E-post markedsføring: Hvordan bygger du en e-postliste? - Tenk Digitalt
Det er viktig å bygge en god e-postliste

Markedsføring på e-post: Hvordan bygger du en e-postliste?

E-post markedsføring er en av de mest effektive metodene for digital markedsføring. I denne artikkelen forklarer jeg hvordan du kan gå frem for å bygge en god e-postliste.

E-postmarkedsføring bør inngå som en del av strategien din for digital kommunikasjon. Hvis du ønsker, kan du lese vår artikkel Kommunikasjonsstrategi for digital markedsføring.

Selv om e-post har eksistert lenge, har denne markedsføringskanalen fått en renessanse de siste årene. Markedsføring på e-post kan nemlig tilpasses i stor grad, og du kan gi abonnentene en mer personlig oppfølging.

Du har stor mulighet til å sortere e-postlisten din, og lage flere lister for folk med ulike interesser. Ved påmelding kan du for eksempel be dem om å krysse av for hva slags innhold de vil lese. Gjør du dette, kan du sende dem mer relevant innhold.

Gratis E-bok

Kommunikasjonsstrategi for digital markedsføring

Last ned vår praktiske guide til hvordan du kan utvikle en digital kommunikasjonsstrategi for din virksomhet. Guiden tar deg gjennom vår fem-stegs prosess for å nå ut til din målgruppe.

Begynn å jobbe med listen din

På grunn av mulighetene e-postmarkedsføring gir, bør du komme i gang så raskt som mulig dersom du ikke allerede har en e-postliste. Det tar nemlig tid og innsats å bygge en god e-postliste.

Om du allerede har en e-postliste er det flott. Men, du må likevel vedlikeholde e-postlisten hele tiden. Det er fordi det alltid vil være sånn at noen slutter å abonnere på nyhetsbrevene dine. I følge tall fra Hubspot kan du faktisk oppleve å miste så mye som 22,5 % av abonnentene dine årlig.

Selv om det er en del vedlikeholdsarbeid, er det heldigvis relativt lett å få e-postlisten din til å holde seg stabil, eller vokse. For å få til dette må du bare utnytte de sjansene du har til å få flest mulig til å bli interessert.

Kvinne med telefon og kaffikopp, sjekker e-post
E-post er en kanal med høy aktivitet, derfor er det viktig å bygge en god e-postliste.

Her får du 5 tips til hvordan du bygger en e-postliste:

1. Gjør det lett å melde seg på nyhetsbrevet ditt

Det første stedet folk får kontakt med bedriften din er gjerne nettsiden din. For å bygge e-postlisten din er du avhengig av abonnenter. Derfor må du gjøre det lett for besøkende på nettsiden din å melde seg på nyhetsbrevet ditt. Da er det lurt å gjøre påmeldingen tilgjengelig fra flere steder.

Siden det ikke alltid er slik at besøkende kommer til forsiden først, kan det være lurt å legge inn påmeldingsskjemaet ditt flere steder. Dette kan for eksempel være i sidemeny, bunnfelt eller midt i en artikkel.

Det er også lurt å legge inn en pop-up som dukker opp når de kommer til forsiden din, eller når de skal forlate siden din. Pop-ups fungerer nemlig veldig bra for å konvertere besøkende til å bli abonnenter.

Bruker du WordPress finnes det mange ulike plug-ins du kan benytte deg av til å bygge pop-ups. Noen av dem er Popup Builder og HubSpot.

Husk bare at du bør stille inn pop-ups slik at de ikke vises hver gang noen besøker nettsiden din. Om en besøkende besøker nettsiden din flere ganger i løpet av en dag eller uke, kan det være irriterenede å bli vist den samme pop-upen hver gang.

Når du skal utforme påmeldingsskjemaet ditt er det også viktig at du informerer om hva slags innhold du kommer til å sende ut. På denne måten får potensielle abonnenter vite litt om hva de kan forvente. Du kan også skrive noe om hvor ofte du sender ut. Husk også at det må være helt klart hva det er abonnenten samtykker til å motta hvis de melder seg på.

2. Gi dem en grunn til å melde seg på

Det er ikke alltid det er nok å tilby bra innhold i nyhetsbrevene dine for å få folk til å melde seg på e-postlisten din. Derfor kan det noen ganger være nødvendig å gi dem noe i tillegg.

Husk også at folk gjerne trenger en god grunn til å melde seg på, og at du må gjøre det vanskelig å motså fristelsen. Et slikt tilbud kalles for lead magnet. En lead magnet kan være så mangt.

Det kan være et tilbud de bare kan benytte seg av hvis de melder seg på nyhetsbrevet, eller det kan være gratis innhold som de får tilgang til. Gratis innhold fungerer gjerne som en inngang for mange, da de får et lite innblikk i den kunskapen du er i besittelse av.

Pass bare på at de er enkelt for folk å melde seg på nyhetsbrevet ditt når de laster ned eller mottar innholdet sitt. Etter at den nye personvernlovgivningen GDPR trådde i kraft, er det nemlig ikke lov å automatisk føre opp folk på e-postlisten din. De må gi klart samtykke til å motta nyhetsbrev fra deg, før du kan sende dem noe.

3. Kjør konkurranse på sosiale medier

Å sette i gang en konkurranse på sosiale medier er et virkemiddel for å få besøkende til nettsiden din. Du kan nemlig ikke kreve at folk skal abonnere på nyhetsbrevet ditt eller gi deg e-postadressen sin for å delta i konkurransen.

Men, konkurransen kan gi deg mer trafikk til nettsiden din. Og om du har gjort påmeldingsskjemaet synlig og innbydende, kan du få flere abonnenter. Konkurransen fungerer altså som et ledd i det å skaffe mer trafikk og bygge e-postlisten din.

For å lokke besøkende til å melde seg på kan du for eksempel tipse om at du vil skrive om fremtidige konkurranser i nyhetsbrevet ditt.

Skjerm med sosiale medier ikoner, det er lurt å bruke kanalene dine til å promotere e-postlisten din.
Har du en e-postliste bør du promotere den der du kan. Facebook, LinkedIn, Twitter og andre kanaler du bruker.

4. Gjør folk oppmerksomme på at du har et nyhetsbrev

For å få flere til å melde seg på e-postlisten din, er det selvsagt viktig at folk vet at du sender ut nyhetsbrev. Derfor er det viktig at du promoterer nyhetsbrevet ditt.

Dette kan du gjøre i alledigitale flater, men også i annet reklamemateriell du bruker. Du kan enkelt legge inn en liten setning om nyhetsbrevet ditt i brosjyrer og visittkort.

Du kan også legge inn en påmeldingslink i e-postsignaturen din, og profiler i sosiale medier. Om du skal på konferanse, messe eller kundemøte bør du ta med et nettbrett. På den måten kan folk melde seg på e-postlisten din på stedet.

5. Gjør det lett for folk å anbefale deg

Vi mennesker liker å få anbefalinger fra venner og kjente. Derfor er det viktig at du legger til rette for at folk kan anbefale og dele nyhetsbrevene dine med folk de tror kan ha interesse av å lese dem.

Selv om vi ikke kjenner dem, teller også andre personers anbefalinger når vi vurderer et nytt produkt. Dette kan du bruke til din fordel. Du kan for eksempel spørre en kunde av deg om å få dele deres historie i nyhetsbrevet. Eller kanskje har du en amassadør du kan sitere?

Det er også slik at tall påvirker oss positivt, så det kan være lurt å tenke på hvordan du formulerer påmeldingsskjemaet til e-postlisten din. Kanskje kan du vise til de mange fornøyde mottakerne av ditt nyhetsbrev.

Pass også på at det er mulig for abonnentene dine å dele nyhetsbrevene du sender ut, både via videresending og sosiale medier. Du kan for eksempel legge inn en link som leder til påmeldingsskjemaet ditt.

Når du har bygget en e-postliste

Som du ser er det mange ting du kan gjøre for å bygge opp e-postlisten din. Når du har gjort det, er det viktig å sende ut relevant innhold til abonnentene dine. En e-postliste er ikke verdt mye hvis du ikke vet å utnytte den. Derfor er det viktig at du sender ut e-post jevnlig.

Digital markedsføring

Tenk Digitalt hjelper deg med å utvikle en digital kommunikasjonsstrategi, et nettsted som konverterer til nye salg eller leads og synlighet i digitale kanaler!

Hva gjør at abonnenter åpner e-posten?

Det er også viktig for deg å få abonnentene dine til å åpne e-postene du sender ut. En av de viktigste faktorene for at folk skal lese en e-post er emnefeltet. Derfor er det viktig å skrive gode overskrifter til e-postene dine.

Tall fra HubSpot viser faktisk at 47 % av de som driver med e-postmarkedsføring tester ut ulike tekster i emnefeltet for å se hva som gir best klikk-rate. Om du er interessert i å lære hvordan du skriver gode emnefelt, har HubSpot skrevet et helt innlegg om hvordan du gjør dette.

Les også: Den komplette guiden til e-postmarkedsføring

Del denne artikkelen

Jan Sollid Storehaug

Jan Sollid Storehaug

Daglig leder i Tenk Digitalt AS og foredragsholder. Jan har et stort engasjement for entreprenørskap og hvordan nye teknologier utfordrer oss og skaper nye muligheter. Les mer om Jans foredrag på Storehaug.no Send gjerne en epost til jan@tenkdigitalt.no eller ring 97512077 for en hyggelig prat!

Del denne artikkelen

Gratis E-bok

Kommunikasjonsstrategi for digital markedsføring