Hva er CRO? Nøkkelen til bedre salg på internett! - Tenk Digitalt
Bilde av en pc-skjerm og en smarttelefon med budskap på skjermene som illustrerer denne artikkelens tema: Hva er CRO?

Hva er CRO? Nøkkelen til bedre salg på internett!

CRO (konverteringsoptimalisering) er kunsten å konvertere flere besøkende på nettsiden din til kunder eller kontakter. Her finner du ut hvordan det gjøres.

Har du lurt på hvordan du kan få flere av de som besøker nettsiden din til å klikke på kjøpsknappen eller fylle ut et kontaktskjema? CRO er svaret. I denne artikkelen lærer du alt om hva CRO er og hvordan du kan bruke det til å øke salg og forbedre brukeropplevelsen på dine nettsider.

 

Innhold

  1. Hva er CRO?
  2. Hva står CRO for?
  3. Hvorfor er CRO viktig?
  4. Grunnleggende prinsipper for CRO
  5. Hvordan måle resultatene av CRO
  6. Våre beste tips for god CRO
  7. CRO oppsummert
  8. FAQ om CRO

 

Hva er CRO?

CRO er prosessen med å få flere besøkende på en nettside til å utføre CTA-er (call-to-action) som kjøp, abonner, last ned eller ta kontakt. Målet er å få flest mulig av de som besøker siden til å bli kunder eller leads uten å måtte bruke penger på å tiltrekke seg mer trafikk.

 

Hva står CRO for?

CRO står for Conversion Rate Optimization og kalles konverteringsoptimalisering på norsk. Enkelt sagt er det kunsten å oppnå høyere konverteringsrater, altså andelen som konverteres fra besøkende til kunder eller leads på nettstedet ditt. Dette oppnås ved å analysere brukeratferd, teste forskjellig design og funksjoner og forbedre brukeropplevelsen på nettstedet ditt.

 

Hvorfor er CRO viktig?

CRO er viktig fordi det skaper mer salg, reduserer markedsføringskostnader og øker bedriftens omsetning. Effektiv konverteringsoptimalisering medfører i tillegg forbedret brukeropplevelse på bedriftens nettsider, noe som styrker byggingen av din merkevare.

Hvordan CRO øker salg og inntekter

I tilfelle det ikke har sunket inn enda, så vil altså høy konverteringsrate si at du får mer ut av den eksisterende trafikken på nettsiden din. Det betyr at CRO kan øke din salg og inntekter uten at du må investere i mer trafikk. Dermed kan bedriften vokse raskere og få høyere avkastning på sin investering (ROI) i markedsføring.

Hva har brukeropplevelsen med CRO å gjøre?

En god brukeropplevelse er essensielt for å få besøkende til å konvertere. Derfor handler CRO om å forbedre nettsidens design, innhold og navigasjon. Når brukerne får en bedre opplevelse, blir de mer tilbøyelige til å utføre ønskede handlinger.

Reduserte markedsføringskostnader

Å forbedre konverteringsraten vil i prinsipp si å effektivisere dine markedstiltak. Målet med CRO er å utvikle et nettsted som mer kostnadseffektivt tiltrekker seg nye kunder og leads. Det vil si at du kan redusere markedsføringskostnadene og samtidig opprettholde eller øke dine salg.

 

Grunnleggende prinsipper for CRO

Vi skal nå ta for oss tre grunnleggende prinsipper som sammen danner en solid grunnmur for effektiv CRO. Dette omhandler hvordan du kan tiltrekke deg den riktige typen nettrafikk, lage engasjerende landingssider og bruke handlingsoppfordringer på en smart måte.

Målrettet trafikk

For å oppnå en høy konverteringsrate er det viktig å tiltrekke seg relevant trafikk til nettsiden din. Du må altså sørge for å markedsføre deg mot personer som er interessert i produktene eller tjenestene du tilbyr. Derfor må alt av annonser og innhold rettes mot riktig målgruppe, for eksempel ved bruk av søkeord og metadata som gjenspeiler hva potensielle kunder søker etter.

Trafikkdriving er riktignok et eget fag som kan være litt innviklet å få dreisen på. Derfor har vi laget to artikler som forteller deg alt du trenger å vite. Start med denne som gir deg en grundig innføring i SEO (søkemotoroptimalisering), og fortsett med denne som lærer deg hvordan du finner gode nøkkelord.

Effektive landingsider

Landingssider er nettsider der besøkende har klikket seg inn for å få mer informasjon om spesifikke produkter eller tjenester. Det er her konverteringen skjer. En effektiv landingsside er enkel, tydelig og har en glassklar CTA. Sørg for at design og innhold er relevant for målgruppen, og at siden laster raskt og fungerer godt på alle enheter.

Fortvil ikke om det blir mye nye ting å lære på en gang. Vi har gode artikler, manualer og guider til meste som har med digital markedsføring å gjøre. Blant annet har vi skrevet denne artikkelen for akkurat denne anledningen: Landingsside: Slik lager du en konverteringsmaskin

Tydelige handlingsoppfordringer (CTA)

CTA (call to action), eller handlingsoppfordring som vi ser på norsk, er knapper, linker eller andre elementer som oppfordrer brukeren til å utføre en bestemt handling. Det er viktig at CTA-ene er tydelige og synlige, slik at det ikke er tvil om hva de besøkende skal gjøre. Prøv ulike farger, tekster og plasseringer for å finne ut hva som fungerer best for din nettside.

En nettkunde med kredittkort i hånden smiler fordi en nettbutikk har god CRO som legger til rette for en enkel handel.

Hvordan måle resultatene av CRO

For å få full uttelling av CRO er det nødvendig å måle din konverteringsoptimalisering. Dette vil gi et overblikk over hvordan din konverteringsoptimalisering fungerer og belyse hva du kan gjøre for å få enda bedre resultater. De vanligste metodene for å måle din konverteringsoptimalisering er analyse av nøkkeltall, A/B-testing og multivariat testing.

Nøkkeltall og analyseverktøy

For å måle resultatene av CRO, er det viktig å sette opp nøkkeltall (KPI-er) og bruke analyseverktøy som Google Analytics. Eksempler på nøkkeltall kan være konverteringsrate, gjennomsnittlig ordreverdi, antall leads og kundetilfredshet.

Analyseverktøyene hjelper deg med å identifisere trender, samt å finne ut hvilke sider og elementer som fungerer best og hvor det er rom for forbedringer. Har du ikke Google Analytics? Det må du sette opp med en gang, da Google ser på bedrifter med Analytics-konto som mer seriøse. Les vår artikkel om hvordan du setter opp Google Analytics for å komme i gang.

A/B-testing

A/B-testing, også kalt splittesting, er en metode der du sammenligner to versjoner av en nettside, annonse eller andre elementer for å finne ut hvilken som gir best resultater. Ved å teste ulike design, tekster og funksjoner, kan du finne ut hva som fungerer best for din målgruppe og kontinuerlig forbedre konverteringsraten.

Multivariat testing

Multivariat testing er en mer avansert form for A/B-testing, der du benytter flere variabler samtidig. Dette kan for eksempel være å teste ulike kombinasjoner av overskrifter, bilder og CTA-er. Multivariat testing gir deg muligheten til å finne ut hvilke elementer som fungerer best sammen og gir den høyeste konverteringsraten.

 

Våre beste tips for god CRO

CRO er ingen lek. Konkurransen er ofte hard. Derfor må du ofte bli litt nerdete når du skal optimalisere nettsidens konverteringspotensial. Følgende tips og taktikker styrker din konverteringsoptimalisering og kan sikre at ditt nettsted ligger et hestehode foran konkurrentene. La oss fortelle deg om bruk av heatmaps og brukeropptak, og hvordan du vinner terreng med kontinuerlig CRO-utvikling.

Hva er heatmaps og brukeropptak, og hvordan kan de hjelpe med CRO?

Heatmaps og brukeropptak er verktøy som hjelper deg med å forstå hvordan besøkende samhandler med nettsiden din. Heatmaps viser hvor brukerne klikker, scroller og beveger musepekeren, mens brukeropptak lar deg se videoopptak av besøkende som navigerer på siden din.

Disse verktøyene gir verdifull innsikt i hva som fungerer og ikke, slik at du kan gjøre nødvendige justeringer for å forbedre konverteringsraten. Det finnes en rekke ulike løsninger som benyttes for brukeradferdsanalyse. Her er noen populære verktøy for å generere heatmaps og brukeropptak:

Hotjar

Hotjar er et av de mest kjente verktøyene for å lage heatmaps og brukeropptak. Det gir deg muligheten til å analysere klikk, musebevegelser og scrolling på nettsiden din, samt å se videoopptak av brukernes atferd på nettstedet. Hotjar skiller seg ut i mengden med større fokus på tilbakemeldinger fra brukerne gjennom spørreundersøkelser og tilbakemeldingsskjemaer.

Crazy Egg

Crazy Egg er et annet populært verktøy som tilbyr heatmaps og brukeropptak. Dette verktøyet gir deg innsikt i hvordan dine besøkende samhandler med nettsiden din og hjelper deg med å identifisere områder som kan forbedres.

Crazy Egg tilbyr funksjonene Scrollmap og Confetti Report for å kartlegge hvor langt ned på nettsiden brukerne scroller og kategorisere klikkene ved bruk av prikker i forskjellige farger.

Mouseflow

Mouseflow er enda et verktøy som gir deg tilgang til heatmaps og brukeropptak. Det hjelper deg med å analysere hvordan besøkende navigerer på nettsiden din og avdekker eventuelle hindringer som kan hemme din konverteringsoptimalisering.

Mouseflow tilbyr en unik funksjon kalt Friction Score, som identifiserer problemer og hindringer som langsom lasting, feilmeldinger eller navigasjonsvanskeligheter. Dette hjelper deg med å finne og løse problemer som kan påvirke konverteringsraten.

Lucky Orange

Lucky Orange er et verktøy som kombinerer heatmaps, brukeropptak og andre funksjoner som dynamiske menyer og konverteringsoppfølging. Det gir deg en helhetlig oversikt over brukeradferd og konverteringsytelse.

Kontinuerlig forbedring og testing

CRO er en kontinuerlig prosess. Det er viktig å teste nye ideer og hypoteser regelmessig, samt å analysere data for å finne ut hva som fungerer best. Husk at det ikke finnes en universell løsning for CRO. Det som fungerer for én nettside eller bransje, er ikke nødvendigvis like effektivt for ditt nettsted. Tilpass strategien i tråd med dine mål og målgrupper.

En dame sitter foran en PC og lurer på om hun skal klikke kjøp eller ikke; et valg som påvirkes av nettsidens konverteringsoptimalisering.

CRO oppsummert

CRO, eller konverteringsoptimalisering, er en viktig prosess for å øke salg og inntekter på nett, forbedre brukeropplevelsen og redusere markedsføringskostnader. Ha fokus på målrettet trafikkdriving, effektive landingssider og tydelige handlingsoppfordringer, samt resultatmåling med nøkkeltall og analyseverktøy. Slik kan du kontinuerlig forbedre konverteringsraten og få mest mulig ut av nettsiden din.

 

FAQ om CRO

Hvordan kan jeg forbedre CRO på nettsiden min?

CRO forbedres ved målrettet tiltrekking av trafikk, produksjon av effektive landingsider med tydelige handlingsoppfordringer (CTA), testing av ulike design og funksjoner, samt analyse av data og nøkkeltall (KPI-er).

Hvordan beregner man konverteringsraten?

Konverteringsraten beregnes ved å dele antall konverteringer (salg, registreringer, etc.) med antall besøkende, og deretter multiplisere med 100 for å få prosent.

Hva er en god konverteringsrate for en nettside?

Hva som er en god konverteringsrate varierer fra bransje til bransje, men generelt anses 2-5 prosent som akseptabelt, mens en rate over 5 prosent er utmerket.

Hva er de beste verktøyene og metodene for å måle CRO?

CRO måles best med analyseverktøy som Google Analytics, nøkkeltall (KPI-er), A/B-testing, multivariat testing, samt heatmaps og brukeropptak for å forstå brukeradferd og optimalisere konverteringsraten.

Hvordan kan man forbedre konverteringsraten på mobil og nettbrett?

Mobil CRO forbedres ved å optimalisere nettsidens responsivitet. Det innebærer at design, hastighet, og CTA-er er tilpasset for små skjermer, samt at navigasjon og skjemaer er forenklet for berøringsbaserte enheter.

Hva er forskjellen mellom CRO og SEO?

CRO fokuserer på å øke konverteringsraten ved å forbedre brukeropplevelsen på nettsiden, mens SEO (søkemotoroptimalisering) handler om å øke nettsidens synlighet og rangering i søkemotorresultatene for å tiltrekke mer trafikk.

Hvordan kan jeg lage effektive landingssider for å øke CRO?

Effektive landingssider har enkel og tydelig design, relevant innhold, rask lasting og fungerer godt på alle enheter. Optimaliser landingssider ved å teste forskjellige typer design, tekster og funksjoner, samt tilpasse dem til målgruppen og målene dine.

 

 

Kilder og annet nyttig lesestoff

Copenhagen Business School: Conversion Rate Optimization – Developing a model that facilitates its adoption in Small and Medium-sized Enterprises

Hubspot: Conversion Rate Optimization: 8 Ways To Get Started

JAMK University of Applied Sciences: Conversion rate optimization with UI & UX design

Moz: Conversion Rate Optimization

Search Engine Journal: Conversion Rate Optimization (CRO): How To Get Started

TechTarget: What is Conversion Rate Optimization (CRO)?

VWO: Conversion Rate Optimization (CRO): The Complete Guide

Del denne artikkelen

Jan Sollid Storehaug

Jan Sollid Storehaug

Daglig leder i Tenk Digitalt AS og foredragsholder. Jan har et stort engasjement for entreprenørskap og hvordan nye teknologier utfordrer oss og skaper nye muligheter. Les mer om Jans foredrag på Storehaug.no Send gjerne en epost til jan@tenkdigitalt.no eller ring 97512077 for en hyggelig prat!

Del denne artikkelen