Hva koster markedsføring i sosiale medier - Tenk Digitalt AS
Hva koster markedsføring i sosiale medier?

Hva koster markedsføring i sosiale medier?

Vet du hvor mye du må betale for å få én ny kunde gjennom markedsføring i sosiale medier? Kostnaden avhenger av mange faktorer – vi går gjennom hvordan du kan regne ut kostnaden for din bedrift.

Digital markedsføring kan være mer kostnadseffektivt enn tradisjonell markedsføring.

Nesten “alle” har en profil på sosiale medier. Disse digitale kanalene kan benyttes for å drive trafikk til ditt nettsted fra din målgruppe. Digital markedsføring blir imidlertid mer og mer komplisert, så du er nødt til å forstå detaljene. Eller du kan samarbeide med et digitalt byrå som kan håndtere det for deg.

I tillegg vil mange benytte søkemotorer (hovedsakelig Google) for å undersøke det de planlegger å kjøpe. Derfor kan annonsering med Google Ads også være et godt alternativ for å skaffe nye kunder.

Les også: Hva er Google Ads og hvordan virker annonsene?

Tenk Digitalt bistår kunder som ønsker å bli synlig gjennom markedsføring i sosiale medier, søkemotorer eller andre digitale kanaler.

I denne artikkelen vil jeg ta deg gjennom de ulike variablene som vil påvirke din anskaffelseskostnad (Customer Acquisition Cost – CAC)

CAC er den totale anskaffelseskostnaden for å få fatt i en ny kunde. Dette inkluderer salgs- og markedsføringspersonell, mediekostnader, eksterne tjenester og lignende. I denne artikkelen ser vi utelukkende på mediakostnaden knyttet til markedsføringen.

Hvor mye må du betale for å få en ny kunde gjennom markedsføring i sosiale medier?
Hvor mye må du betale for å få en ny kunde gjennom markedsføring i sosiale medier?

Vanlige spørsmål:

Hva er markedsføring?

Markedsføring er en aktivitet som går ut på å dirigere varer og tjenester fra produksjon frem til forbrukere og brukere. Det omfatter planlegging, gjennomføring og oppfølging av alle aktiviteter knyttet til distribusjon av varer, ideer og tjenester i den hensikt å tilfredsstille kundenes behov og sørge for lønnsomt utbytte for bedriften. Kilde: Store Norske leksikon

Hva er digital markedsføring?

Digital markedsføring er et samlebegrep for all markedsføring som foregår på elektroniske enheter. Dette gjelder smarttelefoner, mobiltelefoner, pc-er og spillkonsoller. Markedsføringen kan forgå med bruk av søkemotorer, sosiale medier, e-post og reklamebanner på nettsteder. Kilde: Wikipedia

Les også: 7 tips til en god digital markedsføringsstrategi 

Hva koster annonsering i sosiale medier?

Kostnaden for annonsering i sosiale medier avhenger av en rekke faktorer. Det viktigste er imidlertid hvordan annonsen slår an. Altså om målgruppen reagerer på annonsen, engasjerer seg i den med kommentarer og delinger. En populær annonse på Facebook kan koste mindre enn en krone per klikk, mens en upopulær annonse eller en annonse med stor konkurranse kan koste mer enn 200 kroner per klikk. Hvor mange av klikkene som konverterer til salg avgjør om det er lønnsomt å benytte markedsføring i sosiale medier.

Les mer: Hva koster markedsføring i sosiale medier?

Hva koster en ny kunde ved markedsføring i sosiale medier?

Det egentlige spørsmålet er hvor mange som besøker nettsidene dine som konverterer til salg? Hvis vi anslår at 1% av de besøkende ender opp som kunde og kostnad per klikk er 5 kroner vil kostnaden per ny kunde være 500 kroner. Hvis du tjener mer enn 500 kroner per salg vil dette være lønnsomt. 1% konverteringsgrad er imidlertid forbeholdt nettsider som er godt optimalisert for konvertering. Ta gjerne kontakt med Tenk Digitalt for å få en vurdering av om nettsidene dine er godt egnet for digital markedsføring.

Gratis E-bok

Kommunikasjonsstrategi for digital markedsføring

Last ned vår praktiske guide til hvordan du kan utvikle en digital kommunikasjonsstrategi for din virksomhet. Guiden tar deg gjennom vår fem-stegs prosess for å nå ut til din målgruppe.

 

Dette er variablene du trenger å forstå for markedsføring i sosiale medier:

  • Kundens livstidsverdi (Customer LifeTime Value – LTV)
  • Kundens anskaffelseskostnad (CAC)
  • Konverteringsgrad
  • Pris per klikk (PPC)
  • Pris per tusen visninger (CPM)

Steg 1: Regn ut kundens livstidsverdi

Den første viktige tingen du må regne ut er verdien av én ny kunde eller LTV-verdien. Kundens livstidsverdi er den gjennomsnittlige netto inntekten du får fra en kunde.

For å regne ut dette må du vite din gjennomsnittlige inntekt per kunde, din margin og din ”churn rate”. Churn rate er den gjennomsnittlige prosenten kunder du mister per år (noen ganger regnet ut per kvartal eller måned).

 

hvor mye koster markedsforing i sosiale medier
Når du vet hvor mye du kommer til å tjene på en ny kunde (LTV) er det mye enklere å lage et budsjett for dine utgifter til digital markedsføring i sosiale medier eller andre digitale kanaler.

For eksempel: Hvis du selger en abonnementstjeneste som koster 2.000 kroner per år, med en bruttomargin på 50 %, og en ”churn rate” på 15 % (det vil si at du årlig mister 15 % av kundene dine), vil din LTV være på rundt 6600 kroner. Det er verdien av å få en ny kunde.

Hvis din CAC er lavere enn din LTV vil du til slutt få en fortjeneste fra dine nye kunder.

Mange bedrifter har imidlertid bare råd til å se på inntektene fra de første to til tre årene når de skal bestemme markedsføringsbudsjettet sitt. I noen tilfeller vil de måtte få en ny kunde til en pris tilnærmet lik deres første årsinntekt.

Les også: Hvordan lage nettsider som skaffer deg flere kunder?

Steg 2: Bestem deg for ditt konverteringsmål

Før du starter din digitale markedsføringskampanje bør du bestemme ditt konverteringsmål.

Dette vil variere mellom ulike typer bedrifter.

Hvis du har en nettbutikk eller en reservasjonsløsning på nett, vil ditt konverteringsmål vanligvis være salg i nettbutikken. For mange bedrifter er derimot produktene deres for kompliserte til å selge på nett, så deres viktigste konverteringsmål ville vært å generere leads. Altså å komme i kontakt med potensielle kunder.

Konverteringsgrad er antall salg du får, eller antall leads, i prosent av hvor mange besøkende du får fra kampanjen din.

Våre undersøkelse viser at gjennomsnittlige konverteringsgrad varierer mellom ulike sektorer, mellom 0,7 % til 7 % med et gjennomsnitt på ca. 1,7 %.

Dette er imidlertid gjennomsnitt, de beste kampanjene oppnår konverteringsgrad på over 50 %

Vi har også sett kunder som har under 0,02% konverteringsgrad. Opplever du så lav konverteringsgrad har du trolig ikke optimalisert nettsidene dine for konvertering.

Les også: Hva er KPI og hvordan brukes det for å sikre bedriftens vekst?

Hvordan markedsføre en nettbutikk

Mange av våre kunder selger produkter fra en nettbutikk.

Et eksempel er en av våre kunder som har en gjennomsnittlig inntekt på ca. 1500 kroner per ordre, med en margin på 50 %. De anslår at en kunde i gjennomsnitt vil handle 5 ganger over tid, noe som gir en gjennomsnittlig LTV på 3.750 kroner.

 

nettbutikk illustrasjon
Hvis du har en nettbutikk vil du definitivt være sikker på at du har mange besøkende og en akseptabel konverteringsgrad

Denne kunden publiserer i hovedsak produktannonser på Facebooksiden. Det har gitt den beste konverteringsgraden. Deres markedsføring er også så effektiv at markedsføringskostnaden deres er mye mindre enn salgsmarginen på første bestilling.

Konverteringsmålet deres er på 1,2 %. Dette betyr at av 1000 besøkende på nettstedet deres forventer de 12 salg i nettbutikken. På en vanlig dag har de som mål å få 50 000 besøkende og 600 bestillinger.

Deres CAC gjennom markedsføring er på ca. 5 kr, ekskludert arbeid. Svært lønnsomt! (Dette er en internasjonal kunde – vi tviler på at vi ville kunne oppnå samme kostnad i Norge.)

Leads-generering gjennom markedsføring i sosiale medier

Mange av våre kunder fokuserer også på leads-generering.

Det er også vårt hovedfokus her i Tenk Digitalt AS da de fleste tjenestene våre er for kompliserte for folk til å bestille på nett. Det finnes mange ulike konverteringsstrategier du kan velge.

Vi bruker hovedsakelig to: A) Call To Action (CTA) på bloggen vår og B) landingssider med ”kundemagneter”.

CTAer er alle steder hvor vi oppfordrer våre besøkende til å legge igjen sin kontaktinformasjon hvis de trenger hjelp med digital markedsføring, søkemotoroptimalisering, et nytt nettsted osv. Kvaliteten på leads fra våre CTAer er veldig høy og vi er i stand til å kvalifisere et høyt antall av dem.

 

leadbaits
”Kundemagneter” er e-bøker, digitale seminarer og lignende som vi tilbyr som en gratis nedlastning. Dette er verdifull informasjon for alle som ønsker å lære om digital strategi, markedsføring i sosiale medier, webdesign, eller søkemotoroptimalisering.

Vårt konverteringsmål er 2,5 % på alle ulike aktiviteter og en kostnad på ca. 20 kroner (ekskludert arbeid) per leads. Vi bruker mange forskjellige leads-kilder: Facebook, Google Ads, Twitter, LinkedIn, Instagram og Pinterest. Vi bruker også mesteparten av pengene våre avsatt til markedsføring på re-marketing mot tidligere besøkende, noe som øker konverteringsgraden.

Du kan lære mer om remarketing i denne artikkelen: 9 effektive teknikker for remarketing

Steg 3: Anslå kostnaden for markedsføring i sosiale medier

Det neste spørsmålet du må finne svaret på er hvor mye det vil koste for å få folk til å besøke nettstedet ditt.

Et lavt antall besøkende vil til slutt føre til lave salgstall i nettbutikken din eller få nye leads. En investering i digital markedsføring vil føre til en økning i antall besøkende – og det kan lede til flere nye kunder og økt omsetning.

Kostnaden på en besøkende bestemmes av:

  • Hvilken kanal du bruker
  • Utseendet og budskapet i din annonse
  • Hvor du sender de besøkende
  • Din budgivningsstrategi

Digitale kanaler

Kostnaden for å få en besøkende vil variere avhengig av hvilken kanal du bruker for å tiltrekke besøkende.

Facebook var velkjent for å være en lavkostnadskanal med en høy rekkevidde og en favoritt for alle som driver med markedsføring i sosiale medier.

Selv om kostnadene har vært økende er Facebook fortsatt en god kanal for å få nye besøkende.

Facebook er også effektivt til å drive re-marketing til tidligere besøkende. Kost per klikk (CPC) varierer avhengig av ditt målpublikum, målmarked, relevansscore, budgivningsstrategi og et antall andre variabler.

Med Facebook kan du også velge å by på rekkevidde i stedet for klikk. Dette kalles CPM, og du byr på hvor mange du vil nå ut til eller hvor mange tusen visninger du vil ha.

Vanligvis anbefaler vi å betale for klikk (CPC) når annonsene dine vil være interessante for et lavt antall i ditt publikum, og CPM når du har en veldig populær annonse.

Du bør prøve de ulike strategiene og måle effekten.

Ipsos oppgir brukertall for sosiale medier i Norge
Ipsos oppgir brukertall for sosiale medier i Norge. Facebook er den største kanalen med 69% av Norges befolkning som månedlige brukere. (Kilde: Ipsos Q2-2020)

Google Ads

Med Google Ads (tidligere Google Adwords) er kostnaden mer avhengig av nøkkelordene dine og kvalitetsscore, men med Google Ads er det også mange andre faktorer som vil påvirke kostnad per klikk.

Et populært nøkkelord kan koste 20-50 kr., mens mindre populære nøkkelord kan bli dine for 2-5 kroner.

Klikkene fra Google Ads kan være mer relevante da du får besøkende som aktivt søker etter dine produkter eller tjenester (hvis kampanjen er satt opp riktig).

Andre digitale annonser treffer folk som kan være interessert, men som ikke nødvendigvis er klar til å kjøpe. Dette betyr at konverteringsgraden kan være høyere på Google Ads enn gjennom markedsføring i sosiale medier.

Med Google Ads kan du også lage bannerannonser for Google display network. Dette er særlig anbefalt for remarketing. I prinsippet betyr dette at du kan presentere annonsene dine på over 2 millioner nettsteder til folk som tidligere har besøkt nettstedet ditt.

Les også: Unngå å gjøre feil i Google Ads: få bedre resultater

Markedsføring i sosiale medier – andre kanaler

Det er mange andre kanaler å vurdere. Twitter, Instagram og SnapChat er andre lavkostnadskanaler. LinkedIn er dyrere, men retter seg mot ”profesjonelle” og kan være mer verdifullt hvis du jobber med B2B markedsføring.

Du bør uansett teste de forskjellige kanalene og finne et budskap som engasjerer din målgruppe.

Markedsføring i sosiale medier handler om å skape budskap som får din målgruppe til å engasjere seg. Det er den beste strategien for å nå ut til målgruppen til lavest mulig kostnad.

Utseendet og budskapet i annonsen din

Kostnaden per besøkende er svært avhengig av bildet, overskriften og annonseteksten din.

Vi har testet effekten av bilder, farger, tekst på knapper og en hel mengde andre mindre justeringer, og effekten er veldig stor.

Som eksempel kan et godt bilde i en annonse gi mer enn 10 ganger større klikkfrekvens enn et dårlig. Farge på knappen kan ha 300% utslag på konverteringsraten.

Men det viktigste er likevel teksten. En godt skrevet tekst kan gi 20 ganger større engasjement sammenlignet med en dårlig tekst.

Enkelt forklart er målet til Facebook, Google og alle de andre digitale kanalene å optimalisere brukeropplevelsen for sine brukere. Deres mål er å få brukene til å tilbringe så mye tid som mulig på deres kanal.

Det er derfor du har Facebooks relevance score og Google Ads’ quality score.

Hvis annonsen din får gode tilbakemeldinger fra publikummet ditt vil den nå ut til flere i din målgruppe.

En lav score kan føre til et lavt antall visninger. Du bør altså fokusere på å lage annonser som folk vil like, kommentere og dele. På den måten vil din markedsføring i sosiale medier nå flere i målgruppen og også redusere din kostnad per klikk.

Hvor du sender de besøkende

Vi ser fortsatt mange annonsører på digitale medier som sende sine besøkende til hjemmesiden sin. Dette vil redusere konverteringsgraden dramatisk. Ideelt sett bør du derfor lage en landingsside for hver kampanje som er spesielt utviklet for å optimalisere konverteringer.

Om du lager en produktannonse for et produkt som kan bestilles i nettbutikken din, bør du sende den besøkende direkte til det produktet i nettbutikken.

Vi ser alt for ofte annonser for produkter som vi kunne tenke oss å bestille der og da. Tabben er at annonsøren sender deg til bedriftens hovedside. Om du så forsøker å finne det aktuelle produktet, blir du gjerne irritert for å måtte bruke tid på å finne produktet du er ute etter.

Svært ofte mister du tålmodigheten og forlater nettsidene. Bortkastet annonsering og lite kundevennlig!

Innholdsmarkedsføring i sosiale medier

Om målet ditt er innholdsmarkedsføring må du sørge for å ha gode CTA-er og å sende besøkende til blogginnlegget ditt.

Content marketing is the only marketing that works

Seth Meyers

Oversatt: Innholdsmarkedføring er den eneste markedsføringen som virker

Oddsen er stor for at du kom over dine artikkelen på grunn av en av tre årsaker:

  • Du så vår markedsføring i sosiale medier
  • Du fant artikkelen med et Google søk
  • Eller du har besøkt vårt nettsted før og vi har sendt deg en e-post

Legg merke til at vi har flere forskjellige handlingsoppfordringer (CTA-er) i våre blogg poster. Det er fordi vi lager innhold som er nyttig for vår målgruppe, som vi så forsøker å komme i kontakt med ved å gjøre det enkelt å kontakte oss.

Her er et eksempel på en CTA – ta gjerne kontakt dersom du vil snakke med oss om digital markedsføring i sosiale medier eller andre digitale kanaler.

Din budgivningsstrategi

Alle annonser på sosiale medier og søkemotorer leveres basert på en auksjon.

Når du legger ut en annonse må du legge inn et bud eller la kanalen håndtere budet ditt for deg. Hvis du vil ha lavest mulig kostnad per klikk, legger du inn et lavt bud til et stort publikum med et overbevisende og engasjerende budskap.

Om du er villig til å bruke litt mer penger for å få raske resultater velger du et mer målrettet publikum og legger inn et høyere bud. Da vil annonsen din få større rekkevidde, mot din målgruppe på kortere tid.

Det er mange variabler som bestemmer kostnaden per besøk og konverteringsgrad. Og det er stor forskjell på en god kampanje og en dårlig en. Hvis du gjør en god jobb med digital markedsføring, kan et lite budsjett føre til mange nye kunder.

Men selv et stort budsjett kan mislykkes hvis du gjør feil.

Les også: Innholdsmarkedsføring: Slik engasjerer du flere kunder på nett

Konvertering er nøkkelen

Den eneste sikre måten å finne ut av det er å prøve det selv!

Tenk Digitalt håndterer den digitale markedsføringen for mange kunder og vi vil gjerne hjelpe deg også! Vi skreddersyr kampanjer for alle budsjetter, og kan hjelpe deg med alle dine digitale markedsføringsbehov.

Vi kan hjelpe deg med å utvikle en digital strategi, sette opp mål for din digitale markedsføring og drive trafikk til dine nettsider. Gjennom hvilken som helst kanal.

Eller du kan prøve det selv, og lære hvordan ved å lese bloggen vår.

Ditt hovedfokus bør alltid være å maksimere konverteringsgraden din.

Tenk gjennom hva kundereisen din er, fra å se budskapet ditt til å betale for produktet ditt eller tjenesten din. Hvis kundereisen er informativ og attraktiv vil kostnaden din på en ny kunde være lav.

Hvis det derimot er vanskelig og komplisert blir du nødt til å bruke mer penger.

Digital markedsføring

Tenk Digitalt hjelper deg med å utvikle en digital kommunikasjonsstrategi, et nettsted som konverterer til nye salg eller leads og synlighet i digitale kanaler!

Konklusjon: Markedsføring i sosiale medier

Markedsføring i sosiale medier kan være en effektiv måte å skaffe nye kunder. Det samme gjelder for andre digitale kanaler som søkemotorer og e-post.

Du bør sørge for at kostnaden for å skaffe en ny kunde er lavere enn verdien av en ny kunde. (CAC/LTV)

Husk alltid at engasjerende innhold har lavere spredningskostnad. Det vil si at innhold som potensielle kunder er engasjert i vil ha lavere kostnad per klikk.

Til sist: ha alltid fokus på brukeropplevelsen. Hvis det er en fornøyelse å lese dine innlegg og markedsføring i sosiale medier vil nye kunder finne deg!

Del denne artikkelen

Picture of Jan Storehaug

Jan Storehaug

Daglig leder i Tenk Digitalt AS og foredragsholder. Jan har et stort engasjement for entreprenørskap og hvordan nye teknologier utfordrer oss og skaper nye muligheter. Les mer om Jans foredrag på Storehaug.no Send gjerne en epost til jan@tenkdigitalt.no eller ring 97512077 for en hyggelig prat!

Del denne artikkelen

Ta kontakt

Tenk Digitalt hjelper deg med din digitale strategi, nettsider som konverterer til salg og økt trafikk til dine nettsider. Vi kan også bistå med verdivurdering av din bedrift og bistand til å finne nye aksjonærer. Ta kontakt i dag for en uforpliktende samtale!
Gratis E-bok

Kommunikasjonsstrategi for digital markedsføring

Ditt neste steg mot suksess

Få hjelpen du trenger

Uansett om du trenger forretningsveiledning, markedsføring av din bedrift, eller utvikling av digitale løsninger, står vi parate til å hjelpe deg til topps i din bransje. Fyll ut skjemaet herunder, så tar vi kontakt ved første anledning.

Generell informasjon
Kort oppsummering av ditt behov