En bedriftsblogg trekker besøkende til dine nettsider og bør inngå i din strategi for inbound marketing. De fleste søker etter informasjon før de gjennomfører et kjøp. Dette er en flott mulighet til å komme i kontakt med nye potensielle kunder! Finner de informasjon fra deg når de søker kan du ende opp med en ny kunde.
En bedriftsblogg med god informasjon kan hjelpe deg til toppen av søkeresultatene og føre til flere salg.
Selger du for eksempel pakkereiser til Syden, ønsker du å tiltrekke deg besøkende som vil reise til Syden. Skriver du reiseartikler om Syden som er optimalisert for søkemotorer kan du tiltrekke besøkende som mest sannsynlig er interessert i det du selger.
Alle bedrifter bør ha en bedriftsblogg
Blogging har fått et ufortjent dårlig rykte her til lands, og mange har et veldig ensidig bilde av blogging. Derfor vil jeg poengtere at alle kan blogge. En fagblogg med godt innhold kan som nevnt hjelpe deg med å tiltrekke besøkende og potensielle kunder.
Med en blogg har du også mye mer frihet enn i andre medier. Det er ingen restriksjoner på hvor mye plass du kan få. Det er heller ingen andre som bestemmer om de vil publisere det du har skrevet. Der du tidligere har måtte betale for annonseplass i aviser, kan du nå skrive lengre innlegg og få sagt akkurat det du vil.
Gjør du det riktig, kan bloggen fungere som en god salgskanal for deg.
Gratis E-bok
Hva er inbound marketing og hvordan lager du en inbound-strategi?
Last ned vår gratis guide Hvordan lage en inbound marketing-strategi. En inbound marketing-strategi vil hjelpe deg med å systematisere din digitale markedsføring, slik at du kan tiltrekke medlemmer av din målgruppe og konvertere dem til kunder.
Gode eksempler
Flere vellykkede bedrifter har opprettet en bedriftsblogg for å øke trafikken til nettsidene sine. Rema 1000 har for eksempel en egen database med oppskrifter. DnB er et annet eksempel på en norsk bedrift som har blogget i mange år. Opus Consulting når ut til mange nye kunder gjennom sin blogg.
I Tenk Digitalt skriver vi om entreprenørskap, digital markedsføring og webdesign på vår bedriftsblogg. Slik tiltrekker vi deg som er interessert i temaer som kan assosieres med våre tjenester.
Nå lurer du kanskje på hvordan det kan være lønnsomt å fortelle besøkende hvordan de kan gjøre alt selv?
Mange av våre besøkende velger å gjøre jobben selv – og det synes vi er flott! Vi hører ofte fra nye kunder at de har fulgt oss i lang tid og tar kontakt når de ikke lenger har tid til å gjøre alt selv, eller når de trenger hjelp til å lage en god strategi for digital markedsføring, eller de har en teknisk utfordring de vil få løst.
Mange vil heller bruke sin tid på salg til egne kunder og faget de selv er gode på. Derfor overlater de heller jobben til oss.
Det er også lettere å velge oss når vi viser at vi vet hva vi driver med, og er rause og deler vår kunnskap.
Tall fra HubSpot viser at bedrifter som blogger får 67 % flere leads enn de som ikke blogger.
Les også: Hvordan få flere lesere på bloggen din (En grundig guide)
Utvikle skrivetalentet ditt og lag en levende bedriftsblogg
Som mange andre vil du kanskje være skeptisk til blogging på vegne av bedriften din. Kanskje tenker du at du ikke har mange nok idéer, eller at du ikke har noe talent for å skrive. Det er du ikke alene om, for mange føler at de ikke skriver godt nok.
Du skriver kanskje lett en post på Facebook, men gruer deg til å skulle skrive et helt blogginnlegg. Her gjelder det gamle ordtaket: øvelse gjør mester. Jo mer du skriver, jo bedre vil du også bli til å formulere deg, og å uttrykke akkurat hva du ønsker å si.
En bedriftsblogg vil også øke din autoritet og troverdighet fordi du viser at du sitter inne med mye kunnskap. Om en potensiell kunde ser bedriftsbloggen din, kan det være en av grunnene til at de velger din bedrift fremfor noen andre.
Det viktigste når du skal drive en blogg er uansett engasjement. Du må faktisk synes det er gøy å blogge, og være engasjert i det du skriver om for at bloggingen skal ha ønsket effekt. Om ikke du er engasjert, vil du heller ikke klare å skape engasjement, og da er hele poenget med å blogge borte.
Du får en rekke tips i artikkelen Lær hvordan du kan skrive gode blogginnlegg.
Bruk bedriftsbloggen smart
Uansett om du bruker søkemotorer, sosiale medier, e-post eller en annen metode for å nå ut til målgruppen din, må du skrive om tema som målgruppen din vil være interessert i å lese om.
Vet du hva målgruppen din er interessert i?
Om du ikke vet dette finnes det heldigvis en rekke verktøy som kan benyttes til å analysere dette. Her finner du lenker til nyttige (stort sett gratis) verktøy du kan starte med. Ta gjerne kontakt med oss dersom du vil ha hjelp med analysen.
Husk også at en bedriftsblogg bør ha tema som treffer mulige kunder i alle stadiene i deres kjøpssyklus. Altså når de bare leter etter informasjon om en utfordring de har, når de har funnet en løsning og vil sammenligne denne med andre alternativ, og når de har bestemt seg for å handle.
Presenter det du driver med
Med en blogg får du en unik sjanse til å presentere bedriften din på dine egne premisser. Her kan du presentere produkter eller tjenester du selger, og fortelle om bedriften din. Poenget er å vise fram det du og bedriften din kan, slik at besøkende på bloggen får et godt inntrykk.
Vær likevel oppmerksom på at å blogge uten noen strategi eller verktøy for å samle inn leads, er bortkastet tid! Det er viktig at bloggingen er en del av en større plan – for eksempel å få tak i nye kunder. Har du i tillegg et analyseverktøy på plass, kan du se om bloggingen faktisk har noen effekt på din trafikk.
Sørg for gode konverteringsbaner!
Jeg går gjennom mange hundre nettsider hvert år og gir råd om hvordan de kan forbedres.
En av hovedutfordringene på norske nettsider er at de har alt for dårlige konverteringsbaner. I mange tilfeller ser jeg bloggartikler som mangler handlingsoppfordringer helt.
Dersom du investerer tid og penger på å skape innhold som målgruppen er interessert i, må du også sørge for at det er lett for den som besøker bloggen din å komme i kontakt med deg. Eller bestille produktene dine. Eller legge igjen kontaktinformasjon.
Dette er et eksempel på en handlingsoppfordring:
Bedriftsblogg til inbound marketing
En bedriftsblogg er altså et godt verktøy for innholdsmarkedsføring.
I en digital hverdag der forbrukere gjør undersøkelser før de kjøper et produkt eller tjeneste, kan en blogg være med på å bygge opp merkevaren til din bedrift. Det som er så flott med en blogg er at den åpner for at du kan fortelle folk mer om akkurat din bransje, og din bedrift. Det er ingen nisje som er for liten for blogging.
Du kan presentere ansatte i bedriften, publisere nyheter fra bransjen og dele din kunnskap via bloggen.
Nettopp at du publiserer nyttig innhold vil føre til at nye potensielle kunder finner bedriften og produktene eller tjenestene dine.
Øk trafikken til nettsiden din
En annen stor utfordring med norske nettsider er at de har alt for lite trafikk. Mange undervurderer hvor mange besøkende som kreves for at de skal skaffe en ny kunde.
Det er mange mulige kilder til mer trafikk. Felles for de mest vanlige kildene er at de krever godt innhold.
Dette er de mest vanlige trafikkildene:
- Søkemotorer, særlig Google
- Sosiale medier, Facebook, Instagram, SnapChat m.fl.
- E-post, nyhetsbrev, automatiserte e-post kampanjer
- Meldingstjenester
- Linker fra andre nettsider
- Aggregatorer, f.eks finn.no og tripadvisor.com
- Digital PR – omtale i nettaviser og andre blogger
De fleste kjøp starter med å undersøke alternativer på nett. Derfor er søkemotorer den kanalen som driver mest trafikk til søkemotoroitimaliserte nettsider.
I denne artikkelen går jeg gjennom hvordan du optimaliserer nettsidene dine for søkemotorer (SEO).
Det er viktig at du selv kan formidle informasjon om produkter og tjenester du selger. Hvis du er flink til å søkemotoroptimalisere innholdet ditt, vil en bedriftsblogg også kunne føre til at du blir mer synlig i søkeresultatene.
Alt dette gjør at bedriften din blir mer synlig, og kan øke trafikken til bloggen og nettsiden din.
Bygge relasjoner til nye lesere
En bedriftsblogg kan være med på å bygge relasjoner med din målgruppe. Gjennom å publisere godt og nyttig innhold øker sannsynligheten for at merkevaren din blir introdusert for nye lesere.
Har du en “kundemagnet” (nedlastbar PDF) som du kan gi bort i bytte mot kontaktinformasjon? (Se eksempel i begynnelsen av denne artikkelen)
Når du har nye lesere av en artikkel er det om å gjøre å få tak i deres kontaktdetaljer, slik at du kan varsle dem om annet nyttig innhold på e-post, eller sende gode tilbud eller annet som skaper en relasjon til din nye leser.
Tilbyr du produkter eller tjenester du kan selge direkte på nettsiden, må dette selvsagt være hovedfokus.
Siden bloggen viser hva du og bedriften din kan levere er den med på å bygge tillit mellom deg og leserne. Derfor bygger den også tillit til produkter og tjenester du selger.
En bedriftsblogg åpner også for at folk kan snakke til deg via kommentarfeltet. Det er kjapt og enkelt, og gjør det mulig for dem å gi deg direkte tilbakemeldinger.
Sjansen er også stor for at de samme leserne vil dukke opp igjen og igjen hvis du legger ut godt og variert innhold. Når de er klare for å gjennomføre et kjøp, kommer de til å huske deg og bedriften din fordi dere legger ut så mye godt innhold.
Hva slags innhold bør du publisere på en bedriftsblogg?
Du kan selvfølgelig dele det du vil på bloggen din, men har du en god plan vil du skape bedre resultater!
Som nevnt tidligere bør du ha innhold for alle faser av kundens kjøpsprosess.
Her er noen eksempler på innhold:
- Veiledninger og hvordan-gjøre guider
- Bransjenyheter
- Intervjuer eller profilartikler
- Case studier
- Ekspertråd
- Sjekklister – x beste måter for å oppnå y
- Infografikk – illustrasjoner av interessante tema
- Produktanmeldelser og sammenligninger
- Video blog (vlog) eller podcasts
- Ressurser, verktøy eller kalkulatorer
- Problem og løsning
- Inspirerende historier
- Humor
- Quiz eller spørreundersøkelser
- Presentasjoner
- Begynnerguider
- Arrangementer
Du har mye å velge mellom – dette er på ingen måte en fullstendig liste. Spør Google hvis du trenger flere alternativ!
Ikke glem at alt innholdet du lager må være skrevet for målgruppen din.
Digital markedsføring
Konklusjon: Alle foretak har noe å tjene på en bedriftsblogg
Det er mange gode argumenter for at din bedrift bør ha en blogg.
- Blogging kan bidra til økt omsetning
- Ved å skape god innhold for målgruppen din når du nye potensielle kunder
- Du kan bruke artikler som innhold i nyhetsbrev og sosiale medier
- Bedriften får vist frem sin kompetanse
- Du kan knytte kontakt med autoriteter på ulike fagområder
- Blogging er en god måte å styrke din merkevare
Avslutningsvis vil jeg ønske deg lykke til med din blogg!
Ta gjerne kontakt om du vil diskutere hvordan en blogg kan være nyttig for din bedrift.