Skap en innholdsstrategi som gir resultater - Tenk Digitalt
illustrasjon til artikkel om innholdsstrategi

Skap en innholdsstrategi som gir resultater

Tenk Digitalts innholdsstrategi er enkel. Vi skriver blogginnlegg om relevante temaer og bruker nøkkelord folk søker etter på Google. Vi sender ut nyhetsbrev og poster på Facebook for å pleie leads. Vi bygger merkevarelojalitet ved å dele informasjon og gjør-det-selv guider på nettsidene våre.

Dette fungerer for oss. Vi har jevne besøkstall på nettsidene våre, og får flere forespørsler om oppdrag enn det vi kan ta på oss.

Du kan selvsagt velge å kopiere noen andre sin innholdsstrategi, det er mange nok å velge mellom på nett. Men jeg anbefaler det ikke. Din innholdsstrategi må være tilpasset din bedrift.

Derfor har jeg laget denne guiden for å hjelpe deg på veien til en effektiv innholdsstrategi.

Hva er en innholdsstrategi?

En innholdsstrategi fokuserer på målene og planene dine for innholdet ditt. Innholdsstrategien svarer på spørsmål som hvorfor og hvordan du skal skape innhold, hvem innholdet lages for, og hvordan du skal bruke innholdet til å markedsføre bedriften din.

Hva er forskjellen på en innholdsstrategi og innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er prosessen med å skape, redigere og promotere innhold for markedsføringsformål. Selve innholdet kan være en artikkel, video eller produktinformasjon, eller alt annet som hjelper deg med å tiltrekke deg, pleie, og holde på kunder.

Innholdsmarkedsføring er altså å gjennomføre ulike taktikker som fremmer innholdsstrategien din.

Hvis du lager et Venn-diagram for innholdsstrategi og innholdsmarkedsføring blir det enda mer forvirrende: Feltet der sirklene møtes er nemlig din strategi for innholdsmarkedsføring.

Din strategi for innholdsmarkedsføring tar hånd om planleggingen og organiseringen av dine innholdsmarkedsføringsaktiviteter. Den skal definere stemmen og stilen til din merkevare, idéer til innhold, en innholdskalender, klare målsettinger og måter å måle resultatene etc.

Hvorfor er det viktig å ha en innholdsstrategi?

Det er viktig å ha en innholdsstrategi for å sikre at alt innhold du skaper har en funksjon. Det forhindrer at du skaper innhold bare for å skape innhold, og å kaste bort tid og penger på innhold som ikke gjør noe for bedriften din.

En innholdsstrategi hjelper deg også med å skape innhold for den riktige målgruppen, i riktig format, i riktig kanal.

Hvordan du skaper en innholdsstrategi

Å lage en innholdsstrategi kan være en ganske krevende prosess, men en kort liste med spørsmål som vil gjøre prosessen enklere.

Hensikten med spørsmålene er å hjelpe deg med å lage en grunnleggende innholdsstrategi:

  • Hvem lager du innhold for?
  • Hvorfor lager du innhold?
  • Hva slags innhold skal du lage?
  • Hvor skal du publisere innholdet?
  • Hvordan skal du lage innholdet?

Vi skal nå gå litt nærmere inn på hvert av de fem spørsmålene:

Spørsmål 1: Hvem lager du innhold for?

Å beskrive hvem du prøver å nå med innholdet ditt er det første og mest avgjørende skrittet. Svaret på dette spørsmålet vil veilede deg når du skal lage innhold, og vil hjelpe deg med å holde deg på riktig spor.

Hvis du har gjort markedsundersøkelser og opprettet personas for dine drømmekunder, bør dette være enkelt. Da har du allerede en god idé om hvem du prøver å nå.

Eksempel på målgruppe

For eksempel, hvis du selger treningsklær av høy kvalitet, som kommer i et større utvalg størrelser enn hos andre merker, kan en av dine personas kanskje være:

Kvinner i alderen 25-30 som er opptatt av trening og helse. De har stabil inntekt og er villig til å betale for kvalitet. De har vært frustrete over manglende utvalg i norske butikker, og har søkt på nett etter treningsklær i riktig størrelse.

Hvis du ikke vet så mye om hvem du målretter mot, kan du gjerne gjøre innholdet litt mer universelt.

For eksempel, som et firma som designer nettsider og leverer tjenester innen markedsføring, vil noe slikt være fornuftig for oss:

Folk som ønsker å drive mer trafikk til nettstedet sitt, og å konvertere flere kunder.

Det er veldig forenklet, men det er nok til å hjelpe oss med å unngå å lage innhold som ikke fører til noe.

Ta for eksempel emner som «omvendt bildesøk» eller «opprette Facebook-konto». På overflaten kan man jo si at disse to søkene har noe med henholdsvis SEO og sosiale medier å gjøre. Men i realiteten vil nok ikke det å lage innhold om disse temaene skaffe oss noen nye kunder. De som søker etter hjelp til å opprette en Facebook-konto vil ha nettopp det, og de som søker på «omvendt bildesøk» er mest sannsynlig bare ute etter å finne ut opphavet til et bilde. Kanskje har de for eksempel blitt forsøkt svindlet. Sannsynligvis har de ikke noen nettside og bedrift å markedsføre.

En innholdsstrategi vil hjelpe deg med å unngå lignende problemstillinger.

Guide: En digital strategi som virker!

Last ned vår praktiske guide til hvordan du kan utvikle en digital kommunikasjonsstrategi for din virksomhet. Guiden tar deg gjennom vår fem-stegs prosess for å nå ut til din målgruppe. 

Spørsmål 2: Hvorfor lager du innhold?

Alt innhold du lager bør oppfylle en hensikt.

Grovt sett er det fire hensikter:

  • Øke merkevarebevisstheten og introduser merkevaren din for potensielle kunder.
  • Skape interesse og et behov ved å lære potensielle kunder mer om deres problemer og hvordan ditt produkt eller tjeneste kan løse problemene for dem.
  • Skape interesse og lokke folk til å kjøpe ved å fortelle potensielle kunder om produktet eller tjenesten din og hvorfor det er den beste løsningen for dem.
  • Beholde kunder og bygge merkevarelojalitet ved å lære kundene hvordan de kan få mest mulig ut av produktet eller tjenesten, og tydelig vise produktets verdi.

Hvis du er kjent med markedsføringstrakten, vil du legge merke til at disse fire «hensiktene» stemmer overens med de ulike stadiene i kjøpsreisen.

Det er viktig at du skaper innhold for å oppfylle alle de fire hensiktene. Det er ikke noe poeng i å ha en velkjent merkevare, dersom ingen kjøper noe fra deg. Og, selv om man alltids kan tiltrekke seg nye kunder, er det også viktig å beholde de kundene du allerede har.

Samtidig er det viktig å huske at ulike typer innhold kan tjene flere formål.

Flere av blogginnleggene våre er gode eksempler på dette i praksis. Ta for eksempel et emne som «hvordan finne søkeord og søkefraser». Dette innlegget tjener uten tvil alle stadier av markedsføringstrakten i ulik grad.

Når det er sagt, vil noe av innholdet du skaper være mer fokusert på oppfylle bare en av disse fire hensiktene.

Avhengig av hvor du er i innholdsmarkedsføringsreisen din, må du kanskje fokusere mer på ett av disse «hensiktene» enn det andre. Det er her en innholdsrevisjon kan komme godt med, men det er et tema vi kan snakke mer om på et annet tidspunkt.

Spørsmål 3: Hvor skal du publisere innhold?

Å vite hvorfor du lager innhold er en god start, men du må også vite hvor du skal publisere det for å nå kunder og potensielle kunder.

Å velge hvilke kanaler du skal bruke kan være overveldende i dagens medielandskap.

Her er en liste over noen av kanalene du kan bruke for å publisere innhold:

  • Blogg/nettside
  • YouTube
  • Sosiale nettverk
  • E-post
  • Slideshare
  • Gjesteinnlegg (dvs. på andres nettsteder)
  • Podcaster
  • Spørsmål og svar-nettsteder (f.eks. Quora)

Hvilken kanal bør du velge?

Det første du må huske på er at det er viktig å ikke låse seg til tanken om å lage innhold til alle de mulige kanalene. Det er ikke en levedyktig strategi, spesielt hvis du nettopp har startet og skal begynne å skape innhold.

For det andre må du velge hvilke kanaler du skal bruke med omhu.

I starten bør du holde deg til en eller to kanaler, og da bør du velge de kanalene som passer best for bedriften din. Hvilke kanaler du bør velge kan du finne svaret på ved å stille disse to spørsmålene:

  • Hvilke kanaler løser ditt «hvorfor»?
  • Hvor og hvordan finner kundene dine informasjon på nettet?

La oss starte med å svare på det første spørsmålet.

Enhver god innholdsstrategi innebærer å lage innhold for hvert trinn av reisen – fra merkebevissthet til å beholde kunder og bygge merkevarelojalitet – men ikke alle markedsføringskanaler er egnet for å løse alle problemer.

For eksempel er det ingen nytte å sende et nyhetsbrev på e-post for å bygge merkevarebevissthet. De som ikke kjenner til merkevaren din abonnerer jo ikke på nyhetsbrevet ditt. På samme måte er det neppe sannsynlig at podcaster hjelper deg med å beholde kunder og bygge merkevarelojalitet.

Du må enten velge én kanal som passer til å publisere innhold for alle stadier av kundereisen eller velge å bruke flere komplementære kanaler.

For å bruke eksempelet fra tidligere i teksten: en bedrift som selger treningsklær bør kanskje velge å bruke Instagram for å markedsføre seg (dersom det gjør at man når riktig målgruppe), og nyhetsbrev for å bygge merkevarelojalitet.

Hvordan vet du hvilke to kanaler du skal velge?

Det er her det andre spørsmålet kommer godt med:

Hvor og hvordan finner kundene dine informasjon på nettet?

Markedsundersøkelsen din burde ha avdekket svaret på dette spørsmålet, men hvis du ikke er sikker, bør du vurdere å spørre kundene dine direkte. Alternativt, hvis du vurderer bloggen/nettstedet eller YouTube-kanalen din som et av markedsføringsmediene dine, kan du bruke et verktøy for å undersøke om folk søker etter emner relatert til virksomheten din.

For eksempel ser vi tusenvis av mennesker som søker etter SEO-relaterte emner hver måned på Google og YouTube.

Dette forteller oss at det er fornuftig for oss å publisere innhold på disse kanalene.

Vi vet også at vi kan bruke sosiale medier og e-postmarkedsføring for å pleie og beholde kunder, så vi deler også innhold i disse kanalene.

Trenger du nye nettsider?

Tenk Digitalt utvikler nettsider som virker! Hensikten med et nettsted er vanligvis å motta bestillinger i en nettbutikk, eller samle kontaktdetaljer til potensielle kunder. Hva vil du at besøkende skal gjøre på ditt nettsted?

Spørsmål 4. Hvilken type innhold vil du lage?

Hvis du planlegger å publisere innhold på YouTube, er det ganske åpenbart at du vil publisere videoer fordi det er den eneste typen innhold du kan publisere. Men for mange andre markedsføringskanaler er det flere muligheter å velge mellom.

Ta for eksempel nettstedet ditt. Det finnes mange typer innhold du kan publisere, inkludert:

  • Blogginnlegg
  • Landingssider
  • Nyheter
  • Interaktive verktøy
  • Videokurs

Det er få forunt å ha ubegrensede ressurser for å lage innhold, så det er verdt å vurdere hvilke innholdstyper du vil fokusere på.

På nettstedet vårt fokuserer vi for eksempel hovedsakelig på å dele disse typene innhold:

I skrivende stund har vi omtrent 115 blogginnlegg, 8 nedlastbare guider og maler, og en liste med verktøy som vi bruker når vi vurderer hvor gode dine nettsider er. De er nyttige for å selv få en innsikt i hvordan nettstedet ditt ligger an.

Innholdet vårt er spesielt egnet for å vekke interessen hos folk og å pleie leads.

Når det kommer til denne delen av innholdsstrategien din er det om å gjøre å ikke overtenke. Du må tenke på hva slags innhold du har mulighet til å lage, og samtidig tenke på at du skal lage innhold som er relevant for de ulike stegene i kjøpsreisen.

Det er også greit å bruke samme type innhold på tvers av flere stadier der det er fornuftig. For eksempel bruker vi blogginnlegg for alt fra å øke merkevarebevisstheten til å pleie kunder, så vi bruker den innholdstypen på tvers av alle stadier.

Spørsmål 5. Hvordan skal du lage innholdet?

Å lage en innholdsstrategi handler ikke bare om å planlegge hva du skal gjøre. Du må også vurdere hvordan du skal gjennomføre planen din.

Med andre ord, du må spørre deg selv: «hvilke ressurser vil jeg trenge?»

Du kan gruppere disse ressursene i to kategorier:

Mennesker. Hvem trenger du å ansette, og hvilken kompetanse trenger du?

Produkter og tjenester. Hvilke verktøy eller tjenester trenger du?

For eksempel, si at vi ønsket å lage blogginnhold og YouTube-videoer for en ny merkevare. Da vil vi sannsynligvis trenge disse folkene:

  • Forfatter(e) av blogginnhold
  • Manusforfatter(e)
  • Bloggredaktør
  • Videograf
  • Videoredigerer
  • Designer
  • Virtuell assistent (VA)

Vi trenger også noen få produkter og tjenester, inkludert:

  • SEMRush eller et annet verktøy for å analysere nøkkelord og nøkkelfraser
  • Yoast eller lignende for SEO-optimalisering av blogginnlegg
  • Verktøy for redigering av videoer
  • Verktøy for å redigere bilder til blogginnlegg
  • Kamera, stativ, linser, mikrofoner og annet opptaksutstyr

Digital markedsføring

Tenk Digitalt hjelper deg med å utvikle en digital kommunikasjonsstrategi, et nettsted som konverterer til nye salg eller leads og synlighet i digitale kanaler!

Noen siste tanker

Å ha en innholdsstrategi er uvurderlig for å holde innholdsarbeidet på rett spor og sikre at innholdet du lager har en hensikt. Tross alt er det veldig enkelt å gå i fellen med å lage innhold bare for innholdets skyld.

Hvis du allerede har laget innholdsstrategien din, er neste trinn å lage en innholdsmarkedsføringsstrategi og begynne å lage innhold.

Del denne artikkelen

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on email
Email
Share on whatsapp
WhatsApp
Jan Sollid Storehaug

Jan Sollid Storehaug

Daglig leder i Tenk Digitalt AS og foredragsholder. Jan har et stort engasjement for entreprenørskap og hvordan nye teknologier utfordrer oss og skaper nye muligheter. Les mer om Jans foredrag på Storehaug.no Send gjerne en epost til [email protected] eller ring 97512077 for en hyggelig prat!

Vi kan hjelpe deg med:

CTA-contact-us-new.png

Digital strategi

Tenk Digitalt kan hjelpe din bedrift å lage en praktisk plan for digital kommunikasjon og markedsføring. Vi diskuterer din digitale strategi og undersøker dine konkurrenter. Deretter kommer vi med konkrete forslag til forbedringer.

landingpage

Nettsider som virker

Har du nettsider som er godt egnet for digital markedsføring? Vi kan undersøke hvor godt nettstedet virker. Få en gratis vurdering av dine nettsider med konkrete forslag til forbedringer. Små endringer kan gi store resultater!

homepage-seo

Synlighet

Hvordan driver du trafikk til nettsidene dine? Tenk Digitalt kan lage innhold, optimalisere for søk, samt drive trafikk med sosiale medier, e-post og andre kanaler. Effektive nettsider gir mange besøk som konverteres til salg.

Jan Sollid Storehaug markedsføring i sosiale medier

Verdivurdering

Tenk Digitalt bistår gründere eller styrer som vurderer salg av sin virksomhet. Vi hjelper deg med riktig kommunikasjon mot din målgruppe. Første steg er å gjennomføre en grundig verdivurdering av din virksomhet..

Se hvordan trafikken stiger med en blogg

Finne investorer

Vi har oversikt over alle norske investorer og vet hvilke bransjer og hvilke investeringsfaser de er interessert i. Vi kan bistå ved små og store kapitalutvidelser og har deltatt i mange suksessrike norske og internasjonale emisjoner.

analysis-brainstorming-business-1571699

Aksjonærportal

Ønsker du å forbedre kommunikasjonen med dine aksjonærer? Vår aksjonærportal har BankID login for aksjonærer og styre. Løsningen kan brukes ved kapitalutvidelser og oppdaterer aksjonærregisteret med ett klikk.

Oppsummering av ukens digitale nyheter

Motta ukens mest interessante digitale nyheter direkte i innboksen helt gratis! Din e-postadresse er trygg hos oss – og du kan selvfølgelig melde deg av når som helst.

Les de siste digitale nyhetene

Vi gir deg gratis ukens viktigste digitale nyhetene fra norske nettsider som skriver om teknologi, digital markedsføring, gründerstoff, sosiale medier og søkemotorer.

Del denne artikkelen

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on whatsapp
Share on email

Ta kontakt

Tenk Digitalt hjelper deg med din digitale strategi, nettsider som konverterer til salg og økt trafikk til dine nettsider. Vi kan også bistå med verdivurdering av din bedrift og bistand til å finne nye aksjonærer. Ta kontakt i dag for en uforpliktende samtale!