Dette koster markedsføring i sosiale medier

 In Sosiale medier

Vet du hvor mye du må betale for å få én ny kunde gjennom markedsføring i sosiale medier? Vi får dette spørsmålet fra kundene våre hele tiden, så her har du svaret vårt. Kostnaden avhenger av mange faktorer – les videre for å lære hvordan du kan regne ut kostnaden for din bedrift.

Digital markedsføring kan være 10 ganger mer kostnadseffektivt enn tradisjonell markedsføring. Dette avhenger imidlertid av å gjøre det på den riktige måten. Digital markedsføring blir bare mer og mer komplisert, så du er nødt til å forstå detaljene, eller jobbe med noen som kan håndtere det for deg.

I denne artikkelen vil jeg ta deg gjennom de ulike variablene som vil påvirke din anskaffelseskostnad (Customer Acquisition Cost – CAC) når du bruker sosiale medier eller søkemotorer til markedsføring. CAC er den totale anskaffelseskostnaden for å få fatt i en ny kunde. Dette inkluderer salgs- og markedsføringspersonell, mediekostnader, eksterne tjenester osv. I denne artikkelen vil vi fokusere på mediekostnaden.

gullfisker

Dette er variablene du trenger å forstå:

· Kundens livstidsverdi (Customer LifeTime Value – LTV)
· Kundens anskaffelseskostnad (CAC)
· Konverteringsfrekvens
· Pris per klikk (PPC)
· Pris per tusende visning (CPM)

Ta kontakt med Tenk Digitalt AS dersom du har spørsmål eller trenger hjelp! Du kan nå oss på telefon: 23 89 68 11 eller send oss en e-post med dine spørsmål: [email protected] eller legg igjen din kontaktinformasjon nedenfor og vi vil komme tilbake til deg så snart som mulig.

 

Trenger du hjelp med din digitale markedsføring?

Digital markedsføring kan være mye mer effektiv enn tradisjonell markedsføring, men da må du vite hva du gjør. Vi gjør heldigvis det, og kan hjelpe deg med det du trenger!

 

Steg 1: Regn ut verdien

Den første viktige tingen du må regne ut er verdien av én ny kunde. Kundens livstidsverdi er den gjennomsnittlige totale inntekten du får fra en kunde. For å regne ut dette må du vite din gjennomsnittlige inntekt per kunde, din margin og din ”churn rate”. ”Churn rate” er den gjennomsnittlige prosenten kunder du mister per år (noen ganger regnet ut per kvartal eller måned).

hvor mye koster markedsforing i sosiale medier

Når du vet hvor mye du kommer til å tjene på en ny kunde (LTV) er det mye enklere å lage et budsjett for dine utgifter til digital markedsføring.

For eksempel: Hvis du selger en abonnementstjeneste som koster 2.000 kroner per år, med en bruttomargin på 50 %, og en ”churn rate” på 15 % (det vil si at du årlig mister 15 % av kundene dine), vil din LTV være på rundt 6600 kroner. Det er verdien av å få en ny kunde. Hvis din CAC er lavere enn din LTV vil du til slutt få en fortjeneste fra dine nye kunder.

Mange bedrifter har imidlertid bare råd til å se på inntektene fra de første to til tre årene når de skal bestemme markedsføringsbudsjettet sitt. For eksempel vil de måtte få en ny kunde til en pris tilnærmet lik deres første årsinntekt.

Steg 2: Bestem deg for ditt konverteringsmål

Før du starter din digitale markedsføringskampanje bør du definere ditt konverteringsmål. Dette vil variere mellom ulike typer bedrifter. Hvis du har en nettbutikk eller en reservasjonsløsning på nett, vil ditt konverteringsmål vanligvis være nettomsetning. For mange bedrifter er derimot produktene deres for kompliserte til å selge på nett, så deres viktigste konverteringsmål ville vært å generere leads.

Konverteringsfrekvens er antall salg du får, eller antall leads, i prosent av hvor mange besøkende du får fra kampanjen din. Vår undersøkelse viser at gjennomsnittlige konverteringsfrekvenser varierer mellom ulike sektorer, mellom 0,7 % til 7 % med et gjennomsnitt på ca. 1,7 %. Dette er imidlertid gjennomsnitt, de beste kampanjene oppnår konverteringsfrekvenser på over 50 %!

Nettbutikk

Mange av våre kunder selger produkter fra en nettbutikk. Et eksempel er en av våre kunder som har en gjennomsnittlig inntekt på ca. 150 kroner per kunde, og med en margin på 50 %. De anslår at en kunde vil i gjennomsnitt kjøpe 5 produkter over tid, noe som gir en gjennomsnittlig LTV på 375 kroner.

nettbutikk illustrasjon

Hvis du har en nettbutikk vil du definitivt være sikker på at du har mange besøkende og en akseptabel konverteringsfrekvens

Denne kunden publiserer i hovedsak produktannonser på Facebooksiden. Det har gitt de beste konverteringsfrekvensene. Deres markedsføring er også så effektiv at markedsføringskostnaden deres er mye mindre enn salgsmarginen på første bestilling.

Konverteringsmålet deres er på 1,2 %. Dette betyr at av 1000 besøkende på nettstedet deres forventer de 12 salg i nettbutikken. På en vanlig dag har de som mål å få 50 000 besøkende og 600 bestillinger.

Deres CAC gjennom markedsføring er på ca. 5 kr., ekskludert arbeid. Svært lønnsomt!

Lead-generering

Mange av våre kunder fokuserer også på lead-generering. Det er også vårt hovedfokus her i Tenk Digitalt AS da de fleste tjenestene våre er for kompliserte for folk til å bestille på nett. Det finnes mange ulike konverteringsstrategier du kan velge. Vi bruker hovedsakelig to: A) Call To Action (CTA) på bloggen vår og B) landingssider med ”lead baits”.

CTAer er alle steder hvor vi oppfordrer våre besøkende til å legge igjen sin kontaktinformasjon hvis de trenger hjelp med digital markedsføring, søkemotoroptimalisering, et nytt nettsted osv. Kvaliteten på leads fra våre CTAer er veldig høy og vi er i stand til å kvalifisere et høyt antall av dem.

leadbaits

”Lead baits” er ulike e-bøker, digitale seminarer, saksstudier osv. som vi tilbyr som en gratis nedlastning. Dette er verdifull informasjon for alle som ønsker å lære om digital strategi, markedsføring i sosiale medier, webdesign, søkemotoroptimalisering osv. Kostnaden på leads samlet fra landingssider er veldig lav, men kvaliteten er også lav slik at vi kvalifiserer mindre fra ”lead baits”.

 

Vårt konverteringsmål er 2,5 % på alle ulike aktiviteter og en kostnad på ca. 20 kroner (ekskludert arbeid) per lead. Vi bruker mange forskjellige lead-kilder: Facebook, Google Ads, Twitter, G+, LinkedIn, Instagram og Pininterest. Vi bruker også mesteparten av pengene våre avsatt til markedsføring på re-marketing mot tidligere besøkende, noe som øker konverteringsfrekvensen.

Du kan lære mer om remarketing i denne artikkelen: 9 effektive teknikker for remarketing

Ta kontakt med Tenk Digitalt AS dersom du har spørsmål eller trenger hjelp! Du kan nå oss på telefon: 23 89 68 11 eller send oss en e-post med dine spørsmål: [email protected] eller legg igjen din kontaktinformasjon nedenfor og vi vil komme tilbake til deg så snart som mulig.

Trenger du et nytt nettsted?

Et funksjonelt nettsted som skaffer nye kunder og driver omsetningen din er hjørnesteinen for all din digitale markedsføring. Vi lager løsninger som er skreddersydde deg og din digitale markedsføring. Kontakt oss i dag, så kan vi hjelpe deg med å skape et nettsted som selger!

 

Steg 3: Anslå kostnaden på en besøkende

Det neste spørsmålet du må finne svaret på er hvor mye det vil koste for å få folk til å besøke nettstedet ditt. Et lavt antall besøkende vil til slutt føre til lave salgstall i nettbutikken din eller få genererte leads. En investering i digital markedsføring vil føre til en økning i antall besøkende og en økning i din omsetning.

Kostnaden på en besøkende bestemmes av:

· Hvilken kanal du bruker
· Utseendet og budskapet i din annonse
· Hvor du sender din besøkende
· Din budgivningsstrategi

Kanaler

Kostnaden for å få en besøkende vil variere avhengig av hvilken kanal du bruker for å tiltrekke besøkende. Facebook var velkjent for å være en lavkostnadskanal med en høy rekkevidde. Selv om kostnadene har vært økende er dette fortsatt en god kanal for å få nye besøkende samt for å drive re-marketing til tidligere besøkende. Kost per klikk (CPC) varierer avhengig av ditt målpublikum, målmarked, relevansscore, budgivningsstrategi og et antall andre variabler.

Med Facebook kan du også velge å by på rekkevidde i stedet for klikk. Dette kalles CPM, og du byr på hvor mange folk du vil nå ut til eller hvor mange tusen visninger du vil ha. Vanligvis anbefaler vi deg å bruke CPC når annonsene dine vil være interessante for et lavt antall blant publikummet ditt, og CPM når du har en veldig populær annonse. Du bør prøve de ulike strategiene og se selv.

Google Ads

Med Google Ads (tidligere Google Adwords) er kostnaden mer avhengig av nøkkelordene dine og kvalitetsscore, men med Google Ads er det også mange andre faktorer som vil påvirke CPC. Et populært nøkkelord kan koste 20-50 kr., mens mindre populære nøkkelord kan bli dine for 2-5 kroner.

Klikkene fra Google Ads kan være mer relevante da du får besøkende som aktivt søker etter dine produkter eller tjenester, mens andre digitale annonser treffer folk som kan være interessert, men som ikke nødvendigvis er klar til å kjøpe. Dette betyr at konverteringsfrekvenser kan være høyere.

Med Google Ads kan du også lage bannerannonser i Google displaynettverk. Dette er særlig anbefalt for remarketing. I prinsippet betyr dette at du kan presentere annonsene dine på over 2 millioner nettsteder til folk som har besøkt nettstedet ditt.

Andre kanaler

Det er mange andre kanaler å vurdere. Twitter, Instagram og G+ er andre lavkostnadskanaler. LinkedIn er dyrere, men retter seg mot ”profesjonelle” og kan være mer verdifullt hvis du jobber med B2B markedsføring.

Utseendet og budskapet i annonsen din

Kostnaden per besøkende er svært avhengig av bildet, overskriften og annonseteksten din, selvfølgelig. Målet til de ulike kanalene innen sosiale medier og søkemotorer er å gjøre brukeropplevelsen så god som mulig for brukerne sine, slik at de tilbringer mer tid der.

Det er derfor du har Facebooks relevansscore og Google Ads’ kvalitetsscore. Hvis annonsen din får gode tilbakemeldinger fra publikummet ditt vil det nå flere folk. En lav score kan føre til et svært lavt antall visninger. Du bør altså fokusere på å lage annonser som folk vil like, kommentere og dele. På den måten vil annonsen din nå flere folk og derav redusere din kostnad per klikk.

Hvor du sender din besøkende

Vi ser fortsatt mange annonsører på digitale medier som sende sine besøkende til hjemmesiden sin. Dette vil redusere konverteringsfrekvensen dramatisk. Ideelt sett bør du derfor lage en landingsside for hver kampanje som er spesielt utviklet for å optimalisere konverteringer.

Om du lager en produktannonse for et produkt som kan bestilles i nettbutikken din, bør du sende den besøkende direkte til det produktet i nettbutikken.

Vi ser så alt for ofte annonser for produkter som vi kunne tenke oss å bestille der og da. Tabben er at annonsøren sender deg til bedriftens hovedside. Om du så forsøker å finne det aktuelle produktet, blir du gjerne irritert for å måtte bruke tid på å finne produktet du er ute etter. Svært ofte mister du tålmodigheten og forlater nettsidene. Bortkastet annonsering og lite kundevennlig!

Om målet ditt er innholdsmarkedsføring må du sørge for å ha gode CTAer og å sende besøkende til blogginnlegget ditt. Oddsen er stor for at du kom over en av annonsene til Tenk Digitalt AS på sosiale medier, og fant denne artikkelen der. Eller så har du besøkt nettsiden vår tidligere og ser derfor regelmessig våre annonser, eller du kan ha lagt igjen eposten din hos oss tidligere og fått tilsendt en link til denne artikkelen fra oss. Uansett er det en stor sjanse for at du leser denne artikkelen fordi vi har promotert den.

Din budgivningsstrategi

Alle annonser på sosiale medier og søkemotorer leveres basert på en auksjon. Når du legger ut en annonse må du legge inn et bud eller la kanalen håndtere budet ditt for deg. Hvis du vil ha lavest mulig kostnad per klikk, legger du inn et lavt bud til et stort publikum med et overbevisende budskap. Om du er villig til å bruke litt mer penger og vil ha raske resultater velger du et mer målrettet publikum, legg inn et høyere bud, og annonsen din vil dermed få større rekkevidde, raskere.

Det er mange variabler som bestemmer kostnaden per besøks- og konverteringsfrekvens. Og det er stor forskjell på en god kampanje og en dårlig en. Hvis du gjør en god jobb med digital markedsføring, kan et lite budsjett føre til mange nye kunder, mens et stort budsjett kan mislykkes hvis du gjør feil…

Konvertering er nøkkelen

Den eneste sikre måten å finne ut av det på er å prøve det selv. Her i Tenk Digitalt AS håndterer vi den digitale markedsføringen for mange kunder og vi vil gjerne hjelpe deg også! Vi skreddersyr kampanjer for alle budsjetter, og kan hjelpe deg med alle dine digitale markedsføringsbehov.

Vi kan hjelpe deg med å utvikle en digital strategi, sette opp mål for din digitale markedsføring og drive din digitale markedsføringsaktivitet i hvilken som helst kanal. Eller du kan prøve det selv, og lære hvordan ved å lese bloggen vår.

Ditt hovedfokus bør alltid være å maksimere konverteringsfrekvensen din. Tenk gjennom hva kundereisen din er, fra å se budskapet ditt til å betale for produktet ditt eller tjenesten din. Hvis kundereisen er informativ og attraktiv vil kostnaden din på en besøkende være lav. Hvis det derimot er vanskelig og komplisert blir du nødt til å bruke mer penger…

Trenger du hjelp med å lage en digital strategi?

Alle dine digitale markedsføringsaktiviteter må ha mål og mening. Det får de ved at du lager en digital strategi. Vi kan hjelpe deg med å lage en startegi som fungerer for deg!

 

Hva vi gjør i Tenk Digitalt AS

Tenk Digitalt AS kan hjelpe deg med alt du trenger for å bli god på nett. Vi kan håndtere hele din digitale strategi, nettsiden din, profiler i sosiale medier, digital markedsføring og alle de kompliserte tekniske detaljene for å effektivt øke din fortjeneste på nett.

Vi tilbyr en administrert webdesigntjeneste hvor vi administrerer nettstedet ditt og holder det oppdatert og sikkert på jevnlig basis. Vi kan også ta hånd om din søkemotoroptimalisering, søkemotormarkedsføring, markedsføring på sosiale medier, og alle andre digitale markedsføringskampanjer du trenger.

Ta kontakt med oss dersom du har spørsmål eller trenger hjelp! Du kan nå oss på telefon: 23 89 68 11 eller send oss en e-post med dine spørsmål: [email protected]
eller legg igjen din kontaktinformasjon nedenfor og vi vil komme tilbake til deg så snart som mulig.

Vil du snakke med oss?

Trenger du hjelp med digital markedsføring? Kontakt oss i dag, og avtal et gratis, uforpliktende møte.

 

Deling er å bry seg!

I Tenk Digitalt AS er mottoet vårt «sharing is caring» – “deling er å bry seg”, så vi har lagd guider til hva du trenger å vite for å lykkes innenfor markedsføring i sosiale medier. Du kan laste ned din gratiskopi i dag her:

  • 9 grep du kan ta for å øke trafikken til ditt nettsted med hjelp fra søkemotorer

Følg gjerne bloggen vår om du er interessert i teknologi, innovasjon og  digitale strategier. Legg gjerne igjen en kommentar nedenfor og del med vennene dine ved å klikke på ikonene under. Husk at deling er å bry seg!

Oversatt og bearbeidet til norsk av Marte Vada

Recommended Posts

Leave a Comment

Start typing and press Enter to search

inbound marketingBruk LinkedIn for B2B og din karriere