Tenk Digitalt sine beste SEO-tips er resultatet av mange års prøving og feiling. Nå avslører vi hvilke SEO-faktorer vi prioriterer for å oppnå best mulig rangering på Google.
Alle bedrifter med mål om å skaffe kunder på nett, må prioritere søkemotoroptimalisering (SEO) for å nå sine mål. Men SEO er et enormt fagfelt som stadig utvikles. Det er lett å prioritere feil SEO-faktorer eller overse elementære SEO-grep som påvirker synligheten og rangeringen på Google. Derfor har vi listet opp de 10 vanligste feilene og våre beste SEO-tips for å unngå dem.
Innhold
- SEO-tips 1: Bruk riktige nøkkelord
- SEO-tips 2: Lag kvalitetsinnhold
- SEO-tips 3: Ikke glem dine metadata
- SEO-tips 4: Hold styr på dine internlenker
- SEO-tips 5: Invester tid på teknisk SEO
- SEO-tips 6: Prioriter lokal SEO
- SEO-tips 7: Vær til stede på sosiale medier
- SEO-tips 8: Gjør bildeoptimalisering
- SEO-tips 9: Sett av tid til lenkebygging
- SEO-tips 10: Mål og analyser dine resultater
- Kort om tipsene som styrer deg unna vanlige SEO-feil
SEO-tips 1: Bruk riktige nøkkelord
En av de aller vanligste SEO-tabbene er å bruke feil nøkkelord. For å sikre optimal rangering er det viktig å gjøre grundig forarbeid. Dette innebærer å utføre en grundig SEO-audit av nettstedet ditt, inkludert en konkurrent- og nøkkelordanalyse. Slik kan du sikre at all innholdsproduksjon er godt balansert mellom relevans for målgruppen din og konkurransedyktighet.
Relevant artikkel: Nøkkelord: Hvordan finne søkeord og søkefraser?
Vær forsiktig med overoptimalisering av nøkkelord
Overoptimalisering av nøkkelord vil si å bruke et nøkkelord for mange ganger i en tekst på en unaturlig måte. Når du først har identifisert nøkkelordene dine, er det fristende å fylle tekstene dine med dem. Men vær obs på at dette kan føre til at søkemotorer straffer nettstedet ditt og gir det lavere rangering.
Det er likevel viktig å ikke være redd for å bruke nøkkelordene dine, så lenge det gjøres på en naturlig måte. Et godt SEO-tips er å sørge for at nøkkelordet dukker opp minst én gang per hundre ord med tekst. Hvis du har en artikkel på 1500 ord, bør nøkkelordet dukke opp minst femten ganger, gjerne litt mer.
Ikke glem dine long-tail nøkkelord
Long-tail nøkkelord er lengre og mer spesifikke nøkkelfraser som ofte har lavere konkurranse og høyere konverteringsrate. Å overse long-tail nøkkelord er en vanlig SEO-feil som kan hindre nettstedets rangering, fordi de ofte vekker god oppmerksomhet hos sin spesifikke målgruppe.
Kort sagt vil du rangere bedre på et tema jo mer du skriver om det. Hvis du først tar for deg de mest sentrale nøkkelordene og deretter lager kvalitetsinnhold om long-tail nøkkelordene, vil Google anse autoriteten din på emnet som god. Dette vil igjen føre til at alle artiklene dine om dette temaet vil rangere bedre, spesielt hvis du lager god linkstruktur mellom disse artiklene.
SEO-tips 2: Lag kvalitetsinnhold
Google har gjentatt dette til det kjedsommelige: Innholdskvalitet er en kritisk faktor for SEO. Det er rett og slett bortkastet ressursbruk å ikke ta deg tid til å skrive skikkelig kvalitetsinnhold, fordi Google alltid vil rangere kvalitet øverst. Et av våre beste SEO-tips er å tenke kvalitet fremfor kvantitet, og å bruke tid på å skrive suverene artikler som dekker dine viktigste nøkkelord.
Les også: Innholdsmarkedsføring: Slik engasjerer du flere kunder på nett
Hastverksarbeid belønnes aldri av Google
Kvalitet betyr ikke nødvendigvis at innholdet må være langt, selv om det har vist seg at lange artikler har en tendens til å rangere bedre enn korte. Likevel finnes det mange korte artikler som rangerer godt, spesielt på long-tail nøkkelord. Den vanligste SEO-feilen på dette området er å skrive overflatisk innhold som mangler dybde og detaljer som gir verdi for leserne. Om du innholdet har høy kvalitet, her til og med korte artikler en sjanse til å ranger godt.
Brukervennlighet vil si lettlest og oversiktlig tekst
Det er også viktig å tenke på hvordan du presenterer og strukturerer innholdet ditt. Dårlig lesbarhet kan gjøre det vanskelig for brukere og søkemotorer å forstå hva du snakker om. Bruk korte avsnitt, mellomtitler og punktlister. Dette forbedrer både brukervennligheten og søkbarheten for Googlebots (algoritmene som tolker nettstedet ditt).
SEO-tips 3: Ikke glem dine metadata
Metadata er enda en SEO-faktor som ofte blir oversett, men som gjør nettsidene og innholdet ditt lettere å forstå for Google. Det er aldri bortkastet å jobbe med metadata, fordi det gir søkemotorer nyttig informasjon om innholdet ditt som ofte forbedrer rangeringen.
Titler og metabeskrivelser
Titler og metabeskrivelser er viktige for å tiltrekke brukere og gi søkemotorer informasjon om innholdet ditt. Sørg for å inkludere relevante nøkkelord i titlene og bruk riktige H-tagger.
En nettside skal aldri ha mer enn én H1-tittel, men kan ha mange H2-, H3- og H4-titler. Jobb også målrettet med metabeskrivelser og pass på at de tydelig indikerer til Google hva du forsøker å rangere på.
Hold orden på dine strukturerte data
Strukturerte data er kode som hjelper søkemotorer å forstå og presentere innholdet ditt på en mer effektiv måte. Det kan være litt teknisk å sette seg inn i, men det er vel verdt å optimalisere dine strukturerte data for å hjelpe søkemotorer med å indeksere og rangere innholdet ditt. Hvis du synes det blir for teknisk å ta hånd om selv, nøl ikke med å kontakte Tenk Digitalt for hjelp.
SEO-tips 4: Hold styr på dine internlenker
Internlenker er lenker du legger opp på ditt eget nettsted mellom forskjellige nettsider. Disse lenkene hjelper søkemotorer og brukere med å navigere på nettstedet ditt og finne relevant innhold. Men linkstrukturer kan fort bli rotete hvis du ikke tar hensyn til hvordan de forskjellige sidene forholder seg til hverandre og hvor kundene er i kjøpsreisen. Vårt beste SEO-tips når det kommer til god internlenking er å justere dine linkstrukturer i forhold til kjøpstrakten.
Les mer om kjøpstrakten her: Hva er SEM? Søkemotormarkedsføring enkelt forklart
(PS: Du finner info om kjøpstrakten under denne headingen: Ni tips for best utbytte av SEM)
Ingen forstår dårlig lenkestruktur
En dårlig lenkestruktur gjør det vanskelig for søkemotorer og brukere å finne og indeksere innholdet ditt. Organiser innholdet ditt på en logisk måte og bruk ankertekster som tydelig beskriver hva lenken peker på.
Døde linker og omdirigeringer skaper irritasjon
Døde linker og dårlige omdirigeringer er en utbredt SEO-feil som kan hemme både brukeropplevelsen og rangeringen. Sørg for å fikse eller fjerne døde linker og bruk korrekte omdirigeringer når det er nødvendig.
Gratis E-bok
SEO: En komplett guide til søkemotoroptimalisering
SEO-tips 5: Invester tid på teknisk SEO
Teknisk SEO dreier seg om å forbedre koding og struktur på nettsiden din, slik at søkemotorer forstår den bedre. Målet er å gjøre det enklere for søkemotorer å indeksere og rangere siden, noe som øker synligheten og kan gi høyere rangeringer. De mest utbredte SEO-feilene på dette området er treg sidelasting og mangelfull responsivitet.
Dagens brukere hater langsomme nettsteder
Langsom sidelasting har negativ innvirkning på brukeropplevelsen og rangeringen. Optimaliser nettsidene dine ved å redusere filstørrelser, komprimere bilder og bruke hurtigbuffer for å forbedre sidens lastehastighet. Teknisk SEO er riktignok mye mer innfløkt enn som så. Mer om dette kan du lese i vår artikkel om hvordan SEO benyttes for å skape fortjeneste på nett.
Dagens kunder bruker ofte mobilen til å dekke sine behov
Med økende antall mobilbrukere er de fleste bedrifter nødt til å prioritere mobil SEO og responsivt design. Dette er ikke minst viktig fordi Google ser på mobilvennlighet som en rangeringsfaktor. Det betyr med andre ord at nettstedet ditt vil rangere bedre på alle plattformer hvis det er godt tilrettelagt for mobilbrukere.
Les mer om dette her: Viktigheten av responsivt design og mobil SEO
SEO-tips 6: Prioriter lokal SEO
En mye begått SEO-feil, spesielt blant mindre bedrifter, er å overse lokal SEO. Dette er spesielt viktig for oppstartsbedrifter av to årsaker: For det første er det mindre konkurranse og enklere å rangere lokalt, og for det andre er det lettere å utvikle en god dialog med din lokale kundekrets.
Husk å ta med lokale nøkkelord i innholdsplanen
Inkluder lokale nøkkelord i innholdet ditt for å tiltrekke deg kunder i ditt geografiske område og forbedre rangeringen i lokale søkeresultater. Lag en liste over relevante lokale nøkkelord som potensielle kunder kan bruke for å finne virksomheten din, og integrer dem i innholdet på en naturlig måte.
Utnytt Google My Business for alt det er verdt
Google My Business er et viktig verktøy for lokal SEO. Sørg for å opprette og optimalisere din Google My Business-side for å forbedre synligheten og rangeringen i lokale søkeresultater. Hold informasjonen oppdatert, svar på kundeanmeldelser, og vis frem virksomheten din. Dette kan hjelpe deg med å bygge tillit og engasjere potensielle kunder i ditt lokale marked.
SEO-tips 7: Vær til stede på sosiale medier
Selv om Google ikke innrømmer det, erfarer vi stadig at det er en sammenheng mellom rangering og sosiale signaler, som delinger og engasjement på sosiale medier. Derfor er vårt beste SEO-tips i denne sammenheng å finne ut hvilket sosialt medium din målgruppe bruker. Når du har funnet ut dette, anbefaler vi at du tar i bruk det aktuelle sosiale mediet og engasjerer deg i ditt kundemiljø.
Relevant artikkel: Markedsføring i sosiale medier: 11 steg for å lykkes
Gratis E-bok
Slik lager du en markedsplan for sosiale medier
Del dine artikler med kundene
Hvis du ikke deler dine artikler på sosiale medier, kan du heller ikke forvente at de blir delt av noen andre. Og dårlig sosial deling betyr at innholdet ditt ikke blir delt og engasjert med på sosiale medier. Sørg for å inkludere delingsknapper på nettsiden din og oppfordre brukere til å dele innholdet ditt.
Les også: Hvilke sosiale medier gir bedriften din best avkastning?
Still engasjerende spørsmål og lag relevant innhold
Lite engasjerende innhold vil ikke tiltrekke seg oppmerksomhet fra verken brukere eller søkemotorer. Skap innhold som er interessant og relevant for målgruppen din for å øke engasjementet og delingene. Pass på å stille aktuelle spørsmål når du publiserer innlegg på sosiale medier. Dette vil engasjere målgruppen din og lede til økt kundekontakt.
SEO-tips fra sidelinjen: Hvordan bruke sosiale medier i inbound marketing
SEO-tips 8: Gjør bildeoptimalisering og bruk videomateriale
De fleste bedrifter har erfart at visuelt innhold engasjerer godt. Likevel er det mange som glemmer å SEO-optimalisere dette. Det er en SEO-tabbe fordi alt-tekster, navn på bildefiler og filstørrelse påvirker rangeringen.
En annen ting som ofte overses er at SEO-optimaliserte bilder dukker opp i bildesøk, og der kan det ofte være enklere å rangere. Vårt SEO-tips: Bruk tid på å finne fengende bilder som utmerker seg i bildesøk på det aktuelle nøkkelordet.
Bilder og videoer kan si mer enn en drøss med ord
Mangel på visuelt innhold kan gjøre nettsidene dine kjedelige og lite engasjerende. Inkluder relevante bilder og videoer i artiklene for å forbedre brukeropplevelsen og rangeringen.
SEO-optimaliserte bilder blir lettere sett på nett
Dårlig bildeoptimalisering kan føre til langsom sidelasting og lavere rangering. Derfor er det viktig å alltid optimalisere bildene dine ved å komprimere dem, bruke riktige filformater og legge til alt-tekst for forbedret SEO.
SEO-tips 9: Sett av tid til lenkebygging
Google har en tendens til å nedtone viktigheten av linkbygging for SEO. Vi tror dem når de sier at de ønsker å vektlegge kvalitet fremfor antallet backlinks til nettstedet ditt, men foreløpig har dette vist seg å ha mye å si. Eksterne lenker, eller tilbakekoblinger, er viktige for å forbedre søkemotorrangeringen og øke autoriteten til nettstedet ditt.
Lenkebygging er et ork, men belønningen er stor
Manglende lenkebygging betyr at du ikke aktivt søker etter og skaffer eksterne lenker til nettstedet ditt. Det kan være en kritisk SEO-feil fordi backlinks bygger domeneautoritet. Og hva så? Jo, det er nemlig slik at høyere domeneautoritet gjør at alt innholdet ditt rangerer bedre.
Derfor er det vel verdt å ta i bruk lenkebyggingsteknikker som gjesteblogging og innholdsdeling for å skaffe kvalitetslenker til nettstedet ditt. Ta kontakt med nettsteder i din bransje som ikke er direkte konkurrenter og spør hva du må gjøre for å få en link.
Et annet godt SEO-tips i forhold til backlinks er å skape unikt innhold som folk vil dele og linke til. Finn nye vinklinger og informasjon om sentrale temaer for din bransje og skriv kvalitetsinnhold om dette.
Vurder alltid kvaliteten på dine innkommende linker
Dårlig kvalitet på innkommende lenker kan skade rangeringen og autoriteten til nettstedet ditt. Fokuser på å skaffe lenker fra høykvalitets og relevante nettsteder for å forbedre SEO. Hvis du har mange innkommende lenker fra nettsider med liten relevans for din bransje, bør du vurdere å fjerne disse.
Start med å kontakte eierne av nettsidene og be dem pent om å fjerne koblingene til nettstedet ditt. Det kan være lurt å inkludere en kort forklaring på hvorfor du ønsker at koblingen skal fjernes og eventuelt tilby en alternativ ressurs.
Hvis du ikke får fjernet dårlige backlinks ved å kontakte eierne av nettsidene, kan du bruke Googles avvisningsverktøy (Disavow Tool). Dette verktøyet lar deg fortelle Google at de ikke skal ta hensyn til visse backlinks når de vurderer nettstedets rangering.
Vær imidlertid forsiktig med å bruke dette verktøyet, da det kan ha negative konsekvenser hvis det brukes feil. Det anbefales å bruke avvisningsverktøyet som en siste utvei, når alle andre tiltak for å fjerne dårlige backlinks ikke har fungert.
Les mer: Backlinks: Slik mestrer du lenkebygging og off-page SEO
SEO-tips 10: Mål og analyser dine resultater
Måling og analyse av SEO-resultater er avgjørende for å kunne justere og forbedre strategien din over tid. Dette er et SEO-tips vi følger ettertrykkelig hos Tenk Digitalt. Det går aldri en uke uten at vi sjekker våre rangeringer i Search Console, Google Analytics, og bruker diverse analyseverktøy for å holde øye med våre SEO-resultater.
Relevant artikkel: Slik setter du opp Google Analytics – steg for steg
Manglende sporings- og analyseverktøy
Uten riktige sporings- og analyseverktøy blir det utfordrende å forstå SEO-resultatene og justere strategien din deretter. Det er viktig å følge med på Google Analytics og Google Search Console kontinuerlig for å ha full kontroll på SEO-resultatene dine. Slik kan du identifisere områder for forbedring og optimalisering.
Ikke glem å justere strategien basert på data
Det er en vanlig feil å ikke foreta gode nok justeringer av SEO-strategien i forhold til dine data og analyser. Dette medfører som regel ineffektive tiltak og lavere rangering i søkemotorer. For å sikre at SEO-arbeidet ditt gir maksimalt utbytte, er det viktig å benytte innsikten fra analyseverktøyene til å forbedre og tilpasse SEO-strategien din.
Kort om tipsene som styrer deg unna vanlige SEO-feil
Ved å ta i bruk våre ti beste SEO-tips og unngå de vanligste SEO-feilene, kan du forbedre dine rangeringer på Google, øke trafikken og tiltrekke flere besøkende til nettstedet ditt. Husk å fokusere på kvalitet, brukervennlighet og kontinuerlig analyse for å sikre at din SEO-strategi styrker bedriftens overordnede markedsføringsstrategi.
Les også: UI og UX design engasjerer flere kunder på nett!
Kilder og annet nyttig lesestoff
Google Business Profile Help: How to improve your local ranking on Google
Google Search Central: A guide to Google Search ranking systems
Moz: Technical SEO – The Beginner’s Guide to SEO
Search Engine Journal: 10 Most Important Meta Tags You Need to Know for SEO
Think with Google: Inside Google Marketing: 3 ways we think about SEO
Wix SEO Hub: Backlinks 101: What they are and why they matter