Hvordan skrive gode blogginnlegg - Tenk Digitalt
Å skrive gode blogginnlegg er en god måte å skaffe nye leads.

Hvordan skrive gode blogginnlegg

Å skrive gode artikler til din blogg er en god metode for å skaffe flere relevante leads. Gode blogginnlegg kan gjøre leseren mer interessert i det du selger, og gir du dem verdifullt innhold kan du konvertere dem fra besøkende til leads. 

Mens en Facebook- eller Instagrampost kanskje har som mål å få besøkende til å gjøre noe spesifikt der og da, vil en blogg ha som mål å trekke trafikk og bygge en relasjon til leseren. Bedriften din kan bruke bloggen til å skaffe seg et godt rykte innen bransjen og å vise potensielle kunder hvilken kunnskap dere sitter på.

Har du ikke allerede startet en blogg, kan det være nyttig å lese vår artikkel om hvordan du starter en blogg.

Men en blogg handler ikke bare om å levere enkeltstående artikler. Det handler om å gi leserne det de vil ha, jevnlig. Derfor er det første du bør gjøre å sette deg ned og planlegge. Når du planlegger og tenker langsiktig, er det lettere å jobbe målrettet. Har du planlagt et stykke fremover, får du god tid på å skrive innleggene. Da slipper du å  sitte med skrivesperre like før deadline.

Dette vil hjelpe deg med å skrive gode blogginnlegg.

Som nevnt er det viktig å skrive gode blogginnlegg for at du skal få mest mulig ut av bloggen. Derfor vil jeg gi deg noen tips både til hvordan du kan få ideer til gode og interessante innlegg og hvordan et noen konkrete tips til hvordan innlegg bør være utformet. 

Gratis E-bok

Kommunikasjonsstrategi for digital markedsføring

Last ned vår praktiske guide til hvordan du kan utvikle en digital kommunikasjonsstrategi for din virksomhet. Guiden tar deg gjennom vår fem-stegs prosess for å nå ut til din målgruppe.

Hvordan skrive gode blogginnlegg

1. Skriv ned alle idéene dine

Enkelte ganger får vi ideer til gode blogginnlegg, selv om det ikke er skriving vi fokuserer på i øyeblikket. Disse idéene er det lurt å skrive ned, enten i et notat på mobilen eller i et dokument på pc-en. Eller, om du foretrekker den analoge varianten, skriv det ned i en notatbok. Det viktige er at det er lett å finne igjen ideene.

Når du trenger ideer til blogginnlegg kan du sjekke dette dokumentet og se om det er noe du kan skrive om.

mann som noterer - notater hjelper med å skrive gode blogginnlegg
Notater hjelper med å skrive gode blogginnlegg

Det er også lurt å være oppmerksom på ting som skjer rundt deg. De fleste bedrifter kan relatere noe av innholdet sitt til enten årstiden eller en høytid som nærmer seg. Men du kan også tenke på andre ting.

Kanskje skal det være en stor konferanse som det er relevant å skrive om? Og hvis noen fra bedriften din skal holde foredrag kan det kanskje være en idé å skrive noe om hva folk kan forvente. Gi dem en liten smakebit på foredraget, eller skriv en presentasjon av foredragsholderen. 

2. Hva gjør konkurrentene dine?

Hvis du ikke allerede vet hvem de er, må du finne ut hvem konkurrentene dine er. Se gjerne på hva slags innhold de deler. 

Å sjekke ut konkurrentene er en god måte å finne eksempler på blogginnlegg du kan bruke selv. Se hva konkurrentene dine gjør, og se om du kan finne et interessant tema du kan angripe fra en ny vinkel eller skrive mer utfyllende om. Så lenge du ikke kopierer direkte er det lov å hente inspirasjon.

Det kan være vanskelig å lage innhold som er 100 % originalt. Derfor er det viktigste at du gjør innholdet du skriver til ditt eget. Hvis du kan angripe temaet fra en ny vinkel eller komme med ny informasjon, gjør det ikke så mye om det har vært skrevet om temaet før.

3. Hva ønsker leserne dine seg fra deg?

For å skrive gode blogginnlegg må du kjenne målgruppen din. Du gjør du forhåpentligvis allerede. Og da vet du gjerne hvilke problemer de har, og hvordan du kan hjelp dem. Skriv gjerne om disse tingene, da det er noe som vil være nyttig for leserne dine. 

Det kan også være lurt å se på statistikken på bloggen din for å se hvilke innlegg som er mest lest. Det er en indikasjon på hvilke temaer som er populære blant leserne. Du kan også bruke eksterne statistikker som Google Search Console for å få innsikt i om innleggene får mye trafikk fra Google.

nettbrett med statistikker
Statistikker om blogginnleggene dine kan hjelpe deg med å skrive gode artikler til din blogg

Noen ganger kan det likevel være vanskelig å komme på ideer til blogginnlegg. Da kan det være lurt å spørre følgerne dine rett ut om hva de ønsker å lese mer om. Gjør du det, vet du at du skriver noe som de ønsker å lese. Det er en fordel for både deg og dem. 

Ved å spørre slipper du å kaste bort verdifull tid på å skrive noe ingen ønsker å lese. Og, leserne dine får selvfølgelig innlegg om temaer de ønsker å lære mer om.

Relevant artikkel: Hvordan få flere lesere på bloggen din (En grundig guide) 

Hvis du kan bygge videre på en populær post, vil det også være naturlig at du tenker på om dette er noe som egner seg som en nedlastbar guide. Har du dette tilgjengelig vil flere besøkende velge å legge igjen kontaktinformasjonen i bytte mot få laste ned guiden. Bruker du dette tipset har du en enkel metode for å skaffe deg leads.

4. Følg relevante grupper

Det finnes mange ulike fag- og diskusjonsgrupper på både Facebook og LinkedIn. I tillegg finnes det ulike nettforum for ulike bransjer. Hvis du sliter med å finne noe å skrive om, kan du gå inn der og se hva folk diskuterer. Kanskje kan du skrive et innlegg basert på et diskusjonstema? 

Her vil det også ofte bli stilt spørsmål om ulike ting. Hvis du ser at det er noe du kan svare på er det smart å skrive et blogginnlegg du kan henvise til.

Husk bare at spørsmålene du velger å gjøre blogginnlegg ut av må samsvare med det leserne dine lurer på. Det hjelper ikke at du svarer godt på et avansert spørsmål om søkemotoroptimalisering av nettsider hvis dine lesere «bare» lurer på hvilke hashtagger de bør bruke på Instagrampostene sine.

5. Bruk eldre innlegg på nytt

Om du har blogget en stund har du sannsynligvis et ganske stort arkiv med innlegg du har skrevet tidligere. Mange av dem vil fortsatt kunne være relevante, spesielt om du har skrevet evergreen content. Å skrive gode blogginnlegg tar ofte en del tid, og ved å bruke noen på nytt kan du spare tid.

Du kan bruke gamle innlegg om igjen på to forskjellige måter. Den ene er at du kan dele de eldre innleggene på nytt på Facebook og Twitter, og andre sosiale medier. Hvis du har et stort arkiv er det lite sannsynlig at alle følgerne dine har lest alt du har skrevet.

Dette gjelder spesielt hvis du har fått mange nye lesere den siste tiden. Når du deler innlegg på nytt på denne måten er det lurt å bruke et nytt bilde og en ny tekst, slik at du ikke deler nøyaktig det samme hver gang.

Den andre måten å bruke eldre innlegg på nytt på er å se om du kan gjøre noe nytt med dem. I mange tilfeller vil det ha kommet ny informasjon om temaet, eller du har lært noe nytt siden du skrev det originale innlegget. Hvis du kan skrive mer og videreutvikle det eldre innlegget, er det bare å gjøre det. 

Da får også de som har lest det eldre innlegget mer ut av å lese det på nytt. Det er også mulig å se på eldre innlegg og hente inspirasjon til nye. Bruk gjerne Google Analytics til å se hvilke innlegg som har gjort det best tidligere, og finn nye vinklinger på disse. Plutselig har du flere nye innlegg du kan skrive.

6. Skriv innlegg basert på spørsmål du får

Hvis du får mange spørsmål i innboksen din eller du ser at mange lurer på de samme tingene, kan det være lurt å lage et innlegg der du svarer på spørsmålene. Da slipper du også å svare hver enkelt person, men kan heller skrive et innlegg som alle leserne dine kan dra nytte av. Du kan enten svare konkret på spørsmålene, eller bruke spørsmålet til å skrive mer om et konkret tema.

Det er også mulig å be leserne sende deg spørsmål de lurer på, og så bruke disse som grunnlag for å skrive et innlegg med spørsmål og svar. Dette kan du få flere innlegg ut av, litt avhengig av hva slags spørsmål du får. Hvis du får mange spørsmål det er lett å svare på, kan du samle dem i ett innlegg, mens hvis det er større spørsmål som krever lengre svar kan du skrive egne innlegg med disse.

På denne måten hjelper du leserne dine med å løse problemer.

7. Følg med på trender

Trender hører ikke bare til i motebransjen. De fleste bransjer vil se at det finnes ulike trender. Innen teknologi har det for eksempel blitt populært med såkalte «wearables» de siste årene, mens det rundt juletider vil være stort fokus i matverdenen på hvordan du får sprø svor på ribba.

Du må bare finne trendene som gjelder for din bransje. Det er bare å spørre deg selv om hva folk prater om for tiden. Du kan bruke verktøy som Google trends for å se hvor mange som søker på spesifikke søkeord, mens Exploding Topics viser deg hva som har vært populære søk innenfor ulike temaer innenfor en hvis tidsperiode.

Siden norsk er et relativt lite språk på verdensbasis, er det ikke alle verktøy som fungerer like godt for oss, men det kan gi deg en pekepinn på hva folk søker etter. Følger du med på trendene vil du snart se at du har noen nye ideer til blogginnlegg du kan skrive.

8. Varier innholdet ditt

Et annet viktig punkt for å skrive gode blogginnlegg er rett og slett å variere innholdet ditt. Selv om mange liker å lese artikler som er utformet som lister, blir det kjedelig om du bare poster slike artikler.

Noen eksempler på blogginnlegg du kan skrive er:

  • Artikler utformet som lister
  • Slik gjør du det-artikler
  • Bak kulissene
  • Mine favoritter denne måneden
  • I dybden-artikler om ulike temaer
  • Ofte stilte spørsmål
  • Kundehistorier

Denne listen er på ingen måte uttømmende, dette er bare noen få eksempler på blogginnlegg du kan skrive.

Som nevnt tidligere kan du gjerne hente inspirasjon hos andre. Slik kan du oppdage eksempel på blogginnlegg som vi ikke har nevnt på vår liste.

Konkrete tips for å skrive gode blogginnlegg

1. Lag gode overskrifter

Det aller første du må tenke på når du skal skrive gode blogginnlegg er hvordan du skriver gode overskrifter. Den må fange oppmerksomheten til leserne, samtidig som du må unngå at du skriver noe som fungerer som klikkagn. Om du kan få det til å se naturlig ut bør du bruke relevante søkeord i overskriften.

Gjør du dette vil både besøkende og søkemotorene forstå hva artikkelen handler om.

Det beste du kan gjøre er å prøve å tenke som en nettbruker. Spør deg selv om hva du ville søkt på hvis du skulle søke på temaet i en søkemotor. Prøv å basere overskriftene dine på dette. 

Og som nevnt, unngå klikkagn. Det er ikke noe som er mer irriterende enn å åpne en artikkel for så å oppdage at den handler om noe helt annet enn det overskriften indikerer.

For å illustrere forskjellen på klikkagn-overskrifter og gode overskrifter kan vi bruke dette eksempelet: tenk deg at du skal publisere en artikkel om hvordan du kan bruke produktet ditt på nye måter. Her er to ulike overskrifter:

DU VIL IKKE TRO HVA DU KAN BRUKE X TIL

5 TIPS TIL HVORDAN DU KAN BRUKE X PÅ NYE MÅTER

Den første overskriften er sensasjonell, men overdriver. Den andre overskriften sier mer om hva leseren faktisk får ut av å lese artikkelen. I tillegg elsker folk lister og artikler som er utformet som en liste, fordi de gjerne er lettleste. Å utforme noen blogginnlegg som lister er derfor en god måte å skape gode overskrifter.

2. Sørg for at innlegget er lettlest

Du kan sørge for at et blogginnlegg er lettlest både ved å være bevisst på språket og strukturen i innlegget. Tenk på at ikke alle nødvendigvis er eksperter på et tema, og prøv å bruke mindre sjargong og flere ord som folk flest kan forstå. Hvis du nevner et nytt konsept, forklar hva du mener.

Når det kommer til struktur er det to ting som er spesielt viktig. Den første er lengden på setningene dine. Korte setninger er lette å lese. I tillegg gjør kortere setninger det lettere å finne igjen hvor du var i teksten, hvis du for eksempel mister tråden eller blir avbrutt.

eksempel på tekst delt opp i ulike avsnitt - For å skrive gode blogginnlegg er det viktig å dele opp teksten
For å skrive gode blogginnlegg er det viktig å dele opp teksten.

Den andre viktige tingen du bør huske er å dele opp teksten i flere, korte avsnitt. Dette skaper luft i teksten, og det er spesielt viktig på nett. Hvis du oppdager at du har skrevet et veldig langt avsnitt kan det derfor være lurt å prøve å dele det opp i flere avsnitt. Bruker du WordPress, kan tilleggsfunksjonen Yoast hjelpe deg med å finne ut hvor lettlest teksten din er. 

3. Bruk bilder

Det er ikke nok å skrive gode blogginnlegg. Du må også bruke bilder. Bilder trekker til seg oppmerksomhet, og gjør at du skaper et blikkfang. Ikke bare deler bilder opp teksten, men de kan også være med på å illustrere artikkelen på en god måte. 

Husk bare at bildene du bruker må være relevante for det du skriver om. Skriver du en reiseblogg for et reisebyrå, må du for eksempel bruke bilder fra destinasjonen du skriver om. Hvis du ikke har mulighet til å ta alle bildene selv, kan du finne mange gratis bilder hos ulike bildebanker.

skjermdump av bilder fra bildebank
Du kan finne mange ulike bilder i en bildebank

Du kan også lage grafikk ut i fra statistikk som du vil vise frem på en mer spennende måte enn tall i en tabell. Om du har en grafisk designer i bedriften kan du spørre dem om hjelp til dette. Hvis du ikke har det, går det også an å lage helt enkle framstillinger i flere vanlige programmer som Word og PowerPoint.

Prøv også å tenke på hva slags stil du har på de bildene du bruker. Om du sørger for at bildene du bruker i ulike innlegg  har de samme fargetonene vil dette skape en helhet og en gjenkjennelsesfaktor hos dine besøkende.

Ekstra tips: bruk gode bilder på framsiden av dine nedlastbare guider. Dette vil pirre interessen til potensielle leads.

4. Skriv for å underholde

På en blogg står du litt friere enn du gjør om du skriver for «aktuelt og nyheter»-siden på nettsiden til bedriften. Du må gjerne bruke bloggen til å fortelle om aktuelle saker og nyheter, men du kan gjerne pakke det inn på en litt mer underholdende måte. 

Ikke vær redd for å bruke humor, men tenk over hva målgruppen din vil syns er morsomt. Og husk at ikke alle innlegg trenger å være supermorsomme.

Du kan også presentere både produkter og tjenester på en ny måte på bloggen. Gi dem for eksempel 3 nye bruksområder for produktet du selger. Det er mye du kan gjøre.

Og gjør du det riktig kan innholdet ditt bli svært populært hos leadsene dine! Jo mer innhold de laster ned, jo mer vet du om dem. 

Denne informasjonen kan du bruke for å spisse kommunikasjonen og konvertere dem til salgskvalifiserte leads. 

5. Legg inn CTA-er (Call to action)

En av de største utfordringene digitale markedsførere har, er å konvertere trafikk til å bli leads. Et likerklikk på Facebook eller en visning på bloggen gir ikke automatisk klingende mynt i kassa.

Derfor må du huske å bruke CTA-er i alle innleggene dine. En CTA er en handlingsoppfordring. Den skal få besøkende til å ville lese flere artikler, kjøpe et produkt eller en tjeneste, eller legge igjen kontaktinformasjonen sin. Skriver du gode blogginnlegg vil folk flest være villige til å lese mer av det du har å formidle. 

En CTA må reflektere både innholdet den leder til, men også innholdet de som ser den nettopp har lest. CTA-knapper skal hjelpe deg med å trekke besøkende videre i kjøpstrakten, slik at besøkende blir til leads.

En CTA kan være alt fra helt enkle oppfordringer som «Kjøp nå!» til litt lengre «Syns du dette var spennende? Kontakt oss i dag for å lære mer».

Digital markedsføring

Tenk Digitalt hjelper deg med å utvikle en digital kommunikasjonsstrategi, et nettsted som konverterer til nye salg eller leads og synlighet i digitale kanaler!

6. Husk å korrekturlese

Før du publiserer noe på bloggen din, er du nødt til å korrekturlese teksten. Dette kan du gjerne gjøre dagen etter at du har jobbet med blogginnlegget for å kunne se teksten med friske øyne.

Når du korrekturleser må du se etter både skrive- og faktafeil, dårlige formuleringer og om du har brukt fagtermer som kan være vanskelige å forstå.

I tilegg til å lese teksten selv, kan du gjerne be en kollega om å lese teksten. Det er nemlig mye lettere å oppdage feil i en tekst man ikke har skrevet selv.

Ved å jobbe ordentlig med korrekturlesing før du publiserer kan du være sikker på at du skriver gode blogginnlegg.

7. Bruk personlige pronomen

Henvend deg direkte til leseren når du skriver. Jeg vet at du har mer enn en leser, men det er viktig at hver leser føler at du snakker direkte til dem. Bruk derfor «du» og «deg» heller enn «dere». Det gir en mer personlig forbindelse mellom deg og leserne dine.

Å bruke «du» viser også at du har tenkt på leseren når du skrev innholdet. Det blir relevant for leseren, og du viser at du kan løse et problem for leseren.

Bare ikke gå i «du-du-du» fella. Det kan nemlig bli for mye av det gode. Derfor er det viktig å balansere teksten, og kanskje skrive om noen setninger for å unngå at teksten blir full av pronomen.

Hvilken pronomen bør du bruke?

Du bør også tenke gjennom om du skal skrive «jeg» eller vi. Bruker du «jeg» vil du selvsagt bygge en enda sterkere relasjon til leseren. Bruker du «vi» kan det vise at det er flere som stiller seg bak budskapet, eller at det er flere forfattere. Som du forstår er ikke bruk av pronomen tilfeldig.

Prøv å legge merke til hvordan nettsider eller blogger du besøker mye bruker pronomen. Føler du deg som en mer verdsatt kunde hvis en nettbutikk bruker «du»? Tenk litt over det neste gang du besøker en nettside, og husk å tenke på det samme neste gang du skriver en tekst.

8. Skriv personlig

Som nevnt over kan det være positivt å skrive om «jeg» eller «vi», siden det gir deg en nærere relasjon til leserne dine. Dette bringer oss videre til det siste punktet: by på deg selv. Ved å fortelle om egne erfaringer, meninger og historier vil du gi bloggen personlighet. Og du trenger ikke bare å skrive om deg selv. Jobber du i en bedrift er det flere interessante mennesker du kan skrive om.

Hva du skal dele kommer selvsagt litt an på hva du selger. Selger du en tjeneste eller et unikt, nytt produkt kan du fortelle om hva dette betyr for deg. Hvilke erfaringen du og dine kollegaer har med dette. Hva var idéen bak? Dette gir en følelse av hvem du er, og hvem bedriften er. Dette gjør også at leserne kan relatere mer til deg og bedriften din.

Hvem er du? La leserne dine få vite litt om deg, så skaper du en nærere relasjon

Personlig, men ikke privat

Husk bare på at du ikke skal dele alt mulig. Vurder det gjerne på denne måten: ville jeg fortalt dette til en fremmed person ved siden av meg på bussen? Hvis ikke, kan du gjerne la være å dele det på bloggen også. Husk også at du bør spørre om det er greit at du skriver om det, hvis du for eksempel vil fortelle en historie som involverer andre enn deg selv. Dette gjelder også om du vil bruke sitater fra en tilbakemelding en kunde har gitt deg. Hvis du spør dem pent kan det til og med hende de vil la deg skrive en kundehistorie om dem.

En annen vurdering du må ta er om det du vil skrive om er relevant for leserne til bedriften din. Prøv derfor å koble eventuelle historier eller anekdoter opp mot det du jobber med, slik at du er sikker på at det er relevant for leserne dine.

Bonustips for å skrive gode blogginnlegg

Følger du disse tipsene er jeg sikker på at du klarer å skrive gode blogginnlegg.

Som bonus skal vi gi deg ett råd til: hvis du ofte føler at du ikke har noe å skrive om, kan det rett og slett hende at du publiserer for ofte. Derfor kan det også være lurt å se på hvor ofte du publiserer, og om det vil være mulig å publisere litt sjeldnere. 

Hvis du blogger to ganger i uka kan du kanskje redusere til en gang i uka? Selv om det er viktig å publisere jevnlig for å øke trafikken, er kvalitet alltid viktigere enn kvantitet.

Del denne artikkelen

Jan Sollid Storehaug

Jan Sollid Storehaug

Daglig leder i Tenk Digitalt AS og foredragsholder. Jan har et stort engasjement for entreprenørskap og hvordan nye teknologier utfordrer oss og skaper nye muligheter. Les mer om Jans foredrag på Storehaug.no Send gjerne en epost til jan@tenkdigitalt.no eller ring 97512077 for en hyggelig prat!

Del denne artikkelen

Gratis E-bok

Kommunikasjonsstrategi for digital markedsføring

Ditt neste steg mot suksess

Få hjelpen du trenger

Uansett om du trenger forretningsveiledning, markedsføring av din bedrift, eller utvikling av digitale løsninger, står vi parate til å hjelpe deg til topps i din bransje. Fyll ut skjemaet herunder, så tar vi kontakt ved første anledning.

Generell informasjon
Kort oppsummering av ditt behov