Nettsamfunn handler om to ting: å samarbeide med kunder og å engasjere dem på et mer personlig nivå for å hjelpe deg med å videreutvikle produkter og tjenester. Du må vurdere verdien av ditt digitale nærvær. De siste årene har mange bedrifter sett positiv vekst takket være at de har skaffet til veie en plattform på nett som kan være nyttig for kundene. Her er noen gode grunner til hvorfor.
Nettsamfunn er generelt vellykkede dersom du kan gi kunder, fans og følgere en plattform til å komme i kontakt, være interaktive, prate, diskutere og løse problemer på.
Sosiale medier er en av de beste plattformene å bygge et nettsamfunn på fordi de har en stor gruppe å rekruttere fra. Det gir også muligheten til at interessante samtaler kan finne sted og at innhold sprer seg til et større publikum.
Husk at innholdet ditt fungerer som en lokkedue, ikke bare vil det vise fram bedriften din, men det vil også være en grunn for brukere å bli med i samfunnet ditt. Og ved å identifisere hva som fungerer i sosiale medier og hva som er påkrevd kan du skape lojale følgere som vil promotere ditt merke og bedrift på lang sikt.
Det er en stegvis prosess og du må ha tålmodighet. Roma ble ikke bygd på en dag, så ikke forvent at nettsamfunnet ditt skal bli det heller!
Trenger du nye nettsider?
Tenk Digitalt utvikler nettsider som virker! Hensikten med et nettsted er vanligvis å motta bestillinger i en nettbutikk, eller samle kontaktdetaljer til potensielle kunder. Hva vil du at besøkende skal gjøre på ditt nettsted?
Over tid vil samfunnet ditt bidra til å forbedre og å utvikle produktene og tjenestene dine takket være data og analyser. Dette er en fantastisk måte å forstå og undersøke de mange ulike sosiale landskapene som finnes på nett. I Tenk Digitalt AS er vi avhengige av brukergenerert data for å kunne anerkjenne våre målgrupper og deres interesser.
Følgerene eller kundene dine vil søke etter din hjelp og i de fleste tilfeller vil de ønske å ta kontakt med deg. Vi anbefaler at du håndterer dette ved å skape en supportplattform, noe som har vist seg å være den mest populære og effektive måten å forbedre kundeservicen og kundeopplevelsen.
TripAdvisor har ett av de beste nettsamfunnene. Dette Amerikanske reisenettside-selskapet som tilbyr anmeldelser av reiserelatert innhold, inkluderer også interaktive reiseforum. TripAdvisor var tidlig ute med å ta i bruk brukergenerert innhold.
Det har blitt beskrevet som å ha stor innflytelse på reisesamfunnet med sin store samling av kunnskap. Tripadvisor har for øyeblikket 157.044 forum og over 57.000 bilder av feriesteder som er generert av brukere. Dette er et flott eksempel på hvor effektive brukerplattformer kan være!
TripAdvisors vellykkede nettsamfunn
Den beste måten å bygge lojalitet til merkenavnet ditt er gjennom dine eksisterende kunder, om det er en fem-stjerners vurdering, en fantastisk anmeldelse eller fem tusen ekstra likes så vil dine nye kunder være de som virkelig reklamerer for deg.
For å få samfunnet ditt til å virke må du dedikere tid og innsats for å studere aktivitetene dine og faktisk forstå hva det er kundene dine ønsker fra deg. Husk, å yte pålitelig service er essensielt når du prøver å ivareta gode kunderelasjoner og å anskaffe nye.
Å studere organisasjoner som allerede har investert i levende nettsamfunn kan avsløre forretningshemmeligheter som kan vise seg å være nyttige. 23% av nye bedrifter er enige i at å bruke sosiale medier for å øke oppmerksomheten rundt samfunnet deres er effektivt. Hovedpådriveren for å bygge en plattform på nett for dine kunder er å kunne tilby løsninger og å løse problemer.
For eksempel er Mumsnet et av Storbritannias største nettsider for foreldre. Den er vert for diskusjonsforum der brukere kan søke etter råd og informasjon om det å være foreldre, produkter og mye annet fra andre, likeverdige brukere. Dette samfunnet har blitt beskrevet som «veldig aktivt, veldig ambisiøst, veldig viktig for medlemmene». Samfunnet er så populært at de har intervjuet to statsministere, noe som har resultert i at de har høstet stor misunnelse fra andre bedrifter for sin oppmerksomhet.
Mange vellykkede organisasjoner vil gå god for at nettsamfunn gir dem tilbakemeldinger på produkter eller idéer som hjelper dem med å øke den generelle konverteringsfrekvensen. For å skape tillit hos kundene og troverdighet viser forskning at over 56% av kunder på nett setter pris på å kunne spørre spørsmål i sanntid.
Dette er tydeligvis det viktigste et nettsamfunn kan tilby. Både lojale og potensielle kunder vil ha lyst til å lære mer om produktene og tjenestene dine, og jo raskere de får svar, jo bedre er det!
Om kunden synes det er vanskelig å finne relevant informasjon (for eksempel liker mange å kunne foreta en produktsammenligning), må nettplattformen din være forberedt på å levere support og informasjon raskt. Et støttesamfunn kan øke kundetilfredsheten, bedre produktene og tjenestene dine og resultere i økt profitt for bedriften din.
Digital markedsføring
Viss du fortsatt stiller deg selv spørsmålet: men hvorfor et nettsamfunn? Da skal vi diskutere de mest vanlige attributtene ved nettsamfunn som viser gode resultater blant brukerne.
Når brukeren føler at nettsamfunnet vil forbedre deres reise, redusere kostnader og generere indirekte inntekter får de en følelse av å være del av noe større. Kundene viser mer lojalitet til forholdet.
Tenk på det slik: en typisk bedrift hører fra 4% av de misfornøyde kundene sine. Bedriften din bør være forberedt på å endre dine kunders opplevelse. I følge Ruby Newell Legner i «Understanding Customers» tar det tolv positive opplevelser for å gjøre opp for en uløst, negativ opplevelse.
Undersøkelser viser at det er flere ledere og mellomledere som bruker nettplattformene, noe som kan tyde på at mange av de som samler seg på disse forumene er på jakt etter informasjon for å hjelpe, guide eller diskutere med andre.
Dette betyr at dersom du bygger et vellykket nettsamfunn vil merket eller bedriften din bli promotert av pålitelige og verdifulle kilder. Dette igjen bygger tillitt hos dine kunder og følgere.
Teacher’s Connect er et nettsamfunn for lærere og er et annet eksempel på et vellykket nettsamfunn, et godt eksempel på hvorfor forum lykkes der andre plattformer mislykkes. Med 4.278 poster de siste 24 timene, er dette samfunnet godt likt og godt brukt av dets medlemmer.
Undersøkelser CMX Leader Networks har foretatt viser at metoder for vellykket medlemsanskaffelse var avhengig av nettsamfunnsprofilene. Dette er grunnen til at å kjenne medlemmenes personlighet og å skape kampanjer som treffer behovene til hvert enkelt medlems personlighet er viktig. Å studere dine følgere og kunder vil hjelpe deg med å skape innhold som er mer ønsket.
Den eneste måten å garantere ditt nettsamfunns suksess er å vedlikeholde det. Våre kunder spør ofte om hvem som bør administrere plattformen. I Tenk Digitalt AS mener vi at minst en av dine ansatte bør være dedikert til å administrere nettsamfunnet ditt.
Ni av ti nettsamfunn har en dedikert samfunnsadministrator eller profesjonelle til å gjøre det. De mest vellykkede, lengstlevende og største samfunnene har ett eller flere medlemmer som tar seg av oppdraget og ressursene som trengs for å holde det gående.
CMX Leader Networks fant ut at de respondentene som deltok i deres undersøkelser og som vurderte sine samfunn som veldig vellykkede hadde mindre sannsynlighet for å rapportere det å bygge relasjoner med brukere som deres største utfordring. Istedenfor raporterte de flere utfordringer når det gjaldt å samle og organisere produkttilbakemeldinger. Dette tyder på at produktfornyelse er en viktig pådriver i et vellykket samfunn.
Sterke kunderelasjoner er bygd på å skape verdier for medlemmene dine og den beste måten å fortsette med å skape eller reprodusere verdifullt innhold er å undersøke innsikten. Det mest ønskelige utfallet noen kan håpe på fra et vellykket samfunn er dette: brukergenerert innhold, økt antall medlemmer, kundevurderinger, produkttilbakemeldinger, sosiale delinger og omsetning generert på nett.