Hvordan lage nettsider som skaffer deg flere kunder? - Tenk Digitalt
Illustrasjon til artikkel om gode nettsider

Hvordan lage nettsider som skaffer deg flere kunder?

Kunsten å lage nettsider som skaffer deg flere kunder kan komprimeres ned til 11 punkter, og det har vi så klart gjort for deg. Les videre, lær deg grepene som skiller gode nettsider fra digitalt grums og sørg for at alle dine salgs- og markedsføringsaktiviteter får full uttelling.

Uansett om du har et stort eller lite budsjett kan du lage nettsteder som åpner dører. Gode nettsider tar hensyn til den besøkende, gir en god brukeropplevelse og kan bli en mektig markedsføringsmaskin.

Kanskje bruker du allerede penger på markedsføring som skal få kunder til å besøke hjemmesidene dine. Det er ikke nok. Du må også lage nettsider som holder det de lover og gir den opplevelsen kundene forventer når de kommer på besøk.

Du må gi dem godt innhold, sørge for at det er lett å orientere seg på nettstedet, og ikke minst gjøre det enkelt å kjøpe det du selger.

11 tips for å lage nettsider av høy kvalitet

1. Definer målene dine

Før du i det hele tatt begynner å lage nettsider må du være klar på hva du ønsker å oppnå og hvordan du skal oppnå målene dine. Det er spesielt viktig å ikke bare tenke på hva DU ønsker å oppnå.

Du må også tenke på dem som skal bruke nettsidene.

Du må kjenne målgruppen like godt som bedriften: Hva liker målgruppen din, hva misliker de? Hva trenger de? Og kanskje aller viktigst: Hva er det som skiller deg fra andre som tilbyr det samme produktet eller tjenesten?

Det er bare når nettsidene dine oppfyller din målgruppes ønsker at de kan generere trafikk, kundeemner og salg. Du må altså levere det innholdet målgruppen vil ha, i et format og på en måte som tilfredsstiller ønskene deres.

Bedriftens mål må sammenfalle med målgruppens mål.

Hvis målene ikke passer sammen, vil du sannsynligvis få et problem når du prøver å tjene penger, men ikke klarer å levere produktet eller tjenester som lever opp til publikummets forventinger eller ønsker.

Det er smertefullt å investere tid og penger på å lage nettsider som alle forlater før de har sett eller kjøpt noe fra deg.

Hvis du opplever å ha mye trafikk, men likevel ikke får gjennomført noen salg, er dette et tegn på at du har tenkt for mye på dine egne mål, og for lite på målgruppen.

2. Sett et realistisk budsjett

Gode nettsider koster gjerne en del, men resultatene du får er verdt investeringen.

Du må være forberedt på å investere en del i både nettsider og markedsføring. Det finnes mange eksempler på bedrifter som har investert stort på å lage nettsider, men brukte minimalt på markedsføring, eller omvendt. Mange satser hardt på markedsføring, men velger den billigste nettsideløsningen de kan finne.

For å få maksimalt ut av din egen innsats må du finne ut hva som er det beste CMS-systemet, den passende teknologien og de hensiktsmessige nettsidene for deg.

Du kan kjøpe mange ferdige løsninger, men da må du være klar over hvilke begrensinger de har slik at du slipper å måtte begynne helt på nytt før du får ROI på nettstedet.

Vurderer du å spesialdesigne design på dine nettsider? Pass på at du ikke overdriver bruken av atypisk koding og at du ikke forskyver bedriftens break-even punkt for mye.

Hovedregelen er: Ikke betal verken for mye eller for lite. Ha oversikt over hva du må forhåndsbetale, og hvor mye det vil koste med videre drift og oppdateringer.

På denne måten kan du ta de riktige avgjørelsene for bedriften din.

3. Skaff deg tillit hos publikummet ditt

Første bud når du lager nettsider (eller tredje punkt for å være helt korrekt) er å være ærlig og åpen om hva du tilbyr og hva du ønsker fra dem. Moderne online markedsføring handler i bunn og grunn om gjensidig tillit mellom kunde og leverandør. Gode nettsteder legger til rette for dette på alle plan.

Finn ut hva som motiverer målgruppen din, og hva du er god på.

Bruk denne informasjonen for det den er verdt.

Veldig ofte mangler nemlig nettsider følelsesmessige faktorer som gjør bedriften troverdig og skaper tillit. Og det er tillit som skaper leads og salg.

Et godt eksempel er nettbutikker som ikke har noen meningsfull «Om oss»-side.

Kundene vil vite hvem de handler hos.

Om du ikke har med informasjon som navn, bilder, bedriftens etiske retningslinjer eller en eller annen historie, vil du ikke klare å formidle til kunden hvem du er og hva du ønsker å oppnå.

Kundene bryr seg om intensjonene dine.

Selv de mest prisbevisste kundene trenger å føle at du har en seriøs bedrift som de kan stole på før de legger inn betalingsinformasjonen sin.

Husk også å gjøre det enkelt å komme i kontakt med deg – dette er en viktig faktor for at publikummet skal stole på deg.

Mangel på kontaktinformasjon kan få mange besøkende til å droppe kjøpet. Uten synlig kontaktinformasjon vet de ikke om det vil være enkelt å få hjelp fra kundeservice dersom det skulle oppstå problemer med varen.

4. Finn måter å skille deg ut på

Det er viktig å skille seg ut i mengden – og gode nettsider gjør nettopp det.

Designet på nettsidene dine må for det første være på bølgelengde med resten av merkevaren din. Merkevarebygging handler om mer enn bare farger og logoen din. Du må tenke på hvordan du ønsker at bedriften skal oppfattes. Tonen i det du skriver og hvordan du kommuniserer med kundene dine er også viktig.

På samme måte må layout på nettsidene dine samsvare med hvordan du ønsker at kunder skal oppfatte bedriften din.

Konsekvent merkevarebygging styrker bedriftens navn og rykte.

Gode nettsider hjelper deg med å fortelle din historie, og å skille deg ut fra konkurrentene.

Når du forteller historien din og legger til faktorer som pris, kvalitet, kundeservice, hva du gjør med fortjenesten din, hvordan du gir tilbake, etc., skapes det emosjonelle bånd som trengs for å skille deg ut fra bedrifter som selger det samme produktet som du, men som bruker ferdige stilmaler og raskt sammensatte nettsider.

Heldigvis trenger det ikke koste skjorta – du kan bruke en stilmal og fortsatt få nettsidene dine til å skille seg ut og se annerledes ut.

Det gjør du ved å tilpasse bildene, de grafiske elementene og fontene du bruker til din merkevare.

Dette handler også om å bygge tillit.

5. Stabilitet og en god brukeropplevelse kjennetegner gode nettsider

De som har lang erfaring med å lage nettsider vil alltid fortelle deg at brukeropplevelsen må prioriteres høyt. Det må være raskt og enkelt for publikum å finne det innholdet de ønsker.

Sørg for at de får opp relevante landingssider når de har klikket på annonsene dine.

Selger du produkter eller tjenester må du sørge for at brukerne kan komme seg til den ønskede siden med færrest mulig klikk.

I tillegg til at hovedmenyen må være intuitiv, må nettsiden være optimalisert for både mobil- og desktop. Du må også tenke på plasseringen av søkefeltet og andre knapper som tar besøkende til populært innhold.

Som vi nevnte i punkt 1. må du tenke på kundene dine når du setter deg mål. Derfor må du også sørge for at innholdet ditt er brukerorientert. Bra innhold hjelper besøkende på nettsidene dine med å oppnå målene sine. Du må tilby riktig innhold til rett tid samtidig som at du alltid har dine egene mål i bakhodet.

For å få til dette må du kjenne og forstå målgruppen. Du må vite hvordan de handler og oppfører seg, og tilby innhold som er relevant for dem.

Bruk språk som er enkelt å forstå, og unngå tekniske fagord og bransjesnakk. Skriv klart og tydelig, og kom til poenget.

Husk også at gode nettsider oppdateres regelmessig med nytt og interessant innhold. Utvikling av et stort artikkelarkiv og jevnlige oppdateringer på sosiale medier er gode måter å tilføre nytt innhold på, samtidig som det hjelper deg med SEO-strategien din.

6. Husk alltid SEO når du lager nettsider

Det er ikke nok å lage nettsider som er pene å se på, de må også generere trafikk. Hvis ikke er all innsatsen som er lagt ned i design, brukeropplevelse og innhold til ingen nytte.

Det er her SEO kommer inn i bildet, og det finnes både off-page og on-page SEO. Å søkemotoroptimalisere innholdet ditt er typisk on-page SEO.

I tillegg til SEO på selve innholdet ditt, er det viktig å gjøre SEO på hele nettstedet.

Du må vite hvordan søkemotorene gjennomsøker og indekserer innholdet ditt, og sørge for at de grunnleggende SEO-faktorene på sidene dine er optimalisert.

Det er mange måter å gjøre dette enkelt på, blant annet gjennom plugins og semantisk koding.

SEO består av flere tekniske aspekter. Hvis du i det minste kan sikre at innholdet ditt kan indekseres (og blir indeksert) og tilpasser alle elementene slik at søkemotorene forstår hva nettsidene dine handler om, så er halve kampen vunnet.

Det finnes mange retningslinjer for SEO, men et par ting å starte med er:

  • Bruk sidetitler og metatagger på alle sider, og alttagger på alle bilder.
  • Optimaliser innhold på siden din slik at det stemmer overens med ord folk faktisk søker etter.
  • Bruk nøkkelord på riktig måte i innhold og lenker.
  • Bruk CSS til layout og hold HTML-koden din ryddig.

Siden sosiale medier er en god måte å skaffe mer trafikk på, bør du også gjøre det så enkelt som mulig å dele innholdet ditt i sosiale medier. Dette gjør du ved å inkludere knapper for deling i sosiale medier på nettsidene dine.

seo guide

Gratis E-bok

SEO: En komplett guide til søkemotoroptimalisering

Last ned vår gratis guide til hvordan du lager innhold som blir funnet i Googlesøk. Søkemotoroptimalisering (SEO) handler først og fremst om å skape verdifullt innhold for din målgruppe. Lær hvordan.

7. Optimaliser landingssidene dine

Landingssider er gode verktøy for kampanjer.

Dette inkluderer PPC-annonser, e-postkampanjer, inbound marketing og mer.

Relevant artikkel: Hva er SEM? Søkemotormarkedsføring enkelt forklart

Å ha et system som muliggjør rask opprettelse og tilpasning av landingssider er avgjørende for å lykkes med digital markedsføring.

Sørg for at nettstedet eller CMS-vektøyet ditt gir deg kontroll og at nettstedet ditt lar deg angi indekseringsstatus, endre navigasjon og skille disse sidene fra de vanlige navigasjonsbanene hvis du bruker dem til dedikerte kampanjer.

Landingssidene dine må holde seg til ett budskap. I tillegg må de inneholde tydelige handlingsoppfordringer.

Det er ikke noe poeng i å lede folk til landingssider hvis du ikke får dem til å gjøre det du vil videre også.

Har du annonsert for et produkt, må landingssiden være en produktside der de kan lese mer om produktet. De må også få en sterk oppfordring om å kjøpe produktet og mulighet til å utføre handelen der og da.

8. Bruk Google Analytics

Du har sikkert hørt oss si det før, men vi sier det igjen: Du må analysere alt du gjør på nett og effekten av aktivitetene du gjennomfører. Uansett om du skal lage nettsider, annonsekampanje eller e-postmarkedsføring, er dette alfa og omega.

Du trenger informasjon om demografi, måloppnåelse med mer.

Derfor er det viktig å installere Google Analytics på nettsidene dine.

Når du har installert verktøyet og har tilpasset det, kan du sette opp noen automatiske rapporter og varsler. På denne måten kan du ta pulsen på hva som fungerer og hva som ikke fungerer, og justere ting før det er for sent.

Halve jobben med å lage gode nettsider er å vedlikeholde dem. Du må kontinuerlig se etter flaskehalser, gjennomføre A/B-tester og holde øye med nettsidene for å se hva du kan forbedre.

Dette hjelper Google Analytics deg med, og du kan følge med på hvilke sider som fanger folks oppmerksomhet. Slik kan du ta informerte valg om hvilke endringer som skal gjennomføres.

9. Bruk heatmaps (varmekartlegging)

Heatmaps og alternative analyseverktøy til Google Analytics vil gi deg nyttig tilleggsinformasjon om brukeropplevelsen. Det er nemlig slik at at Google Analytics kan fortelle deg hva dine kunder gjør på nettsidene dine, men ikke nødvendigvis hvorfor de gjør dette.

Mange av aspektene som er avgjørende for nettstedets suksess, er relaterte til brukeropplevelsen.

Verktøy for varmekartlegging og detaljerte analyseverktøy kan vise deg hvor langt ned på siden besøkende scroller, hvor de flytter musepekeren, hvor mye av et skjema de fyller ut før de velger å avbryte, hvor de setter seg fast, samt mye mer som Google Analytics ikke kan vise deg.

Ved å følge med på disse tingene kan du fikse problemer med brukeropplevelsen, og finjustere ytterligere for å få bedre resultater.

Smartlook, Heap og Piwik Pro er tre gode verktøy som hjelper deg å lage nettsider med en skreddersydd brukeropplevelse basert på dine brukeres handlinger og reaksjoner.

10. Gode nettsteder fungerer hele tiden

Oppetid er ofte alt vi tenker på når det gjelder å sørge for at nettstedene våre fungerer.

Uten de riktige protokollene kan det imidlertid hende at du ikke merker problemer som at JavaScript ikke utløses, knapper ikke fungerer, en nettleserspesifikk feil eller problemer med mobilopplevelsen.

Ved å bare se på salgsdata og overvåke oppetid, kan du gå glipp av at deler av publikummet ditt møter hindringer.

Om brukerne din ikke får tilgang til innholdet de vil ha, eller ikke får kjøpt det du har å tilby, forlater de nettsidene dine i stillhet. De kommer ikke til å oppsøke deg igjen eller kontakte deg når trenger mer informasjon, produkter eller tjenester.

Derfor er du avhengig av å jevnlig sjekke om alt fungerer. Det er slik du forsikrer deg om at du har gode nettsider som holder standarden høy over tid.

Har du for eksempel klikket på en knapp i WordPress-administratoren for å oppdatere en plugin? Sørg for å sjekke om denne oppdateringen førte til at du ødela noe annet.

Sørg også for at koden din er funksjonell og testet på tvers av nettlesere.

I tillegg må sikkerhetstiltakene på nettstedet være oppdatert til enhver tid. Uten dette risikerer du at nettlesere blokkerer tilgang til sidene dine, fordi de regnes som utrygge.

11. Å lage nettsider er en jobb som aldri tar slutt

Å lage nettsider av høy kvalitet handler om å ikke overlate noe til tilfeldigheter. Du må lytte og lære kontinuerlig. Slik optimaliserer du markedsføringen og opprettholder gode nettsider.

Spesielt SEO er en pågående prosess som krever finjustering. Derfor kan du ikke la nettstedet ditt være et statisk sted, det må hele tiden utvikles.

For å utvikle hjemmesiden i riktig retning er det viktig å lytte til målgruppen din og de besøkende på nettsiden og lære av deres tilbakemeldinger.

Det gjør du gjennom sosiale medier, kundeservicekanaler, analyser, varmekartlegging og eventuelle andre data og berøringspunkter du har.

Søk aktivt etter tilbakemeldinger og måter å forbedre deg på slik at nettstedet ditt blir en ressurs som vokser og utvikler seg i takt med virksomheten din.

Digital markedsføring

Tenk Digitalt hjelper deg med å utvikle en digital kommunikasjonsstrategi, et nettsted som konverterer til nye salg eller leads og synlighet i digitale kanaler!

Hva har vi lært om å lage nettsider?

Å lage nettsider som skaffer deg flere kunder er en vedvarende jobb. Gode nettsider bygges på grunnsteiner som brukeropplevelse, kundeservice, SEO, og en sterk merkevare, men hjemmesider må optimaliseres jevnlig for å holde kundetrafikken stabil. Det er viktig å forstå og utnytte teknologi og lytte til kundenes tilbakemeldinger for å holde nettstedet ditt aktuelt over tid.

Del denne artikkelen

Jan Sollid Storehaug

Jan Sollid Storehaug

Daglig leder i Tenk Digitalt AS og foredragsholder. Jan har et stort engasjement for entreprenørskap og hvordan nye teknologier utfordrer oss og skaper nye muligheter. Les mer om Jans foredrag på Storehaug.no Send gjerne en epost til jan@tenkdigitalt.no eller ring 97512077 for en hyggelig prat!

Del denne artikkelen

Ta kontakt

Tenk Digitalt hjelper deg med din digitale strategi, nettsider som konverterer til salg og økt trafikk til dine nettsider. Vi kan også bistå med verdivurdering av din bedrift og bistand til å finne nye aksjonærer. Ta kontakt i dag for en uforpliktende samtale!
Gratis E-bok

SEO: En komplett guide til søkemotoroptimalisering

Ditt neste steg mot suksess

Få hjelpen du trenger

Uansett om du trenger forretningsveiledning, markedsføring av din bedrift, eller utvikling av digitale løsninger, står vi parate til å hjelpe deg til topps i din bransje. Fyll ut skjemaet herunder, så tar vi kontakt ved første anledning.

Generell informasjon
Kort oppsummering av ditt behov