To enkle grep for å gjøre din kundekrets 100 ganger større

 In Sosiale medier

De som gjør suksess med Facebookannonsering vet at de kan nå frem og engasjere nye og eksisterende kunder – billig og effektivt. Men det må gjøres riktig. Visste du at du også kan nå dine e-postfølgere direkte på Facebook? Eller lage en kopi av de samme som følger deg? 

Nøkkelen til å nå ut til et enda flere og mer relevant publikum for deg, ditt nettsted og dine tjenester kan være et egendefinert publikum og speilpublikum. Alle som driver digital markedsføring vet at det kan være utfordrende å nå ut til en bestemt målgruppe. Om du annonserer for et bestemt produkt vil du gjerne at den når flest mulig, men aller helst de som er interessert i det du har å tilby.

Hva er egendefinert publikum?

Med egendefinert publikum kan du opprette et definert publikum du allerede vet en del om på forhånd. Du kan dele ditt publikum inn i forskjellige kategorier etter dine egne kriterier. Dette kan gjennomføres på to måter:

  1. Egne kundelister: Facebook kan opprette en egendefinert gruppe basert på e-postadresser eller telefonnummeret til dine eksisterende kunder.
  2. Sporingspiksler: Du plasserer en kodebit på din nettside som aktiveres hver gang noen besøker en nettside der denne koden er aktivert.

Når du har opprettet en egendefinert gruppe kan du begynne å promotere innhold rettet mot personer du kjenner langt bedre og når på en helt annen måte enn i den analoge verden, avisannonsen. Du lager en annonse på Facebook og bestemmer deg for hvor mye du vil bruke og at denne annonsen kun skal vises for ditt publikum. Og det som enda er nytt for mange er at du kun betaler om disse menneskene faktisk ser annonsen, klikker på den – eller gjennomfører et kjøp.

Når du mestrer dette har du en helt ny kontroll på ditt markedsføringsbudsjett.

Øk verdien av markedsføring på e-post

E-post egner seg godt til å nå ut til eksisterende og potensielle kunder som har lagt igjen kontaktinformasjon. Det er både billig og enkelt å bruke. Når en kunde har lagt igjen kontaktinformasjonen sin betyr det at de er interessert i innholdet på nettstedet ditt. Det er som kjent mye enklere å selge til de som har vist interesse enn å se etter helt nye kunder. Det ikke alle vet er at du kan øke sannsynligheten for at innholdet blir lest om du bruker e-posten til abonnenter for å eksponere det samme innholdet for dem på Facebook. Samme metode kan også brukes på andre sosiale mediekanaler.

Hva om du lager en egen gruppe for abonnenter som ikke åpner e-postene dine og kjører annonser rettet bare mot dem?

Selv om e-posten havnet i spam-filteret eller druknet i andre e-poster får de sett ditt innhold i nyhetsfeeden på Facebook. Hvordan kan du gjøre dette? Om du er vant til å sende ut nyhetsbrev, vet du at det bare er en liten del av de som mottar nyhetsbrevet ditt. Mye blir aldri åpnet og mye forsvinner i søppelpostfiltre. Kjedelig, særlig fordi dine kunder faktisk har bedt om å få denne informasjonen og er velvillig innstilt til å lese hva du måtte ønske å fortelle de. Facebook lar deg imidlertid laste opp denne e-postlisten til din annonsekonto og sjekker dette mot de e-postene de har på Facebook-profiler. Om din kunde bruker samme e-post hos deg som hos Facebook, ja da vet Facebook hvem vedkommende er. Du kan på bakgrunn av dette opprette en publikum som du for eksempel kaller «registrerte kunder», «spesifikk kunder for et bestemt produkt», «e-post abonnenter» og så videre.

Med dette publikummet definert kan du kjøre en Facebookanonnse mot akkurat denne gruppen. Er du kreativ og bruker de riktige verktøyene kan du vise flere forskjellige annonser til akkurat din målgruppe som du så tester ut i en begrenset periode. De som får dårlig respons, stanser du – de/den som går bra øker du budsjettet for. Du trenger ikke synse om hvilken annonse som er god eller som du tror vil slå an. Du måler det mens den kjører.

Publikummet må ikke være stort og du kan legge inn bud på hvor mye du er villig til å betale for antall visninger, klikk på annonsen eller konvertering/salg.

Hvordan øke din kundekrets fra 300 til 32.600 med et klikk

Du kan også opprette et «speilpublikum» som ligner på dine kunder, e-postlister eller mennesker som har besøkt nettstedet dit. Gjør du det, kan du nå ut til langt flere potensielle kunder med samme interesser som de du allerede «kjenner». Høres det litt skremmende ut? Ikke egentlig.

La oss si at du leverer utstyr til en spesiell kundegruppe, eksempelvis kunder som handler i din dyrebutikk og kjøper hundefor og utstyr til kjæledyr. Noen av dine kunder har tegnet seg for et nyhetsbrev med tips om rett fôr til hunden, dressurkurs for hunder og så videre. Disse kundene er sannsynligvis mer opptatt av hundehold enn en som kjøper hundemat i en dagligvarebutikk. Facebook kan spore deres adferd på nett, og finner andre som oppfører seg på samme måte. Stikkordet er: Om dine kunder som du «kjenner» besøker bestemte nettsider som handler om hundehold, kjøper utstyr til hund på nett, klikker ofte på annonser eller nyheter som har med dyr å gjøre, ja da matcher Facebook disse med andre som ligner. Vips så har du mangedoblet gruppen du ønsker å annonsere for.

Facebook vet sannsynligvis også mye mer om kunden og deg enn det du selv gjør. De vet hvilke sider du klikker på, om du ofte eller aldri klikker på annonser på Facebook, om du handler, hvilke sider du liker, hva slags artikler du leser og så videre. Med et speilpublikumı bruker Facebook disse dataene og finne andre på Facebook med lignende adferd. Desto mindre du gjør publikummet, desto likere er de profilene du har lastet opp.

Du trenger ikke mer enn 100 e-postadresser

Hvor mange e-poster må du ha i din liste? Du blir kanskje overrasket når svaret er at 100 kan være nok for å lage et speilpublikum. Selvsagt er det bedre desto flere du har. Et eksempel er en kunde med 300 kvalifiserte e-poster som med 1 % speilpublikum kunne lage et nytt publikum på 32.600 lookalikes.

Og de er skremmende like de opprinnelige 300. Dette skyldes at de 300 kundene var klart definert i utgangspunktet med en relasjon til leverandøren og at de har interessere for og er engasjert i de produktene/ tjenestene som leveres.

I stedet for en kampanje rettet mot 300 kunder kan man her utvide kundekretsen til 32.600. Har du testet dine kampanjer som beskrevet tidligere og funnet en som virker veldig godt, ja, da tester du den mot et større publikum. Virker den like godt mot dette publikummet, kan du eksperimentere og i stedet for 1 % lookalikes, prøver du ut 3 % – og vips så har du kanskje funnet de 100.000 mulige kundene av dine produkter som du kan nå med en god kampanje på Facebook.

Ganske så annerledes enn å trykke en annonse i en avis med 100.000 i opplag? 

Lag ditt egendefinerte publikum uten e-postadresser

Du kan også lage ditt publikum ved å bruke en «Facebook-piksel». Kort fortalt er en Facebook-piksel en liten kodesnutt som du legger inn på nettstedet ditt som Facebook automatisk kjenner igjen. Besøker noen denne spesifikke siden, vet Facebook at de har vært der. Litt spookey, det også? Kanskje det, men ikke lenger det spor vanskelig.

For deg betyr dette at du kan nå ut til alle som har besøkt ditt nettsted. Dette kalles «remarketing».

Har du valgt WordPress er det enkelt å legge inn denne pikselen på alle sidene på ditt nettsted. Som regel ligger det som en fuksjon i den designmalen du bruker som dette eksempelet viser. Da legges pikselen inn på alle dine eksisterende sider og alle de sidene du senere lager. Når du har en annonsekonto hos Facebook er det greit forklart hvordan Facebook lager denne for deg. Så snart du har gjort dette kan du opprette et publikum og se antall besøkende som har besøkt nettstedet ditt eller en bestemt side.

Sporingspiksel

Du kan også tilpasse koden slik at den sporer hva folk klikker på: Da kan du lett få en oversikt over hvor mange som for eksempel legger noe i handlekurven, men som ikke går videre til betaling! Et publikummet stort nok, kan du også nå ut til de som ikke fullførte bestilling. Mulighetene er mange!

Har du satt opp nettstedet ditt med WordPress kan du installere en plugin som gjør det lett å legge til en piksel på en bestemt side. Se hvordan vi har gjort dette i eksempelet under:

 

Spor all trafikk på ditt nettsted

Bruk av piksler for remarketing 

I et forsøk på å oversette remarketing til norsk kan uttrykket adferdsbasert annonsering kanskje være dekkende.

Remarketing er en type annonsering som baserer seg på brukerdata ved hjelp av nettopp sporingspiksler. Hvis jeg besøker ditt nettsted og oppholder meg lenge på en bestemt nettside kan du med høy sannsynlighet anta at jeg er interessert i akkurat dette produktet. De fleste nettsider konverterer kun en liten brøkdel av besøkende på første besøk. Ved å rette nye annonser mot besøkende etter at de har forlatt ditt nettsted kan du øke antall konverteringer. Som nevnt kan du spore all trafikk på din nettside i løpet av en hvilken som helst periode opp til de siste 180 dagene. Du bestemmer selv om du ønsker å annonsere for alle besøkende, eller kun de som har besøkt bestemte sider.

Et eksempel fra Tenk Digitalt AS er at vi «vet» – ikke personlig, for det er anonymt – hvem som har besøkt oss på bloggen. Vi vet også «hvem» som har lest en bestemt artikkel og kategori av artikler, f.eks denne du leser nå som handler om digital markedsføring. Vi kan også se hvem som har kommet helt til bestilling, men som ikke har gjennomført bestillingen. Disse sporingspikslene gjør det mulig for oss å lage Facebookannonser rettet mot de som leser om akkurat dette temaet. Så kan vi følge opp med et spesialtilbud som er mest mulig relevant for akkurat den som er opptatt av dette.

Denne artikkelen som du nå leser er sannsynligvis promotert på Facebook. Den kan være på din Facebookfeed fordi du har besøkt oss tidligere og lest lignende artikler. Da har vi gjort remarketing. Har vi gjort en god jobb får vi en høy relevansscore hos Facebook, så annonsen er vist for mange og koster oss lite når du klikker på den.

Bloggposten du ser under var rettet mot et publikum som var i kategori «gründere». – Vi vil gjerne komme i kontakt nettopp med de som akkurat har startet en bedrift eller tenker på å gjøre dette. Skal de lykkes med sin forretningsidé vet vi at de også må være gode på nett. Etter at de har lest flere artikler om emnet hos Tenk Digitalt AS, blir de kjent med oss – vi bygger en relasjon – og vårt mål om å konvertere leseren til kunde kan oppnås over tid.

 

Skal du starte din egen bedrift?

Promotert post rettet mot de som vil starte sin egen bedrift

Denne artikkelen hadde en relevansscore på 6, som er ganske så bra. Det betyr at mange klikket på den, likte den,  kommenterte den og delte den videre til sine venner. (273 delinger i det dette skrives). Den lysegule fargen under posten viser organisk spredning, (ikke-betalt) mens det mørke feltet viser betalte visninger.  Skriver vi en ny bloggpost vi mener kan ha spesiell interesse for denne gruppen av lesere, kan vi promotere den direkte mot de som har lest akkurat denne posten og eksperimentere med lookalikes.

Klikker du senere på en Facebookannonse fra Tenk Digitalt AS som går rett til en landingsside med et helst spesielt tilbud, kan det godt være at du er blant de få som faktisk blir vist denne annonsen. For vi «kjenner» deg og vil gi deg et helt spesielt tilbud, relevant for akkurat deg.

Nå skal det sies at det skal mye prøving og feiling og justeringer både på annonser, innhold og landingssider før dette blir så «enkelt» som det her beskrives. Men skal du lykkes på nett, ja da bør du snarest mulig mestre dette.

Bygg relasjoner med ditt viktigste publikum – dine eksisterende kunder

Det er som nevnt for de fleste enklere å selge flere produkter eller tjenester til en fornøyd kunde enn å se etter nye kunder. Jeg vil anbefale deg å lage en egendefinert gruppe med eksisterende kunder der målet er å bygge relasjoner. For å opprette en egendefinert gruppe for eksisterende kunder kan du både bruke kontaktinformasjonen til kundene og konverteringspikselen. For å bygge relasjoner kan du publisere blogginnlegg, annonser, e-poster og andre sosiale mediekanaler spesielt rettet mot dine eksisterende kunder.

Har du et produkt du vet at dine kunder gjerne kan anbefale til sine venner? Dette er jo den hellige gral i digital markedsføring. Kraften i anbefalinger fra venner. Men du kan også bruke digital tenkning i en analog verden!

La oss si at du neste helg ønsker å demonstrere et fysisk produkt i din forretning og vil at dine eksisterende kunder skal ta med sine venner og kjente. Du kan lage en kampanje med ulike varianter som du kun viser for dine eksisterende kunder. Klikker de på annonsen får dine kunder en fordel om de tar med seg sine venner til deg. Her gjelder det å være kreativ! Hva er en fordel god nok til at dine kunder tar seg bryet å invitere med seg noen til din forretning? Det fine med Facebook annonsering er at du kan teste ut hvor godt hver enkelt annonse virker i form av klikk, hva det koster å få noen til å lese invitasjonen. Stopp de annonsene som er dyre eller ikke blir klikket på, og øk budsjettet på de som virker.

Men hvordan måler du så konverteringen? Det hjelper jo ingenting om mange klikker på annonsene og leser invitasjonen om de faktisk ikke møter opp i (den analoge) butikken! Igjen, vær kreativ. Du kan for eksempel gi de som klikker på en bestemt landingsside en bestemt kode av deg som de oppgir når de ankommer, så kan måle effekten av hver enkelt annonse – kvalitetssikret ved at de faktisk kom til din forretning.

Denne erfaringen tar du med deg i din neste runde. Så gjelder det å justere innsats og resultater etterhvert som du finner ut hva som virker. Som kan måles i form av konkrete resultater.

Alt begynner med gode nettsider

Begynner du markedsføre deg selv før ditt nettsted er klart kan du risikere å miste leads og potensielle kunder. En annonse kan være supergod uten at det gir deg et eneste salg! Hvis siden du sender de til ikke konverterer, blir det som å stå i elva med en sil istedenfor en bøtte.

Har du lyst til å finne ut om ditt nettsted egner seg for å få tak i potensielle kunder?

Du kan også overlate hele jobben til Tenk Digitalt AS.

  • Vi vet mange har det fryktelig travelt og ikke ønsker å bruke tid på å skape eget nettsted. Er du blant disse? Da kan du trygt sette bort hele jobben til Tenk Digitalt AS.
  • Avhengig av ditt behov og dine ambisjoner kan du velge komplette pakkeløsninger fra Tenk Digitalt AS hvor vi tar oss av nesten alt. Du kan konsentrere deg om å skrive teksten du ønsker å presentere og velge ut de bildene du ønsker å bruke. Vi laster opp, tilpasser designet og hjelper deg med alle løpende oppdateringer.
  • Vi kan også hjelpe deg med bruk av sosiale medier og blogg om du ønsker at det skal være en del av ditt nettsted.
  • Du kan også sette opp en komplett nettbutikk med betalingsløsninger som gjør det enkelt for dine kunder å handle hos deg.
  • Vi tar oss av alle tekniske oppgaver og oppdateringer.

Andre artikler du burde lese:

10 aktiviteter du bør gjøre for suksess med markedsføring i sosiale medier

Hvorfor du bør bruke gratistjenesten Google Analytics

Hvordan Sosiale medie-verktøy hjelper ditt nettsted

Recommended Posts

Leave a Comment

Start typing and press Enter to search

Facebook visninger