Det er lett å bli frustrert i jakten på å få flere lesere til bloggen din. Fortvil ikke, vi vet råd. Her er våre beste tips for å tiltrekke et større publikum og skrive blogginnlegg som det er lett å promotere.
Vi skal straks snakke om hvordan du bygger opp et publikum og en målgruppe for bloggen din, men først vil vi bare si at vi vet det er mye informasjon. Det kan bli mye å ta inn over seg, men det inneholder mange steg og taktikker du kan ta i bruk for å å få flere lesere til bloggen din. Selv om det vil ta tid å forstå alt, mener vi det er viktig for deg og din bedrift at du tar deg tid til å lese hele guiden.
Les også: Starte blogg: 5 tips som gir bloggen en pangstart
I dag er det veldig mange som starter en blogg, alt fra privatpersoner, venner og familier, til bedrifter og organisasjoner. Uansett hvilken kategori du faller inn under, vil det være viktig å vite hvordan du kan markedsføre bloggen din på en effektiv måte. Ellers kan du risikere å ikke få noe trafikk i det hele tatt på bloggen din. Det er nemlig ikke slik at du bare kan publisere et innlegg og så sette deg ned å vente.
Denne guiden er laget for deg som enten har startet, eller har lyst til å starte en blogg. Den er også laget for deg som har lest alt om hvordan du skal lage interessant innhold, men som fortsatt trenger hjelp med å skaffe trafikk til bloggen din. Du har kanskje skjønt det allerede, men det første tipset vi har å komme med lyder som følger:
Det skal mer til enn å skrive bra for å få flere lesere på bloggen din
Å skrive bra er en ting, men å skape en blogg som bygger opp under merkevaren din er noe helt annet. Og det er jo det som er poenget med en blogg, uansett om den merkevaren er deg selv eller bedriften din.
Les også: Hvorfor alle bedrifter bør blogge
Denne guiden viser deg hvordan du kan gjøre markedsføringen din mer vellykket. Ved å følge alle rådene vi har å komme med vil du kunne nå langt med bloggen din.
Om du etter å ha lest denne guiden sitter igjen med en følelse av å være overveldet og at dette er veldig komplisert, kan selvfølgelig vi i Tenk Digitalt AS hjelpe deg med alt dette. Ta kontakt med oss, så hjelper vi gjerne!
Digital markedsføring
Steg 1: Start med å bygge en lojal leserkrets
For å skape en vellykket blogg, må du også skape et lojalt publikum. Som vi nevnte innledningsvis, er det ikke nok å ha bra innhold. Publikummet ditt må ønske å få oppdateringer fra deg. Med andre ord: du må få tillatelse fra dem til å sende dem nyhetsbrev og oppdateringer.
Dette er et viktig steg innen markedsføring. Med tradisjonell markedsføring avbryter du folk midt i det de holder på med, og det skaper irritasjon. Da er det mye enklere å drive markedsføring mot noen som har gitt deg lov til det. Da kan de også velge når de vil åpne e-posten, og lese det du har skrevet.
I denne delen av guiden får du lære hvordan du kan bygge opp et publikum som vil abonnere på oppdateringene dine. Vi dekker også hvordan du bygger opp en e-postliste, nettverk på ulike sosiale medier og mer.
Lojale følgere er en verdi i seg selv
Grunnen til at det er så viktig å bygge opp et publikum som vil ta i mot nyhetsbrev fra bloggen din, er at lojale følgere er en verdi for deg. Du kan kjøpe annonser og dele blogginnleggene dine på sosiale medier så mye du vil, men uten lojale følgere vil det være vanskelig for deg å nå ut til flere lesere.
Uansett om du har blogget en stund, eller om du akkurat har begynt, er det på tide å begynne å bygge opp et publikum. Kanskje har du allerede begynt å bygge opp nettverk på sosiale medier. Det er en god start, men vi vil vise deg hvordan du utvider publikummet ditt.
Alle du sender e-post til, tweeter eller chatter med er et potensielt medlem av publikummet for markedsføringen av bloggen din, men du trenger flere. Etterhvert vil publikummet ditt inkludere potensielle lesere og folk som kjenner dine potensielle lesere. De som kjenner dine potensielle lesere er påvirkere som kan spre budskapet ditt. Videre vil du lære mer om hvordan du kan bruke de verktøyene som er tilgjengelige for å bygge opp publikummet ditt.
Hvem består publikummet for markedsføringen din av?
Dette publikummet består av de personene som ønsker å motta den informasjonen du deler. Det er en samling av de som kommer til å:
- lese blogginnleggene dine
- kommentere på innleggene på bloggen din
- dele blogginnleggene dine, og på den måten spre det til sitt utvidede nettverk
- sende deg trafikk, leads og salg
Hvem er den ideelle leseren i målgruppen din?
Før vi forteller deg hvordan du bygger opp et publikum for markedsføringen av bloggen din i ulike sosiale medier, som Facebook, Twitter og på e-post, må vi definere hvem som er det ideelle medlemmet av målgruppe din. Hvordan du skal bygge opp nettverket ditt avhenger av hvem som er i målgruppen din. Det er derfor det er så viktig for deg å definere akkurat dette.
Når du skal jobbe med dette, anbefaler vi at du organiserer informasjonen du trenger i et regneark. Vi anbefaler at du bruker det aktivt mens du leser guiden. Du kommer til å bruke dette dokumentet mye, og du vil komme til å lagre all informasjonen som vil hjelpe deg med å markedsføre bloggen din her.
Gi dokumentet et navn som er lett gjenkjennelig, fks “Markedsføring – blogg”. Er dere flere som jobber sammen kan det også være lurt å lagre dette i en skytjeneste, sånn at alle har enkel tilgang. Ved å gjøre dette er du også sikker på at all informasjonen ender opp i ett dokument, så du slipper å lete gjennom ti forskjellige dokumenter for å finne det du leter etter.
Når du har opprettet dokumentet ditt, vil vi at du skal gi den første fanen navnet “ideelle lesere i målgruppen”.
Steg 2: Beskriv din ideelle leser og skap en persona
Målet er selvfølgelig at du til slutt skal ha mer enn en ideell lesertype i nettverket ditt. Poenget med å lage en profil er at du da vet hvilken type mennesker du skal se etter. Da kan du bygge opp nettverket ditt med akkurat de menneskene som kommer til å lese og dele blogginnleggene dine. Disse menneskene vil også hjelpe deg med å utvide nettverket ditt og gi deg større rekkevidde.
I denne fasen er det viktig at du legger til så mye informasjon som mulig om din ideelle leser. Du må gi personen alder, jobb, bosted osv. Lag en liste over hva de liker å gjøre på fritiden og hva slags informasjon de liker å lese på nett. Dette er en god start, men for å virkelig sirkle deg inn må du også legge til hva slags nettsider de vanligvis besøker og hvile sosiale medier de foretrekker å bruke.
Denne prosessen kalles å lage en persona, eller flere personas som brukes til å spisse markedsføring eller innhold mot. Vi skal ikke bruke mer tid på denne prosessen i denne artikkelen, men hvis du vil lære mer om personas, kan du lese denne artikkelen: Hva er personas og hvordan lage dem (med personas eksempler)
Steg 3: Legg til et bilde
Det høres kanskje litt rart ut, men finn et bilde fra en bildebank som passer til den personbeskrivelsen du nettopp har laget. Og der har du det: Det ideelle medlemmet av målgruppen din. I vårt eksempel tenker vi at vi har en treningsblogg som skal markedsføres, og derfor kan en ung jente i treningstøy være en ideell persona.
Når du har laget en slik profil har du også hjulpet deg selv ved å finne ut hvilke kanaler som passer best til å markedsføre bloggen din. Om du vil kan du selvfølgelig markedsføre bloggen din i alle de kanalene vi nevner i denne guiden, men ulike bedrifter har ulike behov, og du må finne ut hvilke kanaler som passer best for deg. Det er rett og slett fordi de ulike kanalene gir deg ulike muligheter.
Ta i bruk sosiale medier for å skaffe flere leser til bloggen din
Når du har gjort disse tingene kan du begynne å utvikle planer for hvordan du skal bygge opp nettverket ditt. Publikummet for markedsføringen av bloggen din vil bestå av alle som lar deg rette markedsføringen din mot dem, men de vil foretrekke ulike kanaler, eller i alle fall foretrekke å få markedsføringen gjennom ulike kanaler. Vi skal derfor gi deg en oversikt over de viktigste kanalene.
Facebook har fremdeles flest brukere
Vi regner med at du kjenner til Facebook. Det er fremdeles et av de største sosiale nettverket der ute. Hver måned har de over 1 milliard aktive brukere. Om du vil bygge opp nettverket ditt på den plattformen folk flest bruker, må du ta i bruk Facebook, det er ingen vei utenom.
Vær likevel obs på at dersom du firsøker å få flere lesere til bloggen din fra yngre demografer, slik som unge voksne eller tenåringer, så vil nye og mer trendy sosiale nettverk være mer hensiktsmessig å bruke. Da kan Instagram, SnapChat eller TikTok være bra alternativer.
Men nå snakker vi om å bygge opp bedriftssiden din på Facebook, og hvordan du kan få en leserskare eller en gruppe som liker siden din. Når du har dette på plass kan du begynne å markedsføre blogginnleggene dine til følgerne dine, slik at du kan få flere lesere på bloggen din. På den måten kan du videre konvertere leserene til kunder. Og vanlige kunder kan bli lojale kunder.
Ta kontakt via andre kanaler
For å bygge opp et publikum må du ta kontakt med alle du kjenner. Sannsynligheten for at de allerede bruker Facebook er stor. Her er et forslag til hva du kan skrive eller si når du tar kontakt. Du kan velge om du vil kontakte dem via e-post, ringe eller snakke med dem personlig.
“Hei,
Jeg har nettopp laget en Facebookside og det ville vært flott om du kunne hjelpe oss med å bli større ved å like siden vår. Vi kommer til å dele mye kult innhold, inkludert noen ting vi tror du kommer til å synes er interessant.”
Sett navnet ditt på bunnen, og takk dem for at de tar seg bryet med å hjelpe deg. Du kan selvfølgelig gjøre det mer personlig, det kommer litt an på hvor godt du kjenner vedkommende.
Dette er bare et forslag, men det er kort og effektivt og det er lett å gjenta. Du må bare passe på at det lyder naturlig. Føles det for stivt, kan du gjøre det på en måte som passer deg bedre. Folk flest er villige til å hjelpe venner, og ved å si at du kommer til å dele interessant innhold pirrer du nysgjerrigheten deres.
Lik andre merker og kommenter oppdateringene deres
Søk på Facebook etter merker som har noe til felles med ditt eget. Sannsynligvis vet du om noen fra før, og da kan du søke dem opp direkte. For å finne flere kan du søke på ord og uttrykk som har noe med din bransje å gjøre, du kan også bruke hashtagger for å finne merker som er relevante.
Det du leter etter er ikke merker som er i direkte konkurranse med ditt eget, snarere merker som har noen fellestrekk med ditt og som markedsfører seg mot de samme målgruppene. Om du selger sko, kan du for eksempel lete etter merker som selger klær eller smykker.
Når du har funnet alle disse merkene er neste steg å like siden deres. Sjekk at du er innlogget på bedriftssiden din, og legg igjen kommentarer på sidene til andre merker. De kommentarene du legger igjen må være verdifulle og kunnskapsrike. Kommentarer som virker platte eller fantasiløse vil bli sett på som spam, og da gjør de bare skade.
For å legge igjen kommentarer som bedriftssiden din, må du sjekke at du kommenterer som bedriften din, og ikke med din private profil.
Legg igjen gode kommentarer
Når du skal legge igjen kommentarer på andre bedrifter sine sider, er den beste måten å gjøre dette på å svare på kommentarer og spørsmål som folk legger igjen på siden deres. Pass på at du ikke fremstår som en representant for bedriften som eier siden, men om du kan tilby nyttige svar, vil det være en fordel for dem om du deler kunnskapen din med dem.
Om du gjør dette, eksponerer du din egen bedriftsside for akkurat de menneskene som passer perfekt til din beskrivelse av hvem som er ideelle medlemmer av din målgruppe.
Om du viser deg å være hjelpsom og interessant vil disse folkene bli interessert, og klikke seg videre inn på din side. Og om du deler alle de interessante blogginnleggene dine på den nye Facebooksiden din, kommer de til å ville følge siden din.
Bruk Facebookannonser for å få følgere
Ved å bruke Facebookannonser har du en ekstremt målrettet metode for å øke antallet som liker Facebooksiden til bedriften din. Med Facebookannonser kan du beskrive nøyaktig hvilken type personer du ønsker å nå ut til. Du kan nemlig snevre inn publikummet annonsen vil nå ut til etter alder, interesser, sted og mye mer.
Annonsene gir deg plass til en enkel tittel eller overskrift, en kort beskrivelse og et bilde. En av de beste måtene å skape en Facebookannonse som øker antallet følgere er å stille et spørsmål i overskriften, for så å tilby noe fristende i beskrivelsen. Her er et eksempel:
Gjør du SEO feil?
Følg Facebooksiden min for å gå gratis tips om du trenger mer trafikk til nettsiden din.
Målet med denne annonsen er å bygge merkevaren din. Annonsen selger ikke noe produkt, men den oppfordrer folk til å følge Facebooksiden din for flere tips. Når du henvender deg til de riktige folkene med den typen annonser, vil du få massevis av klikk og haugevis av nye følgere.
Finn partnere med flere lesere og følgere enn deg selv
Jobber du med andre merker eller individer innenfor din bransje? Da kan du samarbeide med andre for å lage innhold på Facebook som gir følgerne hjelpsomme råd og perspektiver. For individer betyr dette å finne andre personen innenfor bransjen (gjerne en som har mange følgere).
Dette kan for eksempel være at to eksperter på SEO går sammen om å lage en liste med 6 tips til hvordan du kommer i gang med markedsføring på Facebook. Om du har ansvaret for en merkevare må du finne andre merkevarer som komplimenterer din egen, og som har den samme målgruppen som ditt eget merke.
Et velkjent grep i så måte er få poste en FAQ-oppdatering på Facebooksiden din, der innholdet er skapt i samarbeid med en partner. Da poster både du og partneren din oppdateringen på sidene deres.
Om du er helt ny i gamet kan du lage alt innholdet, og bare spørre om de kan poste oppdateringen på sin side også, som et samarbeid. Fordelen du får av dette er at du blir eksponert for deres publikum, som de allerede har etablert. Det kan være en bra taktikk i starten, da du sannsynligvis ikke har så mye annet å tilby så lenge du ikke har et stort publikum selv.
Skap unike Facebookoppdateringer, med hashtagger
Målet med å bruke Facebook for å skaffe flere lesere til bloggen din, er å skape mer trafikk til nettsiden din. I denne fasen er det viktig å bruke hashtagger i de innleggene du deler på Facebook. Men før du kommer så langt, må du skape unikt innhold for Facebook. For å gjøre dette må du samle mye nyttig informasjon om selskapet ditt og bransjen du er i. Disse bitene med informasjon må deretter formuleres på en kort og konsis måte for Facebook.
Når du har gjort dette legger du ut oppdateringen på Facebook en gang i timen, i de timene i døgnet Facebook har mest trafikk. Når du gjør dette skal du også legge til de mest populære og relevante hashtaggene. På denne måten skaper du unikt og nyttig innhold, som folk vil oppdage når du klikker på de hashtaggene som du har brukt i oppdateringene dine.
Og siden vi er inne på hashtagger passer det bra å hoppe videre til neste sosiale medie, der hashtaggene først fikk fotfeste.
Twitter (eller X) gir tilgang til flere lesere med våre tips
Du kan selvsagt dele innholdet ditt på Twitter på vanlig måte, men det finnes også et par strategier du kan implementere for å være sikker på at markedsføringen av bloggen din får fullt utbytte av å bruke Twitter.
Lag en Twitterkonto
Om du vil bygge opp en bedrift som en dag blir større enn det du evner å ta inn over deg akkurat nå, bør du lage en Twitterkonto for bedriften din. Om målet er å bygge opp deg selv som en merkevare, bør du lage en personlig konto. Du kan selvfølgelig ha både en personlig konto og en bedriftskonto, men problemet er at du da har mange baller i luften samtidig.
Selv med løsninger for automatisering, sliter mange med å opprettholde aktivitet på flere kontoer samtidig. Grunnen til det er at det er vanskelig å skape godt innhold til flere profiler samtidig, og å holde dem oppdatert på jevn basis.
Når du lager en konto, må du ta en del valg for å være sikker på at målgruppen din finner deg på Twitter. Det første viktige valget er brukernavnet ditt. Gjør det enkelt.
Velg ditt brukernavn med omhu
Om det er mulig bør du rett og slett bruke det faktiske navnet ditt, eller navnet på bedriften din. Det er to ting som avgjør om du kan gjøre dette. Den første er om brukernavnet er tilgjengelig, for det kan hende noen andre allerede bruker det. Den andre er at Twitter har satt en grense for hvor langt et brukernavn kan være, og de har satt den grensen til 15 tegn.
Om du ikke kan bruke hele navnet ditt, kan det hende du kan bruke en forkortet versjon. Prøv deg frem og se, uten å bruke spesialtegn. Spesialtegn kan forvirre folk som har lyst til å nevne deg i en tweet.
Når du har bestemt deg for brukernavnet ditt, kommer du til å få spørsmål om hvilket navn som skal vises på profilen din. Her velger du enten ditt eget navn, eller navnet på bedriften. Du må bruke det navnet folk flest vil søke etter når de leter etter merkevaren din på Twitter.
Navnet på profilen din og hvordan du skriver det er veldig viktig. Du må forsikre deg om at du bruker mellomrom mellom ordene, for om noen søker etter “Tannlege Johansen”, og du har skrevet navnet ditt som “TannlegeJohansen”, kommer de til å slite med å finne deg.
Lag en god beskrivelse av din merkevare
Det neste steget er å skrive en bio. Du får 160 tegn til å beskrive merkevaren din. Der kan du bruke både hashtagger og “mentions” (det kommer vi tilbake til). Når du skal skrive bioen din må du beskrive hva du gjør, samtidig som du bruker ord og formuleringer som du tror folk vil søke på når de leter etter interessante folk å følge. Folk liker generelt å følge ledere, CEO-er, CMO-er, gründere og lignende.
Når du har gjort alt dette må du legge inn sted og en URL. Du må la folk vite hvor bedriften din befinner seg, og du må selvsagt legge ved en lenke til bloggen din. Folk vil klikke på denne lenken når de oppdager profilen din på Twitter, enten når noen andre nevner den i en tweet, eller når de finner deg via søkefeltet.
Bruk bilder
For at profilen din skal være så attraktiv som mulig, må du legge til bilder. Legg inn profilbilde og header. Til en personlig konto bør du bruke et portrettbilde, mens til bedriftskontoen din må du selvfølgelig bruke bedriftens logo. Bildet i headeren bør være noe som representerer bedriften din, som et bilde av kontoret. Andre alternativer er å lage en tilpasset illustrasjon, eller en kollasj som viser hva bedriften din gjør, gjerne sammen med logoene til andre merkevarer dere har samarbeidet med.
Bakgrunnsbildet ditt kan for eksempel inkludere informasjon om bedriften, samt logoen deres. Det kan også inneholde noe som beskriver hva slags problemer bedriften din kan løse, og hva slags innhold du deler på bloggen. Bare husk at mange bruker Twitter-appen, og at den ikke viser alle bildene. Derfor må du tenke nøye gjennom hva slags bilder du skal bruke, og hva som vil være synlig for hvem.
Et insidertip når det kommer til bilder er å bruke jpeg-formatet. Selv om nyere formater som webp er bedre optimalisert for nett, så vil ikke disse bildefilene vises i Twitter-poster. Jpeg kommer dermot alltid til syne og vil trekke mange flere lesere til bloggen din enn Twitter poster med en grå rute der bildet skulle kommet opp.
Ta kontakt med alle du kjenner i de ulike kanalene
Vi kommer til å si litt om hvordan du bygger opp Twitterkontoen din med folk som foretrekker å bruke Twitter. Men som med alle andre sosiale nettverk, må du bygge opp publikummet ditt med folk som følger deg i andre kanaler. Dette inkluderer alle som er innom eller som følger bloggen din. For å få til dette plasserer du enkelt og greit en knapp for å følge deg på Twitter, sammen med knappen for å abonnere på nyhetsbrevet ditt, RSS feeden din, og andre knapper for sosiale medier.
Disse knappene bør plasseres sammen med navnet på forfatteren i hvert blogginnlegg. Grunnen til dette er at mange sjekker hvem det er som har skrevet innlegget. Om de liker det de leser, kommer de til å ville følge deg andre steder. Gjør det enkelt for både deg selv og leserne dine, og legg inn en knapp for å følge deg på Twitter i dette området.
Svar på henvendelser fra Twitterkontoer som har medium og høy status
For å lage en liste over kontoer som har den samme målgruppen som deg, og som har medium og høy status, kan du bruke Twittersøk eller verktøy som Followerwonk. Se på hvor mange følgere de ulike profilene har. Det er disse profilene du vil skal følge med den nye Twitterkontoen din.
For å finne dem søker du på temaer som har relevans for din bransje. Om du velger å bruke Twittersøk må du sørge for å velge det alternativet som lar deg søke etter personer. Du kan også bruke Followerwonk for å søke etter personer, og da kommer resultatene til å være rangert etter hvor mange følgere de har.
Når du har funnet de du leter etter har du to valg. Enten kan du følge dem, eller så kan du legge dem til i en Twitterliste og segmentere basert på underkategorier av bransjer som er viktige for din bedrift. Om du velger deg ut bare personer som har noe til felles med deg og folk som passer inn i målgruppen din, kan det fungere greit å følge dem. Men, jo flere du følger, jo vanskeligere blir det å finne de gode tweetene som er verdt å retweete eller svare på for å få oppmerksomhet.
Derfor anbefaler vi at du lager Twitterlister
Twitterlistene bruker du til å finne de personene og det innholdet som det er best å retweete eller svare på mens du bygger opp publikummet ditt på Twitter.
Etter å ha laget disse listene kan du følge og svare disse nøkkelpersonene. Hvis de deler bra innhold, kommenterer du det. Gi dem komplimenter. Det er vanskelig å ignorere et kompliment. Stiller de et spørsmål må du komme med et svar.
Målet er å fange oppmerksomheten til disse personene. Det vil kunne føre til at de følger deg, og gjør de det kan de også dele blogginnleggene dine om du deler dem på Twitter.
Det kan også hende at de svarer på eller retweeter det du skriver. Retweets dukker opp i feeden til følgerne deres, og til og med det de kommenterer vil nå ut til noen i publikummet deres. På den måten blir du eksponert for målgruppen din. Det er en god måte å bygge opp nettverket ditt på Twitter.
Vær strategisk og følg nøkkelpersonene i ditt nettverk
Du kan begynne å følge opp til 2000 nye kontoer på Twitter samtidig. Når du følger så mange må du vente til folk begynner å følge deg tilbake før du kan følge flere. Derfor gir det ingen mening å følge hvem som helst. Du må være strategisk og følge de viktigste personene i din målgruppe.
Grunnen til at det kan være en god idé, er at noen av de du følger vil begynne å følge deg tilbake. Det er ikke realistisk å tro at alle kommer til å følge deg tilbake, men det finnes noen tegn du kan se etter for å finne ut om det er sannsynlighet for at de kommer til å gjøre det.
Først må du se på hvem de følger. Følger de allerede personer du har ting til felles med? Se etter personer som finnes på listene du har lagd. Se gjerne på hvem disse folkene følger, og følg de. For hver person du vurderer å følge må du se på hvor mange de følger. Om de bare følger en håndfull kontoer er det lite sannsynlig at de kommer til å følge din konto. Men, jo flere de følger, jo større er sannsynligheten for at de kommer til å følge deg også.
Oppdater, del og bruk hashtagger
Som med alle andre kontoer i sosiale medier, må du dele alle innleggene fra bloggen din på Twitter. Som nevnt tidligere, er det smart å bruke hashtagger når du deler innhold. Du må sørge for at hashtaggene du bruker er relevante. Om du da bruker disse hashtaggene når du deler innhold, er det sannsynlig at du kan få et par følgere som resultat, så lenge det du deler er nyttig.
Samarbeid og øk inflytelsen til bloggen din
Vi sa du skulle inngå samarbeid med andre på Facebook, og det gjelder også på Twitter. Lag tweeter som du kan få andre til å retweete eller kopiere. Det handler som sagt om å eksponere deg for et allerede etablert publikum. Tilby deg å lage en håndfull tweeter som du kan dele, og som nevner samarbeidspartnerne dine.
Få partnerne dine til å lage tweets og å legge ut oppdateringer som nevner deg. Og om det er nødvendig for å få dem til å gjøre dette for deg: Tilby deg å lage alt innholdet for dem. Det eneste de trenger å gjøre er å legge det ut. Det sparer dem for tid og innsats. Byttehandelen er da at du får eksponering for deres publikum. For å finne potensielle samarbeidspartnere kan du bruke listene du lagde tidligere.
Twitter for business og ads gir tilgang til flere lesere
Twitter for business er en kraftig plattform for bedrifter som ønsker å nå ut til et bredere publikum. Med over 330 millioner aktive brukere hver måned, gir Twitter bedrifter muligheten til å engasjere seg direkte med eksisterende og potensielle kunder. Ved å lage innhold som er relevant og engasjerende, kan bedrifter bruke Twitter til å øke merkevarebevisstheten, drive trafikk til nettstedet sitt, og til og med generere salg.
Twitter Ads er en annen funksjon som kan hjelpe bedrifter med å utvide rekkevidden. Ved å betale for annonser, kan bedrifter sikre at tweetene deres blir sett av et større og mer målrettet publikum. Twitter Ads lar bedrifter målrette annonser basert på geografi, demografi, interesser og mer, noe som sikrer at innholdet når frem til de mest relevante brukerne. Dette kan være en effektiv måte å øke synligheten og engasjementet på.
LinkedIn har gitt oss mange flere lesere på bloggen
LinkedIn er vår sosiale medier-favoritt i Tenk Digitalt. Det er et nettverk for profesjonelle der det tilbys ulike muligheter for B2B og brukerne kan dele innhold som er relatert til bedriften deres. LinkedIn er også en god mulighet for fagfolk til å komme i kontakt med andre fagfolk.
I tillegg til dette er LinkedIn en god salgskanal for selgere som vil nå ut til ansatte hos ulike bedrifter og organisasjoner. Det er også en god mulighet til å bygge nettverk for folk som driver med blogging.
Om du bygger opp et nettverk av målgruppen din og innflytelsesrike personer vil ha du et publikum som besøker bloggen din og deler innleggene dine med sine egne nettverk på LinkedIn.
Lag en personlig profil
Standardutformingen av profilene hos LinkedIn er slik at du fyller inn tidligere arbeidserfaring, utdanning osv, og det blir som en vanlig CV. Det finnes også et felt for din nåværende stilling og navnet på bedriften du jobber for.
I tillegg til dette er alle profiler utstyrt med et felt for å skrive en oppsummering. Det er kanskje den viktigste delen av profilen din. Når noen klikker seg inn på profilen din vil de først lese navnet ditt og stillingstittelen din, for så å gå videre til å lese oppsummeringen din for å finne ut hva du driver med.
Du bør altså fylle ut oppsummeringsdelen av profilen din. Her bør du skrive tre-fem avsnitt om hva du gjør i jobben din. Du kan også nevne bedriften din og bloggen din og nevne at de kan følge med der for oppdateringer. Du må gi følgerne dine en smakebit på hva de kan forvente fra deg. I dette tilfellet vil blogginnleggene dine gi målgruppen din nyttig informasjon.
Lag en side på LinkedIn for bedriften din
Når du har registrert profilen din og fylt ut informasjonen der, kan du legge til en side for bedriften din. I navigasjonsmenyen velger du “Companies”, og øverst til høyre vil du se en lenke til “Add a Company”. Her fyller du ut navnet på bedriften og e-postadressen du har hos bedriften, det er slik du bekrefter at du er fullmektig i bedriften.
Bedriftssiden din på LinkedIn vil minne veldig om bedriftssider hos andre sosiale medier. Du fyller ut informasjon og beskriver hva dere gjør. Du kan også legge til kontaktinformasjon, en logo og et headerbilde på samme måte som hos Facebook og Twitter.
Ta kontakt med folk i nettverket ditt
Det begynner kanskje å virke kjent på dette tidspunktet, men det første du må gjøre for å bygge opp et nettverk som kan gi deg flere lesere på bloggen din er å ta kontakt med folk du kjenner. Det må du gjøre når du er ferdig med profilen din og har lagt inn informasjon om tidligere og nåværende stillinger.
Om du også legger inn utdanningen din og grupper du har vært medlem av tidligere kan du begynne å bygge nettverk med en gang. Ikke bare viser dette hva slags grupper og nettverk du har vært med i tidligere, men du kan også begynne å ta kontakt med folk som var med i de samme nettverkene.
Først klikker du på nettverkene i profilen din (bedrifter, grupper, utdanningsinstitusjoner osv). Da vil du komme til sider og du kan se andre folk som er medlem av de samme nettverkene. Da kan du klikke på profilen deres og sende en forespørsel om å opprette kontakt.
Standardinnstillingene hos LinkedIn gjør det mulig for deg å ta kontakt med folk ved å si at du er en venn eller ved å si at du kjenner dem fra et av nettverkene dine. Men du bør ikke opprette kontakt med hvem som helst. Du må kontakte de som har et relativt høyt antall kontakter. Her gjelder den samme regelen som tidligere: ta kontakt med folk som sannsynligvis vil godta kontaktforespørselen.
Ta kontakt med andre mulige kontakter som passer inn i målgruppen din
Etterhvert som du bygger opp nettverket ditt vil du få opp nye mulige kontakter. Dette er kontaktene til dine kontakter. Standardinnstillingene gjør det mulig for deg å opprette kontakt med disse brukerne også. Enkelte brukere endrer disse innstillingene, og da vil du trenge mer informasjon, for eksempel en e-postadresse, for å kunne ta kontakt med dem. Men, stort sett vil du kunne opprette kontakt med de fleste kontaktene til dine kontakter.
Når du har lagt til alle disse kontaktene er det på tide at du henvender deg til målgruppen din. Når du er pålogget og går til hjemmesiden vil du se en tidslinje med innhold. Øverst til høyre vil du se en fane som heter “People You May Know”. En lignende fane ligger også øverst til høyre i profilen din. På denne måten hjelper LinkedIn deg med å opprette kontakter. Mange av disse folkene vil være kontakter av kontakter, eller medlemmer av de ulike nettverkene dine.
Du må bla gjennom disse profilene og raskt finne ut om de hører til i målgruppen din. Du vil bare kunne se en persons navn, stillingstittel og bosted. Vanligvis vil dette være nok informasjon for deg til å avgjøre om de passer inn i målgruppen din eller ikke. Om du trenger mer informasjon kan du klikke deg inn på profilen deres.
Delta i gruppediskusjoner
Hos LinkedIn er grupper en stor mulighet for deg. Det finnes grupper for alle slags bransjer og yrker. I noen grupper vil du trenge en invitasjon for å kunne bli medlem. Det fungerer på den måten at en administrator eller eier av gruppen vil se på profilen din om du passer inn, og om du gjør det vil du få en invitasjon til å bli med. Andre grupper lar deg bli medlem med en gang.
Mange av gruppene renner over med folk som deler innholdet fra bloggen sin. Du kan godt følge disse gruppene om du vil ha tilgang til informasjonen, men de meningsfylte diskusjonene foregår vanligvis i de gruppene der diskusjoner og promotering blir holdt adskilt. Når du har funnet grupper med gode diskusjoner kommer du til å se at folk stiller spørsmål eller legger frem kunnskap om ulike temaer. Det er i slike situasjoner du kan ta del i diskusjonen. Men husk at du må tilby nyttige perspektiver og kunnskap.
Skriv kommentarene dine rett i gruppen, men pass på at du ikke lenker til ditt eget innhold. Dette gjelder spesielt om gruppen har satt av et område for å dele innhold. Du har ikke lyst til å bli kastet ut av gruppen like etter at du har blitt med i den. Kommenter, og lik andre kommentarer som er nyttige. Dette vil eksponere deg for målgruppen din, og du vil bli sett på som en person med viktig kunnskap. Det vil gjøre at folk følger deg.
Ved å delta i grupper kan du lede folk til profilen og bedriftssiden din. Om folk synes du har lagt igjen hjelpsomme kommentarer, vil de sende deg en kontaktforespørsel og følge bedriftssiden din.
Lik, kommenter og del innhold
Etterhvert som du bygger opp et nettverk på LinkedIn, bør du begynne å dele innhold både på profilen og bedriftssiden din. Du kan også dele det i relevante grupper, men da må du sørge for at du legger det i den delen av gruppen som er tiltenkt dette formålet. Du må selvsagt dele ditt eget innhold, men du bør også dele det innholdet som er laget av noen i målgruppen din eller av de som har innflytelse på målgruppen.
Hver gang du logger inn på LinkedIn vil du se tidslinjen med innhold som folk i nettverket ditt har delt. Lik de oppdateringene du synes er interessante, og legg gjerne igjen noen kommentarer. Kontaktene dine vil sette pris på at du tar deg tid til å promotere og reagere på innholdet de deler. Dette er en god måte for å komme i kontakt med folk som har innflytelse på store grupper. Om du kan fange oppmerksomheten deres ved å kommentere eller dele innholdet deres, kan det hende de gjør det samme for deg.
LinkedIn premium-konto og annonser
Om du vil ha fordeler som vanlige brukere ikke har, kan du skaffe deg en LinkedIn premium-konto. Om du er en blogger kan du kontakte hvem som helst på LinkedIn. Dette betyr at du kan opprette kontakt med målgruppen din, uten å måtte være en kontakt av en kontakt.
LinkedIn tilbyr også annonseløsninger. Om du registrerer deg hos LinkedIn Advertising kan du promotere bedriften din, men du kan også promotere bedriftssiden din og innholdet du lager. Ved å tilpasse annonser etter hva målgruppen din skriver i profilen sin, kan du henvende deg direkte til dem.
For å få flere kontakter til din personlige profil, og flere følgere til bedriftssiden din, kan du bruke en overskrift i annonser hos LinkedIn som henvender seg mot målgruppen din. Så stiller du et spørsmål som er relatert til den typen innhold du publiserer på bloggen din, og som du deler med kontaktene dine på LinkedIn.
Bygg en e-postlister for å skaffe flere lesere til bloggen
Til nå har du fått mange retningslinjer for hvordan du kan benytte deg best mulig av ulike sosiale medier for å bygge opp publikummet ditt. Men den absolutt beste måten å få flere lesere til bloggen din er ved å bruke e-post.
Det kan være greit å huske at selv om sosiale medier er gode verktøy, er det ikke du som kontrollerer disse plattformene. Du har litt kontroll, men retningslinjene for hvordan du kan promotere innholdet ditt kan endres når som helst, uten at du får det med deg.
Ved å få følgerne dine i sosiale medier til å melde seg på e-postlisten din får du dem over i en kanal som du eier og kontrollerer. Du kan bestemme hvor ofte du skal sende ut markedsføringsmateriale til abonnentene dine, og du kan teste ut ulike typer innhold for å finne ut hva som gir den beste responsen.
Velg en tjeneste for å sende ut nyhetsbrev
Det finnes flere ulike tjenester for nyhetsbrev du kan benytte deg av, noen av disse er:
En annen tjeneste som er veldig populær blant bloggere er AWeber. Der kan du ta i bruk tilpassede maler for nyhetsbrevene fra bloggen din. Der kan du også automatisere oppdateringene fra bloggen din. Du kan skape flere lister for bloggen din, slik at du kan sende ut ulike nyhetsbrev til ulike målgrupper.
På den måten skaper du mer tilpasset innhold for abonnentene dine. En annen bra ting med AWeber er at jo flere abonnenter du har, jo mer betaler du. Det høres kanskje rart ut, men du kommer faktisk ikke til å bry deg om at du betaler mer, siden du kommer til å være glad for at du har flere abonnenter.
I tillegg betyr det at så lenge du har få abonnenter, betaler du ikke uforholdsmessig mye for tjenesten. Prisene starter på USD 19,99 i måneden, for opp til 500 abonnenter, og prisen stiger når du passerer det antallet.
Få fart på bloggen, lag en e-postliste
For å promotere bloggen din må du lage en liste for abonnentene dine. Det er denne listen du kommer til å promotere på bloggen din og i sosiale nettverk. Du må fokusere mest på denne listen fordi det er den som vil lede folk inn i starten av salgskanalen din. Du sjarmerer dem med godt innhold og får kontaktinformasjonen deres når de har lyst på mer innhold fra deg.
I tillegg til en liste for abonnenter, må du lage en kundeliste. Da kan du lage en tilpasset e-post til denne gruppen. Siden de allerede er kunder må du gi dem en blanding av oppdateringer om bedriften, bloggoppdateringer og annet innhold som kan være nyttig for dem. Du kan også markedsføre nye tjenester og produkter til dem.
Du kan også opprette en tredje liste for dine ansatte. I dette nyhetsbrevet kan du dele nye blogginnlegg og andre oppdateringer fra bedriften. Om du sender de nyeste blogginnleggene til dine ansatte kan du be dem om å dele innholdet med sine nettverk og kontakter om de synes det er interessant eller nyttig.
Den fjerde listen du kan lage er en liste over kollegaene og kontaktene dine. Det er viktig å ikke spamme noen av listene dine med for mye innhold, men det er spesielt viktig med akkurat denne listen. Dette er folkene som virkelig kan hjelpe deg med å promotere innholdet ditt.
Når du føler du har laget et spesielt bra innlegg, kan du sende det til listen over kollegaer og kontakter. Fortell dem at du hadde satt pris på tilbakemeldingene deres om innholdet. Og, be dem om å dele det med nettverket sitt om de synes innlegget er bra.
Du må utvikle et påmeldingstilbud
Etter å ha gjort alt dette, begynner mange å lage påmeldingskjema. Og det er i utgangspunktet en god idé, men før du lager et påmeldingsskjema, må du ha påmeldingstilbud. Et påmeldingstilbud er det tilbudet som lokker folk til å melde seg på e-postlisten din.
Tenk over det: Disse personene gir deg lov til å sende dem meldinger rett i innboksen sin. Det er en ganske stor forpliktelse, og folk melder seg ikke på uten grunn. Derfor må du gi dem en grunn til å abonnere.
Etterhvert som bloggen din blir bedre, vil du kunne tiltrekke deg folk bare med lovnaden om mer, fantastisk innhold, men frem til da må du tilby noe mer. Noen ting du kan tilby er:
- Produktrapporter (white paper)
- Guider
- Kurs
Dette er en type innhold som folk vil ha, og de er villige til å gi deg kontaktinformasjonen sin for å få tilgang til den. En enkel måte å bygge opp tilbudet på, er å samle noen av innleggene dine og gjøre dem om til en guide som du kan tilby abonnentene dine. Det vil koste deg rundt USD 100 for å få en designer til å utforme et .pdf-dokument som ser profesjonelt ut, og som du kan sende ut til abonnentene dine med en gang, via AWeber. De tjener penger og du får fornøyde abonnenter.
Lag et påmeldingsskjema
Når du har laget et påmeldingstilbud kan du begynne å tenke på et påmeldingsskjema. Basert på hvilken tjeneste du velger, kommer det til å være ulike måter for å lage påmeldingsskjemaer, men uansett hvilken du har valgt må du lage tre ulike påmeldingsskjemaer.
3 typer påmelding til nyhetsbrev
Det første er påmeldingen i sidemenyen. Dette skjemaet blir plassert øverst på høyre side på bloggen din. Dette området er kjent som sidemenyen, og du må plassere påmeldingsskjemaet ditt helt øverst. Grunnen til det er at dette området blir gjenkjent av blogglesere som et felles område der de raskt kan abonnere på blogger de liker.
Det andre er påmeldingen på bunnen av hvert innlegg. Når leserne er ferdige med et innlegg, vil de se etter hva de skal gjøre videre. De kan lett forlate bloggen din og gjøre noe annet, men det beste for deg vil være å fange deres fremtidige interesse ved å få dem til å abonnere. Bruk en Call to Action for å gjøre det vel verdt tiden deres.
Det tredje er påmeldingen i form av et pop-up vindu eller en lightbox. Når en ny person klikker seg inn på bloggen din vil det komme opp en pop-up som dekker innholdet. Noen synes disse boksene er invaderende, men de gir resultater. Om du har et godt tilbud vil folk gjerne abonnere på nyhetsbrevet ditt. De andre påmeldingsskjemaene dine vil være lette å ignorere for dem som vil det, men ingen kan si at de ikke har sett en pop-up.
Ikke pop-up uinvitert for ofte
Det du må tenke på når det kommer til pop-up vinduer er at de ikke må dukke opp for raskt, eller for ofte. Du kan bruke ulike programvarer og utvidelser for å bestemme hvor lang tid det skal ta før pop-up vinduet dukker opp. Du kan også bestemme hvor ofte det skal dukke opp. Hvis en person besøker nettsiden din ofte, kan det være lurt å ikke vise pop-up vinduet mer enn en gang i uka til denne personen.
Automatiser noen av nyhetsbrevene dine
Å skrive nyhetsbrev er hardt arbeid, og gjør du det regelmessig vil det i lengden gjøre deg både sliten og lei. Du kan selvsagt skrive dem manuelt, men for å forsikre deg om at du gjør noe med e-postlistene dine regelmessig, kan du automatisere noen av nyhetsbrevene dine.
For å gjøre det tar du lenken til bloggstrømmen din (den er vanligvis “din-side”.no/blog/feed/ ) og så kan du lage et automatisert nyhetsbrev for bloggen din der du administrerer e-posttjenesten din. Du kan tilpasse en mal som inneholder logoen din og annen informasjon om merkevaren din. Send ut dette nyhetsbrevet på samme tidspunkt på dagen som du publiserer blogginnleggene dine.
Gjør nyhetsbrevene dine bedre med unikt innhold
Automatisering av nyhetsbrev på e-post er et flott verktøy, men etterhvert som du bygger opp listene dine må du skape unikt innhold bare for abonnentene dine. Du trenger ikke å sende ut dette like ofte som de automatiserte nyhetsbrevene, men ved å gjøre det en gang i måneden vil du kunne gi abonnentene dine verdifullt innhold, uten å måtte slite deg ut.
Du må lage nyttig innhold til disse meldingene. For eksempel kan du skrive innlegg som du bare deler med abonnentene dine. Et annet eksempel på hva du kan gjøre er å velge ut noen av dine beste tips eller meninger og dele dem med abonnentene dine. Om du får en designer til å lage et bilde som fremhever innholdet ditt vil det gjøre mye større inntrykk.
På slutten av disse meldingene kan du legge ved en Call to Action der du ber abonnentene dine dele e-posten med folk de tror vil kunne dra nytte av innholdet. Dette vil gjøre at du får hjelp fra abonnentene dine til å bygge opp e-postlisten din, noe som utvider publikummet for markedsføringen av bloggen din. Og slikt blir det flere lesere av.
Du må promotere e-postlisten din i sosiale medier
Det første du må gjøre er å dele informasjonen til e-postlisten din i alle de sosiale mediene du har profil hos. En gang i uken deler du lenken til siden der folk kan melde seg på for å få eksklusiv informasjon som du bare deler med de som abonnerer på nyhetsbrevet ditt.
For å få følgere fra sosiale medier til å abonnere på nyhetsbrevet ditt bør du dele det tilbudet du laget tidligere, på sosiale medier. Det kan for eksempel være: “På utkikk etter mer bra innhold? Meld deg på e-postlisten vår og motta guiden din, helt gratis”
Til slutt om bruk av informasjonen for å få flere lesere til bloggen din
Når du nå har lest hele denne guiden har du fått en plan for hvordan du skal:
- Identifisere målgruppen til bloggen din
- Bygge opp et nettverk som gir deg muligheten til å markedsføre blogginnleggene dine mot dem gjentatte ganger
- Øke nærværet ditt i sosiale medier, på de riktige plattformene
Stegene du har tatt så langt er starten på markedsføringsstrategien for bloggen din. Men ikke glem at du også må produsere innhold som engasjerer leserene av bloggen din. Hvordan du lager dette kan du lese her: Innholdsmarkedsføring: Slik engasjerer du flere kunder på nett. I tillegg har vi gode tips til selve skriveprosessen her: Hvordan skrive gode blogginnlegg.