Hvordan komme i gang med markedsføring på Facebook
Kom i gang med markedsføring på Facebook

Kom i gang med markedsføring på Facebook

Ønsker du å komme i gang med markedsføring på Facebook, men vet ikke helt hvordan? Leser du videre vil du lære det mest grunnleggende, og kan komme i gang. 

Uavhengig av bransje kan de aller fleste benytte Facebook til markedsføring. Facebook har omtrent 2,45 milliarder aktive brukere hver måned. Det betyr at Facebook er et av de mest brukte sosiale mediene i verden.

Hvis du ikke allerede er på Facebook bør du absolutt komme i gang nå.

Det er gratis å opprette en Facebook-side, noe som er gode nyheter for nyetablerte bedrifter med små budsjetter. 

Annonsering på Facebook er svært kostnadseffektivt fordi du kan målrette annonseringen. Og jo mer relevant din annonse er – jo mindre koster det å få den vist. Derfor er Facebook et godt sted å starte med din digitale markedsføring.

Guide: Markedsføring i sosiale medier

Last ned vår praktiske guide til hvordan du kan markedsføre din bedrift på sosiale medier.

Opprett en side for å komme i gang med markedsføring på Facebook

For å kunne komme i gang med markedsføring på Facebook, må du opprette en Facebookside.

Forskjellen på en Facebookside og en Facebookprofil er at Facebooksiden er offentlig, og alle som vil kan like din side, eller bli en fan uten at de trenger din tillatelse.

Opprett en Facebookside hvis du ikke har en allerede. Følger du instruksene og fyller ut den informasjonen du trenger, er det ganske lett å opprette en side. Det finnes også masse nyttige videoer på YouTube som viser deg hvordan.

Detaljer på Facebooksiden

Når du oppretter siden din, må du velge hva slags type side som passer best. Du kan velge mellom to kategorier: “bedrift eller merke” eller “fellesskap eller offentlig person”.

Bildet viser de to sidekategoriene man kan velge for Facebooksider

Det er viktig at du velger den kategorien som passer best for ditt formål når du oppretter Facebooksiden din. 

Velger du riktig kategori får du flere relevanspoeng slik at brukere enkelt kan finne frem til din side når de søker.

Les mer om relevanspoeng i vår artikkel Slik får du økt organisk rekkevidde på Facebook.

Når du har valgt kategori blir du bedt om å velge navn på Facebook-siden, i tillegg til annen informasjon som beskrivelse av siden, URL til nettside og andre detaljer. Velger du riktig kategori vil du få tilgang til de feltene du mest har behov for i din virksomhet.

Bruk god tid på å lage en god beskrivelse: tenk nøye på hva målgruppen din trenger å vite. 

Bruker du Google Webmaster Tools kan du sjekke hvilke søkeord din målgruppe bruker for å finne frem til ditt nettsted. Dette kan gi deg en pekepinn på hva de er ute etter å vite.

Bilder på Facebooksiden

Når dette er gjort må du legge til et profilbildet og forsidebilde. Husk at profilbildet ditt vil vises hver gang du kommenterer i innlegg, og dette bildet kan være med på å bygge din merkevare.

Facebook justerer automatisk bildet ditt til å vises i 160×160 piksler, men bildet du laster opp bør være 180×180 piksler. Du kan laste opp større bilder, men du bør passe på at bildet du velger er kvadratisk.

Husk at bildene du velger vil være det viktigste visuelle uttrykket på Facebooksiden din. Profilbildet vil være synlig i alle innlegg og kommentarer du poster. Sånn sett er det faktisk en viktig del av din markedsføring på Facebook.

For bedrifter og organisasjoner er det derfor mest logisk å bruke logoen sin som profilbilde. Dette er en gjenkjennelig faktor, og de som ikke kjenner til bedriften din fra før, vil begynne å assosiere logoen med din bedrift.

Med fremsidebildet har du litt flere valgmuligheter. Du kan bruke et gruppebilde av de ansatte, eller du kan bruke det til å fremme ulike kampanjer. Fremsidebildet kan skiftes ut etter behov, men profilbildet bør du la stå som det er.

Hvem skal administrere siden?

Når du har opprettet siden bør du vurdere om det er flere som skal ha tilgang til å administrere siden. 

Hvis du vil gi flere tilgang, kan du gjøre det ved å gå inn på “innstillinger” og “sideroller” på Facecbooksiden din. 

Når du gir en ny bruker en siderolle kan du velge å gjøre vedkommende til administrator, redaktør, moderator, annonsør eller analytiker.  

Sideroller

  • Administrator: kan administrere sideroller, sende meldinger og poste innlegg som siden, opprette annonser og se innsikt.
  • Innholdsskaper: kan redigere siden, sende meldinger og poste innlegg som siden, opprette annonser og se innsikt.
  • Moderator: kan svare på og slette kommentarer på siden, sende meldinger som siden, opprette annonser, og se innsikt.
  • Annonsør: kan lage annonser og se innsikt.
  • Analytiker: kan se innsikt.

I denne tabellen kan du lese mer om hva de forskjellige rollene kan gjøre på Facebooksiden.

Fordel folk i samsvar med oppgaver og ansvar de har. Hvis det kun er deg i starten må du sette av tid til å lære hver funksjon og forstå hva du kan gjøre eller lære av det.

Facebook tilbyr en stor variasjon av veiledninger som kan hjelpe med å oppnå mer med det du poster, som for eksempel å gi et oppsving til innhold og legge ut forskjellige annonser. Hvis du vil lære mer, kan du lese mer om Facebookannonser

Lansering av Facebooksiden

Før du lanserer Facebooksiden din, bør du sørge for å legge ut innhold. Det er ikke bra å lansere en helt tom side. 

Uten innhold på siden, har du ingenting å tilby potensielle følgere, eller eksisterende kunder.

Når du har postet innhold, og er klar til å lansere siden, må du like den selv. Grunnen til at du bør vente med å like siden din til du har publisert innhold, er at handlingen kan dukke opp i nyhetsstrømmen til vennene dine.

Når du har publisert innhold og likt siden, kan du begynne å spre ordet om at du har en ny Facebookside.

Nå kan vi vurdere de beste fremgangsmåtene for å poste på Facebook og dekke ulike saker som hvordan du promoterer siden din for å tiltrekke følgere.

Markedsføring på Facebook

Du kan drive markedsføring på Facebook på to måter: organisk eller betalt. Begge metodene har sine fordeler og ulemper, derfor bør du ta i bruk begge.

Fordelen med markedsføring på Facebook er at du er inne i forbrukernes territorium. Både de organiske postene og annonsene dine vil dukke opp i nyhetsstrømmen deres, så de slipper å lete etter deg.

Bruker du markedsføring på Facebook riktig kan du lede følgere og potensielle kunder til nettsiden din. Der kan du konvertere besøkende til mulige leads. Hvis du klarer å avslutte leads og konvertere dem til betalende kunder, og de liker tjenestene du tilbyr, da har du også fått folk som vil snakke positivt om bedriften din.

Trenger du nye nettsider?

Tenk Digitalt utvikler nettsider som virker! Hensikten med et nettsted er vanligvis å motta bestillinger i en nettbutikk, eller samle kontaktdetaljer til potensielle kunder. Hva vil du at besøkende skal gjøre på ditt nettsted?

Kom i gang med markedsføring på Facebook med annonseadministrasjon

For å kunne promotere innhold og lage annonsekampanjer må du bruke annonseadministrasjonen din. Den blir automatisk opprettet når du lager en bedriftsside.

Hvis det er flere som skal arbeide med annonser og kampanjer, er det lurt å benytte seg av Facebook Business Manager.

For å komme i gang med betalt markedsføring på Facebook, går du enten til annonsesenteret for siden din, eller til Facebook Business Manager.

Det er også mulig å fremme eller promotere et innlegg direkte fra siden din. Vi anbefaler ikke å gjøre dette, fordi du har mindre kontroll på annonsene ved å gjøre det på denne måten. Du betaler gjerne mer for en slik promotering, enn du ville gjort for en annonse satt opp via annonseadministrasjon.

Med annonseadministrasjon kan du opprette annonsekampanjer, og har generelt mer kontroll og flere muligheter.

Konfigurere annonseadministrasjon

Du finner annonsesenteret ved å gå inn på siden din, og klikke på menyen for annonsesenteret på toppen av siden.

Bildet viser menyen der du finner annonsesenter

Det første du må gjøre i annseadministrasjonen er å bekrefte annonsekontoinformasjonen. Du får automatisk en konto-ID og det blir angitt valuta og tidssone basert på hvor du befinner deg. Hvis valuta og tidssone stemmer, trenger du ikke gjøre noe spesielt.

Men hvis du vil endre på dette senere, kan du gjør det. Det kan være aktuelt hvis bedriften flytter, eller du vil gjøre transaksjoner i en annen valuta.

Du kan endre disse innstillingene i innstillingsmenyen. Velg riktig valuta eller tidssone, og trykk “Opprett ny konto”. 

Vær obs på at det opprettes en ny annonsekonto hvis du endrer valuta eller tidssone. Den gamle annonsekontoen vil bli avsluttet, og alle annonser i den vil slutte å kjøre. 

Innstillinger for annonser

Du må også legge inn informasjon om bedriften din, og hva formålet med annonseringen er. Dette er fordi det i ulike områder kan være ulike juridiske restriksjoner for hva slags annonser som er lovlig.  

Når du har lagt inn informasjon, velger du “lagre endringer”.

Opprett annonser

Facebook annonseadministrasjon gir deg full kontroll over hvilke annonser du kjører, annonseformat og hvilket publikum de når. Du har også detaljerte innstillinger for planlegging og budsjettering. 

Hva er målet med annonsen?

For å oppnå det du ønsker med annonsene dine er det smart å sette annonsemålsettinger. Du kan velge annonsemålsettinger som får folk til å utføre de handlingene du ser på som verdifulle. 

Annonseinnhold

Med annonseadministrasjon kan du velge hvilke visuelle elementer du vil annonsene dine skal inneholde.

Annonseplassering

Med annonseadministrasjon kan du også kontrollere hvor annonsene skal plasseres. På denne måten kan du nå målgruppen din der de er. Du kan plassere annonsene på Facebook, Instagram eller gjøre dem tilgjengelige via Audience Network.

Audience Network gir deg mulighet til å plassere Facebook- og Instagramannonser på andre nettsider og apper.

Når du nettopp har opprettet en Facebookside, er det smart å bruke annonser for å promoter siden din for målgruppen din. Det vil kunne gi deg flere følgere, som utgjør et større publikum for innholdet ditt. 

Metoder for markedsføring på Facebook med organisk rekkevidde

Under vil vi gi deg noen tips til hvordan du kommer i gang med markedsføring på Facebook med organisk rekkevidde, men vi har også en mer utdypende artikkel om dette temaet: Slik får du økt organisk rekkevidde på Facebook.

Bygg opp et publikum

Når du har en Facebook-side med relevant og nyttig innhold, kan du begynne å promotere Facebooksiden. Dette kan du gjøre på mange måter:

  • Inviter venner og eksisterende kunder.
  • Legg til Facebook ”like”-knapp på nettstedet ditt.
  • Bruk konkurranser eller kampanjer for å skape engasjement utenom venne- og kundelisten.

Publiser nyttig innhold

  • Publiser bilder, videoer og blogginnlegg som er nyttig og relevant for din målgruppe.
  • Still spørsmål, gi nyttige tips og del eksterne lenker som kan være av interesse for målgruppen din.

Vær aktiv

Hvis du stiller et spørsmål på Facebook-siden din bør du være klar for å hoppe inn i samtalen når noen svarer. Delta i samtaler med relevante temaer.

Vær konsistent

I begynnelsen er man gjerne aktiv og publiserer hyppig, men etter hvert blir det fort sporadiske oppdateringer med lite engasjement. Setter du opp en publiseringsplan er det lettere å være konsistent. 

Publiseringsplanen bør ha gi en oppklaring i:

  • Hva skal publiseres?
  • Hvem har ansvar for innhold?
  • Hvem har ansvar for å publisere innholdet?
  • Hvem har ansvar for overvåking og måling av resultat?
  • Når skal det publiseres?
  • Hvilke mediekanaler skal innholdet publiseres i?

Automatiser publiseringer

Når du har laget en publiseringsplan er det enklere å automatisere deler av prosessen. Det finnes mange verktøy for sosiale medier som lar deg automatisere publiseringer, overvåke aktiviteten, og måle resultatene av din aktivitet. 

Du kan lese mer om verktøy for sosiale medier i vår artikkel Verktøy for sosiale medier hjelper deg med markedsføringen

Unngå å promotere deg selv for ofte

Promoterer du kun dine produkter eller tjenester vil du fort oppdage synkende engasjement. Fyll på med relevant og nyttig informasjon som engasjerer målgruppen. 

Du kan selvfølgelig oppdatere potensielle kunder på dine produkter og tjenester, men ikke overdriv!

Digital markedsføring

Tenk Digitalt hjelper deg med å utvikle en digital kommunikasjonsstrategi, et nettsted som konverterer til nye salg eller leads og synlighet i digitale kanaler!

Mål suksessen av markedsføringen på Facebook med ”Innsikt”

For å kunne måle hvor effektiv markedsføringen på Facebook er, er det viktig å analysere postene og annonsene dine. Fra din Facebookside har du tilgang til et integrert analyseverktøy. 

Verktøyet finner du ved å klikke på ”Innsikt” inne på siden din.

Bildet viser menyen der du finner Innsikt for din Facebookside

Under innsikt finner du blant annet informasjon om:

  • Rekkevidde for hvert innlegg (hvor mange som har sett innlegget)
  • Antall klikk på innlegg
  • Likerklikk, kommentarer og delinger

Denne informasjonen kan du bruke til å måle hva slags innhold som engasjerer din målgruppe. Når du vet hva som engasjerer din målgruppe blir det enklere å lage innhold som engasjerer.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Del denne artikkelen

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email
WhatsApp
Jan Sollid Storehaug

Jan Sollid Storehaug

Daglig leder i Tenk Digitalt AS og foredragsholder. Jan har et stort engasjement for entreprenørskap og hvordan nye teknologier utfordrer oss og skaper nye muligheter. Les mer om Jans foredrag på Storehaug.no Send gjerne en epost til jan@tenkdigitalt.no eller ring 97512077 for en hyggelig prat!

Vi kan hjelpe deg med:

CTA-contact-us-new.png

Digital strategi

Tenk Digitalt kan hjelpe din bedrift å lage en praktisk plan for digital kommunikasjon og markedsføring. Vi diskuterer din digitale strategi og undersøker dine konkurrenter. Deretter kommer vi med konkrete forslag til forbedringer.

landingpage

Nettsider som virker

Har du nettsider som er godt egnet for digital markedsføring? Vi kan undersøke hvor godt nettstedet virker. Få en gratis vurdering av dine nettsider med konkrete forslag til forbedringer. Små endringer kan gi store resultater!

homepage-seo

Synlighet

Hvordan driver du trafikk til nettsidene dine? Tenk Digitalt kan lage innhold, optimalisere for søk, samt drive trafikk med sosiale medier, e-post og andre kanaler. Effektive nettsider gir mange besøk som konverteres til salg.

Jan Sollid Storehaug markedsføring i sosiale medier

Verdivurdering

Tenk Digitalt bistår gründere eller styrer som vurderer salg av sin virksomhet. Vi hjelper deg med riktig kommunikasjon mot din målgruppe. Første steg er å gjennomføre en grundig verdivurdering av din virksomhet..

Se hvordan trafikken stiger med en blogg

Finne investorer

Vi har oversikt over alle norske investorer og vet hvilke bransjer og hvilke investeringsfaser de er interessert i. Vi kan bistå ved små og store kapitalutvidelser og har deltatt i mange suksessrike norske og internasjonale emisjoner.

analysis-brainstorming-business-1571699

Aksjonærportal

Ønsker du å forbedre kommunikasjonen med dine aksjonærer? Vår aksjonærportal har BankID login for aksjonærer og styre. Løsningen kan brukes ved kapitalutvidelser og oppdaterer aksjonærregisteret med ett klikk.

Oppsummering av ukens digitale nyheter

Motta ukens mest interessante digitale nyheter direkte i innboksen helt gratis! Din e-postadresse er trygg hos oss – og du kan selvfølgelig melde deg av når som helst.

Les de siste digitale nyhetene

Vi gir deg gratis ukens viktigste digitale nyhetene fra norske nettsider som skriver om teknologi, digital markedsføring, gründerstoff, sosiale medier og søkemotorer.

Del denne artikkelen

Ta kontakt

Tenk Digitalt hjelper deg med din digitale strategi, nettsider som konverterer til salg og økt trafikk til dine nettsider. Vi kan også bistå med verdivurdering av din bedrift og bistand til å finne nye aksjonærer. Ta kontakt i dag for en uforpliktende samtale!