Den komplette guiden til e-postmarkedsføring - Tenk Digitalt
Markedsfører får hakeslipp av effekten til e-postmarkedsføring.

Den komplette guiden til e-postmarkedsføring

E-postmarkedsføring går aldri av moten, men blir mer populært for hvert år som går. Det er nemlig få markedsføringsmetoder som skaper mer kundetrafikk og nettsalg enn e-postmarkedsføring.

For å få mest mulig ut av e-postmarkedsføring må du sette deg godt inn i hva det går ut på. Denne guiden er et glimrende utgangspunkt for alle som ønsker å lære hvordan du:

  • Bygger en e-postliste
  • Øker antallet som åpner e-postene
  • Skriver engasjerende nyhetsbrev
  • Konverterer flere abonnenter til kunder

Grunnleggende om e-postmarkedsføring

E-postmarkedsføring er en markedsføringsmetode der du kommuniserer med leads og kunder via e-post.

Vanlig e-postmarkedsføring inkluderer nyhetsbrev, promoteringskampanjer og oppdateringer om arrangementer. E-postmarkedsføring har typisk høyere ROI enn andre markedsføringsmetoder, som for eksempel posting eller annonsering i sosiale medier.

Den viktigste grunnen til at e-postmarkedsføring er mer effektivt enn SEO og sosiale medier er at du har en direktelinje til publikummet ditt. Derfor bør dette være en viktig del av din kommunikasjonsstrategi.

E-postmarkedsføring: Derfor skaper det salg

Om du ønsker statistikk, kan jeg fortelle deg at ROI (Return on Invesment) på e-postmarkedsføring er på 36:1, og at 86 % av spurte markedsførere mener at e-post er en viktig eller svært viktig del av deres markedsføring. Men hvorfor er direkte kommunikasjon med kundene så effektivt?

1. E-postmarkedsføring er garantert å treffe interessenter

Facebook, Twitter, Instagram, eller et hvilket som helst annet sosialt medium lar deg promotere så mye du vil, men det er ingen garanti for at du treffer folk med interesse for det du har å tilby. E-postmarkedsføring treffer derimot bare interessenter fordi det sendes til folk som har valgt å abonnere på nyhetsbrevet ditt.

Guide: Søkemotoroptimalisering av nettsidene dine

Last ned vår gratis guide til hvordan du lager innhold som blir funnet i Googlesøk. Søkemotoroptimalisering (SEO) handler først og fremst om å skape verdifullt innhold for din målgruppe. Lær hvordan.

Faktisk viser en studie at organisk engasjement på Facebook er nede i mindre enn 1 %. Nyhetsbrev via e-postmarkedsføring åpnes derimot av 21.33 % i gjennomsnitt. Det er altså 20 ganger mer respons på epostmarkedsføring enn på Facebook-posting.

2. Folk ønsker å motta markedsføring på e-post

Folk flest bruker ikke sosiale medier for å søke etter annonser. Stort sett oppfattes annonser i disse kanalene som irriterende. Markedsføring i innboksen har folk derimot ikke så mye i mot, i hvert fall ikke når de har sagt ja til å motta nyhetsbrav. Da forvente de fleste at det dukker opp.

En undersøkelse HubSpot har gjennomført viser at 86 % av forbrukere foretrekker e-postmarkedsføring fremfor annonser i sosiale medier, på TV eller som bannerannonser.

3. E-post skaper mange konverteringer

Ikke bare får du budskapet ditt frem på en bedre måte, e-postmarkedsføring skaper også svært mange konverteringer.

Relevant artikkel: Hva er CRO? Nøkkelen til bedre salg på internett!

Basert på tall fra McKinsey blir opp mot 40 % flere leads konvertert til kunder via e-postmarkedsføring. Det er mer enn både Facebook og Twitter til sammen. Statistikk gir et godt bilde av hva e-postmarkedsføring kan gi deg, men neste steg er å sette i gang.

Hvordan bygge e-postliste for markedsføring

Det første du må gjøre når du skal begynne med e-postmarkedsføring er å bygge opp en e-postliste. For å gjøre dette kan du ta i bruk flere metoder.

1. Optimaliser «Om oss»-siden for konverteringer

«Om oss»-siden på et nettsted er en av de mest besøkte nettsidene. Og de fleste som besøker denne siden er folk som allerede liker deg og det du driver med.

Det betyr ofte at de er klare for å bli abonnenter og motta din e-postmarkedsføring. Og hvis de ikke var klare for det før de besøkte denne siden, bør informasjonen på siden friste dem til å bli det.

I tillegg til informasjon om bedriften, deres visjon, verdier og retningslinjer, bør du ha minst et skjema for påmelding til nyhetsbrevet ditt på denne siden.

Hvor du bør plassere skjemaet, og hvor mange skjema du bør ha, avhenger av hvor mye informasjon som finnes på siden.

2. Lag landingssider

Om du virkelig ønsker å bygge opp e-postlisten din trenger du en landingsside.

Dette er en side som er designet for å få den besøkende til å utføre én bestemt handling.

En landingsside skal derfor bare inneholde ETT budskap, og i dette tilfellet må den inneholde et tilbud om å abonnere på nyhetsbrevet ditt.

For å gjøre det mer fristende, kan du tilby et gratisprodukt – det vi kaller en lead magnet – i bytte mot at de melder seg på (for eksempel en guide).

Hvis du vil øke sjansene for konverteringer fra enda mer, kan du skape ulike landingssider for ulike målgruppesegmenter.

3. Skap fristende lead magneter

Lead magneter er ofte den mest effektive måten å bygge e-postlisten din.

Det er fordi det kan være vanskelig å få noen til å melde seg på et «nyhetsbrev» eller «21-dagers e-postkurs». Tilby heller noe de som melder seg på kan bruke med en gang.

Dette kan være:

  • Guider
  • Rapporter
  • Undersøkelser
  • E-bøker
  • Maler
  • Videoer

Jo mer fristende lead magneten din er, desto flere vil melde seg på.

4. Optimaliser hjemmesiden din for påmelding og e-postmarkedsføring

Hjemmesiden på de fleste blogger inneholder en liste over de nyeste innleggene. Det er det ingenting galt med, men om du ønsker å få flere abonnenter, må tilbudet om å abonnere være godt synlig.

Med andre ord må hjemmesiden på bloggen din være optimalisert for å konvertere besøkende til abonnenter. Innhold fra bloggen din er generelt verdifult når du skal drive med e-postmarkedsføring.

5. Pop-ups når noen forlater siden

Jada, mange hater pop-ups. Men ikke alle pop-ups er like.

Det er stor forskjell på en pop-up som er det første du ser når du klikker på en side, og en pop-up som dukker opp når du ønsker å forlate siden.

En pop-up som tilbyr noe nyttig når du forlater siden kan føre til flere konverteringer.

Dessuten trekker ikke slike pop-ups oppmerksomheten bort fra innholdet, den dukker jo bare opp når noen er på vei til å forlate siden.

6. Oppdatert formen på innholdet ditt

Ofte er det slik at man ikke har tid til å lese en hel artikkel på en gang. Da er det smart å tilby en pdf-versjon av de mest populære artiklene dine.

For å finne ut hvilke innlegg som er mest populære må du sjekke Google Analytics.

Når du har laget pdf-ene, legger du inn en handlingsoppfordring i den originale artikkelen, slik at folk får mulighet til å få den tilsendt på e-post ved å melde seg på nyhetsbrevet ditt.

Les mer: Markedsføring på e-post: Hvordan bygger du en e-postliste?

Maler for e-postkampanjer

Når du har bygget en e-postliste (eller lister), er det på tide å skape e-poster som blir åpnet og klikket på.

For å gjøre dette er det smart å bruke en mal som fungerer.

Disse malene er laget for at du skal kunne skape e-poster med innhold som abonnentene dine vil elske.

Nyhetsbrev med innhold

Et nyhetsbrev med innhold er et nyhetsbrev som gir abonnentene dine noe verdifullt.

Denne verdien kan være noen gode råd, lenker til nyttige ressurser, eller en personlig historie.

Så lenge du ikke prøver å selge noe kan du gjøre nesten hva du vil.

Malen for en slik e-post er:

Spennende emnefelt: Emnefeltet må gjøre folk nysgjerrige på hva mer som står i e-posten.

Dristig åpning: Begynn nyhetsbrevet ditt med noe spennende, overbevisende, eller som på annen måte er egnet til å fange leseren med en gang.

Verdifullt innhold: Nå er det på tide å gi leseren verdi, enten ved å gi dem noen råd de kan ta i bruk på dagen, eller en historie som kan lære dem noe. Du kan også samle lenker til innhold som vil hjelpe abonnentene dine med å nå målene sine.

CTA: Selv om du ikke skal selge noe i et nyhetsbrev med innhold, må du ha en CTA. Dette kan være en oppfordring om å gi deg en tilbakemelding på innholdet, eller å teste ut et av tipsene de har fått. På denne måten er leserne dine forberedt når du senere prøver å selge et produkt.

E-post med et tilbud

En e-post med et tilbud er nettop det det høres ut som: Det er en e-post som prøver å få abonnentene dine til å kjøpe noe.

Lokkemiddelet er ofte et tidsbegrenset tilbud.

Dette er kanskje en av de vanligste formene for e-postmarkedsføring. Det betyr ikke at det er mindre effektivt, men e-postene må være riktig utformet.

Slik utformer du en e-post med et tilbud:

Klart og tydelig emnefelt: Her trenger du ikke være veldig kreativ, du må bare la folk vite om tilbudet ditt.

Tilbudet: Start e-posten med et par setninger som beskriver tilbudet ditt. Gi en kort beskrivelse og si noe om hvorfor det er verdt å benytte seg av det.

Detaljene: Du har nettopp beskrevet tilbudet ditt. Nå må du oppgi detaljene for tilbudet:

  • Hvor lenge tilbudet varer.
  • Hovedfordelene med tilbudet.
  • Historien bak kampanjen.
  • Eventuelle betingelser eller begrensninger.

Husk at du ikke må overvelde abonnentene dine med detaljer. De må uansett besøke nettsiden din for å gjennomføre kjøpet, så la landingssiden ta seg av å overbevise dem om å gjennomføre kjøpet, og alle de andre detaljene.

Målet med e-posten er å la folk vite om tilbudet, og å få dem til å besøke nettsiden din.

CTA: Du trenger ikke noen fancy CTA, du må bare la folk vite hva de skal gjøre videre.

PS: Et PS er undervurdert for å øke konverteringene dine. Faktum er at veldig mange skumleser e-poster. Da får et PS dem til å stoppe og lese nøyere. Oppsummer tilbudet ditt, og ta med enda en CTA.

Kunngjøringer er e-postmarkedsføring med annet formål

E-poster der du ønsker å kunngjøre noe skal du ikke bruke til å kunngjøre et tilbud om 20 % avslag. Malen for e-post med et tilbud fungerer bedre til det formålet.

Denne malen sparer du til store kunngjøringer, som:

  • Et nytt produkt eller tjeneste.
  • Et arrangement.
  • En ny versjon av et populært produkt.
  • Et produkt som er tilgjengelig i begrenset opplag.
  • Nye funksjoner som er lagt til et eksisterende produkt.

Emnefelt: Emnefeltet må gjøre det helt klart at dette er en viktig kunngjøring. Bruk gjerne ord som «Vi introduserer», «Nå kommer», «For første gang» eller lignende. Slike e-poster sender du ofte bare 1-2 ganger i året, så her kan du slå på stortromma.

Overbevisende innledning: Når det kommer til denne delen av e-posten har du et par muligheter. Du kan enten gå rett til kunngjøringen, eller du kan bygge opp litt spenning først.

Den store avsløringen: Nå er det på tide å beskrive nøyaktig hva det er du kunngjør, og hvorfor det er viktig.

Tydelig CTA: På dette tidspunktet er leserne dine forhåpentligvis oppglødde over nyheten, og du må fortelle dem hva de skal gjøre videre.

Hvis det er snakk om et nytt produkt må CTA-en be dem om å gå til nettbutikken og sette seg på venteliste.

Om det er en ny tjeneste kan du be dem om å fylle ut et skjema.

Leserene må uansett få vite nøyaktig hva du vil de skal gjøre.

Nyhetsbrev med bloggoppdateringer

Når det kommer til å skulle promotere innhold, er det e-postmarkedsføring som gjelder.

En mal som fungerer godt til dette er:

Emnefelt: Tema for blogginnlegget. Du ønsker jo å få folk til å lese innlegget, og derfor er det viktig å fortelle dem hva det handler om.

Hovedteksten: Hvordan du starter e-posten avhenger av hva slags innhold du skal promotere. Handler det om en personlig erfaring kan du starte med en liten anekdote, mens du godt kan skrive «Som du kanskje har fått med deg …» dersom innholdet har nyhetsverdi.

Digital markedsføring

Tenk Digitalt hjelper deg med å utvikle en digital kommunikasjonsstrategi, et nettsted som konverterer til nye salg eller leads og synlighet i digitale kanaler!

Du kan også bare la folk vite at du har publisert noe nytt, og inkludere en liste med 3-4 punkter om hva de vil lære ved å lese innlegget. Pass bare på å ikke fortelle for mye, du må bare bygge opp spenningen nok til at de vil lese mer.

Lenke til innlegget: Det aller viktigste når du skal promotere et nytt blogginnlegg er å legge ved lenke til innlegget. Det kan være en vanlig lenke, eller en knapp.

Hvordan du får flere til å åpne e-postene dine

Så langt har du lært om hvorfor og hvordan du skal drive med e-postmarkedsføring. Nå skal du få vite hvordan du får flere til å åpne e-postene dine.

1. Send ut e-postmarkedsføring på riktig tidspunkt

Det er to ting du skal tenke på når du skal velge tidspunkt for utsendelse av nyhetsbrevet ditt. Det første er å sende det på et tidspunkt folk er våkne. Det andre er at du må sende det på et tidspunkt som gjør at det ikke forsvinner i en full innboks.

Derfor er det ikke lurt å sende ut nyhetsbrev tidlig på morgenen – da har de ikke sjekket e-post på flere timer, og det kan være mange uleste e-poster. Det beste er å vente til senere på morgenen, eller til tidlig ettermiddag. Da har folk vanligvis lest innkomne e-poster, og innboksen er tom.

Da vil nyhetsbrevet ditt ende opp øverst i innboksen og være godt synlig.

Når det er sagt, så finnes det ikke ett enkelt tidspunkt som er det beste tidspunktet for å sende ut nyhetsbrev.

Derfor må du også gjennomføre noen egne tester. Kanskje finner du ut at flere åpner e-posten din rundt lunsjtider, eller tidlig på kvelden.

Dette avhenger også om du driver med B2B eller B2C markedsføring.

2. Skap et godt førsteinntrykk

Når nye personer begynner å abonnere på nyhetsbrevet ditt må du sørge for at de mottar en kjempebra velkomst-e-post.

Du får bare en sjanse til å skape et godt førsteinntrykk, derfor bør du tenke godt over valgene du tar når du skriver velkomst-e-posten.

Gi folk en varm velkomst: I dag er det få som blir veldig oppglødd over å abonnere på et nyhetsbrev, og ofte ser de etter den minste grunn til å slutte å abonnere. Forsikre dem om at de har tatt det riktige valget ved å abonnere.

Detaljer: Nå er det på tide å forklare i detalj hva de kan forvente av nyhetsbrevet ditt de neste dagene og ukene. Skriv noe om hvor ofte du sender ut og hvilke temaer nyhetsbrevet ditt tar opp.

CTA: Avslutt e-posten med en CTA som oppfordrer dem til å se på noen nyttige ressurser på nettsiden din, eller en lenke til det nyeste produktet ditt. Husk bare at dette er helt nye abonnenter, så styr unna de mest selgende CTA-ene.

3. Følg 80/20-regelen for e-postmarkedsføring

Du har kanskje hørt om 80/20-regelen i andre sammenhenger, men når det er snakk om e-postmarkedsføring betyr det at 80 % av e-postene bør gi leserne dine verdi, mens 20 % skal selge produktene og tjenestene dine.

Dette gjør at abonnentene dine ikke går lei. I tillegg vet de at det er verdt å åpne e-postene dine, fordi de får noe verdifullt ut av det.

Og når det kommer til verdi: Det trenger ikke være innhold. Et tilbud om 25 % avslag kan være av verdi for dem som er på jakt etter produktet som er på 25 % avslag.

4. Optimaliser for Gmails forhåndsvisning

Når noen prøver å bestemme seg for om de skal åpne en e-post eller ikke, ser de på tre ting:

  • Emnefeltet
  • Avsenderen
  • Forhåndsvisningen av selve meldingen

Det de fleste gjør feil er å ikke tenke på forhåndsvisningen av e-posten. Og det kan ofte føre til at færre åpner e-postene dine.

Forhåndsvisningen er som en undertittel – og derfor må du også passe på at de aller første setningene i e-posten din egner seg til å fange folks oppmerksomhet.

Sørg for at e-postene dine kommer frem

De fleste vil nok heller bygge e-postlisten sin eller skrive fengende emnefelt fremfor å jobbe med det tekniske som skal til for å sørge for at e-postene dine kommer frem.

Men etter min mening er dette kanskje det viktigste du kan gjøre. For hva er poenget med å bygge e-postlisten din om ingen ser e-postene dine?

Og du kan faktisk ta flere grep for å sørge for at e-postene dine kommer frem.

1. Slett abonnenter som ikke åpner din e-postmarkedsføring

Alle kan oppleve at abonnenter slutter å åpne nyhetsbrevene de sender ut. Men over tid kan dette føre til at raten for hvor mange som åpner e-postene dine synker betraktelig.

Dette kan føre til at e-postene dine blir sendt i søppelfilteret.

Du kan endre så mye du vil på selve e-postene, men det mest effektive er å slette abonnenter som ikke åpner e-postene dine fra listen din.

Programvaren du bruker for å sende ut nyhetsbrev kan hjelpe deg med dette. Bestem deg for hvor lang tid det må ha gått siden siste gang abonnenten åpnet en e-post fra deg. Dette kan være 3 uker eller 3 måneder, alt etter hva du tror er mest hensiktsmessig.

Når du kvitter deg med abonnenter som ikke engasjerer seg i innholdet ditt vil du se at åpningsraten din stiger igjen.

Og det at abonnentene dine åpner e-postene er nøkkelen til suksess med e-postmarkedsføring.

2. Sørg for at e-postmarkedsføringen får lite klager om spam

Ulike e-postklienter som Gmail, Yahoo og Outlook tar klager om spam svært alvorlig.

Om mange nok markerer e-postene dine som spam, gir dette dem en klar melding om at folk ikke ønsker å lese e-postene dine.

Men hvordan kan du sørge for å få minst mulig klager?

Det første du kan gjøre er selvsagt å sende ut interessante e-poster.

Men det er to andre ting du også kan gjøre:

Det ene er at du må gjøre det veldig enkelt å avslutte abonnementet. Om folk må lete etter lenken for å avslutte abonnementet er det stor sjanse for at de heller markerer e-postene som spam.

Det andre du kan gjøre er å ikke sende ut for mange e-poster. Om du sender ut e-post 3 ganger i uka blir folk raskt lei, og markerer det som spam i frustrasjon.

Prøv derfor å holde deg til en e-post i uka.

Det finnes selvsagt unntak til denne regelen. Du kan sende ut 5 e-poster på 5 dager om du promoterer et tidsbegrenset tilbud eller lignende. Bare ikke gjør det til en vane.

3. Prøv deg frem med korte emnefelt

Statistikk viser at nyhetsbrev med korte emnefelt gjerne blir åpnet oftere enn e-poster med lange emnefelt.

Det finnes ikke noen direkte beviser på dette, men en teori om hvorfor det er slik, er at korte emnefelt gjør det mer sannsynlig at e-posten kommer frem.

Tanken bak denne teorien er at spam-filtrene markerer e-poster som inneholder visse ord eller uttrykk. Og de legger stor vekt på emnefeltet.

Jo flere ord emnefeltet inneholder desto større sjanse er det derfor for at spam-filteret markerer et av ordene. Med kortere emnefelt minsker risikoen for at e-posten blir filtrert bort.

Dette er som sagt bare en teori, men det kan være verdt å teste ut kortere emnefelt om du ser at færre personer åpner e-postene dine.

4. Bruk dobbel opt-in

Når noen får tilbud om å abonnere på nyhetsbrevet ditt kan du velge å bruke enkel eller dobbel opt-in.

Om målet er å få listen din til å vokse mest mulig er det best å bruke enkel opt-in.

Men om du ønsker mest mulig engasjement og å sørge for at e-postene dine kommer frem, bør du velge dobbelt opt-in.

En dobbel opt-in betyr bare at abonnenten får en e-post som de må klikke på for å bekrefte at de ønsker å motta nyhetsbrevene dine.

Valg av programvare for e-postmarkedsføring

Når du skal bestemme deg for hvilken programvare du skal benytte for å sende ut nyhetsbrev må du vurdere hvor stor listen din er, hva målene for markedsføringen er, og hvilke funksjoner som er viktige for deg.

Det finnes mye å velge mellom, så her er en kort innføring til noen av de ulike valgene:

MailChimp

Du kan bruke MailChimp til å sende enkle nyhetsbrev, eller du kan bruke den som en komplett løsning for automasjon av markedsføring. Du kan for eksempel bruke MailChimp til å sende ut e-poster basert på hva abonnenten har gjort eller ikke gjort.

Plattformen lar deg holde deg til enkle funksjoner, men du får også muligheten til å gjøre mer avanserte ting.

MailChimp er gratis dersom du har mindre enn 2.000 abonnenter, men med færre funksjoner. Pro-versjonen starter på 10 USD per måned.

Constant Contact

Denne programvaren fokuserer på dra-og-slipp design og integrasjon med netthandelløsninger, og retter seg helt klart mot netthandelmarkedet. Men, det er også en del bloggere, veldedige organisasjoner og bedrifter som selger tjenester som bruker Constant Contact.

Har du en nettbutikk er det verdt å prøve programvaren.

Constant Contact koster fra 20-45 USD og oppover, avhengig av hvor mange abonnenter du har.

ConvertKit

ConvertKit dukket opp fra ingenting, og har raskt blitt en svært populær plattform.

Noe av det som gjør ConvertKit unik er at alle funksjonene er laget for å hjelpe «online creators» (influencere, musikere og kunstnere).

Om du hører til en av disse kategoriene egner ConvertKit seg godt.

Prisene er basert på hvor mange abonnenter du har. Det er gratis opptil 1.000 abonnenter (med begrensede funksjoner). En fullstendig versjon starter på 29 USD. De tilbyr også en 14-dagers gratis prøveperiode.

GetResponse

GetResponse gir deg de funksjonene du forventer fra en slik programvare (som automatiske svar og automasjon av kampanjer).

Pakkene deres inkluderer også verktøy for e-postmarkedsføring som kan hjelpe deg med å bygge listen din (som programvare for landingssider og pop-ups).

Prisene starter på 15 USD per måned med begrensede funksjoner. Du kan teste ut en 30-dagers gratis prøveperiode.

Aweber

Aweber gjør ting veldig enkelt.

Du får noen funksjoner for automasjon, men det er ganske basic sammenlignet med andre programvarer. Og rapportene du kan hente ut gir mindre informasjon enn ønskelig.

Men, om du ønsker en enkel og pålitelig programvare for å sende ut e-poster og automatiske svar er det ingenting som slår Aweber.

Dersom listen din har færre enn 25.000 abonnenter kan du få en 30-dagers gratis prøveperiode, og hvis ikke starter prisene på 19 USD per måned.

Grunnleggende om automasjon av e-postmarkedsføring

Mange mener at markedsføringsautomasjon er det neste store innen digital markedsføring. Men som med alt annet handler det om hvordan du bruker dette verktøyet.

Når du bruker verktøyet på riktig måte, kan du få frem budskapet ditt til de rette personene til riktig tid.

Og det er mye bedre enn å sende ut den samme e-posten til alle på listen din.

1. Slik lager du gode sekvenser for automatisk utsendelser

Sekvenser for automatisk utsendelser er gjerne noe av det første du prøver når du skal begynne å bruke markedsføringsautomasjon.

Innholdet i en slik sekvens vil være ulikt avhengig av hva slags bedrift du driver, men de har den samme strukturen:

  • Velkomst-e-post.
  • E-post for engasjement.
  • Verdifullt innhold 1.
  • Verdifullt innhold 2.
  • «Relansering» – minn dem om hva du tilbyr.
  • Verdiforslaget ditt.
  • FAQ.
  • Argument for å lukke salget.

Når du har fått teken på dette, er det på tide å skape ulike sekvenser for ulike mottakere.

2. Del listen inn i segmenter

Å dele listen din inn i ulike segmenter er en annen enkel måte for å komme i gang med markedsføringsautomasjon.

Heller enn å legge folk til i ulike sekvenser for automatisk utsendelse, segmenterer (eller tagger) du abonnentene dine inn i ulike grupper basert på handlingene de foretar.

Så sender du ut målrettet innhold til de ulike segmentene.

Tenk deg at du skal lansere et nytt kurs. E-postmarkedsføring er en av de beste kanalene for å spre ordet.

Du har to valg: Du kan enten sende ut informasjon om kurset til alle på listen din, eller du kan sende informasjonen til dem som er interessert.

For å gjøre dette sender du først ut informasjon om at du skal lansere et nytt kurs. Denne e-posten sender du til alle på listen din.

I denne e-posten ber du dem som er interessert i kurset om å for eksempel sette seg opp på en venteliste for å få mer informasjon om kurset.

Poenget er at de som er ønsker å kjøpe eller få tilgang til kurset må vise deg at de er interessert.

Når du så skal lansere kurset, sender du ut e-post med kursinformasjon til dem som har meldt interesse for det.

På denne måten øker du konverteringsraten din.

3. Prøv deg på en fullverdig automasjonskampanje

Markedsføringsautomasjon har stort potensiale, men kan være komplisert. Om du er helt ny på e-postmarkedsføring anbefaler jeg at du fokuserer på å bygge listen din, og å sende ut masse bra innhold.

Når du mestrer dette, kan du sette opp en sekvens for automatisk utsendelser.

Og når du mester slike sekvenser kan du segmentere listen din inn i 2-3 ulike grupper.

Når du føler du har full kontroll på tagging og segmentering er det på tide å prøve seg på en fullverdig automasjonskampanje.

Det betyr at du sender ut svært målrettede e-poster basert på hvem som har åpnet eller klikket på e-postene dine, hvilke sider de har besøkt, tidligere kjøp, demografi, hvor lenge de oppholdt seg på nettsiden og mye mer.

Les mer: E-post automasjon: Syv eksempler på e-postkampanjer

Flere strategier for e-postmarkedsføring

Om du er klar for å få enda mer ut av e-postmarkedsføringen din, kan du prøve deg på flere andre strategier for e-postmarkedsføring.

1. Prøv å sende tekstbaserte e-poster

Mange går i den fellen at de ønsker at e-postene deres skal se best mulig ut.

Sannheten er at avanserte design og mange grafiske elementer tar fokuset bort fra budskapet ditt.

Prøv derfor å sende rene tekstbaserte e-poster. Det bør se ut som at en venn eller kollega kunne skrevet e-posten.

2. Personlig tone gir bedre respons på e-postmarkedsføring

Dersom e-postene dine blir kjedelige og generiske er det lett for at de blir oversett.

Løsningen er å få det til å se ut som at e-posten er skrevet og sendt av en enkeltperson. Selv om du har en bedrift med flere hundre ansatte, bør du gjøre dette.

Med en gang det står et personnavn som avsender heller enn navnet på en bedrift, blir det mer personlig.

Det er hyggeligere å få en e-post fra Kari eller Ola enn en ansiktsløs bedrift.

3. En CTA per e-post øker klikkraten på e-postmarkedsføring

Vil du få flere til å klikke på lenkene i e-posten din?

Hold deg til en CTA per e-post.

WordStream rapporterer at en e-post med bare en CTA kan øke klikkraten med 371 %.

Med andre ord: Unngå å gi folk en million valgmuligheter. Hold deg til ett enkelt valg.

4. Stor font blir det mobilvennlig e-postmarkedsføring av

Ifølge Litmus blir 67 % av alle e-poster åpnet på mobilen. Det betyr at nyhetsbrevet ditt på være tilpasset mobile enheter.

Og den enkleste måten å gjøre det på er å bruke en stor font – helst 15 pkt eller større.

Dessverre bruker de aller fleste en font i størrelse 12-13 pkt i e-postene sine.

Det fungerer på desktop, men ikke på mobil. Med en så liten font risikerer du at folk må zoome inn for å lese, og det er det mange som ikke gidder.

Begynn å bruke tipsene om e-postmarkedsføring i dag

Dersom tar i bruk alt du har lært i denne guiden får du en god start dersom du ikke har drevet med e-postmarkedsføring tidligere. Og hvis du har drevet litt med det, vil du kunne heve kvaliteten på e-postene dine og forbedre resultatene.

Få mer ut av din e-postmarkedsføring: Den komplette guiden til performance marketing

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Del denne artikkelen

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email
WhatsApp
Jan Sollid Storehaug

Jan Sollid Storehaug

Daglig leder i Tenk Digitalt AS og foredragsholder. Jan har et stort engasjement for entreprenørskap og hvordan nye teknologier utfordrer oss og skaper nye muligheter. Les mer om Jans foredrag på Storehaug.no Send gjerne en epost til jan@tenkdigitalt.no eller ring 97512077 for en hyggelig prat!

Vi kan hjelpe deg med:

CTA-contact-us-new.png

Digital strategi

Tenk Digitalt kan hjelpe din bedrift å lage en praktisk plan for digital kommunikasjon og markedsføring. Vi diskuterer din digitale strategi og undersøker dine konkurrenter. Deretter kommer vi med konkrete forslag til forbedringer.

landingpage

Nettsider som virker

Har du nettsider som er godt egnet for digital markedsføring? Vi kan undersøke hvor godt nettstedet virker. Få en gratis vurdering av dine nettsider med konkrete forslag til forbedringer. Små endringer kan gi store resultater!

homepage-seo

Synlighet

Hvordan driver du trafikk til nettsidene dine? Tenk Digitalt kan lage innhold, optimalisere for søk, samt drive trafikk med sosiale medier, e-post og andre kanaler. Effektive nettsider gir mange besøk som konverteres til salg.

Jan Sollid Storehaug markedsføring i sosiale medier

Verdivurdering

Tenk Digitalt bistår gründere eller styrer som vurderer salg av sin virksomhet. Vi hjelper deg med riktig kommunikasjon mot din målgruppe. Første steg er å gjennomføre en grundig verdivurdering av din virksomhet..

Se hvordan trafikken stiger med en blogg

Finne investorer

Vi har oversikt over alle norske investorer og vet hvilke bransjer og hvilke investeringsfaser de er interessert i. Vi kan bistå ved små og store kapitalutvidelser og har deltatt i mange suksessrike norske og internasjonale emisjoner.

analysis-brainstorming-business-1571699

Aksjonærportal

Ønsker du å forbedre kommunikasjonen med dine aksjonærer? Vår aksjonærportal har BankID login for aksjonærer og styre. Løsningen kan brukes ved kapitalutvidelser og oppdaterer aksjonærregisteret med ett klikk.

Oppsummering av ukens digitale nyheter

Motta ukens mest interessante digitale nyheter direkte i innboksen helt gratis! Din e-postadresse er trygg hos oss – og du kan selvfølgelig melde deg av når som helst.

Les de siste digitale nyhetene

Vi gir deg gratis ukens viktigste digitale nyhetene fra norske nettsider som skriver om teknologi, digital markedsføring, gründerstoff, sosiale medier og søkemotorer.

Del denne artikkelen

Ta kontakt

Tenk Digitalt hjelper deg med din digitale strategi, nettsider som konverterer til salg og økt trafikk til dine nettsider. Vi kan også bistå med verdivurdering av din bedrift og bistand til å finne nye aksjonærer. Ta kontakt i dag for en uforpliktende samtale!