Google Ads priser - Hva koster søkemotorannonser? - Tenk Digital
tenk-digitalt-hva-koster-google-annonser

Google Ads priser – Hva koster søkemotorannonser?

Søkemotorannonser plasser din nettside øverst på Google, men Google Ads priser kan variere stort. Det er mange variabler som avgjør hva det koster å annonsere i Google, la meg derfor forklare hvordan Google Ads priser fungerer.

Et annet spørsmål du kanskje har stilt er om kostnaden er verdt det du får tilbake i resultater?

Både store og små bedrifter bruker Google Ads for å drive trafikk til sine nettsider. 

Men, jeg forstår at du sikkert vil ha mer informasjon før du er overbevist om å gå i gang. Derfor vil jeg gi deg litt kjapp informasjon om fordelene du får ved å bruke Google Ads, før jeg kommer til hovedspørsmålet: Hva koster det å bruke Google Ads?

Noen fordeler ved å bruke Google Ads:

Google Ads gir deg kjappe resultater

En av fordelene med Google Ads er at du kan se resultater ganske raskt. Så snart kampanjen din er godkjent kan du begynne å se trafikk. Seg forklarer hvordan du setter opp kampanjer i denne artikkelen: Slik kommer du i gang med Google Ads.

Med en god kampanje vil du få mer trafikk, og flere salg.

Raske resultater er en god grunn til å bruke Google Ads, sammenlignet med for eksempel å jobbe med SEO. Jeg sier ikke at du ikke skal jobbe med SEO, for det anbefaler jeg at alle bedrifter gjør. Men du kan få raskere resultater med Google Ads. Det kan komme godt med i starten, før du får bygget opp domeneautoritet og har nok, godt innhold til at SEO fungerer optimalt. 

hva koster Google Ads, og er det verdt kostnaden?
Google Ads kan gi deg gode resultater

Du får imponerende analyseinformasjon

Når du bruker Google Ads får du også tilgang til en hel verden av data. Disse dataene viser deg hvor godt kampanjene dine gjør det, og om du bør gjøre endringer.

Disse dataene gir deg informasjon om gjennomsnittlig kostnad per klikk, hvilken plassering annonsen din har, og konverteringsrate.  

All denne informasjonen kan hjelpe deg med å bestemme deg for hva du bør bruke pengene dine på. Har du for eksempel et nøkkelord som gir deg mange konverteringer, kan det være smart å øke budsjettet for dette nøkkelordet.

Ved å bruke denne informasjonen aktivt, kan du få mer ut av hver kampanje, heller enn å starte en ny. 

Du får også en god pekepinn på om Google Ads er verdt kostnaden. 

Google Ads har stort potensiale

Siden Google Ads er så fleksibelt som det er, er det også et perfekt middel å bruke i en skalerbar markedsføringsstrategi. 

Med alle nøkkelordene du kan legge inn bud på, har du nesten ubegrenset mulighet til å nå ut til ulike målgrupper. 

Du kan også legge til nye nøkkelord i kampanjen din, for å fortsette å drive trafikk. 

Når du ser at kampanjen din virker som den skal, kan du også øke det daglige budsjettet ditt for å få flere klikk. Du kan også øke budene dine per klikk, for å få bedre resultater.

Hva koster Google Ads søkemotorannonser?

En av fordelene med Google Ads er at du bestemmer budsjettet selv. Det gjør at du har full kontroll på alle kostnader. Noen faktorer som er avgjørende for Google Ads priser er hva du setter som budsjett for annonsene, og hvor lenge de skal være aktive. En annen faktor er hvor mye konkurranse det er på de ulike nøkkelordene.

Du kan by over konkurrentene dine

Uansett hva du jobber med kommer du til å ha konkurrenter. Og disse konkurrentene ønsker selvsagt å kapre potensielle kunder før du gjør det. 

Men, slik Google Ads fungerer kan du i budrunden for dine nøkkelord by over konkurrentene dine, og på denne måten utkonkurrere dem. 

Det er også slik at dersom konkurrenten din har brukt mye tid på SEO, kan du fortsatt kapre førsteplassen blant søkeresultatene ved å kjøpe annonser i Google Ads. 

Uansett vil en annonse på førsteplass gi deg flere klikk og mer trafikk. På denne måten kan du kapre potensielle kunder først.

Jeg vil likevel nevne at det er viktig å gjøre SEO. Det er viktig fordi noen personer alltid vil unngå å klikke på annonser, og heller velger de organiske søkeresultatene.

Avslutt kampanjen når som helst

Når det kommer til faktisk kostnad er det også slik at du kan avslutte en Google Ads kampanje når som helst. Siden du kan starte og stoppe kampanjer når du selv ønsker, har du ingen midler som er låst til Google Ads-kampanjer.

Dette er en fordel for deg, siden det gjør det å bruke Google Ads fleksibelt for deg. Med andre markedsføringskampanjer blir du kanskje låst i lengre tid, selv om du ikke ser resultater. 

Dette, og selve budrunden gjør at det er vanskelig å svare helt konkret på spørsmålet om hva det koster å annonsere med Google Ads.

Du setter budsjettet selv, og bestemmer hvor lang kampanjen skal være.

Så, når det kommer til spørsmålet om Google Ads priser er svaret: Det koster det du er villig til (og har råd til) å betale.

Gratis E-bok

Kommunikasjonsstrategi for digital markedsføring

Last ned vår praktiske guide til hvordan du kan utvikle en digital kommunikasjonsstrategi for din virksomhet. Guiden tar deg gjennom vår fem-stegs prosess for å nå ut til din målgruppe.

Er Google Ads verdt kostnaden?

Jeg vil absolutt anbefale at du prøver Google Ads og undersøker om det er verd det for din bedrift!

For det første er det en enkel måte for små bedrifter å nå ut til mange mennesker på. For det andre er det relativt billig markedsføring. 

Siden du setter ditt eget budsjett og starter og stopper kampanjer når du vil, er det også veldig fleksibelt for deg. 

Tips som sikrer lave Google Ads priser

Siden du leser denne artikkelen om hva det koster å bruke Google Ads, antar vi også at du er interessert i å bruke denne markedsføringsmuligheten så effektivt som mulig. For å hjelpe deg med å optimalisere Google Ads priser har vi derfor samlet noen triks du kan bruke for å redusere kostnaden i Google Ads.

1. Lag relevante landingssider

Når det kommer til å bruke Google Ads, er det mange som glemmer at annonsen skal føre til en relevant landingsside. 

Du kan optimalisere budet på nøkkelordene og annonseteksten så mye du vil, men om du ikke har en relevant landingsside vil du ofte tape penger på annonsene dine. 

Målet med å annonsere i Google er jo å konvertere til salg. Annonsen skaffer deg trafikk, men det er landingssiden som skal konvertere til salg. 

Derfor er det viktig at landingssiden din stemmer overens med annonseteksten.

Nøkkelordet, annonseteksten og landingssiden må rett og slett jobbe sammen for å øke konverteringsraten og senke kostnaden per klikk.

2. Bestem negative nøkkelord

Et av de viktigste verktøyene du kan bruke for å redusere dine Google Ads priser er negative nøkkelord.

I praksis betyr det å fortelle Google hva du ikke selger. Ved å fortelle Google dette, kan du sørge for at annonsene dine ikke dukker opp i irrelevante søkeresultater.

Hvis du for eksempel driver en bedrift som har spesialisert seg på utstyr til hunder, kan du ved å definere negative nøkkelord forhindre at annonsen din vises for folk som søker etter utstyr til katt. 

Dette vil gjøre at du unngår unødvendige kostnader. 

For å få best mulig resultat med Google Ads er det altså like viktig å fortelle Google hva produktene dine ikke er, som hva de er.

3. Bruk riktig nøkkelord-match

På samme måte som Google, analyserer Google Ads brukerens søkeintensjon for å bestemme hvilke annonser som vises.

Hver gang noen skriver inn et søkeord eller en søkefrase i Google, blir det vist søkeresultater og annonser basert på hvor relevante de er for søket som blir gjort. 

Derfor er det viktig å forstå sammenhengen mellom nøkkelordene du velger og søkeparametrene for disse ordene.

Det finnes fire typer nøkkelord-matcher, altså fire ulike søkeparameter du kan bruke for å fortelle Google og Bing hvordan de skal håndtere nøkkelordet du har lagt inn bud på.

Dette er de fire søkeparameterene du kan sette:

  • Broad match: dette er det bredeste feltet du kan velge og vil matche mot søk med ord i hvilken som helst rekkefølge (også synonymer) som inneholder nøkkelordet ditt.
  • Broad match modified: det nest største nedslagsfeltet. I motsetning til det første alternativet kan du fortelle søkemotoren at resultatet må inneholde alle dine nøkkelordene, men i hvilken som helst rekkefølge.
  • Phrase match: dette søkeparameteret vil gjøre at annonsen dine bare vises til de brukerne som søker på den spesifikke frasen du har valgt. Søket må altså inneholde alle nøkkelordene du har valgt, i riktig rekkefølge.
  • Exact match: ganske likt phrase match, og tradisjonelt sett vil annonsene dine bare vises for dem som søker på dine nøyaktige nøkkelord. I senere tid har Google lagt inn at annonser vil vises også i tilfeller med for eksempel stavefeil og andre bøyninger.

Med hver match-type vil det bli gjort en avveining mellom visninger, relevans og kostnad. Eksempler på slike avveininger: 

Dersom du ønsker flest mulig visninger bør du velge Broad match, dette gir typisk også lavest kostnad per klikk. Men, det kan også føre til at annonsen din blir vist i en del irrelevante søk, noe som vil øke den totale kostnaden din.

Exact match vil på den andre side gi deg færrest visninger, men ha høyere relevans og klikkrate. Dette kan være noe dyrere, men du vil sannsynligvis oppnå flere konverteringer.

Her kan det også være smart å begynne med stort nedslagsfelt, og når du ser hvilke nøkkelord som gir gode resultater kan du velge en annen match-type for å få flere relevante klikk.

Og som du ser av listen er dette bare en av mange faktorer som påvirker hva det koster å bruke Google Ads.

4. Fyll ut all annonseinformasjon

Siden lanseringen i 2016, har Expanded Text Ads hatt stor innvirkning på hvordan Google Ads brukes. 

Ved å tilby ekstra plass til relevant innhold, har denne annonsetypen gjort det mulig å fortelle en historie om det du selger.

For at dine annonser skal få best mulig resultat, bør du derfor fylle ut alle informasjonsboksene.

Google Ads har også lagt til muligheten for Responsive Search Ads. Med Responsive Search Ads gir du Google en liste med overskrifter og beskrivelser som Google tester ulike kombinasjoner av for å finne den beste kombinasjonen.

Listen kan inneholde opptil 15 overskrifter og 4 beskrivelser.

Siden disse alternativene kan settes sammen på en hvilken som helst måte, er det viktig at alle alternativene kan kombineres og fortsatt gi mening.

Har du spørsmål om Expanded Text Ads har Google svar på det meste
Har du spørsmål om Expanded Text Ads har Google svar på det meste

5. Bruk relevante Ad Extensions

For å få mest mulig ut av annonsene dine kan det være smart å ta i bruk Ad Extensions. Disse tilleggene kan hjelpe deg med å gi potensielle kunder mer nyttig informasjon. I følge Google selv kan Ad Extensions øke klikkraten med 10-15 %.

Det finnes mange tillegg å velge mellom, men dette er noen av de mest brukte:

  • Sitelinks Extensions: gir deg mulighet til å legge til flere nyttige linker som fører kunder til spesifikke landingssider. 
  • Callout Extensions: brukes for å bygge tillit. Kan brukes for å legge til utsagn som “Rask og profesjonell service” eller “Garantert fornøyd”.
  • Structured Snippets: brukes for å inkludere mer informasjon om ulike funksjoner.
  • Call extensions: gjør det mulig å legge inn bedriftens telefonnummer direkte i annonsen.
  • Location extension: kan brukes for å koble sammen din Google My Business-konto med Google Ads-kontoen din. Gjør det mulig å hente frem adresse og telefonnummer, slik at det er lett for kundene å forstå hvor du holder til.

6. Juster budene dine for geografisk målretting

I mange tilfeller vil det være nyttig å fokusere markedsføringen din på spesifikke geografiske områder.

Ved å undersøke hvor klikkene på annonsene dine kommer fra, kan du velge å bruke mer penger på visse områder.

Dette er spesielt nyttig for lokale bedrifter. Men i noen tilfeller kan det også være nyttig for andre bedrifter. Du selger ikke iskrem på Nordpolen for å si det sånn. 

Ved å bestemme hvilke områder annonsene dine skal og ikke skal vises i, kan du spare mye penger.

7. Bruk budsjettet ditt på mobile enheter

Mange av dine potensielle kunder benytter seg av mobile enheter. Faktisk kommer ca. halvparten av all nettrafikk fra mobile enheter. Derfor kan det være lurt å bruke pengene på annonseformater som er tilpasset disse enhetene. 

For det er jo ikke noe poeng i å regne på hva det koster å bruke Google Ads, dersom du bruker budsjettet ditt på feil sted. Da vil det uansett bli et tapsprosjekt.

Du kan sjekke i statistikken din om du har behov for dette, ved å se på antallet konverteringer fra ulike enheter.

8. Unngå å bruke samme nøkkelord hver gang

Jeg vet at det kan være fristende å benytte seg av det samme nøkkelordet for hver annonsekampanje når du først har funnet et nøkkelord som gir deg resultater. 

Vi vil likevel fraråde deg å bruke det samme nøkkelordet i hver kampanje, fordi kampanjene dine kan ende opp med å konkurrere mot hverandre. Gjør de det vil dagsbudsjettet ditt brukes opp raskere, og gi dårligere resultater. 

Derfor bør du heller vurdere hvilken kampanje nøkkelordet er mest relevant for, og heller finne flere ulike nøkkelord.

9. Bruk få, men gode nøkkelord

Det kan også være fristende å bruke så mange nøkkelord som mulig i hver kampanje. Men hos Google Ads vil du helst ha kvalitet over kvanitet.

Det hjelper ikke om du får mange visninger, dersom du får veldig få klikk fordi annonsene dine ikke er relevante for nøkkelordet. 

Med færre nøkkelord får du bedre kontroll, og du kan skrive mer relevante annonsetekster.

10. Finn nøkkelord som faktisk konverterer

Noen ganger må du prøve å feile før du finner en kampanje som fungerer. Det betyr for eksempel å teste ut ulike nøkkelord og justere underveis i kampanjeperioden. Å bruke feil nøkkelord vil øke hva det koster å bruke Google Ads unødvendig. 

Når du ser på kampanjestatistikken din kan du se hvilke nøkkelord som gir konverteringer, og hvilke som ikke gjør det.

Prøv å finne ut hva folk faktisk søker på, og se om du kan finne nye nøkkelord som kan føre til gode resultater. Fjern de nøkkelordene som ikke fungerer for deg, og legg pengene i de som faktisk konverterer.

Det er nemlig ikke alltid nødvendig å lage en helt ny kampanje. Ofte er det nok å finjustere de du allerede har satt opp.

11. Bruk merkevarenavnet for å øke kvalitetsscoren din

Kvalitetscoren din er en viktig del av Goole Ads markedsføring. Den kan påvirke hvor annonsen din ender opp, og det vil igjen påvirke for effektiv annonsen din er.

En stor del av kvalitetsscoren bestemmes av om annonsen din har en klar sammenheng med landingssiden den fører til og nøkkelordene du har valgt. 

Derfor kan det å bruke merkevarenavnet ditt i nøkkelordet gi deg høyere kvalitetsscore. Eksempel: det vil være bedre å bruke nøkkelordet “Bakemester Hansens boller” heller enn bare “boller”.

12. Ta i bruk UTM-sporing

Det er viktig å følge med på statistikken for kampanjene dine, for å vite om du må justere dem på noen måte. Selv om Google Ads gir deg informasjon om hvilke kampanjer som gir deg flest klikk, er det nyttig å ha så mye informasjon med mulig. 

En UTM-kode er en liten kodebit som kan legges til på hvilken som helst link for å skape mer sporingsdata i Google Analytics. Her kan du blant annet også få informasjon om hvilke annonser som gir deg den trafikken som bruker mest tid på siden din, hvilke sider de besøkende ser på og mye mer.

Digital markedsføring

Tenk Digitalt hjelper deg med å utvikle en digital kommunikasjonsstrategi, et nettsted som konverterer til nye salg eller leads og synlighet i digitale kanaler!

Bruk tipsene for å redusere dine Google Ads priser

Med disse tipsene håper jeg du klarer å optimalisere Google Ads-annonsene dine, slik at de blir effektive. Jeg kan dessverre ikke gi deg et konkret svar på spørsmålet om hva det koster å bruke Google Ads, men jeg håper du har fått et bedre inntrykk av hvordan kostnadene blir beregnet, og kan ta med deg noen tips videre. 

Del denne artikkelen

Jan Sollid Storehaug

Jan Sollid Storehaug

Daglig leder i Tenk Digitalt AS og foredragsholder. Jan har et stort engasjement for entreprenørskap og hvordan nye teknologier utfordrer oss og skaper nye muligheter. Les mer om Jans foredrag på Storehaug.no Send gjerne en epost til jan@tenkdigitalt.no eller ring 97512077 for en hyggelig prat!

Del denne artikkelen

Gratis E-bok

Kommunikasjonsstrategi for digital markedsføring