Slik kommer du i gang med Google Ads (Steg-for-steg)

 In Digital Markedsføring

Google Ads (tidligere Google Adwords) er et annonseringsvektøy du kan bruke til både tekst- og displayannonsering, samt videoannonsering gjennom den mest brukte søkemotoren for nettsted, bilde og video, altså Google. Omtrent 80 % av alle søk gjort i Norge skjer gjennom Google, ofte når du skal skal se en YouTube video, leter etter informasjon eller søker etter et produkt.

Hvordan fungerer Google Ads?

Grunnelementene i Google Ads er at du velger ut noen søkeord som du mener passer godt sammen med bedriften din. Deretter skriver du en tekstannonse som står i stil til hva bedriften din tilbyr. Når noen søker etter dine valgte søkeord, vil tekstannonsen din dukke opp i annonsefeltet (enten øverst eller nederst på siden.)

Hvor annonsen din havner avhenger av hvor relevant Google mener landingssiden din er i forhold til søket som ble utført, (landingside: nettsiden du havner på når du trykker på annonsen din) budene til søkeordene dine og om du har annonseutvidelser eller ikke. Dette kalles en ”Quality Score” og er dette som bedømmer hvor annonsen din havner.

Eksempel

Karl eier et lite konditori i Larvik. Han har et lite utvalg kaker han tilbyr i sin butikk. (napoleonskake, bløtkake, marsipankake, og firkløverkake)

Karl velger søkeord som:

  • Marsipankake
  • Napoleonskake
  • Bløtkake
  • Firkløverkake
  • Konditori Larvik
  • Bakeri Larvik

Merk deg at:

  • Søkeord som er presise vil gi en høyere relevans
  • Bruk søkeord som passer til landingssiden for høyere «Quality Score»
  • Pass på å ikke bli for generell og generisk
  • Karl bruker ikke ”Kake, bake osv.” i sine søkeord. Dette vil bli dyre søkeord med høy CPC (Cost per click) og dårlig plassering. I tillegg er det ikke sikkert at de som bruker disse søkeordene har noen interesse av å kjøpe en kake.
  • ”Kake Larvik” er et mer spesifikt søkeord og vil (mest sannsynlig) gi en bedre plassering

Karl skriver en tekstannonse som passer til sitt utvalg og sine søkeord:

Karls Konditori – Vi kan kake

Kom innom for en smaksprøve

Eller:

Karls Konditori – God på smak

Spesialist på napoleonskake /bløtkake osv.

Slik kommer du i gang med Google AdWord

Klikk her for å åpne videoen i YouTube

Som du ser i videoen velger jeg å slå av Google sine søkepartnere, når jeg skal velge Nettverk. Dette er fordi Karls Konditori bare ønsker å vise sine annonser i Google sitt søkenettverk – men dette er opp til hver enkelt.

Når du er ferdig med å tenke ut søkeord kan du opprette en kampanje i Google Ads som vist i videoen over. Da velger du hvor mye du vil by for hvert enkelt klikk som annonsen din får (CPC = Cost per click). Deretter velger du hvilke, eller eventuelt om du vil ha annonseutvidelser ved annonsene dine.

Eksempel

Karls Konditori velger ”Manuell CPC” når vi velger budstrategi. Dette er for å ha en god oversikt over hvor mye penger vi skal disponere for hvert klikk vi får per annonse. Vi velger et moderat høyt bud på kroner 10, for å ha et fortrinn fremfor eventuelle konkurrenter.

Fordelen ved å legge inn høye bud:

  • Du vil ha en større mulighet for å havne øverst eller høyt hos Google.
  • Du betaler aldri over budet ditt, men du betaler rett over det nest høyeste budet

Hvis du byr 10 kr, og en konkurrent byr 6 kr på samme søkeord, vil du ikke betale 10 kr for samme søkeord som konkurrenten betaler 6 kr for. Du vil da betale 6,10 å ha din annonse øverst

Ulempen ved å legge inn høye bud:

  • Dersom du opererer med et lavt budsjett kan du risikere å ikke generere veldig mange klikk per dag, da budsjettet vil bli brukt opp.

Slik oppretter du en annonse-gruppe med Google Ads

Se videoen i YouTube her

Nå har du opprettet en annonse-gruppe. Ved å legge til noen flere søkeord og lage flere tekstannonser, så har du en kampanje!

Hver annonsegruppe bør ha mist 3 tekstannonser som rullerer, slik at du kan måle og optimalisere annonsene dine for å oppnå best mulig CTR. (Click-through rate)

CTR er tallet som sier om din annonse er god eller ikke. Altså, selv om annonsen din har høy eksponeringsrate, betyr det ikke at den er særlig god.

CTR blir målt i prosent, og blir regnet ut fra klikk og eksponering. Formelen er:

Klikk/eksponering = x * 100 = CTR.

Dersom 100 personer får se annonsen din, og 100 personer klikker på den har du en CTR på 100%. Hvis 2 personer klikker på den har du en CTR på 2%.

For å forsikre deg om at annonsene dine fungerer og blir klikket på, måler vi hvor gode søkeord og annonser er. Vi kan se hvilke søkeord som generer flest klikk og har høy CTR, og se at annonsene dine er forståelige og relevant ifht landingssiden. Ved å endre annonser som ikke genererer nok klikk, ta bort søkeord som er dårlige og legge til ekstra søkeord kan du skape en riktig god kampanje.

Du kan gjennom hele kampanjen forandre på søkeord og tekstannonser, slik at du får en best mulig kampanje.

Lykke til!

Ønsker du å komme i kontakt med Tenk Digitalt AS – ring 23 89 68 11

  • Vi vet mange har det fryktelig travelt og ikke ønsker å bruke tid på å skape eget nettsted. Er du blant disse? Da kan du trygt sette bort hele jobben til Tenk Digitalt AS.
  • Avhengig av ditt behov og dine ambisjoner kan du velge komplette pakkeløsninger fra Tenk Digitalt AS hvor vi tar oss av nesten alt. Du kan konsentrere deg om å skrive teksten du ønsker å presentere og velge ut de bildene du ønsker å bruke. Vi laster opp, tilpasser designet og hjelper deg med alle løpende oppdateringer.
  • Vi kan også hjelpe deg med bruk av sosiale medier og blogg om du ønsker at det skal være en del av ditt nettsted.
  • Du kan også sette opp en komplett nettbutikk med betalingsløsninger som gjør det enkelt for dine kunder å handle hos deg.
  • Vi tar oss av alle tekniske oppgaver og oppdateringer.
  • Ring oss på 23 89 68 11 eller send en mail til info@tenkdigitalt.no med dine spørsmål om du foretrekker det.

Trenger du hjelp med din digitale markedsføring?

Digital markedsføring kan være mye mer effektiv enn tradisjonell markedsføring, men da må du vite hva du gjør. Vi gjør heldigvis det, og kan hjelpe deg med det du trenger!


Rebekka Harbak
Gjesteblogger

OM FORFATTEREN:

Rebekka Harbak studerer markedsføring og merkevareledelse ved Høyskolen Kristiania. Hun har fordypet seg i digital markedsføring og har ved den anledning opprettet en studieblogg.

Andre artikler du bør lese:

7 tiltak som forbedrer din rangering i Google

Gjør SEO-jobben selv!

Øk trafikken til ditt nettsted med en blogg

Recent Posts

Leave a Comment

Start typing and press Enter to search

4 steg for inbound marketing