Slik kommer du i gang med Google Ads - Tenk Digitalt
shutterstock_253468078 web address blurred woman behind

Slik kommer du i gang med Google Ads

Google Ads gir deg muligheten til å komme øverst på resultatlisten fra et Googlesøk, samt displayannonsering på mer enn en million nettsted.

Google Ads (tidligere Google Adwords) er et annonseringsvektøy du kan bruke til både tekst- og displayannonsering, samt videoannonsering gjennom den mest brukte søkemotoren for nettsted, bilde og video, altså Google.

Omtrent 95% av alle søk gjort i Norge skjer gjennom Google, ofte når du skal skal se en YouTube video, leter etter informasjon eller søker etter et produkt.

Hvordan fungerer Google Ads?

Grunnelementene i Google Ads er at du velger ut noen søkeord som du mener passer godt sammen med bedriften din. Deretter skriver du en tekstannonse som står i stil til hva bedriften din tilbyr. Når noen søker etter dine valgte søkeord, vil tekstannonsen din dukke opp i annonsefeltet (enten øverst eller nederst på siden.)

Hvor annonsen din havner avhenger av hvor relevant Google mener landingssiden din er i forhold til søket som ble utført, (landingside: nettsiden du havner på når du trykker på annonsen din) budene til søkeordene dine og om du har annonseutvidelser eller ikke. Dette kalles en ”Quality Score” og er dette som bedømmer hvor annonsen din havner.

Eksempel

Karl eier et lite konditori i Larvik. Han har et lite utvalg kaker han tilbyr i sin butikk. (napoleonskake, bløtkake, marsipankake, og firkløverkake)

Karl velger søkeord som:

  • Marsipankake
  • Napoleonskake
  • Bløtkake
  • Firkløverkake
  • Konditori Larvik
  • Bakeri Larvik

Merk deg at:

  • Søkeord som er presise vil gi en høyere relevans
  • Bruk søkeord som passer til landingssiden for høyere «Quality Score»
  • Pass på å ikke bli for generell og generisk
  • Karl bruker ikke ”Kake, bake osv.” i sine søkeord. Dette vil bli dyre søkeord med høy CPC (Cost per click) og dårlig plassering. I tillegg er det ikke sikkert at de som bruker disse søkeordene har noen interesse av å kjøpe en kake.
  • ”Kake Larvik” er et mer spesifikt søkeord og vil (mest sannsynlig) gi en bedre plassering

[include-page id=’16306′]

Karl skriver en tekstannonse som passer til sitt utvalg og sine søkeord:

Karls Konditori – Vi kan kake

Kom innom for en smaksprøve

Eller:

Karls Konditori – God på smak

Spesialist på napoleonskake /bløtkake osv.

Slik kommer du i gang med Google Ads

Klikk her for å åpne videoen i YouTube

Som du ser i videoen velger jeg å slå av Google sine søkepartnere, når jeg skal velge Nettverk. Dette er fordi Karls Konditori bare ønsker å vise sine annonser i Google sitt søkenettverk – men dette er opp til hver enkelt.

Når du er ferdig med å tenke ut søkeord kan du opprette en kampanje i Google Ads som vist i videoen over. Da velger du hvor mye du vil by for hvert enkelt klikk som annonsen din får (CPC = Cost per click). Deretter velger du hvilke, eller eventuelt om du vil ha annonseutvidelser ved annonsene dine.

Eksempel

Karls Konditori velger ”Manuell CPC” når vi velger budstrategi. Dette er for å ha en god oversikt over hvor mye penger vi skal disponere for hvert klikk vi får per annonse. Vi velger et moderat høyt bud på kroner 10, for å ha et fortrinn fremfor eventuelle konkurrenter.

Fordelen ved å legge inn høye bud:

  • Du vil ha en større mulighet for å havne øverst eller høyt hos Google.
  • Du betaler aldri over budet ditt, men du betaler rett over det nest høyeste budet

Hvis du byr 10 kr, og en konkurrent byr 6 kr på samme søkeord, vil du ikke betale 10 kr for samme søkeord som konkurrenten betaler 6 kr for. Du vil da betale 6,10 å ha din annonse øverst

Ulempen ved å legge inn høye bud:

  • Dersom du opererer med et lavt budsjett kan du risikere å ikke generere veldig mange klikk per dag, da budsjettet vil bli brukt opp.

Slik oppretter du en annonse-gruppe med Google Ads

Se videoen i YouTube her

Nå har du opprettet en annonse-gruppe. Ved å legge til noen flere søkeord og lage flere tekstannonser, så har du en kampanje!

Hver annonsegruppe bør ha mist 3 tekstannonser som rullerer, slik at du kan måle og optimalisere annonsene dine for å oppnå best mulig CTR. (Click-through rate)

CTR er tallet som sier om din annonse er god eller ikke. Altså, selv om annonsen din har høy eksponeringsrate, betyr det ikke at den er særlig god.

CTR blir målt i prosent, og blir regnet ut fra klikk og eksponering. Formelen er:

Klikk/eksponering = x * 100 = CTR.

Dersom 100 personer får se annonsen din, og 100 personer klikker på den har du en CTR på 100%. Hvis 2 personer klikker på den har du en CTR på 2%.

For å forsikre deg om at annonsene dine fungerer og blir klikket på, måler vi hvor gode søkeord og annonser er. Vi kan se hvilke søkeord som generer flest klikk og har høy CTR, og se at annonsene dine er forståelige og relevant ifht landingssiden. Ved å endre annonser som ikke genererer nok klikk, ta bort søkeord som er dårlige og legge til ekstra søkeord kan du skape en riktig god kampanje.

Du kan gjennom hele kampanjen forandre på søkeord og tekstannonser, slik at du får en best mulig kampanje.

Digital markedsføring

Tenk Digitalt hjelper deg med å utvikle en digital kommunikasjonsstrategi, et nettsted som konverterer til nye salg eller leads og synlighet i digitale kanaler!

I denne artikkelen forklarer jeg hvordan du søkemotoroptimaliserer nettsidene dine.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Del denne artikkelen

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on email
Email
Share on whatsapp
WhatsApp
Jan Sollid Storehaug

Jan Sollid Storehaug

Daglig leder i Tenk Digitalt AS og foredragsholder. Jan har et stort engasjement for entreprenørskap og hvordan nye teknologier utfordrer oss og skaper nye muligheter. Les mer om Jans foredrag på Storehaug.no Send gjerne en epost til [email protected] eller ring 97512077 for en hyggelig prat!

Vi kan hjelpe deg med:

CTA-contact-us-new.png

Digital strategi

Tenk Digitalt kan hjelpe din bedrift å lage en praktisk plan for digital kommunikasjon og markedsføring. Vi diskuterer din digitale strategi og undersøker dine konkurrenter. Deretter kommer vi med konkrete forslag til forbedringer.

landingpage

Nettsider som virker

Har du nettsider som er godt egnet for digital markedsføring? Vi kan undersøke hvor godt nettstedet virker. Få en gratis vurdering av dine nettsider med konkrete forslag til forbedringer. Små endringer kan gi store resultater!

homepage-seo

Synlighet

Hvordan driver du trafikk til nettsidene dine? Tenk Digitalt kan lage innhold, optimalisere for søk, samt drive trafikk med sosiale medier, e-post og andre kanaler. Effektive nettsider gir mange besøk som konverteres til salg.

Jan Sollid Storehaug markedsføring i sosiale medier

Verdivurdering

Tenk Digitalt bistår gründere eller styrer som vurderer salg av sin virksomhet. Vi hjelper deg med riktig kommunikasjon mot din målgruppe. Første steg er å gjennomføre en grundig verdivurdering av din virksomhet..

Se hvordan trafikken stiger med en blogg

Finne investorer

Vi har oversikt over alle norske investorer og vet hvilke bransjer og hvilke investeringsfaser de er interessert i. Vi kan bistå ved små og store kapitalutvidelser og har deltatt i mange suksessrike norske og internasjonale emisjoner.

analysis-brainstorming-business-1571699

Aksjonærportal

Ønsker du å forbedre kommunikasjonen med dine aksjonærer? Vår aksjonærportal har BankID login for aksjonærer og styre. Løsningen kan brukes ved kapitalutvidelser og oppdaterer aksjonærregisteret med ett klikk.

Oppsummering av ukens digitale nyheter

Motta ukens mest interessante digitale nyheter direkte i innboksen helt gratis! Din e-postadresse er trygg hos oss – og du kan selvfølgelig melde deg av når som helst.

Les de siste digitale nyhetene

Vi gir deg gratis ukens viktigste digitale nyhetene fra norske nettsider som skriver om teknologi, digital markedsføring, gründerstoff, sosiale medier og søkemotorer.

Del denne artikkelen

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on whatsapp
Share on email

Ta kontakt

Tenk Digitalt hjelper deg med din digitale strategi, nettsider som konverterer til salg og økt trafikk til dine nettsider. Vi kan også bistå med verdivurdering av din bedrift og bistand til å finne nye aksjonærer. Ta kontakt i dag for en uforpliktende samtale!