Hvordan virker Facebook-algoritmer? - Tenk Digitalt AS
To brukere fryder seg over innholdet de blir servert av Facebook-algoritmer.

Hvordan virker Facebook-algoritmer?

Facebook-algoritmer bestemmer hva brukerne ser i nyhetsfeeden og hvordan innhold prioriteres. Her lærer du å tilpasse ditt innhold til algoritmene og øke din synlighet på Facebook.

Siden Facebook ble skapt i 2004 har det sosiale mediet utviklet seg mye. Med denne utviklingen har hva som vises i nyhetsfeeden til brukerne endret seg. Dette skaper hodebry for alle som driver med digital markedsføring, spesielt innholdsmarkedsføring. For å lykkes med markedsføring på Facebook er du avhengig av å være venn med Facebooks algoritmer.

 

Hva er en algoritme?

En algoritme er en sekvens av instruksjoner eller regler som utfører en bestemt oppgave eller beregning. Det kan sammenlignes med en oppskrift eller en veibeskrivelse som gir trinnvis veiledning om hva som skal gjøres for å oppnå et bestemt resultat.

Algoritmer brukes i mange forskjellige sammenhenger, for eksempel i matematikk, informatikk og datavitenskap. I informatikk brukes algoritmer til å løse ulike problemer, som for eksempel å sortere data, søke etter informasjon eller beregne matematiske formler.

 

Hva er Facebook-algoritmer?

Facebook-algoritmer er en serie med regler og beregninger som bestemmer hvilket innhold som vises i nyhetsfeeden til en bruker. Dette systemet tar hensyn til en rekke faktorer, inkludert brukerens aktivitet, interesser, venner og mer.

De fleste algoritmer for sosiale medier baserer kalkulasjonen på hvor mye engasjement en spesiell post skaper og hvor ofte du bruker tid på å engasjere deg i innhold fra den spesifikke kilden.Dette er grunnen til at markedsførere er så opptatt av endringer i algoritmene i ulike sosiale medier.

 

Hvorfor er det viktig å forstå Facebook-algoritmer?

For bedrifter og organisasjoner er Facebook en viktig plattform for markedsføring og kommunikasjon med kunder, og facebook-algoritmer bestemmer hva du ser i nyhetsfeeden din. Ved å forstå hvordan algoritmene fungerer, kan man tilpasse innholdet og optimalisere det for å nå ut til en større og mer relevant målgruppe.

 

Endringer i Facebook-algoritmer skaper frustrasjon

Da Facebook i 2018 begynte å snakke om at de skulle begrense synligheten for promotert innhold, var det mange markedsførere som rev seg i håret. Dette påvirker selvsagt markedsføringen for mange, men lærer du Facebooks algoritmer å kjenne vil du fortsatt klare å nå fram til målgruppen med innholdet ditt.

Men hvordan skal du bli kjent med algoritmene? Heldigvis er det mange som analyserer Facebooks algoritmer og oppsummerer hva endringene går ut på, og hvordan man bør forholde seg til dette.

For at du skal slippe å gjøre hele analysejobben selv skal jeg derfor gå gjennom hvordan algoritmene har endret seg de siste årene og de viktigste punktene i Facebooks algoritmer du må være oppmerksom på i 2021. 

Guide: Markedsføring i sosiale medier

Last ned vår praktiske guide til hvordan du kan markedsføre din bedrift på sosiale medier.

Slik har Facebook-algoritmer utviklet seg

Som nevnt kom det en ganske stor endring i algoritmene i 2018. Denne endringen gikk ut på at Facebook ønsket å fokusere på innhold som var viktig for brukeren. Derfor har man de senere årene sett mer innhold fra venner og familie, samt grupper man er aktivt som medlem i nyhetsfeeden. 

Mindre innhold fra bedriftssider i nyhetsfeeden?

Med disse endringene ble innhold fra bedriftssider mindre synlig. Markedsførere som driver med innholdsmarkedsføring så at de fikk mindre organisk rekkevidde. 

Det har vært åpenbart at Facebook med disse endringene ønsket å redusere synligheten for innlegg som utelukkende har til hensikt å få brukerne til å kjøpe et produkt etter installere en app, innlegg som vil få brukerne til å gå inn på kampanjer og konkurranser uten reell sammenheng og innlegg som gjenbruker nøyaktig samme innhold fra annonser.

Facebook sa i denne sammenheng at de fortsatt ville belønne innlegg med mange kommentarer, likes og delinger. De ville også bidra til spredning av bilder, videoer eller statusoppdateringer som andre brukere liker og som refererer til aktuelle temaer i nyhetsbildet.

Dette er gjerne innlegg som får et stort antall likes, kommentarer og delinger i løpet av kort tid etter publisering. I tillegg vil det være mange andre faktorer i Facebooks algoritmer som spiller inn og påvirker din organiske distribusjonskraft.

 

Faktorer om Facebook-algoritmer du må være obs på 

Selv om endringer i algoritmene kan gjøre det vanskeligere å nå fram med organisk innhold, er Facebook fortsatt et av verdens mest brukte sosiale medier. Det betyr at bedriften din bør ha en tilstedeværelse der.

Dette vet vi om algoritmene:

  • Innhold fra venner og familie prioriteres over innhold fra bedriftssider.
  • Sterk prioritering av innhold fra folk du viser engasjement for (likerklikk, kommentarer og meldinger).
  • Den prioriterer poster med høyt antall kommentarer, der lengden på kommentarene også er en avgjørende faktor.
  • Poster med mange og flere ulike reaksjoner prioriteres (fks kombinasjon av kommentarer, likerklikk og delinger).
  • Viser både nytt innhold fra de vennene du har mye kontakt med og innhold som har fått mange reaksjoner, selv om det er postet av en venn du ikke har så mye kontakt med.
  • Brukeren kan selv gi tilbakemelding på hva slags innhold han ønsker å se.

Viktige oppdateringer for 2021:

Facebook-algoritmer prioriterer poster fra grupper og arrangementer. Redesignet fokuserer mer på denne typen innhold fordi det er “de to viktigste grunnene til at folk besøker Facebook hver dag”. 

Hashtagger: per 27. januar 2021 er denne funksjonen fortsatt i beta-test, men Facebook velger nå å implementere forslag til aktuelle hashtagger når du lager et nytt innlegg. Hashtagger kan hjelpe deg med å få større rekkevidde.

Hvilke faktorer påvirker Facebook-algoritmene?

Når algoritmene skal bestemme hva slags innhold du får opp i nyhetsfeeden din, vil den vurdere mange ulike faktorer. Noen av disse faktorene er:

  • Hva er tilgjengelig? Hva slags innhold har blitt postet av venner og ulike bedriftssider?
  • Signaler: hvem poster innholdet, og har du likt denne typen innhold tidligere?
  • Antagelser: kommer du til å like denne typen innhold? (Hvor stor sannsynlighet er at du vil engasjere deg i dette innholdet?)
  • Relevanspoeng: Hvor relevant er innholdet for deg?

For å gi et eksempel på hvordan dette kan slå ut: du har i løpet av den siste uka sett fotballvideoer i lunsjpausen. Du har likt eller kommentert på flere videoer fra TV2 og VG, men ikke brydd deg med dem fra NRK. Neste gang du i logger deg på i lunsjpausen vil Facebooks algoritmer respondere med å vise deg flere fotballvideoer fra VG og TV2, men færre (kanskje ingen) fra NRK. 

Dette eksempelet viser at Facebook fokuserer på å gi medlemmene en god brukeropplevelse. Det betyr at de prioriterer innhold av høy kvalitet som skaper mye engasjement, og gir mindre oppmerksomhet til promotert innhold. Brukerskapt innhold er det som får mest synlighet.

 

Hvordan optimalisere innhold for Facebook-algoritmer?

Kjenn målgruppen din

For å oppnå høyest mulig relevans og engasjement med postene dine, må du kjenne målgruppen din. 

Kjenner du målgruppen din godt og vet hvordan du skal engasjere dem vil du ikke trenge å bruke masse penger på å promotere innholdet ditt hver gang du deler noe nytt. 

Se på innholdet ditt og sørg for at du legger opp til sosiale interaksjoner. Still spørsmål og post innhold du vet folk vil like, kommentere eller dele.

For best effekt må du skape innhold som tilfører verdi for målgruppen din. Del innhold på stories, vis frem både bedriften og øyeblikk fra arbeidshverdagen, og del både innhold som etablerer bedriften som en ekspert på sitt felt, men også innhold som konverterer. 

Bli venn med Facebook-algoritmer for å nå ut til flest mulig med innholdet ditt
Bli venn med Facebooks algoritmer for å nå ut til flest mulig med innholdet ditt.

Velg kvalitet over kvantitet

Dette gjelder både for følgere og innhold. 

Det er bedre å ha 100 lojale følgere enn 1000 følgere som ikke bryr seg om deg og din bedrift. For det er ikke slik at man får større rekkevidde bare fordi man har mange følgere. Her handler det også om engasjement. Om de 100 som følger deg er engasjerte og liker, kommenterer og deler ditt innhold forteller det Facebooks algoritmer at dette er innhold de gjerne vil se i nyhetsfeeden sin. 

Hvis du derimot har postet en konkurranse og krever at man må like siden din for å delta får du kanskje mange følgere, men engasjementet over tid vil synke. De 900 følgerne du fikk på grunn av konkurransen bryr seg kanskje ikke noe mer om siden din. Det betyr at en lavere andel av følgerne dine vil engasjere seg i innholdet ditt, og noen vil også velge å skjule innlegg fra deg. Dette vil Facebooks algoritmer tolke som at innholdet ditt er mindre relevant. 

Det er også mer sannsynlig at de 100 veldig engasjerte følgerne vil dele innholdet ditt videre. De vil altså kunne bli gode ambassadører for deg.

Når det kommer til innhold er det også bedre å bruke tid på å skape noe av kvalitet, heller enn å gjøre ting halvveis bare for å kunne poste 5 poster om dagen. Én god post om dagen vil kunne gjøre mer for deg enn 5 dårlige. De gode postene vil skape mer engasjement, og det vil algoritmene belønne deg for. 

Vær nøye med hva du poster

De siste årene har Facebook fokusert på å redusere spredningen av falsk informasjon, spam og klikkagn. 

Vær derfor nøye med å kvalitetssikre innholdet ditt. Vurder overskrifter nøye, og sjekk fakta før du deler informasjon du har fått fra andre nettsteder. 

Post relevant innhold

Det sier seg nok selv, men vær nøye med at det du poster er relevant for målgruppen din. Siden brukerne kan gi tilbakemelding på hva slags innhold de liker og ikke liker, kan det påvirke rekkevidden din om du ofte poster innhold som brukere merker som “ikke relevant”. 

Finn ut når du bør poste

Siden Facebook-algoritmer prioriterer innhold som skaper mye engasjement, er det viktig å poste innholdet ditt på riktig tidspunkt. 

Vi har en egen artikkel om Når og hvor ofte bør du publisere i sosiale medier, men det beste rådet vi kan gi deg er at du selv må finne ut når målgruppen din er mest aktiv. 

La video være en viktig del av innholdsstrategien din

Du har sikkert hørt det før: bruk mer video i markedsføringen din. Men det er sant: video skaper mer engasjement. Og det er noe algoritmene prioriterer. 

Å bruke video er derfor en viktig del av innholdsstrategien din. 

Du kan selvsagt laste opp ferdig klippede videoer, men vi vil også anbefale deg å teste ut livesending. Det er spesielt en fordel du får ved å benytte deg av livesending: følgerne dine vil få opp varsel om at du har startet en livesending. 

Dette betyr at du vil kunne få mer oppmerksomhet med en livesending enn med en vanlig video.

Trenger du nye nettsider?

Tenk Digitalt utvikler nettsider som virker! Hensikten med et nettsted er vanligvis å motta bestillinger i en nettbutikk, eller samle kontaktdetaljer til potensielle kunder. Hva vil du at besøkende skal gjøre på ditt nettsted?

Skap autentiske samtaler

En annen endring i algoritmene gjør at poster som direkte oppfordrer leseren til å gjøre en handling blir straffet med lavere synlighet. 

Facebook ser på oppfordringer som “lik denne posten hvis …” eller “kommenter under …” som en form for spam, og har derfor valgt å straffe dem som driver med såkalt “engagement bait” heller enn å skape rom for autentiske samtaler. 

Du må derfor sørge for at innholdet ditt vil få målgruppen din til å reagere, uten å direkte oppfordre til det. 

Få dine ansatte og ambassadører til å dele innholdet ditt

Siden Facebooks algoritmer prioriterer innhold fra venner og familie, bør du til å få dine ansatte og merkevareambassadørene dine til å dele innholdet ditt. 

Siden rekkevidden til bedriftssiden din allerede er begrenset til dem som følger den, vil endringene i algoritmene gi deg enda mindre rekkevidde enn før. 

Derfor må du få andre til å dele innholdet ditt, for å spre innholdet til venner av dine ansatte og følgere.

Hver post må være unik

For størst rekkevidde er det viktig at du poster nytt innhold hver gang du poster noe. 

Det er her mange bedrifter feiler. Enten legger de så mye arbeid i en enkelt post at det blir vanskelig å poste ofte nok, eller så går de tom for nytt innhold å poste. 

Gammelt innhold vil ikke få den samme rekkevidden som nytt fordi folk allerede har sett det, og det er mindre sannsynlig at de vil reagere på posten. 

Pass derfor på å legge en god innholdsstrategi slik at du er sikker på å ikke gå tom for innhold.

Bruk grupper for å starte samtaler

Siden bedriftssider nå har fått mindre rekkevidde er det mange som har valgt å opprette grupper for sin merkevare. Og det er et smart trekk. 

Når folk melder seg inn i en gruppe er de innstilt på å skulle delta i samtaler i gruppen. 

Det er de kundene som er mest engasjerte og interesserte i ditt innhold som vil bli med i gruppen.

Økt engasjement betyr økt rekkevidde.

Benytt deg av målretting

En av de store fordelene med Facebook er at du kan målrette deg mot veldig spesifikke grupper. 

Om du har et stort publikum kan det være lurt å målrette postene dine mot mindre grupper i dette publikummet. Dette gjelder for eksempel om du er en større bedrift med butikker i flere byer. 

Om du poster noe som angår publikummet ditt i Oslo, kan det være smart å begrense posten til dette publikummet. Som et eksempel: det er kanskje ikke like viktig for publikummet ditt i Bergen å vite at butikken i Oslo stenger tidligere enn vanlig neste lørdag. 

Selv om dette vil gi deg mindre rekkevidde, kan det å målrette seg mot spesifikke grupper i publikummet ditt øke engasjementet.

Slik kan du bruke informasjonen om Facebook-algoritmer

  • Siden vi vet at Facebooks algoritmer prioriterer poster fra venner og kjente, bør du og dine ansatte begynne å poste relevante innlegg om bedriften fra deres private profiler. 
  • For å kunne øke rekkevidden i form av delinger må du velge at postene skal være offentlige. Da kan hvem som helst på Facebook se innlegget ditt.
  • Still spørsmål som engasjerer.
  • Post innhold som kan føre til meningsfylte, lange kommentarer (heller enn bare “Fin blomsterbukett”).
  • Pass på at innholdet ditt ikke er spam, klikkagn eller inneholder falsk informasjon
  • Benytt deg av video – kjør gjerne livesending, men dersom det er litt utenfor komfortsonen er vanlig video også helt greit. 

Digital markedsføring

Tenk Digitalt hjelper deg med å utvikle en digital kommunikasjonsstrategi, et nettsted som konverterer til nye salg eller leads og synlighet i digitale kanaler!

Facebook-algoritmer vil endres igjen

Det er naturlig at det kommer endringer i Facebooks algoritmer fra tid til annen. Noen ganger er det små justeringer, mens andre ganger er det mer omfattende endringer. 

Det viktige er å ikke få panikk. Når endringene kommer (for det vil de) må du bare bruke litt tid på å sette deg inn dem.

Pass derfor på å følge med i timen, og hold deg oppdatert. Klarer du å være først ute med å forstå endringene vil du få et fortrinn over dine konkurrenter.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Del denne artikkelen

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email
WhatsApp
Jan Sollid Storehaug

Jan Sollid Storehaug

Daglig leder i Tenk Digitalt AS og foredragsholder. Jan har et stort engasjement for entreprenørskap og hvordan nye teknologier utfordrer oss og skaper nye muligheter. Les mer om Jans foredrag på Storehaug.no Send gjerne en epost til jan@tenkdigitalt.no eller ring 97512077 for en hyggelig prat!

Vi kan hjelpe deg med:

CTA-contact-us-new.png

Digital strategi

Tenk Digitalt kan hjelpe din bedrift å lage en praktisk plan for digital kommunikasjon og markedsføring. Vi diskuterer din digitale strategi og undersøker dine konkurrenter. Deretter kommer vi med konkrete forslag til forbedringer.

landingpage

Nettsider som virker

Har du nettsider som er godt egnet for digital markedsføring? Vi kan undersøke hvor godt nettstedet virker. Få en gratis vurdering av dine nettsider med konkrete forslag til forbedringer. Små endringer kan gi store resultater!

homepage-seo

Synlighet

Hvordan driver du trafikk til nettsidene dine? Tenk Digitalt kan lage innhold, optimalisere for søk, samt drive trafikk med sosiale medier, e-post og andre kanaler. Effektive nettsider gir mange besøk som konverteres til salg.

Jan Sollid Storehaug markedsføring i sosiale medier

Verdivurdering

Tenk Digitalt bistår gründere eller styrer som vurderer salg av sin virksomhet. Vi hjelper deg med riktig kommunikasjon mot din målgruppe. Første steg er å gjennomføre en grundig verdivurdering av din virksomhet..

Se hvordan trafikken stiger med en blogg

Finne investorer

Vi har oversikt over alle norske investorer og vet hvilke bransjer og hvilke investeringsfaser de er interessert i. Vi kan bistå ved små og store kapitalutvidelser og har deltatt i mange suksessrike norske og internasjonale emisjoner.

analysis-brainstorming-business-1571699

Aksjonærportal

Ønsker du å forbedre kommunikasjonen med dine aksjonærer? Vår aksjonærportal har BankID login for aksjonærer og styre. Løsningen kan brukes ved kapitalutvidelser og oppdaterer aksjonærregisteret med ett klikk.

Oppsummering av ukens digitale nyheter

Motta ukens mest interessante digitale nyheter direkte i innboksen helt gratis! Din e-postadresse er trygg hos oss – og du kan selvfølgelig melde deg av når som helst.

Les de siste digitale nyhetene

Vi gir deg gratis ukens viktigste digitale nyhetene fra norske nettsider som skriver om teknologi, digital markedsføring, gründerstoff, sosiale medier og søkemotorer.

Del denne artikkelen

Ta kontakt

Tenk Digitalt hjelper deg med din digitale strategi, nettsider som konverterer til salg og økt trafikk til dine nettsider. Vi kan også bistå med verdivurdering av din bedrift og bistand til å finne nye aksjonærer. Ta kontakt i dag for en uforpliktende samtale!