Hvordan få mer trafikk fra Facebook til nettsidene dine - Tenk Digitalt
tenk-digitalt-mer-trafikk-med-facebook

Hvordan få mer trafikk fra Facebook til nettsidene dine

Facebook kan være en flott kanal for å nå ut til din målgruppe. Jeg gir deg 11 tips til hvordan du får mer trafikk fra Facebook til dine nettsider.

Facebook er verdens mest populære sosiale medium.

I Norge har 83% av alle Normann over 18 år en konto, i følge Ipsos some tracker for Q2-2020.

I tillegg bruker 69% av oss Facebook daglig.

Du kan altså så og si nå alle voksne nordmenn i denne digitale kanalen. Ingen annen kanal har like mange brukere.

Trafikk fra Facebook: Du når ut til flest med Facebook
Trafikk fra Facebook: Du når ut til flest med Facebook

Facebook er en fin kanal for å vise fram din merkevare og engasjere dine følgere, men kan også være en flott kanal for å drive trafikk til dine nettsider.

I denne artikkelen går jeg gjennom de viktigste tipsene for hvordan du kan Hvordan få mer trafikk til nettsiden din fra Facebook.

For å få en bedre oversikt kan jeg anbefale at du leser min artikkel om hvordan du lager en kommunikasjonsstrategi for digital markedsføring.

1. Optimaliser for trafikk fra Facebook til nettsidene dine

Tenk på Facebooksiden din som en inngangsport til nettsiden din. Den gir følgerne dine en smakebit på merkevaren din. Hvis du ikke har gjort det allerede, må du derfor optimalisere Facebooksiden din slik at den engasjerer målgruppen din slik at du kan få trafikk fra Facebook til nettsiden din. 

Her er det for det første viktig å selvsagt legge inn link til nettsiden din der du kan gjøre det. Du må legge inn URL til nettsiden din i punktet for dette i “Om” delen på Facebooksiden din. 

I tillegg må du i “Om” delen skrive informasjon som potensielle kunder trenger å vite. I denne beskrivelsen kan du også legge inn en relevant URL, slik at du får inn linker til nettsiden din flere steder. 

Facebooksiden din skal gi besøkende på siden nyttig informasjon, men du må også bygge merkevaren din ved å bruke gode og engasjerende profil- og coverbilder. 

Som prikken over i-en bør du ta i bruk Facebooks call-to-action knapper i postene dine. Disse CTA-knappene inkluderer flere valg for hva du vil oppfordre besøkende til å gjøre.

De fleste av disse knappene vil lede folk til nettsiden din ved at de tar den besøkende til den siden du har linket til i posten din. 

Guide: En digital strategi som virker!

Last ned vår praktiske guide til hvordan du kan utvikle en digital kommunikasjonsstrategi for din virksomhet. Guiden tar deg gjennom vår fem-stegs prosess for å nå ut til din målgruppe. 

2. Publiser oppdateringer regelmessig

Når du nå har fått lagt inn den nødvendige informasjonen på Facebooksiden din, må du også fange publikummets oppmerksomhet ved å poste oppdateringer.

Oppdateringer med linker til artikler fra bloggen din er den enkleste måten å få mer trafikk fra Facebook til nettsidene dine.

For å få til dette er det smart å dele flere typer innhold. Skriv en god beskrivelse som sier noe om hva leseren kan forvente fra artikkelen, og legg ved link til artikkelen. 

PS: dette bør du ikke gjøre for ofte dersom du ønsker å øke den organiske rekkevidden din på Facebook, men du kan gjøre det en gang i blant. 

De gangene du deler artikler, må du også gjøre det lett for leserne dine å dele artikkelen videre på sin tidslinje. Sørg derfor at du har fått på plass knapper for deling i sosiale medier inne i hver artikkel på nettsiden din.

Dette kan gi deg drahjelp for å gjøre innholdet ditt mer synlig.

Det finnes ingen fasit for hvor ofte du bør poste nytt innhold på Facebook, men du kan finne ut hva som er lurt for deg ved å følge med på Innsikt for siden din. Der kan du se hva som er de mest populære postene, og du kan også se dato og tidspunkt for når de ble postet. 

Lag en plan for når du skal poste basert på dette, og hold deg til publiseringsplanen.

3. Finn ut hvilke poster som er mest populære blant dine følgere

Hvor engasjerte er følgerne dine?

Klikker, kommenterer, reagerer og deler de postene dine mye? Poster som skaper mye engasjement gir også mest trafikk fra Facebook. Det finnes to måter å finne ut hva som er de mest populære postene:

Du kan enten gå inn på Facebook innsikt for siden din og klikke på Innlegg og så velge “innleggstyper”. Der kan du se hvilke poster som er mest populære.

En annen måte er å ta i bruk verktøy som Buzzsumos Content Analyzer.

Med dette verktøyet kan du se hva som er de mest populære postene om ulike temaer. Du skriver inn et søkeord i verktøyet, så henter den frem det innholdet som er mest populært. 

Nå du vet hvilke poster som har vært populære, må du finne ut hva som gjorde at de ble så populære. Denne informasjonen kan du bruke til å lage lignende poster, forbedre eksisterende poster eller finne nye vinklinger.  

4. Promoter for å få mer trafikk fra Facebook

Ofte kan det være lurt å bruke litt penger på å promotere innholdet ditt. Når du promoterer innholdet vet du at du når ut til målgruppen din. 

Selv om innholdet ditt er bra, er det et faktum at du ikke nødvendigvis når ut til publikummet ditt. Derfor må du ofte legge litt penger i det hvis du ønsker å få mer trafikk fra Facebook til nettsiden din.

Når du skal promotere innholdet ditt har du to valg. Du kan velge å “Fremme” innlegget, eller du kan lage en annonse. 

Vi anbefaler at du bruker annonser, fordi det gir deg flere avanserte funksjoner. Med annonser kan du gå grundigere til verks når du velger målgruppe og annonseplassering enn du kan hvis du bare “fremmer” innlegget.

Ved å bruke Facebookannonser kan du også velge hva som er målet med annonsen. Et av målene du kan velge er mer trafikk fra Facebook. 

5. Bruk sosiale bevis

Når vi vurderer å kjøpe et nytt produkt vil vi gjerne vite hva andre kjøpere syns om produktet, ikke bare hva selgeren selv sier om det. 

Derfor bør du bruke sosiale bevis både når du poster innhold på tidslinjen din og i annonsene dine.

Dette er noen typer sosiale bevis du kan bruke for å få mer trafikk fra Facebook til nettsidene dine:

  • Produktomtaler fra eksisterende kunder
  • Kundecase som viser hvordan dine produkter eller tjenester har hjulpet folk
  • Tall som viser størrelsen på kundekretsen din
  • Omtaler fra influensere eller kjendiser

For å poste denne typen innhold kan du enten hente det inn selv, eller benytte deg av brukergenerert innhold. 

For å skaffe produktomtaler og kundecaser kan du oppfordre kundene til å bruke en spesiell hashtag hvis de omtaler produktene eller tjenestene dine i sosiale medier. Husk å gjøre det klart at du ønsker å dele innhold som er tagget med denne hashtaggen videre i dine sosiale kanaler.

Trenger du nye nettsider?

Tenk Digitalt utvikler nettsider som virker! Hensikten med et nettsted er vanligvis å motta bestillinger i en nettbutikk, eller samle kontaktdetaljer til potensielle kunder. Hva vil du at besøkende skal gjøre på ditt nettsted?

6. Øk interessen med konkurranser 

Hvis du bruker konkurranser på en strategisk måte er dette en god måte å skaffe mer trafikk fra Facebook til nettsiden din.

En av de beste kanalene for konkurranser er nettopp Facebook. 

Så, for å få trafikk fra Facebook må du gjøre konkurransen delbar på Facebook. 

Før du starter konkurransen må du bestemme hva publikummet ditt må gjøre for å delta. Her bør du for eksempel sette som kriteria at folk må besøke nettsiden din og legge igjen en kommentar på artikkelen din.

Du kan for eksempel be om at deltagerne skriver en kommentar om hva de likte best med artikkelen.

Du kan også oppfordre folk til å dele konkurransen din, men vær forsiktig med å sette dette som vilkår for å delta. I følge Facebooks konkurranseregler kan du ikke bruke det å dele innhold på egen tidslinje som vilkår for å delta i en konkurranse som du promoterer. 

Selv om konurransen holdes på egen nettside kan det være lurt å overholde dette. 

7. Ta med pulikum bak kulissene

Det skjer noe spesielt når du deler mer personlig innhold med publikummet ditt. Ved å være autentisk blir det lettere å få kontakt med publikum og bygge tillit.

Dette fører også til at folk blir mer nysgjerrige og vil vite mer om bedriften din, noe som skaper mer trafikk fra Facebook til nettsidene dine.  

Du kan velge å gjøre dette på flere måter. Du kan for eksempel vise publikum mer av hvordan dere jobber med å utvikle nye produkter eller tjenester, noe fra din arbeidshverdag eller rett og slett la publikum bli bedre kjent med deg selv og kollegaene dine. 

Ønsker du å bli enda mer personlig kan du også snakke om motgang dere har møtt, eller litt om hva slags interesser du og de andre har utenfor jobben. 

Som du ser er det flere måter å gjøre dette på, så det er bare å prøve seg fram. 

8. Gå live

Videomarkedsføring kan styrke merkevaren din, tiltrekke leads og skaffe salg. De siste årene har livevideo vært en av de største trendene.

Ved å gå i gang med livesendinger kan du skaffe mer trafikk fra Facebook til nettsidene dine ved at du får mer oppmerksomhet, men også fordi du kan inkludere muntlige call to actions. Her kan du for eksempel reklamere for ulike nedlastinger eller gratis ressurser.

Vi vet at terskelen for å starte å sende live kan være høy. Vår oppfordring er å bare hoppe i det. Hvis du trenger litt mer oppmuntring, kan vi fortelle deg at live-innhold har blitt svært populært de siste årene.

Blant annet får Live-innhold mer enn 10 ganger flere kommentarer enn andre poster. Dette skyldes at seere får mulighet til å snakke direkte til den som sender live. 

Mer enn 75 % av markedsførere som ble spurt har også svart at livesendinger har hjulpet dem med å få flere salg. 

Noen tips for en suksessrik livesending:

  • Inviter andre til å bli med i livesendingen din. Du vil nå ut til flere, og deres følgere vil også få varsel om at de har startet en livesending. 
  • Vent noen minutter med å snakke om hovedtemaet for sendingen – det kan ta litt tid før alle får varsel om sendingen.
  • Promoter siden din i kommentarfeltet med jevne mellomrom i løpet av sendingen. 

9. Få mer trafikk fra Facebook ved å dele privat

Som de fleste av oss har du sikkert mange venner som ikke følger bedriftssiden din på Facebook. Du skal selvfølgelig holde din private profil privat, men du kan godt dele innhold fra bedriftssiden din i ny og ne. 

Ved å dele litt av innholdet ditt på din private tidslinje får du delt innholdet med et helt nytt publikum. Det er ikke verdt å bombardere vennene dine med innhold, men bruker du det strategisk kan du skaffe mer trafikk fra Facebook. 

Hvis du deler innhold som vennene dine liker, er det nemlig sannsynlig at de vil dele det med sine nettverk. 

10. Få dem som liker postene dine til å like siden din

Dette er en kilde til trafikk fra Facebook som mange går glipp av. Du kan invitere dem som liker postene dine til også å like siden din. 

Liker de innholdet du deler er det ikke et stort steg for dem å også like siden din. Men noen ganger må du be dem om dette.

Du kan gjøre dette ved å se på oversikten over hvem som har likt en oppdatering. Der vil du få opp en liste med navn, og ved siden av vil det stå om de allerede har likt siden din, eller om du kan invitere dem. 

På sikt vil dette øke størrelsen på publikummet ditt og trafikk fra Facebook etterhvert som folk aksepterer invitasjonen til å like siden din.

Digital markedsføring

Tenk Digitalt hjelper deg med å utvikle en digital kommunikasjonsstrategi, et nettsted som konverterer til nye salg eller leads og synlighet i digitale kanaler!

11. Samarbeid med andre 

Å samarbeide med andre bedrifter er en velkjent metode. Ved å finne en bedrift som tilbyr produkter eller tjenester som komplimenterer dine og som har et lignende publikum, kan du skaffe mer trafikk til nettsiden din med Facebook. 

Når du har funnet en passende bedrift må du begynne å dele deres innhold. Du kan for eksempel dele videre en artikkel de har skrevet, med en egen kommentar. Når du har fanget deres oppmerksomhet kan du gjøre en tilnærming og be om et samarbeid der dere deler hverandres innhold. 

Og for å være litt ekstra på tilbudssiden kan du tilby deg å lage det innholdet de skal dele for deg, slik at det blir minst mulig merarbeid for dem. Da er det også lettere for dem å si ja til samarbeidet.

Med denne strategien kan begge bedriftene få mer trafikk ved at de når ut til nye publikum i sin målgruppe.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Del denne artikkelen

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on email
Email
Share on whatsapp
WhatsApp
Jan Sollid Storehaug

Jan Sollid Storehaug

Daglig leder i Tenk Digitalt AS og foredragsholder. Jan har et stort engasjement for entreprenørskap og hvordan nye teknologier utfordrer oss og skaper nye muligheter. Les mer om Jans foredrag på Storehaug.no Send gjerne en epost til [email protected] eller ring 97512077 for en hyggelig prat!

Vi kan hjelpe deg med:

CTA-contact-us-new.png

Digital strategi

Tenk Digitalt kan hjelpe din bedrift å lage en praktisk plan for digital kommunikasjon og markedsføring. Vi diskuterer din digitale strategi og undersøker dine konkurrenter. Deretter kommer vi med konkrete forslag til forbedringer.

landingpage

Nettsider som virker

Har du nettsider som er godt egnet for digital markedsføring? Vi kan undersøke hvor godt nettstedet virker. Få en gratis vurdering av dine nettsider med konkrete forslag til forbedringer. Små endringer kan gi store resultater!

homepage-seo

Synlighet

Hvordan driver du trafikk til nettsidene dine? Tenk Digitalt kan lage innhold, optimalisere for søk, samt drive trafikk med sosiale medier, e-post og andre kanaler. Effektive nettsider gir mange besøk som konverteres til salg.

Jan Sollid Storehaug markedsføring i sosiale medier

Verdivurdering

Tenk Digitalt bistår gründere eller styrer som vurderer salg av sin virksomhet. Vi hjelper deg med riktig kommunikasjon mot din målgruppe. Første steg er å gjennomføre en grundig verdivurdering av din virksomhet..

Se hvordan trafikken stiger med en blogg

Finne investorer

Vi har oversikt over alle norske investorer og vet hvilke bransjer og hvilke investeringsfaser de er interessert i. Vi kan bistå ved små og store kapitalutvidelser og har deltatt i mange suksessrike norske og internasjonale emisjoner.

analysis-brainstorming-business-1571699

Aksjonærportal

Ønsker du å forbedre kommunikasjonen med dine aksjonærer? Vår aksjonærportal har BankID login for aksjonærer og styre. Løsningen kan brukes ved kapitalutvidelser og oppdaterer aksjonærregisteret med ett klikk.

Oppsummering av ukens digitale nyheter

Motta ukens mest interessante digitale nyheter direkte i innboksen helt gratis! Din e-postadresse er trygg hos oss – og du kan selvfølgelig melde deg av når som helst.

Les de siste digitale nyhetene

Vi gir deg gratis ukens viktigste digitale nyhetene fra norske nettsider som skriver om teknologi, digital markedsføring, gründerstoff, sosiale medier og søkemotorer.

Del denne artikkelen

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on whatsapp
Share on email

Ta kontakt

Tenk Digitalt hjelper deg med din digitale strategi, nettsider som konverterer til salg og økt trafikk til dine nettsider. Vi kan også bistå med verdivurdering av din bedrift og bistand til å finne nye aksjonærer. Ta kontakt i dag for en uforpliktende samtale!