Hvordan du lager en plan for markedsføring i sosiale medier
Jan Sollid Storehaug markedsføring i sosiale medier

Hvordan du lager en plan for markedsføring i sosiale medier

Markedsføring i sosiale medier kan være veldig effektivt om du gjør det riktig. Faktisk viser våre undersøkelser at det kan være ti ganger mer effektivt enn tradisjonell markedsføring. Det første steget i alle markedsføringsaktiviteter er å ha en plan. Videre kan du lese våre råd for hvordan du lager en plan for markedsføring i sosiale medier.

Å redusere anskaffelseskostnadene dine bør være drivkraften bak all markedsføring. Rett og slett fordi jo lavere anskaffelseskostnader, jo mer effektivt bruker du budsjettet ditt. Og med mulighetene markedsføring i sosiale medier gir, kan du redusere anskaffelseskostnadene dine drastisk. Det er fordi du kan rette deg mot spesifikke målgrupper på spesifikke måter og måle alt.

Sett deg mål

Første steg i alle markedsføringsstrategier må være å sette mål for aktivitetene du skal gjennomføre. Målet med markedsføring i sosiale medier er at aktivitetene du gjør skal støtte målsettingen til bedriften din. Vi anbefaler også at retningslinjene dine for sosiale medier  er oppdaterte og klare.

sette mål/ SMART-mål
sette mål/ SMART-mål

Enkelte bedrifter setter seg mål for hvor mange følgere eller likerklikk de ønsker å oppnå. Etter vår mening er dette dårlige målsettinger. Du kan ikke betale regninger med likerklikk på Facebook.

Derfor er det lurt å sette noen konkrete mål for hva markedsføringsaktivitetene dine i sosiale medier skal føre til. Eksempler på gode målsettinger er mål om avkastning på investeringen, antall nye kunder, inntektsmål eller antallet månedlige kvalifiserte leads.

Digital markedsføring

Tenk Digitalt hjelper deg med å utvikle en digital strategi, et nettsted som konverterer til nye salg og til å få riktige besøkende på dine nettsider! 

Vi viser deg hvordan du bruker sosiale medier, e-post og søkemotoroptimalisering – effektiv til minst mulig bruk av tid og penger.

 

Vurder din nåværende tilstand

Det er en god idé å vurdere din nåværende tilstand før du utvikler planen din for markedsføring i sosiale medier. Dette gjør du ved å gå gjennom alle markedsføringstiltakene dine i sosiale medier. Så må du vurder hvordan det du allerede gjør fungerer for deg, og om du må endre noe.

Undersøk hvilke kanaler du er representert i og hvem publikummet ditt er i de ulike kanalene. Det kan også være nyttig å se på hvordan ditt nærvær er sammenlignet med konkurrentene dine. Sjekk også om det finnes noen kanaler som du ikke eier som utgir seg for å representere bedriften din.

Du må evaluere strategien og målet for hver sosiale mediekanal. Det inkluderer profilene, håndteringen av kanalene og teamet som arbeider med dine sosiale medieaktiviteter. Så må du sentralisere alle profileierskaper, brukernavn og passord, og lage en klar prosedyre for å etablere nye kanaler.

Valg av sosiale medier

Det er utallige sosiale mediekanaler å velge mellom når du ønsker å få effektiv markedsføring til å fungere for deg. De mest populære er: Facebook, Twitter, LinkedIn, YouTube, Pinterest, Instagram og Slideshare.

Det finnes utallige sosiale mediekanaler som er egnet for markedsføring
Det finnes utallige sosiale medier som er egnet for markedsføringsaktiviteter

I tillegg finnes det samlesider for ulike virksomhetsområder, som for eksempel: TripAdvisor, Hotels.com, Airbnb, Yelp, Opentable og mange andre. Selv om de ikke er sosiale medier, må du heller ikke glemme Google AdWords og e-post. Det er to fabelaktige kanaler for å nå ut til målgruppen din på.

Hvilke kanaler som vil fungere best for deg kommer an på hva slags bransje du tilhører og hvilke sosiale medier dine kunder foretrekker. Den beste måten å finne ut av dette er å utføre en test for å identifisere dine sannsynlige kandidater. Vi anbefaler også at du sørger for å lykkes i en kanal av gangen. Så kan du bevege deg til neste kanal når du har behersket de du allerede driver.

Når du har valgt hvilke sosiale mediekanaler du vil bruke, må du lage kontoer eller oppdatere de du allerede har.

Bygg opp teamet som skal jobbe med markedsføring i sosiale medier

Du bør involvere personer fra alle sider av bedriften din i teamet som skal jobbe med sosiale medier. Sannsynligvis vil det være forskjellige ansatte som passer til å ta seg av ulike deler av forholdet til dine kunder. Involverer du folk utenfor markedsføringsavdelingen vil åpne for engasjement på et personlig nivå for å støtte kundene dine, og potensielle kunders ulike behov.

Når du setter sammen et team med folk fra alle deler av bedriften og etablerer klare mål gjør du  det mulig å sette kundene i kontakt med de rikitge folkene, basert på hvor i kjøpssyklusen kunden er. Å skape engasjerende  innhold gjennom hele syklusen vil hjelpe deg med å anskaffe nye kunder, få gjensalg, kundelojalitet og kundereferanser.

Forstå dine kunders behov

For å lykkes med markedsføring i sosiale medier kreves det at du fokuserer på dine kunders behov. I tillegg må du forstå at behovene vil variere etter hvilken del av kjøpssyklusen de er i.

Den beste praksisen er å fokusere på dine kunders behov. Så bygger du markedsføringen i sosiale medier, innhold og ressurser rundt kunden. Du må skape innhold som engasjerer publikummet ditt uansett om de er klar over behovet sitt for produktet ditt eller ikke. Du må også passe på at det treffer dem uansett om de aktivt søker etter det, eller etter at de har kjøpt produktet.

Innholdsmarkedsføring handler om å skape og dele interessant, verdifullt, relevant og brukbart innhold. Innholdet ditt skal bygge opp merket ditt, tillitten til produktene og tjenestene dine, og til syvende og sist skaper ønskelige handlinger fra kunden.

Du kan bruke mange ulike taktikker for å flytte kundene dine fra fasen der de ikke er klar over behovet sitt til fasen der de blir betalende kunder.

Forbered nettsiden din og de digitale verktøyene

Markedsføring i sosiale medier krever at du har en godt forberedt nettside som effektivt kan kommunisere med kundene dine og mulige kunder. Du må ha en landingsside som er designet for alle kampanjene du vil drive, en side som gjør det mulig for de besøkende å bestille produktene dine, legge inn en reservasjon eller legge igjen kontaktinformasjonen sin for videre oppfølging.

Eksempel på en enkel og effektiv landingsside.

Du kan lære mer om hvordan du lager en perfekt landingsside i denne artikkelen: Hvorfor en god landingsside er avgjørende for ditt salg

 

Om fokuset for dine sosiale medier er innholdmarkedsføring må du også forsikre deg om at det finnes Call To Actions (CTA’s) på nettsiden din.  CTA’ene kan plasseres sammen med produktinformasjonen, på bloggen din eller hvilken som helst annen plass på nettsiden din, der det er naturlig.

Her er et eksempel på en av våre CTAer

Trenger du nye nettsider?

Tenk Digitalt utvikler nettsider som virker! Hensikten med et nettsted er vanligvis å motta bestillinger i en nettbutikk, eller samle kontaktdetaljer til potensielle kunder. Hva vil du at besøkende skal gjøre på ditt nettsted?

Det finnes også mange gode verktøy på nett som kan hjelpe deg. Med disse kan du for eksempel analysere hvor vellykket kampanjen din var og håndtere markedsføringen i sosiale medier.

Lag en publiseringsplan

Du må lage en publiseringsplan som beskriver hva som skal postes, når det skal postes og hvor. Distribusjon av innholdet ditt er en vital del av den generelle planen din. Det kommer helt an på bedriften din, kanalene dine og publikummet ditt. Vi anbefaler at du finner ut hva som fungerer for deg, men det finnes noen generelle retningslinjer som de fleste kan følge.

Du bør lage en publiseringsplan for markedsføring på sosiale medier. Silk gjør vi det hos Tenk Digitalt AS
Du bør lage en publiseringsplan for markedsføring på sosiale medier. Silk gjør vi det hos Tenk Digitalt AS

Hva bør du poste? Det er fire enkle typer av poster du bør begynne å ta i bruk: linker til bloggposter og bilder/filmer, som inkluderer linker til annet innhold og reklame du også deler. Bilder i postene dine er det mest visuelt effektive, siden de får flere klikk, besøk, likerklikk og delinger enn noen andre poster.

Når bør du poste? Igjen, dette avhenger av bedriften din, kanalene dine og publikummet ditt, men våre tester viser at:

  • For Facebook og Twitter er det best å poste mellom 13:00-17:00
  • LinkedIn og Instagram 7:00-9:00 på morgenen og 16:00-18 på ettermiddag.
  • Google+ 9:00-11:00 på hverdager
  • Pinterest fungerer best 14:00-16:00 i helger.Hvor ofte bør du poste? Du må teste dette, men våre generelle anbefalinger er:
  • Facebook: 5-10 poster i uka
  • Twitter: Minst 5 om dagen.
  • LinkedIn: 1 hver ukedag.
  • Google+ og Instagram: opp til 5 om dagen.

Bygg opp samfunnet ditt

Hva kan du gjøre dersom du vil bygge opp publikummet ditt og ikke minst kundebasen din rakst? Målet ditt bør være å bygge et samfunn som gjør det mulig å markedsføre deg selv med godt innhold.

Du kan få organisk spredning dersom folk liker og følger dine sosiale mediekanaler og så liker og deler innholdet ditt. Du kan også promotere innholdet ditt og spre det til et bredere publikum, eller lage reklamer som promoterer innholdet eller produktet eller tjenesten din. Det viktigste du må gjøre er å bygge opp samfunnet ditt, for medlemmene vil gi deg leads og kunder!

Du bygger opp samfunnet ditt gjennom Call To Action i bloggpostene dine, landingssidene for kampanjene dine og å gjøre det veldig lett for potensielle kunder å legge igjen kontaktinformasjonen sin for å få bloggoppdateringer og nyhetsbrev.

Så er det på tide å bruke litt av markedsføringsutgiftene dine til å promotere innholdet ditt og å kjøre reklamer i sosiale medier. Når du skal bruke markedsføringsbudsjettet på sosiale medier er nøkkelen å rette seg mot det riktige publikummet.

Du kan lære mer om hvordan du finner publikummet ditt og retter deg mot de riktige målgruppene i denne artikkelen: 5 steg for å lage en praktisk strategi for digital kommunikasjon

Analyser, vurder og test

Vi anbefaler at du begynner kartleggingen din i dag. Det flotte med markedsføring i sosiale medier er at det finnes mange fantastiske og gratis verktøy du kan bruke til å analysere prestasjonen din. Alle de populære sosiale mediekanalene tilbyr rapporter og statistikk, men du kan også bruke Google Analytics og mange andre verktøy.

Google Analytics er ett gratisverktøy du kan bruke til å måle hvor vellykket markedsføringen din er
Google Analytics er ett gratisverktøy du kan bruke til å måle hvor vellykket markedsføringen din er

Med mange av kanalene kan du produsere sporingspiksler. Dette er små koder som du kan legge på nettsiden din. Dette kan være litt komplisert, men du må ordne det i dag dersom du ikke allerede bruker det! Med piksler på plass kan du måle hvor vellykket kampanjene dine er i detalj, og du kan bruke piksler for å rette deg mot publikummet ditt.

Det er mange måter å analysere resultatene dine. Vi anbefaler å begynne med en enkel referanse. Bruk gjennomsnittsmål for rekkevidde, klikk, likerklikk, delinger og konverteringer. For hver nye post eller reklame vil det være mulig å evaluere resultatene opp mot den gjennomsnittlige målestokken, og du vil snart lære deg hvor du skal gjøre små forandringer for å forbedre resultatene dine.

Her i Tenk Digitalt AS tester vi alt. Og med tiden har vi lært mye om hva som fungerer bedre, og vi vil fortsette med å gjennomføre nye tester hver uke. Vi anbefaler at teamet ditt for markedsføring i sosiale medier gjør det samme. Det flotte med sosiale medier er at du kan rette deg mot målgruppen din og for en billig penge utføre tester som statistisk sett er viktige, uten å måtte avsløre testingen for målgruppen din før den er verifisert.

Du kan lære mer om hvordan du bruker Google Analytics i denne artikkelen: Hvorfor du bør bruke gratistjenesten Google Analytics

Automatiser og skaler

Når du har funnet ut hva som fungerer er det på tide å automatisere og skalere. Det finnes ulike verktøy du kan bruke for å automatisere og planlegge aktiviteten din i sosiale medier. Dette er det hemmelige våpenet for å holde markedsføringen din i sosiale medier på topp hver dag, på de beste tidspunktene i de ulike sosiale mediene.

Sosiale medier handler om engasjement, så forsikre deg om at teamet ditt for markedsføring i sosiale medier svarer på kommentarer fra dine besøkende i alle kanaler og på bloggen din. Lytt til samtalene som foregår på sosiale medier om selskapet ditt og produktene dine. Du vil også måtte lytte til noen andre tema som er relevante for markedsføringen din, og ta del i alle diskusjonene.

Det finnes mange verktøy for å styre publisering på sosiale medier, en av våre favoritter er Hootsuite.
Det finnes mange verktøy for å styre publisering på sosiale medier, en av våre favoritter er Hootsuite.

 

Ta kontakt

Tenk Digitalt hjelper deg med din digitale strategi, nettsider som konverterer til salg og økt trafikk til dine nettsider. Vi kan også bistå med verdivurdering av din bedrift og bistand til å finne nye aksjonærer. Ta kontakt i dag for en uforpliktende samtale!

 

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Del denne artikkelen

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on email
Email
Share on whatsapp
WhatsApp
Jan Sollid Storehaug

Jan Sollid Storehaug

Daglig leder i Tenk Digitalt AS og foredragsholder. Jan har et stort engasjement for entreprenørskap og hvordan nye teknologier utfordrer oss og skaper nye muligheter. Les mer om Jans foredrag på Storehaug.no Send gjerne en epost til [email protected] eller ring 97512077 for en hyggelig prat!

Vi kan hjelpe deg med:

CTA-contact-us-new.png

Digital strategi

Tenk Digitalt kan hjelpe din bedrift å lage en praktisk plan for digital kommunikasjon og markedsføring. Vi diskuterer din digitale strategi og undersøker dine konkurrenter. Deretter kommer vi med konkrete forslag til forbedringer.

landingpage

Nettsider som virker

Har du nettsider som er godt egnet for digital markedsføring? Vi kan undersøke hvor godt nettstedet virker. Få en gratis vurdering av dine nettsider med konkrete forslag til forbedringer. Små endringer kan gi store resultater!

homepage-seo

Synlighet

Hvordan driver du trafikk til nettsidene dine? Tenk Digitalt kan lage innhold, optimalisere for søk, samt drive trafikk med sosiale medier, e-post og andre kanaler. Effektive nettsider gir mange besøk som konverteres til salg.

Jan Sollid Storehaug markedsføring i sosiale medier

Verdivurdering

Tenk Digitalt bistår gründere eller styrer som vurderer salg av sin virksomhet. Vi hjelper deg med riktig kommunikasjon mot din målgruppe. Første steg er å gjennomføre en grundig verdivurdering av din virksomhet..

Se hvordan trafikken stiger med en blogg

Finne investorer

Vi har oversikt over alle norske investorer og vet hvilke bransjer og hvilke investeringsfaser de er interessert i. Vi kan bistå ved små og store kapitalutvidelser og har deltatt i mange suksessrike norske og internasjonale emisjoner.

analysis-brainstorming-business-1571699

Aksjonærportal

Ønsker du å forbedre kommunikasjonen med dine aksjonærer? Vår aksjonærportal har BankID login for aksjonærer og styre. Løsningen kan brukes ved kapitalutvidelser og oppdaterer aksjonærregisteret med ett klikk.

Oppsummering av ukens digitale nyheter

Motta ukens mest interessante digitale nyheter direkte i innboksen helt gratis! Din e-postadresse er trygg hos oss – og du kan selvfølgelig melde deg av når som helst.

Les de siste digitale nyhetene

Vi gir deg gratis ukens viktigste digitale nyhetene fra norske nettsider som skriver om teknologi, digital markedsføring, gründerstoff, sosiale medier og søkemotorer.

Del denne artikkelen

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on whatsapp
Share on email

Ta kontakt

Tenk Digitalt hjelper deg med din digitale strategi, nettsider som konverterer til salg og økt trafikk til dine nettsider. Vi kan også bistå med verdivurdering av din bedrift og bistand til å finne nye aksjonærer. Ta kontakt i dag for en uforpliktende samtale!