Nettsidedesign som gir resultater - Tenk Digitalt
En person sitter foran en laptop og funderer. På skjermen står det skrevet "nettsidedesign".

Nettsidedesign som gir resultater

Godt nettsidedesign fanger oppmerksomhet og øker din omsetning, men det er mange ting å holde styr på og fort gjort å rote til designet. Fortvil ikke, i denne artikkelen lærer du alle kunstens regler for å designe en nettside som gir deg resultatene du ønsker.

For det første kommer vi til å ta for oss hvilke elementer som alltid må være på en resultatorientert hjemmeside for bedrifter. Deretter ser vi nærmere på hva utseende har å si for at nettsidedesign skal få brukerne til å klikke, laste ned , abonnere og kjøpe dine produkter og tjenester.

Når den elementære biten av nettsidedesignet er unnagjort, kommer vi inn på taktiske valg du må ta for riktig utforming av en nettside som virker for ditt formål. Blant annet går vi gjennom god praksis for oppsett, utforming av sideinnhold, tekstbruk, søkemotoroptimalisering og andre taktiske valg som kan styrke brukerengasjementet.

Til slutt tar vi for oss en del praktiske spørsmål om nettsidedesign. For eksempel hvilken nettsidebygger du bør velge, hvor lang tid det tar å lage en nettside, og hva det koster. Men la oss starte med å svare på et av de aller viktigste spørsmålene:

Hva gjør en god nettside?

En god nettside gjør folk nysgjerrige med en rekke strategisk plasserte blikkfang som leder dem til utforsking av hele nettstedet. For å få til dette må nettsidedesignet være brukervennlig, intuitivt, konsist, visuelt imponerende og ha tydelige CTA-knapper. CTA er en forkortelse for “Call to action”, mye brukt og på norsk oversatt til “handlingsoppfordring”.

 

Innhold

  1. Hva skal en nettside inneholde?
  2. Hvordan bør en nettside se ut?
  3. Hva kjennetegner en god hjemmeside?
  4. Strategiske valg for hjemmesidedesign
  5. Hvordan lage din egen hjemmeside?
  6. Hvilken nettsidebygger skal jeg velge?
  7. Hvor lang tid tar det å lage en nettside?
  8. Hva koster det å sette opp en nettside?
  9. Hvordan lage en nettside gratis?
  10. Hva har vi lært om nettsidedesign?

 

Hva skal en nettside inneholde?

Det finnes en rekke allment aksepterte elementer som enhver nettside for bedrifter bør inneholde. Det er to grunner til at disse allment aksepterte elementene ikke bør overses. For det første har de vist seg å styrke brukerengasjementet. For det andre følger de et velkjent mønster for nettsidedesign som er lettere for Googles algoritmer (søkeroboter) å forstå.

De 10 mest sentrale elementene som alle nettsider bør ha er (1) en topptekst, (2) bunntekst (footer), (3) om oss-side, (4) kontaktside, (5) brukervilkår og en (6) personvernerklæring. I tillegg trenger de fleste bedrifter en (7) produkt- eller tjenesteside og en (8) innholdsside. Nettsiden bør også ha en lett (9) navigerbar struktur og (10) knapper som leder brukerne dit de vil på en hensiktsmessig måte.

En tommelfingerregel for godt nettsidedesign er å unngå drop down-menyer, men i stedet linke til effektive landingssider eller kvalitetsinnhold. Pass også på at du har responsivt nettsidedesign. Det vil si nettsiden din fungerer like bra på alt fra store PC-skjermer til små mobiler og nettbrett, og dessuten i alle nettlesere.

 

Hvordan bør en nettside se ut?

Et godt nettsidedesign gjenspeiler bedriftens merkevare, både visuelt og kvalitetsmessig. Målet er at du kan presentere bedriften og det den tilbyr på en visuelt stilig måte. Samtidig må du være konsis og å ikke lesse på med for mange detaljer, hverken av bilder eller tekst. Om brukerne vil vite mer, leder du dem til informasjons- eller kontaktsider.

Bilde- og fargebruk bør være iøynefallende, men ikke til den grad at det distraherer fra budskapet. Godt nettsidedesign er synonymt med brukervennlighet og effektivitet. Derfor bør du unngå overdreven animasjon, blinkende bannere og annen glorete utsmykking. Når du er i tvil, husk: Less is more!

Kundene bør få et overblikk i løpet av de første sekundene når de besøker siden din. Tenk på hvordan du kan presentere dine viktigste budskap på en visuell god måte. Riktig valg av skrifttype og størrelse forbedrer lesbarheten og styrker brukerengasjementet.

Her er noen eksempler på hjemmesider vi har utviklet for våre kunder: Vertical Farms LtdEl-Watch og Voids. Vi er også stolte av den sosiale medieplattformen vi har utviklet for Thrivegan. Alle disse nettstedene er laget i tråd med Tenk Digitalt sin egen standard for nettsidedesign, en standard som vi har utviklet over mange år i bransjen og som gang på gang har vist seg å gi gode resultater for våre kunders markedsføring på nett.

 

Hva kjennetegner en god hjemmeside?

Det aller viktigste er å være krystallklar i ditt budskap og hva du vil at brukerne skal gjøre når de besøker nettsiden. Et godt mål er at forsiden viser alt nettstedet byr på i et nøtteskall. Godt nettsidedesign engasjerer og vekker interesse for videre utforskning. Det krever at alle elementer skaper oppmerksomhet, samtidig som det ikke røper altfor mye med en gang.

Om du designer hjemmeside for en bedrift, må nettsidedesignet spisses mot din målgruppe. Med en gang brukerne besøker hjemmesiden må de forstå hvordan de navigerer til informasjonen de trenger.

Godt hjemmesidedesign innebærer å gjøre det lille ekstra for brukerne. Tenk at innholdet ditt alltid skal være nyttig for de som besøker nettsidene dine, og sørg for å oppdatere nettsiden ofte med relevant informasjon. Den visuelle biten av nettsidedesignet må understreke dette ved å være tydelig og funksjonelt. Det er god kundeservice!

 

Strategiske valg for hjemmesidedesign

Avhengig av hva nettsiden forsøker å oppnå – og hva slags bedrift du har – så finnes det en rekke strategiske valg for nettsidedesign som hjelper deg å nå dine mål.
Vi skal nå se på en håndfull av de vanligste valgene du må ta stand til.

Oppsett for nettsidedesign

Typisk oppsett for hjemmesidedesign er at forsiden leder til innhold, landingssider, eller en kontaktside. Disse tre sidetypene er rettet mot forskjellige stadier i kundereisen og dekker derfor de fleste brukernes behov.

Brukere i oppdagelsesfasen ledes til innhold som deretter leder dem til landingssider.

Les mer i vår artikkel: Landingssider: Slik lager du en konverteringsmaskin

Brukere i problemløsningsfasen ledes til landingssider som deretter leder dem til kontaktsiden, ofte via produkt- eller tjenestesider. De som er klare til å handle ledes direkte til produkter, tjenester eller kontaktsiden.

Utforming av sideinnhold

Tekstinnhold utformes vidt forskjellig ut fra tekstens mål og budskap. Innholdstekster som bloggposter er skrevet for å tilby kundene nyttig informasjon. Disse tekstene lages for å utdanne brukerne slik at de forstår hvorfor de har et behov. (Som du kan dekke.) Hovedmålet med disse tekstene er å yte fremtidige kunder en service, noe som igjen bygger din merkevare.

Der blogginnlegg ofte er generelt informative (slik som denne teksten) er landingssider mer løsningsorienterte og forklarer hvordan din bedrift kan dekke brukernes behov. Landingssider inneholder ofte en del tekst, og kan derfor rangere godt, men det er vanligere å skrive bloggposter når du forsøker å utrangere konkurrenter.

Innholdet på produktsider og tjenestesider skal være kort, konsist og tilby potensielle kjøpere en tydelig kjøpsmulighet. Som regel er dette en knapp som sier kjøp nå, ta kontakt, last ned, abonner nå eller lignende.

Tekstbruk når du designer nettside

Når du designer en nettside for en bedrift, er det viktig å tilpasse tonen på dine tekster. På forsiden og landingssidene er det som oftest hensiktsmessig å bruke en saklig og profesjonell tone. «Om oss»-siden og bloggpostene kan derimot være mer lekne og muntlige for å vise en mer personlig side av bedriften som folk kan få et personlig forhold til.

Når det er sagt, er det rom for kreativitet og personlige innslag på forsiden. Spesielt med dagens konkurransenivå må bedrifter gjerne ty til kreative krumspring for å skille seg ut i mengden. Da gjelder det å finne den perfekte balansen mellom kreativitet og profesjonalitet som svarer til din målgruppes personlighet. Se også hva som er “takt og tone” i din bransje og om du kan skille deg ut ved å være litt annerledes enn alle de andre.

Søkemotoroptimalisering

SEO er et viktig verktøy som må benyttes konsekvent i alt nettsidedesign. Uansett hva slags type nettside du designer, så kommer du ikke utenom søkemotoroptimalisering. Riktig bruk av SEO er svært viktig om du ønsker å komme i kontakt med din målgruppe gjennom innholdet ditt.

Grunnen til at SEO er så viktig er fordi Google er mellommannen mellom deg og dine kunder, og Google kommuniserer via SEO. Det vil altså si at Google sitt språk er SEO, og du må snakke dette for at Google skal introdusere deg til din målgruppe på nett.

Lær mer i vår artikkel: SEO: Søkemotoroptimalisering skaper fortjeneste på nett

 

Hvordan lage din egen hjemmeside?

Det er mange måter å designe nettsider på, men før du starter må du bestemme deg for hva slags type nettsted du ønsker å lage. Dette styrer ditt videre nettsidedesign. Du bør fra start ha klart for deg om du skal utvikle en blogg, en nettside for bedrift, eller en online butikk. Ofte er det en miks av disse, med hovedfokus på en aktivitet.

Det neste steget er å velge en nettsidebygger slik som WordPress, Squarespace eller Wix. Når du har valgt nettsidebygger kan du begynne med nettsidedesignet og foreta valg i forhold til farger, tema, skrifttyper, bilder og tekstinnhold. I Tenk Digitalt anbefaler vi uten forbehold WordPress.

Les mer i vår artikkel: Din guide til å skape et flott nettsted med WordPress

Deretter kan du opprette kontaktskjemaer, koblinger til sosiale medier eller gallerier for å gi besøkende en god opplevelse når de navigerer nettstedet ditt. Når utseende og struktur på hjemmesiden begynner å ta form er det på tide å sette opp innhold.

Fra hjemmesidedesign til brukerengasjement

Å sette opp innhold innebærer å laste opp artikler, bilder, videoer eller andre typer media for å kommunisere budskapet til din målgruppe. Sørg for at de relevante søkeordene er inkludert i dine innlegg slik at besøkende kan finne deg lett når de søker etter relaterte ting.

Det er også viktig å skrive nyttig informasjon som interessenter kan bruke, da dette styrker bedriftens troverdigheten. For å ferdigstille nettstedet ditt, trenger du funksjoner som gjør det til et komplett digitalt miljø. For eksempel vil du kanskje legge til et kontaktskjema, et chatrom og en nettbutikk for å få best mulig nytte av nettstedet.

Disse funksjonene legger til rette for brukerengasjement slik som direkte kommunikasjon og kjøp av produkter eller tjenester. Det er også nødvendig å integrere sosiale medier som Facebook, Twitter og Instagram for å utvide rekkevidden av budskapet ditt og få flere besøkende til nettstedet.

Tilrettelegging for deling av innhold vil hjelpe deg med å bygge tillit blant interessenter og vil føre til at de bruker tid på nettstedet ditt. Når du oppdaterer hjemmesiden med nytt innhold bør du jobbe ut ifra en langsiktig digital strategi for markedsføring slik at du oppnår synlighet på nett som dominerer og er varig.

 

Hvilken nettsidebygger skal jeg velge?

Forskjellige nettsidebyggere tilbyr ulike funksjoner og designmuligheter. Noen tjenester er gratis, men de mer avanserte løsningene må du som regel betale for. Det beste alternativet for din bedrift avhenger av hjemmesidens formål og ditt digitale ferdighetsnivå.

Hvis du ikke har erfaring med HTML-koder eller programmering, bør du velge en nettsidebygger som ikke krever dette.

Et enkelt nettsted uten de største behovene for spesialdesignede funksjoner eller utseende kan lett settes opp med maler fra Wix eller Wix være alternativer. Disse kommer med et brukervennlig grensesnitt som gjør nettsidedesign enkelt, men de har sine begrensninger.

Tenk Digitalt anbefaler WordPress

Hvis du store ambisjoner og ønsker maksimal fleksibilitet bør du velge WordPress. Da får du en nettsidebygger som er spekket med tilrettelagte verktøy for å designe nettsider akkurat slik du vil ha dem.

I prinsipp er det ingenting som ikke kan designes med WordPress. Nettsidebyggeren har en frigitt kildekode, og derfor finnes det ubegrenset med widgets og plugins (små programmer) som er laget for spesialdesign av hjemmesideløsninger i alle former og varianter.

Det fine med WordPress er at malene deres kan spesialdesignes akkurat slik du vil. Om det dukker opp en utfordring, kan du være sikker på at noen andre har slitt med samme saken og har utviklet en widget eller plugin som fikser dette. Fordi kildekoden er frigitt, finnes det nærmest et ubegrenset utvalg av løsninger og utvidelser som du enkelt kan ta i bruk uten å skrive en eneste linje med kode.

WordPress leverer avansert men brukervennlig nettsidedesign

Store nettsteder krever likevel teknisk kompetanse for å utvikles på best mulig måte. Derfor er det som regel lurt å samarbeide med en leverandør som Tenk Digitalt. Uansett om du ønsker å gjøre nettsidedesign på egenhånd eller har ansatte som tar ansvar for webutviklingen, så er valget enkelt for seriøse bedrifter: WordPress, som på verdensbasis har 64.2 % av markedet for Content Managment Systemer.

Statistikk over hvor mange som velger WordPress til å utvikle nettsidedesign.

WordPress bygger som sagt på en åpen kildekode. Så lenge du unngår koding, men bruker standard funksjoner og velger tillegg blant de hundretusener av gratis og kommersielt tilgjengelige plugins havner du aldri i noen blindgate.

Om du bytter leverandør eller de ansatte nøkkelpersonene som har vært med på å lage nettsiden slutter, er det relativt enkelt for nye personer å vedlikeholde og fortsette utviklingen av dine nettsider.

Husk likevel at også WordPress har sine begrensninger. Om du eksempelvis ønsker å utvikle en nettbutikk med enormt utvalg, ala Komplett eller noe i den gata, har ikke WordPress alltid løsninger som egner seg. I slike tilfeller vil det være hensiktsmessig å leie inn profesjonelle nettsidedesignere som bygger nettstedet helt fra bunnen av.

 

Hvor lang tid tar det å lage en nettside?

Det kan ta alt fra et par uker til mange måneder å ferdigstille en hjemmeside. Det kommer an på bedriftens størrelse, tjeneste- eller produktutvalget og kompleksiteten på nettsidedesignet.

Om du skal designe en nettside for ditt enkeltmannsforetak med mal fra Wix, kan du gjøre jobben ferdig på en helg. Om det skal utvikles en profesjonell hjemmeside for en salgsrettet bedrift, inkludert landingssider, bloggposter og produktutvalg, kan det ta et helt team med utviklere mange måneder å få jobben gjort.

Her kan du se en proff hjemmeside som vi har utviklet med WordPress for sensorprodusenten El-Watch.

Og her kan du se hobbysiden til vår tekstforfatter, utviklet nesten gratis med WIX.

For å raskere ferdigstille en nettside kan du redusere antall elementer som skal inkluderes på siden og fokusere på brukeropplevelsen i første omgang. Om du har personell i bedriften som kan bidra med tekstproduksjon eller design, kan det lønne seg å involvere disse.

Glem aldri å teste ditt nettsidedesign

Når nettsidedesignet er ferdig må nettsiden testes for å sikre at alt fungerer som det skal. Ofte vil det også være nødvendig å gjennomføre responsiv testing for å sikre at siden vil se bra ut og fungere godt på alle skjermstørrelser og plattformer.

I tillegg kan det være lurt å bruke verktøy for mekanisk testing, performance testing og brukervennlighetstesting som en del av prosessen. Disse verktøyene gjør det mulig å identifisere elementære feil og raskt løse disse uten å forsinke produksjonen.

Når nettsiden er ferdig publisert og den faktiske hostingen er aktivert, bør man sjekke nettstedets ytelse over tid. Dette innebærer regelmessig ytelsestester for å se hvordan sidene laster og fungerer i forskjellige settinger.

 

Hva koster det å sette opp en nettside?

Hjemmesidedesign varierer i pris ut ifra nettstedets kompleksitet og størrelse. Om du designer en liten hjemmeside på Wix på egen hånd, kan du slippe unna med en prislapp på 500-2000 kroner. Da må du riktignok stå for all innholdsproduksjon selv.

Om du er ute etter profesjonelt nettsidedesign og innholdsmarkedsføring må du påregne en prislapp på minst 50.000, for en enkel nettside eller profesjonell landingsside med noe funksjonalitet og opp til 200 – 400.000 kroner for nettsider med et stort sortiment av varer eller tjenester. Det er ikke uvanlig at store bedrifter investerer mer enn en million i året for utvikling og vedlikehold av store nettsteder.

Hjemmesidens behov avgjør hva slags nettsidedesign du bør gå for

Avhengig av hvor sofistikert nettstedet er, og hva som brukes av omfattende designfunksjoner og/eller programmeringsfunksjoner, vil det ofte lønne seg å outsource den tekniske delen av prosessen til profesjonelle nettsidedesignere.

Hvis du bestemmer deg for å utføre nettsidedesign selv, er det viktig å bruke tid på å finne alle de nødvendige verktøyene som trengs for å designe et velfungerende nettsted. Dersom du har begrenset teknisk kompetanse, anbefaler vi deg å studere nettdesign, eventuelt å ta et online kurs for å sikre at nettsidedesignet blir så bra som mulig.

Videre må det tas hensyn til hosting og domene-registrering når man setter opp en nettside. Dette er to sentrale aspekter av prosessen som garanterer at din nettside blir offentlig tilgjengelig når du er ferdig med den.

 

Hvordan lage en nettside gratis?

Nettsidedesign trenger ikke nødvendigvis å koste veldig mye penger. Det er faktisk mulig å opprette en profesjonell og engasjerende nettside helt gratis ved hjelp av flere populære og brukervennlige verktøy.

Hos Wix og Squarespace får du mesteparten gratis, men det innebærer at du reklamerer for dem på nettstedet ditt. Om du betaler, får du tilgang til mer avanserte funksjoner og slipper reklame på hjemmesiden din.

WordPress er også gratis, men denne nettsidebyggeren krever mer teknisk kompetanse og fungerer i de fleste tilfeller best når du har investert i kursing eller designhjelp. I tillegg må du betale for mange av tilleggsprogrammene på WordPress som er utviklet av andre firmaer og aktører.

Ikke glem at hosting, domene og e-postbehandling også er nettsidedesign

Før du tar fatt på nettsidedesignet må du også velge et webhotell som tillater deg å lagre filene dine på nettet. Utvalget av webhoteller er stort og ikke nødvendigvis den rette jungelen å gi deg i kast med om du nettopp har begynt med nettsidedesign.

Mange av nettsidebyggerne som Wix og Squarespace tilbyr hosting, domenenavn og epostadresser gratis eller til lav kostnad. Du må riktignok ta med i beregningen at dette er løpende kostnader som gjentas hver måned eller hvert år.

Husk også på at søkemotoroptimalisering (SEO) er et viktig verktøy når du ønsker å nå ut til en større publikum men ikke har budsjett til betalt markedsføring. Optimering av nettstedsinformasjon slik at den blir mer synlig for store søkemotorer som Google, Bing og Yahoo kan hjelpe deg med å skaffe trafikk til nettstedet ditt.

 

Hva har vi lært om nettsidedesign?

Det finnes mange løsninger for nettsidedesign. WordPress har i mange år vært ansett som nettsidebyggeren for profesjonelle bedrifter. Men i det siste har Wix, Squarespace og andre nettsidebyggere begynt å ta en større del av bedriftsmarkedet. Enn så lenge anbefaler vi WordPress.

Uansett hvilken nettsidebygger du bruker til ditt nettsidedesign, så er utformingen og innholdet avgjørende for hjemmesidens suksess.

Du må tenke nøye gjennom hvordan du skal strukturere informasjonen, samt hvor mye fokus du skal legge på bilder, videoer og animasjoner. Via testing finner du ut hva som engasjerer dine brukere og resulterer i at bedriften vokser på linje med hjemmesidens nettrafikk.

 

Kilder og ressurser

Constantine & Lockwood: Devilish Details: Best Practices in Web Design

Elementor.com: Principles of Website Design Every Web Professional Should Know

Gov.UK: Building a resilient frontend using progressive enhancement

Hubspot: Guidelines & Best Practices for Exceptional Web Design and Usability

OrbitMedia: Research-Backed Web Design Tips: How to Design a Website That Works

UX Collective: Advanced tips and tricks for better design organization

Webdesignledger: 20 Do’s And Don’ts Of Effective Web Typography

WebFX: Professional Web Design Tips

Del denne artikkelen

Jan Sollid Storehaug

Jan Sollid Storehaug

Daglig leder i Tenk Digitalt AS og foredragsholder. Jan har et stort engasjement for entreprenørskap og hvordan nye teknologier utfordrer oss og skaper nye muligheter. Les mer om Jans foredrag på Storehaug.no Send gjerne en epost til jan@tenkdigitalt.no eller ring 97512077 for en hyggelig prat!

Del denne artikkelen