9 effektive teknikker for remarketing - Tenk Digitalt
Lær av disse 9 teknikkene for remarketing Jan Sollid Storehaug

9 effektive teknikker for remarketing

Remarketing er den mest effektive strategien for digital markedsføring. Her er ni måter å få dine kunder til å handle igjen.

Remarketing mot et allerede interessert publikum kan redusere bedriftens kostnader og øke antallet konverteringer. Her kan du lese om de ni mest effektive teknikkene for remarketing som garantert vil gi deg bedre resultater.

 

Hva er remarketing?

Remarketing vil si å engasjere kunder eller brukere som allerede har konvertert fra din markedsføring. Det handler om å minne din brukere på at du tilbyr tjenester eller varer som kan være av intersse for dem. Remarketing er veldig effektivt fordi kundene allerede kjenner deg og vet at bedriften din er til å stole på.

 

Dagens brukere trenger mange påminnelser i strømmen av markedsbudskap

Hvis du jobber med markedsføring er det ganske sannsynlig at du har hørt om «the marketing rule of seven.» Denne tommelfingerregelen sier at en potensiell kunde må bli eksponert for et budskapet syv ganger før det synker inn.

Opprinnelsen til regelen er amerikansk filmindustri. Rundt 1930 oppdaget de at budskapet måtte repeteres flere ganger før kinogjengere hadde fått det med seg. Filmer med større markedsbudsjett solgte flere billetter.

Om det fortsatt holder å eksponere potensielle kunder for budskapet ditt bare syv ganger tviler jeg på. I dag blir vi alle bombardert med reklamebudskap i alle tenkelige kanaler. Men det er fortsatt slik at det tar tid før budskapet sitter. Flere eksponeringer sørger rett og slett for bedre resultater.

Dette er årsaken til at remarketing er så effektivt.

Målet er å fange opp de som har vist interesse for å kunne målrette budskapet ditt mot dem. Og å gjenta dette flere ganger.

Guide: En digital strategi som virker!

Last ned vår praktiske guide til hvordan du kan utvikle en digital kommunikasjonsstrategi for din virksomhet. Guiden tar deg gjennom vår fem-stegs prosess for å nå ut til din målgruppe. 

 

Hva er forskjellen på remarketing og retargeting?

Forskjellen mellom remarketing og retargeting forklares på forskjellige måter. Den vanligste forklaringen er at remarketing handler om å engasjere tidligere kunder eller brukere, mens retargeting handler om å engasjere interessenter som ikke gjennomførte en påbegynt handel eller handling.

Andre markedskanaler definerer remarketing som engasjering av eksisterende kunder via epost, nyhetsbrev eller innholdsmarkedsføring. Retargeting i denne konteksten defineres som engasjering av eksisterende kunder ved hjelp av bannerplassering og betalt annonsering.

Merk også at en del markedsbyråer ikke skiller mellom remarketing og retargeting, men ser på dem som to sider av samme sak. Avhengig av ditt syn på saken, omhandler denne artikkelen både remarketing og retargeting, men for enkelhets skyld omtaler vi alt som remarketing herifra.

 

Remarketing starter med å spore dine interessenter

Dersom du ønsker å maksimere resultatet med remarketing er det noen faktorer som må være på plass.

Først trenger du selvsagt moderne nettsider som er egnet for digital markedsføring. Med dette mener jeg at den har gode konverteringsbaner og attraktivt innhold for målgruppen din.

Her kan du se hva som kjennetegner gode nettsider.

Første bud for remarketing er å bruke sporing på riktig vis med piksler, tagger, analysekoder og informasjonskapsler.

Dette er små biter med kode som er satt inn på spesifikke steder på nettsidene dine og som registrerer hvem som har vært på besøk på hvilke sider. De registrerer også flere andre interessante detaljer.

Dette er et eksempel på en Facebook pixel:

 

facebook pixel
Dette er et screenshot av en Facebookpiksel. Du setter inn denne koden på et spesifikt sted på nettsiden din for å identifisere dine besøkende når du bruker Facebook til remarketing.

Du kan lære mer om sporingspiksler i denne artikkelen.

 

Inviter til besøk på nettsiden din

Du har sikkert allerede noen som besøker nettsidene dine som du kan drive remarketing mot. Men også tidligere kunder trenger å inviteres til nettstedt på nytt.

Når du har orden på sporingen på nettsidene dine er det bare å komme i gang med å lede trafikk til innholdet ditt.

De mest vanlige digitale kanalene som kan benyttes er: søkemotorer, sosiale medier, e-post, meldingstjenester, omtale i digitale medier, samt en rekke nisjekanaler.

Tripadvisor er et eksempel på det siste. Driver du en restaurant må du være der, men de aller fleste bedrifter trenger ikke å være der.

Her kan du lese mer om synlighet i digitale kanaler.

Det er særlig Googlesøk, Facebook og e-post som driver mest trafikk til norske nettsteder.  I tillegg kommer selvsagt direkte besøk til dine nettsider fra folk som allerede kjenner deg.

Har du få besøkende til dine nettsider kan markedsføring på Facebook være en god start for å få mer trafikk raskt. Google Ads er også en god trafikkdriver.

På lenger sikt er søkemotoroptimalisering den beste veien å gå. I følge Marketo starter 93% av alle B2B kjøp starter med et søk. Det sier seg selv at du må være synlig når potensielle kunder søker etter informasjon om dine varer og tjenester.

Google har 92% av alle søk i Norge, så det er denne søkemotoren du må optimalisere for.

 

Bygg opp publikum for remarketing

Når du har fått trafikk til nettsidene dine og du har orden på sporing, er det tid for å bygge ett eller flere publikum for remarketing.

Her er noen eksempler:

  1. Kunder
    Det er lettere å selge mer til en fornøyd kunde enn å skaffe en ny. Har du skaffet en ny kunde i nettbutikken din har du også kontaktinformasjon som navn, e-post og mobilnummer.
  2.  Leads
    Du kan også benytte nettsidene dine til å samle kontaktinformasjon fra potensielle kunder. Dette kan du gjøre med gode handlingsoppfordringer eller CTA-er (Call To Action). For eksempel kan du tilby en gratis nedlastning, nyhetsbrev eller et kontaktskjema.
  3. Dropouts
    Har du en nettbutikk kan det være en god idé å spore bestillinger som ikke blir gjennomført. Hvis noen har funnet et produkt i nettbutikken, men ikke handlet, er de sannsynligvis fortsatt interessert. Har du landingssider for tjenester eller andre landingssider kan du også spore potensielle kunder som ikke konverterer. Konvertere i denne sammenhengen er å fylle inn et skjema med kontaktinformasjon.
  4. Besøkende
    Med riktig sporing kan du målrette budskapet ditt mot potensielle kunder som allerede har vært på besøk på nettsiden din. Du kan også målrette budskapet ditt avhengig av hvilke sider den potensielle kunden har besøkt. Enkelte nettsider indikerer større interesse enn andre og en besøkende som har lest seg gjennom mange sider er trolig mer interessert enn en som bare har ramlet inn på en bloggside. Har du for eksempel en side med prisopplysninger kan det være en god indikasjon på interesse.

Du kan lære mer om å bygge opp publikum i denne artikkelen.

 

Ikke glem GDPR

Den nye personvernforordningen GDPR ble iverksatt sommeren 2018.

GDPR, som står for General Data Protection Regulation, skal gi oss bedre kontroll over hvilke personopplysninger bedrifter samler inn om oss. Et krav om samtykke ligger i kjernen av dette.

Nå skal du altså ha samtykke til å lagre personopplysninger og til å bruke kontaktinformasjon til for eksempel å sende ut nyhetsbrev eller markedsføring.

Det er svært mange norske nettsted som ikke følger regelverket. Dette må du gjøre, ellers bryter du norsk og internasjonal lov og kan bli bøtelagt med store summer.

Nå som vi har gjort grunnarbeidet skal vi se på de ni mest effektive teknikkene for remarketing. Noen av teknikkene egner seg på e-post, noen egner seg for sosiale medier og atter andre er beregnet på søkemotorer.

 

1. Remarketing med e-post

E-post er en rimelig måte å følge opp eksisterende og potensielle kunder, forutsatt at du har e-postadressene deres. Forsikre deg derfor om at kunder og potensielle kunder kan legge igjen e-postadressen sin når de besøker nettsiden din!

Selv om mange e-post som sendes ut aldri blir lest, er e-post fortsatt en konverteringsvinner. Konverteringsraten er i snitt høyere på e-post enn den er på sosiale medier eller søkemotorer.

I tillegg har du «marketing rule of seven.» Har du sikret deg e-postadressen til noen som er interessert vil du kunne sende dem relevant innhold som overbeviser og dermed nå ut med budskapet ditt tilstrekkelig mange ganger.

E-post har også den fordelen at mye kan automatiseres med såkalte «drip-kampanjer.» Det vil si at etter en hendelse (f.eks. fylt inn skjema på nettside) kan det automatisk sendes ut en serie med epost over de kommende ukene.


E-post er mye mer kostnadseffektivt enn vanlig post

 

Remarketing til dropouts via e-post

En måte å bruke e-post på er når noen forlater handlekurven i nettbutikken uten å fullføre bestillingen. En besøkende som nesten konverterte til et kjøp!

Det kan være mange årsaker til at kjøpet ble avbrutt. Men sannsynligheten er stor for at den besøkende fortsatt er interessert i produktet ditt. Det er mulig at hun ville se seg om litt mer eller kan hun ha blitt avbrutt?

Du kan sende ut en automatisert e-post med innholdet i handlekurven og en knapp som tar den potensielle kunden rett tilbake til nettbutikken. Dette er svært effektivt.

 

2. Nyhetsbrev kan være glimrende remarketing

Den mest vanlige formen for remarketing er utsendelse av nyhetsbrev.

Har du en blogg på nettstedet ditt med godt innhold for målgruppen er det et veldig godt utgangspunkt for et nyhetsbrev.

En av fordelene med et nyhetsbrev er at du kan se hvem som åpner dem, noe som er en indikasjon på interesse.

Du kan også lett legge til informasjon om dine produkter eller tjenester, samt gode handlingsoppfordringer. Du kan for eksempel inkludere et godt tilbud til mottagerne av nyhetsbrevet.

 

3. Kampanjer rettet mot forskjellige leads-kilder

Når du samler inn e-postadresser og har mange forskjellige leads-kilder kan du lage mer målrettet remarketing.

En besøkende som har lastet ned en gratis guide kan godt bli kunde på sikt, men en nedlasting sier ingen ting om kjøpsinteresse.

Du kan ikke vite sikkert om guiden blir lest. Men det er sannsynlig at de som laster ned noe har interesse for temaet.

Sender du derimot en serie med e-poster med nyttig informasjon og linker til vedkommende kan du måle hvor stor interessen er. Og får du besøk mange ganger er det større sannsynlighet for at de konverterer til salg.

 

mailchimp
Med e-posttjenester som MailChimp kan du overvåke hvilke kilder som skaffer leads og gjennomføre remarketing avhengig av hva de har uttrykt interesse for.

Trenger du nye nettsider?

Tenk Digitalt utvikler nettsider som virker! Hensikten med et nettsted er vanligvis å motta bestillinger i en nettbutikk, eller samle kontaktdetaljer til potensielle kunder. Hva vil du at besøkende skal gjøre på ditt nettsted?

 

4. Remarketing i sosiale medier

Sosiale medier kan være en god og rimelig kilde til trafikk til dine nettsider.

Remarketing i sosiale medier kan være svært effektivt. Det er fordi å eksponere budskapet ditt flere ganger mot de samme personene bidrar til at budskapet sitter.

Det er kanskje unødvendig å nevne at du må ha sporingen din i orden for å få til remarketing i sosiale medier.

 

Remarketing mot dropouts i sosiale medier

Du kan også benytte sosiale medier for å målrette annonser rettet mot dropouts.

Du kan for eksempel målrette annonser mot Facebookbrukere som har besøkt nettbutikken din, men ikke gjennomført et kjøp.

Dette kan du gjøre ved å skape et publikum på Facebook som består av besøkende til betalingssiden i nettbutikken som ikke har vært på siden for takk for bestillingen.

Du kan bruke dette publikummet til remarketing med budskap som “Fullfør bestillingen din nå og få X % avslag!” Dropouts vil se budskapet ditt i nyhetsstrømmen sin og dette kan være svært effektivt.

Er nettbutikken din satt opp riktig vil den ta vare på handlekurven slik at du kan sende klikk direkte til handlekurven og trekke fra en eventuell rabatt.

Jeg anbefaler en smule varsomhet med denne metoden. Du har sikkert lagt merke til disse annonsene etter at du har besøkt en nettbutikk. Enkelte synes det blir litt vel mye overvåkning. Men effektivt er det!

 

5. Nå ut til tidligere besøkende i sosiale medier

Den mest vanlige metoden for remarketing i sosiale medier er å rette seg mot besøkende som allerede har besøkt nettsidene dine.

Har de besøkt nettsidene dine de siste 30-180 dagene kan du anta at de er interesserte i produktene eller tjenestene dine.

Dette kan tas ett nivå videre gjennom et såkalt «speilpublikum.» Dette er et publikum som består av dine tidligere besøkende, samt lignende brukere av det sosiale mediet.

På denne måten kan du målrette budskapet ditt mot et stort publikum som trolig er interessert selv om du bare har relativt sett få besøkende til nettstedet. På Facebook er det greit forklart hvordan du lager et speilpublikum. Med noen hundre e-poster kan du age et speilpublikum på mange tusen.

 

6. Remarketing mot dem som ikke åpner e-post

Det varierer fra bedrift til bedrift, men i gjennomsnitt åpnes cirka 20% av alle nyhetsbrev.

Mange mottar så mye e-post at de ikke har tid til å lese alt. Enkelte benytter også egne e-postadresser for å slippe å få sin vanlige innboks full av reklame. Dette har altså ikke noe med hvor interessert de er i dine produkter eller tjenester.

Du kan nå de som ikke åpner e-post gjennom remarketing i sosiale medier.

Ved å laste opp en liste med e-post og telefonnummer til Facebook kan du lage et publikum også for de som ikke har lest e-post og målrette annonser mot dem.

 

7. Remarketing med søkemotorer

Søkemotorer kan være en god kanal for å få trafikk fra din målgruppe til dine nettsider.

Mange av våre kunder har ⅔ eller mer av sin trafikk fra organisk søk på Google. Det krever godt innhold som er optimalisert for søk og med nøkkelord som benyttes i alle faser av kjøpssyklusen.

Men visste du at søkemotorer kan brukes til remarketing også?

Det tar vanligvis endel tid å «flyte til toppen» av et Google søk med godt søkemotoroptimalisert innhold.

Fordelen med Google Ads er at du kan komme øverst på et søk og få klikk direkte til dine landingssider. Og det starter umiddelbart og kan gi mange besøkende hvis budsjettet ditt er stort.

 

8. Remarketing mot tidligere besøkende via Google Ads

Du kan bruke Google Ads til å målrette annonser mot tidligere besøkende til dine nettsider – eller bestemte sider som nettbutikk eller landingssider.

Det er to vanlige strategier:

  1. Remarketing med mer generiske nøkkelord.
    En av utfordringene med Google Ads er å bruke nøkkelord som kan lede til konvertering. Mange gjør den feilen at søkeordene blir for generiske og de ender opp med mange klikk og høy kostnad, men lav konverteringsgrad. Løsningen er å velge bort dyre generiske nøkkelord og sikte på kombinasjoner av flere ord som treffer bedre på kjøpsintensjon. Har søkeren tidligere vært på besøk i nettbutikken din kan du tillate mere generelle søk for å få dem tilbake.
  2. Remarketing med økte bud for viktige nøkkelord
    Den andre utfordringen med Google Ads er konkurranse om de beste nøkkelordene. Er budet ditt for lavt får du lite trafikk hvis konkurrentene er villig til å betale mer. Du kan øke budet ditt for søkeord for brukere som har besøkt nettsidene dine tidligere. Dette bør lede til økt konverteringsrate.

Remarketing mot dropouts med Google Ads

Du kan også bruke Google Ads for å nå ut til besøkende som har forlatt handlekurven uten å gjøre ferdig bestillingen. Med Google Ads bruker du ‘remarketing-lister’ til dette formålet.

Med remarketing-lister kan du definere et publikum som har besøkt nettstedet ditt eller en spesifikk side og utelukke det publikummet som gjennomførte handelen. På denne måten kan du skreddersy en annonse til dem når de søker på Google.

Digital markedsføring

Tenk Digitalt hjelper deg med å utvikle en digital kommunikasjonsstrategi, et nettsted som konverterer til nye salg eller leads og synlighet i digitale kanaler!

 

9. Remarketing på Google Display Network

En annen virkningsfull strategi for remarketing er å bruke Google Display Network for å vise bannerannonser til brukere som har besøkt nettstedet ditt.

Google Display Network omfatter mer enn 2 millioner nettsider. Dette inkludert mange Google sider, populære nyhetssider og blogger som viser bannerannonser fra Google.

Dersom du bruker Google Ads trenger du bare å legge til Google remarketing-koden, også kjent som en ‘tag’, til nettsidene dine som du vil skal trigge din remarketing.

Du kan altså lage produkt-tagger som kan brukes til remarketing mot tidligere besøkende i din nettbutikk.

Besøkende på nettsider med tagger vil da få installert en informasjonskapsel i nettleseren sin som trigger reklamene når de besøker en side som er inkludert i Google Display Network.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Del denne artikkelen

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email
WhatsApp
Jan Sollid Storehaug

Jan Sollid Storehaug

Daglig leder i Tenk Digitalt AS og foredragsholder. Jan har et stort engasjement for entreprenørskap og hvordan nye teknologier utfordrer oss og skaper nye muligheter. Les mer om Jans foredrag på Storehaug.no Send gjerne en epost til jan@tenkdigitalt.no eller ring 97512077 for en hyggelig prat!

Vi kan hjelpe deg med:

CTA-contact-us-new.png

Digital strategi

Tenk Digitalt kan hjelpe din bedrift å lage en praktisk plan for digital kommunikasjon og markedsføring. Vi diskuterer din digitale strategi og undersøker dine konkurrenter. Deretter kommer vi med konkrete forslag til forbedringer.

landingpage

Nettsider som virker

Har du nettsider som er godt egnet for digital markedsføring? Vi kan undersøke hvor godt nettstedet virker. Få en gratis vurdering av dine nettsider med konkrete forslag til forbedringer. Små endringer kan gi store resultater!

homepage-seo

Synlighet

Hvordan driver du trafikk til nettsidene dine? Tenk Digitalt kan lage innhold, optimalisere for søk, samt drive trafikk med sosiale medier, e-post og andre kanaler. Effektive nettsider gir mange besøk som konverteres til salg.

Jan Sollid Storehaug markedsføring i sosiale medier

Verdivurdering

Tenk Digitalt bistår gründere eller styrer som vurderer salg av sin virksomhet. Vi hjelper deg med riktig kommunikasjon mot din målgruppe. Første steg er å gjennomføre en grundig verdivurdering av din virksomhet..

Se hvordan trafikken stiger med en blogg

Finne investorer

Vi har oversikt over alle norske investorer og vet hvilke bransjer og hvilke investeringsfaser de er interessert i. Vi kan bistå ved små og store kapitalutvidelser og har deltatt i mange suksessrike norske og internasjonale emisjoner.

analysis-brainstorming-business-1571699

Aksjonærportal

Ønsker du å forbedre kommunikasjonen med dine aksjonærer? Vår aksjonærportal har BankID login for aksjonærer og styre. Løsningen kan brukes ved kapitalutvidelser og oppdaterer aksjonærregisteret med ett klikk.

Oppsummering av ukens digitale nyheter

Motta ukens mest interessante digitale nyheter direkte i innboksen helt gratis! Din e-postadresse er trygg hos oss – og du kan selvfølgelig melde deg av når som helst.

Les de siste digitale nyhetene

Vi gir deg gratis ukens viktigste digitale nyhetene fra norske nettsider som skriver om teknologi, digital markedsføring, gründerstoff, sosiale medier og søkemotorer.

Del denne artikkelen

Ta kontakt

Tenk Digitalt hjelper deg med din digitale strategi, nettsider som konverterer til salg og økt trafikk til dine nettsider. Vi kan også bistå med verdivurdering av din bedrift og bistand til å finne nye aksjonærer. Ta kontakt i dag for en uforpliktende samtale!