5 tips til hva du må tenke på når du starter en blogg
pexels-photo-374074

5 tips til hva du må tenke på når du starter en blogg

Hvis du leser dette har du mest sannsynlig bestemt deg for å starte en blogg. Hvis du ikke har det, kan du lese min artikkel om hvorfor det er smart å blogge.

I den snakket jeg mest om hvorfor det er smart å blogge. I denne artikkelen skal jeg gå nærmere inn på hvordan du starter å blogge. Jeg vil også si litt om hva du bør tenke på når det gjelder innhold. En blogg er en viktig del av din digital markedsføring, så les videre!

Digital markedsføring

Tenk Digitalt hjelper deg med å utvikle en digital kommunikasjonsstrategi, et nettsted som konverterer til nye salg eller leads og synlighet i digitale kanaler!

1: Valg av bloggleverandør

Det er relativt enkelt å starte en blogg. Du velger hva slags tilbyder du vil bruke, oppretter et bloggnavn og kan gå i gang ganske kjapt. Selv om selve prosessen er enkel, bør du likevel sette av litt tid til å vurdere hvilken leverandør du vil benytte deg av. Noen av de mest kjente her til lands er WordPress, Blogspot og blogg.no. Om du skal drive en bedriftsblogg er nok WordPress og Blogspot de beste alternativene. Selv om du ville fått mer drahjelp til å skaffe trafikk hos en plattform som blogg.no, er det ikke der du finner målgruppen din.

Hvilken plattform passer dine behov best?

Både WordPress og Blogspot gir deg en plattform som er enkel å ta i bruk. Det finnes selvfølgelig både fordeler og ulemper med begge løsningene, men jeg skal gi deg en kort oppsummering:

WordPress

WordPress gir deg muligheten til å integrere ulike funksjoner både på bloggen og på nettsiden din. I tillegg får du mange muligheter når det kommer til utforming og publisering av innhold. Ulempen er at det kreves litt teknisk innsikt for å kunne utnytte alle funksjonene til det fulle. Samtidig finnes det utallige videotutorials og et nettverk med brukere som kan hjelpe deg.

Blogspot

Google-eide Blogspot er enklere å ta i bruk og endre design på enn WordPress, samtidig som plattformen er godt integrert opp mot andre Google-tjenester. Om du har interesse av det kan du også lett ta i bruk Google Ads for å starte å tjene penger på bloggen din. Ulempen med Blogspot er at det kan være vanskelig å få support om det skulle oppstå en feil. I slike tilfeller står du mer alene enn hos WordPress.

Forhåpentligvis kan dette hjelpe deg litt på vei i valg av plattform, men det finnes selvsagt enda flere der ute. Jeg vil anbefale deg å lese om de ulike plattformer for å finne ut hvilken som passer best for deg.

2: Du må holde bloggen oppdatert

Etter å ha opprettet bloggen må du jo holde den oppdatert. Selv om du bør oppdatere regelmessig, er det ikke dermed sagt at du trenger å bruke timesvis i uka på bloggen. Du trenger ikke å publisere nye innlegg hver dag hvis du ikke ønsker det. Men du bør legge en slags plan for hva du vil publisere og når du vil publisere innleggene dine.

Har du en plan for hvilke innlegg du skal publisere til ulike tider, kan du også sette av tid til å skrive dem. Om du starter med å blogge to ganger i måneden kan det hende det er nok for deg å sette av en time innimellom. Har du tenkt å oppdatere bloggen oftere kan det kanskje være en idé å sette av tid slik at du kan skrive flere innlegg på samme dag. Så lenge innleggene ikke handler om veldig dagsaktuelle saker, kan det fungere fint å skrive ferdig innlegg på forhånd.

Ta kontakt

Tenk Digitalt hjelper deg med din digitale strategi, nettsider som konverterer til salg og økt trafikk til dine nettsider. Vi kan også bistå med verdivurdering av din bedrift og bistand til å finne nye aksjonærer. Ta kontakt i dag for en uforpliktende samtale!

3: Hva slags innhold skal du publisere?

Kjør gjerne idémyldring med kollegaer for å lage bra innhold.

 

Det er to viktige ting som påvirker hva du skal publisere: variasjon og engasjement. For det første bør du skrive ulike typer innlegg. Du trenger ikke å finne opp hjulet på nytt hver gang, men variasjon er veldig viktig. Du kan ikke legge ut syv Topp ti-lister etter hverandre og forvente at folk skal synes det er interessant hver gang.

Jeg foreslår at du legger ut en blanding av nyheter fra bedriften og bransjen, produktpresentasjoner, listeposter, intervjuer med bransjeeksperter og presentasjoner av ansatte. Dette sørger for å gi leserne en god blanding, samtidig som at de fleste kan finne noe de er interessert i å lese. Om du syns produktpresentasjoner virker kjedelig, kan du gjerne skrive dem med litt humor.

Blogg om noe du engasjerer deg for

Det neste punktet er engasjement. Du må skrive om ting du er engasjert i for å klare å skape engasjement. Engasjement gjør at folk vil kommentere og dele innleggene dine.

Dette kan du få til på ulike måter: du kan skrive om et tema du synes er interessant, eller du kan finne en interessant vinkling. Det viktigste er at engasjementet ditt må lyse gjennom for at folk skal finne det interessant å lese det du skiver.

4: Fokuser på innholdet

For at bloggen din på sikt skal kunne øke trafikken til nettsiden din, er det viktig at du prioriterer godt innhold. Spesielt i starten er det viktig med godt innhold, og at du publiserer regelmessig. Det er faktisk viktigere enn hvor mange besøkende du har på bloggen hver dag. Grunnen til at du må fokusere på godt innhold er at innholdet på en blogg er den eneste grunnen til at du får trafikk til den. Det gjelder uansett om trafikken kommer fra søkemotorer, delinger i sosiale medier eller at folk går direkte inn på bloggen din.

Godt innhold gjør folk mer interesserte

For at folk skal gå direkte inn på bloggen din må du ha skrevet noe interessant. Har du gjort det, vil de ønske å besøke den enda en gang for å se om det er lagt ut noe nytt. Det samme gjelder for å få delinger i sosiale medier eller på andre blogger. Du må skrive noe som er så interessant å lese at de mener andre vil ønske å lese det. Og for å få trafikk fra søkemotorene må innholdet ditt gi folk svar på noe de spør om. Dette kommer i tillegg til at Google må forstå at du er en autoritet på ditt område. Det kan du sørge for ved å skrive lengre artikler, og å skrive flere artikler om samme emne.

5: Hvor ofte skal du publisere?

Når du nå er sikker på at du lager interessant innhold, må du også sørge for at bloggen din blir oppdatert jevnlig. Hvor ofte du skal oppdatere er opp til deg og det kommer også litt an på målgruppen din. For noen vil det fungere å blogge 2-4 ganger i måneden, mens andre ser seg nødt til å blogge annenhver dag. Å blogge litt er uansett bedre enn å ikke blogge i det hele tatt, så om å du bare har tid til å blogge bra to ganger i måneden skal du fokusere på å blogge to ganger i måneden.

Planlegg hva du skal poste når.

 

Gjør det enklere for deg selv ved å lage en plan for hva slags innlegg du vil skrive og når de skal publiseres. På den måten får du en oversikt over hvor mye tid du må regne med å bruke på bloggen. Det er også enklere å huske at du skal oppdatere bloggen annenhver torsdag, enn hvis du blogger på vilkårlige dager.

Til slutt vil jeg bare si: lykke til med bloggingen!

Ta kontakt

Tenk Digitalt hjelper deg med din digitale strategi, nettsider som konverterer til salg og økt trafikk til dine nettsider. Vi kan også bistå med verdivurdering av din bedrift og bistand til å finne nye aksjonærer. Ta kontakt i dag for en uforpliktende samtale!

Slik kan Tenk Digitalt kan hjelpe deg

Tenk Digitalt kan hjelpe deg med alt du trenger for markedsføring på nett. Vi kan håndtere hele din tilstedeværelse på nett. Vi tar oss av nettsiden din, den digitale markedsføringen din, og alle andre kompliserte, tekniske detaljer for å effektivt øke fortjenesten din på nett. Vi tar oss av de kompliserte detaljene, så du kan fokusere på kjernevirksomheten din.

Vi tilbyr en administrert tjeneste for søkemotoroptimalisering (SEO) der vi oppdaterer din SEO på fast basis ved å tagge innholdet ditt på riktig måte. Dette forsikrer at du kommer så høyt som mulig på søkemotorers SERP. I tillegg til SEO på siden, tar vi oss av SEO utenfor din egen nettside.

 

Delt glede er dobbel glede!

Mottoet vårt her i Tenk Digitalt er «sharing is caring» – “delt glede er dobbel glede”. Derfor har vi skrevet mange blogginnlegg om ulike temaer. Vil du lese mer om hvordan du skaffer trafikk til nettsiden din anbefaler jeg å lese noen av disse innleggene:

 

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Del denne artikkelen

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on email
Email
Share on whatsapp
WhatsApp
Jan Sollid Storehaug

Jan Sollid Storehaug

Daglig leder i Tenk Digitalt AS og foredragsholder. Jan har et stort engasjement for entreprenørskap og hvordan nye teknologier utfordrer oss og skaper nye muligheter. Les mer om Jans foredrag på Storehaug.no Send gjerne en epost til [email protected] eller ring 97512077 for en hyggelig prat!

Vi kan hjelpe deg med:

CTA-contact-us-new.png

Digital strategi

Tenk Digitalt kan hjelpe din bedrift å lage en praktisk plan for digital kommunikasjon og markedsføring. Vi diskuterer din digitale strategi og undersøker dine konkurrenter. Deretter kommer vi med konkrete forslag til forbedringer.

landingpage

Nettsider som virker

Har du nettsider som er godt egnet for digital markedsføring? Vi kan undersøke hvor godt nettstedet virker. Få en gratis vurdering av dine nettsider med konkrete forslag til forbedringer. Små endringer kan gi store resultater!

homepage-seo

Synlighet

Hvordan driver du trafikk til nettsidene dine? Tenk Digitalt kan lage innhold, optimalisere for søk, samt drive trafikk med sosiale medier, e-post og andre kanaler. Effektive nettsider gir mange besøk som konverteres til salg.

Jan Sollid Storehaug markedsføring i sosiale medier

Verdivurdering

Tenk Digitalt bistår gründere eller styrer som vurderer salg av sin virksomhet. Vi hjelper deg med riktig kommunikasjon mot din målgruppe. Første steg er å gjennomføre en grundig verdivurdering av din virksomhet..

Se hvordan trafikken stiger med en blogg

Finne investorer

Vi har oversikt over alle norske investorer og vet hvilke bransjer og hvilke investeringsfaser de er interessert i. Vi kan bistå ved små og store kapitalutvidelser og har deltatt i mange suksessrike norske og internasjonale emisjoner.

analysis-brainstorming-business-1571699

Aksjonærportal

Ønsker du å forbedre kommunikasjonen med dine aksjonærer? Vår aksjonærportal har BankID login for aksjonærer og styre. Løsningen kan brukes ved kapitalutvidelser og oppdaterer aksjonærregisteret med ett klikk.

Oppsummering av ukens digitale nyheter

Motta ukens mest interessante digitale nyheter direkte i innboksen helt gratis! Din e-postadresse er trygg hos oss – og du kan selvfølgelig melde deg av når som helst.

Les de siste digitale nyhetene

Vi gir deg gratis ukens viktigste digitale nyhetene fra norske nettsider som skriver om teknologi, digital markedsføring, gründerstoff, sosiale medier og søkemotorer.

Del denne artikkelen

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on whatsapp
Share on email

Ta kontakt

Tenk Digitalt hjelper deg med din digitale strategi, nettsider som konverterer til salg og økt trafikk til dine nettsider. Vi kan også bistå med verdivurdering av din bedrift og bistand til å finne nye aksjonærer. Ta kontakt i dag for en uforpliktende samtale!