WooCommerce: Din manual til verdens mest brukte netthandelsplattform - Tenk Digitalt
To bedriftseiere smiler på grunn av resultatene de opplever med bruk av WooCommerce.

WooCommerce: Din manual til verdens mest brukte netthandelsplattform

Mer enn 30 prosent av alle netthandler i verden er bygget med WooCommerce. Her kan du lese hvorfor løsningen er så populær, samt hvordan du starter med WooCommerce.

Fra en enkel idé til et globalt fenomen; historien om WooCommerce er en inspirerende fortelling om innovasjon og utholdenhet. Det startet i 2011, som et sideprosjekt til WooThemes, men ganske snart skulle plattformen forvandle netthandelens verden.

WooCommerce ble skapt med et enkelt mål for øyet: Å gi alle – uavhengig av teknisk kompetanse – muligheten til å skape sin egen online butikk.

Les også: Nettsidedesign som gir resultater

 

Hva er WooCommerce?

WooCommerce er en e-handelsplattform for WordPress med åpen kildekode. Den lar alle lage en fullverdig nettbutikk for salg av både fysiske og digitale varer. I tillegg legger den til rette for håndtering av lagerbeholdning, oppsett av betalingsløsninger, skatteberegning, og mye mer.

Hva koster det å bruke WooCommerce?

WooCommerce er i seg selv gratis, men det krever at du har et fungerende nettsted, noe som innebærer at du må betale for webhotell, et domenenavn, og eventuelle premium-temaer eller plugins du velger å bruke.

 

Hvordan fungerer WooCommerce?

WooCommerce er en utvidelse til WordPress, noe som gir deg full kontroll over din nettbutikk. Du kan velge utseende, legge til produkter, sette priser, styre fraktalternativer, og mer. Og siden det er bygget på WordPress, kan du dra nytte av tusenvis av tilgjengelige utvidelser for å tilpasse og forbedre din nettbutikk.

 

Hvorfor er WooCommerce så populært?

Populariteten kan tilskrives plattformen sin brukervennlighet og tilpasningsevne. I tillegg er det veldig fordelaktig at den er integrert med WordPress, som er den mest populære plattformen for nettsideutvikling. Dette gjør plattformen til et naturlig valg for millioner av bedrifter og nettsteder verden over.

 

Fordeler med WooCommerce

WooCommerce kommer med mange fordeler som gjør det til et utmerket valg for din nettbutikk. Her er tre av de viktigste fordelene som har gjort netthandelsplattformen så populær.

1. Tilpasningsdyktig

Med WooCommerce er det ingen grenser for tilpasning. Du har total kontroll over alt, fra nettstedets utseende til funksjonalitet. Vil du lage en minimalistisk butikk som selger digitale kunstverk? Ingen problem. Eller kanskje du vil utvikle en omfattende nettbutikk med tusenvis av varer? Denne plattformen har løsningene du trenger.

2. Skalerbar

WooCommerce er en plattform som vokser med deg og din nettbutikk. Uansett om du starter med bare noen få produkter eller planlegger å ekspandere til et globalt marked, er løsningen klar for skalering.

3. Kostnadseffektiv

WooCommerce er ikke bare kraftig, men også kostnadseffektiv. Den grunnleggende versjonen er gratis. I tillegg kan du legge til funksjonalitet etter behov med gratis eller premium utvidelser. Du betaler bare for det du trenger, og kan begynne forsiktig uten store oppstartskostnader.

 

Hvordan installere og konfigurere WooCommerce

Fordi WooCommerce er en utvidelse av WordPress, er du nødt til å ha en fungerende WordPress-nettside. Etter at WordPress er installert og konfigurert, kan du legge til WooCommerce direkte fra WordPress sitt dashboard.

Integrasjonen med WordPress betyr at du kan dra nytte av WordPress sitt grensesnitt. Sluttresultatet er en kraftig nettbutikk som kan vokse og tilpasse seg din skalering og skiftende behov.

Å installere WooCommerce er lett som en plett. Fra WordPress sitt dashboard går du til «Utvidelser» og deretter «Legg til ny». Søk etter «WooCommerce» og klikk «Installer». Når installasjonen er fullført klikker du «Aktiver». Deretter vil installasjonsveiviseren guide deg gjennom prosessen med å sette opp din butikk.

Når netthandelsplattformen er installert og konfigurert, er du klar til å lage din første nettbutikk. Begynn med å legge til produkter fra «Produkter» på dashbordet i WordPress. Derfra kan du legge til produktbilder, beskrivelser, priser og mer. Deretter kan du ta fatt på tilpassing av butikkens utseende og funksjonalitet.

Kan jeg bruke WooCommerce uten WordPress?

Nei, det er en WordPress-plugin, og krever et WordPress-nettsted for å fungere. Men ikke fortvil. Hvis du ikke har en WordPress side, kan du starte en i dag med vår manual som hjelper deg i gang: WordPress: Din guide til å lage en flott nettside

 

Slik designer og tilpasser du din WooCommerce-butikk

WooCommerce fungerer med et hvilket som helst WordPress-tema. Husk at visse temaer er spesialdesignet for denne netthandelsplattformen og kan derfor være enklere å tilpasse for e-handel.

Når du har valgt et tema, kan du tilpasse det til din merkevare. Du kan endre farger, skrifter, layouter og mye mer for å skape en unik shoppingopplevelse for dine kunder.

Håndtering av produktbilder og gallerier

Bilder spiller en avgjørende rolle for å lykkes med e-handel. Med WooCommerce, kan du enkelt legge til og administrere produktbilder og gallerier for å vise produktet fra forskjellige vinkler og gi kundene et godt bilde av hva du har å tilby.

 

Detaljert guide til produktadministrasjon i WooCommerce

Å legge til produkter er like enkelt som å lage et nytt blogginnlegg i WordPress. Gå til «Produkter» på dashbordet ditt og klikk «Legg til nytt». Her kan du legge til produktbilder, beskrivelser, kategorier og mer.

For å organisere produkter kan du lage kategorier og underkategorier, noe som gjør det enklere for kundene dine å finne det de leter etter.

Prising og lagerbeholdning

Med WooCommerce kan du sette individuelle priser for hvert produkt, inkludere skatt og til og med implementere rabattkoder. På lagerstyringssiden kan du spore lagerbeholdning, sende varsler når lageret minker eller er utsolgt, og mer.

 

Betalingsalternativer med WooCommerce

WooCommerce støtter en rekke betalingsportaler, inkludert PayPal, Stripe, og Square. Du kan også legge til flere betalingsportaler ved hjelp av utvidelser. For å sette opp en betalingsportal går du til innstillinger og velg «Betalinger». Derfra kan du velge betalingsmetoder og konfigurere dem i henhold til dine behov.

Håndtering av forskjellige valutaer og skatt

WooCommerce har innebygde funksjoner for å håndtere flere valutaer og skattesatser. Du kan angi din hovedvaluta, og hvis du selger internasjonalt, kan du installere utvidelser for automatisk valutaomregning. Når det gjelder skatt, kan du konfigurere skattesatser basert på kundens lokasjon.

 

Fraktalternativer i WooCommerce

WooCommerce lar deg opprette forskjellige fraktsoner og tilordne forskjellige fraktmetoder til hver sone. For eksempel kan du tilby gratis frakt for lokale bestillinger, mens internasjonale bestillinger kan ha en standard fraktkostnad.

Integrering av eksterne frakttjenester

I tillegg til de grunnleggende fraktalternativene, kan du også integrere eksterne frakttjenester. Dette betyr at du kan automatisere prosessen med å beregne fraktkostnader og skrive ut fraktetiketter, noe som gjør det enklere å håndtere bestillinger og frakt.

 

Markedsføring med WooCommerce

Når butikken din er oppe og går, er det på tide å tenke på hvordan du skal markedsføre den. Ikke overraskende finnes det et hav av innebygde og utvidbare markedsføringsverktøy.

SEO for netthandel

Søkemotoroptimalisering (SEO) er avgjørende for å tiltrekke seg organisk trafikk til butikken din. WooCommerce er designet for å være SEO-vennlig, og lar deg enkelt utføre grunnleggende SEO, som tilpassing av URL-er, metatekster og produktbeskrivelser. For mer avansert SEO, kan du bruke WordPress-utvidelser som Yoast SEO.

Bruk av salgsfremmende verktøy og rabatter

I tillegg til SEO-verktøy finnes det mange løsninger for å øke dine salg og konverteringer. Du kan opprette kupongkoder, tilby rabatter, annonsere spesialtilbud, og mer.

Relevant artikkel: Hva er KPI og hvordan brukes det for å sikre bedriftens vekst?

 

Sikkerhet for din nettbutikk

Nettbutikker må prioritere sikkerhet for å bli tatt seriøst av sine kunder. Heldigvis er plattformen lagt opp for god sikkerhet for all e-handel. Men du må selv passe på at sikkerhetsstandarden ivaretas.

Pass alltid på å holde WordPress og WooCommerce oppdatert, bruk sterke passord, begrens innloggingsforsøk, og bruke sikkerhetsutvidelser som Wordfence.

GDPR og personvern

Når du driver en nettbutikk, er det viktig å overholde relevant personvernlovgivning som GDPR. WooCommerce hjelper deg med dette ved å tilby flere innebygde verktøy for å overholde personvernregler, som muligheten til å håndtere personverninnstillinger og gi kundene dine tilgang til og kontroll over personlige data.

 

Utvidelser (plugins) for WooCommerce

For å utvide funksjonaliteten til din nettbutikk, finnes det en enorm fauna av utvidelser du kan benytte deg av. Disse kan eksempelvis hjelpe deg med alt fra SEO og markedsføring til lagerstyring og frakt. Noen populære valg inkluderer Yoast SEO, WooCommerce Multilingual, og Jetpack.

Jetpack

Jetpack inneholder en rekke funksjoner som kan forbedre sikkerheten, ytelsen og funksjonaliteten til nettbutikken din. Noen av disse funksjonene inkluderer sikkerhetskopiering av nettstedet, beskyttelse mot angrep, analyse av kundetrafikk, SEO-verktøy for å hjelpe nettstedet med å rangere høyere i søkemotorer, og mye mer.

Relevant artikkel: Konkurrentanalyse: Slik navigerer du bedriften til topps i din bransje

Hvordan installere og administrere utvidelser

Å installere utvidelser er ganske rett frem. Gå til «Utvidelser» på WordPress-dashbordet ditt, klikk «Legg til ny», og søk etter utvidelsen du ønsker. Når du har installert og aktivert utvidelsen, kan du administrere innstillingene direkte fra WooCommerce eller plugin-dashbordet.

 

WooCommerce kundeservice

God kundeservice kan forvandle tilfeldig kunder til lojale følgere av din merkevare. Du kan lett implementere kundeserviceløsninger gjennom integrering av utvidelser som Awesome Support.

I tillegg er det alltid en god ide å opprette en FAQ-side på nettstedet ditt for å svare på vanlige spørsmål kundene dine måtte ha.

Tilbakemelding og omtalehåndtering

Plattformen er tilrettelagt for deling av kundeanmeldelser og produktvurderinger. Dette er en flott måte å bygge tillit på og slippe kundene til ordet. Du kan enkelt moderere og svare på anmeldelser direkte fra dashbordet.

 

Analyse og rapportering

Forståelse av butikkens ytelse er avgjørende for suksess. WooCommerce leveres med flere analyse- og rapporteringsverktøy som gir deg innsikt i salg, kundeadferd, og mer. Rapportene gir deg detaljert informasjon om produktytelse, refusjoner, og mer.

Du kan filtrere disse rapportene etter dato, kategori, og en rekke andre parametere som gjør det enkelt å identifisere trender og muligheter for forbedring.

Konverteringsoptimalisering og A/B-testing

Med WooCommerce kan du også kjøre A/B-tester for å optimalisere din konverteringsrate. Det finnes flere utvidelser tilgjengelig som lar deg teste alt fra produktsider til kassen, slik at du kan finne ut hva som fungerer best for din butikk og dine kunder.

Lær mer om konverteringsoptimalisering: Hva er CRO? Nøkkelen til bedre salg på internett!

 

Konstant utvikling gjør WooCommerce til et godt valg for fremtiden

Selv om WooCommerce allerede er en ledende e-handelsplattform, er utviklingen langt fra over. Med en stadig voksende brukerbase jobber utviklingsteamet kontinuerlig med å forbedre og utvide plattformens funksjonalitet.

Den oppdateres stadig med forbedringer i brukervennlighet, styrket sikkerhet, fiksede bugs, samt nye funksjoner og integrasjoner. Derfor er det viktig å holde nettbutikken din oppdatert for å dra nytte av disse forbedringene.

 

Kort oppsummert

WooCommerce er mer enn bare en e-handelsplattform – det er et verktøy som hjelper bedrifter å vokse og nå sine mål. Med kraftige funksjonalitet, brukervennlighet, og fleksibilitet, er det et godt alternativ for enhver bedrift som vil utvikle en stabil og profesjonell e-handel for sine kunder.

Les også: Starte nettbutikk med fem steg (+ tips for optimalt nettsalg)

 

 

Ressurser og annet nyttig lesestoff

Elementor: Design Professional WooCommerce Websites

GoDaddy: Top 4 WooCommerce tips & tricks for better product visibility

Hostarmada: How to configure WooCommerce Advanced Settings

Lobster Digital Marketing: The 5 Secrets That Only WooCommerce Experts Know

Mailchimp: WooCommerce Integration with Mailchimp

Meetanshi: 30 WooCommerce Statistics You Need to Know [2023]

Yoast: Yoast WooCommerce SEO plugin

Del denne artikkelen

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email
WhatsApp
Jan Sollid Storehaug

Jan Sollid Storehaug

Daglig leder i Tenk Digitalt AS og foredragsholder. Jan har et stort engasjement for entreprenørskap og hvordan nye teknologier utfordrer oss og skaper nye muligheter. Les mer om Jans foredrag på Storehaug.no Send gjerne en epost til jan@tenkdigitalt.no eller ring 97512077 for en hyggelig prat!

Vi kan hjelpe deg med:

CTA-contact-us-new.png

Digital strategi

Tenk Digitalt kan hjelpe din bedrift å lage en praktisk plan for digital kommunikasjon og markedsføring. Vi diskuterer din digitale strategi og undersøker dine konkurrenter. Deretter kommer vi med konkrete forslag til forbedringer.

landingpage

Nettsider som virker

Har du nettsider som er godt egnet for digital markedsføring? Vi kan undersøke hvor godt nettstedet virker. Få en gratis vurdering av dine nettsider med konkrete forslag til forbedringer. Små endringer kan gi store resultater!

homepage-seo

Synlighet

Hvordan driver du trafikk til nettsidene dine? Tenk Digitalt kan lage innhold, optimalisere for søk, samt drive trafikk med sosiale medier, e-post og andre kanaler. Effektive nettsider gir mange besøk som konverteres til salg.

Jan Sollid Storehaug markedsføring i sosiale medier

Verdivurdering

Tenk Digitalt bistår gründere eller styrer som vurderer salg av sin virksomhet. Vi hjelper deg med riktig kommunikasjon mot din målgruppe. Første steg er å gjennomføre en grundig verdivurdering av din virksomhet..

Se hvordan trafikken stiger med en blogg

Finne investorer

Vi har oversikt over alle norske investorer og vet hvilke bransjer og hvilke investeringsfaser de er interessert i. Vi kan bistå ved små og store kapitalutvidelser og har deltatt i mange suksessrike norske og internasjonale emisjoner.

analysis-brainstorming-business-1571699

Aksjonærportal

Ønsker du å forbedre kommunikasjonen med dine aksjonærer? Vår aksjonærportal har BankID login for aksjonærer og styre. Løsningen kan brukes ved kapitalutvidelser og oppdaterer aksjonærregisteret med ett klikk.

Oppsummering av ukens digitale nyheter

Motta ukens mest interessante digitale nyheter direkte i innboksen helt gratis! Din e-postadresse er trygg hos oss – og du kan selvfølgelig melde deg av når som helst.

Les de siste digitale nyhetene

Vi gir deg gratis ukens viktigste digitale nyhetene fra norske nettsider som skriver om teknologi, digital markedsføring, gründerstoff, sosiale medier og søkemotorer.

Del denne artikkelen

Ta kontakt

Tenk Digitalt hjelper deg med din digitale strategi, nettsider som konverterer til salg og økt trafikk til dine nettsider. Vi kan også bistå med verdivurdering av din bedrift og bistand til å finne nye aksjonærer. Ta kontakt i dag for en uforpliktende samtale!