Det finnes mange måter å markedsføre en business på. Hvilken metode du skal velge avhenger ofte av hva du selger, men her er 16 vanlige markedsføringsmetoder som vi vet fungerer.
Du har garantert allerede brukt noen av dem selv, og du støter sannsynligvis på de fleste metodene i løpet av en vanlig dag.
Metodene blir hele tiden kopiert og tilpasset for å vinne hjertene til nye kunder.
Hver enkelt av metodene er ulike, men de fleste kan brukes i et samspill for å skape en ustoppelig vekstmaskin.
1. Digital markedsføring
Digital markedsføring er en samleterm for alle markedsføringsaktiviteter som bruker Internett for å nå ut til målgruppen.
Faktisk er flere andre markedsføringsmetoder underkategorier av digital markedsføring. Det gjelder både SEO og PPC (Pay-per-click).
Termen brukes ofte for å skille mellom denne metoden og analog markedsføring.
Eksempel
I Tenk Digitalt bruker vi flere ulike markedsføringsaktiviteter og verktøy for å dele vår ekspertise og markedsføre våre tjenester.
Om vi skrevet en ny artikkel er det naturlig å for eksempel også lage en nedlastbar guide eller en video om samme tema. Og så bruker vi ulike kanaler for å markedsføre innholdet. Alt dette er digital markedsføring.
2. Analog markedsføring
Til forskjell fra digital markedsføring er analog markedsføring (også ofte omtalt som tradisjonell markedsføring) en samleterm for alle markedsføringsaktiviteter som blir gjennomført uten å bruke Internett.
Om du publiserer en annonse i et magasin eller sender en reklamekatalog i posten er dette analog markedsføring. Selv om ordene “analog” og “tradisjonell» kan få denne typen markedsføring til å høres avleggs og utdatert ut, så har ikke annonser i magasiner og på TV forsvunnet helt enda.
Eksempel
Telia, Posten og ulike bilmerker lager fortsatt omfattende og gjennomførte reklamefilmer for TV. Kles- og kosmetikkmerker benytter seg ofte av annonser i ulike magasiner.
Av alle markedsføringsmetoder å velge mellom, er dette den jeg personlig bruker minst. Jeg har brukt den tidligere, men jeg foretrekker digital markedsføring fordi du på den måten kan måle resultatene.
Gratis E-bok
Kommunikasjonsstrategi for digital markedsføring
Last ned vår praktiske guide til hvordan du kan utvikle en digital kommunikasjonsstrategi for din virksomhet. Guiden tar deg gjennom vår fem-stegs prosess for å nå ut til din målgruppe.
3. Inbound marketing
Inbound marketing er en markedsføringsmetode som har som mål å tiltrekke seg kunder gjennom relevant og nyttig innhold.
På noen måter er det kanskje lettere å forstå hva det er hvis vi sammenligner det med outbound marketing.
Mens man med outbound marketing prøver å nå kunden med et budskap som «forstyrrer» dem i det de holder på med, ønsker man med inbound marketing å skape en situasjon der kunden oppdager bedriften mens de leter etter en løsning på et problem.
For eksempel fordi en mulig kunde søker etter noe på Google og finner en artikkel med et relevant tema på bedriftens nettside.
Eksempel
Under ser du et eksempel på hvordan inbound marketing kan foregå.
Dette er en av flere markedsføringsmetoder vi bruker selv, og har gode erfaringer med.
Les mer: Inbound marketing: Hva er det og hvordan lager du en inbound-strategi?
4. Outbound marketing
Outbound marketing er en “forstyrrende” form for markedsføring der en bedrift prøver å nå ut med et budskap til en målgruppe ved hjelp av kalde telefoner, kalde e-poster, de fleste former for annonser og så videre.
Målet er å skape oppmerksomhet rundt et produkt eller inspirere publikum til å gjennomføre en handling (for eksempel gjøre et kjøp, bli abonnement, besøke en butikk), uavhengig av mottakerens interesse i utgangspunktet.
Eksempel
Under ser du et eksempel på hvordan arbeidsflyten i outbound marketing kan være.
Dette er altså en metode som ofte krever at du tar kontakt med folk som ikke forventer å bli oppringt eller få tilsendt en e-post. Skal du gjennomføre kalde oppringinger er det ekstra viktig at du er god i salgsfaget. Å tenke over hvilke styrker og svakheter du har, samtidig som du holder målgruppen i bakhodet, kan hjelpe deg når du skal velge hvilke markedsføringsmetoder du skal bruke.
5. Innholdsmarkedsføring
Innholdsmarkedsføring handler om å skape og dele innhold for å tiltrekke seg og å holde på kunder.
Det utføres vanligvis som en form for inbound marketing, der innholdet gir en løsning på et problem som et prospekt leter etter svar på. Prospekter oppdager produktene som blir promotert og lærer mer om hvordan de brukes.
Denne metoden benyttes ofte som en lead generator. Det beste innholdet er vanligvis beskyttet og man må fylle ut et skjema med for eksempel navn, e-postadresse og lignende for å få tilgang til innholdet.
Informasjonen som samles inn blir senere brukt til annen markedsføring (inkludert outbound).
Seth Godin, som regnes som en markedsføringsguru, blir ofte sitert på at “content marketing is the only marketing left”. Av alle markedsføringsmetoder som finnes er det altså denne han regner som mest effektiv.
Eksempel
Noen populære former for innholdsmarkedsføring er:
- Artikler
- Videoer / vlogger
- Podkaster
- Webinarer
- Case studies
- E-bøker
- White papers
Les også: Content marketing: 10 tips for effektivisert innholdsmarkedsføring
6. Søkemotormarkedsføring (SEM)
Søkemotormarkedsføring er en term som brukes for å beskrive reklamebudskap som publiseres i SERPS (Search Engine Result Page). SEM kan deles inn i to kategorier: betalte resultater og organiske resultater.
Organiske resultater er sider som søkemotorer som Google finner, crawler, og indekserer i sine SERPs. Hvor høyt på resultatlista budskapet dukker opp bestemmes ikke av penger, og kan bare påvirkes gjennom innholdsmarkedsføring og SEO.
Betalte resultater er en form for PPC-annonsering. Bedrifter betaler søkemotorselskapene for å delta i en budkrig om å få den beste annonseplassen.
Eksempel
La oss si at du ønsker å rangere på den første siden av Googles SERPs for søkeordet «oppvaskmaskin» i Norge. Du har to alternativer for å få til dette: Det ene er å betale for resultater, og det andre er gjennom organiske resultater.
Et betalt resultat vil se slik ut:
Mens et organisk resultat vil se ut litt som dette:
Som du ser er de ganske like av utseende. Hovedforskjellen er at for et betalt resultat må du betale en gitt pengesum per klikk for å konkurrere om annonseplassene.
For å bli inkludert i de organiske resultatene må du lage relevant innhold som samsvarer med søkeintensjonen og bygge seg opp et nettverk av backlinks.
Les også: Chat GPT 4 for SEO: Avanserte taktikker for SEO-spesialister
Digital markedsføring
7. B2B-markedsføring
B2B-markedsføring står for business-to-business markedsføring, og refererer til markedsføring av produkter eller tjenester fra en bedrift til en annen.
Begrepet benyttes ofte for å skille mellom hvilke markedsføringsmetoder som er spesielt effektive for bedriftsrelasjoner (for eksempel kontobasert markedsføring – altså at du skreddersyr markedsføringen mot hver kunde), i motsetning til hva som er effektivt for bedrift-til-forbruker-relasjoner (B2C).
Når det kommer til B2B-markedsføring er det viktig å huske på at det ofte kan ta litt tid å få nye kunder. Det er fordi det ofte er flere som skal være med å ta beslutningen. Likevel, vi vet at dette er en av mange markedsføringsmetoder som fungerer. Der man med vanlige forbrukere kanskje får et salg fra det første nyhetsbrevet, kan det med bedrifter ofte ta flere måneder. Da er det ofte slik at noen i en lederstilling har fulgt med på nyhetsbrevet til en mulig samarbeidspartner en god stund, før de bestemmer seg for å ta kontakt.
Eksempel
Bedrifter som vil promotere seg mot andre bedrifter liker å annonsere på LinkedIn. Årsaken til dette er at brukerne bruker plattformen til jobbrelaterte formål. LinkedIn drar nytte av det (ved design) og tilbyr et utvalg av reklameprodukter.
8. B2C-markedsføring
Bedrift-til-forbruker markedsføring (business-to-consumer), refererer til markedsføring av produkter og tjenester rettet mot forbrukere.
Begrepet benyttes ofte for å skille mellom hvilke markedsføringsmetoder som er spesielt effektive for forbrukerrelasjoner (for eksempel influencermarkedsføring), i motsetning til hva som er effektivt for bedriftrelasjoner (B2B).
Eksempel
B2C markedsføring finnes overalt. Av alle mulige markedsføringsmetoder så er det nok denne som er mest brukt. Du vet selv hvor mange markedsføringsbudskap du blir utsatt for på Internett eller beveger deg utenfor husets fire vegger.
Du har kjøpt de fleste tingene du eier på grunn av B2C markedsføring. Enten har du sett et reklamebudskap og blitt overbevist om å kjøpe den tingen, eller så har noen du kjenner sett det og anbefalt tingen til deg.
La oss se for oss en ganske vanlig situasjon:
Du sitter ved pc-en og jobber med noe. Eller kanskje ser du på Netflix. Så bestemmer du deg for å sjekke e-post. Der har du fått en e-post fra favorittmerket ditt. Så du klikker på den e-posten.
Akkurat nå har favorittmerket ditt salg: 20 % avslag på varer som skal ut av sortimentet. Den e-posten leder deg rett til landingssiden for salget når du klikker på lenken i e-posten.
Og se, den jakken trenger du jo til sommeren. Et par dager senere har jakken kommet frem i posten.
Og det er historien om hvordan B2C markedsføring i løpet av få sekunder kan få deg til å kjøpe en jakke du ikke hadde tenkt på før akkurat da.
Men det er klart, ikke alle e-poster har den typen makt. Det er bare et eksempel på god merkevarebygging – det var jo en e-post fra favorittmerket ditt.
Med slike e-poster og muligheter for å shoppe online kan en merkevare kapitalisere på alle andre aktiviteter de gjennomfører og som gjør at du kjenner, liker og stoler på dem.
9. Markedsføring i sosiale medier
Markedsføring i sosiale medier betyr at man bruker sosiale medier som Facebook, Instagram eller LinkedIn til å markedsføre bedriftens produkter eller tjenester.
Målet med å bruke sosiale medier er å få et større publikum og å kommunisere og engasjere med dem. Dette øker merkevarebevisstheten, trafikken til nettsidene dine og gir på sikt flere salg.
Markedsføring i sosiale medier omfatter en blanding av ulike taktikker, inkludert å publisere innhold, svare på kommentarer og å kjøre annonser.
Mange elsker å hate annonser i sosiale medier. Og generelt tror vi selv at vi ikke klikker på så mange annonser – kanskje er du til og med sikker på at du aldri klikker på dem. Det er rett og slett ikke sant. Gjennomsnittlig klikker vi på 7 annonser på Facebook i måneden.
I eksempelet under kan du se hvordan hurtigmatkjeden Wendy’s bruker twitter som markedsføringskanal. Der vil du se at de har en ganske “rappkjeftet” tone. Selv om eksemplene under er morsomme, er det viktig at du vurderer nøye hva slags tone du skal bruke om velger du å bruke denne metoden som en av dine markedsføringsmetoder. Det er ikke alle målgrupper som vil sette pris på den slags tone.
Eksempel
For dem som har fått det med seg har Twitterkontoen til den amerikanske hurtigmatkjeden Wendy’s blitt et prima eksempel på god markedsføring i sosiale medier. Årsaken?
Det hele startet med et veldig direkte svar på det de tydeligvis anså som en ganske dum kommentar fra en kunde, og ble raskt plukket opp av andre Twitterbrukere.
De har også lagt en del energi i å “roaste” kunkurrenter, og de lar ikke noen slippe unna. Etterhvert har Wendy’s også lansert emneknaggen #NationalRoastDay
Svarene fra Wendy’s er sskarpe og morsomme i tonen, og denne typen «stemme» gjorde meldingene mer autentiske, samtidig som at de fikk konkurrentene til å høres ut som kalde og kjedelige selskaper. Her ser du hvordan Wendy’s twitterbiografi ser ut, og de holder den samme tonen der som på resten av profilen.
Etter hvert som flere begynte å følge med på hva Wendy’s publiserte, ble denne tweeten lagt ut. Det er den tredje mest retweetede tweeten i historien:
Han fikk ikke 18 millioner retweets, men Wendy’s ga ham likevel gratis kyllingnuggets i et år. Slik har de bevist ikke bare at de klarer å fange folks oppmerksomhet, men at de også holder det de lover. Det er ikke akkurat noe hurtigmatkjeder har vært veldig kjente for.
Samtidig bruker Wendy’s sosiale medier til kundeservice og å promotere bedriften:
10. Merkevarebygging
Merkevarebygging er en term som beskriver aktiviteter som promoterer et produkt eller en tjeneste på en måte som fremhever merkevaren og påvirker folks oppfatning av merkevaren.
Det er vanskelig å gi en enkel definisjon på hva som er merkevarebygging, for merkevarebygging kommer i mange ulike former. Og på mange måter kan man si at når det kommer til markedsføringsmetoder er dette en metode som er mer diskré enn mange andre former for markedsføring. Med det mener jeg at man med denne metoden ikke alltid er ute etter å dytte et spesifikt produkt på noen. Det handler mer om å få folk til å få lyst til å eie noe fra den spesifikke merkevaren.
La meg gi deg noen eksempler på sterke merkevarer, og tenk over hva du assosierer med hvert av merkene.
- Apple
- The Avengers
- Coca-Cola
Utløste disse navnene et slags bilde i tankene dine eller en assosiasjon til en bestemt person? Kanskje det fremkalte en viss følelse, et minne eller kanskje du til og med ble tørst. Det er dette merker egentlig er: kognitive og emosjonelle triggere.
Målet med merkevarebygging er å styrke effekten merker har på forbrukere og gjøre dem:
- Gjenkjennelige (og skille det fra resten) – Ellers vil du stille deg selv spørsmålet: “Er dette den gode sjokoladen jeg kjøpte forrige gang, eller var det den andre der?”
- Knytte merkevaren til en positiv opplevelse – Du har kanskje ikke prøvd produktet. Men hvis fantasien om at du konsumerer produktet gir deg en positiv følelse, så er det alt som skal til.
- Rasjonaliser kostnadene for produktet – BMW-er er ikke nødvendigvis de best bygde bilene i verden. Og de er ikke de billigste heller. Likevel sies det fortsatt at BMW er den “ultimate bilen”, nettopp på grunn av effektiv merkevarebygging.
Forbrukere er ikke de eneste mulige målene for merkevarebygging. Bedrifter kan også bruke denne typen markedsføring for å øke verdivurderingen på aksjemarkedet eller for å tiltrekke seg talenter til selskapet (employer branding).
Eksempel
Det finnes mange gode eksempler på merkevarebyggende-reklamer. Blant andre har LEGO mange gode reklamer, og mange av dem kan til og med gi voksne lyst til å kjøpe noen LEGO-sett og «bygge verden på nytt».
Bildet under er fra en av LEGOs mange kreative reklamer, som alltid er svært fargerike.
Du kan se hele reklamen på Youtube om du ønsker.
Annonsen viser faktisk ganske lite av LEGOs produkter. Likevel gjør den en god jobb med å fremheve merkevaren og forme LEGOs image.
Jeg vet ikke om du er enig med meg, men denne annonsen viser at LEGO er positive, ikke-voldelige og kognitivt stimulerende leker for alle.
Skulle jeg gått til innkjøp av et LEGO-sett spiller det nesten ikke noen rolle hva det er: De har alle de samme egenskapene til å stimulere til kreativ lek.
Og gjennom merkevarebygging klarte LEGO å få frem dette budskapet på 60 sekunder.
Merkevarebygging benyttes i samspill med andre markedsføringsmetoder. Det er fordi merkevarebygging ikke har som direkte mål å selge, det trenger du andre metoder for å gjøre.
11. Direktereklame
Direktereklame er en strategi hvor bedriften kommuniserer direkte med målgruppen i stedet for å bruke massemedier.
Det brukes ofte på grunn av at det koster mindre (sammenlignet med massemedier), muligheten til å gjøre meldingen mer personlig, og muligheten for at publikum svarer på meldingen (f.eks. gjennom et inkludert skjema).
Eksempel
Vi er alle mottakere av direkte markedsføring – og mange av oss ønsker å unngå den, for eksempel ved å klistre en lapp med «uadressert reklame nei takk» på postkassen. Det er forståelig at man ønsker å redusere antallet reklamebudskap man blir utsatt for i løpet av en dag.
Men la meg gi deg et positivt og effektivt eksempel på direktereklame: Ikeas første kataloger.
Det var slik virksomheten til Ikea startet i utgangspunktet. Ikea var litt annerledes på den tiden. De solgte ikke for det meste møbler; de solgte stort sett alt.
Dette er et eksempel på en Ikea postordrekatalog fra 1950:
Nå for tiden kan vi bare gå på Ikea-butikken og hente noe. Ingen trenger å sende oss noe. Enda bedre, vi kan se og kjøpe produktene på nett.
Tanken bak de første Ikea-katalogene som ble sendt ut i en verden uten internett og svært få TV-er, var å nå mange potensielle kunder og å gjøre det lettere å kjøpe produktene.
Og for folk som bodde i mer avsidesliggende områder i Sverige, representerte katalogene en mulighet til å få variasjon og stil levert på døren.
12. Influencermarkedsføring
Influencermarkedsføring er praksisen med å jobbe sammen med innflytelsesrike mennesker for å markedsføre merkevarer, produkter eller tjenester.
En influencer i denne forbindelse kan være hvem som helst med et betydelig nettverk, et stort antall “følgere”. Nettverket eller gruppen med følgere kan bestå av vanlige forbrukere eller mennesker med autoritet på et bestemt felt.
Påvirkningsmekanismer som utnyttes i denne typen markedsføring kan ha mange former, for eksempel: inspirasjon, tillit, og imitasjon. Influencermarkedsføring er effektiv fordi å følge andres eksempler eller råd hjelper folk til å ta valg.
Siden innflytelse er et fenomen basert på menneskelige relasjoner, fungerer influencermarkedsføring både i B2B- og B2C-situasjoner.
Ulempen med influencer-markedsføring er at det ofte kan være ganske dyrt, alt etter hvilken influencer du ønsker å samarbeide med. Det er heller ikke sikkert at den influenceren du ønsker å jobbe sammen med, ønsker å annonsere for ditt produkt. Derfor er det smart å vurdere alternative markedsføringsmetoder som også gir gode resultater, dersom du enten ikke har budsjettet til det, eller ikke får landet den avtalen du ønsker.
Eksempel
Influencermarkedsføring er spesielt effektivt når man har en relativ ung målgruppe.
Denne typen markedsføring kan for eksempel bestå av enkeltstående annonser i form av bilde eller video, eller være en del av større kampanjer.
Konkrete eksempler på slik markedsføring er når personer som Vegard Harm reklamerer for Akademiet eller Ingrid Bergtun reklamerer for Eir hudpleieprodukter.
Eksempler på influencermarkedsføring i B2B-situasjoner:
Et selskap som driver med foto- og video, kan for eksempel inngå et samarbeid med en kjent foredragsholder. Her kan bedriften for eksempel tilby å hjelpe foredragsholderen med å filme og klippe et webinar, i bytte mot at foredragsholderen snakker positivt om dem.
Her kan man for eksempel nevne gode redigeringsferdigheter, profesjonell kvalitet, rask levering eller andre ting som fremhever hvorfor noen skal velge akkurat denne bedriftens tjenester.
Gjennom en positiv omtale vil potensielle kunder lære mer om tjenestene dine.
13. E-postmarkedsføring
E-postmarkedsføring er enhver form for markedsføringsmelding som sendes e-post.
Når det er sagt, er e-postmarkedsføring ikke bare å sende e-poster. Det involverer:
- Bygge en e-postliste.
- Designe og sende e-post til abonnentlisten.
- Overvåking av resultatene.
- Redigere og tilpasse e-postlisten.
Denne typen markedsføring tjener fire hovedformål:
- Generere trafikk – Du kan kommunisere med publikum via e-poster med mål om å ta dem fra e-posten til en bestemt side, for eksempel det nyeste innholdet ditt.
- Lead nurturing – Dette inkluderer såkalte dryppkampanjer som brukes metodisk der hver e-post og berøringspunkt leder e-postabonnenter til en kjøpsmulighet. Denne prosessen “kvalifiserer” også leads til å kunne defineres som forskjellige typer abonnenter, for eksempel potensielle forretningsmuligheter og merkevarefans.
- Onboarding – Dette refererer til en sekvens av e-poster sendt gjennom “livssyklusen” til en kunde for å få dem til å oppdage og oppleve verdien av produktet og til slutt beholde dem. En vanlig bruk av e-post onboarding er gjennom en prøveperiode for et SaaS-produkt (Software as a service).
- Generere inntekter – Dette er litt som eksempelet som ble nevnt i punkt 8., da vi snakket om e-posten som fortalte om et salg der du fikk 20 % avslag på ulike varer. Merkevarer tilbyr ofte kundene et insentiv til å registrere seg for et nyhetsbrev, for eksempel 20 % rabatt på neste kjøp. Deretter vil den sende spesialtilbud til nyhetsbrevabonnenter.
Eksempel
Siden du sannsynligvis får massevis av e-poster selv og vet hvordan de kan se ut, er dette en illustrasjon av en arbeidsflyt for e-postmarkedsføring.
I denne enkle e-postkampanjen får mottakere automatisk tilsendt e-post basert på deres engasjement.
Hvis mottakerne reagerer positivt på e-postene, får de mer dyptgående opplæringsmateriell og til og med en produktdemo.
Men hvis de ikke åpner de påfølgende e-postene, får de tilsendt mindre tidkrevende undervisningsmateriell og vil til slutt bli tatt av dryppkampanjens arbeidsflyt.
Denne typen arbeidsflyt for e-postmarkedsføring kan utformes i mange av dagens e-postmarkedsføringsverktøy uten at du trenger kunnskap om koding.
Er du interessert i å vite mer har vi en egen artikkel om e-postmarkedsføring som går mer i dybden. Jeg kan nemlig fortelle deg at i tillegg til innholdsmarkedsføring, er e-postmarkedsføring for øyeblikket kanskje den mest effektive av alle markedsføringsmetoder.
14. Geriljamarkedsføring
Geriljamarkedsføring er en promoteringstaktikk som benytter seg av uventede og ukonvensjonelle interaksjoner for å fremkalle sterke følelser og oppmuntre folk til å snakke om det som skjer. Det er altså et mål i seg selv å sette i gang jungeltelegrafen.
Ting som kjennetegner geriljamarkedsføring:
- Billig å gjennomføre / lave budsjetter
- Kreativitet
- Enkle budskap som er lette å få med seg
- Benytter offentlige steder som for eksempel gatebildet eller kjøpesentre som reklamekanal.
- Skaper et sterkt og minneverdig inntrykk
Eksempel
Jeg tror dette eksemplet treffer alle punktene for geriljamarkedsføring.
Dette er et av de mange tilfellene av “IT”-filmens geriljakampanje. Selv om du ikke har hørt om den dødelige klovnen fra Stephen Kings roman, er dette så bisart og oppsiktsvekkende at det garantert vil få deg til i det minste å Google filmen.
Dessuten vedder jeg på at du ville fortalt andre om dette, eller til og med ta bilde og legge det ut på sosiale medier.
Og hvis du faktisk gikk for å se filmen vil tanken på geriljakampanjen gjøre scenen med ballongen som kommer ut av stormavløpet, gjøre filmen mye mer levende og skummel.
Når det gjelder budsjettet til denne kampanjen, er det ganske åpenbart ikke snakk om de store summene. De har måtte betale for noen ballonger, hyssing og hvit maling.
Av alle markedsføringsmetoder som finnes er dette kanskje den billigste.
Noen tanker
Med så mange ulike markedsføringsmetoder kan man lure på om du behøver alle. Kan du ikke bare bruke én markedsføringsmetode og la det være med det?
Vel, alle markedsføringsmetodene som er nevnt i artikkelen ble utviklet av en grunn.
Noen brukes til å skille seg fra konkurrenter og andre for å imøtekomme kundenes livsstil og behov.
Å kjenne til de ulike metodene som vi vet fungerer gjør arbeidet ditt litt enklere. Du trenger bare å velge hvilke metoder du skal bruke med omhu.
Husk bare å ha målgruppen din i tankene når når du velger hvilke metoder du skal benytte.
I tillegg til disse metodene finnes det flere andre markedsføringsmetoder, slik som affilate marketing, event marketing og word-of-mouth marketing.