Hvorfor Facebook ikke godkjenner annonsen din - Tenk Digitalt
dont-be-stressed-Blog2

Hvorfor Facebook ikke godkjenner annonsen din

Annonsering på Facebook kan være et godt verktøy for å nå ut til målgruppen din. Dessverre er det ikke uvanlig at Facebook ikke godkjenner annonsen din. Dette kan være fryktelig frustrerende, spesielt fordi det ikke alltid er like lett å forstå hvorfor annonsen ikke blir godkjent. 

I enkelte tilfeller vil det kanskje være en åpenbar feil som du finner med en gang. I andre tilfeller vil det ikke være like åpenbart hvorfor Facebook ikke godkjenner annonsen din. Selv om det finnes et sett med retningslinjer for annonser, kan det være vanskelig å finne ut hvilken eller hvilke retningslinjer annonsen bryter med.

Listen er lang og for mange er den vanskelig å sette seg inn i. I denne artikkelen skal jeg forsøke å samle noen av de vanligste årsakene til avslag, og forklare de så enkelt som mulig.

Slik fungerer godkjenningsprosessen

Når du lager en Facebook-annonse skal annonsen gjennom en behandlingsprosess som stort sett bare tar et par minutter. I noen tilfeller kan det derimot ta opptil 24 timer.

I løpet av godkjenningsprosessen vil innholdet i annonsen vurderes: bilder, tekst, målsetting,  plassering og landingssiden for annonsen er alle faktorer som blir vurdert. 

Mange annonser blir godkjent på første forsøk, men noen vil bli avvist som ikke godkjent. 

Om annonsen blir godkjent vil du få melding om dette, og annonsen blir aktivert. Da trenger du ikke gjøre noe mer med annonsen, annet enn å følge med på statistikk for annonsen. 

Dersom Facebook-annonsen din derimot blir avvist vil du få en melding der det vises til Facebooks retningslinjer for annonser som grunn til at annonsen ikke ble godkjent.

Guide: Markedsføring i sosiale medier

Last ned vår praktiske guide til hvordan du kan markedsføre din bedrift på sosiale medier.

Faktorer som kan gjøre at Facebook ikke godkjenner annonsen din

De vanligste årsakene til at en annonse ikke blir godkjent

  • Landingssiden for annonsen fungerer ikke
  • Landingssiden samsvarer ikke med produktet eller tjenesten som annonsen reklamerer for
  • Annonsen overholder ikke annonseretningslinjene

De to øverste punktene er det relativt lett å gjøre noe med. Du må rette opp i eventuelle feil på landingssiden, eller lenke til en mer relevant landingsside. 

Det som kan være noe mer komplisert er å finne ut hvilke retningslinjer annonsen din bryter. 

Annonsen bryter Facebooks retningslinjer

Facebook har et sett med retningslinjer for hvordan annonser kan være utformet, og hva slags produkter og tjenester du kan promotere med annonser på plattformen. 

Retningslinjer for annonser

Forbudt innhold

På generelt grunnlag skal ikke Facebook-annonser bryte med Facebooks standarder. Gjør de det vil det føre til at Facebook ikke godkjenner annonsen din.

Facebooks retningsliner forbyr annonseinnhold av disse typene:

  • Ulovlige produkter eller tjenester
  • Diskriminerende praksiser
  • Tobakksprodukter og relaterte produkter
  • Narkotika og produkter relatert til narkotika
  • Utrygge kosttilskudd
  • Våpen, ammuniasjon eller eksplosiver
  • Produkter eller tjenester for voksne
  • Innhold for voksne
  • Overtredelse fra en tredjepart
  • Oppsiktsvekkende innhold
  • Personlige egenskaper
  • Feilinformasjon
  • Kontroversielt innhold
  • Landingsside som ikke fungerer
  • Juks og bedragerske aktiviteter
  • Gramatikk og banning
  • Ikke-eksisterende funksjoner
  • Personlig helse
  • Kortsiktige lån, forskudd på lønn og kausjon
  • Nettverksmarkedsføring
  • Øreauksjoner
  • Villedende påstander
  • Innhold med lav kvalitet eller forstyrrende innhold
  • Spionvare eller skadelig programvare
  • Automatisk animasjon
  • Uakseptabel forretningsskikk
  • Omgå systemer
  • Finansprodukter og -tjenester som ikke tillates
  • Salg av kroppsdeler
  • Vaksinemotstand
bilde av flere kredittkort
Feil ordbruk i annonser for finansprodukter kan føre til at Facebook ikke godkjenner annonsen din.

Begrenset innhold

  • Alkohol
  • Dating
  • Gambling på nett og gaming
  • Nettapoteker
  • Promotering av reseptfrie legemidler
  • Abonnementstjenester
  • Produkter og tjenester innen finans og forsikring
  • Merkeinnhold
  • Annonser om samfunnsproblemer, valg eller politikk
  • Erklæringer for annonser om samfunnsproblemer, valg eller politikk
  • Produkter og tjenester innenfor kryptovaluta
  • Behandling av stoff- og alkoholavhengighet
  • Kosmetiske inngrep og vekttap

Du kan lese mer om retningslinjene for hvert punkt i Facebooks retningslinjer for annonsering.

Selv trekker de frem 3 hovedkategorier for hva som skaper forvirring rundt hva som er lov og ikke lov i en Facebook-annonse. 

Personlige egenskaper

I følge Facebooks retningslinjer for annonser kan en annonse ikke inneholde påstander eller antydninger om personlige egenskaper. Dette betyr at annonsen din ikke kan inneholde direkte eller indirekte påstander eller antydninger om personlige egenskaper. 

I denne sammenhengen har Facebook definert termen «personlige egenskaper» til å omfatte: rase, legning, etnisitet, religion, livssyn, alder, seksuell legning, kjønnsidentitet, funksjonshemming, helsetilstand, økonomisk status, om du har stemt ved valget, medlemskap i fagforening, rulleblad eller navn. 

Kravet er at annonsen skal fokusere på det produktet eller tjenesten som det annonseres for. 

I praksis betyr dette at Facebook ikke godkjenner annonsen din dersom annonsen inneholder direkte eller indirekte henvisninger til personlige egenskaper for gruppen eller personen som annonsen målrettes mot. Den vil heller ikke bli godkjent dersom den inneholder ordet “andre” for å referere til en personlig egenskap. 

Eksempler på annonsetekster (eksempler hentet fra Facebook 01.12.20):

Godkjent: “Gå ut med kristne single”

Ikke godkjent: “Er du kristen?”

Godkjent: “Vi har finansielle tjenester som dekker alle finansielle behov.” 

Ikke godkjent “Blakk? Konkurs? Sjekk disse tjenestene.” 

Vil du flere eksempler fra denne kategorien, se Facebooks retningslinjer for annonser og personlige egenskaper

Innhold for voksne

Facebooks retningslinjer for annonser er tydelige på dette: annonser kan ikke bestå av innhold for voksne. 

Dette omfatter nakenhet, aktiviteter som spiller på sex eller skildringer av personer i pikante stillinger. 

I tillegg sier retningslinjene at annonser som snakker om muligheten til å møte eller komme i kontakt med andre personer ikke kan fremstille personen som vises i annonsen på en seksuell måte.

Eksempler på annonser Facebook ikke godkjenner:

  • Annonser som inneholder nakenhet (eller implisert nakenhet)
  • For mye synlig hud
  • Bilder som fokuserer på bestemte kroppsdeler, selv om det ikke er eksplisitt seksuelt av natur
  • Datingannonser der fokuset ligger på delvis avkledde modeller 

Eksempel på annonser Facebook godkjenner:

Bilde som inkluderer nakenhet i form av statue

Se konkrete eksempler på Facebooks retningslinjer for annonser og innhold for voksne.

Trenger du nye nettsider?

Tenk Digitalt utvikler nettsider som virker! Hensikten med et nettsted er vanligvis å motta bestillinger i en nettbutikk, eller samle kontaktdetaljer til potensielle kunder. Hva vil du at besøkende skal gjøre på ditt nettsted?

Bruk av merkevarer i annonser

Facebook slår ned på bruk av annonser som bruker varemerkene til Facebook eller Instagram. Misbruker du Facebooks varemerke kan det føre til at Facebook ikke godkjenner annonsen din. 

Som hovedregel skal ikke annonser bruke disse varemerkene. Unntaket er annonser som lenker til Facebook- eller Instagram-innhold (for eksempel en gruppe eller et arrangement). Slike annonser kan bruke korte referanser for å gjøre det klart for brukeren hvor annonsen leder. 

Eksempel på annonse Facebook godkjenner:

Annonse med referanse til Facebook eller Instagram i forbindelse med at lenken i annonsen tar brukeren til en side med Facebook- eller Instagram-innhold

Eksempel på annonse Facebook ikke godkjenner:

Annonse med Facebooks firmalogo. Denne logoen skal ikke brukes av andre en bedriften selv. 

Mer om dette på Facebooks side for Bruk av merkevarer i annonser.

Feil bildebruk i Facebookannonser

Facebook har mange restriksjoner på bildebruk, og feil bruk av bilder er kanskje den vanligste årsaken til at Facebook ikke godkjenner annonsen din.

Dette må du tenke på når du skal bruke bilder i annonser på Facebook:

  • Facebook tillater ikke bilder som fremstiller funksjonalitet som ikke eksisterer. Det er for eksempel ikke lov til bruke bilder med avspillingsknapp som antyder at du kan trykke for å se en video, eller lukkeknapper som ikke fungerer.
  • Ikke bruk før-og-etter bilder. Facebook tillater ikke å benytte seg av før-og-etter bilder i annonser, eller andre bilder som antyder et resultat som ikke kan garanteres.
  • Sørg for at du har rettigheter til å bruke bildet for annonsen.
  • Ikke bruk bilder som er overdrevent seksuelle eller dristige. Selv om bildet brukes i kunstnerisk eller pedagogisk sammenheng vil annonsen din bli avslått. Bruk derfor ikke bilder som antyder nakenhet eller som viser for mye hud.
  • Unngå for mye tekst i bildet. Facebook har selv gjennomført undersøkelser at bilder med mindre enn 20 % tekst gir best resultater.
noen bilder kan føre til at Facebook ikke godkjenner annonsen din
Selv om bildet ikke er seksuelt av natur, kan mye bar hud på bilder føre til at Facebook ikke godkjenner annonsen din.

Negativ tilbakemelding fra brukere

Når du ser en Facebook annonse kan du klikke på den lille pilen øverst til høyre for å få opp en liten meny. Her kan du skjule annonser som ikke er relevant for deg.

Hvis mange brukere velger å skjule din annonse kan din annonse bli stoppet. I noen tilfeller kan også fremtidige annonser bli stoppet på grunn av dette, og Facebook kan fjerne din annonsekonto for å forhindre irrelevante eller støtende annonser.

Tips for å unngå negative tilbakemeldinger fra brukere:

Bruk innholdsmarkedsføring for å tiltrekke relevante brukere, for så å markedsføre dine produkter for et publikum som allerede er interessert i tema som kan knyttes til produktet. Facebook annonsering kan være veldig effektivt hvis du målretter Facebook-annonsene dine. Da vil du treffe et publikum som mest sannsynlig kan være interessert i ditt produkt. Da er det større sjanse for at du får positiv respons.

Vår erfaring er at dette er den mest effektive metoden for å få flere relevanspoeng på annonser! Du kan sjekke relevanspoengene i annonseadministrasjonen. Hvis relevanspoengene er på 1 eller 2, er du i faresonen.

Les mer om målretting av annonser på Facebook i denne artikkelen.

Brudd på andres rettigheter kan føre til at Facebook ikke godkjenner annonsen din

Det er ikke lov til å

  • Be brukere tagge seg selv eller venner i kommentarfeltet.
  • Be brukere poste innlegget på sin egen eller en venns vegg.
  • Vær også varsom hvis du ønsker å bruke andre merkevarers logo, selv om du har autorisasjon til å videreselge produkter fra en merkevare kan det slå alarm hos Facebook.

Selv om det ikke er lov til å be brukere om å dele konkurranser, er jeg sikker på at du kan huske å sett en slik annonse! Slike Facebook-annonser er dessverre svært vanlige. Men selv om «alle andre» gjør det, er det viktig at du ikke faller for fristelsen. Les gjerne regler for Facebook konkurranser, slik at du vet hva du må unngå.

Selv om det kan virke som en god måte å flere klikk på, kan det også hende at du får færre relevanspoeng av å gjøre det.

Hvordan få annonsen på Facebook godkjent

I mange tilfeller trenger man kun å bruke sunn fornuft. Men i enkelte tilfeller kan det være svært vanskelig å forholde seg til disse retningslinjene, spesielt innenfor enkelte bransjer.

Det kan for eksempel være problematisk å promotere turisme til Hellesylt i Møre og Romsdal eller Helvete i Innlandet dersom Facebook ikke godkjenner annonsen fordi algoritmen oppfatter at annonsen inneholder ordet «hell» eller «helvete».

Er du i tvil om hvorfor noen av dine annonser på Facebook ikke ble godkjent, er det smart å sette seg inn i deres retningslinjer for Facebook annonser.

Dersom Facebook ikke godkjenner annonsen din har du to valg:

Rediger annonsen

Dersom årsaken til at annonsen ikke blir godkjent er at den ikke følger Facebooks retningslinjer, kan du redigere den og sende den inn for ny gjennomgang. 

For å redigere annonsen må du finne e-posten som ble sendt med informasjon om avslaget. 

Følg instruksjonene i e-posten for å redigere annonsen din. 

Når du har redigert annonsen må du lagre endringene. Når du har gjort dette blir annonsen sendt til ny gjennomgang.  

Klage på avslaget

Dersom du ikke kan eller vil redigere annonsen og mener den ble avvist på feil grunnlag, kan du be om en ny gjennomgang. Du kan sende inn klagen via siden for Kontokvalitet

For at annonsering på Facebook skal gå raskt og smidig, blir annonsene vurdert av AI ved hjelp av algoritmer. Noen ganger kan denne algoritmen gjøre feil som fører til at Facebook ikke godkjenner annonsen din. Mener du det er gjort en feil kan du be om at annonsen blir vurdert manuelt.

Selv om det noen ganger kan være litt utfordrende å få godkjent Facebook annonsen din, er det fortsatt verdt tid og penger å annonsere på Facebook. Med rundt 2,45 milliarder aktive brukere hver måned, er det stor sjanse for gode resultater.

Er du fortsatt i tvil, eller vil ha hjelp med fremtidig annonsering på Facebook, bør du ta kontakt med noen som kan hjelpe deg.

Digital markedsføring

Tenk Digitalt hjelper deg med å utvikle en digital kommunikasjonsstrategi, et nettsted som konverterer til nye salg eller leads og synlighet i digitale kanaler!

Du kan også ta et kurs om Facebookannonsering. Da er det best å finne kurs gjennom Facebooks egne kurssider. Da kan du være sikker på at informasjonen du får er riktig. Opprette annonser fra en Facebook-side: Veiledning for nybegynnere er et kurs i annonsering på Facebook for deg som ikke har laget annonser før.

For deg som har laget noen annonser tidligere, men vil lære mer, kan det være smart å se på kurs i Facebook annonsering hos Facebook for business.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Del denne artikkelen

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on email
Email
Share on whatsapp
WhatsApp
Jan Sollid Storehaug

Jan Sollid Storehaug

Daglig leder i Tenk Digitalt AS og foredragsholder. Jan har et stort engasjement for entreprenørskap og hvordan nye teknologier utfordrer oss og skaper nye muligheter. Les mer om Jans foredrag på Storehaug.no Send gjerne en epost til [email protected] eller ring 97512077 for en hyggelig prat!

Vi kan hjelpe deg med:

CTA-contact-us-new.png

Digital strategi

Tenk Digitalt kan hjelpe din bedrift å lage en praktisk plan for digital kommunikasjon og markedsføring. Vi diskuterer din digitale strategi og undersøker dine konkurrenter. Deretter kommer vi med konkrete forslag til forbedringer.

landingpage

Nettsider som virker

Har du nettsider som er godt egnet for digital markedsføring? Vi kan undersøke hvor godt nettstedet virker. Få en gratis vurdering av dine nettsider med konkrete forslag til forbedringer. Små endringer kan gi store resultater!

homepage-seo

Synlighet

Hvordan driver du trafikk til nettsidene dine? Tenk Digitalt kan lage innhold, optimalisere for søk, samt drive trafikk med sosiale medier, e-post og andre kanaler. Effektive nettsider gir mange besøk som konverteres til salg.

Jan Sollid Storehaug markedsføring i sosiale medier

Verdivurdering

Tenk Digitalt bistår gründere eller styrer som vurderer salg av sin virksomhet. Vi hjelper deg med riktig kommunikasjon mot din målgruppe. Første steg er å gjennomføre en grundig verdivurdering av din virksomhet..

Se hvordan trafikken stiger med en blogg

Finne investorer

Vi har oversikt over alle norske investorer og vet hvilke bransjer og hvilke investeringsfaser de er interessert i. Vi kan bistå ved små og store kapitalutvidelser og har deltatt i mange suksessrike norske og internasjonale emisjoner.

analysis-brainstorming-business-1571699

Aksjonærportal

Ønsker du å forbedre kommunikasjonen med dine aksjonærer? Vår aksjonærportal har BankID login for aksjonærer og styre. Løsningen kan brukes ved kapitalutvidelser og oppdaterer aksjonærregisteret med ett klikk.

Oppsummering av ukens digitale nyheter

Motta ukens mest interessante digitale nyheter direkte i innboksen helt gratis! Din e-postadresse er trygg hos oss – og du kan selvfølgelig melde deg av når som helst.

Les de siste digitale nyhetene

Vi gir deg gratis ukens viktigste digitale nyhetene fra norske nettsider som skriver om teknologi, digital markedsføring, gründerstoff, sosiale medier og søkemotorer.

Del denne artikkelen

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on whatsapp
Share on email

Ta kontakt

Tenk Digitalt hjelper deg med din digitale strategi, nettsider som konverterer til salg og økt trafikk til dine nettsider. Vi kan også bistå med verdivurdering av din bedrift og bistand til å finne nye aksjonærer. Ta kontakt i dag for en uforpliktende samtale!