Synlighet på Google handler om å lage innhold som rangerer bedre enn konkurrentene. Her er syv tips til hva du kan gjøre for å øke din synlighet på nett.
Dagens kundereiser starter som oftest med et Googlesøk. Det som dukker opp øverst på listen har en mye større sjanse til å engasjere potensielle kunder. Førsteplassen på Google gir bedrifter best synlighet, derfor er det så viktig å sette seg inn i hva som skal til for å rangere på topp.
Nettbrukere leter før de kjøper noe. Først når nettbrukerne har funnet frem til informasjonen som virker relevant begynner de å lese. Søkemotoroptimalisering (SEO) handler om å hjelpe brukere til å finne frem til ditt nettsted. SEO kan nemlig hjelpe innholdet ditt med høy rangering i søk og tiltrekke besøkende som faktisk er interessert i hva du har å si.
SEO er riktignok en jobb som aldri tar slutt, men enkel SEO behøver ikke å ta så lang tid, og det vil alltid styrke dine rangeringer og øke din synlighet på Google. I denne artikkelen lister jeg opp de 10 vanligste SEO-feilene som hindrer rangering.
1. Identifiser nøkkelordene for ditt nettsted
For å øke din synlighet på Google er det viktig at du bruker de samme ordene som din målgruppe bruker når de søker etter informasjon om temaet.
Selger du monteringsett til kjøleskap må du bruke ordene “monteringssett” og “kjøleskap”. Snakker du om “CoolKit For All” er det umulig for potensielle kunder å finne ditt produkt ved å søke.
Hvis du har vanskeligheter med å identifisere nøkkelordene for ditt nettsted bør du bruke litt tid på å bli kjent med din målgruppe. Synlighet på Google handler i bunn og grunn om å gjøre kundene dine fornøyde.
Når du vet hvem du skriver for, hva de er opptatt av og hvor de er i sin kundereise (kjøpssyklus) blir det enklere å identifisere nøkkelordene. Lag en persona som representerer din typiske kunde og skreddersy innhold basert på kundens interesser, behov og utfordringer.
Du kan også bruke Google Search Console for å sjekke hvilke søkeord Google mener at ditt nettsted handler om. Hvis du ikke bruker Google Search Console anbefaler jeg at du begynner nå, det er nødvendig for å få innsikt i din egen synlighet på Google.
For mer informasjon om hvordan du kan finne aktuelle søkeord kan du lese SEO: Hvordan finne søkeord og søkefraser.
Gratis E-bok
SEO: En komplett guide til søkemotoroptimalisering
Slik undersøker du søkeord i Search Console for økt synlighet
1. Registrer nettstedet ditt hos Google Search Console (Det er helt gratis).
2. Når nettstedet er registrert vil du komme til hovedsiden der du får opp menyvalg som “oversikt” og “ytelse” i den venstre sidemenyen. Hvis du nettopp har lagt til nettstedet kan det ta litt tid før du får tilgang til informasjonen du trenger.
3. Velg “ytelse”. Da får du opp en oversikt over hvor mange klikk sidene dine har fått, hvor mange som har fått den opp i søk også videre. Under den første grafen finner du en oversikt over hvilke søkeord siden din rangerer for. Slik kan du systematisk sjekke synlighet på alle nettstedets forskjellige nettsider.
Ved å aktivt bruke resultatene fra Google Search Console kan du bli mer synlig på Google.
Relevant artikkel: Teknisk SEO: Slik utrangerer du dine konkurrenter på internett
2. Konkurrer på lange nøkkelord (longtail-keywords)
Shorttail-keywords er korte nøkkelord med stor konkurranse. Søker du på “advokat” i Google får du opp cirka 17 millioner resultater. Hvis du ønsker å markedsføre deg som advokat er konkurransen enorm på nøkkelordet “advokat”.
Skulle du derimot lykkes og rangere høyt på dette nøkkelordet kan fluktraten likevel bli høy. Hvis jeg søker på “advokat” i Google er det ikke sikkert at jeg har behov for advokathjelp. Kanskje jeg lurer på hva en advokat egentlig jobber med – eller som i dette tilfellet: jeg vil se hvor mange treff søkeordet får.
Ønsker du å øke din synlighet på Google er det derfor smart å velge et annet nøkkelord.
Longtail-keywords er lange nøkkelord med mindre konkurranse. Det kan lønne seg å konkurrere på lengre nøkkelord både fordi “fluktraten” på ditt nettsted blir mindre (nettbrukerene finner ikke det de egentlig er ute etter og forlater ditt nettsted) og fordi det er lettere å rangere høyt på mindre populære søkeord.
“Advokathjelp i Oslo” er et lengre nøkkelord som det er lettere å markedsføre seg med som advokat.
Tips for å lage gode “longtail-keywords”:
- Prøv å tenk som din målgruppe: Hva ville jeg ha søkt på hvis jeg skulle finne ditt nettsted?
- Bruk enkle ord: Nettbrukere søker på mye enklere ord enn det man skulle tro. Kall en skje for en skje.
- Bruk geografiske ord: Nettbrukere benytter ofte geografiske ord for å finne frem til butikker, tjenester, organisasjoner eller lignende. Holder du til i Oslo kan det derfor være lurt å få dette med i beskrivelsen.
Eksempel på gode “longtail-keywords”:
- Advokathjelp i Oslo
- Møbelbutikk i Alta
- Kjøp monteringssett til kjøleskap i Moss
- Pianokurs i Stavanger
- Lær å spille piano på nett
3. Tilpass innholdet på nettstedet ditt
Fokuser på relevant og nyttig innhold. Her kan du krydre teksten med nøkkelordene du ønsker at kundene skal finne deg på (kvalitet kommer selvsagt fremfor kvantitet).
Overskrifter: Bør gi leseren (og søkemotoren) informasjon om hva teksten handler om. Bruk kun én H1-overskrift som forteller hva temaet for siden er. Bruk deretter H2 og H3-mellomtitler etter hvor viktig innholdet er.
Menyer: Bruk relevante nøkkelord i menypunktene. Selger du hundefôr bør “hundefôr” være et menypunkt.
Jo mer relevant innhold du har, jo bedre vil din synlighet bli på Google. Det å ha mye innhold om relevante nøkkelord er nemlig noe Google fanger opp som et signal på at du er en autoritet på det området. Det har en del å si for hvordan du rangerer i søk.
4. Gode artikler gir god synlighet
Innholdsmarkedsføring (content marketing) går ut på å levere nyttig og verdifullt innhold til kunden. Den enkleste måten å gjøre dette på er ved å jevnlig publisere gode artikler.
- Skriv om temaer som er relevant for din målgruppe. Da bygger du opp en innholdsbase med mange artikler som kan indekseres og søkes opp. Slikt blir det økt synlighet av.
- Pass på at du alltid bruker relevante nøkkelord i tittel, overskrifter og URL.
5. Tilpass bildene for søkemotorene
Ønsker du mer synlighet på Google er det ikke bare tekstene dine som bør være gode og inneholde nøkkelordene dine. Du bør også jobbe aktivt med bildeoptimalisering.
Når det kommer til bilder, er det to ting du skal huske på:
- Gi alltid bildene nytt navn: Bruk relevante nøkkelord eller artikkelens tittel som bildenavn. Det gjør ingenting om bildenavnet blir litt langt.
- God bildebeskrivelse og alternativ bildetekst: Bruk litt tid på å skrive en god “alt tekst” med nøkkelordene du ønsker å synes på.
Relevant artikkel: Googles Algoritmer: Hva er Core Web Vitals?
6. Gode hjemmesider har bedre synlighet på Google
Skal du bli god på søkemotoroptimalisering må du ha et godt nettsted. Den tekniske kvaliteten på nettstedet ditt må være tilpasset for at søkemotorene skal få indeksert innholdet. I tillegg må nettstedet ditt få besøkende til å bli værende på sidene og utforske det som finnes av innhold.
Det hjelper ikke å ha tusenvis av besøkende om alle flykter fra nettstedet ditt etter noen får strakser. Dette oppdages av Google og vil hemme din synlighet i søkemotorene. Derfor er det viktig å tenke på strukturen på hjemmesiden og kvaliteten på alt innholdet som legges ut. Alt må utformes for best brukervennlighet og størst mulig engasjement.
Jo bedre brukerne trives på nettstedet ditt, jo mer vil du belønnes med synlighet på Google.
Usikker på om søkemotorene får indeksert innholdet ditt?
Den enkleste måten å undersøke dette på er å kopiere deler av teksten på ditt nettsted og lime det inn i søkefeltet hos Google. Da bør ditt nettsted dukke opp. Du kan også bruke Google Search Console for å få større innsikt.
Les også: Tre vanlige årsaker til at Google ikke indekserer ditt nettsted
7. Jobb med synlighet på andre plattformer
Ved å skaffe såkalte “backlinks” fra pålitelige sider kan du øke din synlighet på Google. En backlink er rett og slett en lenke som leder fra et annet nettsted til ditt nettsted.
Det kan være utfordrende å få til dette, men har du et godt nettsted med godt innhold er dette enklere å få til. Du kan også få eksterne linker ved å gjesteblogge, linke til relevante blogger og oppfordre dem til å gjøre det samme eller ved å delta aktivt på sosiale medier.
Digital markedsføring
Hvis du enda ikke er tilstede på sosiale medier (eller bare er halvhjertet tilstede) kan en innsats på dette feltet bidra til å øke din synlighet på Google.
Ved å bruke sosiale medier til markedsføring kan du både øke trafikken til ditt nettsted og rangere høyere i søk. Bruk av sosiale medier til promotering av innholdsmarkedsføring er viktig for SEO. Det har ikke nødvendigvis så mye å si for Google, men indirekte skaper det blest om bedriftens markedsaktiviteter.
Digital synlighet handler ikke om å skrike høyest
Du må gjøre deg fortjent til synlighet på Google. Fortidens markedsstrategier funker ikke lenger. Du må sette kundenes interesser i fokus og jobbe for å tilfredsstille disse på alle områder. Ingen er interessert i en bedrift som bare har det i kjeften, men ikke leverer varene.
Google har selv gått ut og sagt det gjentatt ganger de siste årene, at de kun er ute etter å promotere det beste innholdet som finnes på internett. Husk at også Google leverer en tjeneste, også Google er avhengig av fornøyde brukere for å opprettholde sin posisjon som internetts ledende søkemotor.
Derfor vier de kun oppmerksomhet til nettsider av ypperste kvalitet, noe de blir flinkere og flinkere til å gjenkjenne. Den sikreste veien til økt synlighet på internett er med andre ord å sørge for at bedriften din leverer høy kvalitet på alle digitiale flater.
Relevant artikkel: Chat GPT 4 for SEO: Avanserte taktikker for SEO-spesialister