En Facebookannonse kan fort koste deg mer enn nødvendig. Her lærer du å sette opp dine facbookannonser for best konvertering til lavest kostnad.
Har du betalt for en Facebookannonse som ikke gir deg den uttellingen du ønsket? Det er du ikke alene om. Facebook vet og ta seg betalt. Om du ikke er våken når du setter opp en Facebookannonse kan du ende opp med unødvendige annonsekostnader.
Når du bruker sosiale medier til å tiltrekke besøkende er kostnaden per klikk en viktig del av din kostnadsstruktur og strategi. I denne artikkelen tar vi en titt på hvordan du kan øke dine konverteringer med Facebook og diskuterer de mest effektive metodene for å kutte kostnadene på dine annonser.
Hvis du bruker Facebook Business Manager, har du kanskje allerede lagt merke til de store forskjellene i kostnadene på en annonse sammenlignet med den neste. Det er også store forskjeller i hvor godt din annonse konverterer besøkende til kunder eller leads.
Les også: AI: Slik får din bedrift et konkurransefortrinn med kunstig intelligens
Hvorfor er det ingen som ser dine Facebookannonser?
Det er tre viktige faktorer som påvirker om din Facebookannonse dukker opp i nyhetsoppdateringen til målpublikummet ditt eller ikke:
- Målpublikummet ditt må først se din Facebookannonse i sin nyhetsoppdateringen.
- En auksjon vil finne sted for å bestemme hvilket innhold som skal vises.
- Du må vinne auksjonen for å få din Facebookannonse plassert der du vil ha den.
Facebook sin største interesse under denne auksjonen er at alle brukere skal få den best mulige brukeropplevelsen. Det er grunnen til at det er et begrenset antall sponset innhold/annonser i nyhetsoppdateringen din.
Hvis alt det du så i nyhetsoppdateringen din var Facebookannonser, ville du mest sannsynlig ikke ha brukt mye tid på den. Facebook oppdaterer stadig sine algoritmer for å sørge for at brukerne ser det innholdet som er mest relevant for dem – slik at de bruker mest mulig tid på Facebook. Dette er grunnen til at relevansscoren til dine annonser eller din kampanje er viktig.
Om du allerede synes dette med Facebookannonser ble for omfattende, kan du ta kontakt med oss i Tenk Digitalt. Vi hjelper deg gjerne med alt fra digital markedsføringsstrategi til engasjering av investorer, eller markedsføring i sosiale medier og bygging av din merkevare.
Vanlige feil ved oppsett av en Facebookannonse
Det er mange typiske fallgruver for nybegynnere som markedsførere havner i. Først og fremst ligger det i sosiale mediers natur å være interaktiv. Folk bruker det til å skape forbindelser og få oppdateringer fra familie, venner og kollegaer. De deler interessant og verdifullt innhold som de tror vil være nyttig for sine kontakter.
For at dine innlegg skal suksessfullt nå frem til potensielt interesserte parter, er det smart å tilby innhold som er delbart og interessant for din målgruppe og deres kontakter. Desto mer folk engasjerer seg i innholdet ditt ved å dele, kommentere og like det, desto lavere blir kostnadene per visning og klikk. Det å dele en morsom hundevideo kan føre til lave kostnader per klikk, men det vil mest sannsynlig ikke føre til konverteringer.
Du trenger å ha klare mål for bedriften, la oss gjøre det klart at antall likerklikk du får, ikke er en god beregning. Du kan ikke betale regningene med likerklikk. Regel nr. 1 er å sette gode mål og å måle alt! Dette er en ‘prøve-og-feile-prosess’.
Hvis du ikke har en bedriftsside på Facebook, kan du lære alt det du trenger å vite for å etablere en i denne artikkelen: Get Started with Facebook For Business
Steg 1: Facebook-piksel
Det første du MÅ gjøre er å installere en Facebook-piksel på nettstedet ditt. Facebook-pikselen er en liten JavaScript-kode som du installerer, dette gir deg muligheten til å spore de som har besøkt ulike sider på nettstedet ditt.
Når dette er gjort på den riktige måten vil du få muligheten til å rette deg mot folk som har besøkt nettstedet ditt for remarketing, og skille mellom brukere som har konvertert eller ikke. Alt dette er en fin måte for å endre strategi hvis du finner ut at annonsen din ikke har gitt de beste resultatene.
Steg 2: Velg rett type Facebookannonse
Avhengig av hvilken bransje du er i, og formålet med din markedsføring på Facebook – er det mange forskjellige kampanjemål å velge mellom.
Det mest vanlige målet med innholdsmarkedsføring er å lede besøkende til bloggen din eller en landingsside for kampanjer spesielt utviklet for å konvertere besøkende. Det kan derimot være gode grunner til å velge et av de andre målene.
For eksempel kan annonseformatet for Lead være svært effektivt hvis formålet er å generere leads som ditt salgsteam kan følge opp. Lead-annonser er ideelle for å målrette mobilbrukere, da det er raskt og ikke krever at publikummet må skrive inn sin kontaktinformasjon.
Les denne artikkelen for å lære om de nylig oppdaterte annonsefunksjonene for Lead: New effective Facebook Lead Ads
I resten av denne artikkelen vil vi fokusere på å lede besøkende til nettstedet ditt, noe som er det vanligste formatet for innholdsmarkedsføring.
Steg 3: Forbered landingssiden din
Før du begynner å sende besøkende til nettstedet ditt trenger du å forberede landingssiden din. Fra tid til annen ser vi kampanjer på Facebook som leder besøkende til annonsørens hjemmeside. Dette er nesten bare sløsing av markedsføringsbudsjetter da den besøkende gir opp å surfe på nettstedet for å finne kampanjen/bloggen/tilbudet!
Du må sende de besøkende direkte til bloggartikkelen du promoterer eller til en landingsside spesielt utviklet for ditt konverteringsmål.
Hvis det er en bloggartikkel du promoterer må du forsikre deg om at bloggartikkelen inneholder Call To Actions (CTA). Dette er funksjoner som gjør det mulig å konvertere besøkende til leads eller kunder. Det kan være en form for lead-generering, muligheter til å bestille dine produkter eller tjenester, eller andre handlinger du vil at dine besøkende skal utføre.
Hvis målet ditt er å generere leads, kan det være lurt å vurdere å bruke en ”lead bait”. En lead bait er noe interessant og verdifullt du gir bort gratis i bytte mot kontaktinformasjonen til den besøkende. Den beste måten å gjøre det på er å lage en landingsside som er utviklet for kun dette formålet.
Her er et eksempel: Tenk Digitalt AS sitt motto er ”sharing is caring” – ”deling er å bry seg”, så vi har laget en guide til alt du trenger å vite om markedsføring i sosiale medier. Du finner landingssiden og nedlastning av guiden gratis her.
Du kan lære alt du trenger å vite om landingssider i denne artikkelen!
Digital markedsføring
Steg 4: Velg rett målpublikum for din Facebookannonse
Med Facebook for bedrifter har du en utrolig mengde alternativer for å nå målpublikummet ditt. Du kan rette deg mot sted, alder, kjønn, språk, målgrupper, interesser og atferd.
I tillegg kan du rette deg mot folk basert på forbindelser: Folk som liker siden din, appen eller hendelser, og vennene deres. Du kan også ekskludere folk basert på de samme kriteriene og lagre de publikummene du lager.
Men det er mer: Når du har installert Facebook-pikselen kan du rette deg mot alle som har besøkt nettstedet ditt. Du kan også rette deg mot folk som har besøkt spesifikke sider og også ekskludere folk som har besøkt de. For eksempel kan du rette deg mot de som har besøkt en av dine landingssider, men som ikke konverterte eller besøkte din betalingsside.
Du kan også laste opp din kundeliste eller en annen liste du måtte ha med telefon- og epostdetaljer til Facebook. De vil da identifisere og lage et egendefinert publikum basert på alle brukere som bruker disse detaljene på Facebook.
Når du velger målpublikummet ditt bør du forsikre deg om at publikummet er bredt nok, da dette senker kostnaden per klikk. På en annen side er det viktig å rette seg mot et publikum som vil være interessert i emnet ditt for å oppnå en høyest mulig relevansscore. En høy relevansscore betyr lav kostnad per klikk.
Steg 5: Test konverteringskostnaden
Hensikten med dette steget er å finne den mest effektive kampanjen. Avhengig av din bedrift kan du reklamere for blogginnlegg, lead baits, produkter fra nettbutikken osv. Lag minst fem forskjellige kampanjer og sørg for at dine konverteringer kan spores tilbake til selve kampanjen.
Du må lage fremragende annonser med vakre bilder/videoer, kreative overskrifter og en overbevisende og beskrivende tekst. Kjør annonsene med et begrenset budsjett og tidsramme, eksempelvis 12-48 timer. Behold publikummet identisk og ikke overlapp kampanjene da de vil konkurrere med hverandre i nyhetsoppdateringsauksjonen.
Så måler du konverteringene, kostnad per klikk, engasjement fra publikum og relevansscore. Sørg for å lagre publikummet du bruker og bruk det samme egendefinerte publikummet i alle kampanjene du tester.
Vinneren er kampanjen som konverterer til lavest pris!
Steg 6: Reklamer kun for vinneren
Når du har identifisert din beste kampanje, er det på tide å sette et budsjett for den. Du bør KUN reklamere for dine beste kampanjer! Reklamering for kampanjer som ikke konverterer er sløsing av penger, bortsett fra at du selvfølgelig må bruke en liten del av budsjettet for å finne vinneren.
Siden du akkurat har bestemt hvilken kampanje som er mest effektiv for ditt egendefinerte publikum, kan Facebook bruke den informasjonen til å identifisere andre brukere som sannsynligvis vil være interesserte i kampanjen din.
Dette er hva du bør gjøre: Basert på publikummet du har identifisert, ditt lagrede egendefinerte publikum, lager du et speilpublikum. Dette er et publikum hvor du lar Facebook finne lignende profiler til ditt egendefinerte publikum. Du kan velge mellom 1-10 % av den geografiske befolkningen du retter deg mot . 1 % betyr svært like profiler.
Dette bør senke kostnadene dine per konvertering dramatisk!
Steg 7: Fortsett å forbedre hver facebookannonse
Det finnes mange andre metoder for å fortsette optimaliseringen av dine Facebook-annonser. Ved å bruke ditt pikselpublikum eller dine kundelister kombinert med speilpublikum kan du hele tiden forbedre målpublikummet ditt etter som dine besøkende, kundelister eller leadslister utvikler seg.
Du bør også fortsette å teste og forbedre dine landingssider, blogginnlegg og annonser. Det som er viktig er å følge nøye med på hva det er som gir deg den beste konverteringskostnaden. Reklamer kun for de beste annonsene!
Hvordan tester du landingssiden din? Bruk den samme metoden – denne gangen beholder du den samme annonsen og det samme publikummet. Lag fem varianter av landingssiden og reklamer for dem med et lite budsjett i en kort periode, en etter en. Behold vinneren og kvitt deg med resten.
I Tenk Digitalt AS tester vi også alle blogginnlegg med et lite beløp for å sjekke hvordan det appellerer til vårt målpublikum. Når kostnaden er under vår målterskel legger vi det til budsjettet. Det er ikke noe poeng i å sette opp et svært budsjett for et dårlig innlegg.
Ta kontakt med oss dersom du har spørsmål eller trenger hjelp! Du kan nå oss på telefon: 23 89 68 11, sende oss en e-post med dine spørsmål eller legge igjen din kontaktinformasjon nedenfor og vi vil komme tilbake til deg så snart som mulig.
Kilder og nyttig lesestoff
Buffer: The Complete, Always-Updated Guide to Facebook Advertising
Hootsuite: How To Advertise on Facebook in 2023 [Complete Guide]
Hubspot: How to Run Facebook Ads: Step-by-Step Guide to Advertising on Facebook