Starte blogg: 5 tips til hva du må få på plass - Tenk Digitalt
En blogger sitter foran laptoppen sin og utvikler en blogg.

Starte blogg: 5 tips som gir bloggen en pangstart

Planlegger du å starte en blogg? Jeg forklarer hvordan du kommer i gang med blogging og hvordan du velger innhold til bloggen din.

Hvis du leser dette har du mest sannsynlig bestemt deg for å starte en blogg. Hvis du ikke enda har tatt valget kan du lese min artikkel om hvorfor det er smart å blogge. I denne artikkelen skal jeg gå nærmere inn på hva du bør gjøre i planleggings- og startfasen av en blogg.

En blogg er en viktig del av digital markedsføring. Derfor er det nødvendig å vite litt om hva som skal til for å starte en god blogg, og hva du bør tenke på når det gjelder produksjon av innhold. Det er så klart mye mer å sette seg inn i, men ett sted må du starte, og da er det vel greit med en pangstart, er det ikke?

Les også: Hvordan få flere lesere på bloggen din (En grundig guide)

Guide: En digital strategi som virker!

Last ned vår praktiske guide til hvordan du kan utvikle en digital kommunikasjonsstrategi for din virksomhet. Guiden tar deg gjennom vår fem-stegs prosess for å nå ut til din målgruppe. 

5 tips som gir bloggen en pangstart

  1. Velg riktig bloggleverandør
  2. En blogg som oppdateres ofte er mer interessant
  3. Bestem tidlig hva slags innhold som er bloggens fokus
  4. En god blogg fokuserer mer på kvalitet enn kvantitet
  5. Lag en målrettet bloggplan

 

1: Velg riktig bloggleverandør

Det er relativt enkelt å starte en blogg. Du velger hva slags tilbyder du vil bruke, oppretter et bloggnavn og kan gå i gang ganske kjapt. Selv om selve prosessen er enkel, bør du likevel sette av litt tid til å vurdere hvilken leverandør du vil benytte deg av.

Noen av de mest kjente her til lands er WordPress, Blogger og Blogg.no. Om du skal drive en bedriftsblogg er WordPress det beste alternativet. Selv om du ville fått mer drahjelp til å skaffe trafikk hos en plattform som blogg.no er ikke det plassen å finne målgruppen din.

Hvilken plattform passer dine behov best?

Både WordPress og Blogger gir deg en plattform som er enkel å ta i bruk. Det finnes selvfølgelig både fordeler og ulemper med begge løsningene, men jeg skal gi deg en kort oppsummering:

WordPress

WordPress gir deg muligheten til å integrere ulike funksjoner både på bloggen og på nettsiden din. I tillegg får du mange muligheter når det kommer til utforming og publisering av innhold.

Ulempen er at det kreves litt teknisk innsikt for å kunne utnytte alle funksjonene til det fulle. Samtidig finnes det utallige videotutorials og et nettverk med brukere som kan hjelpe deg å sette opp en bra blogg.

Relatert artikkel: WordPress: Din guide til å lage en flott nettside

Blogger

Google-eide Blogger er enklere å ta i bruk og endre design på enn WordPress. Samtidig er plattformen godt integrert opp mot andre Google-tjenester. Om du har interesse av det kan du også lett ta i bruk Google Ads for å starte å tjene penger på bloggen din.

Ulempen med Blogger er at det kan være vanskelig å få support om det skulle oppstå en feil. I slike tilfeller står du mer alene enn hos WordPress.

Forhåpentligvis kan dette hjelpe deg litt på vei i valg av plattform, men det finnes selvsagt enda flere der ute. Jeg vil anbefale deg å lese om de ulike plattformer for å finne ut hvilken som passer best for deg og din blogg.

 

2: En blogg som oppdateres ofte er mer interessant

Etter å ha opprettet bloggen må du jo holde den oppdatert. Selv om du bør oppdatere regelmessig, er det ikke dermed sagt at du trenger å bruke timesvis i uka på bloggen.

Du trenger ikke å publisere nye innlegg hver dag hvis du ikke ønsker det. Men du bør legge en slags plan for hva du vil publisere og når du vil publisere innleggene dine. Dette kan godt opplyses på bloggens om-oss-side slik at leserne vet hva slags blogg dette er og hva de kan forvente av publiseringer.

Har du en plan for hvilke innlegg du skal publisere til ulike tider, kan du også sette av tid til å skrive dem. Om du starter med å blogge to ganger i måneden kan det hende det er nok for deg å sette av en time innimellom.

Har du tenkt å oppdatere bloggen oftere? Da kan det kanskje være en idé å sette av tid slik at du kan skrive flere innlegg på samme dag. Så lenge innleggene ikke handler om veldig dagsaktuelle saker, kan det fungere fint å skrive ferdig innlegg på forhånd.

Digital markedsføring

Tenk Digitalt hjelper deg med å utvikle en digital kommunikasjonsstrategi, et nettsted som konverterer til nye salg eller leads og synlighet i digitale kanaler!

 

3: Bestem tidlig hva slags innhold som er bloggens fokus

Kjør gjerne idémyldring med kollegaer for å lage bra innhold.

Det er to viktige ting som påvirker hva du skal publisere: Variasjon og engasjement.

For det første bør du skrive ulike typer innlegg. Du trenger ikke å finne opp hjulet på nytt hver gang, men variasjon er viktig. Du kan ikke legge ut syv Topp ti-lister etter hverandre og forvente at folk skal synes det er interessant hver gang.

For eksempel kan du variere mellom nyheter fra bedriften og bransjen, produktpresentasjoner, listeposter, intervjuer med bransjeeksperter og presentasjoner av ansatte. Dette sørger for å gi leserne en god blanding samtidig som at de fleste kan finne noe de er interessert i å lese.

Om du syns produktpresentasjoner virker kjedelig, kan du gjerne skrive dem med litt humor.

Blogg om noe du engasjerer deg for

Det neste punktet er engasjement. Du må skrive om ting du er engasjert i for å klare å skape engasjement. Engasjement gjør at folk vender tilbake til bloggen, kommenterer og deler innleggene dine.

Dette kan du få til på ulike måter: Du kan skrive om et tema du synes er interessant, eller du kan finne en interessant vinkling. Det viktigste er at engasjementet ditt må lyse gjennom for at folk skal synes at det er interessant å lese det du skiver.

Er du god på engasjere leserne vil du fort utvikle en blogg som folk husker og besøker ofte for å holde seg oppdatert på dine siste oppdateringer.

 

4: En god blogg fokuserer mer på kvalitet enn kvantitet

For at bloggen din på sikt skal kunne øke trafikken er det viktig at du prioriterer godt innhold. Spesielt i starten er det viktig med godt innhold, og at du publiserer regelmessig. Det er faktisk viktigere enn hvor mange besøkende du har på bloggen hver dag.

Grunnen til at du må fokusere på godt innhold er at innholdet på en blogg er den eneste grunnen til at du får trafikk til den. Det gjelder uansett om trafikken kommer fra søkemotorer, delinger i sosiale medier eller at folk går direkte inn på bloggen din.

Godt innhold gjør folk mer interesserte i din blogg

For at folk skal gå direkte inn på bloggen din må du ha skrevet noe interessant. Har du gjort det, vil de som sagt besøke den oftere for å se om det er lagt ut noe nytt. Det samme gjelder for å få delinger i sosiale medier eller på andre blogger.

Du må skrive noe som er så interessant å lese at leserene mener andre vil ønske å lese det. Om du skal få trafikk fra søkemotorene, er det en god ide å skrive innhold som gir folk svar på noe de spør om.

Dette kommer i tillegg til at Google må forstå at din blogg er en autoritet på ditt område. Det kan du sørge for ved å skrive lengre artikler, og å skrive flere artikler om samme emne.

Digital markedsføring

Tenk Digitalt hjelper deg med å utvikle en digital kommunikasjonsstrategi, et nettsted som konverterer til nye salg eller leads og synlighet i digitale kanaler!

 

5: Lag en målrettet bloggplan

Når du er sikker på at du lager interessant innhold må du også sørge for at du har en jevnlig oppdatert blogg. Hvor ofte du skal oppdatere er opp til deg. Det kommer også litt an på målgruppen din.

For noen vil det fungere å blogge 2-4 ganger i måneden. Andre ser seg nødt til å blogge annenhver dag. Å blogge litt er uansett bedre enn å ikke blogge i det hele tatt. Om å du bare har tid til å blogge bra to ganger i måneden skal du fokusere på dette. Du kan likevel lage en super blogg, det tar bare litt lenger tid.

Planlegg hva du skal poste når.

Gjør det enklere for deg selv ved å lage en plan for hva slags innlegg du vil skrive og når de skal publiseres.

På den måten får du en oversikt over hvor mye tid du må regne med å bruke på bloggen. Det er også enklere å huske at du skal oppdatere bloggen annenhver torsdag, enn hvis du blogger på vilkårlige dager.

Fra pangstart til en inntektsbringende blogg

Det er viktig å være klar over at en god start ikke er nok til å generere masse kunder og salg. En blogg er nemlig alt annet enn en sprint, det er den digitale markedsføringens svar på et maraton. En god start gir deg en fordel i forhold til konkurrentene, men det krever utholdenhet å få gode resultater.

Det er først når alle innlegg på bloggplanen holder gjennomgående høy kvalitet at du kan starte å utvikle et forhold til målgruppen din, og som med forhold flest tar dette tid.

Det finnes nok av «bloggeksperter» der ute som lover at hvem som helst kan utvikle en intekstbringende blogg så lett som bare det. De har rett i at stort sett alle kan få det til, men det er langt fra så enkelt som mange får det til å se ut.

De færreste blogger opplever eksplosiv vekst med virale innlegg som deles av tusenvis på sosiale medier, eller rangerer seg til bøttevis med klikk. For blogger flest tar det noen år å bygge seg opp et trofast publikum som har tillit til skrivingen din og dermed får tiltro til det du promoterer.

Grunnen til at jeg sier dette, er fordi også dette innlegget startet med å få blogging til å se enklere ut enn det ofte er. Ellers hadde jeg ikke fått deg til å klikke på innlegget mitt på Google. Som takk for at du har lest deg helt hit, forteller jeg deg nå den harde sannheten: Kun standahaftige blogger får lønn for strevet.

 

En blogg som skaper tillitt er nøkkelen til suksess

Det som nettopp ble sagt her over kom rett fra levra. Jeg skrev det for å understreke et poeng: Om du skal bygge tillit til dine lesere, må du være dønn ærlig og snakke til dem slik jeg snakker til deg akkurat nå. Ikke bare får du en følelse av at dette blogginnlegget er skrevet for deg personlig. Du får også en forståelse av hvor allsidig og personlig en blogg kan være.

Akkurat nå skriver jeg til deg som om det var en melding til en venn på messenger. I realiteten viser jeg deg et eksempel på blogging du aldri har sett maken til. Det forteller deg at jeg, og mitt team hos Tenk Digitalt kan ett og annet om blogging, og at vi vet hva som skal til for å utmerke seg.

Om dette blogginnlegget er nok til å bygge tillit til deg som leser er tvilsomt, men det skal være nok til å gjøre deg nysgjerrig på hva annet du kan lære fra artiklene våre. Da har bloggposten gjort det den skulle, nemlig vekket din interesse nok til at du sjekker ut mer fra vår blogg.

 

Dersom du er ute etter å utvikle en innbringende blogg foreslår jeg at du fortsetter med et av disse innleggende fra vårt arkiv:

Hvordan få flere lesere på bloggen din (En grundig guide)

Hvorfor alle bedrifter bør blogge

Hvordan skrive gode blogginnlegg

Innholdsmarkedsføring: Slik engasjerer du flere kunder på nett

Hva er SEM? Søkemotormarkedsføring enkelt forklart

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Del denne artikkelen

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email
WhatsApp
Jan Sollid Storehaug

Jan Sollid Storehaug

Daglig leder i Tenk Digitalt AS og foredragsholder. Jan har et stort engasjement for entreprenørskap og hvordan nye teknologier utfordrer oss og skaper nye muligheter. Les mer om Jans foredrag på Storehaug.no Send gjerne en epost til jan@tenkdigitalt.no eller ring 97512077 for en hyggelig prat!

Vi kan hjelpe deg med:

CTA-contact-us-new.png

Digital strategi

Tenk Digitalt kan hjelpe din bedrift å lage en praktisk plan for digital kommunikasjon og markedsføring. Vi diskuterer din digitale strategi og undersøker dine konkurrenter. Deretter kommer vi med konkrete forslag til forbedringer.

landingpage

Nettsider som virker

Har du nettsider som er godt egnet for digital markedsføring? Vi kan undersøke hvor godt nettstedet virker. Få en gratis vurdering av dine nettsider med konkrete forslag til forbedringer. Små endringer kan gi store resultater!

homepage-seo

Synlighet

Hvordan driver du trafikk til nettsidene dine? Tenk Digitalt kan lage innhold, optimalisere for søk, samt drive trafikk med sosiale medier, e-post og andre kanaler. Effektive nettsider gir mange besøk som konverteres til salg.

Jan Sollid Storehaug markedsføring i sosiale medier

Verdivurdering

Tenk Digitalt bistår gründere eller styrer som vurderer salg av sin virksomhet. Vi hjelper deg med riktig kommunikasjon mot din målgruppe. Første steg er å gjennomføre en grundig verdivurdering av din virksomhet..

Se hvordan trafikken stiger med en blogg

Finne investorer

Vi har oversikt over alle norske investorer og vet hvilke bransjer og hvilke investeringsfaser de er interessert i. Vi kan bistå ved små og store kapitalutvidelser og har deltatt i mange suksessrike norske og internasjonale emisjoner.

analysis-brainstorming-business-1571699

Aksjonærportal

Ønsker du å forbedre kommunikasjonen med dine aksjonærer? Vår aksjonærportal har BankID login for aksjonærer og styre. Løsningen kan brukes ved kapitalutvidelser og oppdaterer aksjonærregisteret med ett klikk.

Oppsummering av ukens digitale nyheter

Motta ukens mest interessante digitale nyheter direkte i innboksen helt gratis! Din e-postadresse er trygg hos oss – og du kan selvfølgelig melde deg av når som helst.

Les de siste digitale nyhetene

Vi gir deg gratis ukens viktigste digitale nyhetene fra norske nettsider som skriver om teknologi, digital markedsføring, gründerstoff, sosiale medier og søkemotorer.

Del denne artikkelen

Ta kontakt

Tenk Digitalt hjelper deg med din digitale strategi, nettsider som konverterer til salg og økt trafikk til dine nettsider. Vi kan også bistå med verdivurdering av din bedrift og bistand til å finne nye aksjonærer. Ta kontakt i dag for en uforpliktende samtale!