Kom i gang med markedsføring på Facebook

 In Sosiale medier

I denne artikkelen viser vi deg hvordan du kommer i gang med markedsføring på Facebook. Uavhengig av bransje kan de aller fleste benytte Facebook til markedsføring. Over tre millioner nordmenn er på Facebook, og internasjonalt har Facebook mer enn 1 milliard aktive brukere. Hvis du ikke allerede er på Facebook bør du absolutt komme i gang nå.

Det er gratis å opprette en Facebook-side, og annonsering på Facebook er svært kostnadseffektivt fordi du kan målrette annonseringen, og jo mer relevant din annonse er – jo mindre koster det å få den vist.

Opprett en Facebook-side

Forskjellen på en Facebook-side og en Facebook-profil er at Facebook-siden er offentlig, og alle som vil kan like din side, eller bli en fan uten at de trenger din tillatelse.

Hvis du ikke har en Facebook-side kan du opprette en her. Trenger du hjelp til å sette opp siden kan du gjerne ta kontakt med oss. Det finnes også masse nyttige videoer på YouTube som viser deg hvordan.

Overraskende mange velger feil kategori når de skal opprette en Facebook-side. Når du skal sette opp en Facebook-side er det viktig at du velger den kategorien som passer best for ditt formål. Velger du riktig kategori får du høyere relevansscore slik at brukere enkelt kan finne frem til din side når de søker.


Når du har valgt kategori blir du bedt om å velge navn på Facebook-siden, i tillegg til annen informasjon som beskrivelse av siden, URL til nettsted og andre detaljer. Bruk god tid på å lage en god beskrivelse: Tenk nøye på hva målgruppen din trenger å vite. Bruker du Google Webmaster Tools kan du sjekke hvilke søkeord din målgruppe bruker for å finne frem til ditt nettsted. Dette kan gi deg en pekepinn på hva de er ute etter å vite.

Når dette er gjort må du legge til et profilbildet og cover-bilde. Husk at profilbildet ditt vil vises hver gang du kommenterer i innlegg, og dette bildet kan være med på å bygge din merkevare.

Facebook justerer ditt bilde automatisk til 160 X 160 dimensjoner, så tilpass bilde ditt før du legger det til. Velg et bilde med 180 X 180, eller juster et eksisterende bilde etter til denne størrelsen.

Unngå denne fallgruven

  • Ikke inviter venner til å like siden din før du har noe å by på. Det blir som å lansere et produkt lenge før du er ferdig. Først når du har lagt til innhold som kan ha verdi for din målgruppe bør du lansere siden.
  • Unngå å like din egen side før du har innhold av verdi. Dine Facebook-venner vil kunne se dette i nyhetsfeeden sin.

Flere som bør ha tilgang til siden din?

Har du flere på laget som bør bidra på Facebook-siden? Når du har laget Facebook-siden får du muligheten til å legge til flere brukere som kan hjelpe deg med Facebook-siden. Dette gjør du ved å klikke på ”Innstillinger”, deretter ”Sideroller”. Når du legger til en ny bruker kan du velge å gjøre vedkommende til administrator, redaktør, moderator, annonsør eller analytiker. I tabellen ved siden av ser du hva de forskjellige rollene kan gjøre på Facebook-siden.


Hvordan lage en Facebook-side

Metoder for å engasjere din målgruppe

Bygg opp et publikum

Når du har en Facebook-side med relevant og nyttig innhold, kan du begynne å promotere Facebook-siden. Dette kan du gjøre på mange måter:

  • Inviter venner og eksisterende kunder.
  • Legg til Facebook ”like”-knapp på nettstedet ditt.
  • Promoter siden din for målgruppen din.
  • Bruk konkurranser eller kampanjer for å skape engasjement utenom venne- og kundelisten.

Publiser nyttig innhold

  • Publiser bilder, videoer og blogginnlegg som er nyttig og relevant for din målgruppe.
  • Still spørsmål, gi nyttige tips og del eksterne lenker som kan være av interesse for målgruppen din.

Vær helhjertet tilstede

Hvis du stiller et spørsmål på Facebook-siden din bør du være klar for å hoppe inn i samtalen når noen svarer. Delta i samtaler med relevante temaer. Lik, kommenter og del innholdet til din målgruppe – men vær oppriktig! Får du til det, og samtidig vekker interesse for deg og din bedrift/prosjekt: ja, da er du langt på vei!

Vær konsistent

I begynnelsen er man gjerne aktiv og publiserer hyppig, men etter hvert blir det fort sporadiske oppdateringer med lite engasjement. Setter du opp en publiseringsplan er det lettere å være konsistent. Les mer om publiseringsplan lenger ned.

Unngå å promotere deg selv for ofte

Promoterer du kun dine produkter eller tjenester vil du fort oppdage synkende engasjement. Fyll på med relevant og nyttig informasjon som engasjerer målgruppen. Du kan selvfølgelig oppdatere potensielle kunder på dine produkter og tjenester, men ikke overdriv!

Publiseringsplan

Publiseringsplanen bør ha gi en oppklaring i:

  • Hva skal publiseres?
  • Hvem har ansvar for innhold?
  • Hvem har ansvar for å publisere innholdet?
  • Hvem har ansvar for overvåking og måling av resultat?
  • Når skal det publiseres?
  • Hvilke mediekanaler skal innholdet publiseres i?

Trenger du et nytt nettsted?

Et funksjonelt nettsted som skaffer nye kunder og driver omsetningen din er hjørnesteinen for all din digitale markedsføring. Vi lager løsninger som er skreddersydde deg og din digitale markedsføring. Kontakt oss i dag, så kan vi hjelpe deg med å skape et nettsted som selger!

Automatiser publiseringer

Når du har laget en publiseringsplan er det enklere å automatisere deler av prosessen. Det finnes mange sosiale medieverktøy som lar deg automatisere publiseringer, overvåke aktiviteten, og måle resultatene av din aktivitet. Som oftest kan du velge mellom en betalt eller en gratis versjon av verktøyet. Les mer om sosiale medieverktøy i denne artikkelen. 

Integrer YouTube-videoene dine med Facebook-siden din


Hvordan lage Facebook-side

Søker du opp ”YouTube Tab” på Facebook kan du installere en utvidelse som lar din målgruppe se YouTube-videoer direkte på Facebook-siden din.

Mål din suksess med ”Innsikt”

Facebook har et analyseverktøy integrert på din Facebook-side. Verktøyet finner du ved å klikke på ”Innsikt”. Under innsikt finner du blant annet informasjon om:

  • Rekkevidde for hvert innlegg (hvor mange som har sett innlegget)
  • Antall klikk på innlegg
  • Likerklikk, kommentarer og delinger

Denne informasjonen kan du bruke til å måle hva som engasjerer din målgruppe (hva som blir likt, kommentert eller delt mest). Når du vet hva som engasjerer din målgruppe blir det enklere å lage innhold som engasjerer.

Alt starter med et godt nettsted

Begynner du markedsføre deg selv før ditt nettsted er klart kan du risikere å miste leads og potensielle kunder. Enkelt forklart må nettstedet ditt være egnet for å få tak i ti på taket. Du vet at de er der, men trenger en stige for å få tak i de. På ditt nettsted kan denne stigen for eksempel være Call to Actions (handlingsoppfordrende lenker slik som banneren under).

Trenger du hjelp med din digitale markedsføring?

Digital markedsføring kan være mye mer effektiv enn tradisjonell markedsføring, men da må du vite hva du gjør. Vi gjør heldigvis det, og kan hjelpe deg med det du trenger!

Funksjoner som ditt nettsted bør ha:

  • Responsivt og aktuelt design: Et nettsted som fungerer optimalt på alle enhenter.
  • Søkemotoroptimalisert (SEO): Godt innhold lønner seg både for å hjelpe besøkende til å navigere på ditt nettsted, men hjelper også søkemotoren til å forstå hva ditt nettsted handler om. Pass også på at den tekniske kvaliteten på ditt nettsted er tilpasset for indeksering.
  • Sosiale medieknapper: Tilrettelegg ditt nettsted for deling på sosiale medier.
  • Sporingspiksler: Lar deg fange opp demografi om besøkende og muligheten til å målrette annonser mot de som har besøkt ditt nettsted eller bestemte sider.
  • Facebookpiksel: Facebookpikselen installeres på ditt nettsted og lar deg måle resultatet av kampanjer og målrette kampanjer for de som mest sannsynlig vil gjøre det du ønsker. Med Facebook-pikselen kan du også automatisk lage et publikum av de som har besøkt nettstedet ditt, som du igjen kan bruke for å finne mennesker som ligner på de som har besøkt nettstedet ditt (speilpublikum).
  • Analyseverktøy: Du bør integrere et analyseverktøy som for eksempel Google Analytics for å undersøke resultatet av dine kampanjer på tvers av mediekanaler. Du vil også få verdifull informasjon om din målgruppe og hvordan de oppfører seg på ditt nettsted.
  • Landingssider: Du bør ha én landingsside for hver kampanje du lager. En landingsside er en side som er laget på nettstedet som du tilpasser nøyaktig til kampanjen.
  • Call to Action: Med handlingsoppfordrende lenker kan du oppfordre besøkende til å gjøre noe, for eksempel kjøpe noe eller fylle ut et skjema.

Du kan også overlate hele jobben til Tenk Digitalt AS -ring 23896811.

  • Vi vet mange har det fryktelig travelt og ikke ønsker å bruke tid på å skape eget nettsted. Er du blant disse? Da kan du trygt sette bort hele jobben til Tenk Digitalt AS.
  • Avhengig av ditt behov og dine ambisjoner kan du velge komplette pakkeløsninger fra Tenk Digitalt AS hvor vi tar oss av nesten alt. Du kan konsentrere deg om å skrive teksten du ønsker å presentere og velge ut de bildene du ønsker å bruke. Vi laster opp, tilpasser designet og hjelper deg med alle løpende oppdateringer.
  • Vi kan også hjelpe deg med bruk av sosiale medier og blogg om du ønsker at det skal være en del av ditt nettsted.
  • Du kan også sette opp en komplett nettbutikk med betalingsløsninger som gjør det enkelt for dine kunder å handle hos deg.
  • Vi tar oss av alle tekniske oppgaver og oppdateringer.
  • Ring oss på 23896811 eller send en mail til [email protected] med dine spørsmål om du foretrekker det.

Vil du snakke med oss?

Trenger du hjelp med digital markedsføring? Kontakt oss i dag, og avtal et gratis, uforpliktende møte.

Andre artikler du bør lese

Følg gjerne bloggen vår om du er interessert i digital markedsføring. Legg gjerne igjen en kommentar nedenfor og del med vennene dine ved å klikke på ikonene under. Husk at deling er å bry seg!

Recommended Posts

Leave a Comment

Start typing and press Enter to search