Hjemmeside: Hvordan lage gode nettsider - Tenk Digitalt
Illustrasjon til artikkel om gode nettsider

Hjemmeside: Hvordan lage gode nettsider

For at energien du legger i ulike salgs- og markedsføringsaktiviteter skal bære frukter, må du lede kundene til nettsidene dine. Og det er 11 faktorer som kjennetegner gode nettsider som tiltrekker seg kunder.

Uansett om du har et stort eller lite budsjett åpner gode nettsider mange dører for deg. Gode nettsider tar hensyn til den besøkende, gir en god brukeropplevelse og kan bli en mektig markedsføringsmaskin.

Sannsynligvis bruker du allerede penger på markedsføring som skal få kunder til å besøke hjemmesidene dine. Da må du også gi dem den opplevelsen de forventer når de besøker nettsidene.

Då må både gi dem innhold de vil like, gjøre det enkelt å finne det de er ute etter, samt gjøre det enkelt å kjøpe det du selger.

Slik kan du lage gode nettsider:

1. Definer målene dine

Før du i det hele tatt lager nettsidene dine må du være helt klar på hva du ønsker å oppnå og hvordan du skal oppnå målene dine. Det du må huske er å ikke bare tenke på hva DU ønsker å oppnå.

Du må også tenke på dem som skal bruke nettsidene.

Du må kjenne både bedriften og målgruppen din fra topp til tå: Hva liker målgruppen din, hva misliker de? Hva trenger de? Og kanskje aller viktigst: Hva er det som skiller deg fra andre som tilbyr det samme produktet eller tjenesten?

Det er bare når nettsidene dine oppfyller din målgruppes ønsker at de kan generere trafikk, kundeemner og salg. Du må altså levere det innholdet målgruppen vil ha, i et format og på en måte som tilfredsstiller målgruppen din.

Det bør være enkelt å definere mål for både bedriften og målgruppen din.

Hvis målene ikke stemmer overens, vil du sannsynligvis ha et problem der du prøver å tjene penger, men ikke klarer å levere produktet og opplevelsen som publikummet ditt søker.

Det er smertefullt å investere tid og penger i nettsider for så å finne ut at alle forlater sidene før de har sett eller kjøpt noe fra deg.

Hvis du opplever å ha mye trafikk, men likevel ikke får gjennomført noen salg, er dette et tegn på at du har tenkt for mye på dine mål, og for lite på målgruppen.

Trenger du nye nettsider?

Tenk Digitalt utvikler nettsider som virker! Hensikten med et nettsted er vanligvis å motta bestillinger i en nettbutikk, eller samle kontaktdetaljer til potensielle kunder. Hva vil du at besøkende skal gjøre på ditt nettsted?

2. Sett et realistisk budsjett

Gode nettsider koster gjerne en del, men resultatene du vil få er verdt investeringen.

Du må være forberedt på å investere en del i både nettsidene dine og markedsføringen din. Det finnes mange eksempler på bedrifter som har brukt store summer på nettsider, for så å bruke minimalt på markedsføring. Og omvendt, de som har store budsjetter til markedsføring, men velger den billigste nettsideløsningen de kan finne.

For å optimalisere innsatsen din må du finne ut hva som er det beste CMS-systemet, teknologien og nettsidene for deg.

Du kan kjøpe mange ferdige løsninger, men da må du være klar over hvilke begrensinger de har, slik at du slipper å måtte begynne helt på nytt før du har ROI på nettstedet.

Vurderer du å bruke spesialdesignet utforming og/eller kode? Pass på at du ikke overdriver og at du ikke forskyver bedriftens break-even punkt for mye.

Hovedregelen er: Ikke betal verken for mye eller for lite. Ha oversikt over hva du må forhåndsbetale, og hvor mye det vil koste med videre drift og oppdateringer.

På denne måten kan du ta de riktige avgjørelsene for bedriften din.

3. Skaff deg tillit hos publikummet ditt

Nettsidene dine må hjelpe deg med å skaffe tillit hos publikummet ditt. For at publikummet ditt skal få tillit til deg må du være helt klar og åpen om hva det er du tilbyr, og hva du ønsker at publikummet ditt skal gjøre.

Finn ut hva som motiverer dem, og hva du er god på.

Bruk denne informasjonen for det den er verdt.

Veldig ofte mangler nemlig nettsider følelsesmessige faktorer som gjør bedriften troverdig, og som skaper tillit. Og det er tillit som skaper leads og salg.

Et godt eksempel er nettbutikker som ikke har noen meningsfull «Om oss»-side.

Kundene vil vite hvem de handler hos.

Om du ikke har med informasjon som navn, bilder, bedriftens etiske retningslinjer eller en eller annen historie, vil du ikke klare å fortelle kunden hvem du er og hva du ønsker å oppnå.

Og kundene bryr seg om intensjonene dine.

Selv de mest prisbevisste kundene trenger å føle at du er en seriøs bedrift som de kan stole på før de legger inn betalingsinformasjonen sin.

Husk også å gjøre det enkelt å komme i kontakt med deg – dette er en viktig faktor for at publikummet skal stole på deg.

Mangel på kontaktinformasjon kan få mange besøkende til å droppe kjøpet. Uten synlig kontaktinformasjon vet de ikke om det vil være enkelt å få hjelp fra kundeservice dersom det skulle oppstå problemer med varen.

4. Finn måter å skille deg ut på

Det er viktig å skille seg ut i mengden – og gode nettsider gjør nettopp det.

Designet på nettsidene dine må for det første passe inn med resten av merkevarebyggingen din. Merkevarebygging handler om mer enn bare farger og logoen din. Du må tenke på hvordan du ønsker at bedriften skal oppfattes. Tonen i det du skriver og hvordan du kommuniserer med kundene dine er også viktig.

På samme måte må layouten på nettsidene dine samsvare med hvordan du ønsker at kunder skal oppfatte bedriften din.

Konsekvent merkevarebygging styrker bedriftens navn og rykte.

Gode nettsider hjelper deg med å fortelle din historie, og å skille deg ut fra konkurrentene.

Når du forteller historien din og legger til faktorer som pris, kvalitet, kundeservice, hva du gjør med fortjenesten din, hvordan du gir tilbake, etc., skapes det emosjonelle bånd som trengs for å skille deg ut fra bedrifter som selger det samme produktet som du, men som bruker ferdige stilmaler og raskt sammensatte nettsider.

Heldigvis trenger det ikke koste skjorta – du kan bruke en stilmal og fortsatt få nettsidene dine til å skille seg ut og se annerledes ut.

Det gjør du ved å tilpasse bildene, de grafiske elementene og fontene du bruker til din merkevare.

Dette handler også om å bygge tillit.

5. Stabilitet og en god brukeropplevelse kjennetegner gode nettsider

Når nettsiden din blir utformet, er det viktig å tenke på brukeropplevelsen. Du må gjøre det raskt og enkelt for publikum å finne det innholdet de ønsker.

Sørg for at de får opp relevante landingssider når de har klikket på annonsene dine.

Selger du produkter eller tjenester må du sørge for at brukerne kan komme seg til den ønskede siden med færrest mulig klikk.

I tillegg til at hovedmenyen må være intuitiv, må nettsiden være optimalisert for både mobil- og desktop. Du må også tenke på plasseringen av søkefeltet og andre knapper som tar besøkende til populært innhold.

Som vi nevnte i punkt 1. må du tenke på kundene dine når du setter deg mål. Derfor må du også sørge for at innholdet ditt er brukerorientert. Bra innhold hjelper besøkende på nettsidene dine med å oppnå målene sine. Du må tilby riktig innhold til rett tid, samtidig som at du har dine egne mål klart for deg.

For å gjøre dette må du kjenne målgruppen din og forstå dem. Forstå hvordan de handler og oppfører seg, og fokuser på innhold som er relevant for dem.

Bruk språk som er enkelt å forstå, og unngå tekniske fagord og bransjesnakk. Skriv klart og tydelig, og kom til poenget.

Husk også at gode nettsider blir holdt oppdatert med nytt og interessant innhold. Et artikkelarkiv og oppdateringer på sosiale medier er en god måte å tilføre nytt innhold på, samtidig som at det hjelper deg med SEO-strategien din.

6. Husk grunnleggende SEO

Det er ikke nok at nettsidene dine er pene å se på, de må også generere trafikk. Hvis ikke er all innsatsen som er lagt ned i design, brukeropplevelse og innhold til ingen nytte.

Det er her SEO kommer inn i bildet, og det finnes både off-page og on-page SEO. Å søkemotoroptimalisere innholdet ditt er typisk on-page SEO.

I tillegg til SEO på selve innholdet ditt, er det viktig å gjøre SEO på hele nettstedet.

Du må vite hvordan søkemotorene gjennomsøker og indekserer innholdet ditt, og sørge for at de grunnleggende faktorene på sidene dine er optimalisert.

Det er mange måter å gjøre dette enkelt på, blant annet gjennom plugins og semantisk koding.

SEO består av flere tekniske aspekter, men hvis du i det minste kan sikre at innholdet ditt kan indekseres (og blir indeksert) og at du tilpasser alle elementene på siden slik at søkemotorene forstår hva nettsidene dine handler om, så kan du vinne halve kampen.

Det finnes mange retningslinjer for SEO, men et par ting å starte med er:

  • Bruk sidetitler og metatagger på alle sider, og alttagger på alle bilder.
  • Optimaliser innhold på siden din slik at det stemmer overens med ord folk faktisk søker etter.
  • Bruk nøkkelord på riktig måte i innhold og lenker.
  • Bruk CSS til layout og hold HTML-koden din ryddig.

Siden sosiale medier er en god måte å skaffe mer trafikk på, bør du også gjøre det så enkelt som mulig å dele innholdet ditt i sosiale medier. Dette gjør du ved å inkludere knapper for deling i sosiale medier på nettsidene dine.

Guide: Søkemotoroptimalisering av nettsidene dine

Last ned vår gratis guide til hvordan du lager innhold som blir funnet i Googlesøk. Søkemotoroptimalisering (SEO) handler først og fremst om å skape verdifullt innhold for din målgruppe. Lær hvordan.

7. Optimaliser landingssidene dine

Landingssider er gode verktøy for kampanjer.

Dette inkluderer PPC -annonser, e -postkampanjer, inbound marketing og mer.

Å ha et system som muliggjør rask opprettelse og tilpasning av landingssider er avgjørende for å lykkes hvis du markedsfører noe.

Sørg for at nettstedet eller CMS-vektøyet ditt gir deg kontroll og at nettstedet ditt lar deg angi indekseringsstatus, endre navigasjon og skille disse sidene fra de vanlige navigasjonsbanene hvis du bruker dem til dedikerte kampanjer.

Landingssidene dine må holde seg til ett budskap. I tillegg må de inneholde tydelige handlingsoppfordringer.

Det er ikke noe poeng i å lede folk til landingssider hvis du ikke får dem til å gjøre det du vil videre også.

Har du annonsert for et produkt, må landingssiden være en produktside der de kan lese mer om produktet og mulighet til å kjøpe det. De må også få en sterk oppfordring om å kjøpe produktet.

8. Bruk Google Analytics

Du har sikkert hørt oss si det før, men vi sier det igjen: Du må analysere alt du gjør på nett, og effekten av aktivitetene du gjennomfører. Uansett om du skal lage en annonsekampanje eller gode nettsider, er dette alfa og omega.

Du trenger informasjon om demografi, måloppnåelse med mer.

Derfor er det viktig å installere Google Analytics på nettsidene dine.

Når du har installert verktøyet og har tilpasset det, kan du sette opp noen automatiske rapporter og varsler. På denne måten kan du ta pulsen på hva som fungerer og hva som ikke fungerer, og justere ting før det er for sent.

Halve jobben med å lage gode nettsider er å vedlikeholde dem. Du må kontinuerlig se etter flaskehalser, gjennomføre A/B-tester og holde øye med nettsidene for å se hva du kan forbedre.

Dette hjelper Google Analytics deg med, og du kan følge med på hvilke sider som fanger folks oppmerksomhet. Slik kan du ta informerte valg om hvilke endringer som skal gjennomføres.

9. Lær av varmekartlegging

Bruk av varmekartlegging og analyseverktøy på sidene dine er gode kilder til tilleggsinformasjon om brukeropplevelsen.

Mange av aspektene som er avgjørende for nettstedets suksess, er relaterte til brukeropplevelsen.

Et verktøy for varmekartlegging kan vise deg hvor langt ned på siden besøkende scroller, hvor de flytter musepekeren, hvor mye av et skjema de fyller ut før de velger å avbryte, hvor de setter seg fast, samt mye mer som Google Analytics ikke kan vise deg.

Ved å følge med på disse tingene kan du fikse problemer med brukeropplevelsen, og finjustere ytterligere for å få bedre resultater.

10. Sørg for at nettstedet ditt fungerer hele tiden

Oppetid er ofte alt vi tenker på når det gjelder å sørge for at nettstedene våre fungerer.

Uten de riktige protokollene kan det imidlertid hende at du ikke merker problemer som at JavaScript ikke utløses, knapper ikke fungerer, en nettleserspesifikk feil eller problemer med mobilopplevelsen.

Ved å bare se på salgsdata og overvåke oppetid, kan du gå glipp av at deler av publikummet ditt møter hindringer.

De fleste brukere kommer ikke til å oppsøke deg og kontakte deg når de ikke kan kjøpe eller ikke får tilgang til innholdet de vil ha – de forlater bare siden i stillhet.

Derfor er du avhengig av å sjekke om alt fungerer, for å forsikre deg om at du har gode nettsider.

Har du nylig klikket på en knapp i WordPress -administratoren for å oppdatere en plugin? Sørg for å sjekke om denne oppdateringen førte til at du ødela noe annet.

Sørg for at koden din er funksjonell og testet på tvers av nettlesere.

I tillegg må sikkerhetstiltakene på nettstedet være oppdatert til enhver tid. Uten dette risikerer du at nettlesere blokkerer tilgang til sidene dine, fordi de regnes som utrygge.

11. Lytt og lær kontinuerlig

For å skape gode nettsider er det viktig å aldri anta noe. Du må lytte og lære kontinuerlig. Slik kan du optimalisere både nettsidene dine og markedsføringen din.

Spesielt SEO er en pågående prosess som krever finjustering. Derfor kan du ikke la nettstedet ditt være et statisk sted, det må hele tiden utvikles.

For å utvikle hjemmesiden i riktig retning er det viktig å lytte til målgruppen din og besøkende på nettsiden din og lære av deres tilbakemeldinger.

Gjør dette gjennom sosiale medier, kundeservicekanaler, analyser, varmekartlegging og eventuelle andre data og berøringspunkter du har.

Vær aktiv i å søke tilbakemeldinger og måter å forbedre deg på, slik at nettstedet ditt er en ressurs som vokser og utvikler seg slik virksomheten din gjør.

Digital markedsføring

Tenk Digitalt hjelper deg med å utvikle en digital kommunikasjonsstrategi, et nettsted som konverterer til nye salg eller leads og synlighet i digitale kanaler!

Konklusjon

Selv om de fleste aspektene som resulterer i gode nettsider knytter seg til brukeropplevelse og merkevaren din, er det viktig å forstå og utnytte teknologi, innsikt og tilbakemeldinger for å optimalisere og finjustere nettstedet ditt over tid.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Del denne artikkelen

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on email
Email
Share on whatsapp
WhatsApp
Jan Sollid Storehaug

Jan Sollid Storehaug

Daglig leder i Tenk Digitalt AS og foredragsholder. Jan har et stort engasjement for entreprenørskap og hvordan nye teknologier utfordrer oss og skaper nye muligheter. Les mer om Jans foredrag på Storehaug.no Send gjerne en epost til [email protected] eller ring 97512077 for en hyggelig prat!

Vi kan hjelpe deg med:

CTA-contact-us-new.png

Digital strategi

Tenk Digitalt kan hjelpe din bedrift å lage en praktisk plan for digital kommunikasjon og markedsføring. Vi diskuterer din digitale strategi og undersøker dine konkurrenter. Deretter kommer vi med konkrete forslag til forbedringer.

landingpage

Nettsider som virker

Har du nettsider som er godt egnet for digital markedsføring? Vi kan undersøke hvor godt nettstedet virker. Få en gratis vurdering av dine nettsider med konkrete forslag til forbedringer. Små endringer kan gi store resultater!

homepage-seo

Synlighet

Hvordan driver du trafikk til nettsidene dine? Tenk Digitalt kan lage innhold, optimalisere for søk, samt drive trafikk med sosiale medier, e-post og andre kanaler. Effektive nettsider gir mange besøk som konverteres til salg.

Jan Sollid Storehaug markedsføring i sosiale medier

Verdivurdering

Tenk Digitalt bistår gründere eller styrer som vurderer salg av sin virksomhet. Vi hjelper deg med riktig kommunikasjon mot din målgruppe. Første steg er å gjennomføre en grundig verdivurdering av din virksomhet..

Se hvordan trafikken stiger med en blogg

Finne investorer

Vi har oversikt over alle norske investorer og vet hvilke bransjer og hvilke investeringsfaser de er interessert i. Vi kan bistå ved små og store kapitalutvidelser og har deltatt i mange suksessrike norske og internasjonale emisjoner.

analysis-brainstorming-business-1571699

Aksjonærportal

Ønsker du å forbedre kommunikasjonen med dine aksjonærer? Vår aksjonærportal har BankID login for aksjonærer og styre. Løsningen kan brukes ved kapitalutvidelser og oppdaterer aksjonærregisteret med ett klikk.

Oppsummering av ukens digitale nyheter

Motta ukens mest interessante digitale nyheter direkte i innboksen helt gratis! Din e-postadresse er trygg hos oss – og du kan selvfølgelig melde deg av når som helst.

Les de siste digitale nyhetene

Vi gir deg gratis ukens viktigste digitale nyhetene fra norske nettsider som skriver om teknologi, digital markedsføring, gründerstoff, sosiale medier og søkemotorer.

Del denne artikkelen

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on whatsapp
Share on email

Ta kontakt

Tenk Digitalt hjelper deg med din digitale strategi, nettsider som konverterer til salg og økt trafikk til dine nettsider. Vi kan også bistå med verdivurdering av din bedrift og bistand til å finne nye aksjonærer. Ta kontakt i dag for en uforpliktende samtale!