Google Ads gir deg muligheten til å komme øverst på resultatlisten fra et Googlesøk, samt displayannonsering på mer enn en million nettsted.
Google Ads (tidligere Google Adwords) er et annonseringsvektøy du kan bruke til både tekst- og displayannonsering, samt videoannonsering gjennom den mest brukte søkemotoren for nettsted, bilde og video, altså Google.
Omtrent 95% av alle søk gjort i Norge skjer gjennom Google, ofte når du skal skal se en YouTube video, leter etter informasjon eller søker etter et produkt.
Hvordan fungerer Google Ads?
Grunnelementene i Google Ads er at du velger ut noen søkeord som du mener passer godt sammen med bedriften din. Deretter skriver du en tekstannonse som står i stil til hva bedriften din tilbyr. Når noen søker etter dine valgte søkeord, vil tekstannonsen din dukke opp i annonsefeltet (enten øverst eller nederst på siden.)
Hvor annonsen din havner avhenger av hvor relevant Google mener landingssiden din er i forhold til søket som ble utført, (landingside: nettsiden du havner på når du trykker på annonsen din) budene til søkeordene dine og om du har annonseutvidelser eller ikke. Dette kalles en ”Quality Score” og er dette som bedømmer hvor annonsen din havner.
Eksempel
Karl eier et lite konditori i Larvik. Han har et lite utvalg kaker han tilbyr i sin butikk. (napoleonskake, bløtkake, marsipankake, og firkløverkake)
Karl velger søkeord som:
- Marsipankake
- Napoleonskake
- Bløtkake
- Firkløverkake
- Konditori Larvik
- Bakeri Larvik
Merk deg at:
- Søkeord som er presise vil gi en høyere relevans
- Bruk søkeord som passer til landingssiden for høyere «Quality Score»
- Pass på å ikke bli for generell og generisk
- Karl bruker ikke ”Kake, bake osv.” i sine søkeord. Dette vil bli dyre søkeord med høy CPC (Cost per click) og dårlig plassering. I tillegg er det ikke sikkert at de som bruker disse søkeordene har noen interesse av å kjøpe en kake.
- ”Kake Larvik” er et mer spesifikt søkeord og vil (mest sannsynlig) gi en bedre plassering
[include-page id=’16306′]
Karl skriver en tekstannonse som passer til sitt utvalg og sine søkeord:
Karls Konditori – Vi kan kake
Kom innom for en smaksprøve
Eller:
Karls Konditori – God på smak
Spesialist på napoleonskake /bløtkake osv.
Slik kommer du i gang med Google Ads
Klikk her for å åpne videoen i YouTube
Som du ser i videoen velger jeg å slå av Google sine søkepartnere, når jeg skal velge Nettverk. Dette er fordi Karls Konditori bare ønsker å vise sine annonser i Google sitt søkenettverk – men dette er opp til hver enkelt.
Når du er ferdig med å tenke ut søkeord kan du opprette en kampanje i Google Ads som vist i videoen over. Da velger du hvor mye du vil by for hvert enkelt klikk som annonsen din får (CPC = Cost per click). Deretter velger du hvilke, eller eventuelt om du vil ha annonseutvidelser ved annonsene dine.
Eksempel
Karls Konditori velger ”Manuell CPC” når vi velger budstrategi. Dette er for å ha en god oversikt over hvor mye penger vi skal disponere for hvert klikk vi får per annonse. Vi velger et moderat høyt bud på kroner 10, for å ha et fortrinn fremfor eventuelle konkurrenter.
Fordelen ved å legge inn høye bud:
- Du vil ha en større mulighet for å havne øverst eller høyt hos Google.
- Du betaler aldri over budet ditt, men du betaler rett over det nest høyeste budet
Hvis du byr 10 kr, og en konkurrent byr 6 kr på samme søkeord, vil du ikke betale 10 kr for samme søkeord som konkurrenten betaler 6 kr for. Du vil da betale 6,10 å ha din annonse øverst
Ulempen ved å legge inn høye bud:
- Dersom du opererer med et lavt budsjett kan du risikere å ikke generere veldig mange klikk per dag, da budsjettet vil bli brukt opp.
Slik oppretter du en annonse-gruppe med Google Ads
Nå har du opprettet en annonse-gruppe. Ved å legge til noen flere søkeord og lage flere tekstannonser, så har du en kampanje!
Hver annonsegruppe bør ha mist 3 tekstannonser som rullerer, slik at du kan måle og optimalisere annonsene dine for å oppnå best mulig CTR. (Click-through rate)
CTR er tallet som sier om din annonse er god eller ikke. Altså, selv om annonsen din har høy eksponeringsrate, betyr det ikke at den er særlig god.
CTR blir målt i prosent, og blir regnet ut fra klikk og eksponering. Formelen er:
Klikk/eksponering = x * 100 = CTR.
Dersom 100 personer får se annonsen din, og 100 personer klikker på den har du en CTR på 100%. Hvis 2 personer klikker på den har du en CTR på 2%.
For å forsikre deg om at annonsene dine fungerer og blir klikket på, måler vi hvor gode søkeord og annonser er. Vi kan se hvilke søkeord som generer flest klikk og har høy CTR, og se at annonsene dine er forståelige og relevant ifht landingssiden. Ved å endre annonser som ikke genererer nok klikk, ta bort søkeord som er dårlige og legge til ekstra søkeord kan du skape en riktig god kampanje.
Du kan gjennom hele kampanjen forandre på søkeord og tekstannonser, slik at du får en best mulig kampanje.
Digital markedsføring
I denne artikkelen forklarer jeg hvordan du søkemotoroptimaliserer nettsidene dine.