Den nye Facebook-pikselen

 In Sosiale medier

Bruker du Facebook til innholdsmarkedsføring eller til å markedsføre produktene eller tjenestene dine? Å forstå hvordan den nye pikselen fungerer er nøkkelen til effektiv markedsføring på Facebook! I denne artikkelen gir vi deg en steg-for-steg-guide til hvordan du kan bruke den nye pikselen for å øke effekten av markedsføringen din på Facebook.

Av Pål Storehaug
Oversatt av Marte Vada

Facebook har erstattet alle de gamle pikslene med en ny piksel. Hvis du ikke har begynt å bruke den nye pikselen ennå, vil du bli høyt belønnet når du lærer deg hvordan du bruker den. I begynnelsen kan konseptet piksler være forvirrende og en smule komplisert, men når du får taket på det ser du deg aldri tilbake.

Trenger du hjelp med din digitale markedsføring?

Digital markedsføring kan være mye mer effektiv enn tradisjonell markedsføring, men da må du vite hva du gjør. Vi gjør heldigvis det, og kan hjelpe deg med det du trenger!

Hva er Facebook-pikselen?

Piksler generelt er små kodebiter du plasserer på nettstedet ditt for å måle aktiviteten de besøkende gjør på nettsiden. Den nye Facebook-pikselen er en JavaScript-kode du plasserer på nettstedet ditt for å lage mer effektive reklamekampanjer på Facebook.

Du kan bruke pikselen til å måle trafikk, optimalisere annonsene dine og bygge et publikum for reklamekampanjene dine. Den blir også brukt til analyser og remarketing.

Hvordan piksler fungerer er veldig viktig å forstå for alle som ønsker å dra nytte av de mulighetene effektiv markedsføring på nett gir. Når piksler blir brukt riktig kan du forvente å øke effekten av markedsføringsinvesteringene dramatisk.

Facebook erstattet nylig en rekke forskjellige piksler med en enkel piksel. Selv om dette gjør det enklere å håndtere pikselen, er det nå enda viktigere å forstå hvordan den fungerer for å få den effekten du ønsker.

[Tweet «Bruker du den nye #Facebook-pikselen til #markedsføringsaktivitetene dine? Lær hvordan i denne artikkelen #SMM #SoMe @Tenk Digitalt AS https://tenkdigitalt.no/blog/den-nye-facebook-pikselen/»]

De gamle pikslene

Hvis du fortsatt bruker de gamle Facebook-pikslene, vær oppmerksom på at de vil slutte å virke innen 15. Februar 2017. Det er ingen grunn til panikk, men siden den nye pikselen er mye enklere å administrere er det heller ingen grunn til å vente.

 

De gamle pikslene var delt i to. Du hadde en Piksel for egendefinert nettstedspublikum som du brukte på tvers av nettstedet ditt, og flere Konverteringspiksler som du plasserte på sider med vellykkede konverteringer. Konverteringspikslene ville vanligvis bli plassert på ”Takkesiden” etter betalingssiden eller landingssiden. Du trengte nye konverteringspiksler for hver kampanje eller produkt, og du kunne derfor ende opp med veldig mange piksler som var kompliserende å administrere og å spore.

Den nye pikselen

Den nye pikselen er en kombinasjon av de gamle, og tjener begge formål. Du trenger bare en unik piksel, og hvis du plasserer den riktig dekker den hele nettstedet ditt..

For å aktivere pikselen på hver side må du plassere den mellom HEAD-taggene i malen for nettsiden din.

Vær oppmerksom på at du kan måtte lime inn pikselen på destinasjonssider som er bygget med plugins eller programmer som ikke er en del av plattformen du har bygd nettsiden på – du må sørge for at alle sidene dine har installert din nye piksel.

Det som skjer er at hver gang noen besøker en side på nettstedet ditt, varsler pikselen Facebook om at den aktuelle brukeren har besøkt den bestemte siden. Du bruker denne informasjonen til å opprette egendefinerte publikum, sjekke konverteringssporing og optimalisering. I tillegg til å gjøre remarketing basert på pikselen og URL-adresser fra nettstedet ditt.

Dette er et eksempel på hvordan den nye pikselen ser ut:

Skjermdump av den nye pikselen

 

Fordelen med den nye pikselen er at den tjener flere formål, basert på aktiviteter som skjer på nettstedet ditt. Vi vil komme tilbake til detaljene. Så hva er fordelene med den nye Facebook-pikselen?

Trenger du et nytt nettsted?

Et funksjonelt nettsted som skaffer nye kunder og driver omsetningen din er hjørnesteinen for all din digitale markedsføring. Vi lager løsninger som er skreddersydde deg og din digitale markedsføring. Kontakt oss i dag, så kan vi hjelpe deg med å skape et nettsted som selger!

Egendefinert nettstedspublikum

Når du har lagt til denne delen av koden til nettstedet ditt, har du muligheten til å spore hvem som besøker hver enkelt side og du kan dra fordeler av dette ved å opprette egendefinerte nettstedspublikum. Dette betyr at du kan, basert på hvilken side og når noen besøkte den, isolere den besøkende og opprette egendefinert publikum som du kan målrette dine markedsføringsmeldinger mot.

Gå til Annonseadministrasjon og velg Publikum

 

 

Slik gjør du det: Først går du til ”Annonseadministrasjon”, velg ”Publikum” i rullegardinlisten under ”Verktøy”.

 

 

 

 

Velg så ”Egendefinert publikum” i rullegardinlisten under ”Opprett publikum”

 

 

 

 

Velg deretter ”Opprett publikum” og ”Egendefinert publikum”

 

 

 

 

 

 

Velg ”Trafikk på nettstedet”

 

 

 

Velg deretter ”Trafikk på nettstedet”

 

 

 

 

 

 

Velg nå hvilken nettsidetrafikk du ønsker å bygge et publikum for. Her kan du velge å ha alle besøkende innenfor en bestemt tidsramme, besøkende som besøkte en bestemt side eller en hvilken som helst side, men ikke en annen side og som heller ikke har besøkt nettsiden på en stund. (Se nedenfor)

Velg hvilken type publikum du vil bygge

 

For eksempel, om du ønsker å drive videre markedsføring til alle som har besøkt nettsiden din de siste 6 månedene. Kan du opprette et publikum bestående av alle som har besøkt nettsiden de siste 180 dagene.

Denne innstillingen vil gi deg et Egendefinert publikum med alle besøkende de siste 180 dagene

 

Du kan til og med isolere besøkende til bestemte sider og også ekskludere andre sider. For eksempel vil jeg kanskje målrette meg mot folk som har besøkt vår destinasjonsside for vår markedsføringsguide for sosiale medier, men faktisk ikke har lastet ned guiden og som dermed havnet rett på konverteringssiden vår hvor de fikk meldingen ”Takk”.

Dette er hvordan det gjøres. Som du kan se på skjermbildet nedenfor, må du inkludere en del av URL-adressen for at sider kan bli inkludert eller ekskludert. På denne måten kan du også bruke ”koder” i URL-navnene for å inkludere og ekskludere mange sider. For eksempel hvis du vil inkludere alle som har sett på produktsidene dine eller på et bestemt produkt trenger du bare å bruke tekststrengen i URL-adressen din.

Denne innstillingen vil gi oss et publikum som var interessert i vår guide om markedsføring i sosiale medier, men som ikke konverterte.

 

Forhåpentligvis vil dette sette deg i gang med å bygge et publikum som er nyttig for din markedsføring på Facebook. Du kan også rette mot folk som ikke har besøkt nettstedet ditt på en stund eller opprette ”egendefinerte kombinasjoner”, som lar deg sette sammen et sett med betingelser som må være oppfylt av ditt egendefinerte publikum.

Forskjellen mellom en kjempebra kampanje og en dårlig kampanje på Facebook er delvis knyttet til markedsførerens evne til å rette kampanjen mot riktig publikum. Dette kan være litt komplisert, men ikke bekymre deg – hvis du trenger vår hjelp vær vennlig og oppgi din kontaktinformasjon her:

Trenger du hjelp med din digitale markedsføring?

Digital markedsføring kan være mye mer effektiv enn tradisjonell markedsføring, men da må du vite hva du gjør. Vi gjør heldigvis det, og kan hjelpe deg med det du trenger!

Egendefinerte konverteringer

Den nye Facebook-pikselen erstatter også den gamle konverteringspikselen. Med den gamle konverteringspikselen måtte du opprette en piksel for hvert konverteringsformål.  Du kunne lett ende opp med et titalls eller hundretalls forskjellige piksler, og det var rimelig komplisert å administrere de da du måtte installere pikselkoden på rett sted på nettstedet ditt.

Dette er nå historie. Med den nye egendefinerte konverteringen, har du allerede pikselen installert, du trenger bare å plassere den en gang i henhold til beskrivelsen ovenfor. Utenom det er prosessen den samme som under Egendefinert Publikum.

Når pikselen er på plass setter du opp dine egendefinerte konverteringer slik:

Gå til Annonseadministrasjon og velg Piksler fra Verktøymenyen.

 

Velg ”Spor egendefinerte konverteringer”

 

 

Klikk deretter på: ”Opprett konverteringer”

 

 

 

 

Det er her likhetene med egendefinerte publikum er veldig tydelige. Vanligvis ville du ha sporet konverteringer ved å måle hvor mange besøkende du har på en ”Takkeside” etter en nedlasting, lead generering, en betalingsside eller alle andre konverteringer du måtte ønske å spore og rapportere.

Du taster bare inn en del av URL-adressen eller et eksakt URL-treff. Du kan igjen bruke en tekststreng som du bruker til alle konverteringer av en type for å få dem alle rapportert fra samme egendefinerte konvertering. På denne måten kan du for eksempel spore alle nye leads med en egendefinert konvertering.

Du kan også legge til en verdi til konverteringen for å få en umiddelbar rapport på verdien generert av din markedsføringsaktivitet. Dette er selvfølgelig mer relevant hvis du tar bestillinger på nett og kan tildele en bestemt fortjeneste til hver ulike betalingsside.

Skriv en del av din URL-adresse eller et eksakt URL-treff og velg konverteringstypen. I dette eksempelet måler vi alle leadskonverteringer som førte til en takkeside.

Du klikker deretter på ”Neste” og gir din egendefinerte konvertering et navn og en verdi hvis det er aktuelt.

Legg til navn og skriv inn en verdi eller la det stå tomt

 

Klikk deretter på ”Opprett”, og du er ferdig. Gi Facebook litt tid til å registrere trafikk, og du kan følge antall konverteringer. En av de nye funksjonene er at du kan optimalisere for en egendefinert konvertering når du kjører en kampanje med et konverteringsmål for nettstedet.

Standardhendelser

Det er en tredje måte å bruke Facebook-pikselen på, det er å markere sider for konverteringer – eller ”hendelser”. Dette er derimot en smule komplisert da det innebærer å endre Facebook-pikselkoden på den siden du vil spore.

Dette gjøres ved å legge til hendelseskoden etter sporekoden til ”Sidevisning”. Her er listen over hendelser og koden for å legge til.

Dette er listen over hendelser som kan spores med standardhendelser ved å endre den nye Facebook-pikselen

 

Vær oppmerksom på at mange markedsførere sliter med den nye sporingen av standardhendelser, fordi de ender opp med “double trouble” når de har aktivert pikselen for alle deres nettsider, for så å legge til pikselen med standardhendelse på deres destinasjonsside. Dette vil føre til dobbel konverteringstelling.

Om du vil bruke standardhendelser for konverteringssporing anbefaler vi deg å bruke en plugin som håndterer dine Facebook-piksler.

[Tweet «Å forstå den nye Facebook-pikselen er nøkkelen til å oppnå resultater med din #markedsføring. #SMM #SoMe @Tenk Digitalt AS https://tenkdigitalt.no/blog/den-nye-facebook-pikselen/»]

Publikumsmålretting

Å få din publikumsmålretting riktig er ekstremt viktig for en suksessfull markedsføring på Facebook. Hvis det blir gjort riktig kan du nå et svært interessert publikum med svært lave kostnader. For det formålet er det avgjørende å forstå hvordan du bruker den nye Facebook-pikselen.

Men det er mange andre ting du kan gjøre for å rette deg mot publikummet ditt. Lær mer om dette i denne artikkelen: Hvordan multiplisere din kundebase med 100 

Hva vi i Tenk Digitalt AS gjør

Tenk Digitalt AS kan hjelpe deg med alt du trenger for å bli god på nett. Vi kan håndtere hele din tilstedeværelse på nett, nettsiden din, profiler i sosiale medier, markedsføring på nett og alle de kompliserte tekniske detaljene for å effektivt øke din fortjeneste på nett.

Vi tilbyr en administrert webdesigntjeneste hvor vi ikke bare designer et nettsted med moderne mobilvennlig responsivt design, inkludert tjenester dine kunder etterspør, men også administrerer nettstedet ditt og holder det oppdatert og sikkert på jevnlig basis.

Vi kan også ta hånd om din søkemotoroptimalisering, søkemotormarkedsføring, kontoer og markedsføring på sosiale medier, og alle andre markedsføringskampanjer på nett, inkludert e-post og bannerannonser. Vi leverer også alt ditt grafiske design, foto, video, kuratert tekstinnhold eller andre tjenester du trenger for å maksimere din fortjeneste på nett.

Ta kontakt med oss dersom du har spørsmål eller trenger hjelp! Du kan nå oss på telefon: xx xx xx xx eller send oss en e-post med dine spørsmål: info@tenkdigitalt.no eller legg igjen din kontaktinformasjon nedenfor og vi vil komme tilbake til deg så snart som mulig.

Vil du snakke med oss?

Trenger du hjelp med digital markedsføring? Kontakt oss i dag, og avtal et gratis, uforpliktende møte.

 

Deling er å bry seg!

I Tenk Digitalt AS er mottoet vårt ”sharing is caring” – ”deling er å bry seg”, så vi har laget en guide til alt du trenger å vite for å lykkes med markedsføring i sosiale medier. Du kan laste ned gratiskopien din i dag (Link til SMM LP)

Andre artikler du bør lese:

Følg gjerne bloggen vår dersom du er interessert i sosiale medier og markedsføring på nett. Bruker du Facebook til markedsføring? Legg gjerne igjen en kommentar i kommentarfeltet under og del med vennene dine ved å klikke på ikonene nedenfor. Husk at deling er å bry seg!

Recent Posts

Leave a Comment

Start typing and press Enter to search

Hvordan din organiske rekkevidde på Facebook Pål Jan Sollid Storehaug