Nettsamfunn handler om to ting: å samarbeide med kunder og å engasjere dem på et mer personlig nivå for å hjelpe deg med å videreutvikle produkter og tjenester. Her er våre beste tips for å utvikle et nettsamfunn som styrker din bedriftsvekst.
Et sterkt nettsamfunn kan være en kraftig ressurs for din bedrift. Det kan hjelpe deg med å bygge merkevarebevissthet, øke kundelojaliteten, og til og med drive salg. Generelt sett er nettsamfunn vellykkede dersom du kan gi kunder, fans og følgere en plattform til å komme i kontakt, være interaktive, prate, diskutere og løse problemer på.
Sosiale medier er eksempelvis ypperlige plattformer å bygge et nettsamfunn på fordi de har en stor gruppe å rekruttere fra. Det gir også muligheten til at interessante samtaler kan finne sted og at innhold sprer seg til et større publikum.
Relevant artikkel: Markedsføring i sosiale medier: 11 steg for å lykkes
Husk at innholdet ditt fungerer som en lokkedue. Det skal ikke bare vise fram bedriften din, men også være en grunn for brukere å bli med i samfunnet ditt. Og ved å identifisere hva som fungerer i sosiale medier og hva som er påkrevd kan du skape lojale følgere som vil promotere ditt merke og bedrift på lang sikt.
Det er en stegvis prosess og du må ha tålmodighet. Roma ble ikke bygd på en dag. Så ikke forvent at nettsamfunnet ditt skal bli det heller!
Les også: Kommunikasjonsstrategi for digital markedsføring
Hvordan et nettsamfunn bidrar til bedriftsvekst
Over tid vil samfunnet ditt bidra til å forbedre og å utvikle produktene og tjenestene dine takket være data og analyser. Dette er en fantastisk måte å forstå og undersøke de mange ulike sosiale landskapene som finnes på nett. I Tenk Digitalt AS er vi avhengige av brukergenerert data for å kunne anerkjenne våre målgrupper og deres interesser.
Følgerene eller kundene dine vil søke etter din hjelp og i de fleste tilfeller vil de ønske å ta kontakt med deg. Vi anbefaler at du håndterer dette ved å skape en supportplattform. Det har vist seg å være den mest populære og effektive måten å forbedre kundeservicen og kundeopplevelsen.
Når brukeren føler at nettsamfunnet vil forbedre deres reise, redusere kostnader og generere indirekte inntekter får de en følelse av å være del av noe større. Dette har vist seg å resultere i at kundene viser mer lojalitet til bedriften.
Tenk på det slik: En typisk bedrift hører fra 4% av de misfornøyde kundene sine. Bedriften din bør være forberedt på å endre dine kunders opplevelse. I følge Ruby Newell Legner i «Understanding Customers» tar det tolv positive opplevelser for å gjøre opp for en uløst, negativ opplevelse.
Undersøkelser viser at det er flere ledere og mellomledere som bruker nettplattformene. Det kan tyde på at mange av de som samler seg på disse forumene er på jakt etter informasjon for å hjelpe, guide eller diskutere med andre.
Dette betyr at dersom du bygger et vellykket nettsamfunn vil merket eller bedriften din bli promotert av pålitelige og verdifulle kilder. Dette igjen bygger tillitt hos dine kunder og følgere.
Eksempel #1 på et vellykket nettsamfunn: TripAdvisor
TripAdvisor har ett av de beste nettsamfunnene. Dette Amerikanske reisenettside-selskapet som tilbyr anmeldelser av reiserelatert innhold, inkluderer også interaktive reiseforum. TripAdvisor var tidlig ute med å ta i bruk brukergenerert innhold.
Det har blitt beskrevet som å ha stor innflytelse på reisesamfunnet med sin store samling av kunnskap. Tripadvisor har for øyeblikket 157.044 forum og over 57.000 bilder av feriesteder som er generert av brukere. Dette er et flott eksempel på hvor effektive brukerplattformer kan være!
TripAdvisors vellykkede nettsamfunn
Hvordan bygge et effektivt nettsamfunn
Det er flere trinn du bør følge når du bygger et nettsamfunn. Disse inkluderer å identifisere målgruppen din, velge riktig plattform, opprette engasjerende innhold, fremme aktiv deltakelse, og moderere og styre samfunnet ditt effektivt.
For å få nettsamfunnet ditt til å virke må du dedikere tid og innsats for å studere aktivitetene dine og faktisk forstå hva det er kundene dine ønsker fra deg. Husk, å yte pålitelig service er essensielt når du prøver å ivareta gode kunderelasjoner og å anskaffe nye.
Den beste måten å bygge lojalitet til merkenavnet ditt er gjennom dine eksisterende kunder. Om det er en fem-stjerners vurdering, en fantastisk anmeldelse eller fem tusen ekstra likes så vil dine nye kunder være de som virkelig reklamerer for deg.
Å studere organisasjoner som allerede har investert i levende nettsamfunn kan avsløre forretningshemmeligheter som kan vise seg å være nyttige. 23% av nye bedrifter er enige i at å bruke sosiale medier for å øke oppmerksomheten rundt samfunnet deres er effektivt. Hovedpådriveren for å bygge en plattform på nett for dine kunder er å kunne tilby løsninger og å løse problemer.
Eksempel #2 på et vellykket nettsamfunn: Mumsnet
For eksempel er Mumsnet et av Storbritannias største nettsider for foreldre. Den er vert for diskusjonsforum der brukere kan søke etter råd og informasjon om det å være foreldre, produkter og mye annet fra andre, likeverdige brukere.
Dette samfunnet har blitt beskrevet som «veldig aktivt, veldig ambisiøst, veldig viktig for medlemmene». Samfunnet er så populært at de har intervjuet to statsministere, noe som har resultert i at de har høstet stor misunnelse fra andre bedrifter for sin oppmerksomhet.
Vanlige feil å unngå når du bygger et nettsamfunn
Det er også viktig å være klar over de vanlige feilene mange bedrifter gjør når de prøver å bygge et nettsamfunn. Disse inkluderer å ikke ha en klar strategi, ikke engasjere seg nok med medlemmene, og ikke moderere samfunnet effektivt.
Om kunden synes det er vanskelig å finne relevant informasjon, må nettplattformen din være forberedt på å levere support og informasjon raskt. Et støttesamfunn kan øke kundetilfredsheten, bedre produktene og tjenestene dine og resultere i økt profitt for bedriften din.
Digital markedsføring
Eksempel #3 på et vellykket nettsamfunn: Teacher’s Connect
Teacher’s Connect er et nettsamfunn for lærere og er et annet eksempel på et vellykket nettsamfunn, et godt eksempel på hvorfor forum lykkes der andre plattformer mislykkes. Med 4.278 poster de siste 24 timene, er dette samfunnet godt likt og godt brukt av dets medlemmer.
Forskning på effekten av nettsamfunn for bedrifter
Mange vellykkede organisasjoner vil gå god for at nettsamfunn gir dem tilbakemeldinger på produkter eller idéer som hjelper dem med å øke den generelle konverteringsfrekvensen. For å skape tillit hos kundene og troverdighet viser forskning at over 56% av kunder på nett setter pris på å kunne spørre spørsmål i sanntid.
Dette er tydeligvis det viktigste et nettsamfunn kan tilby. Både lojale og potensielle kunder vil ha lyst til å lære mer om produktene og tjenestene dine, og jo raskere de får svar, jo bedre er det!
Undersøkelser CMX Leader Networks har foretatt viser at metoder for vellykket medlemsanskaffelse var avhengig av nettsamfunnsprofilene. Dette er grunnen til at å kjenne medlemmenes personlighet og å skape kampanjer som treffer behovene til hvert enkelt medlems personlighet er viktig. Å studere dine følgere og kunder vil hjelpe deg med å skape innhold som er mer ønsket.
Tenk Digitalt sine beste tips for å lykkes med ditt nettsamfunn
Den eneste måten å garantere ditt nettsamfunns suksess er å vedlikeholde det. Våre kunder spør ofte om hvem som bør administrere plattformen. I Tenk Digitalt AS mener vi at minst en av dine ansatte bør være dedikert til å administrere nettsamfunnet ditt.
Ni av ti nettsamfunn har en dedikert samfunnsadministrator eller profesjonelle til å gjøre det. De mest vellykkede, lengstlevende og største samfunnene har ett eller flere medlemmer som tar seg av oppdraget og ressursene som trengs for å holde det gående.
CMX Leader Networks fant ut at de respondentene som deltok i deres undersøkelser og som vurderte sine samfunn som veldig vellykkede hadde mindre sannsynlighet for å rapportere det å bygge relasjoner med brukere som deres største utfordring. Istedenfor rapporterte de flere utfordringer når det gjaldt å samle og organisere produkttilbakemeldinger. Dette tyder på at produktfornyelse er en viktig pådriver i et vellykket samfunn.
Sterke kunderelasjoner er bygd på å skape verdier for medlemmene dine og den beste måten å fortsette med å skape eller reprodusere verdifullt innhold er å undersøke innsikten. Det mest ønskelige utfallet noen kan håpe på fra et vellykket samfunn er dette: Brukergenerert innhold, økt antall medlemmer, kundevurderinger, produkttilbakemeldinger, sosiale delinger og omsetning generert på nett.
FAQ
Hva er de beste plattformene for å bygge et nettsamfunn?
Den beste plattformen for ditt nettsamfunn avhenger i stor grad av målgruppen din. Populære plattformer inkluderer Facebook, LinkedIn, Instagram, og Twitter. I tillegg finnes det mange nisjeplattformer som kan være mer relevante for din spesifikke målgruppe.
Relevant artikkel: Hvilke sosiale medier gir bedriften din best avkastning?
Hvordan kan jeg engasjere medlemmene i nettsamfunnet mitt?
Det er mange måter å engasjere medlemmene i ditt nettsamfunn på. Dette kan inkludere å opprette engasjerende innhold, holde konkurranser eller utfordringer, oppmuntre til diskusjon, og svare på kommentarer og spørsmål.
Hvordan kan jeg bruke mitt nettsamfunn til å drive salg?
Det er flere måter du kan bruke ditt nettsamfunn til å drive salg. Dette kan inkludere å bruke det som en plattform for å lansere nye produkter eller tjenester. Du kan også tilby eksklusive tilbud eller rabatter til medlemmene, eller bruke det som en måte å samle tilbakemeldinger og forbedre produktene eller tjenestene dine.
Hva er de nyeste trendene innen nettsamfunn?
Noen av de nyeste trendene innen nettsamfunn inkluderer økt bruk av videoinnhold, veksten av mikrosamfunn, og bruk av AI og maskinlæring for å forbedre brukeropplevelsen. Det er også en økende interesse for bruk av nettsamfunn for å fremme bærekraft og sosialt ansvar.
Les også: Smartere salgsstrategi og markedsføring med kunstig intelligens (AI)