5 steg for å lage en god nettbutikk: de beste nettbutikkløsningene
Skal du lage nettbutikk er det 5 steg du må ta

5 steg for å lage en god nettbutikk

Drømmer du om å skape en salgsmaskin som aldri sover? Da bør du lage nettbutikk. Velger du riktig nettbutikkløsning kan du holde åpent 24/7 – i hele verden. Har du en god strategi for digital markedsføring kan nettbutikken din bli din beste salgskanal.

Det første du må vurdere er om det du selger egner seg for salg i nettbutikk. Det er bortkastet å bruke tid og penger på å lage en nettbutikk hvis du ikke kan selge varene eller tjenestene dine i den.

Hvorfor trenger du å lage nettbutikk?

En av de mest åpenbare fordelene med en nettbutikk er lave driftskostnader sammenlignet med en fysisk butikk. Du sparer penger på husleie, ansatte og andre driftskostnader. Det eneste du virkelig trenger er et lager til nettbutikken.

Spørsmålet om hvor bedriften din er geografisk lokalisert blir også mindre viktig.

I tillegg legger kundene igjen et hav av digital informasjon som du kan bruke til å analysere og forbedre din virksomhet. Med denne informasjonen vil du kunne treffe beslutninger basert på fakta fremfor synsing.

For å lage en god nettbutikk er det noen ting du bør ha på plass. Vi mener det er fem steg i prosessen du må gjennom for å lage en nettbutikk som fungerer godt.

Steg 1: Lag en digital strategi

Før du etablerer nettbutikken din anbefaler vi at du utvikler en digital strategi for din bedrift. Det er viktig å ha en digital strategi for å kunne drive med markedsføring av nettbutikken din.

Å lage en flott nettbutikk for produktene og tjenestene dine er nyttig for å konvertere besøkende til å bli kunder. Men uten markedsføring av nettbutikken, ingen kunder. I tillegg er det jo slik at nettbutikken din bare er en del av aktiviteten din på nett. 

Derfor er det viktig å se på det store bildet. Dette er de fem stegene vi anbefaler for å lage din digitale strategi:

Dette er de fem stegene Tenk Digitalt AS anbefaler for din digitale strategi.
Dette er de fem stegene Tenk Digitalt AS anbefaler for din digitale strategi.

Du kan lære mer om hvordan du lager en digital strategi i denne artikkelen: 5 steg for å lage en god digital strategi

Steg 2: Øk rekkevidden

Om du allerede har en nettside vet du at det å få besøkende til nettsiden er den første utfordringen du må finne en løsning på. 

De to beste kanalene for rekkevidde er sosiale medier og søkemotorer. Det finnes imidlertid mange andre digitale kanaler du kan vurdere.

Vi har skrevet en egen artikkel om 9 grep du kan ta for å få mer trafikk til nettsidene dine.

Guide: En digital strategi som virker!

Last ned vår praktiske guide til hvordan du kan utvikle en digital kommunikasjonsstrategi for din virksomhet. Guiden tar deg gjennom vår fem-stegs prosess for å nå ut til din målgruppe. 

Steg 3: Velg riktig nettbutikkløsning

Det finnes tusenvis av ulike løsninger for netthandel, men det er dine kriterier som er nøkkelen når du skal velge hvilken nettbutikk plattform som passer best for deg. 

Om du vil lage en god nettbutikk for dine kunder må det være enkelt for deg å drive nettbutikken, samtidig som den gir deg mulighet til å tilpasse den etter hva kundene trenger.

4 ulike typer nettbutikkløsninger:

  • Programmere den fra bunnen
  • Kjøp et ferdig system
  • Plugins til dine eksisterende nettsider
  • Velg en uavhengig plattform i tillegg til ditt eksisterende nettsted

Programmere fra bunnen

Å programmere nettbutikken din fra bunnen av er for deg med et stort budsjett og god tid. Dette er stort sett bare et alternativ dersom du er en såpass stor bedrift at du har en egen utviklingsavdeling. Har du ikke det, er det nok best å velge en av de andre veiene for å lage nettbutikk.

Ferdige løsninger

Det finnes mange «ferdige» nettbutikkløsninger hvor du betaler en månedlig avgift og ofte også en prosentandel av din omsetning. Det er det vi kaller «proprietære» løsninger. 

Fordelen med disse er at de kan være ganske raskt å sette opp og du er fort i gang. Ulempen er ofte at de kan være kostbare. Skal du gjøre endringer er du også ofte avhengig av å gjøre spesialtilpasninger. Og da løper taksameteret hos utviklerne.

Plugins i WordPress

En plugin i WordPress er en utvidelse du legger til WordPress-løsningen din. Plugins hjelper deg med å tilpasse nettsiden din, og gir deg muligheten til å legge til mange ulike funksjoner. 

Noen av de mest nyttige pluginsene er de som gjør det mulig å lage nettbutikk på WordPressiden din. 

For å legge til en plugin på siden din må du:

  • Finne en plugin du vil bruke
  • Installere pluginen på WordPressiden din
  • Konfigurere pluginen inne i kontrollpanelet i WordPress

Uavhengig plattform

Velger du en uavhengig plattform som for eksempel Magento får du mange funksjoner, og muligheter til å utvide nettbutikken din. 

Ulempen er at du bør være ganske teknisk anlagt, fordi du må gjøre mye selv. I tillegg må du drive nettbutikken som en egen enhet, i stedet for at den er integrert på nettsiden din.

Da vi mener den beste nettbutikkløsningen er å bruke plugins i WordPress, vil vi nå se nærmere på det vi mener er den absolutt beste nettbutikkløsningen i WordPress.

Valg av løsning for netthandel

Fordelen med WordPress er at det er basert på åpen kildekode. Det betyr at hvem som helst kan lage utvidelser (plugins) og det er titusenvis av utviklere som gjør nettopp det. 

Problemet er gjerne at det er så mange valg at det er vanskelig å finne en løsning som passer nettopp deg og ditt behov.

WooCommerce

I vrimmelen av WordPress plugins er det imidlertid én som skiller seg ut: WooCommerce.

Med mer enn 5 millioner nedlastninger og en imponerende brukerevaluering på 4.5 av 5 mulige skiller WooCommerce seg ut av mengden.

WooCommerce er den desidert mest brukte nettbutikkløsningen i WordPress, og det er mange valgmuligheter for utvidelser og integrering med tredjeparts-leverandører.

WooCommerce plugin for å lage nettbutikk
WooCommerce plugin for å lage nettbutikk

Denne nettbutikkløsningen har alle funksjoner du trenger for å gjøre nettbutikken din om til en kraftig salgskanal på nett. 

En annen fordel er at WooCommerce er oversatt til norsk. Fordelen med at WooCommerce finnes på norsk er selvsagt at det gjør det enklere for deg å håndtere installasjonen. 

Designmaler

De tilbyr også store samlinger med maler og tillegg for å skreddersy nettsidene dine for å oppfylle nær sagt hvilket som helst behov.

Mange WordPress utviklere bruker faktisk at designmalen er spesielt utviklet for integrasjon med WooCommerce som argument for at du skal velge akkurat deres mal. 

Da slipper du å tenke på at den virker på alle plattformer når du skal lage nettbutikken. Det har malene tatt hensyn til. 

På «Themeforest» finner du mange designmaler for WordPress som er integrert med WooCommerce. Det ville være rart om du ikke finner en som passer akkurat deg!

Designmaler fra Themeforest
Designmaler fra Themeforest

Sjekk selv på Themeforest

Funksjoner i WooCommerce

Nøkkelfunksjoner i WooCommerce inkluderer integrering av både norske og internasjonale betalingsløsninger, rapporterings-funksjoner, flere fraktalternativer, rabattsystem og lagerstyring. 

Noen av betalingsløsningene WooCommerce støtter er Klarna, PayPal og Stripe.

Om du er på utkikk etter en robust plugin-løsning for netthandel som er lett å tilpasse bør du prøve ut WooCommerce.

Det beste – som med det meste av WordPress plugins – er at startversjonen er gratis. Du kan faktisk gjøre svært mye før du trenger tilleggsfunksjoner. I følge egenreklamen kan du selge hva som helst, hvor som helst. 

Gammel og god

Det er også verdt å legge merke til at denne nettbutikkløsningen har vært på markedet i mange år. 

Vi skrev en lignende artikkel for noen år siden, og i den listet vi opp flere alternative plugins for WordPress som kunne gi deg en nettbutikkløsning. Samtlige av de pluginsene er ute av markedet, og har ikke blitt oppdatert på 3 år, eller mer. 

Det sier litt: Woocommerce slår konkurrentene ned i støvlene. 

Dette er også årsaken til at vi bruker WooCommerce når vi skal lage nettbutikk for våre kunder.

Alternativer til WooCommerce

Det er nesten ikke mulig å finne alternativer til WooCommerce, siden den pluginen er så populær. 

Vi har likevel funnet to alternativer som kan være aktuelle. Det ene er Ecwid Ecommerce Shopping Cart, og det andre er Dokan

Ecwid Ecommerce Shopping Cart kan integreres med din WordPress-løsning, sosiale nettverk og på mobile enheter. Den støtter over 40 betalingsløsninger. Pluginen er brukt i over 30 000 aktive installasjoner, og har 4,5 av 5 stjerner. 

Dokan er basert på WooCommerce og er en løsning for deg som ønsker å bygge en markedsplass ala Amazon eller Ebay. Pluginen blir brukt i over 40 000 aktive installasjoner, og har 4,5 av 5 stjerner. 

I motsetning til WooCommerce finnes ikke disse pluginene i norsk versjon.

Trenger du nye nettsider?

Tenk Digitalt utvikler nettsider som virker! Hensikten med et nettsted er vanligvis å motta bestillinger i en nettbutikk, eller samle kontaktdetaljer til potensielle kunder. Hva vil du at besøkende skal gjøre på ditt nettsted?

Løsninger for nettbutikk utenfor WordPress

Magento

Magento er en selvstendig nettbutikkløsning som fungerer uavhengig av WordPress.

Magento Commerce er et alternativ for å lage nettbutikk
Magento Commerce er et alternativ for å lage nettbutikk

Det betyr at du går glipp av mange av integrasjonsmulighetene som du får med WooCommerce om du velger Magento.

Du må administrere to nettsteder hvis du allerede har en nettside. Det betyr at du må lære deg to forskjellige måter å gjøre ting på.

Funksjoner

Magento er en løsning som passer bedre for større nettbutikker. Magento har et godt rykte, men løsningen er kjent for å være mer kompleks når det kommer til å etablere og drifte den.

En av hovedfordelene med Magento er at den har super integrering når det kommer til bedrifter som har både fysiske butikker og nettbutikk. 

Med Magento får du en løsning med all den fleksibilitet som større virksomheter trenger for å drive en global nettbutikk. Du kan administrere flere butikker på ett sted, tilby produktsammenligninger, rabattkoder, avanserte filtre for søk og så videre.

Vær likevel klar over at terskelen for å komme i gang med Magento er høyere enn for WordPress og WooCommerce. Velger du Magento kan det være lurt å få hjelp i alle fall til systemet er oppe og går.

Magento er også mer krevende i forhold til valg av netthotell, fordi du kanskje vil trenge en VPS (Virtual Private Server). Ellers risikerer du at kunden opplever at nettbutikken er treg – med de konsekvensene det kan få for ditt salg.

Om du er forberedt på å investere en god del for å implementere og administrere løsningen din kan Magento være løsningen for deg.

Shopify

Shopify er godt kjent for å levere alt du trenger fra ett sted, inkludert løsninger for netthotell, programvare og integrering for betalingsløsninger.

Shopify scorer også høyt på å være en løsning som er lett å bruke. Den er spesielt egnet for de som vil lage sin første nettbutikk uten å måtte være avhengig av eksterne webdesignere.

Alternativ nettbutikkløsning: Shopify
Alternativ nettbutikkløsning: Shopify
Funksjoner

Løsningen inkluderer en nettsidebygger som er lett å ta i bruk, rapporteringsverktøy, søkemotoroptimalisering, mobilsupport og andre tillegg. Løsningen støtter også et stort utvalg av betalingsløsninger. 

En ulempe med Shopify er at det er noe vanskeligere å tilpasse Shopify themes, noe som betyr at du enten må betale Shopify for å hjelpe deg med tilpasninger eller du må lære deg å kode selv. 

Ønsker du å legge til flere funksjoner kan du det, men da må du benytte deg av betalte apper. 

Priser

Shopify tilbyr en gratis prøveversjon, og for den betalte løsningen starter prisene på 29 USD i måneden. Men basert på hva slags betalingsløsning du benytter, kan det også påløpe gebyrer. 

Dette, og det at du må betale for å legge til flere funksjoner gjør at selv om Shopify kan virke som en rimelig løsning i starten, kan det raskt påløpe ekstra kostnader.

Hva skal du velge?

Som nevnt er vår soleklare favoritt WooCommerce. 

Du får god integrering med WordPress og du kan enkelt utvide funksjonaliteten. Har du lært deg å manøvrere i WordPress vil du kjenne deg igjen.

Med mindre du har erfaring med nettbutikk og allerede en butikk som er oppe og står, vil vi derfor anbefale WooCommerce og WordPress. 

Har du ingen nettbutikk i dag, men store ambisjoner og et romslig budsjett velger du heller ikke feil om du går for Magento. 

Du kan også velge Shopify for enkelt og raskt oppsett, men husk at tilpasninger og utvidelser vil koste deg ekstra.

Vi vil derfor anbefale deg å lage et nettsted med WordPress som gir deg alle de mulighetene du går glipp av med Magento eller Shopify alene.

Som nevnt finnes det tusenvis av ulike løsninger for netthandel der ute. Selv om mange bedrifter vil velge en av disse tre kan det hende en annen løsning vil passe deg bedre. 

Vi anbefaler at du diskuterer dette med webdesigneren din, og du er velkommen til å prate med oss i Tenk Digitalt AS!

Steg 4: Velg riktig betalingsløsning

Når du har satt opp nettbutikken din må du også velge en eller flere betalingsløsninger for nettbutikken. 

En betalingsløsning er en applikasjon til netthandel som autoriserer betaling med kredittkort på nettsiden din. Betalingsløsningen legger til rette for å overføre informasjon mellom nettsiden og den aktuelle banken. 

Ved siden av løsninger som er kjent i Norge som NETS (DIBS), Klarna eller Vipps bør du også vurdere Paypal, Stripe og Square som er ledende i internasjonale markeder.

Betalingsløsningene i nettbutikken kan avgjøre om du selger

Husk også å vurdere hvilke betalingsløsninger for nettbutikker dine kunder vil foretrekke. 

De aller fleste vil foretrekke å benytte en betalingsløsning i nettbutikken de kjenner fra før. Selv om Stripe er mye brukt internasjonalt, er det ikke sikkert at dine norske kunder er kjent med denne løsningen. 

Andre igjen kan være skeptiske til å legge igjen kortinformasjon eller personnummer. Da vil PayPal være et godt alternativ. Personlig velger jeg for eksempel å bruke PayPal i nettbutikker jeg ikke har handlet hos før, eller ikke kjenner til fra før.

Er målgruppen din unge, norske mennesker vil de gjerne ønske å betale raskt og enkelt med Vipps. 

Tjenester som WooCommerce støtter både Klarna og PayPal, i tillegg til betaling med kredittkort.

Husk også at du kan bruke valget av betalingsløsninger i markedsføring av nettbutikken din. Du kan for eksempel markedsføre nettbutikken din ved å reklamere for at kunden kan betale med en spesiell betalingsløsning. 

Eller du kan reklamere for at du nå har fått lagt inn en eller flere nye betalingsløsninger for nettbutikken.

Steg 5: Ekstra sikkerhetstiltak

Skal du lage nettbutikk og drive den effektivt er det også viktig å ha de riktige sikkerhetstiltakene på plass. 

De mest kjente formene for sikkerhet på nett er nok SSL-kryptering og HTTPS. I tillegg bør du følge PCI standarer og benytte deg av brannmur. 

PCI-standarder

PCI Security Standards Council er en gruppe som består av blant annet American Express, MasterCard og Visa. Gruppen har laget en oversikt over sikkerhetstiltak som alle som behandler, tar i mot eller lagrer kredittkortopplysninger må etterfølge. 

Dette er kjent som Payment Card Industry Data Security Standard (PCI DSS).  

Disse retningslinjene sørger for at kortopplysninger og sensitiv informasjon er beskyttet gjennom hele transaksjonprosessen.

Hvis du ikke overholder denne standarden risikerer du at kortopplysninger og annen sensitiv informasjon kan bli stjålet. Blir den det kan du miste troverdighet, tape penger og kunder.

SSL-kryptering

SSL-kryptering sørger for at informasjon som blir sendt over nett blir kryptert. De fleste betalingsløsninger krever også at du bruker denne typen kryptering. 

Informasjon som blir sendt over nett passerer flere datamaskiner før den når destinasjonen. Uten SSL-kryptering kan informasjonen bli stjålet hvor som helst i denne prosessen.

SSL-kryptering gjør at sensitiv informasjon som kortopplysninger, passord og brukernavn bare kan leses av destinasjonserveren. 

Ved å bruke SSL-kryptering viser du besøkende at siden din er sikker å bruke og at du er den du utgir deg for å være.

HTTPS

Alle sider som genererer data bør benytte seg av HTTPS (Hypertet Transfer Protocol with Secure Sockets Layer) i stedet for HTTP.

Dette er også en form for kryptering for å sikre sensitiv informasjon.

Du vet om nettsiden er kryptert om du ser at adressen begynner med https.

Dette er også noe besøkende ser etter, og mange vil ikke en gang vurdere å kjøpe noe uten at nettstedet har HTTPS-kryptering. I Google Chrome får du for eksempel beskjed om en nettside er sikker eller ikke. 

Sikkerhet er viktig når du skal drive en nettbutikk
Sikkerhet er viktig når du skal drive en nettbutikk

Det eneste å være obs på med HTTPS er at det kan gjøre at siden laster saktere. Det betyr at du bare bør bruke HTTPS på sider som samler inn data. Du trenger det for eksempel ikke på fremsiden din, eller på “Om oss” siden.

Brannmur

En brannmur er en programvare som fungerer som port mellom nettverk. Den tillater at autorisert trafikk kommer gjennom, men den stenger for uautorisert eller potensielt skadelig trafikk. 

Enkelt forklart beskytter den nettverket fra å bli skadet fra utsiden. 

Siden en nettbutikk har mye trafikk inn er det nødvendig å beskytte den mot angrep. 

Digital markedsføring

Tenk Digitalt hjelper deg med å utvikle en digital kommunikasjonsstrategi, et nettsted som konverterer til nye salg eller leads og synlighet i digitale kanaler!

I Tenk Digitalt AS har vi valgt å innføre SSL og HTTPS for alle kunder, uavhengig av om de har nettbutikk. 

Det gjør vi av to grunner. Både fordi vi ønsker å skape sikre nettsider, men også fordi Google nå «straffer» de som ikke har den ekstra S´en i sin nettadresse. 

Har du spørsmål om sikkerhet eller andre spørsmål rundt det å drive nettbutikk er du mer enn velkommen til å kontakte oss!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Del denne artikkelen

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on email
Email
Share on whatsapp
WhatsApp
Jan Sollid Storehaug

Jan Sollid Storehaug

Daglig leder i Tenk Digitalt AS og foredragsholder. Jan har et stort engasjement for entreprenørskap og hvordan nye teknologier utfordrer oss og skaper nye muligheter. Les mer om Jans foredrag på Storehaug.no Send gjerne en epost til [email protected] eller ring 97512077 for en hyggelig prat!

Vi kan hjelpe deg med:

CTA-contact-us-new.png

Digital strategi

Tenk Digitalt kan hjelpe din bedrift å lage en praktisk plan for digital kommunikasjon og markedsføring. Vi diskuterer din digitale strategi og undersøker dine konkurrenter. Deretter kommer vi med konkrete forslag til forbedringer.

landingpage

Nettsider som virker

Har du nettsider som er godt egnet for digital markedsføring? Vi kan undersøke hvor godt nettstedet virker. Få en gratis vurdering av dine nettsider med konkrete forslag til forbedringer. Små endringer kan gi store resultater!

homepage-seo

Synlighet

Hvordan driver du trafikk til nettsidene dine? Tenk Digitalt kan lage innhold, optimalisere for søk, samt drive trafikk med sosiale medier, e-post og andre kanaler. Effektive nettsider gir mange besøk som konverteres til salg.

Jan Sollid Storehaug markedsføring i sosiale medier

Verdivurdering

Tenk Digitalt bistår gründere eller styrer som vurderer salg av sin virksomhet. Vi hjelper deg med riktig kommunikasjon mot din målgruppe. Første steg er å gjennomføre en grundig verdivurdering av din virksomhet..

Se hvordan trafikken stiger med en blogg

Finne investorer

Vi har oversikt over alle norske investorer og vet hvilke bransjer og hvilke investeringsfaser de er interessert i. Vi kan bistå ved små og store kapitalutvidelser og har deltatt i mange suksessrike norske og internasjonale emisjoner.

analysis-brainstorming-business-1571699

Aksjonærportal

Ønsker du å forbedre kommunikasjonen med dine aksjonærer? Vår aksjonærportal har BankID login for aksjonærer og styre. Løsningen kan brukes ved kapitalutvidelser og oppdaterer aksjonærregisteret med ett klikk.

Oppsummering av ukens digitale nyheter

Motta ukens mest interessante digitale nyheter direkte i innboksen helt gratis! Din e-postadresse er trygg hos oss – og du kan selvfølgelig melde deg av når som helst.

Les de siste digitale nyhetene

Vi gir deg gratis ukens viktigste digitale nyhetene fra norske nettsider som skriver om teknologi, digital markedsføring, gründerstoff, sosiale medier og søkemotorer.

Del denne artikkelen

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on whatsapp
Share on email

Ta kontakt

Tenk Digitalt hjelper deg med din digitale strategi, nettsider som konverterer til salg og økt trafikk til dine nettsider. Vi kan også bistå med verdivurdering av din bedrift og bistand til å finne nye aksjonærer. Ta kontakt i dag for en uforpliktende samtale!