Bruker du Facebook til innholdsmarkedsføring eller til å markedsføre produktene eller tjenestene dine? Å forstå hvordan Facebook-pikselen fungerer er nøkkelen til effektiv markedsføring på Facebook! Her får du en steg-for-steg-guide til hvordan du kan bruke pikselen for å øke effekten av markedsføringen din på Facebook.
Hvis du ikke har begynt å bruke Facebook-pikselen ennå, vil du bli høyt belønnet når du lærer deg hvordan du bruker den. I begynnelsen kan konseptet med piksler være forvirrende og en smule komplisert, men når du får taket på det ser du deg aldri tilbake.
Digital markedsføring
Hva er Facebook-pikselen?
Piksler generelt er små kodebiter du plasserer på nettstedet ditt for å måle aktiviteten de besøkende gjør på nettsiden. Facebook-pikselen er en JavaScript-kode du plasserer på nettstedet ditt for å lage mer effektive reklamekampanjer på Facebook.
Du kan bruke pikselen til å måle trafikk, optimalisere annonsene dine og bygge et publikum for reklamekampanjene dine. Den blir også brukt til analyser og remarketing. Det kan du lese mer om i 9 effektive teknikker for remarketing.
Det er viktig å forstå hvordan piksler fungerer for alle som ønsker å dra nytte av de mulighetene effektiv markedsføring på nett gir. Når piksler blir brukt riktig kan du forvente å øke effekten av markedsføringsinvesteringene dramatisk.
I 2017 erstattet Facebook en rekke forskjellige piksler med en enkel piksel. Selv om dette gjør det enklere å håndtere pikselen, ble det enda viktigere å forstå hvordan den fungerer for å få den effekten du ønsker.
De gamle pikslene
De gamle pikslene var delt i to. Du hadde en Piksel for egendefinert nettstedspublikum som du brukte på tvers av nettstedet ditt, og flere Konverteringspiksler som du plasserte på sider med vellykkede konverteringer. Konverteringspikslene ville vanligvis bli plassert på ”Takkesiden” etter betalingssiden eller landingssiden. Du trengte nye konverteringspiksler for hver kampanje eller produkt, og du kunne derfor ende opp med veldig mange piksler som var kompliserende å administrere og å spore.
Den nye Facebook-pikselen
Den nye pikselen er en kombinasjon av de gamle, og tjener begge formål. Du trenger bare en unik piksel, og hvis du plasserer den riktig dekker den hele nettstedet ditt..
For å aktivere pikselen på hver side må du plassere den mellom HEAD-taggene i malen for nettsiden din.
Vær oppmerksom på at du kan måtte lime inn pikselen på destinasjonssider som er bygget med plugins eller programmer som ikke er en del av plattformen du har bygd nettsiden på – du må sørge for at alle sidene dine har installert din nye piksel.
Det som skjer er at hver gang noen besøker en side på nettstedet ditt, varsler pikselen Facebook om at den aktuelle brukeren har besøkt den bestemte siden. Du bruker denne informasjonen til å opprette egendefinerte publikum, sjekke konverteringssporing og optimalisering. I tillegg til å gjøre remarketing basert på pikselen og URL-adresser fra nettstedet ditt.
Dette er et eksempel på hvordan Facebook-pikselen ser ut:

Fordelen med den nye pikselen Facebook lanserte i 2017 er at den tjener flere formål, basert på aktiviteter som skjer på nettstedet ditt. Vi vil komme tilbake til detaljene.
Trenger du nye nettsider?
Tenk Digitalt utvikler nettsider som virker! Hensikten med et nettsted er vanligvis å motta bestillinger i en nettbutikk, eller samle kontaktdetaljer til potensielle kunder. Hva vil du at besøkende skal gjøre på ditt nettsted?
Egendefinert nettstedspublikum
Når du har lagt til denne delen av koden til nettstedet ditt, har du muligheten til å spore hvem som besøker hver enkelt side og du kan dra fordeler av dette ved å opprette egendefinerte nettstedspublikum. Dette betyr at du kan, basert på hvilken side og når noen besøkte den, isolere den besøkende og opprette egendefinert publikum som du kan målrette dine markedsføringsmeldinger mot.

Slik gjør du det: Først går du til ”Annonseadministrasjon”, velg ”Publikum” i rullegardinlisten under ”Verktøy”.

Velg deretter ”Opprett publikum” og ”Egendefinert publikum”

Velg deretter ”Trafikk på nettstedet”
Velg nå hvilken nettsidetrafikk du ønsker å bygge et publikum for. Her kan du velge å ha alle besøkende innenfor en bestemt tidsramme, besøkende som besøkte en bestemt side eller en hvilken som helst side, men ikke en annen side og som heller ikke har besøkt nettsiden på en stund. (Se nedenfor)

Eksempel: du ønsker å drive videre markedsføring til alle som har besøkt nettsiden din de siste 6 månedene. Da kan du opprette et publikum bestående av alle som har besøkt nettsiden de siste 180 dagene.

Med Facebook-pikselen kan du skape svært spesifikke målgrupper
Du kan til og med isolere besøkende til bestemte sider og også ekskludere andre sider. For eksempel vil jeg kanskje målrette meg mot folk som har besøkt vår destinasjonsside for vår markedsføringsguide for sosiale medier, men faktisk ikke har lastet ned guiden og som dermed havnet rett på konverteringssiden vår hvor de fikk meldingen ”Takk”.
Dette er hvordan det gjøres. Som du kan se på skjermbildet nedenfor, må du inkludere en del av URL-adressen for at sider kan bli inkludert eller ekskludert. På denne måten kan du også bruke ”koder” i URL-navnene for å inkludere og ekskludere mange sider. For eksempel hvis du vil inkludere alle som har sett på produktsidene dine eller på et bestemt produkt trenger du bare å bruke tekststrengen i URL-adressen din.

Forhåpentligvis vil dette sette deg i gang med å bygge et publikum som er nyttig for din markedsføring på Facebook. Du kan også rette mot folk som ikke har besøkt nettstedet ditt på en stund eller opprette ”egendefinerte kombinasjoner”, som lar deg sette sammen et sett med betingelser som må være oppfylt av ditt egendefinerte publikum.
Forskjellen mellom en kjempebra kampanje og en dårlig kampanje på Facebook er delvis knyttet til markedsførerens evne til å rette kampanjen mot riktig publikum. Dette kan være litt komplisert, men ikke bekymre deg – hvis du trenger vår hjelp er det bare å ta kontakt!
Digital markedsføring
Egendefinerte konverteringer
Den nye Facebook-pikselen erstattet også den gamle konverteringspikselen. Med den gamle konverteringspikselen måtte du opprette en piksel for hvert konverteringsformål. Du kunne lett ende opp med et titalls eller hundretalls forskjellige piksler, og det var rimelig komplisert å administrere de da du måtte installere pikselkoden på rett sted på nettstedet ditt.
Dette er nå historie. Med den nye egendefinerte konverteringen, har du allerede pikselen installert, du trenger bare å plassere den en gang i henhold til beskrivelsen ovenfor. Utenom det er prosessen den samme som under Egendefinert Publikum.
Når pikselen er på plass setter du opp dine egendefinerte konverteringer slik:


Klikk deretter på: ”Opprett konverteringer”
Egendefinerte publikum v egendefinerte konverteringer
Det er her likhetene med egendefinerte publikum er veldig tydelige. Vanligvis ville du ha sporet konverteringer ved å måle hvor mange besøkende du har på en ”Takkeside” etter en nedlasting, lead generering, en betalingsside eller alle andre konverteringer du måtte ønske å spore og rapportere.
Du taster bare inn en del av URL-adressen eller et eksakt URL-treff. Du kan igjen bruke en tekststreng som du bruker til alle konverteringer av en type for å få dem alle rapportert fra samme egendefinerte konvertering. På denne måten kan du for eksempel spore alle nye leads med en egendefinert konvertering.
Du kan også legge til en verdi til konverteringen for å få en umiddelbar rapport på verdien generert av din markedsføringsaktivitet. Dette er selvfølgelig mer relevant hvis du tar bestillinger på nett og kan tildele en bestemt fortjeneste til hver ulike betalingsside.

Du klikker deretter på ”Neste” og gir din egendefinerte konvertering et navn og en verdi hvis det er aktuelt.

Klikk deretter på ”Opprett”, og du er ferdig. Gi Facebook litt tid til å registrere trafikk, og du kan følge antall konverteringer. En av funksjonene i pikselen som ble lansert i 2017 er at du kan optimalisere for en egendefinert konvertering når du kjører en kampanje med et konverteringsmål for nettstedet.
Standardhendelser
Det er en tredje måte å bruke Facebook-pikselen på, det er å markere sider for konverteringer – eller ”hendelser”. Dette er derimot en smule komplisert da det innebærer å endre Facebook-pikselkoden på den siden du vil spore.
Dette gjøres ved å legge til hendelseskoden etter sporekoden til ”Sidevisning”. Her er listen over hendelser og koden for å legge til.

Vær oppmerksom på at mange markedsførere sliter med den nye sporingen av standardhendelser, fordi de ender opp med “double trouble” når de har aktivert pikselen for alle deres nettsider, for så å legge til pikselen med standardhendelse på deres destinasjonsside. Dette vil føre til dobbel konverteringstelling.
Om du vil bruke standardhendelser for konverteringssporing anbefaler vi deg å bruke en plugin som håndterer dine Facebook-piksler.
Du kan også besøke Facebooks hjelpesenter for bedrifter for å lese mer om hvordan du oppretter piksler.
Publikumsmålretting
Å få din publikumsmålretting riktig er ekstremt viktig for en suksessfull markedsføring på Facebook. Hvis det blir gjort riktig kan du nå et svært interessert publikum med svært lave kostnader. For det formålet er det avgjørende å forstå hvordan du bruker Facebook-pikselen.
Men det er mange andre ting du kan gjøre for å rette deg mot publikummet ditt. Lær mer om dette i denne artikkelen: Hvordan multiplisere din kundebase med 100
Ta kontakt
Tenk Digitalt hjelper deg med din digitale strategi, nettsider som konverterer til salg og økt trafikk til dine nettsider. Vi kan også bistå med verdivurdering av din bedrift og bistand til å finne nye aksjonærer. Ta kontakt i dag for en uforpliktende samtale!