Du har sikkert hørt det før: tradisjonell markedsføring blir mindre og mindre effektivt. Innholdsmarkedsføring er det som virker best nå, det handler om å gi potensielle kunder relevant og interessant innhold. På denne måten kan du styre dem mot en kjøpsbeslutning.
Innholdsmarkedsføring er en strategisk tilnærming der du fokuserer på å skape og dele verdifullt og relevant innhold for å tiltrekke og holde på en bestemt målgruppe. Målet er selvsagt å konvertere disse til å bli dine kunder.
Innholdsmarkedsføring gjennomsyrer dagens markedsføring, og er ikke noe du kan se på som en separat metodikk.
Se bare på disse eksemplene:
- Markedsføring i sosiale medier: Du er avhengig av en nøye uttenkt innholdsstrategi for at du skal se noen effekt.
- SEO: Søkemotorer belønner nettsider som jevnlig publiserer innhold av høy kvalitet.
- Inbound marketing: Innhold er nøkkelen til å skaffe inbound trafikk og leads.
- Markedsføringsstrategi: De aller fleste markedsføringsstrategier inneholder en egen del om innholdsstrategi.
Trenger du nye nettsider?
Tenk Digitalt utvikler nettsider som virker! Hensikten med et nettsted er vanligvis å motta bestillinger i en nettbutikk, eller samle kontaktdetaljer til potensielle kunder. Hva vil du at besøkende skal gjøre på ditt nettsted?
Hva er forskjellen på tradisjonell markedsføring og innholdsmarkedsføring?
Hovedforskjellen ligger i ordene “verdifull og relevant”. Tradisjonell markedsføring prøver bare å selge deg ting. Innholdsmarkedsføring handler om å gi deg som leser en verdi gjennom innholdet.
Mens tradisjonell markedsføring har handlet om å fange folks oppmerksomhet ved å skrike høyest, har innholdsmarkedsføring skiftet fokuset over på den potensielle kunden.
Faktorer som skiller innholdsmarkedsføring fra tradisjonell markedsføring:
- Innholdsmarkedsføring benytter seg av andre formater enn tradisjonell reklame. Eksempler på dette er artikler, video, infografikk.
- Det er en langsiktig strategi, ikke en kortvarig kampanje.
- Innholdet har kunden i fokus, ikke salg.
- Det handler om å fortelle gode historier
Nå kan det kanskje virke som at innholdsmarkedsføring er et helt nytt konsept, men teknikken har eksistert i over hundre år.
Et eksempel på dette er når Hasbro og Marvel samarbeidet om å lansere tegneserien om G.I. Joe på 80-tallet. Figurene fantes allerede, men Hasbro ønsket å gi dem en bakgrunnshistorie. I løpet av få måneder eide rundt 20 % av målgruppen deres to eller flere G.I. Joe leker. Og da hadde de foreløpig bare skrevet 2 historier.
Poenget med innholdsmarkedsføring er at du heller enn å skrike “kjøp nå”, forteller en god historie. Si at du driver en brillebutikk: heller enn å kjøpe masse annonser har du skrevet en artikkel om hvordan kunden kan finne en brillefasong som passer deres ansiktsform. Det er verdi for kunden!
Selv om det kan virke litt baklengs å ikke skulle gi potensielle kunder noen direkte salgsargumenter, vil innholdsmarkedsføring over tid gi deg bedre resultater. Så lenge du holder deg til strategien.
For du må ha en langsiktig strategi og du må være tålmodig. Innholdsmarkedsføring gir ikke resultater over natta, men om du jobber målrettet med innholdet og sørger for god SEO, vil resultatene vise seg.
Innholdsmarkedsføring v inbound marketing
Hvis du allerede kjenner litt til digital markedsføring vil du kanskje nå stille spørsmålet: er ikke inbound marketing og innholdsmarkedsføring det samme?
Det er lett bli forvirret siden disse to teknikkene kan minne om hverandre, men det er faktisk to ulike markedsføringsmetodikker.
For å prøve å forklare det enklest mulig så kan innholdsmarkedsføring være både inbound og outbound. Inbound marketing inkluderer dessuten flere aspekter, som: e-postmarkedsføring, webdesign, automasjon og analyse. Du kan lese mer om inbound marketing i artikkelen Hvorfor du bør ta i bruk inbound marketing.
Årsakene til at du bør bruke innholdsmarkedsføring:
- Økt salg
- Kostnadsbesparende
- Bedre kunder som er mer lojale
Dersom du ikke selv har sett resultatene innholdsmarkedsføring kan gi, forstår jeg at du kanskje tenker at det er mye jobb for ingenting. Da trenger du kanskje en konkret grunn til å ta det i bruk.
Den grunnen skal jeg gi deg nå: kundene dine bryr seg ikke om deg og ditt produkt. Det kundene dine bryr seg om er seg selv, sine problemer, egne ønsker og behov.
Ved å tilby besøkende og potensielle kunder verdifullt innhold kan du fange oppmerksomheten deres. Med en innholdsstrategi vil du også gi prospekter og kunder nyttig informasjon om de ulike produktene du selger.
Vet de hva de får, er det også mer sannsynlig at de handler hos deg.

Økt salg
For å øke salget med innholdsmarkedsføring er det viktig at du søkemotoroptimaliserer innholdet ditt.
Det skal du gjøre for at potensielle kunder skal finne innholdet ditt når de googler noe som er relevant for deg og dine produkter. Dette er viktig fordi 81 % av forbrukere leter etter informasjon på nett før de gjør et kjøp.
Det er også viktig at du produserer innhold for de ulike fasene av kjøpstrakten.
De ulike fasene i kjøpstrakten er:
- Oppdagelse
- Vurdering
- Beslutning
Kort fortalt kan du si at innholdet som hører til de ulike fasene av kjøpstrakten kan deles opp slik:
- Innholdet hjelper folk med å identifisere årsaken til et problem.
- Innholdet hjelper folk med å finne en løsning.
- Innholdet hjelper folk til å forstå at du har den beste løsningen.
La oss igjen bruke en optiker som eksempel:
Det er ikke sikkert brukeren nødvendigvis tenker eller vet at han trenger briller. Men kanskje googler han noe om øyehelse eller hvorfor han bli sliten i øynene av å jobbe ved pc.
Har du innhold som omhandler dette vil han kunne finne dem når han søker på disse problemstillingene.
For å hjelpe folk med å finne årsaken til problemet kan du for eksempel skrive en artikkel om “Derfor blir du sliten i øynene når du jobber ved pc-en”.
Dette er et eksempel på en artikkel som passer for dem som er høyt oppe i kjøpstrakten. Du hjelper dem med å identifisere ulike problemer.
For neste trinn i kjøpstrakten, der du skal gi leseren løsninger på ulike problemstillinger kan du skrive en artikkel med tittel “Databriller gjør arbeidsdagen lettere”.
Denne artiklene vil gi leseren mer nyttig informasjon og løsninger.
I neste steg av kjøpstrakten skal du overbevise den potensielle kunden om at du har den beste løsningen.
Her bør du finne fram til “bonusmateriale”. Et eksempel på dette kan være en artikkel med overskriften “Finn riktig brille for ditt ansikt”.

Her viser du at du i tillegg til å hjelpe dem med det tekniske ved brillene, også har gode produktkunnskaper og kan hjelpe dem med å finne frem til riktig innfatning.
I tillegg til artikler kan du dele video og bilder i sosiale medier.
Skill deg ut fra mengden
Ved å gi kundene nyttig informasjon før, under og etter et kjøp vil du kunne skille deg ut i mylderet av reklame.
Kort fortalt tilbyr du informasjonen kunden din søker på et sølvfat, men de skal selv komme til konklusjonen om at de skal gjennomføre et kjøp.
Kostnadsbesparende
Ved å lage og dele innhold som gjør at forbrukerne finner deg når de gjennomfører et søk gjør at du kan spare penger på annonser. Dette gjelder både i søkemotorer og på sosiale medier.
Ved å bruke innholdsmarkedsføring vil du kunne nå ut til mange potensielle kunder du ikke ville nådd ut til på andre måter. Tilbyr du nyttig innhold kan du komme høyt opp på rangeringen i søkemotorene, og slik får du økt rekkevidde for budskapet ditt.
Er innholdet du deler i sosiale medier interessant nok vil det engasjere dem som leser det, og du får hjelp av algoritmene når de kommenterer eller liker innlegget ditt. Slik spres innholdet ditt til enda flere.
Bygger du opp et arkiv med innhold som holder seg relevant, såkalt “evergreen” innhold, vil dette kunne hjelpe potensielle kunder med å ta en kjøpsbeslutning. Jo flere artikler du har, jo mer kan de lære om produktene og tjenestene dine.
Siden du gjerne trenger mye innhold, og mange bruker lang tid på å ta en kjøpsbeslutning er innholdsmarkedsføring en langsiktig strategi. Ved å lage innhold tiltenkt ulike faser i kjøpstrakten hjelper det deg med å skaffe kvalifiserte leads.
SEO og innholdsmarkedsføring
Har du gjort god SEO på innholdet ditt, vil bedriften din dukke opp i søkemotoren når potensielle kunder søker etter løsninger for sine problemer.
Jo mer innhold du har om et tema, jo bedre er det også med tanke på SEO. Søkemotorene vil rangere sider med mye innhold om det samme temaet høyere i resultatene sine.
Slik vil du kunne få mer trafikk til nettsidene dine, du øker bevisstheten rundt merkevaren din, og du vil kunne kvalifisere flere leads.
Du kan lære mer om SEO i SEO: Søkemotoroptimalisering av nettsidene dine.
Du får bedre og mer lojale kunder
Ved å gi kundene dine nyttig innhold vil du gjøre dem mer lojale til din merkevare.
Etter å ha lest en, tre eller fem artikler, sett videoinnholdet ditt på sosiale medier, og fått tilsendt en e-bok på e-post, har den besøkende allerede fått et forhold til bedriften din.
Når denne besøkende er klar for å gjøre et kjøp, vil merkevaren din ligge fremst i minnet deres.
Det gjør det mer sannsynlig at de handler hos akkurat deg.
Ved å også gi dem verdifullt innhold i etterkant av et kjøp, vil du binde dem tettere til deg, og dette skaper mer lojale kunder. Om du hele tiden gir dem nytt, interessant innhold vil de for det første huske deg neste gang de trenger en løsning som du selger. For det andre er det mer sannsynlig at de også vil komme tilbake for å kjøpe mer, eller prøve andre produkter fra deg.
Innholdskalender
Last ned en gratis mal til innholdskalender for 2023. Innholdskalenderen hjelper deg med å holde oversikt over hvilke markedsføringsaktiviteter du skal gjennomføre i sosiale medier.
Innholdsmarkedsføring engasjerer målgruppen
Innholdsmarkedsføring kan engasjere målgruppen din på en slik måte at de er villige til å bruke tid på innholdet ditt. Kanskje får du dem til og med til å se fram til det neste innlegget du deler.
I tillegg deler de gjerne innholdet ditt videre til venner og bekjente, enten ved å dele det i sosiale medier, eller i en melding til noen de tror vil like innholdet.
Fordi disse kundene ofte blir ambassadører for bedriften din kan vi si at de er “bedre” kunder for deg. Det at de sprer innholdet ditt, kommenterer og kanskje til og med legger igjen en tilbakemelding på produktet vil gi positive ringvirkninger.
En god innholdsstrategi kan til og med skape et community rundt bedriften din. De mest engasjerte og lojale kundene dine vil kunne samles i et community, enten i form av en lukket Facebookgruppe eller i en medlemsportal på nettsiden din.
Slike medlemmer vil gjerne være de beste ambassadørene, og for å gjøre dem enda mer lojale kan det være lurt å gi dem eksklusivt innhold som styrker forholdet ytterligere.
Eksempler på god innholdsmarkedsføring
Er du i tvil om hvordan du kan gjennomføre en innholdsstrategi? Husk at innholdsmarkedsføring kan ha mange ulike former. Du må sørge for at innholdet ditt passer deg og din merkevare, og at dere klarer å gjennomføre over tid.
For å vise spennet i innholdsmarkedsføring har jeg tatt med disse eksemplene:
Coca-Cola
Et godt eksempel på god innholdsmarkedsføring er Coca-Colas “Share a Coke”-kampanje. Coca-Cola ga Cola-drikkere verden over muligheten til å tilpasse flasken med navn.

Hva slags verdi tilførte dette målgruppen? Jo, de fikk personlig tilpasset innhold i form av at man kunne finne navnet sitt på flasken. Da var det plutselig ikke hvilken som helst Cola-flaske du og jeg holdt i hånden, det var vår helt egne flaske.
Og kanskje aller viktigst: alle snakket om det. Folk delte det i sosiale medier, og prøvde å finne flasker med navnet til venner, familie og kjærester.
John Deere
Kanskje verdens første eksempel på innholdsmarkedsføring er det faktisk John Deere som står bak: i 1895 lanserte de magasinet The Furrow som skulle hjelpe deres kunder med spørsmål de måtte ha.

I årene som har gått siden den gang har magasinet utviklet seg, men hovedfokuset er å fortelle gode historier.
Og, hvis du kjenner noen som har et John Deere produkt har du kanskje også lagt merke til hvor lojale de er til det merket?
Blendtec
Den 30. oktober 2006 publiserte Blendtec sin første “Will it blend?”-video på YouTube. I denne videoen putter de 50 klinkekuler i en Blendtec blender og stiller spørsmålet “will it blend?”
Det tok ikke lang tid før denne videoen, og deres senere videoer, ble spredd over hele Internett.
Blendere er kanskje ikke så interessante i seg selv, men de blir mer interessante når du putter rare ting i dem.
Og kanskje aller viktigst: potensielle kunder forstår hvor sterk blenderen er. Uten at de noen gang trenger å bruke “vår blender har en kraftig motor […]” eller lignende salgsargumenter.
Disse videoene fanger folks oppmerksomhet, samtidig som de holder på den over tid. Når det kommer en ny video vil folk stille seg selv spørsmålet om blenderen klarer å knuse dette nye objektet, og klikke seg inn på den.
Selskapet sier selv at disse videoene har økt salget deres, og gjort forbrukerne mer oppmerksomme på merkevaren.
Alle eksemplene over handler om vidt forskjellige merkevarer med ulike målgrupper. Likevel viser de godt hvilken effekt innholdsmarkedsføring kan ha.
Digital markedsføring
Ta med deg denne kunnskapen om innholdsmarkedsføring videre:
Hvis det er 5 ting du skal huske på etter å ha lest denne artikkelen, så er det dette:
- Fortell sterke historier
- Vær åpen og ærlig
- Husk å gjøre personlige tilpasninger der det er mulig
- Kvalitet over kvantitet – men, klarer du å lage mye kvalitetsstoff bør du gjøre det
- Bruk visuelle virkemidler der du kan