Hva er Google Ads og hvordan virker annonsene? Tenk Digitalt
hva er google ads

Hva er Google Ads og hvordan virker annonsene?

Google Ads er annonsene som vises når du utfører et søk med Google. Bruker du det riktig kan du få annonsene dine øverst blant søkeresultatene i Google.

Det gjennomføres ca 5,5 milliarder søk i Google hver dag. Det gir Google en global markedsandel på nesten 87 %.

I Norge har Googlesøk en markedsandel på cirka 95% blant søkemotorene! Da sier det seg selv at bedriften din bør være synlig i Google søk. Det kan du få til på to måter: organisk trafikk ved hjelp av SEO, eller ved å bruke Google Ads. Men først må vi finne ut Google Ads er og hvordan annonsene virker.

Innhold

  1. Hva er Google Ads?
  2. Google Displaynettverk og Google Adsense
  3. Når bør du benytte Google Ads?
  4. Hvordan fungerer Google Ads?
  5. Slik kommer du i gang med Google Ads
  6. Slik oppretter du en annonsegruppe med Google Ads
  7. Hva kan du oppnå med Google Ads?
  8. Hvordan få best resultater med Google Ads?

 

Hva er Google Ads?

Google Ads er Google sin egen PPC (pay-per-click) annonseringsløsning som tillater bedrifter å annonsere sine produkter og tjenester i Googlesøk, på YouTube og andre Google-eide plattformer. Da Google lanserte tjenesten i 2000 het den Google AdWords. I 2018 ble den rebrandet som Google Ads.

Av alle de søkene som blir gjennomført på Google i løpet av en dag, kommer Google Ads til syne på brorparten av resultatene. Derfor har både du og kundene dine sannsynligvis både sett og klikket på annonser fra Google Ads mange ganger.

Når du bruker Google Ads vil nemlig annonsen din vises når noen søker etter produktene eller tjenestene du tilbyr. Du velger selv hvilke søkeord som annonsen skal vises for når potensielle kunder søker på dette. 

Om du gjør det riktig, og ikke minst taktisk planlagt, kan Google Ads være en veldig god måte å drive relevant trafikk til nettsiden din. Du kan sørge for at nettsidene dine dukker opp i det øyeblikket brukeren er på jakt etter varer eller tjenester som bedriften din selger. Det høres vel ikke dumt ut? Derfor bør du sette deg godt inn i hvordan Google Ads fungerer. 

Eksempel på en Google Ads annonse i et Googlesøk

Eksempel på hvordan Google Ads ser ut i et Googlesøk.
Googlesøk på nøkkelord «bildeler».

Som du ser på bildet ligner en Google Ads annonse på de vanlige, organiske søkeresultatene, men annonsen er merket med «sponset» helt øverst. På denne måten kan brukerne skille mellom de betalte og de organiske søkeresultatene.

En annonse kan enten vises i toppen av søkeresultatene, eller på bunnen av siden. Det er særlig den øverste plassen som er mest attraktiv.

Guide: En digital strategi som virker!

Last ned vår praktiske guide til hvordan du kan utvikle en digital kommunikasjonsstrategi for din virksomhet. Guiden tar deg gjennom vår fem-stegs prosess for å nå ut til din målgruppe. 

 

Google Displaynettverk og Google Adsense

De andre metodene for å vise annonsene dine er Google Displaynettverk eller Google AdSense. 

Google Displaynettverk er et nettverk av 2 millioner tredjepartssider som har inngått et samarbeid med Google for å vise annonser. Disse «displayannonsene» kan bestå av tekst, bilder, video eller andre formater. 

Displayannonser brukes på andre måter enn annonsene i søkeresultatene, blant annet til retargeting og som bannerannonser.

Har du nettsider med mange besøkende kan du benytte AdSense til å vise annonser på dine nettsider. Google betaler deg for klikk på disse annonsene.

 

Når bør du benytte Google Ads?

Hva gjør du når du har et problem du vil løse eller du skal kjøpe noe nytt hvor du ikke har en leverandør du stoler på?

Jeg søker på Google.

I følge Marketo begynner 93% av alle B2B kjøp med et Google Søk.

De aller fleste klikker på organiske treff, altså ikke annonser. Det skyldes at de organiske treffene ofte er mer informative.

Når jeg leter etter informasjon er det mest sansynlig en av de tre første organiske resultatene som blir klikket på. Når jeg skal kjøpe noe klikker jeg oftere på en Google Ads annonse. Jeg vet at annonsen ofte leder til en nettside der jeg kan bestille produktet.

I en undersøkelse som er gjenomført av Backlinko fremkommer det at 19% klikker på en Google Ads annonse etter et søk. Den samme undersøkelsen konkluderer med at cirka 65% av klikk etter et søk går til en av de tre første resultatene. Første organiske resultat får cirka 32% av alle klikk.

Det er altså svært få klikk som går til plassene 4-10 på resultatlisten. Og mindre enn 1% går til side 2 for 11+ plasseringer.

Ligger du på side to organisk, på en verdifull søkefrase som du gjerne vil få klikk fra? Da kan Google Ads være en rask og smart løsning.

Hvorfor Google Ads bør vurderes:

  • Google Ads egner seg veldig godt for salgsutløsende annonser når du har en landingsside som konverterer godt.
  • Dersom du ikke klarer å kapre en av de første tre posisjonene organisk kan du «kjøpe deg plassen» med Google Ads.
  • Google Display Network egner seg godt retargeting og bygging av merkevarer (mange visninger – få klikk).

 

Hvordan fungerer Google Ads?

Google Ads fungerer på den måten at Googles algoritmer gjennomfører en lynrask annonseauksjon hver gang noen gjør et Googlesøk. Utifra fem kriterier avgjøres det hvilke annonser som blir vist. De fem avgjørende faktorene er bud, annonsekvalitet, forventet virkning, annonserangering og kontekst.

Før vi tar for oss de fem kriteriene i detalj må vi starte med å forklare litt om de grunnleggende funksjonene til Google Ads. Da først kan vi forstå hvorfor annonsene blir vist når noen gjennomfører et Googlesøk. 

Grunnleggende Google Ads-oppsett

Når du oppretter en annonse med Google Ads velger du samtidig en liste med relevante nøkkelord. Disse baseres på hvilke ord folk bruker når de søker etter produkter eller tjenester din bedrift tilbyr. 

Med Google Ads Keyword Planner kan du undersøke hvilke søkevolum et nøkkelord har. Google vil også foreslå andre relaterte søkeord som du kanskje vil benytte.

Etter å ha valgt de relevante nøkkelordene setter du et budsjett basert på hvor mye du er villig til å betale for at folk skal klikke på din annonse. Dette foregår i form av en budrunde på hvert nøkkelord. 

Det betyr at den som byr høyest og får høyest kvalitetsscore i Google for sin annonse, er den som får vist annonsen sin blant søkeresultatene. Denne budrunden blir gjennomført hver gang noen foretar et søk.

Når noen klikker på din annonse, betaler du det du har lagt inn som bud for dette nøkkelordet. Dette omtales som kostnad per klikk (PPC). 

Du kan også overlate budene til Google, for å forsikre deg om at annonsen blir vist. Da vil du garantert få rikelig med klikk på annonsen, men kostnad per klikk kan bli høyere enn du ønsker.

For å vinne disse budrundene til lavest mulig kostnad, kan du optimalisere budene dine og kvalitetsscoren din. 

Noen faktorer som påvirker din Google Ads kvalitetsscore

  • Hvor relevant annonsen er for søkeordet eller søkefrasen
  • Hvor relevant nøkkelordene er for din annonsegruppe
  • Hvor relevant annonsen er for landingssiden den fører til
  • Hvor høy klikkrate annonsen og annonsegruppen har fra før
  • Hvor godt din annonsekonto har gjort det tidligere

Noen fordeler ved å ha høy kvalitetsscore

  • Lavere kostnader per klikk
  • Større eksponering: Når du har høy kvalitetsscore vil annonsene dine vises oftere, og de vil få en bedre plassering, for eksempel i toppen heller enn på bunnen av siden. Dette gir deg flere klikk, uten at du må øke budene dine.

Trenger du nye nettsider?

Tenk Digitalt utvikler nettsider som virker! Hensikten med et nettsted er vanligvis å motta bestillinger i en nettbutikk, eller samle kontaktdetaljer til potensielle kunder. Hva vil du at besøkende skal gjøre på ditt nettsted?

 

Eksempel på planlegging av annonsering

Karl driver et lite konditori i Larvik. Han har et lite utvalg kaker han tilbyr i sin butikk. (napoleonskake, bløtkake, marsipankake, og så videre). Nå vil gjøre flere folk i området oppmerksomme på bakeriet og har derfor bestemt seg for å investere i annonsering på Google.

Karl velger søkeord som «konditori Larvik», «bakeri Larvik», «marsipankake», «napoleonskake» og «bløtkake».

Merk deg at presise søkeord gir en høyere relevans. Pass derfor på at søkeordene matcher landingssiden for høyest mulig «Quality Score». Det gjelder og finne den perfekte balansen mellom å være presis, men samtidig ikke for generell. På det feltet gjør Karl en bra jobb.

Karl bruker ikke «kake», «bake» og den slags generiske søkeord. Disse ville blitt dyre søkeord med høy CPC (Cost per click) og dårlig plassering. I tillegg er det ikke sikkert at de som bruker disse søkeordene har noen interesse av å kjøpe en kake.

«Kake Larvik» er et mer spesifikt søkeord og vil (mest sannsynlig) gi en bedre plassering

Deretter skriver Karl en tekstannonse som passer til sitt utvalg og sine søkeord. Den er helt enkel og kan sier noe slik som

Karls Konditori – Vi kan kake
Kom innom for en smaksprøve

Eller:

Karls Konditori – God på smak
Spesialist på napoleonskake og bløtkake

 

Slik kommer du i gang med Google Ads

Det første valget å ta når du starte å ta bruk Google Ads er om du skal slå av Google sine søkepartnere når du velger Nettverk. Dette er ønskelig om du  bare ønsker å vise annonser i Google sitt søkenettverk. I visse tilfeller vil det være hensiktsmessig å vise både søkenettverk og displaynettverk, avhengig av hva slag annonsering det er snakk om.

Merk at du ikke trenger å sette opp to forskjellige kampanjer om du vil annonsere både i søkenettverk og displaynettverk. Alt du trenger å gjøre er å legge til en bannerutvidelse på din kampanje. Merk også at annonser som er laget for YouTube eller mobilapper ikke kommer opp i verken søkenettverket eller displaynettverket.

Når du er ferdig med å tenke ut søkeord kan du opprette en kampanje i Google Ads. Det starter med å velge hvor mye du vil by for hvert enkelt klikk som annonsen din får (CPC = Cost per click). Deretter kommer nevnte valg av diverse annonseutvidelser. La oss vende tilbake til eksemplet om Karls Konditori for å illustrere oppsette av Google Ads annonser i detalj.

Eksempel på oppsett av annonsering

Karls Konditori velger «Manuell CPC» som budstrategi. Dette er for å ha en god oversikt over hvor mye penger som skal disponeres for hvert klikk per annonse. Derette velger Karl et moderat høyt bud på 10 kroner 10 for å ha et fortrinn fremfor eventuelle konkurrenter.

Fordelen ved å legge inn høye bud:

Du vil ha en større mulighet for å havne øverst eller høyt i Googlesøk. Du betaler aldri over budet ditt. Prisen legger seg automatisk rett over det nest høyeste budet. Hvis du byr 10 kr, og en konkurrent byr 6 kr på samme søkeord, vil du ikke betale 10 kr for samme søkeord som konkurrenten betaler 6 kr for. Da vil detkoste deg 6,10 kroner for topplasseringen.

Ulempen ved å legge inn høye bud:

Dersom du opererer med et lavt budsjett kan du risikere å ikke generere veldig mange klikk per dag, da budsjettet vil bli brukt opp.

 

Slik oppretter du en annonsegruppe med Google Ads

Annonsegrupper er en eller flere forskjellige annonser som jobber mot samme mål eller målgruppe. En kampanje består ofte av flere annonsegrupper, men kan også være fokusert på en enkelt annonsegruppe.

Hver annonsegruppe bør ha mist 3 tekstannonser som rullerer, slik at du kan måle og optimalisere annonsene dine for å oppnå best mulig CTR. (Click-through rate)

CTR er tallet som sier om din annonse er god eller ikke. Altså, selv om annonsen din har høy eksponeringsrate, betyr det ikke at den er særlig god.

CTR blir målt i prosent, og blir regnet ut fra klikk og eksponering. Formelen er:

Klikk/eksponering = x * 100 = CTR.

Dersom 100 personer får se annonsen din, og 100 personer klikker på den har du en CTR på 100%. Hvis 2 personer klikker på den har du en CTR på 2%.

For å forsikre deg om at annonsene dine fungerer og blir klikket på, må du måle hvor gode dine søkeord og annonser er. Da kan du se hvilke søkeord som generer flest klikk og har høy CTR, og hvilke av annonsene dine some er forståelige og relevante for landingssiden.

Ved å endre annonser som ikke genererer nok klikk, ta bort søkeord som er dårlige og legge til ekstra søkeord kan du forbedre en kampanje og dens resultater.Du kan gjennom hele kampanjen forandre på søkeord og tekstannonser, slik at du får en best mulig kampanje.

 

Hva kan du oppnå med Google Ads?

Google Ads tillater deg å tilpasse annonsene etter hva du ønsker å oppnå: For eksempel motta flere bestillinger i nettbutikken eller å få flere til å ta kontakt med deg. 

Når du oppretter en annonse setter du et budsjett, bestemmer målgruppe for annonsene og starter og stopper annonsene dine når som helst. 

Hvordan virker Google Ads-annonsene?

  1. Velg et mål for annonsen. Dette kan som nevnt være å øke salget eller å få flere til å kontakte bedriften. 
  2. Velg et geografisk område for annonsen. Dette kan være bedriftens nærområde, en by eller hele landet.
  3. Skriv en tekst for annonsen og bestem budsjettet.
  4. Er det en displayannonse laster du også opp bilder eller video

Deretter vil annonsen sendes til godkjenning av Google Ads-teamet. Blir den godkjent vil den vises til de brukerne som søker etter produktene eller tjenestene du tilbyr innenfor det geografiske området du bestemte. 

Du betaler som sagt bare for annonsene i Google Ads når noen reagerer på annonsen, enten ved å klikke på den, eller kontakte bedriften din.

Du kan lære mer om hvordan du velger nøkkelord og lager annonser i artikkelen Slik kommer du i gang med Google Ads.

Google Ads sine 3 hovedkategorier for annonser og kampanjer

  1. Kampanjer for søk, som altså vises som tekstannonser i Googles søkeresultater.
  2. Kampanjer i Displaynettverket, som vises på nettsider og apper som kundene dine besøker. Dette er hovedsaklig bildeannonser.
  3. Videokampanjer: Disse kampanjene består stort sett av korte videoannonser  som blir vist før eller midt i en YouTube-video. 

Det finnes også noen andre, litt mer avanserte kampanjetyper som App-kampanje, Shopping-kampanje med mer. Du kan lese mer om disse kampanjetypene hos Google

 

Hvordan få best resultater med Google Ads?

Nå vet du hva Google Ads er og hvordan det fungerer, men annonseringsopplæringen stopper ikke der. Det er nemlig mye å sette seg inn i når du begynner å ta i bruk Google Ads. Ikke nok med det, det er lett å gjøre feil som kan koste deg dyrt. Derfor har vi skrevet en artikkel om Google Ads-feilene du må unngå

Mange av disse feilene vil kunne føre til at du får høyere kostnad per klikk enn nødvendig. Derfor er det viktig å gjøre det riktig fra første stund. 

Gjør du alt riktig, og lager gode annonser, kan du få gode resultater av å bruke Google Ads. 

Digital markedsføring

Tenk Digitalt hjelper deg med å utvikle en digital kommunikasjonsstrategi, et nettsted som konverterer til nye salg eller leads og synlighet i digitale kanaler!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Del denne artikkelen

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email
WhatsApp
Jan Sollid Storehaug

Jan Sollid Storehaug

Daglig leder i Tenk Digitalt AS og foredragsholder. Jan har et stort engasjement for entreprenørskap og hvordan nye teknologier utfordrer oss og skaper nye muligheter. Les mer om Jans foredrag på Storehaug.no Send gjerne en epost til jan@tenkdigitalt.no eller ring 97512077 for en hyggelig prat!

Vi kan hjelpe deg med:

CTA-contact-us-new.png

Digital strategi

Tenk Digitalt kan hjelpe din bedrift å lage en praktisk plan for digital kommunikasjon og markedsføring. Vi diskuterer din digitale strategi og undersøker dine konkurrenter. Deretter kommer vi med konkrete forslag til forbedringer.

landingpage

Nettsider som virker

Har du nettsider som er godt egnet for digital markedsføring? Vi kan undersøke hvor godt nettstedet virker. Få en gratis vurdering av dine nettsider med konkrete forslag til forbedringer. Små endringer kan gi store resultater!

homepage-seo

Synlighet

Hvordan driver du trafikk til nettsidene dine? Tenk Digitalt kan lage innhold, optimalisere for søk, samt drive trafikk med sosiale medier, e-post og andre kanaler. Effektive nettsider gir mange besøk som konverteres til salg.

Jan Sollid Storehaug markedsføring i sosiale medier

Verdivurdering

Tenk Digitalt bistår gründere eller styrer som vurderer salg av sin virksomhet. Vi hjelper deg med riktig kommunikasjon mot din målgruppe. Første steg er å gjennomføre en grundig verdivurdering av din virksomhet..

Se hvordan trafikken stiger med en blogg

Finne investorer

Vi har oversikt over alle norske investorer og vet hvilke bransjer og hvilke investeringsfaser de er interessert i. Vi kan bistå ved små og store kapitalutvidelser og har deltatt i mange suksessrike norske og internasjonale emisjoner.

analysis-brainstorming-business-1571699

Aksjonærportal

Ønsker du å forbedre kommunikasjonen med dine aksjonærer? Vår aksjonærportal har BankID login for aksjonærer og styre. Løsningen kan brukes ved kapitalutvidelser og oppdaterer aksjonærregisteret med ett klikk.

Oppsummering av ukens digitale nyheter

Motta ukens mest interessante digitale nyheter direkte i innboksen helt gratis! Din e-postadresse er trygg hos oss – og du kan selvfølgelig melde deg av når som helst.

Les de siste digitale nyhetene

Vi gir deg gratis ukens viktigste digitale nyhetene fra norske nettsider som skriver om teknologi, digital markedsføring, gründerstoff, sosiale medier og søkemotorer.

Del denne artikkelen

Ta kontakt

Tenk Digitalt hjelper deg med din digitale strategi, nettsider som konverterer til salg og økt trafikk til dine nettsider. Vi kan også bistå med verdivurdering av din bedrift og bistand til å finne nye aksjonærer. Ta kontakt i dag for en uforpliktende samtale!