E-post automasjon: Syv eksempler på e-postkampanjer - Tenk digitalt
e-post kampanjer er svært effektive for å øke konverteringen

E-post automasjon: Syv eksempler på e-postkampanjer

Din e-postliste kan være svært nyttig, og er ofte undervurdert i digital markedsføring. Automatiske kampanjer på e-post kan nemlig gi svært så gode resultater. Det forutsetter imidlertid at du bruker dem på en riktig måte. E-post automasjon i form av e-postkampanjer er en kanskje det mest effektive du kan gjøre for å utnytte e-postlisten til det fulle.

I denne artikkelen skal jeg vise deg hvordan du kan lage automatiske e-postkampanjer. Jeg vil også vise deg syv eksempler på gode kampanjer du kan bli inspirert av til sist.

Hva er en e-postkampanje?

En e-postkampanje er en type e-post automasjon. Det er en såkalt e-postsløyfe satt sammen av flere ulike e-poster. En slik e-post automasjon kan bestå av alt fra tre til ti e-poster i en bestemt rekefølge. 

Disse e-postene blir sendt ut til et bestemt publikum, basert på bestemte handlinger som utløser utsendingen.

Hvorfor er e-postkampanjer effektive?

I en hverdag med mange oppgaver kan det være vanskelig å følge opp hver enkelt potensielle og eksisterende kunde personlig. Får bedriften din i tillegg mange leads er det vanskelig å ha tid til å følge opp disse manuelt. 

Med e-post automasjon kan du lette arbeidspresset. Prinsippet er enkelt: Du skriver et sett med e-poster som har verdifullt innhold for leseren, lager dette  én gang og setter disse sammen i ulike sløyfer. Disse sendes så ut til de riktige mottakerne – de som du antar har interesse – på riktig tidspunkt.

En annen årsak til at du bør benytte deg av e-post automasjon og e-postkampanjer er enkel: det er flere som åpner e-postene i slike kampanjer enn om du sender enkeltstående e-poster. 

E-postkampanjer kommer på riktig tidspunkt, de er relevante og er mer målrettede enn vanlige e-poster. Dette øker sannsynligheten for at mottakeren er interessert i å lese e-posten og at du oppnår ønsket resultat. 

Bruker du ikke e-postlistene dine optimalt, går du dermed glipp av mange potensielle konvertering som du kunne fått om du benytter deg av e-postkampanjer. Dette forutsetter at kampanjene i tillegg til å komme på riktig tidspunkt, kommer med klare handlingsoppfordringer til hva mottakeren skal gjøre når han eller hun har lest e-posten som du sender. 

I en e-postkampanje kommer det flere e-poster over en kortere tidsperiode, som kan lede mottakeren til å faktisk utføre handlingen. Om mottakeren ikke gjør det du oppfordrer til etter den første e-posten, mottas en e-post til, med en enda sterkere motivasjon til å gjøre akkurat det du ønsker.

Slik kan du bruke e-post automasjon til å planlegge kampanjer i stor skala, og skape større engasjement hos potensielle og eksisterende kunder. 

E-post er gull i digital markedsføring

Overraskende mange virksomheter har ikke en god oversikt over e-posteradresser som er samlet inn gjennom årene. Mange er også forbausende lite opptatt av å samle inn nye e-postradresser fra potensielle nye kunder.

Har du lite trafikk til dine nettsider? Er det vanskelig å samle inn og bygge e-postlister? Da vil jeg anbefale deg å lese artikkelen 9 grep du kan ta for å få mer trafikk til nettsidene dine»

En annen viktig årsak til å ha fokus på å samle inn e-postadresser er at du kan brukes disse som verktøy for å identifisere målgruppen din når du jobber med markedsføring i sosiale medier. Laster du opp e-postlisten din til for eksempel Facebook, kan du målrette kampanjene dine mot nettopp disse. Facebook vet så mye om hver og en av oss at de også tilbyr deg å lage et speilpublikum på basis av ganske få e-poster. Les mer i artikkelen Markedsføring i sosiale medier: 11 steg for å lykkes

Hvordan bygge en e-postkampanje

For å skape en effektiv e-postkampanje må du kunne løse et problem for mottakeren, og du må ha en e-postliste du kan segmentere. Å segmentere en e-postliste betyr her at du vet hvem på listen som interesserer seg for hva og hvorfor vedkommende har meldt seg på din e-postliste. 

Det er en rekke faktorer som bestemmer hvordan du skal utforme en e-postkampanje.

Dette er hva du må tenke gjennom før du setter i gang:

  • Bestem hva som er målet med kampanjen
  • Sett kriteriene for at noen skal legges til i kampanjen
  • Bestem hvor mange e-poster kampanjen skal bestå av
  • Lag innholdet og gi det en så personlig tilpasning som mulig
  • Ikke glem å beslutte når noen skal fjernes fra kampanjen

Sett et klart mål for e-postkampanjen

Det første du må gjøre når du skal lage en god e-postkampanje er å bestemme hva som er målet med kampanjen. Det er kanskje veldig åpenbart, men kampanjen må utformes basert på formålet. Derfor kan de ulike e-postkampanjer være veldig ulike. 

Hva er målet? Ønsker du å skape mer engasjement hos kunder du ikke har hørt noe fra på en stund? Gi nye leads en god introduksjon til virksomheten din? Eller ønsker du kanskje å selge et nytt produkt eller en ny tjeneste til en eksisterende kunde?

Når du har bestemt deg for hva slags handling du ønsker at mottakeren skal utføre på slutten av kampanjen, må du gi dem et veikart for å komme seg dit. 

Her er noen tips til hva målet med en kampanje kan være:

  • Promotere et nytt produkt eller en ny tjeneste
  • Drive merkevarebygging
  • Samle tilbakemeldinger fra kunder
  • Øke fortjenesten
  • Øke engasjementet 
  • Få flere påmeldinger til et arrangement

Når du har funnet ut hva målet med e-postkampanjen din er, må du finne ut hvem som skal motta den.

Sett kriteriene for at noen skal legges til i e-postkampanjen

For å få effekt ut av e-post automasjon er du nødt til å sende kampanjen din til de riktige personene. 

Derfor må du bestemme kriteriene for at noen skal bli lagt til i kampanjen din. 

For å finne ut hvem som skal motta e-post automasjonen din, kan du stille deg selv disse spørsmålene:

  • Hvilken handling skal publikummet mitt utføre for å bli lagt til i denne e-postkampanjen?
  • Hva slags problem har de?
  • Hva er målet deres?
  • Hva er det som vil fange oppmerksomheten deres, selv midt i arbeidsdagen?
  • Hvorfor vil noen slette en e-post fra denne kampanjen?
  • Hva ønsker jeg at målgruppen min skal gjøre etter å ha lest en av e-postene i kampanjen?

Når du har funnet svaret på disse spørsmålene har du skapt et ganske godt bilde av hvem du vil rette deg mot. Da vet du hvordan du skal segmentere publikummet ditt, og hvordan du best kan nå ut til, og gi publikummet verdi. 

Bestem hvor mange e-poster kampanjen skal bestå av

I følge CoSchedule foretrekker over 60 % av kunder å få e-post fra merkevarer minst en gang i uka. Driver du med salg til forbrukere kan du nok komme unna med å sende ut e-poster litt oftere, men bedrifter som selger til andre bedrifter bør sende ut maks fem e-poster i måneden.

De fleste e-postkampanjer består av tre til elleve e-poster som sendes ut med fire, syv og fjorten dagers mellomrom. Du må finne ut hvor mange kontaktpunkter du trenger for å effektivt pleie målgruppen din og forberede dem på tilbudet du ønsker å gi dem.

Guide: En digital strategi som virker!

Last ned vår praktiske guide til hvordan du kan utvikle en digital kommunikasjonsstrategi for din virksomhet. Guiden tar deg gjennom vår fem-stegs prosess for å nå ut til din målgruppe. 

Lag innholdet og gi det en personlig tilpasning

Mange har misforstått og tror at e-postkampanjer blir masseprodusert og sendt ut i blinde. Selv om det finnes noen som lager kampanjer på den måten, er de fleste gode e-postkampanjer nøye gjennomtenkt og planlagt. 

Segmenterer du publikummet ditt på riktig måte, kan du skape kampanjer som er både relevante og personlig tilpasset målgruppen din. 

Et eksempel kan være når en besøkende på nettsiden hos oss laster ned vår guide til hvordan lage en digital kommunikasjonsstrategi. Når det blir gjort kan de legges til i en e-postkampanje spesialtilpasset for dem som laster ned akkurat denne guiden.

Når du lager en e-postkampanje er det viktig at du legger ved nytt innhold i hver e-post i kampanjen.

Slik kan en e-postkampanje se ut:

I den første e-posten i kampanjen kan du legge ved link til en av dine andre artikler, for eksempel slik:

Trenger du en digital strategi?

Hei, [Fornavn]

Takk for at du lastet ned vår guide til hvordan du kan lage en digital strategi. Jeg håper den var nyttig for deg!

Siden du lastet ned denne guiden, tenkte jeg at du kanskje også vil være interessert i å lese Slik lager du en markedsplan for sosiale medier.

Har du spørsmål er du velkommen til å ringe oss på telefon 23896811 

Ha en fin dag!

Vennlig hilsen,

Jan Sollid Storehaug

Daglig leder i Tenk Digitalt AS

Neste e-post i kampanjen kan sendes noen dager etter e-posten med link til nyttig innhold. Den kan inneholde en invitasjon til å avtale et møte, for eksempel slik: 

Avtal et helt gratis og uforpliktende møte

Hei igjen [fornavn]

Jeg håper du har fått tid til å lese både guiden og artikkelen jeg sendte deg en link til her om dagen. 

Jeg vil gjerne invitere deg til å avtale et uforpliktende og gratis møte med oss, der vi kan snakke litt om hvordan Tenk Digitalt AS kan hjelpe deg. 

Send oss gjerne en tilbakemelding med tidspunkt som passer for deg. 

[Knapp for TA KONTAKT]

Du er også velkommen til å ta kontakt med meg direkte på telefon 97512077 

Ha en fin dag!

Med vennlig hilsen, 

Jan Sollid Storehaug

Daglig leder i Tenk Digitalt AS

Har du sendt en slik invitasjon, men mottakeren ikke tar kontakt for å avtale et møte, kan du sende en ny e-post:

Har du ikke tid til et møte? Vi har løsningen! 

Hei igjen, [fornavn]

Jeg forstår at du sikkert har mye å gjøre, og kanskje ikke har tid til et møte med oss akkurat nå. 

Du er selvsagt velkommen til å kontakte oss når som helst, men i mellomtiden håper jeg at du får nytte av nyhetsbrevet vårt.

Vi har også laget en gratis tjeneste som presenterer de siste digitale nyhetene fra norske nettsted. Du finner den her:

[Knapp for å se de siste digitale nyhetene] 

Du er også velkommen til å ta kontakt direkte på telefon 23896811 

Ha en fin dag!

Med vennlig hilsen,

Jan Sollid Storehaug

Daglig leder i Tenk Digitalt AS

Bestem når noen skal fjernes fra kampanjen

Selv om du selvfølgelig ønsker å nå ut til flest mulig med e-postene dine, er det viktig at du også bestemmer deg for når en person skal fjernes fra e-postkampanjen din. 

Det er to scenarioer du må passe på:

Det ene er hvis mottakeren gjennomfører handlingen du ønsker. Si at målet med kampanjen er å få noen til å avtale et møte med deg. 

Et banalt eksempel er at om de avtaler et møte med deg på tirsdag, så må de ikke motta en ny e-post i kampanjen på torsdag som oppfordrer til å avtale et møte. Hvis de opplever å få e-poster fra kampanjen i ettertid av møtet vil det gi inntrykk av at du enten ikke husker dem, eller at du ikke egentlig har interesse av dem.

Derfor er det viktig å vite når du skal fjerne noen fra listen over hvem kampanjen skal gå ut til.

Et annet scenario du bør tenke over er dette:

Du har satt opp en e-post automasjon med 7 e-poster, men mottakeren har ikke åpnet de 3 første. Bør du da fortsette å sende dem e-postene i kampanjen, eller bør det at de ikke har åpnet noen av e-postene utløse en ny e-post sløyfe?

Hvis e-postene i en kampanje ikke blir åpnet, er det sannsynligvis noe som ikke treffer mottakeren. Da er det smart å endre kurs.

Trenger du nye nettsider?

Tenk Digitalt utvikler nettsider som virker! Hensikten med et nettsted er vanligvis å motta bestillinger i en nettbutikk, eller samle kontaktdetaljer til potensielle kunder. Hva vil du at besøkende skal gjøre på ditt nettsted?

Forslag til e-postkampanjer

Det finnes mange typer e-postkampanjer, men de kan for det meste deles inn i 6 kategorier. De kategoriene er:

  • Velkomstkampanje
  • Salgskampanje
  • Kurskampanje
  • Kampanje for å få tilbakemeldinger
  • Kampanje som feirer et oppnådd mål
  • Kampanje for å engasjere abonnenter på nytt

Velkomstkampanje på e-post

Siden denne kampanjen er med på å danne førsteinntrykket leseren får, er det viktig at du lager en god velkomstkampanje. 

Og du har en fordel: slike e-poster har mye høyere sjanse for å bli åpnet enn vanlige e-poster. Faktisk er det så mye som 50 % større sjanse for at en velkomst e-post blir åpnet. 

Men nettopp derfor må du også gjøre så mye mer enn å bare si “hei”.

Bruk e-posten for det den er verdt! 

I en velkomstkampanje kan du oppfordre mottakeren til å laste ned gratis innhold, bestille et produkt eller å legge igjen en tilbakemelding. 

Salgskampanje på e-post

Selger du fysiske produkter er direkte salgskampanjer svært aktuelle. 

Jo flere problemer du kan løse for kunden og jo mer du vet om deres adferd, jo bedre salgsargumenter kan du skape.

Legger en kunde til et produkt i handlekurven eller gjennomfører et kjøp, har du funnet en utløser for å sende dem en salgskampanje. 

Med denne utløseren vet du at mottakeren er nær ved å bli en kunder eller har blitt kunde og kjøpt ett av dine produkter. Din nye kunde er sannsynligvis åpen for å kjøpe flere produkter fra deg.

I tillegg til å be om tilbakemeldinger på det kjøpet som er gjennomført, kan du bruke en kampanje til å drive mersalg.

Et annet eksempel på en utløser for en salgskampanje er når en besøkende på nettsidene din har har lagt inn sin e-postadresse for å få beskjed når et produkt er tilbake på lager.

I e-posten som blir sendt ut når produktet er på lager, kan du også legge ved en handlingsoppfordring (CTA/Call to Action)  om å “sjekke ut nyhetene” innenfor en kategori, eller en CTA med  “produkter du kanskje også vil like”.  

Du kan også la det at noen forlater handlekurven uten å fullføre kjøpet være en utløser for en salgskampanje.

Her kan du først minne om på å fullføre kjøpet, og dersom de ikke gjør det kan du sende en ny e-post med et tilbud om at de får 10 % avslag dersom de fullfører kjøpet innen to dager. 

For større virksomheter med stort volum finnes det flere verktøy som kan automatisere dette, for eksempel norske Recheckit.

Kurskampanje på e-post

Det er ikke alltid at økt salg er målet med en e-postkampanje. Du kan også bruke kampanjer til å spre informasjon og å øke antall abonnenter på e-postlisten din. 

Det kan du for eksempel gjøre ved å lage kurs eller guider som du sender ut på e-post. Når du lager en slik kampanje kan det være lurt å legge ved en fullstendig kursoversikt i den første e-posten. 

På den måten får mottakeren mulighet til å melde seg av kampanjen dersom de ser at kurset blir for omfattende for dem, eller om kurset ikke er interessant for dem.

E-postkampanje for å få tilbakemeldinger

Med en kampanje designet for å få tilbakemeldinger kan du involvere og engasjere mottakerne dine. Du kan be dem delta i en spørreundersøkelse, eller å skrive en tilbakemelding eller produktanmeldelse. 

Husk bare at du må gjøre det enkelt og raskt for mottakerne å delta, siden du ber dem om å bruke tiden sin på deg!

I hver enkelt e-post legger du ved svarene fra tidligere e-poster i sløyfen. Siden dette er litt mer jobb både for deg og mottakeren, bør en slik kampanje bestå av få e-poster.

Det kan også være en god idé å designe nye illustrasjoner som passer med svarene fra spørreundersøkelsen. 

Kampanje som feirer et oppnådd mål

Å sende ut e-poster som feirer oppnådde mål, enten mål du selv har oppnådd eller kunden har oppnådd, hjelper deg med å skape sterkere bånd mellom deg og din målgruppe.

Du kan for eksempel bruke en slik kampanje til å gratulere en abonnent med dagen, eller å feire årsdagen for når de ble abonnent. Eller du kan bruke e-postene til å vise hvor langt kunden har kommet med din hjelp. 

Slike e-poster er personlig tilpasset og skaper verdifullt engasjement. 

Eksempler på bedrifter som gjør dette er FitBit som sender oppdateringer etter hvert som visse mål er oppnådd, eller de mottar et spesielt merke for noe de har gjennomført. Disse e-postene er basert på informasjon FitBit samler inn.

Kampanjer for å engasjere abonnenter på nytt

Uansett hvor interessert en abonnent er i produktet du selger kan det hende de slutter å åpne e-postene fra deg. Kanskje forsvinner e-postene i innboksen, eller kanskje har de ikke tid til å åpne e-poster du sender. 

Med jevne mellomrom bør du derfor gå over e-postlisten din og fjerne dem som er inaktive. Hvis du har mange på listen din som ikke åpner e-postene dine vil dette påvirke statistikken din negativt.

Men, før du fjerner noen fra e-postlisten, kan du lage en kampanje for å prøve å engasjere dem på nytt. Klarer du å engasjere dem på nytt vil de gi positivt utslag for deg.

Digital markedsføring

Tenk Digitalt hjelper deg med å utvikle en digital kommunikasjonsstrategi, et nettsted som konverterer til nye salg eller leads og synlighet i digitale kanaler!

Syv eksempler på effektive e-postkampanjer

1. Temabasert e-postkampanje

Utløser for kampanjen: besøk på en spesiell side eller nedlasting av innhold.

I Tenk Digitalt har vi flere guider og artikler om ulike temaer. Noen av de temaene vi skriver mest om er digital markedsføring, gründerstoff og SEO. (Søkemotoroptimalisering).

Vi har også nedlastbare guider til hvert tema. 

Poenget her er å lage en e-postsløyfe for hvert tema. Det betyr at når noen laster ned en av guidene våre, kan de få tilsendt en e-postkampanje som er spesialtilpasset til akkurat det temaet de er interessert i. 

Kampanjen består av flere e-poster med innhold innenfor det samme temaet. Vi inviterer også mottakeren til å avtale et møte med oss for å diskutere hvordan vi kan hjelpe med å løse problemet de har innenfor det aktuelle temaet. 

2. E-postkampanje for å ta vare på en ny kunde

Utløser: kunden har signert en avtale.

For å ta vare på nye kunder er det viktig å inkludere dem på en god måte i arbeidet du skal utføre for dem. Hjelper du kunder med kompliserte tekniske løsninger kan du tilby informasjon som gjør at de kan følge med på arbeidet du gjør, og forstår mer av den tekniske siden. 

En slik kampanje kan bestå av:

En e-post som takker for å ha signert en avtale med deg, med en forsikring om at du vil gi dem den beste hjelpen.

Neste e-post inneholder linker til mer informasjon, slik at de kan lese seg opp og forstå mer av det du hjelper dem med. 

Den tredje e-posten kan bestå av planendu har lagt for hvordan du skal hjelpe dem fremover.

En fjerde e-post kan fortelle dem om oppstarten av arbeidet.

Den femte e-posten kan gi informasjon om fremgangen i prosjektet. 

En slik e-postkampanjen kan bli sendt ut i løpet av de første to ukene.

3. E-postkampanje for å gjøre engasjerte besøkende om til ambassadører

Utløser: mange sidebesøk, klikk og kommentarer.

I tillegg til å segmentere mottakere etter hva de har lastet ned eller lignende, bør du også lage en dynamisk liste. 

Poenget med en dynamisk liste er å fange opp kontaktene dine som er spesielt engasjert i ditt innhold. 

Du kan sette kriteriene for å komme på denne listen til et visst antall sidebesøk, åpning av e-poster, eller at de har engasjert seg i dine poster i sosiale medier et visst antall ganger. 

Denne listen bruker du så med mål om å få mottakerne av kampanjen til å bli ambassadører for bedriften din.

Siden de allerede er svært engasjert vil de ha en lavere terskel for å spre det beste innholdet ditt i sosiale medier.

4. E-postkampanje for å pleie leads

Utløser: mottakeren har vært i kontakt med flere punkter i toppen av salgstunnelen din.

Hvis en mottaker har lastet ned flere av dine  guider, er det et tegn som forteller deg at vedkommende sannsynligvis er klar for mer.

For å trekke en slik lead lenger ned i salgstunnelen kan du lage en kampanje som er designet for å pleie leads. 

I et slikt scenario vil du gi personen innhold fra lenger ned i salgstunnelen, og sender derfor dette innholdet i en e-post.

Her kan du legge ved link til sider og artikler på nettsidene dine som du vet har stor interesse. Dette kan være kundehistorier eller et tilbud om et møte.

Selger du fysiske produkter kan du for eksempel sende dem en link til en video med en produktdemonstrasjon.

5. E-postkampanje for å engasjere abonnenter på nytt

Utløser: det er lenge siden abonnenten har klikket på noen av e-postene dine.

Som nevnt foran, er det svært viktig at abonnentene på e-postlisten din er aktive. 

Derfor kan det være nyttig å sende ut kampanjer til dem som ikke har vært aktive på en stund, for å prøve å engasjere dem på nytt.

En utløser for en slik kampanje kan være at de ikke har besøkt nettsidene dine på en stund, eller ikke har lest de 10 siste e-postene du har sendt ut. 

Selger du et produkt kan det være nyttig å gi dem et attraktivt tilbud. For oss i Tenk Digitalt AS vil det være mer aktuelt å sende dem en e-post med det nyeste innholdet vårt.

Det kan også være aktuelt å sende dem en oppdatert versjon av en guide, hvis det er lenge siden de lastet ned guiden. 

En slik kampanje kan for eksempel se slik ut

Er du fortsatt interessert i innholdet vårt?

Hei, [fornavn]

Jeg har lagt merke til at du ikke har åpnet nyhetsbrevene fra oss på en stund. 

Derfor vil jeg spørre deg om du fortsatt er interessert i å motta dem? 

Nylig la vi ut en artikkel: 9 grep du kan ta for å øke trafikken til nettsidene dine som jeg tror du kan ha interesse av.

Hvis du av ulike årsaker ikke er interessert i å motta flere e-poster fra oss, kan du når som helst melde deg av her

Har du spørsmål er du velkommen til å ta kontakt med oss direkte på telefon 23896811

Ha en fin dag!

Med vennlig hilsen,

Jan Sollid Storehaug

Daglig leder i Tenk Digitalt AS

Neste e-post i kampanjen kan se slik ut:

Vi har oppdatert guiden du lastet ned for en stund siden

Hei, [fornavn]

Jeg håper den forrige artikkelen jeg sende deg var interessant? 

Vi har nettopp oppdatert guiden du lastet ned for en stund siden, så jeg sender deg den helt oppdaterte versjonen her.

Jeg håper du syns det er nyttig å lese den oppdaterte versjonen! 

Har du spørsmål er du velkommen til å ta kontakt med oss direkte på telefon 23896811

Ha en fin dag!

Med vennlig hilsen, 

Jan Sollid Storehaug

Daglig leder i Tenk Digitalt AS

En siste e-post for å engasjere en abonnent på nytt kan se slik ut:

Har du mistet interessen for oss?

Hei, [fornavn]

Det ser ut som du kanskje ikke har behov for innholdet vårt lenger.

Derfor kommer vi til å fjerne deg fra nyhetsbrevlisten vår om 7 dager hvis vi ikke hører fra deg. 

Vi kommer til å savne deg, men håper du tar kontakt med oss igjen hvis du trenger oss på et senere tidspunkt. 

[Knapp for Vent, jeg vil fortsatt abonnere på nyhetsbrevet]

Med vennlig hilsen,

Jan Sollid Storehaug

Daglig leder i Tenk Digitalt AS

6. E-postkampanje for å feire oppnådd mål

Utløser: mål som er oppnådd.

Det kan være enten vårt eget eller kundens mål som utløser denne kampanjen.

Vi anbefaler at du sporer målene kundene dine oppnår, slik at du kan gratulere dem når de har nådd et bestemt mål. 

Dette kan også være en god anledning for deg til å samle suksesshistorier fra kundene dine. 

Senere sender du en personlig e-post eller ringer direkte og spør om de er interessert i å bli omtalt som en suksesshistorie på nettsiden din. 

Svarer kunden på dette, sender du selvsagt en ny e-post med link til historien når du har fått lagt den ut på nett. 

Du kan også bruke en slik kampanje til å selge inn flere tjenester til kunden. Her kan du først gratulere dem med et mål de har nådd med din hjelp. 

Senere i e-postsløyfen kan du tipse om andre kunder du har som også har opplevd suksess.

Neste e-post i rekken kan være at du forklarer dem hva du hjalp de andre kundene med, og hvordan de kan oppnå de samme resultatene hvis de kjøper en tjeneste fra deg.

7. E-postkampanje for å skaffe faste kjøpere

Utløser: kjøp som blir gjort regelmessig.

Selger du et produkt som kundene dine kjøper regelmessig? Da bør du legge dem til i en kampanje som utløses når de gjennomfører et kjøp.

Kontaktlinser, sjampo og andre produkter er eksempler på regelmessige kjøp. Kjøper din kunde kontaktlinser for 3 måneder av gangen, kan du lage en kampanje som sender ut en e-post to måneder senere. 

I dette eksempelet skal e-posten minne dem på at de snart må kjøpe nye kontaktlinser, fordi det snart er tre måneder siden forrige kjøp.

Gjort riktig er e-post gull i digital markedsføring og kanskje det aller mest effektive verktøyet du kan bruke. Det kreves en innsats fra deg, og kanskje må du prøve og feile før det sitter. Men effekten kan bli svært så god. Lykke til!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Del denne artikkelen

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on email
Email
Share on whatsapp
WhatsApp
Jan Sollid Storehaug

Jan Sollid Storehaug

Daglig leder i Tenk Digitalt AS og foredragsholder. Jan har et stort engasjement for entreprenørskap og hvordan nye teknologier utfordrer oss og skaper nye muligheter. Les mer om Jans foredrag på Storehaug.no Send gjerne en epost til [email protected] eller ring 97512077 for en hyggelig prat!

Vi kan hjelpe deg med:

CTA-contact-us-new.png

Digital strategi

Tenk Digitalt kan hjelpe din bedrift å lage en praktisk plan for digital kommunikasjon og markedsføring. Vi diskuterer din digitale strategi og undersøker dine konkurrenter. Deretter kommer vi med konkrete forslag til forbedringer.

landingpage

Nettsider som virker

Har du nettsider som er godt egnet for digital markedsføring? Vi kan undersøke hvor godt nettstedet virker. Få en gratis vurdering av dine nettsider med konkrete forslag til forbedringer. Små endringer kan gi store resultater!

homepage-seo

Synlighet

Hvordan driver du trafikk til nettsidene dine? Tenk Digitalt kan lage innhold, optimalisere for søk, samt drive trafikk med sosiale medier, e-post og andre kanaler. Effektive nettsider gir mange besøk som konverteres til salg.

Jan Sollid Storehaug markedsføring i sosiale medier

Verdivurdering

Tenk Digitalt bistår gründere eller styrer som vurderer salg av sin virksomhet. Vi hjelper deg med riktig kommunikasjon mot din målgruppe. Første steg er å gjennomføre en grundig verdivurdering av din virksomhet..

Se hvordan trafikken stiger med en blogg

Finne investorer

Vi har oversikt over alle norske investorer og vet hvilke bransjer og hvilke investeringsfaser de er interessert i. Vi kan bistå ved små og store kapitalutvidelser og har deltatt i mange suksessrike norske og internasjonale emisjoner.

analysis-brainstorming-business-1571699

Aksjonærportal

Ønsker du å forbedre kommunikasjonen med dine aksjonærer? Vår aksjonærportal har BankID login for aksjonærer og styre. Løsningen kan brukes ved kapitalutvidelser og oppdaterer aksjonærregisteret med ett klikk.

Oppsummering av ukens digitale nyheter

Motta ukens mest interessante digitale nyheter direkte i innboksen helt gratis! Din e-postadresse er trygg hos oss – og du kan selvfølgelig melde deg av når som helst.

Les de siste digitale nyhetene

Vi gir deg gratis ukens viktigste digitale nyhetene fra norske nettsider som skriver om teknologi, digital markedsføring, gründerstoff, sosiale medier og søkemotorer.

Del denne artikkelen

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on whatsapp
Share on email

Ta kontakt

Tenk Digitalt hjelper deg med din digitale strategi, nettsider som konverterer til salg og økt trafikk til dine nettsider. Vi kan også bistå med verdivurdering av din bedrift og bistand til å finne nye aksjonærer. Ta kontakt i dag for en uforpliktende samtale!