Slik planlegger du oppdateringer av din Facebook-status - Tenk Digitalt
Mark Zuckerberg på scenen, med en oppdatert Facebook-status på storskjermen bak seg.

Slik planlegger du oppdateringer av din Facebook-status

Hva er vitsen med å planlegge oppdatering av din Facebook-status? Svaret er enkelt: Ingen hører deg skrike i Sahara. Her lærer du å sikre at statusoppdateringene dine når ut til så mange mennesker som mulig.

Det handler om å snakke når målgruppen din er klar for å lytte, men husk at timing har lite å si hvis du forsøker å selge hundefôr til noen som ikke har hund. Du må selvfølgelig også ha noe nyttig å fortelle som engasjerer din målgruppe før du kan forvente reaksjoner på din Facebook-status.

Vi i Tenk Digitalt bruker stort sett Sendible for å planlegge innlegg på flere sosiale mediekontoer på en gang. Hvis du administrerer mange sosiale mediekontoer på en gang kan det være lurt å finne et slikt verktøy. Om du derimot fokuserer på Facebook kan det være like greit å planlegge dine statusoppdateringer direkte fra Facebook.

Les også: 7 måter å spare penger på Facebookannonser

 

Hvorfor er statusoppdateringer viktige?

Oppdateringer av din Facebook-status er en flott måte å engasjere følgerne dine på. De gir deg muligheten til å dele nyheter, tanker, bilder og mer, noe som kan føre til likes, kommentarer og delinger. Godt planlagte statusoppdateringer kan øke synligheten din på Facebook. Jo mer engasjement en oppdatering får, jo mer sannsynlig er det at den vil vises i nyhetsfeeden til følgerne dine.

 

Hvordan planlegge oppdateringer av din Facebook-status

For å lage effektive oppdateringer av din Facebook-status, må du først forstå hvem målgruppen din er. Hva liker de? Hva engasjerer dem? Bruk denne informasjonen til å forme innholdet ditt. Velg innhold som vil appellere til målgruppen din. Dette kan være alt fra nyhetsartikler og blogginnlegg til bilder og videoer.

Tidspunktet du poster på kan ha stor innvirkning på hvor mange mennesker som ser oppdateringen din. Forsøk å finne ut når følgerne dine er mest aktive på Facebook og planlegg oppdateringene dine deretter. Om du velger å gjøre dette direkte i Facebook, er dette måten å gjøre det på, trinn for trinn:

Slik planlegger du statusoppdateringer på Facebook

Slik planlegger du innlegg direkte i Facebook

Statusoppdateringer kan planlegges på to forskjellige måter. Den første måten er planlegging for de som fortsatt benytter den klassiske varianten av Facebook:

  1. Klikk på «Sider» i menyen til venstre i feeden.
  2. Gå til siden din.
  3. Klikk på «Publiseringsverktøy» i venstre kolonne.
  4. Under Innlegg klikker du på «Planlagt».
  5. Klikk på innlegget du vil redigere.
  6. I forhåndsvisning av innlegg, klikk på mer og velg «Rediger innlegg».
  7. Planlegg nytt tidspunkt for innlegg.

Innlegget ditt er nå planlagt! Det vil automatisk bli publisert på siden din på det valgte tidspunktet.

Dersom du har oppgradert til Facebook sin såkalte nye sideopplevelse er gangen litt annerledes:

  1. Logg inn på Facebook og klikk på profilbildet ditt øverst til høyre.
  2. Klikk på Se alle profiler, og velg deretter den siden du vil bytte til.
  3. Klikk på profilbildet til siden din øverst til høyre, og klikk deretter på «Meta Business Suite».
  4. Klikk på «Planlegger» i menyen til venstre.
  5. Finn innlegget du vil redigere i kalenderen, og klikk på det. Du kan bytte mellom visning av innlegg for Uke eller Måned øverst til venstre.
  6. Klikk på «Mer». Herfra har du følgende alternativer:
    A. Rediger innlegg: Rediger teksten, media, lenken eller stedet for innlegget ditt.
    B. Dupliser innlegg: Lag en kopi av dette innlegget til et nytt innlegg.
    C. Planlegg innlegg på nytt: Velg en ny dato og tidspunkt for å offentliggjøre innlegget.
    D. Flytt til utkast: Avbryt det planlagte tidspunktet for publisering og flytt innlegget ditt til sidens utkast.
    D. Slett innlegg: Slett innlegget.
  7. Velg «C» og planlegg nytt tidspunkt for innlegget.

Husk at Facebook kan endre hvordan funksjoner fungerer over tid, så hvis du ikke ser alternativet for å planlegge et innlegg, kan det hende du må oppdatere Facebook-appen din eller sjekke Facebooks hjelpesenter for oppdatert informasjon.

 

Verktøy for å planlegge statusoppdateringer

 

  1. Facebooks innebygde planleggingsverktøy: Facebook har et innebygd verktøy som lar deg planlegge oppdateringer av din Facebook-status i forveien. Dette kan være spesielt nyttig hvis du vil poste på spesifikke tidspunkter.
  2. Eksterne verktøy: Det finnes også mange eksterne verktøy som kan hjelpe deg med å planlegge og administrere statusoppdateringene dine. Noen av disse inkluderer Buffer, Hootsuite og Sprout Social.

 

Tips for effektive oppdateringer av din Facebook-status

 

  1. Bruk visuelt innhold: Visuelt innhold som bilder og videoer kan øke engasjementet. Prøv å inkludere slike elementer i statusoppdateringene dine når det er mulig.
  2. Hold det kort og engasjerende: Folk har en tendens til å skumlese på Facebook, så hold oppdateringene dine korte og engasjerende. En god tommelfingerregel er å prøve å få budskapet ditt frem i de første par setningene.
  3. Svar på kommentarer: Å svare på kommentarer kan øke engasjementet ytterligere. Det viser at du verdsetter følgerne dine og deres meninger.

 

Å planlegge oppdateringer av Facebook-status kan virke litt utmattende til å begynne med, men med litt trening og de riktige verktøyene kan det bli en enkel og effektiv del av din sosiale mediestrategi. Men…

Relevant artikkel: Kom i gang med markedsføring på Facebook

 

Alt begynner med et godt nettsted

Begynner du markedsføre deg selv før ditt nettsted er klart kan du risikere å miste leads og potensielle kunder. Enkelt forklart må nettstedet ditt være egnet for å få tak i ti på taket. Du vet at de er der, men trenger en stige for å få tak i de. På ditt nettsted kan denne stigen for eksempel være Call to Actions (handlingsoppfordrende lenker slik som banneren under).

Digital markedsføring

Tenk Digitalt hjelper deg med å utvikle en digital kommunikasjonsstrategi, et nettsted som konverterer til nye salg eller leads og synlighet i digitale kanaler!

Du kan også overlate hele jobben til Tenk Digitalt

  • Vi vet at mange har det for travelt til å bruke tid på å skape et fullverdig nettsted. Er du blant disse? Da kan du trygt sette bort hele jobben til Tenk Digitalt.
  • Avhengig av behov og ambisjoner kan du velge komplette pakkeløsninger der vi tar oss av nesten alt. Vi produserer og laster opp innhold, tilpasser designet og hjelper deg med alle løpende oppdateringer.
  • Vi kan også hjelpe deg med bruk av sosiale medier og blogg , og ja, vi kan til og med ta oss av oppdateringer av din Facebook-status.
  • Alternativt kan vi utvikle din nettbutikk med betalingsløsninger som gjør det enkelt for dine kunder å handle hos deg.
  • Vi tar oss av alle tekniske oppgaver og oppdateringer.
  • Ring oss på 97512077 eller ta kontakt på info@tenkdigitalt.no.

Ta kontakt

Tenk Digitalt hjelper deg med din digitale strategi, nettsider som konverterer til salg og økt trafikk til dine nettsider. Vi kan også bistå med verdivurdering av din bedrift og bistand til å finne nye aksjonærer. Ta kontakt i dag for en uforpliktende samtale!

 

FAQ om oppdateringer av Facebook-status

Hva er det beste tidspunktet å poste på Facebook?

Det beste tidspunktet å poste på Facebook kan variere avhengig av publikummet ditt, men generelt sett er de høyeste engasjementsratene sett på hverdager fra kl. 9 til 15. Det er imidlertid viktig å analysere publikums oppførsel for å bestemme de mest effektive tidene for dine spesifikke følgere.

Hvordan kan jeg øke engasjementet på statusoppdateringene mine?

For å øke engasjementet, sørg for at innholdet ditt er relevant og interessant for publikummet ditt. Bruk visuelle elementer som bilder og videoer for å fange oppmerksomhet. Still spørsmål for å oppmuntre til kommentarer, og svar på kommentarer for å fremme samtale. Analyser regelmessig engasjementsmetrikkene dine for å forstå hvilke typer innlegg publikummet ditt interagerer mest med.

Hvilke typer innhold fungerer best for statusoppdateringer?

Dette kan avhenge av publikummet ditt, men generelt sett har visuelt innhold som bilder og videoer en tendens til å få høyt engasjement. Informative og underholdende innlegg gjør det også bra. Eksperimenter med forskjellige typer innhold for å se hva publikummet ditt reagerer best på.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Del denne artikkelen

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email
WhatsApp
Jan Sollid Storehaug

Jan Sollid Storehaug

Daglig leder i Tenk Digitalt AS og foredragsholder. Jan har et stort engasjement for entreprenørskap og hvordan nye teknologier utfordrer oss og skaper nye muligheter. Les mer om Jans foredrag på Storehaug.no Send gjerne en epost til jan@tenkdigitalt.no eller ring 97512077 for en hyggelig prat!

Vi kan hjelpe deg med:

CTA-contact-us-new.png

Digital strategi

Tenk Digitalt kan hjelpe din bedrift å lage en praktisk plan for digital kommunikasjon og markedsføring. Vi diskuterer din digitale strategi og undersøker dine konkurrenter. Deretter kommer vi med konkrete forslag til forbedringer.

landingpage

Nettsider som virker

Har du nettsider som er godt egnet for digital markedsføring? Vi kan undersøke hvor godt nettstedet virker. Få en gratis vurdering av dine nettsider med konkrete forslag til forbedringer. Små endringer kan gi store resultater!

homepage-seo

Synlighet

Hvordan driver du trafikk til nettsidene dine? Tenk Digitalt kan lage innhold, optimalisere for søk, samt drive trafikk med sosiale medier, e-post og andre kanaler. Effektive nettsider gir mange besøk som konverteres til salg.

Jan Sollid Storehaug markedsføring i sosiale medier

Verdivurdering

Tenk Digitalt bistår gründere eller styrer som vurderer salg av sin virksomhet. Vi hjelper deg med riktig kommunikasjon mot din målgruppe. Første steg er å gjennomføre en grundig verdivurdering av din virksomhet..

Se hvordan trafikken stiger med en blogg

Finne investorer

Vi har oversikt over alle norske investorer og vet hvilke bransjer og hvilke investeringsfaser de er interessert i. Vi kan bistå ved små og store kapitalutvidelser og har deltatt i mange suksessrike norske og internasjonale emisjoner.

analysis-brainstorming-business-1571699

Aksjonærportal

Ønsker du å forbedre kommunikasjonen med dine aksjonærer? Vår aksjonærportal har BankID login for aksjonærer og styre. Løsningen kan brukes ved kapitalutvidelser og oppdaterer aksjonærregisteret med ett klikk.

Oppsummering av ukens digitale nyheter

Motta ukens mest interessante digitale nyheter direkte i innboksen helt gratis! Din e-postadresse er trygg hos oss – og du kan selvfølgelig melde deg av når som helst.

Les de siste digitale nyhetene

Vi gir deg gratis ukens viktigste digitale nyhetene fra norske nettsider som skriver om teknologi, digital markedsføring, gründerstoff, sosiale medier og søkemotorer.

Del denne artikkelen

Ta kontakt

Tenk Digitalt hjelper deg med din digitale strategi, nettsider som konverterer til salg og økt trafikk til dine nettsider. Vi kan også bistå med verdivurdering av din bedrift og bistand til å finne nye aksjonærer. Ta kontakt i dag for en uforpliktende samtale!