholdet og din målgruppes interesser. Dette kommer i tillegg til hva som er de beste tidspunktene.

Selv om det kan virke som det beste vil være å publisere nye innlegg ofte, vil det alltid være bedre å poste innhold av høy kvalitet litt sjeldnere. Dette er et punkt som er lett å glemme, spesielt hvis du er helt ny med det å publisere i sosiale medier.

Men, godt og relevant innhold skaper mer engasjement, og vil også føre til at du får større rekkevidde. Husk også at du må være klar til å svare på kommentarer du får på innleggene dine, slik at du kan skape samtaler. Hvis du ikke tror du klarer å poste noe nytt hver dag bør du velge noen faste dager du poster på, slik som vi nevnte tidligere.

Variasjon er viktig

Du må også sørge for at du legger ut variert innhold. På den måten får leserne dine hele tiden noe nytt og spennende å lese eller engasjere seg i.

Det finnes mange typer innhold å velge mellom, og en god miks er det beste. Dette er en av grunnene til at du bør planlegge hva du skal publisere i sosiale medier. Det kan du lære mer om i artikkelen Slik lager du en markedsplan for sosiale medier.

Legg gjerne ut en blanding av infografikk, lengre blogginnlegg, topp-ti-lister og videoer. Føler du deg trygg bør du også sette opp live-sendinger.

Et eksempel på en listepost, en av mange typer innlegg du kan dele på sosiale medier.

Pass bare på at innholdet du poster er relevant for målgruppen din. Det hjelper lite å finne det perfekte tidspunktet, hvis du prøver å selge hundefôr til noen uten hund.

Her er noen spørsmål du kan stille deg selv for å evaluere effektiviteten av markedsføringen din i sosiale medier:

Noen spørsmål du kan stille deg om det å publisere i sosiale medier:

  • Hvordan er din nåværende status?
  • Hvorfor poster jeg i sosiale medier – hva er målet mitt?
  • Hva er kostnaden for å få fatt i en kunde?
  • Hvordan kan du bruke informasjonen til å nå ut til potensielle kunder som ligner på dine eksisterende kunder?

Del denne artikkelen

Picture of Jan Storehaug

Jan Storehaug

Daglig leder i Tenk Digitalt AS og foredragsholder. Jan har et stort engasjement for entreprenørskap og hvordan nye teknologier utfordrer oss og skaper nye muligheter. Les mer om Jans foredrag på Storehaug.no Send gjerne en epost til jan@tenkdigitalt.no eller ring 97512077 for en hyggelig prat!

Del denne artikkelen

Ta kontakt

Tenk Digitalt hjelper deg med din digitale strategi, nettsider som konverterer til salg og økt trafikk til dine nettsider. Vi kan også bistå med verdivurdering av din bedrift og bistand til å finne nye aksjonærer. Ta kontakt i dag for en uforpliktende samtale!

Mal til innholdskalender

Innholdskalender

Ditt neste steg mot suksess

Få hjelpen du trenger

Uansett om du trenger forretningsveiledning, markedsføring av din bedrift, eller utvikling av digitale løsninger, står vi parate til å hjelpe deg til topps i din bransje. Fyll ut skjemaet herunder, så tar vi kontakt ved første anledning.

Generell informasjon
Kort oppsummering av ditt behov