All markedsføring krever god planlegging for å være effektiv. I digitale kanaler er det viktig å ha oversikt over hva, hvor og når du skal poste innhold. En markedsføringsplan vil hjelpe deg å holde oversikt over de overordnede målene, mens en innholdskalender gir deg en detaljert oversikt over alt innholdet du skal produsere og publisere.
Etter å ha laget en markedsplan for sosiale medier, er det derfor viktig å lage en mer detaljert plan for hva slags innhold du skal lage.
Planlegging av innhold er også viktig for å sørge for at du poster innhold regelmessig. Selv om det i flere kanaler er algoritmene som bestemmer hvem som ser hva, er det viktig å opprettholde en fast publiseringsplan. Dette kan øke sjansene for at algoritmen vil vise brukerne akkurat ditt innhold.
Dette vil hjelpe deg med å trekke besøkende og bli mer synlig.
Det er her innholdskalenderen kommer inn i bildet.
Hvorfor bør du lage en innholdskalender?
Noen gode grunner til å planlegge markedsføringsinnholdet ditt er at du da kan få oversikt over:
- Hva slags research du må gjøre.
- Hvordan du vil samle nødvendige data.
- Hvilke SEO-taktikker du skal bruke.
- Hvilke KPI-er som er viktige, og hvordan du skal måle resultatene.
- Du får en helhetlig oversikt over alt innholdet ditt for en periode frem i tid.
- Hvor vil du få innholdet fra, og hvordan skal det utformes?
- Kan nettsiden din brukes til å poste det innholdet du ønsker, eller trenger den noen oppgraderinger?
Og, kanskje aller viktigst: når du først har begynt å poste innhold regelmessig, må du fortsette med det. Det er ikke noe poeng i å bruke tid på å lage en markedsplan for sosiale medier hvis du ikke klarer å gjennomføre.
En annen faktor som gjør det viktig å fortsette å poste jevnlig, er at det for følgere og potensielle kunder vil se rart ut dersom du poster mye en uke, for så å ikke poste noe igjen på en måned. Da kan du miste potensielle følgere fordi de ser at kontoen ikke er så aktiv.
Har du først begynt å poste blogginnlegg regelmessig på faste dager, vil følgerne dine bli skuffet hvis du plutselig ikke poster på de dagene du pleier. Har du først fanget noens oppmerksomhet må du holde på den. Derfor er det viktig med en plan for innholdet ditt.
En innholdskalender vil hjelpe deg å holde orden på alle planene.
Mal til innholdskalender
Innholdskalender
Last ned en gratis mal til innholdskalender for 2024. Innholdskalenderen hjelper deg med å holde oversikt over hvilke markedsføringsaktiviteter du skal gjennomføre i sosiale medier.
Dette må du inkludere i en innholdskalender
Om du har en blogg på nettsiden din vil dette i seg selv være en kilde til mange poster i sosiale medier. Men i tillegg vil du sannsynligvis skape eget innhold til de ulike kanalene. Da er det viktig å vite når innholdet skal skapes, hvor det skal publiseres og ikke minst når det skal publiseres.
Du må også vite hvem som skal ha ansvaret for at innholdet blir ferdig i tide. Når du gjør denne vurderingen vil du også kunne se om bedriften kan stå for å lage innholdet selv, eller om det er nødvendig å skaffe hjelp til dette.
I tillegg til markedsføring i sosiale medier kommer e-postmarkedsføring.
Som du skjønner, er det mye å holde styr på. Nettopp derfor er det viktig å lage en overordnet markedsføringsplan først, for så å lage en innholdskalender.
Hvor langt frem i tid bør du planlegge?
Når dette er gjort kan du gå inn på detaljnivå og lage en innholdskalender for alle markedsføringsaktiviteter i tiden fremover. Du bestemmer selvsagt selv om du vil lage en plan måned for måned, eller om du vil planlegge hele året på en gang.
Vi anbefaler likevel at du i det minste lager en grov skisse for hvordan du vil året skal se ut. Da kan du fylle inn detaljene på et senere tidspunkt. Ved å legge en langsiktig plan kan du sørge for at det er en rød tråd i all markedsføringen din.
Mal til markedsføringsplan
Markedsføringsplan
Last ned gratis mal for markedsføringsplan. Malen er et godt utgangspunkt for å lage en årsplan med alt du trenger å dekke.
Hvilket format skal du bruke?
Når du planlegger innholdet ditt må du også vurdere hvordan du skal presentere det. Ulike formater har ulike fordeler og ulemper, og noen typer innhold fungerer best i bestemte kanaler. I tillegg er det mer tidkrevende å lage podcaster og e-bøker enn en bloggartikkel. For å optimalisere tidsbruken må du derfor vite hvillket format du skal bruke til innholdet.
Aktuelle innholdsformater du må vurdere
- Bilder og infografikk
- Video
- Podcaster
- Grafer
- E-bøker
- Bloggartikler
Og, du kan selvsagt bruke det samme innholdet i ulike formater. En e-bok kan lett deles opp i flere bloggartikler, og tall fra research kan fremstilles som infografikk.
Om du trenger flere idéer til ulike innholdsformater du kan ta i bruk, har OptinMonster skrevet artikkelen 15 content formats proven to boost audience engagement.
Viktige aspekter å vurdere når du lager en innholdskalender
Når du lager en innholdskalender er det ikke nok å skrive at du skal publisere så og så mange bloggartikler, Facebookposter eller Instagramposter i uka. Hvis du bare setter et tall risikerer du å ende opp med dårlig planlagt innhold som blir produsert bare for å ha noe å poste.
Nettopp derfor inneholder vår mal for en innholdskalender for 2021 felt for å skrive inn både hva temaene for innleggene skal være, men også hva de skal oppnå.
Har du laget en markedsplan for du begynner å detaljplanlegge innholdet er du godt på vei, men her noen tips til aspekter du bør vurdere:
- Passer innholdet ditt inn med temaene du har satt deg i markedsføringsplanen?
- Har innholdet du skaper verdi for publkummet ditt?
- Er formatet tilpasset målgruppen din? Noen liker fortsatt best fysisk innhold i magasiner, mens andre vil ha interaktivt innhold.
- Er det en merkedag eller høytid som er ekstra viktig for bedriften din?
- Kan du lage et arkiv med evergreen-innhold som du kan ha som backup dersom noe skjærer seg?
- Hvilket innhold kan du bruke på nytt for å få mest mulig ut av det? Populære poster kan for eksempel oppdateres og postes på nytt, mens podcastepisoden kan danne grunnlaget for en artikkel eller e-bok.
Å planlegge innhold for en måned eller et år frem i tid kan være vanskelig. Men det er vel verdt tiden du bruker. Og husk: selv om du har lagt en plan, er det viktig at du er fleksibel.
Digital markedsføring
Husk å analysere resultatene dine
Om du analyserer resultatene dine og ser at innholdet ditt ikke hverken engasjerer følgerne dine i sosiale medier eller konverterer til salg, må du være åpen for å endre på noe.
Da er spørsmålene om innholdet ditt skaper verdi for målgruppen din og om du bruker riktig format spesielt viktige og nyttige spørsmål å stille seg.
Anbefalte artikler fra vårt bloggarkiv
14 vanlige markedsføringsmetoder du bør vite om
Hva er KPI og hvordan brukes det for å sikre bedriftens vekst?
Programvareutvikling: En guide til effektiv utvikling av programvare
Skap en innholdsstrategi som gir resultater