Unngå å gjøre feil i Google Ads: få bedre resultater - Tenk Digitalt
mac-freelancer-macintosh-macbook-40185

Unngå å gjøre feil i Google Ads: få bedre resultater

Google Ads er et effektivt annonseverktøy dersom du bruker det riktig. Men med mange valgmuligheter og ulike annonsetyper er det lett å gå seg vill. Og det er flere feil i Google Ads du bør unngå.

Google Ads kan være svært effektive fordi utrolig mange kundereiser starter hos Google. Det er vanskelig å estimere hvor mange søk som blir gjort i Google hver dag, men det er snakk om ganske mange milliarder søk. Hver dag.

Kundereisen starter hos Google

Potensielle kunder ønsker å lese om ulike produkter før de bestemmer seg for hva de skal kjøpe. Det er her synlighet kommer inn i bildet. For at en potensiell kunde skal velge å handle hos deg, må jo dine produkter vises som et alternativ når de søker etter produkter.

Dette kan du sikkert kjenne deg igjen i? Det gjør i alle fall jeg. Og jeg blar aldri til side to med søkeresultater. Faktisk er det så sjeldent folk gjør det, at det er blitt en løpende vits om at side to hos Google er det beste stedet å gjemme et lik. Hvis vi ser på gjennomsnittet, ser de fleste internettbrukere bare på de 5 første søkeresultatene.

En undersøkelse fra 2014 viser at 95 % av all trafikk går til resultatene på første side. Og det er ingen grunn til å tro at dette har endret seg noe særlig.

I denne artikkelen forklarer vi hvordan du optimaliserer du nettsidene din for søkemotorer

Hvordan bli mer synlig?

Det første du kan gjøre er selvfølgelig å sørge for god SEO på nettsiden din. Det vil gi deg bedre resultater i organiske søk. Men det vi skal fokusere på i dag er de resultatene du betaler for å få.

Kjører du kampanjer i Google Ads uten at resultatene kommer? Da kan det hende du må gjøre noe annerledes.

Kanskje har du allerede gjort deg kjent med Google Ads og både kjørt kampanjer og brukt store deler av annonsebudsjettet ditt. 

Med Google Ads kan små feil koste deg dyrt. Det kan være alt fra å ikke ha lagt til negative nøkkelord i kampanjen din, til å ha stavefeil i annonseteksten eller å glemme å avslutte kampanjer for produkter du ikke selger lenger. Derfor er det også lurt å følge nøye med på annonsene dine.

Hvis du er misfornøyd med resultatet, kan det godt hende du har gjort en feil i Google Ads. Det er du i så fall ikke alene om. Det er mange som gjør disse feilene, og de fører dessverre til veldig lite effektive Google Ads-annonser.

Her kan du lære hvordan kommer du i gang med Google Ads (steg for steg)

Guide: En digital strategi som virker!

Last ned vår praktiske guide til hvordan du kan utvikle en digital kommunikasjonsstrategi for din virksomhet. Guiden tar deg gjennom vår fem-stegs prosess for å nå ut til din målgruppe. 

Typiske ting folk gjør feil i Google Ads

1. Du mangler en strategi

Før du tar i bruk Google Ads er det viktig at du har klart for deg hvilke mål du har. Hva er det du ønsker å oppnå ved å kjøre en Ads-kampanje? 

Det er nemlig stor forskjell på om du ønsker konverteringer eller om du ønsker å drive merkevarebygging. 

Vil du drive merkevarebygging er det smart å velge display-kampanjer. Displayannonser er bannerannonser og andre typer annonser som vises på ulike nettsider. Hovedmålet med disse annonsene er å drive generell markedsføring og å formidle budskapet ditt til dem som besøker nettsiden.

Ønsker du at kampanjene skal drive konverteringer og trafikk til nettsiden din bør du velge søkekampanjer. 

Disse vises blant søkeresultatene til Google når noen har søkt på noe som har noe å gjøre med din bedrift. Og i motsetning til hva mange kanskje tror, er det faktisk ikke noe poeng i å betale i dyre dommer for å få topplasseringen. Den beste strategien er ofte å ligge blant de fem øverste resultatene, men ikke nødvendigvis på topp.

For å unngå at du bruker mer penger enn nødvendig er det også viktig at du tenker nøye gjennom hvem annonsene dine skal treffe, og at du bruker innsamlede data for å optimalisere annonsene. Dette hjelper deg med å velge hvilke sosiale medier kampanjen skal dukke opp i, og å kjøre riktig kampanje mot riktig målgruppe.

2. Du har ikke delt inn i annonsegrupper

Hvis du ikke har delt inn i ulike annonsegrupper er det smart å gjøre det nå. 

Det bør du gjøre for å unngå at du bruker unødvendig mye penger, ved å få kontroll på budsjettet ditt og budstrategien din. 

En annonsegruppe besår av én eller flere annonser som målrettes mot et delt sett med søkeord. 

Google anbefaler at du har minst tre annonser i hver annonsegruppe, for at de skal kunne A/B teste annonsene og finne den som fungerer best.

Når du lager annonsene må du tenke på at søkeordene bør gå igjen i annonsetittelen og på landingssiden annonsen leder til. På denne måten får søkeordene så stor relevans som mulig, og vil generere klikk fra noen som faktisk er potensielle kunder.

3. Du kjører de samme annonsene som både søkekampanjer og displayannonser

Når du lager en kampanje vil Google Ads tilby deg å vise annonsene dine som både søkekampanjer og displayannonser. Det høres kanskje ut som en god idé, men ikke la deg lure. 

Ved å gjøre dette tjener Google mer penger, men du vil tape på dette. 

Grunnen er at søkekampanjer og displayannonser er to helt forskjellige ting, med ulike funksjoner.

En søkeannonse vil bestå utelukkende av tekst. Om en slik tekstannonse blir brukt som displayannonse vil din annonse se “kjedelig” ut, sammenlignet med andre displayannonser som blir vist samtidig. I tillegg bruker mange ulike typer adblockere, som gjør at det er liten sannsynlighet for at folk i det hele tatt vil se annonsen din.

Disse faktorene vil gjøre annonsen din mindre relevant og gi deg færre klikk, noe som betyr at Google vil ta mer betalt fra deg fordi de mener annonsegruppen din er av dårlig kvalitet.

Derfor bør du alltid kjøre ulike kampanjer for best mulig kontroll. Lag en kampanje for søk og en annen for displayannonsering. Dette vil gi deg bedre resultater i lengden.

4. Du har ikke testet ulike budstrategier

Du vet nok allerede at kostnaden for Google Ads varierer på grunn av budrunder på nøkkelord. Og du tenker kanskje at det bør være ganske enkelt – den som betaler mest får sin annonse vist, ikke sant?

Det er forsåvidt sant. Men det finnes ulike budstrategier du kan benytte deg av for å oppnå de resultatene du ønsker. En vanlig feil i Google Ads er å ikke teste ut ulike budstrategier. 

De ulike budstrategiene egner seg til ulike kampanjer og målsettinger. Når du skal by på nøkkelord, bør du derfor vurdere ulike målsettinger for kampanjene dine:

 

Om målet ditt er at kunder skal gjennomføre en handling på siden din, og du sporer antall konverteringer, bør du fokusere på konverteringer. Smart Bidding-strategien lar deg gjøre akkurat det.

Er målet ditt derimot å få flere besøkende på nettsiden din kan en enkel cost-per-click-strategi fungere bra. 

Les mer om budstrategier for Google Ads

5. Du har ikke optimalisert landingssidene dine

Hvis du ikke har optimalisert landingssidene dine med tanke på søkeordene annonsene dine målrettes mot, vil dette gi lav kvalitetsscore til lenkene dine. Dette vil føre til en høyere kostnad per klikk, og i verste fall kan det hende at annonsene dine ikke vises i det hele tatt.

Derfor er det viktig å optimalisere landingssiden din, og da er det flere ting du bør tenke på.

For det første vet vi at mer og mer trafikk kommer fra mobile enheter, noe som gjør at landingssiden din MÅ være mobilvennlig. Landingssiden din må også laste raskt. 

Det er fordi du har under 3 sekunder på å fange brukernes oppmerksomhet, men det er også fordi folk ikke gidder å vente på trege nettsider. I lengden vil en sen nettside koste deg mange salg. Det er også viktig at siden er ryddig og at søkeordet er brukt på landingssiden.

Grunnen til at du bør knytte en landingsside opp mot annonsene dine er at det gjør det lettere for brukerne. Klikker de på annonsen din, kommer de direkte til siden som viser produktet eller tjenesten annonsen reklamerer for. Da holder du på oppmerksomheten deres med det produktet de ble nysgjerrige på, og det er mer sannsynlig at de blir på siden.

Trenger du nye nettsider?

Tenk Digitalt utvikler nettsider som virker! Hensikten med et nettsted er vanligvis å motta bestillinger i en nettbutikk, eller samle kontaktdetaljer til potensielle kunder. Hva vil du at besøkende skal gjøre på ditt nettsted?

6. Du bruker ikke remarketing

Remarketing er ekstremt viktig, fordi det gir deg muligheten til å målrette markedsføring mot besøkende som har vært på nettsiden din uten å kjøpe noe. Du kan også bruke det for å selge flere produkter til noen som allerede har kjøpt et av produktene dine. 

Dessverre er det mange som gjør feil i Google Ads og glemmer å benytte seg av denne teknikken (eller så er det mange som ikke vet hvilke muligheter de får ved å ta i bruk piksler og sporing). 

For å bruke Google Ads i remarketing kan det være lurt å sette opp budstrategier og å øke maksbudet for disse brukerne.

Husk bare at for å bruke Google Ads i remarketingen din er du nødt til å ta i bruk en sporingskode. Denne sporingskoden må du implementere på nettsiden din. Dette finner du mer utdypende stoff om hos Google Ads Help. 

7. Du bruker ikke handlingsoppfordringer

En handlingsoppfordring, eller call to action, forklarer brukerne hva du vil de skal gjøre. 

Du har vunnet budrunden og annonsen din har fanget brukernes oppmerksomhet. Du har ledet dem inn på landingssiden for annonsen din, men hva vil du at de skal gjøre der inne? Det må du fortelle dem! 

Om du glemmer å gjøre dette, vil du mest sannsynlig oppleve at annonsene dine ikke gir deg de resultatene du ønsker. Uansett om du ønsker at brukerne skal kjøpe noe, booke et møte eller legge igjen en kommentar må du fortelle dem dette.

En handlingsoppfordring kan ta mange former. Vil du at kunden skal kjøpe noe kan du legge inn en «kjøp nå» knapp. Vil du at de skal melde seg på nyhetsbrevet ditt kan du legge inn et skjema eller en pop-up for å melde seg på.

Så husk: vit hva du vil de besøkende skal gjøre, slik at du kan oppfordre dem til å gjøre det!

8. Du forstår ikke overskuddsmarginer og konverteringer

Uansett hva slags bedrift du driver, må du holde oppsyn med både konverteringer og overskuddsmarginer. Det må du gjøre hvis du ønsker å øke inntektene dine på sikt, og ikke bare oppnå hurtig fortjeneste.

Om du vet hvor mye du må tjene, og hvor mange konverteringer du trenger for å oppnå det målet, kan du spare penger på annonsene dine.

9. Du vet ikke levetiden på kundeforholdet

En annen vanlig feil i Google Ads er at man ikke vet levetiden på kundeforholdet. Om du ikke vet det, kaster du bort både tid og penger.  

Levetiden på kundeforholdet sier helt enkelt noe om hvor mye fortjeneste du kan forvente å få ut av kunden din så lenge de er kunde hos deg.

Det sier altså noe om “verdien” til de ulike kundene. 

Det er viktig å vite hvor mye kundene dine er verdt, for å vite hvor mye penger du skal bruke på å tiltrekke deg nye kunder.

Selv om det er mer komplisert å regne ut levetiden på kundeforholdet enn å regne ut investeringsavkastningen din, henger de to sammen og påvirker mulighetene dine til å øke inntektene og bygge opp bedriften din.

Når du vet verdien av kundene dine, kan du enkelt justere kampanjene og budene dine for å tiltrekke deg de riktige prospektene og kundene til dine landingssider.

Helt enkelt forklart: bruker du 100 kr på å skaffe en kunde, må du tjene mer enn 100 kr på den kunden for at det skal være verdt innsatsen. Om du bare tjener 60 kroner på denne kunden, går du i underskudd med 40 kr. 

Det tjener du ikke penger på i lengden.

Lær mer om hvordan du regner ut levetiden på kundeforholdet.

10. Du følger ikke opp kampanjene dine

Dette er en ganske grov feil i Google Ads, som du derfor bør unngå å gjøre. Om du bare setter opp kampanjene dine og lar dem skure og gå, kan du tape mye penger. 

La oss ta et eksempel: du driver en lokal restaurant, men ønsker å kjøre annonser i nærliggende byer for å tiltrekke deg flere besøkende. 

Du setter opp annonsen og kjører den med geografisk fokus i by A, B og C. Etterhvert vil du få inn data du kan analysere og se hvor godt annonsene dine gjør det i de ulike byene. Da ser du kanskje at annonsen er dyrere og får færre klikk i by B. Da kan du flytte budsjettet ditt og heller bruke pengene på annonser som vises i by A og C. 

En annen type data du kan se på, er hvor trafikken på annonsene kommer fra. Får du få klikk fra pc-brukere, kan det være lurt å øke budsjettet til annonsene som vises på mobile enheter. 

Digital markedsføring

Tenk Digitalt hjelper deg med å utvikle en digital kommunikasjonsstrategi, et nettsted som konverterer til nye salg eller leads og synlighet i digitale kanaler!

Har du gjort en feil i Google Ads eller er det bare behov for finjustering?

Husk også at det ikke nødvendigvis er du som har gjort en feil i Google Ads selv om annonsen din ikke gir deg de resultatene du ønsker.

Noen ganger kan det rett og slett være behov for finjustering. Kanskje har du satt for lavt budsjett slik at du konkurrentene dine vinner budrundene på nøkkelordene. Du kan også se på statistikkene du har tilgjengelig for å finne ut om du bruker budsjettet ditt riktig.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Del denne artikkelen

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email
WhatsApp
Jan Sollid Storehaug

Jan Sollid Storehaug

Daglig leder i Tenk Digitalt AS og foredragsholder. Jan har et stort engasjement for entreprenørskap og hvordan nye teknologier utfordrer oss og skaper nye muligheter. Les mer om Jans foredrag på Storehaug.no Send gjerne en epost til jan@tenkdigitalt.no eller ring 97512077 for en hyggelig prat!

Vi kan hjelpe deg med:

CTA-contact-us-new.png

Digital strategi

Tenk Digitalt kan hjelpe din bedrift å lage en praktisk plan for digital kommunikasjon og markedsføring. Vi diskuterer din digitale strategi og undersøker dine konkurrenter. Deretter kommer vi med konkrete forslag til forbedringer.

landingpage

Nettsider som virker

Har du nettsider som er godt egnet for digital markedsføring? Vi kan undersøke hvor godt nettstedet virker. Få en gratis vurdering av dine nettsider med konkrete forslag til forbedringer. Små endringer kan gi store resultater!

homepage-seo

Synlighet

Hvordan driver du trafikk til nettsidene dine? Tenk Digitalt kan lage innhold, optimalisere for søk, samt drive trafikk med sosiale medier, e-post og andre kanaler. Effektive nettsider gir mange besøk som konverteres til salg.

Jan Sollid Storehaug markedsføring i sosiale medier

Verdivurdering

Tenk Digitalt bistår gründere eller styrer som vurderer salg av sin virksomhet. Vi hjelper deg med riktig kommunikasjon mot din målgruppe. Første steg er å gjennomføre en grundig verdivurdering av din virksomhet..

Se hvordan trafikken stiger med en blogg

Finne investorer

Vi har oversikt over alle norske investorer og vet hvilke bransjer og hvilke investeringsfaser de er interessert i. Vi kan bistå ved små og store kapitalutvidelser og har deltatt i mange suksessrike norske og internasjonale emisjoner.

analysis-brainstorming-business-1571699

Aksjonærportal

Ønsker du å forbedre kommunikasjonen med dine aksjonærer? Vår aksjonærportal har BankID login for aksjonærer og styre. Løsningen kan brukes ved kapitalutvidelser og oppdaterer aksjonærregisteret med ett klikk.

Oppsummering av ukens digitale nyheter

Motta ukens mest interessante digitale nyheter direkte i innboksen helt gratis! Din e-postadresse er trygg hos oss – og du kan selvfølgelig melde deg av når som helst.

Les de siste digitale nyhetene

Vi gir deg gratis ukens viktigste digitale nyhetene fra norske nettsider som skriver om teknologi, digital markedsføring, gründerstoff, sosiale medier og søkemotorer.

Del denne artikkelen

Ta kontakt

Tenk Digitalt hjelper deg med din digitale strategi, nettsider som konverterer til salg og økt trafikk til dine nettsider. Vi kan også bistå med verdivurdering av din bedrift og bistand til å finne nye aksjonærer. Ta kontakt i dag for en uforpliktende samtale!