Et webinar kan være en effektiv måte å kommunisere med mange samtidig, enten det er potensielle kunder eller andre som besøker nettsidene dine. I denne artikkelen går jeg gjennom alt du trenger å vite for å komme i gang med produksjon av ditt eget webinar.
Du vil lære mer om hvordan du forbereder, gjennomfører og følge opp etter gjennomført webinar.
Du vil også få mine tips til hvilket utstyr du bør velge og noen eksempler på gode programvareløsninger som jeg anbefaler. Til sist vil du lese om noen tekniske utfordringene som må løses.
Følger du rådene i denne artikkelen er jeg sikker på at ditt første webinar blir en suksess!
Les også: Mentor bedrift: Utnytt vår erfaring til din bedrifts fordel
Vanlige spørsmål:
Et webinar er et engasjerende online arrangement med lyd og video. Webinaret har en eller flere foredragsholdere som presenterer et budskap til et stort publikum. Deltakerne kan delta i dialogen ved å sende inn spørsmål, svare på avstemninger og bruke andre tilgjengelige interaktive verktøy.
Formålet med et webinar er å presentere et tema som er engasjerende, relevant og informativt for deltakerne. Mange bruker webinarer for å komme i kontakt med nye potensielle kunder eller for å markedsføre bestemte produkter eller tjenester.
Utstyret avhenger av dine ambisjoner. For å komme i gang kan en mobiltelefon eller en bærbar PC være nok. Planlegger du å nå ut til et stort publikum kan et profesjonelt kamera, en god mikrofon og god belysning anbefales.
Har du utstyret og programvaren som kreves kan du lage et live webinar “på sparket”. Det tar bare noen minutter å sette opp selve webinaret og invitere deltagere om du har forberedt alt grundig på forhånd. Skal du holde et webinar med mange deltagere finner du en oversikt i denne artikkelen med nødvendige forberedelser.
Hvorfor skal du satse på webinar?
Stadig flere bedrifter har oppdaget hvor effektivt bruk av webinar er til å få frem viktig informasjon og overbevise potensielle kunder.
Webinarer egner seg også godt for store virksomheter i næringsliv og offentlig sektor som ønsker å kommunisere med sine ansatte. Ideelle organisasjoner bruker også webinarer til å nå ut til flere med sitt budskap.
Et webinar gir deg mulighet til å kommunisere direkte med deltakerne og er mer populært enn mye annet innhold.
Akkurat nå er webinar den mest effektive måten å formidle et budskap til mange deltagere. En annen fordel med webinarer er at du også vet hvem som lytter og ser på webinaret ditt.
Du kan nå ut til mange nye potensielle kunder
Å arrangere webinarer kan hjelpe deg å nå ut til mange med ditt budskap.
Du kan integrere webinarene dine som en del av dine nettsider eller i din blogg. Dette gjør nettsidene dine mer visuelt spennende, og det vil være lettere for potensielle kunder å oppfatte budskapet ditt.
Litt lenger ned i artikkelen går jeg nøyere gjennom hvordan du kan skaffe deltakere til webinaret ditt.
Et webinar kan være overbevisende
Den største fordelen med webinarer er at du har mange ulike virkemidler som kan brukes til å forsterke ditt budskap.
Du kan bruke for eksempel video, presentasjoner, illustrasjoner, musikk eller andre lydopptak. Programmer som hjelper deg til å arrangere webinar har også gjerne innebygd mulighet for å gjennomføre spørreundersøkelser og chat. Dermed kan du også invitere deltakere til å stille spørsmål og gi svar underveis.
Har du en Powerpointpresentasjon som du bruker når du møter potensielle kunder? Dersom din presentasjon er god kan du gjerne bruke den som et utgangspunkt for webinaret ditt.
Husk at video og livestreaming er langt mer effektfullt enn mange andre typer innhold på dine nettsider.
Et webinar konverterer godt
En av de største utfordringene med mange nettsider er at de har dårlige konverteringsbaner. Konverteringsbaner er handlingsoppfordringer som leder til ønskede, konkrete resultater. Dette kan være for eksempel “kjøp nå”, “last ned”, “registrer deg” og “ta kontakt” og mange fler.
Har du mange besøkende på nettsidene dine, men få som tar kontakt?
Et webinar kan brukes til å holde en dialog blant eksisterende kunder og til å komme i kontakt med nye potensielle, fremtidige kunder.
Ikke glem muligheten til å skaffe deg nye kunder mens seminaret pågår!
Det er ganske så vanlig å avslutte et webinar med et godt tilbud. Vi ser ofte en langt høyere konvertering til nye kunder på webinarer enn det som er vanlig i andre kanaler.
5 steg for å lage en praktisk strategi for digital kommunikasjon.
Gratis E-bok
Kommunikasjonsstrategi for digital markedsføring
Last ned vår praktiske guide til hvordan du kan utvikle en digital kommunikasjonsstrategi for din virksomhet. Guiden tar deg gjennom vår fem-stegs prosess for å nå ut til din målgruppe.
Er det tidkrevende å lage et webinar?
Det trenger ikke å være tidkrevende å lage et webinar!
Så lenge du har en PC, Mac eller mobil med integrert kamera og mikrofon kan du faktisk sette i gang med en gang. Du må også skaffe deg en programvare som kan håndtere deltagernes påmelding, levere lyd og bilde, samt chat og annen dialog.
Et eksempel på en slik programvare er Webinarjam som lar deg komme i gang raskt. Du kan faktisk komme i gang med et webinar på noen få minutter. Webinarjam gir deg også tilgang til live chat, spørreundersøkelser og andre nyttige funksjoner.
Sett av litt ekstra tid på forberedelser første gang du kjører et webinar.
Når du har kommet i gang og det gir gode resultater, kan du investere i bedre utstyr og så profesjonalisere produksjonen. Det tar vanligvis mindre tid til forberedelser etterhvert som du blir komfortabel med rollen som webinarvert eller programleder.
Hva skal webinaret handle om?
Et webinar kan handle om så mangt: Som vert for et webinar er det du som bestemmer format og innhold.
Du kan være programleder for webinaret selv, ta med en annen ekspert som du intervjuer eller samle et panel. Er du ekspert på temaet du vil snakke om?
En vanlig form for webinar er spørsmål og svar. Da kan du som vert innlede webinaret og deretter åpne for spørsmål fra deltakerne. Har du engasjerte deltagere kan du få mange gode spørsmål.
Demonstrasjon av produkt
Har du et produkt du vil markedsføre kan du lage et webinar der du viser produktet og forklarer hvilke viktige fordeler det har. Har du en salgspresentasjon du ofte bruker, kan den danne rammen for webinaret.
En annen god idé er å se hvilke sider på nettstedet ditt som blir mest besøkt. Har du for eksempel en blogg kan du se gjennom de mest besøkte artiklene og bruke en av dem som utgangspunkt for manus.
Siden et webinar kan handle om hva som helst, kan hvem som helst i hvilken som helst bransje lage gode webinarer. Det er opp til deg å komme opp med gode tema.
Tenk Digitalt kan hjelpe deg med å analysere hvilket tema målgruppen din er mest interessert i. Vi bruker våre verktøy til å analysere hva som faktisk driver trafikk til dine sider. Vi ser også på dine konkurrenter. Her blir mange av våre kunder overrasket!
Spør kundene dine
Spør gjerne også kundene dine om det er noen tema de er interessert i å høre mer om? På den måten kan du øke engasjementet rundt webinaret.
Hovedpoenget er at du velger et tema som er interessant og at innholdet er nyttig og informativt for målgruppen din. Er temaet interessant kan du få mange deltagere.
Hvordan du planlegger webinaret
Gode forberedelser er nøkkelen til å sikre at du gjennomfører et suksessfullt webinar. Her går jeg gjennom hvilke forberedelser som sikrer god gjennomføring og at du oppnår målet med webinaret.
Start planleggingen i god tid!
Har du satt av tilstrekkelig med tid til planlegging kan du undersøke fakta du er usikker på. Da har du også tid nok til å få overblikk og lande “løse baller.”
Det er særlig manuset og din presentasjon av dette som kan bli tidkrevende hvis du må starte med blanke ark. Jeg anbefaler at du setter av tid til gjennomkjøring av webinaret med kolleger, venner eller familie som tilskuere. Du kan også starte med et speil!
For å fremstå med autoritet og troverdighet for deltakerne, må du sørge for at det er god flyt i presentasjonen og at du har en engasjerende men naturlig tone. Dette krever vanligvis litt trening.
Les gjerne mer om dette i min artikkel Presentasjonsteknikk som får frem budskapet i webinarer.
Jeg anbefaler disse forberedelsene
- Sett mål for webinaret
- Visuell profil
- Husk på mobile enheter!
- Be om hjelp
- Bestem formatet på webinaret
- Velg et godt tema
- Lage en god agenda og manus
- Markedsføring av webinaret
- Påmeldingsside for webinaret
- Møteinnkalling og informasjon på epost
- Promotere webinaret på sosiale medier
- Andre ting du kan forberede
Du kan lese om alle detaljene i denne artikkelen: Forberedelser til webinar: 11 steg som sikrer suksess
Når du forbereder ditt første webinar anbefaler jeg å senke skuldrene. Ikke vær redd for å trå feil. Hopp ut i det og prøv, så samler du verdifull erfaring til neste gang!
Husk at den som intet våger, intet vinner!
Hvordan får du deltagere til webinaret?
Det er liten vits å legge masse arbeid i å lage det perfekte webinaret hvis ikke du får deltakere.
Det finnes mange digitale kanaler du kan bruke for å nå ut til målgruppen. Google søk, sosiale medier, e-post, meldingstjenester, din egen blogg og linker fra partnere eller foredragsholdere. Det finnes mange flere kanaler, men dette er de som skaffer deg mest trafikk til ditt webinar.
Har du en epostliste er det et åpenbart sted å starte!
Optimaliser påmeldingssiden for søk
Kan du lage en bloggartikkel eller en påmeldingsside som blir funnet når potensielle deltagere googler det riktige spørsmålet, har du truffet blink!
Blir du funnet på Google med ditt søkeord kan du få påmeldinger uten å bruke mye av markedsføringsbudsjettet ditt på annonser.
De fleste velger imidlertid å sette av litt penger på å drive besøkende til påmeldingssiden. Gode steder å annonsere et webinar kan være med Google Ads, annonser på Facebook eller promoterte direktemeldinger på LinkedIn.
Hvilken kanal du skal velge avhenger av hvilket publikum du vil nå.
Er du ikke sikker, er det bare å prøve seg frem og velge det som gir best resultater.
Det finnes selvsagt mange flere måter å markedsføre et webinar, så her gjelder det å tenke på hvor du når flest mulig i akkurat din situasjon.
Denne artikkelen går gjennom de beste digitale kanalene for å markedsføre ditt webinar.
Gjennomføring av webinar
Et webinar er av de mest effektive måtene å nå ut med ditt budskap til mange tilhørere. Gjort riktig kan én person nå ut til tusenvis av deltakere på samme tid som hun kunne forberedt og gjennomført tre møter.
Webinar er også ideelle for å bygge merkevaren din og de bidrar til å bygge opp autoriteten til programlederen. I tillegg kan de hjelpe til å skaffe flere besøkende til nettsidene dine.
Det viktigste er at du tilbyr seerne noe av verdi. Du bør altså ikke lage et webinar bare for å selge.
Del kunnskap om temaet du snakker om, og diskuter de problemstillingene du vet at målgruppen din er opptatt av.
Forslag til kjøreplan for et 45 minutter langt webinar:
- Introduksjon: Gå rett på sak! Innled med kjernen av temaet (3 minutter)
- Lokkemat: Fortell deltakerne at du har et tilbud som du vil presentere til slutt
- Bakgrunn: Fortell om din personlig bakgrunn og forhold til temaet (2 minutter)
- Presentasjon: Diskuter temaet strukturert i detalj (25 minutter)
- Tilbud: Presenter tilbudet – ta bestilling eller book møte (5 minutter)
- Spørsmålsrunde: Åpne opp for spørsmål fra deltagerne (10 minutter)
Jeg anbefaler å begrense lengden på webinaret til maksimalt en time, helst kortere. Dersom du lager lengre webinarer risikerer du at deltakerne faller fra før du kommer til tilbudet ditt.
Har du høyt frafall underveis bør du kutte lengden.
Introduksjon
Du må gripe deltakernes oppmerksomhet med en gang!
Mange starter presentasjonen sin med en lang (og kjedelig) introduksjon av bedriften og seg selv som foredragsholder. Har du en morsom historie om deg selv som er en god innledning til temaet kan det virke godt. Men da må den gripe seerne.
Lokkemat
Har du et godt tilbud som du vil gi til deltakerne?
Det kan være lurt å fortelle seerne at de som deltar på hele webinaret vil bli belønnet med et godt tilbud, en gratis guide eller noe annet som motiverer dem til å bli. Dette reduserer frafallet fra webinaret.
Agnet må legges ut tidlig i programmet, slik at du ikke allerede har mistet for mange deltakere før du forteller om det. Det er ikke uvanlig i webinarer at mange kobler ut når presentasjonen er ferdig. Det er derfor spesielt viktig å nevne dette før en eventuell spørsmålsrunde.
Bakgrunn
Når du har grepet om deltakerne, temaet er introdusert på en engasjerende måte og lokkematen er presentert – da kan du fortelle litt om bedriften og deg selv. Dette er ofte det minst interessante for seerne, så gjør det du kan for å fortelle dette på en engasjerende måte.
Er du en god historieforteller sørger du for at ditt forhold til temaet blir underholdene å lytte til!
Presentasjon
Webinarer stiller like store krav til deg som foredragsholder som om du står på scenen for et publikum med hundre- eller tusenvis av deltakere. Selv om du på et webinar snakker til kameraet, er presentasjonsteknikkene mye av de samme.
Et webinar kan sendes live eller i opptak. Sender du webinaret som et opptak kan du redigere i etterkant og du har langt flere verktøy du kan bruke.
I denne artikkelen deler jeg mine erfaringer som foredragsholder og går gjennom hva som fungerer når du presenterer i et webinar: Presentasjonsteknikk som får frem budskapet i webinarer.
En vanlig modell for presentasjoner er:
- Problem: Fortell hvilket problem du skal snakke om
- Forsterk: Gå gjennom detaljene og beskriv hvorfor dette er viktig å løse
- Historie og løsning: Hvordan fant du løsningen? Beskriv hvor nyttig den er
- Referanser: Få uttalelser fra kunder som er fornøyd med løsningen
- Tilbud: Fortell hvordan du kan hjelpe dem med et produkt eller tjeneste
- Handlingoppfordring: Forklar hvordan tilskuerne kan bestille løsningen (Klikk på “kjøp nå” knappen for å gå til bestillingssiden)
Tilbudet
Har du deltatt på amerikanske webinarer har du sikker rynket på nesen over det intense salgstrykket mange av dem har. Det kan fungere i USA og internasjonalt, men virker ikke like godt i Norge. Vi har en annerledes kultur, så det er viktig at webinaret ditt og budskapet ditt tilpasses nordmenn om du holder det for en norsk publikum.
Tenk på seerne dine som potensielle kunder og gjør deg fortjent til deres deres respekt.
Det er greit å repetere hovedpoenget i tilbudet noen ganger, men det er ingen som vil sette pris på å få budskapet repetert ti ganger for å få lokkematen du har lovet dem ved avslutningen.
Konverteringsmålet
Et webinar kan ha mange typer konverteringsmål. Har du et produkt eller tjeneste som har en fast pris og oppfattet verdi i markedet er det trolig et salg du vil konvertere til.
Vanlige konverteringsmål i et webinar:
- Salg av produkter, tjenester, opplevelser
- Humanitær bistand, frivillig arbeid
- Møtebooking, demonstrasjon eller bordreservasjon
- Påmelding til kurs eller seminarer
Denne listen kunne blitt mye lengre. Det som er viktig er at du har klart for deg hva som er ditt konverteringsmål.
Handlingsoppfordring og konverteringsbane
Avhengig av ditt konverteringsmål bør du underveis i webinaret gi deltakerne flere oppfordringer til å konvertere (men ikke irriterende mange). Dette kalles en CTA (Call to Action) eller handlingsoppfordring.
Du bør velge en webinarløsning eller programvare som gir deg muligheter til å presentere en handlingsoppfordring – eller konkret, for eksempel en bestillingsknapp. Deretter forklarer du tilbudet ditt og ber publikum om å klikke på knappen for å fylle inn bestillingsskjemaet.
Knappen kan være en hvilken som helst oppfordring. Det bestemmes av hva du har bestemt til å være webinarets konverteringsmål.
Spørsmålrunde
En av fordelene med et live webinar er at du kan åpne for spørsmål fra deltakerne. For mange er det muligheten til å stille spørsmål til en autoritet på et felt som gjør webinarer ekstra interessante.
Du kan gjerne formulere noen gode spørsmål og svar på forhånd, og se hvilke spørsmål som dukker opp. Har du noen gode spørsmål i begynnelsen får du også mindre frafall. Du oppnår også at andre våger å stille et spørsmål som kan være viktig for dem.
Du kan gjerne avrunde møtet med å gjenta handlingsoppfordringen.
Utstyr for webinar
Du kan starte med kameraet og mikrofonen på laptopen eller mobilen. Ser du at du vil satse på webinarer kan et godt kamera, en god mikrofon, god belysning og et stativ være en god investering. Jeg kommer også inn på programvare lenger ned.
Mikrofon for webinar
Dårlig lyd er en katastrofe for webinar. Om det er noe du skal investere i for å lage bedre webinar, er det en god mikrofon.
Det er nemlig ingen ting som ødelegger et webinar mer enn dårlig lyd!
Er du alene eller tar opptak av deg selv på scenen, kan en trådløs mikrofon – mygg – være en god løsning. Selv bruker jeg Sennheiser AVX-ME2 Den kobler jeg til alt utstyr, også mobiltelefonen om jeg trenger.
For opptak i kontrollerte former, enten du er alene eller sammen med andre, er ikke en mygg fullt så egnet. Les vår test av mikrofoner for webinarer og møter.
Kamera for webinar
Dårlig bildekvalitet kan gjøre det ubehagelig å se på et webinar. Sørg derfor for å holde en viss minimumstandard.
Heldigvis er kamera på nyere mobiltelefoner og laptopper nå så gode at du uten problemer kan begynne din webinarkarriere med disse. Det forutsetter at du har en relativt ny modell.
Vil du profesjonalisere webinarene dine ytterligere bør du oppgradere til et moderne digitalt kamera. Her kan du lese vår test av kamera for videomøter og webinar.
I Tenk Digitalt bruker vi to Nikon Z6 som tar opp i 4K UHD med en speilfri sensor. I tillegg har jeg selv en Sony FDR-AX53 og dessuten iPhone 11PRO MAX
Vi publiserer ikke denne kvaliteten, men det gir oss muligheter til å zoome inn i opptak. Og bildekvaliteten er svært god.
Husk også at dårlig kvalitet på lyd og bilde kan ødelegge videomøter. Det er unødvendige distraherende faktorer som gjør møtene mindre effektive.
Ikke glem riktig belysning
God belysning har stor innvirkning på hvor god bildekvaliteten blir. Har du et kamera som er godt nok, vil jeg faktisk anbefale at du sørger for god belysning før du oppgraderer kameraet.
For best mulig belysning til en lav kostnad er Aputure light dome mini et godt alternativ.
Internettilkobling
Et live webinar forutsetter at at du har rask og stabil internettilkobling.
Er du usikker på om du har god nok forbindelse er det bedre at du satser på et opptak.
Slik sjekker du din tilkobling for live webinar.
Velg en god webinarløsning
Vi foretrekker å bruke løsningen Webinarjam for innspilling og distribusjon av webinarer. Webinarjam er svært populært med mer enn 50.000 brukere.
Med dette verktøyet kan du virkelig gjøre et solid inntrykk. Det er også inkludert gode gode løsninger for å hjelpe deg med å få mange deltagere til ditt webinar.
Webinarjam er en ganske så avansert løsning for webinar. Med dette verktøyet får du full kontroll på både livsendinger og forhåndsinnspilte videoeventer.
Dette er mine 16 favorittfunksjoner i Webinarjam
- Webinarjam er en nettskyløsning
- Du kan lage så mange webinar du vil, med ubegrenset antall deltagere
- Det er enkelt å invitere med andre programledere og gjester
- Du kan starte en livesending i løpet av 15 minutter
- Express Jam får deg på luften i løpet av 90 sekunder
- Jam Sessions har en direktekobling til Youtube Live
- Du kan bruke passordbeskyttede webinarer
- Du får 24 maler for påmeldingsside som du kan tilpasse
- Virker sømløst sammen med Facebookannonsering
- Du kan dele alle mulige dokumenter med innebygd presentasjonssystem
- Du kan øke rekkevidden din betraktelig
- Tilbyr deltaljerte analyser av ytelse og statistikk
- Eget dashboard for å beregne økonomiske resultater av innsatsen
- Du får maler for webinarpresentasjoner og tilbud
- Prisen er budsjettvennlig
- En rekke gratis verktøy for utvidelser ved behov
Les mer om topp 10-listen for programvare du trenger for din webinarløsning med eksempel på priser for utstyret du trenger denne i artikkelen
Gratis alternativer
Driver du en oppstartsbedrift og ikke har budsjett til å betale for Webinarjam? Da finnes det også flere gratis verktøy!
Du kan blant annet bruke livesendinger direkte på Facebook, LinkedIn, Twitter og Instagram. Youtube har også en mulighet for å lage livesendinger via Youtube Live.
Microsoft Teams og Google Hangout Meet er gode plattformer for samhandling og videomøter. Både Microsoft og Google tilbyr løsninger for webinarer uten kostnad i en periode i forbindelse med Covid-19 pandemien.
Du kan lese mer om dem i denne artikkelen: Videomøter og samhandling: De 11 funksjonene som avgjør valg av løsning.
Digital markedsføring
Oppfølging etter webinaret
Når webinaret er gjennomført er tiden inne for å selge!
Første bud er å følge opp bestillinger du mottok under webinaret.
Deretter bør du lage en “drypp-kampanje” på epost. Det vil si at du har 3-5 oppfølginger som automatisk sendes på epost til deltagere som ikke konverterte under webinaret.
Det er selvsagt en link til landingssiden for tilbudet, slik at de enkelt kan bestille.
Her er eksempler på overskrifter:
- Takk for at du deltok på webinaret mitt! (rett etter – gjenta tilbudet)
- Tilbudet er gyldig til dato – (Morgenen etter – gjenta tilbudet)
- Siste frist i dag! (Morgenen tilbudet utløper – gjenta tilbudet)
I perioden tilbudet er gyldig kan du også vurdere om du har anledning til å følge opp med en telefon. Dette avhenger av ditt konverteringsmål og om tilbudet ditt har en kostnad som forsvarer tidsbruken.
Ikke vær redd for å gjøre noe feil
Er du redd for å dumme deg ut?
Jeg vet selv at det er lett å bli redd for å høres rar ut og at du skal glemme å si noe som er viktig. Det er helt vanlig å tenke slik, men det er i bunn og grunn en irrasjonell frykt.
Det er ingen som kommer til å synes du høres rar ut, det er bare uvant å høre sin egen stemme på video.
Lag gjerne et prøveopptak, og fokuser på hva du selv ville forventet av et webinar.
Du kan gjerne starte med å forhåndsinnspille de første webinarene dine. På den måten får du øvd deg på å være foran kamera før du lager en livesending.
Målet ditt bør være å komme deg dit!
Det er lettere å fylle deltagerlisten med et live webinar.
Husk også at det er lov å ha notater. Ingen forventer at du skal huske alt du skal si utenat.
For å forberede deg i forkant av innspillingen, kan du se på noen andre gode foredragsholdere. Det kan nemlig være nyttig å lære fra hvordan andre oppfører seg foran kamera.
Husk at målet må være å være bedre enn konkurrentene dine. Det er kjedelig å se på noen som kopierer andre, så vær deg selv!
Lykke til med ditt webinar!
Har du blitt inspirert til å lage webinar etter å ha lest denne artikkelen? Inviter gjerne oss og våre lesere til ditt webinar i kontaktfeltet nedenfor! Trenger du hjelp med arrangementet er det bare å ta kontakt.