Googles algoritmer oppdateres stadig og påvirker hvilke SEO-faktorer som har størst betydning for dine rangeringer. La oss se på hva som har skjedd de siste årene.
Denne artikkelen tar for seg fem av de viktigste oppdateringene i Googles algoritmer over de siste årene og hvilke konsekvenser det har for ditt nettsted, rangeringer og SEO.
Les også: SEO: En komplett guide til søkemotoroptimalisering
Hva er de viktigste oppdateringene av Googles algoritmer?
Hvis din bedrift har satt seg som mål å skaffe mer kundetrafikk på internett, er dette en artikkel du ikke vil gå glipp av. Du er nemlig nødt til å ta hensyn til forandringene i Googles algoritmer for å rangere godt. Dette er det viktigste som har skjedd siden 2018:
1. E-A-T (2018)
Med innføringen av E-A-T (Ekspertise, Autoritet og Troverdighet) forsøkte Google å forbedre sin vurdering av kvaliteten på innhold på nettsteder. Kort sagt, vil E-A-T si at Googles algoritmer rangerer kilder med høy kvalitet og troverdighet over mindre pålitelige kilder.
2. Mobile-first Indexing (2018)
Siden 2018 har Google gradvis gått over til mobile-first indeksering. Det vil si at de først vurderer den mobile versjonen av et nettsted når de indekserer og rangerer sider. Du må med andre ord rette fokus mot responsivt design og mobil SEO for at innholdet ditt skal rangere godt, uansett hvilken plattform det er snakk om.
3. BERT (2019)
BERT står for Bidirectional Encoder Representations from Transformers og er en avansert maskinlæringsmodell som forbedrer forståelsen av naturlig språk i søk. Denne oppdateringen hjalp Google med å forstå konteksten og nyansene i søkeforespørsler, noe som førte til mer relevante søkeresultater. Det betød også at det ble vanskeligere å slippe unna med tynt innhold og keyword stuffing for innholdsprodusenter.
4. Passage Ranking (2020)
Google lanserte Passage Ranking for å forbedre indekseringen av lange og detaljerte nettsider. Med denne oppdateringen er Google i stand til å identifisere og rangere individuelle avsnitt i stedet for bare hele sider. Dette fører til mer presise og relevante søkeresultater for brukerne.
5. Core Web Vitals (2021)
I 2021 introduserte Google Core Web Vitals som var ment å forbedre Googles algoritmer med tanke på brukeropplevelse. Blant annet ble det rettet større fokus mot lastehastighet, interaktivitet og visuell stabilitet. Nettsteder som scorer høyt på disse metrikkene rangerte høyere i søkeresultatene etter innføring av Core Web Vitals.
Og da har vi kommet til dagens hovedtema, som er hvorfor Google lanserte Core Web Vitals, og hvordan det påvirker måten du bør jobbe med SEO.
Relevant artikkel: SEO-tips: De 10 vanligste SEO-feilene som hindrer rangering
Hva er Core Web Vitals?
Enkelt forklart er Core Web Vitals et samlebegrep for tre måleparametre som sier noe om hvor god brukeropplevelsen på en nettside er.
De tre parametrene er:
- Lastetid (Largest Contentful Paint (LCP))
- Interaksjon (First Input Delay (FID))
- Visuell stabilitet (Cumulative Layout Shift (CLS))
Du kan se en analyse av hvordan din nettside scorer ved å klikke deg inn på Core Web Vitals Report fra Google Search Console.
Hvorfor skal du bry deg med å optimalisere for Core Web Vitals?
For å forstå hvorfor du skal bry deg med å prioritere CWV i din SEO-strategi, er det viktig å forstå hvordan disse parametrene vil påvirke søkeresultatene.
I denne artikkelen vil jeg derfor fokusere på disse faktorene:
- Det vi vet om Core Web Vitals påvirkning på søkeresultater
- Hvordan SEO-eksperter tror dette vil påvirke synlighet
- Hvordan du kan forberede nettsiden din på endringene i Googles algoritmer
Gratis E-bok
SEO: En komplett guide til søkemotoroptimalisering
Det vi vet om Core Web Vitals påvirkning på søkeresultater
Om du ikke har lest kunngjøringene om endringene i Google algoritmer kan jeg informere om at du kan se ditt forbedringspotensiale i Google Search Console. Her får du informasjon om lastetid, interaksjon og visuell stabilitet på nettsiden din.
Selv om Google har fokusert på brukeropplevelsen i flere år, pusher de nå på for at folk skal ta grep og forbedre nettsidene sine. Nå ligger synlighet i potten, og det er noe de fleste er avhengige av for å få solgt produktene sine.
I tillegg vil Google sørge for at nettsider med lav score for CWV ikke vil kvalifisere til å vises blant Hovedoppslag («Top Stories») i søkeresultatene. I den forbindelse vil de også fjerne AMP som kvalifiseringskrav.
Dette kan være svært viktig å få med seg for nettaviser og lignende nyhetskilder.
Google selv sier lite om hvor mye endringene i Googles algoritmer vil påvirke søkeresultatene.
Hvorfor kommer disse endringene i Googles algoritmer?
På sin blog Google Search Centre Blog, forklarer Google hvorfor de innfører disse endringene i sine algoritmer:
«Både interne studier og undersøkelser i bransjen viser at brukere foretrekker sider som gir en god brukeropplevelse … En god brukeropplevelse gjør at brukerne får gjort mer og kan interagere med nettsiden på en bedre måte: som kontrast til dette vil en dårlig brukeropplevelse forhindre at personen kan finne viktig informasjon på nettsiden.»
Som du kan se er det mange gode grunner til at du må prioritere Core Web Vitals i din SEO-strategi i tiden fremover.
Ikke bare vil det kunne lønne seg med tanke på synlighet, men det handler også om å gi besøkende på nettsiden en god brukeropplevelse, slik at de gjør det du vil de skal gjøre: kjøpe noe.
Hvordan SEO-eksperter tror dette vil påvirke synlighet
Det er selvsagt forskjellige meninger rundt dette. Og mange SEO-eksperter vil nok trekke litt på skuldrene og si at dette er ting du allerede burde ha kontroll på.
Andre derimot mener at dette vil ha like stor påvirkning på søkeresultatene som da Google begynte å fokusere på mobilvennlighet som måleparameter.
Og mellom disse vil du finne alle dem som sier «det kommer an på».
Om vi skal se på harde fakta skal vi huske på at sist gang Google ga oss beskjed om endringer i sine algoritmer så god tid i forveien var nettopp i forkant av at de ville begynne å fokusere på mobilvennlighet.
Den gang gjorde SEO-selskapet BrightEdge en case study i ukene etter endringene i algoritmene. Deres undersøkelser viste at det var en nedgang på 21 % av ikke-mobilvennlige URL-er på de 3 første sidene med søkeresultater sammenlignet med før oppdateringen.
Så skal vi selvsagt ikke hoppe til den konklusjonene at vi vil se en nedgang på 21 % for sider med lav Core Web Vitals-score.
Rapporten er likevel en god påminnelse for dem som har glemt hvor stor påvirkning endringen hadde den gangen.
Du kan også bruke rapporten som en pålitelig kilde for å vise interessentene i selskapet ditt hvor viktig det er å prioritere Core Web Vitals i SEO-strategien i tiden som kommer.
Hva sier Google om saken?
Gary Illyes fra Google skriver på Reddit at CWV neppe blir den viktigste faktoren som påvirker organisk trafikk, men det betyr ikke at du kan ignorere disse parametrene.
Google har også uttalt at studier viser at det er 24 % mindre sjanse for at besøkende forlater nettsider som møter minstekravene til CWV.
Det betyr at det ville vært viktig å fokusere på disse faktorene selv om Googles algoritmer ikke hadde brukt disse som parametrene for sine søkemotorresultater.
Hva sier SEO-eksperter om endringene i Googles algoritmer?
For å vise litt av bredden i hvor ulike meningene om denne oppdateringen er, har jeg samlet et par sitater fra SEO-eksperter:
Christian Alvizuris, SEO analytiker hos Disney:
“I think this update will be really big. For a lot of websites, this will mean completely changing the way their templates are coded and how their resources are rendered. […] Additionally, there could be a positive impact for non-AMP websites that are well-optimized. Showing up in Google’s Top Stories can help publishers command more SERP real estate when they may have previously struggled. […]”
Justin McKinney, ansvarlig for SEO hos Wpromote:
“I don’t think Google would be providing webmasters with a year’s notice about a change that won’t have a major impact.[…]”
Tyler Emerson som lager SEO-strategi for innhold hos Entertainment Weekly mener endringene vil ha liten til moderat påvirkning:
“Google has clarified the specific measurement points of something we have known is important for a while: how (and how quickly) our pages load. It’s helpful to know the specific benchmarks Google is using to quantify these broad terms, but it hasn’t changed much in terms of strategy – only how we measure and confirm a favorable page load.”
Som du ser, er det flere ulike meninger. Selv er jeg enig med dem som sier at dette vil kunne få stor påvirkning på søkeresultatene. Kanskje ikke like mye som da mobilvennlighet ble en stor del av vurderingen, men jeg mener at det er smart å forberede seg godt.
Det er i alle fall ikke dumt å optimalisere for de endringene vi vet kommer.
Hvordan du kan forberede nettsiden din på endringene i Googles algoritmer
Aller først vil jeg gi deg noen tips til hva som er tegn på at du bør prioritere endringer i Googles algoritmer i din SEO-strategi:
- Du risikerer å få mindre synlighet i søkeresultatene
- Dersom du er avhengig av synlighet i «hovedoppslag»
- Dersom du har mange dårlige URL-er
- Nettsiden din laster sakte
Om du ønsker å se forbedring er du også nødt til å overtale teamet som jobber med SEO om å prioritere Core Web Vitals. Det kan du gjøre ved å:
Henvise til pålitelige kilder
Ved å henvise til pålitelige case studier (som den fra BrightEdge) kan du vise den potensielle effekten av å prioritere eller nedprioritere endringene i Googles algoritmer.
Jeg vet det ofte kan være viktig å tilby interessentene konkrete tall for å få dem til å innse at det er verdt å satse på noe. Derfor bør du så langt det går holde deg unna «vi tar det som det kommer»-holdningene.
Sett delmål
Heller enn å skulle håndtere Core Web Vitals i ett stort jafs, er det smart å sette seg delmål. Da kan dere jobbe med ett delmål av gangen, og det vil være lettere å gjennomføre.
Si at dere jobber med ett delmål i 1-2 uker av gangen, avhengig av hva som må gjøres. En liste med delmål kan for eksempel se slik ut:
- Lastetid på produktsider
- Lastetid på artikler
- Interaksjon på watch pages
- Visuell stabilitet på …
Setter du delmål kan du også være sikker på at dere har en viss progresjon til en hver tid. Du kan også følge med ved hjelp av Google Search Console og andre analyseverktøy.
Relevant artikkel: Teknisk SEO: Slik utrangerer du dine konkurrenter på internett
5 konkrete tips for å forbedre Core Web Vitals-scoren på nettsiden
Før jeg gir deg de konkrete tipsene vil jeg minne om at det alltid er flere faktorer som påvirker hvilken score nettsiden din får. Her gir jeg deg tips til 5 ting du kan jobbe med for å få bedre CWV-score, men det kan også være mange andre ting på nettsidene dine som trenger å forbedres. Dette er likevel et godt sted å starte. Om du vil ha flere tips til hva du bør forbedre, kan du bruke verktøyet web.dev.
Optimaliser bildene dine
Dette er et klassisk tips: optimalisering av bilder. Å optimalisere bildene dine er kanskje det viktigste du kan gjøre for nettsidene dine. Bare ett stort bilde som ikke er optimalisert kan skade scoren din hos Googles algoritmer. Store bilder er ofte den største årsaken til at lastetiden blir lengre. Gi besøkende på nettsiden din en god opplevelse ved å få den til å laste raskt.
Det finnes mange verktøy du kan bruke for å komprimere bilder, squoosh.app er et alternativ som gir gode resultater. Du trenger ikke kjempestor bildeoppløsning for at bildet skal være skarpt på de fleste skjermer.
I tillegg kan du prøve å bruke formater som WebP. Dette er et format som gir bilder av høy kvalitet i mindre filstørrelse.
Skap visuell stabilitet ved å spesifisere plassering for bilder og andre elementer
En av de nye måleparametrene er visuell stabilitet. La meg gi deg et eksempel som viser hva dette handler om:
Du bruker mobilen for å besøke en nettside. Nettsiden ser ut til å ha lastet inn, men når du trykker på en knapp flytter innholdet plutselig på deg, og en annonse dukker opp der du har klikket.
Dette skjer ofte, og er noe av det som frustrerer brukere mest. Å optimalisere for visuell stabilitet vil ikke nødvendigvis gjøre nettsiden din raskere, men den vil oppleves raskere.
Slik visuell ustabilitet er forårsaket av bilder eller andre visuelle elementer som ikke har fått spesifisert dimensjon i CSS. Når man ikke spesifiserer dimensjoner for slike elementer har de en tendens til å hoppe litt rundt i løpet av innlastingen. Det gir inntrykk av at siden er hakkete og ustabil.
For å forbedre den visuelle stabiliteten på nettsidene dine bør du derfor spesifisere høyde og bredde for bilder i CSS. Gjør du det vil nettleseren reservere plass til bildene, selv om de bruker lengre tid på å laste inn enn teksten. Om du vil at elementet skal laste inn raskere, kan du bruke noe med lav oppløsning.
Øk hastigheten med en raskere server
Jo raskere serveren din svarer på forespørsler, jo bedre er det. Ved å gjøre serveren raskere vil du kunne forbedre mange av hastighetsparametrene på nettsidene dine. Dette vet vi er viktig for Googles algoritmer.
For å få en raskere server må du gjøre flere ting.
Den første er å oppdatere hostingplanen din. Det er ikke her du skal spare penger. Velg en som gir bra ytelse til en rimelig pris. Du må også passe på at serveren er satt opp på riktig måte, med den mest oppdaterte versjonen av PHP. Du bør også vurdere å oppgradere hardwaren dersom du tror noen av de fysiske komponentene gjør serveren tregere. I tillegg til dette bør du undersøke hvordan databasene dine jobber, og prosessene kan forbedres.
Det er også nyttig å undersøke hvordan serveren din sender resursser til klienten. Det er flere metoder du kan benytte deg av for å forbedre denne prosessen, for eksempel en link rel= preload eller en HTTP / 2 server push.
Bruk CSS for å laste innhold “above the fold” raskere
Når en nettleser skal laste inn en side, må den hente og gjengi HTML, hente og gjengi CSS, hente og gjengi JavaScript og så videre og så videre. Lastetiden avhenger av hvor mange og store elementer som skal lastes. Ofte kan ikke nettleseren laste ting i bakgrunnen mens den er opptatt med andre ting. Visse elementer blokkerer prosessen. JavaScript og CSS som hindrer gjengivelsen av andre elementer påvirker hele prosessen.
Det tar ofte lang tid å laste inn CSS, og det kan derfor ta lang tid før det dukker opp noe på skjermen. Ved å hente ut viktige elementer i designet ditt – de som dukker opp “above the fold” (øverst på siden) – fra CSS-filen og inkludere det i koden din, kan du få ting på skjermen mye raskere.
Som med visuell stabilitet vil ikke dette gjøre sidene dine raskere, men de vil oppleves raskere. Alt handler om den gode brukeropplevelsen.
Forbedre lastingen av skript fra tredjeparter
Hos mange nettsider kan elementer fra utsiden gjøre sidene tregere. Hvis du for eksempel benytter deg av annonse-skript er du kort fortalt i annonsetilbyderens hender. Du kan bare håpe at de optimaliserer annonsene sine. Om annonsene laster tregt er det kanskje på tide å se seg om etter en ny tilbyder.
Om skript fra en tredjepart laster tregt bør du vurdere om du har behov for dem. Hvilken verdi gir skriptene deg? Det kan godt hende det finnes andre tilbydere med bedre optimaliserte skript.
Om det er mulig kan du også forsøke å hoste skriptet selv. Da får du mer kontroll over innlastingsprosessen. Om du ikke kan hoste det selv, bør du prøve å få det til å laste raskere på forhånd.
Til slutt bør du sørge for at slike skript blir lastet inn til slutt. På den måten kan nettleseren laste inn siden før den henter og gjengir skript fra en tredjepart.
I artikkelen SEO: søkemotoroptimalisering av nettsidene dine, kan du lese mer om teknisk SEO. Ved å benytte deg av både on- og off-page SEO kan du forbedre scoren din hos Googles algoritmer.
Bør du prioritere Core Web Vitals?
Nå når du vet mer om hva Core Web Vitals er, og hvordan du kan jobbe med å forbedre dem, er neste spørsmål: bør du prioritere dem?
Det kan du finne ut av ved hjelp av noen få spørsmål.
Hva er utgangspunktet ditt?
Har du mange «dårlige» URL-er? Omfatter dette også dine viktigste sider?
Eller har du bare et lite knippe URL-er som kunne trengt litt forbedring?
Hvilke ressurser har du?
Som med mye annet har du gjerne begrensede ressurser å bruke på SEO. Her må du og resten av teamet ditt bestemme hva som er viktigst for din bedrift. Hvilke prioriteringer vil gi størst effekt for bedriften?
Er du en nyhetskanal?
Nyhetskanaler som får mye av trafikken sin fra karusellen med Hovedoppslag bør definitivt prioritere å optimalisere for Core Web Vitals.
Digital markedsføring
Oppsummering: hva og hvordan om endringen i Googles algoritmer
En oppsummering av artikkelen: i 2020 annonserte Google at det vil komme endringer i Google algortimer i mai 2021. Disse endringene består hovedsaklig av nye søkesignaler kalt «Core Web Vitals».
Googles algoritmer har fokusert på brukervennlighet i mange år. Nå vil de gjøre det vanskeligere å få en god plassering i søkeresultatene hvis en nettside ikke oppfyller kravene til CWV.
Eksperter på feltet er uenige om hvor stor effekt dette vil få på søkeresultatene. Jeg heller mot å tro at det vil kunne få noe av den samme effekten som da Google begynte å prioritere mobilvennlighet.
Min anbefaling er derfor å forberede seg så godt man kan, og prioritere å optimalisere for disse endringene i Googles algoritmer.
Noen av variablene som bestemmer om du bør prioritere dette på din nettside er:
- Nettsidens utgangspunkt
- Hvilke ressurser du har tilgjengelig
- Hvilken bransje du tilhører
Alt avhengig av hva slags utgangspunkt du har, kan det være en omfattende oppgave å optimalisere for Core Web Vitals. Sett derfor delmål, slik at du kan se progresjon hele veien.