Hva er Google Ads og hvordan virker annonsene? Tenk Digitalt
hva er google ads

Hva er Google Ads og hvordan virker annonsene?

Google Ads er annonsene som vises når du utfører et søk med Google. Bruker du det riktig kan du få annonsene dine øverst blant søkeresultatene i Google.

Det gjennomføres ca 5,5 milliarder søk i Google hver dag. Det gir Google en global markedsandel på nesten 87 %.

I Norge har Google søk en markedsandel på cirka 95% blant søkemotorene!

Da sier det seg selv at bedriften din bør være synlig i Google søk.

Det kan du få til på to måter: organisk trafikk ved hjelp av SEO, eller ved å bruke Google Ads.

Spørsmålet er: hva er Google Ads og hvordan virker annonsene?

Hva er Google Ads?

Google Ads (tidligere Google AdWords og Google AdWords Express) ble lansert allerede i 2000. Kort forklart er Google Ads en løsning du kan bruke for å annonsere og markedsføre produktene dine i Google søk, på YouTube og 2 millioner andre nettsteder. 

Og av alle de søkene som blir gjennomført i løpet av en dag, vises det annonser på nesten alle søkeresultatsidene. Derfor har både du og kundene dine sannsynligvis både sett og klikket annonser fra Google Ads tidligere.

Når du bruker Google Ads vil nemlig annonsen din vises når noen søker etter produktene eller tjenestene du tilbyr. Altså når en potensiell kunde bruker søkeord som du har valgt å vise annonsen din til.

Det er grunnen til at du bør benytte deg av de mulighetene Google Ads gir. Dette kan være en god måte å drive relevant trafikk til nettsiden din, i det øyeblikket brukeren er på jakt etter varer eller tjenester som din bedrift selger. 

En Google Ads annonse som vises på søkeresultatsiden kan se slik ut:

skjermdump av søkeresultat med google ads
Søkeresultat for søkeordet «hvitevarer»

Som du ser på bildet vil en slik tekstannonse ligne på de vanlige, organiske søkeresultatene, men annonsen er merket med “Ad” foran hovedteksten. På denne måten kan brukerne skille mellom de betalte og de organiske søkeresultatene.

En annonse kan enten vises i toppen av søkeresultatene, eller på bunnen av siden. Det er særlig den øverste plassen som er mest attraktiv.

Guide: En digital strategi som virker!

Last ned vår praktiske guide til hvordan du kan utvikle en digital kommunikasjonsstrategi for din virksomhet. Guiden tar deg gjennom vår fem-stegs prosess for å nå ut til din målgruppe. 

Google Displaynettverk og Google Adsense

De andre metodene for å vise annonsene dine er Google Displaynettverk eller Google AdSense. 

Google Displaynettverk er et nettverk av 2 millioner tredjepartssider som har inngått et samarbeid med Google for å vise annonser fra Google Ads. Disse «displayannonsene» kan bestå av tekst, bilder, video eller andre formater. 

Displayannonser brukes på andre måter enn annonsene i søkeresultatene, blant annet til retargeting og som bannerannonser.

Har du nettsider med mange besøkende kan du benytte AdSense til å vise annonser fra Google Ads på dine nettsider. Google betaler deg for klikk på disse annonsene.

Når bør du benytte Google Ads?

Hva gjør du når du har et problem du vil løse eller du skal kjøpe noe nytt hvor du ikke har en leverandør du stoler på?

Jeg søker på Google.

I følge Marketo begynner 93% av alle B2B kjøp med et Google Søk.

De aller fleste klikker på organiske treff, altså ikke annonser. Og det skyldes at de organiske treffene ofte er mer informative.

Når jeg leter etter informasjon vil en av de tre første organiske resultatene mest sannsynlig bli klikket. Når jeg skal kjøpe noe klikker jeg oftere på en annonse. Jeg vet at annonsen ofte leder til en nettside der jeg kan bestille produktet.

I en undersøkelse som er gjenomført av Backlinko fremkommer det at 19% klikker på en annonse etter et søk. Den samme undersøkelsen konkluderer med at cirka 65% av klikk etter et søk går til en av de tre første resultatene. Første organiske resultat får cirka 32% av alle klikk.

Det er altså svært få klikk som går til plassene 4-10 på resultatlisten. Og mindre enn 1% går til side 2 for 11+ plasseringer.

Ligger du på side to organisk, på en verdifull søkefrase som du gjerne vil få klikk fra? Da kan Google Ads være en rask og smart løsning.

Dette egner Google Ads seg til:

  • Google Ads egner seg veldig godt for salgsutløsende annonser når du har en landingsside som konverterer godt
  • Dersom du ikke klarer å kapre en av de første tre posisjonene organisk kan du «kjøpe deg plass» med Google Ads
  • Hvis konkurrentene benytter din merkevare i Google Ads – sørg for at de ikke stjeler din trafikk
  • Google Display Network egner seg best til retargeting og til å bygge merkevare (mange visninger – få klikk)

Hvordan Google Ads virker

Det neste spørsmålet er hvordan det virker og hvorfor annonsene blir vist når noen gjennomfører et Googlesøk? 

Når du oppretter en annonse, velger du også en liste med relevante nøkkelord. Disse velger du basert på hvilke ord folk bruker når de søker etter produkter eller tjenester din bedrift tilbyr. 

Med Google Ads Keyword Planner kan du undersøke hvilke søkevolum et nøkkelord har. Google vil også foreslå andre relaterte søkeord som du kanskje vil benytte.

Etter å ha valgt de relevante nøkkelordene setter du et budsjett basert på hvor mye du er villig til å betale for at folk skal klikke på din annonse. Dette foregår i form av en budrunde på hvert nøkkelord. 

Det betyr at den som byr høyest og får høyest kvalitetsscore i Google for sin annonse, er den som får vist annonsen sin blant søkeresultatene. Denne budrunden blir gjennomført hver gang noen foretar et søk.

Når noen klikker på din annonse, betaler du det du har lagt inn som bud for dette nøkkelordet. Dette omtales som kostnad per klikk. 

Du kan også overlate budene til Google, for å forsikre deg om at annonsen blir vist. Da vil du garantert få rikelig med klikk på annonsen, men kostnad per klikk kan bli høyere enn du ønsker.

For å vinne disse budrundene til lavest mulig kostnad, kan du optimalisere budene dine og kvalitetsscoren din. 

Noen faktorer som påvirker kvalitetsscoren din annonse får

  • Hvor relevant annonsen er for søkeordet eller søkefrasen
  • Hvor relevant nøkkelordene er for din annonsegruppe
  • Hvor relevant annonsen er for landingssiden den fører til
  • Hvor høy klikkrate annonsen og annonsegruppen har fra før
  • Hvor godt din annonsekonto har gjort det tidligere

Noen fordeler ved å ha høy kvalitetsscore

  • Lavere kostnader per klikk
  • Større eksponering: når du har høy kvalitetsscore vil annonsene dine vises oftere, og de vil få en bedre plassering, for eksempel i toppen heller enn på bunnen av siden. Dette gir deg flere klikk, uten at du må øke budene dine.

Trenger du nye nettsider?

Tenk Digitalt utvikler nettsider som virker! Hensikten med et nettsted er vanligvis å motta bestillinger i en nettbutikk, eller samle kontaktdetaljer til potensielle kunder. Hva vil du at besøkende skal gjøre på ditt nettsted?

Dette kan annonsene gjøre for deg

Du kan tilpasse annonsene etter hva du ønsker å oppnå: For eksempel motta flere bestillinger i nettbutikken eller å få flere til å ta kontakt med deg. 

Når du oppretter en annonse setter du et budsjett, bestemmer målgruppe for annonsene og starter og stopper annonsene dine når som helst. 

Slik virker annonsene i Google Ads

  1. Du velger et mål for annonsen. Dette kan som nevnt over for eksempel være å øke salget eller å få flere til å kontakte bedriften. 
  2. Du velger et geografisk område for annonsen din. Dette kan være bedriftens nærområde, en by eller hele landet.
  3. Du skriver tekst for annonsen din, og bestemmer budsjett for annonsen.
  4. Er det en displayannonse laster du også opp bilder eller video

Deretter vil annonsen sendes til godkjenning. Blir den godkjent vil den vises til de brukerne som søker etter produktene eller tjenestene du tilbyr innenfor det geografiske området du bestemte. 

Som nevnt over betaler du bare for annonsene i Google Ads når noen reagerer direkte på annonsen, enten ved å klikke på den, eller kontakte bedriften din.

Du kan lære mer om hvordan du velger nøkkelord og lager annonser i artikkelen Slik kommer du i gang med Google Ads.

Det finnes 3 hovedkategorier for Google Ads annonser og kampanjer

  1. Kampanjer for søk, som altså vises som tekstannonser i Googles søkeresultater.
  2. Kampanjer i Displaynettverket, som vises på nettsider og apper som kundene dine besøker. Dette er hovedsaklig bildeannonser.
  3. Videokampanjer: disse kampanjene består stort sett av korte videoannonser  som blir vist før eller midt i en YouTube-video. 

Det finnes også noen andre, litt mer avanserte kampanjetyper som App-kampanje, Shopping-kampanje med mer. Du kan lese mer om disse kampanjetypene hos Google

Hvordan få resultater

Når du nå har fått svar på spørsmålet hva er Google Ads, vil vi komme med noen ekstra råd. Det kan nemlig være mye å sette seg inn i når du begynner å ta i bruk Google Ads. I tillegg til at det er mye å lære, er det også flere feil du må unngå

Mange av disse feilene vil kunne føre til at du får høyere kostnad per klikk enn nødvendig. Derfor er det viktig å gjøre det riktig fra første stund. 

Gjør du alt riktig, og lager gode annonser, kan du få gode resultater av å bruke Google Ads. 

Digital markedsføring

Tenk Digitalt hjelper deg med å utvikle en digital kommunikasjonsstrategi, et nettsted som konverterer til nye salg eller leads og synlighet i digitale kanaler!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Del denne artikkelen

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on email
Email
Share on whatsapp
WhatsApp
Jan Sollid Storehaug

Jan Sollid Storehaug

Daglig leder i Tenk Digitalt AS og foredragsholder. Jan har et stort engasjement for entreprenørskap og hvordan nye teknologier utfordrer oss og skaper nye muligheter. Les mer om Jans foredrag på Storehaug.no Send gjerne en epost til [email protected] eller ring 97512077 for en hyggelig prat!

Vi kan hjelpe deg med:

CTA-contact-us-new.png

Digital strategi

Tenk Digitalt kan hjelpe din bedrift å lage en praktisk plan for digital kommunikasjon og markedsføring. Vi diskuterer din digitale strategi og undersøker dine konkurrenter. Deretter kommer vi med konkrete forslag til forbedringer.

landingpage

Nettsider som virker

Har du nettsider som er godt egnet for digital markedsføring? Vi kan undersøke hvor godt nettstedet virker. Få en gratis vurdering av dine nettsider med konkrete forslag til forbedringer. Små endringer kan gi store resultater!

homepage-seo

Synlighet

Hvordan driver du trafikk til nettsidene dine? Tenk Digitalt kan lage innhold, optimalisere for søk, samt drive trafikk med sosiale medier, e-post og andre kanaler. Effektive nettsider gir mange besøk som konverteres til salg.

Jan Sollid Storehaug markedsføring i sosiale medier

Verdivurdering

Tenk Digitalt bistår gründere eller styrer som vurderer salg av sin virksomhet. Vi hjelper deg med riktig kommunikasjon mot din målgruppe. Første steg er å gjennomføre en grundig verdivurdering av din virksomhet..

Se hvordan trafikken stiger med en blogg

Finne investorer

Vi har oversikt over alle norske investorer og vet hvilke bransjer og hvilke investeringsfaser de er interessert i. Vi kan bistå ved små og store kapitalutvidelser og har deltatt i mange suksessrike norske og internasjonale emisjoner.

analysis-brainstorming-business-1571699

Aksjonærportal

Ønsker du å forbedre kommunikasjonen med dine aksjonærer? Vår aksjonærportal har BankID login for aksjonærer og styre. Løsningen kan brukes ved kapitalutvidelser og oppdaterer aksjonærregisteret med ett klikk.

Oppsummering av ukens digitale nyheter

Motta ukens mest interessante digitale nyheter direkte i innboksen helt gratis! Din e-postadresse er trygg hos oss – og du kan selvfølgelig melde deg av når som helst.

Les de siste digitale nyhetene

Vi gir deg gratis ukens viktigste digitale nyhetene fra norske nettsider som skriver om teknologi, digital markedsføring, gründerstoff, sosiale medier og søkemotorer.

Del denne artikkelen

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on whatsapp
Share on email

Ta kontakt

Tenk Digitalt hjelper deg med din digitale strategi, nettsider som konverterer til salg og økt trafikk til dine nettsider. Vi kan også bistå med verdivurdering av din bedrift og bistand til å finne nye aksjonærer. Ta kontakt i dag for en uforpliktende samtale!