Blogging: et godt verktøy for å øke trafikken til nettsiden din

 In Nettsider

Vi i Tenk Digitalt AS liker å oppfordre bedrifter og deres kommunikasjonsansvarlige til å blogge dersom de ønsker seg flere besøkende på nettsiden sin. Det vil jeg gjøre enda en gang. I dag skal jeg nemlig gi deg noen veldig gode grunner til at blogging kan gi nettsiden din flere besøkende.

Over tid kan en blogg også gi deg økt fortjeneste.

Trenger du hjelp med din digitale markedsføring?

Digital markedsføring kan være mye mer effektiv enn tradisjonell markedsføring, men da må du vite hva du gjør. Vi gjør heldigvis det, og kan hjelpe deg med det du trenger!

 

Mest sannsynlig er du litt kjent med blogging fra før. Enten fordi du har lest blogger, sett blogger omtalt i media eller fordi du allerede skriver en blogg. Men du har kanskje ikke tenkt at blogging var noe som kunne være fordelsaktig for bedriften din. For en del år siden stemte nok det, men i dag er blogging big business for mange.

Blogging passer for alle

Det geniale med blogging er at alle kan drive med det. Det er ingen restriksjoner på hvor mye plass du kan få og det er ingen andre som bestemmer om de vil publisere det du har skrevet. Der du tidligere har måtte betale for annonseplass i aviser, kan du nå skrive lengre innlegg og få sagt akkurat det du vil, på den måten du vil.

Et annet poeng er at en blogg kan tilpasses, både når det kommer til utseende, men også når det kommer til innhold. Du velger hva slags innhold du vil publisere, og når du skal publisere. Gjør du det riktig, kan bloggen fungere som en god salgskanal for deg.

Jo mer du skriver, jo bedre blir du på det.

Utvikle skrivetalentet ditt

Som mange andre vil du kanskje være skeptisk til å blogge på vegne av bedriften din. Kanskje tenker du at du ikke har mange nok idéer, eller at du ikke har noe talent for å skrive. Det er du ikke alene om, for mange føler at de ikke skriver godt nok. De vil kanskje ikke gjøre noe ut av å skulle skrive et innlegg på Facebook, men de blir skremt av tanken på å skulle skrive et helt blogginnlegg. Her gjelder likevel det gamle ordtaket: øvelse gjør mester. Jo mer du skriver, jo bedre vil du også bli til å formulere deg, og å uttrykke akkurat hva du ønsker å si.

Om du er en leder vil blogging også øke autoriteten og troverdigheten din, fordi du viser at du sitter inne med mye kunnskap. Om en potensiell kunde ser bloggen som bedriften din driver, kan det plutselig hende at de velger din bedrift fremfor noen andre, nettopp fordi at de ser at dere deler kunnskapen dere har.

Det viktigste når du skal drive en blogg er uansett engasjement. Du må faktisk synes det er gøy å blogge, og være engasjert i det du skriver om for at bloggingen skal ha ønsket effekt. Om ikke du er engasjert, vil du heller ikke klare å skape engasjement, og da er hele poenget med å borte.

Trenger du hjelp med å lage en digital strategi?

Alle dine digitale markedsføringsaktiviteter må ha mål og mening. Det får de ved at du lager en digital strategi. Vi kan hjelpe deg med å lage en startegi som fungerer for deg!

 

Hvorfor skal jeg blogge?

Presenter det du driver med

Med en blogg får du en unik sjanse til å presentere bedriften din på dine egne premisser. Her kan du presentere produkter eller tjenester du selger, og fortelle om bedriften din. Det eneste viktige å huske på er at bloggen ikke skal være en ren salgsmaskin. Poenget er å vise fram det du og bedriften din kan, slik at besøkende på bloggen får et godt inntrykk.

Bruk bloggen smart

En blogg er altså et verktøy for innholdsmarkedsføring. I en digital hverdag der forbrukere gjør en del undersøkelser før de kjøper et produkt, kan en blogg være med på å bygge opp merkevaren til en bedrift. Det som er så flott med en blogg er at den åpner for at du kan fortelle folk mer om akkurat din bransje, og din bedrift. Det er ingen nisje som er for liten for blogging.

Du kan presentere ansatte i bedriften, publisere nyheter fra bransjen og dele deres kunnskap via bloggen. Bruker du en blogg på denne måten vil dette blant annet vise at bedriften din er villig til å dele kunnskapen sin, uten å be om noe tilbake. Og kanskje er det akkurat det at du blogger som gjør at folk finner bedriften og produktene dine. Folk i dag bruker sosiale medier, søkemotorer og blogger til å finne nyttig informasjon, som kan hjelpe dem med å avgjøre hva de skal kjøpe.

Derfor er det viktig at du selv kan formidle informasjon om produkter og tjenester du selger. For, hvis du er flink til å bruke SEO på innholdet ditt, vil en blogg også kunne føre til at du blir mer synlig i søkeresultatene.

Skriv om business, produkter eller det du vil, så lenge du varierer innholdet ditt.

Hva slags innhold bør du publisere?

Du kan selvfølgelig dele det du vil på bloggen din, men som en generell regel er det smart å variere innholdet. Du har mye å velge mellom, og vi har allerede nevnt noen alternativer til hva du kan skrive om. Du kan også dele tips og triks til hvordan man bruker produktene du selger, eller lage intervjuer med ulike bransjeeksperter. Du har mange muligheter.

Øk trafikken til nettsiden din

Vi har allerede nevnt SEO med tanke på innholdet ditt, men det er altså slik at Google favoriserer sider som har mye stoff om det samme temaet i søkeresultatene sine. Hvis Google forstår at du har en viss autoritet innen bransjen, vil de altså rangere bloggen din høyt blant søkeresultatene.

Alt dette gjør at bedriften din blir mer synlig, og øker trafikken til bloggen og nettsiden din. Det er faktisk slik at en bedrift som starter å blogge to ganger i måneden kan øke trafikken sin med så mye som 70%. Om du blogger to ganger i måneden, er det heller ikke noe som trenger å ta så mye tid. Det vil jeg se på som en fordel i en ellers travel arbeidshverdag.

Bygge relasjoner

Til nå har jeg nevnt flere aspekter ved blogging som er en fordel for deg og bedriften din. Dette siste punktet er også en fordel for deg, men det er i tillegg en fordel for besøkende og kunder, fordi det åpner for toveiskommunikasjon.

En blogg kan være med på å bygge opp relasjoner, og finne nye prospekter. Siden bloggen viser hva du og bedriften din kan er den med på å bygge tillit mellom deg og leserne, og derfor bygger den tillit til produkter og tjenester du selger. En blogg åpner også for at folk kan snakke til deg via kommentarfeltet. Det er kjapt og enkelt, og gjør det mulig for dem å gi deg direkte tilbakemeldinger.

Sjansen er også stor for at de samme leserne vil dukke opp igjen og igjen hvis du legger ut godt og variert innhold. Når de da er klare for å gjennomføre et kjøp, kommer de til å huske deg og bedriften din fordi dere legger ut så mye bra innhold.

Derfor har jeg bare én oppfordring helt til slutt: begynn å blogg!

 

Vil du snakke med oss?

Trenger du hjelp med digital markedsføring? Kontakt oss i dag, og avtal et gratis, uforpliktende møte.

 

Dette innlegget er skrevet av Kathrine Garshol for Tenk Digitalt og Tenk Digitalt AS.

Recent Posts

Leave a Comment

Start typing and press Enter to search

5 steg for å velge riktige løsninger fro din nettbutikk Jan Sollid Storehaug