Når du skal søkemotoroptimalisere nettsidene dine må du finne relevante søkeord og søkefraser som målgruppen din bruker for å finne dine produkter eller tjenester.
Bruker du et annet språk en dine potensielle kunder, risikerer du å tape kunder til konkurrentene.
I denne artikkelen skal jeg lære deg fremgangsmåter du kan bruke for å finne søkeord og søkefraser, nøkkelord og synonymer som er relevante for din hjemmeside.
Når du har funnet disse kan du gå i gang med å søkemotoroptimalisere nettstedet ditt.
Hvorfor er søkeord og søkefraser viktige for SEO?
Du må finne relevante nøkkelord eller søkeord og søkefraser for din bedrift og din hjemmeside fordi dette legger føringer for hvordan du SEO-optimaliserer hver enkelt nettside.
De styrer hva slags tema du velger for innholdet ditt, SEO på nettsiden din, e-postmarkedsføring og promotering av innholdet ditt.
Søkeord og søkefraser er kompasset som viser hvor du skal gå og om du ser noen framgang.
Som en bonus blir du også bedre kjent med målgruppen din når du gjør research for å finne de riktige nøkkelordene. I prosessen vil du nemlig få innsikt i hva kundene dine søker etter, og de eksakte søkeordene og frasene de bruker.
Guide: Søkemotoroptimalisering av nettsidene dine
Last ned vår gratis guide til hvordan du lager innhold som blir funnet i Googlesøk. Søkemotoroptimalisering (SEO) handler først og fremst om å skape verdifullt innhold for din målgruppe. Lær hvordan.
Hva søker potensielle kunder etter?
Start med å definere for deg selv hva som er dine hovedprodukter eller tjenester. Når du har funnet ut dette, er du nødt til å finne ut hva kunder som leter etter disse produktene og tjenestene søker etter på Google.
Som tilbyder føles det nok naturlig å bruke fagspråket ditt når du skal skrive om det du selger. Men hvis potensielle besøkende ikke har kunnskap om fagterminologi, vil de trolig ikke bruke disse søkeordene og søkefrasene.
Du kan optimalisere nettsidene dine for visse søkeord og søkefraser, men det hjelper ikke dersom kundene bruker andre ord når de søker.
Et eksempel: Om du driver en baderomsbutikk som skriver om “blandebatteri” eller “armatur” mens folk flest søker etter “kran” er det ikke sikkert kundene finner deg. Og da klikker de mest sannynlig på en konkurrent som bruker ordet “kran” i sine produktbeskrivelser.
Har du lest litt om søkemotoroptimalisering tidligere har du sikkert hørt akkurat det før, at “du må bruke de samme ordene som kunden”.
Det hjelper det ikke å gjette hva de søker etter: Du må vite det!
Derfor er det så viktig å gjøre research på søkeord og søkefraser, nøkkelord og synonymer.
Slik finner du ut hvilke søkeord og søkefraser kundene bruker
I første omgang skal vi se på hva du kan gjøre uten noen spesielle verktøy.
1. Gjennomfør en idédugnad for å finne relevante temaer
I denne fasen skal du tenke ut hva slags temaer din målgruppe kan være interessert i. Dette vil ikke bli en liste med søkeord, men du vil få en liste med store temaer som er relevante for din bedrift.
La oss si at du driver en sportsbutikk. Da må du spørre deg selv om hva slags temaer folk søker etter som er knyttet til din bedrift.
For en sportsbutikk kan en slik liste med temaer se slik ut:
- Sport
- Friidrett
- Treningstøy
- Ernæring
- Treningsutstyr
Med denne listen som utgangspunkt kan du nå gå mer i detalj for å finne spesifikke søkeord og søkefraser, nøkkelord og synonymer.
2. Bruk innholdsfortegnelsen hos Wikipedia
Det er mange som overser Wikipedia som kilde til gode søkeord, men på Wikipedia kan du finne artikler om mange ulike fagfelt. Og de fleste artiklene har en innholdsfortegnelse.
For å finne søkeord og søkefraser med Wikipedia, går du til fremsiden og gjør et søk på ett av temaene på listen din.
Søker du på “ernæring” vil du få opp innholdsfortegnelsen som viser hvilke temaer artikkelen tar opp:
Her kan du også klikke deg videre inn på relaterte artikler for å finne flere søkeord.
3. Bruk Googles “searches related to”
Når du gjør et søk i Google vil det på bunnen av resultatsiden komme opp en liste med “searches related to” det du har søkt etter (Søk relatert til – på norsk).
Dette er søk som også er svært relevante for ditt søk. Google forteller deg helt enkelt at “folk som søkte på dette temaet søkte også på disse tingene”. Da vet du at dette er populære søk.
Søker vi på «ernæring» i Google, er dette de søkene som dukker opp som relaterte søk:

Klikk deg videre inn på disse resultatene og gjør det samme på nytt: se hvilke andre søk som er relevante for den søkefrasen du har klikket på.
Har vi søkt på «ernæring» og så klikket oss videre til «kosthold og ernæring» får vi opp en ny liste med relaterte søk:
Denne prosessen kan du gjenta så mange ganger du ønsker, for å finne relevante søkeord og søkefraser.
4. Se hva Google og YouTube foreslår
Når du skal gjøre et søk hos Google eller YouTube vil du få opp forslag til hva du skal søke på.
Skriver du inn “treningstøy” vil Google gi deg en liste med forslag til hva de tror det er du leter etter.
Dette er basert på hvordan nettsider er utformet og hva andre som har søkt på ordet “treningstøy” har klikket på, så på denne måten vet du at dette er populære søk som du bør legge til listen med søkeord og søkefraser.
Du kan gjøre det samme på YouTube og i andre søkemotorer som Bing og Yahoo.
5. Finn populære temaer ved hjelp av forum
Diskusjonsforum er åpne døgnet rundt, og her kan du finne mange gode søkeord.
Den beste måten å finne relevante forum på er å gjøre et søk i Google ved å skrive inn et relevant søkeord + forum.
For eksempel kan du skrive inn “treningstøy forum” og få opp diskusjonforum og forumtråder som omhandler treningstøy.
Ved hjelp av forum kan du også finne ut hva slags tema målgruppen din er opptatt av.
Basert på søket om treningstøy kan noen aktuelle temaer være vask av treningstøy, hva som er best av billig og dyrt treningstøy og mye mer.
Tenk Digitalt utvikler nettsider som virker! Hensikten med et nettsted er vanligvis å motta bestillinger i en nettbutikk, eller samle kontaktdetaljer til potensielle kunder. Hva vil du at besøkende skal gjøre på ditt nettsted?Trenger du nye nettsider?
Verktøy du kan bruke for å finne relevante søkeord og søkefraser
Nå skal vi se nærmere på ulike verktøy du kan bruke når du skal finne søkeord og søkefraser, nøkkelord og synonymer.
1. Google Keyword Planner
Google Keyword Planner er et gratis verktøy du kan bruke, og er kanskje den mest pålitelige kilden til informasjon om søkeord. Dataene du får med Google Keyword Planner kommer nemlig direkte fra Google.
For å få tilgang til Google Keyword Planner må du ha en konto hos Google Ads, men du trenger ikke ha noen aktive kampanjer for å bruke verktøyet.
Den eneste ulempen med dette verktøyet er at det er designet for å hjelpe deg med Google Ads-annonser, ikke organisk SEO. Du kan likevel hente ut en nyttig liste med idéer til søkeord med verktøyet.
2. Google trends
Med Google Trends kan du se hvor stort søkevolum ulike søkeord og søkefraser har hatt i ulike regioner og ulike språk.
Når du vil undersøke hvor populært søkeord har vært får du opp en graf som viser volumet. Du kan også legge inn flere søkeord og sammenligne volumet på de ulike søkeordene.
Et alternativ til Google Trends er Exploding Topics som viser søk som har en stor økning i popularitet. Her kan du også velge basert på ulike temaer. Du kan for eksempel spesifisere at du vil se hva som er de populære temaene innen “fitness”, “business” eller noe helt annet.
3. Google Search Console
Med en Google Search Console-konto, kan du enkelt få et innblikk i hvilke søkeord som blir brukt for å finne frem til ditt nettsted.
Her kan du se hvor mange som ser nettsidene dine i Googlesøk, og hvor mange som klikker på dine linker.
Du vil også få opp et tall på hvor godt du rangerer for de ulike søkeordene og hvilken klikkfrekvens du oppnår.
Det nyttige med dette er at hvis du for eksempel ser at du ligger på 15. plass for et søkeord, kan du jobbe med å rangere høyere for dette søkeordet. Klarer du det vil det være mer sannsynnlig at folk klikker seg inn på siden din.
4. Keyword Surfer
Keyword Surfer er et tillegg du installerer i nettleseren din. Tillegget henter frem idéer til søkeord rett fra Googles søkeresultater når du gjør et Googlesøk.
Denne listen viser også data for hvert søkeord, blant annet hvor stort søkevolum det har.
5. Ubersuggest
Ubersuggest er et verktøy som genererer idéer til søkeord basert på Googles søkeforslag. Verktøyet gir deg også data om hvert søkeord.
Du får blant annet informasjon om hvor stort søkevolum ordene har, hvor mye Google Ads koster for søkeordet, samt hvor vanskelig det vil være å få gode resultater ved å gjøre SEO for søkeordet.
Ubersuggest har over de siste årene blitt et ganske komplett verktøy for SEO, med konkurrentanalyse, forslag til spørsmål, oversikt over backlinks og mye mer. Og det er en av SEO verktøyene som gir mest verdi i en gratis versjon.
Det finnes også en betalt versjon som er rimelig sammenlignet med de beste verktøyene.
Ulempen er at de Norske dataene ikke er like gode som de mer kostbare verktøyene.
6. SEMrush
SEMrush er et verktøy du må betale for å bruke. Men om du har budsjett til det, er det vel verdt å benytte deg av det.
SEMrush kan nemlig hjelpe deg med å spare mye tid og har en overlegen funksjonalitet for å undersøke konkurrenter.
Det er fordi SEMrush vil vise deg hvilke søkeord en nettside allerede rangerer for. Så hvis du har en konkurrent du konkurrerer med om rangering i Googles søkeresultater kan du sjekke hva konkurrentene dine rangerer for.
Når du har funnet ut dette kan du sørge for at du gjør bedre SEO for de samme søkeordene og søkefrasene, nøkkelord og synoonymer.
SEMrush gir deg også en «SEO template» som forteller deg relaterte søkeord og søkefraser, viser kva dine SEO konkurrenter skriver, anbefaler lengde på innhold osv.
I tillegg har de en «SEO Writing Assistant» som hjelper deg å få med alt relevant innhold.
SEMrush er også en av de beste verktøyene for å analysere og bygge backlinks.
Men husk at dersom det er stor konkurranse på søkeordene, er det ikke sikkert det er verdt å konkurrere på nøyaktig det samme som konkurrenten.
Digital markedsføring
Noen kjappe tips til hvordan du velger gode søkeord og søkefraser
- Prøv å ikke bare konkurrere på såkalte “shorttail” søkeord. Dette er søkeord med mye konkurranse. Det er for eksempel vanskelig å konurrere på “advokat”. Prøv heller å konurrere på et “longtail” søkeord som “advokathjelp i Oslo”.
- Hvis det er relevant må du huske å være områdespesifikk. “Vaskehjelp i Alta” og “Flyttebyrå i Bergen” gir folk nødvendig informasjon. Selv om slike søkeord har lavere søkevolum er det mer sannsynlig at du får faktiske salg ut av dem.
- Bruk enkle søkeord og søkefraser. Som nevnt tidligere er det ikke sikkert at de som søker etter produktene kjenner til de riktige fagtermene.
- Husk å tenke på at de som søker etter produkter du selger kan være på forskjellig sted i kjøpstrakten. En som er i toppen av trakten søker kanskje etter “treningstøy”. En som er lengre ned kanskje søker mer spesifikt etter “teknisk treningstights herre”.