Slik får du økt organisk rekkevidde på Facebook - Tenk Digitalt
Får du økt organisk rekkevidde på Facebook, slipper du å "rope" til følgerne dine

Slik får du økt organisk rekkevidde på Facebook

Facebook er et av de mest populære sosiale mediene i verden. De har nesten 2,45 milliarder aktive brukere hver måned. I Norge er det 3.4 millioner aktive brukere av Facebook. Hvordan kan du få god organisk rekkevidde på innholdet ditt, slik at folk faktisk ser det du poster?

Hva er organisk rekkevidde og hvorfor er den viktig?

Organisk rekkevidde er rett og slett antallet følgere som faktisk ser innholdet ditt i nyhetsstrømmen sin, uten at du må betale for at de skal se det du legger ut.

De siste årene har den organiske rekkevidden sunket, spesielt for bedrifter. Faktisk kan du i utgangspunktet bare forvente å nå ut til ca. 6 % av følgerne dine

Det er flere årsaker til at den organiske rekkevidden har blitt lavere, men en av hovedgrunnene er rett og slett mengden innhold som finnes på Facebook. Både bedrifter og private brukere poster mer innhold enn før.

Det store volumet gjør at det er hardere konkurranse om å dukke opp i nyhetsstrømmen til de du vil nå.

Dessuten er mye innhold bare relevant og interessant for en veldig liten gruppe. 

Facebook har også de siste årene begynt å fokusere mer på relasjoner. Det betyr at de som er på Facebook ser mer innhold fra venner og familie, og mindre innhold fra andre sider. Fordi de ønsker å skape relasjoner, prioriterer Facebook innhold som skaper diskusjoner og kommentarer. 

Når den organiske rekkevidden blir mindre, gjør det at din annonsekostnader øker for å få ditt innhold synlig. 

Det er derfor det er viktig for deg å forstå hva organisk rekkevidde er, og hvordan du kan påvirke den.

Hvordan forstå algoritmen som bestemmer organisk rekkevidde

Facebooks algoritme bestemmer hva slags innhold du ser og i hvilken rekkefølge du ser det, hver gang du logger på Facebook.

Hver gang Facebook oppdaterer algoritmen sin, synes det å bli vanskeligere å nå ut til følgerne dine med ditt innhold. Det er likevel ingen grunn til å gi opp.

Utfordringen er å få innholdet ditt synlig, uten å måtte bruke penger på annonser. 

For å lykkes med det, må du forstå hvordan algoritmen fungerer. Forstår du algoritmen, kan du også øke din organiske rekkevidde ved å poste innhold du vet algoritmen vil like.

Hva ser algoritmen etter?

Algoritmen ser spesifikt etter innhold som vil engasjere. Det er så enkelt som at Facebook ønsker at de som er pålogget skal se innhold som de liker. 

Det er fire faktorer som avgjør hva vi ser i nyhetsstrømmen:

  • Ledig plass: det totale antallet poster fra venner og bedrifter som kan vises. 
  • Signaler: data som er knyttet til den enkelte posten: hva slags innhold det er, når det ble postet, hvem som postet det, i tillegg til antall likes, delinger og kommentarer. Dette er den eneste faktoren du kan påvirke for å signalisere til Facebook at innholdet ditt er relevant for målgruppen din. 
  • Forutsigelse: en beregning av hvor interessant ditt innlegg er, basert på en analyse av hva slags innhold den enkelte foretrekker.
  • Relevanspoeng: en tildelt score basert på sannsynligheten for at den som leser posten mener at innholdet er relevant for seg. 

Disse faktorene påvirker relevanspoengene:

Positive faktorer er sannsynlighet for at:

  • Innholdet blir klikket på
  • Det blir brukt tid på innholdet
  • Innholdet blir likt, kommentert eller delt 
  • Den som leser synes innholdet er informativt

Negative faktorer er:

  • Overskiften er ikke relevant for innholdet
  • Innholdet linker til en nettside med dårlig kvalitet

Når algoritmen har gjort sitt, sorterer den innholdet etter relevansepoeng. Jo flere relevanspoeng, jo mer sannsynlig er det innholdet ditt blir vist i nyhetsstrømmen. 

En annen viktig del av algoritmen er signaler som den vurderer når den skal gi relevanspoeng.

Signalene er knyttet både til brukerens egen og andre brukeres tidligere oppførsel. Slike signaler kan for eksempel være: deler folk denne posten med vennene sine? Hvor ofte liker brukeren noe sjefen har postet? Ser brukeren ofte live video? Hva er favorittgruppen? Hvor mange poster er i teorien tilgjengelig for brukeren nå? Og hvor nye er postene?

De viktigste signalene for økt organisk rekkevidde er:

  • Hvem en bruker kommuniserer med
  • Hvor populær posten er
  • Hva slags media som er brukt i posten (video, link, bilde etc.)

I tillegg til at algoritmen sorterer innhold, har Facebook også gitt oss mulighet til å sjekke hvorfor vi ser en post. Det gjør at vi har mer oversikt og kontroll over det vi vil se i nyhetsstrømmen vår.

 

Med denne funksjonen forteller vi algoritmen hva vi syns om innholdet. Om det er viktig for oss, eller om det rett og slett er irriterende. 

Avhengig av hva slags signaler brukeren gir, jo flere eller færre poster fra denne personen eller siden.

Siden Facebook ønsker å fokusere på relasjoner, er det det som påvirker den organiske rekkevidden aller mest.

Algoritmen prioriterer derfor:

  • Innhold fra venner og familie
  • Innhold som skaper samtaler og diskusjoner i kommentarfeltet, eller innhold som er interessert å dele eller reagere på.

Når du nå forstår hvordan algoritmen fungerer, skal jeg gi deg noen tips om hva du kan gjøre for å øke din organiske rekkevidde. 

Innholdskalender

Mal til innholdskalender

Innholdskalender

Last ned en gratis mal til innholdskalender for 2024. Innholdskalenderen hjelper deg med å holde oversikt over hvilke markedsføringsaktiviteter du skal gjennomføre i sosiale medier.

Slik får du økt organisk rekkevidde ved å gi målgruppe din det de vil ha

Ved å gi målgruppen din den typen innhold de liker best, vil du kunne samle relevanspoeng og få økt organisk rekkevidde på postene dine. 

Interessant innhold gir økt organisk rekkevidde

Det er så enkelt som at om målgruppen din skal like, kommentere eller dele postene dine må du gi dem interessant innhold. 

Det betyr unikt innhold av høy kvalitet. Det må være relevant for målgruppen din og være informativt eller gi dem utbytte på annet vis. 

Fire typer innhold som gir gode resultater:

Video:

Siden Facebook ønsker å bli store på video, favoriserer de videoinnhold i nyhetsstrømmen. Husk å laste opp videoen direkte i Facebook. 

Linker du ut fra Facebook til for eksempel Youtube vil det gi mindre rekkevidde, fordi du leder brukeren vekk fra Facebook. 

Facebook Live:

Bruk live-funksjonen på Facebook til å strømme videoinnhold. Live video får opp til 6 ganger mer oppmerksomhet enn en opplastet video.

Når du starter en livesending får følgerne dine varsel om at du har startet en sending. Det gjør det mer sannsynlig at de vil få med seg videoen, og faktisk bruke tid på den.

Derfor er det lurt å prøve å strømme live minst en gang i uka. Gjerne oftere, hvis det er noe du er komfortabel med, og du har nok innhold. 

Watch Parties:

Watch Party er en funksjon der du kan samle et publikum for å se på en video, enten den er ferdig lastet opp, eller om du sender live. 

Ifølge Facebook er det 8 ganger mer sannsynlig at noen kommenterer på innholdet i løpet av et Watch Party

Dette skaper et fellesskap ved at man samles rundt en video. 

Still spørsmål og lag avstemninger:

Still korte, enkle spørsmål til målgruppen din. Eller lag en avstemning. Et reisebyrå kan for eksempel spørre “Hva er din drømmeferie?”

Sørg for at spørsmålene dine er relevante. 

Etterhvert vil du se at kommentarene kommer. 

Skap innhold som vekker følelser

Det er mer sannsynlig at innhold som vekker en eller annen følelse hos brukeren vil skape engasjement. Positive følelser gir bedre respons enn negative følelser.

Overasket kvinne med pc og mobil - klarer du å vekke følelser kan du få økt organisk rekkevidde

Det kan være følelser som nysgjerrighet, glede, forundring, interesse, usikkerhet eller beundring. Prøv å fokusere på en enkelt følelse du vil at innholdet ditt skal vekke. 

For å skape forundring kan du by på noen overraskende fakta om bedriften din. Vil du skape nysgjerrighet kan du vise nye måter produktet ditt kan brukes på. 

Ulike følelser vil gi ulike reaksjoner, men mange vil kommentere eller bruke ulike reaksjonsemojier for å vise hva de følte når de så innholdet ditt. 

Post mindre innhold

Dette høres kanskje ut som det kan være mot sin hensikt, men test gjerne ut å poste mindre innhold. Det er nemlig ikke slik at du får økt organisk rekkevidde bare ved å poste mer innhold.

Det er rett og slett ikke slik algoritmen fungerer. Facebook vil at du skal poste mindre, men fokusere på kvalitet. 

Det er likevel viktig at du poster jevnlig, da Facebook ser på dette som et tegn på at du gir følgerne dine innhold de er interessert i. 

For å klare dette er det smart å planlegge innholdet ditt en stund frem i tid. Dette kan sosiale medier verktøy hjelpe deg med.

Hvis du vil lære mer om det, kan du lese vår artikkel, De 10 beste sosiale medier verktøyene 

Hold samtalen i gang

Siden Facebook ønsker at brukerne skal bygge relasjoner, og kommunisere med hverandre er det viktig at du er aktiv i kommentarfeltet. 

Svar på spørsmål og kommentarer du får på postene dine, slik at du holder følgerne dine engasjert. Ved å poste spørsmål eller avstemninger kan du også skape samtaler og diskusjoner.

Be følgerne dine om å prioritere postene dine

Siden Facebook nå har gitt oss mer kontroll på vår egen nyhetsstrøm, kan du be følgerne dine om å velge å se postene dine. 

Det gjør de ved å gå inn på siden din og trykke på “følger”-knappen (den finner du under forsidebildet). Be dem om å velge alternativet “se først”. 

For å få økt organisk rekkevidde kan du be følgerne dine om å prioritere postene dine

Ved å gjøre det, gir de signal om at de ønsker å se oppdateringer fra siden din. 

Opprett en Facebookgruppe for økt organisk rekkevidde

I tillegg til en side, bør du lage en Facebookgruppe for kundene dine. En slik gruppe kan gi kundene dine mer verdi, og viser at du setter pris på dem.

Du kan bruke gruppen til å skape dialog, eller å gi medlemmene ekstra verdi ved å gi dem eksklusivt innhold. 

En gruppe kan hjelpe deg med å skape lojale kunder, og gir deg muligheten til å skape ambassadører for bedriften din. Gruppen skal fokusere på kundene dine, så det er viktig at du svarer på spørsmål, deler nyttig innhold og sørger for at de fortsetter å være aktive.

Folk er ofte mer aktive i grupper enn på sider, noe som gjør at postene dine i gruppen vil få flere relevanspoeng og flere vil se postene dine. 

Benytt deg av brukerskapt innhold

I tillegg til eget innhold, bør du oppfordre følgerne dine til å dele poster der de nevner bedriften din. 

Det kan for eksempel være at du oppfordrer dem til å skrive en produktanmeldelse, eller at du ber dem sende inn bilder av produktene dine i bruk. 

Disse brukergenererte postene kan du dele med resten av følgerne dine. 

For å få inn mer brukerskapt innhold kan du for eksempel lage en konkurranse hvor det beste bidraget vinner en premie.

Slike kampanjer kan også hjelpe deg med å finne ambassadører for bedriften din. Ambassadører promoterer produktene dine, mot at de får en gjenytelse for det. 

Ambassadører kan for eksempel få det nyeste produktet ditt gratis eller til lavere pris, mot at de deler en post der de skriver hva de synes om produktet.

Post når målgruppen din er pålogget

En del av det algoritmen gjør er at den velger ut hvilket innhold den skal vises i nyhetsstrømmen. En del av vurderingen er når innholdet ble postet. 

Jo nyere innholdet er, jo bedre sjanse er det for at det dukker opp i nyhetsstrømmen til følgerne dine.   

Det betyr at du må finne ut når målgruppen din er pålogget. Det kan du gjøre ved å poste innhold til ulike tider, på ulike dager. Får du mer respons i helgene, eller er det flere som kommenterer i ukedagene? 

Du kan bruke innsikten på Facebook for å finne statistikk for postene dine. 

Analyser postene dine

For å vite at du faktisk får noe igjen for arbeidet du legger i å få økt organisk rekkevidde, er det viktig å analysere postene dine. 

Ved å følge med på hvordan postene dine gjør det, vil du kunne tilpasse innholdet ditt bedre.

Hvis følgerne dine reagerer mer på video enn på bilder, betyr det at du bør poste mer video. Er det flere som kommenterer når du stiller et spørsmål enn når du poster et bilde?

I tillegg til at innholdet må ha høy kvalitet, må du altså også tenke på hvilket format du poster det i.

For at du skal kunne bruke Facebook innsikt på en nyttig måte, må du velge hvilke parametre som er viktig for deg. Så må du sjekke hvilke poster som gir deg de reaksjonene du ønsker.  

Bruk annonser for å få økt organisk rekkevidde

Som med punktet om å poste mindre, kan dette punktet virkelig synes å være mot sin hensikt. 

Hvordan kan det at du betaler for annonser øke den organiske rekkevidden din? Grunnen til det er egentlig enkel: ved å betale for annonser vil flere i målgruppen din se postene dine. 

Dessuten tar det tid å øke din organiske rekkevidde. Ved å bruke annonser smart, kan du gi innholdet ditt en viktig drahjelp. 

I tillegg til at målgruppen din ser den posten du har annonsert, vil de kanskje gå inn på siden din, og like eller kommentere noen av de andre postene dine. 

Denne handlingen gir signaler til Facebook om at de i fremtiden kan prioritere å vise poster fra din side. 

For å bruke annonsepengene dine smart, bør du teste ut innholdet du vil annonsere i forkant av å starte en kampanje. 

Bruk organiske poster til å teste hvor populært innholdet er, og bruk pengene dine på å annonsere det innholdet som får best respons. 

Hvis du også bruker Facebookpikselen til å spore aktivitet, kan du bruke responsen følgerne dine gir på innholdet ditt, til å målrette annonsene dine mot andre brukere som ligner på følgerne dine.

 

Gjør du alt dette, vil du kunne øke den organiske rekkevidden din.

Noen feller å unngå når du prøver å øke din organiske rekkevidde

Til nå har jeg gitt deg tips om hva du kan gjøre for å øke den organiske rekkevidden din på Facebook. Nå skal jeg også gi deg noen tips om hva du bør unngå. 

Når Facebook sier at de ønsker at brukerne skal ha en meningsfull opplevelse, mener de det. 

Derfor vil noen typer innhold gi deg færre relevanspoeng, eller også gjøre at du blir rangert lengre ned når algoritmen sorterer innhold. 

Klikkagn

Facebook ønsker at innholdet som finnes på deres plattform skal være informativt og ekte. 

Det gjør at algoritmen er streng når det kommer til innhold som oppfattes som villedende, oppsiktsvekkende eller spam.

Overskrifter av typen “Du vil aldri tro hva som skjedde når …” er et eksempel på klikkagn

Slike overskrifter vil gi deg mindre rekkevidde.

Agn for å skape engasjement

Dette er i samme gate som punktet over, men du bør ikke prøve å lokke folk til å kommentere eller reagere på posten din.

Agn som “Kommenter “+” på denne posten hvis du vil ser mer innhold som dette” eller “Tagg en venn som gjør dette” vil ikke gi deg flere relevanspoeng. 

Selv om det er kommentarer, ser ikke Facebook på slike interaksjoner som genuine, og det er de jo ikke heller. 

Informasjon uten troverdighet

Facebook slår også hardt ned på falske nyheter og generelt informasjon med liten troverdighet. Hvis du deler innhold noen andre har skapt, bør du derfor vurdere troverdigheten før du poster det.

Manipulerte videoer går også under denne kategorien. Er det for godt til å være sant, så er det ofte det. 

Linker til nettsider av dårlig kvalitet 

Facebook følger også med på hva slags linker du bruker i postene dine. Linker du til nettsider med dårlig kvalitet vil du få mindre synlighet. 

Faktorer som gir en nettside lav kvalitet:

  • Mye reklame og lite innhold
  • Ondsinnet eller villedende reklame
  • Sjokkerende, respektløst, voldelig eller seksuelt innhold
  • Mange pop-up reklamer

Linker som tar brukeren vekk fra Facebook

Som en hovedregel bør du unngå å linke ut fra Facebook, med mindre du bruke en link.

Facebook ønsker at brukerne skal bruke mer tid på deres plattform, så det beste er å skape innhold som holder dem på Facebook.

Innhold som er i gråsonen

Facebook har retningslinjer for hva slags innhold det er lov å poste og ikke. 

Noe innhold er støtende, men ikke ulovlig, og dette ligger i gråsonen av hva du bør poste. 

Selv om innholdet du har tenkt å poste ikke bryter med retningslinjene deres, kan posten din bli nedprioritert av algoritmen.

Alle disse seks faktorene vil være med på å redusere organisk rekkevidde på postene dine, så vær på vakt. Det er mye bedre å poste ekte og ærlig innhold, enn å prøve å få raske resultater ved å bruke klikkagn eller dele sjokkerende innhold. 

Digital markedsføring

Tenk Digitalt hjelper deg med å utvikle en digital kommunikasjonsstrategi, et nettsted som konverterer til nye salg eller leads og synlighet i digitale kanaler!

Del denne artikkelen

Picture of Jan Storehaug

Jan Storehaug

Daglig leder i Tenk Digitalt AS og foredragsholder. Jan har et stort engasjement for entreprenørskap og hvordan nye teknologier utfordrer oss og skaper nye muligheter. Les mer om Jans foredrag på Storehaug.no Send gjerne en epost til jan@tenkdigitalt.no eller ring 97512077 for en hyggelig prat!

Del denne artikkelen

Ta kontakt

Tenk Digitalt hjelper deg med din digitale strategi, nettsider som konverterer til salg og økt trafikk til dine nettsider. Vi kan også bistå med verdivurdering av din bedrift og bistand til å finne nye aksjonærer. Ta kontakt i dag for en uforpliktende samtale!

Mal til innholdskalender

Innholdskalender

Ditt neste steg mot suksess

Få hjelpen du trenger

Uansett om du trenger forretningsveiledning, markedsføring av din bedrift, eller utvikling av digitale løsninger, står vi parate til å hjelpe deg til topps i din bransje. Fyll ut skjemaet herunder, så tar vi kontakt ved første anledning.

Generell informasjon
Kort oppsummering av ditt behov