Ønsker du å nå ut til et ungt publikum bør Snapchat være en av kanalene du bruker for merkevarebygging.
Snapchat ble lansert i 2011 under navnet Picaboo, og har vært et populært sosialt medium siden den gang. I januar 2020 brukte 218 millioner brukere Snapchat hver dag.
Det er millioner av Snapper som blir sendt og sett hver dag.
Bruker du ikke Snapchat allerede kan det bety at du har uutnyttede muligheter når det kommer til merkevarebygging.
Les også: Midjourney start-guide: Oppsett, bruksområder, pris m.m.
Hvorfor bør bedriften din bruke Snapchat til merkevarebygging?
Aktive brukere
I tillegg til å ha mange brukere, er Snapchat en plattform der brukerne er spesielt aktive. Gjennomsnittlig bruker Snapchats brukere 30 minutter om dagen på å bruke Snapchat.
Flere impulskjøp
Undersøkelser viser at det er 60 % mer sannsynlig at brukere på Snapchat vil gjennomføre et impulskjøp enn på andre plattformer.
Mange oppdager nye bedrifter på Snapchat
Selv om Snapchat er en kanal for å holde kontakt med venner, er det også sannsynlig at brukerne vil oppdage nye bedrifter her. Foreløpig skiller Snapchat mellom meldinger sendt mellom venner i “Chat”-delen og innhold fra bedrifter og innholdskreatører i “Discover”-delen. De har også en egen del for Stories, der venners storier ligger øverst, og innhold fra andre ligger nedover i feeden.
I Discover-delen av Snapchat kan brukere se innhold fra ulike merkevarer som bruker Snapchat til markedsføring, for eksempel VG og Telenor.
En fordel med dette skillet er at de som bruker Discover frivillig velger å se innhold som er produsert med tanke på markedsføring. Tall fra Hootsuite viser også at folk bruker Discover-delen 35 % mer for hver dag.
Gratis E-bok
Slik lager du en markedsplan for sosiale medier
Mindre konkurranse og ingen vanskelige algoritmer
På Snapchat er det også noe mindre konkurranse enn i andre sosiale medier, noe som gjør det lettere å skille seg ut.
Det er heller ingen algoritmer som hindrer deg fra å nå ut til publikummet ditt – har de lagt til profilen din som venn vil de se når du har lagt til en story eller du sender en snap.
Les også: Hvordan bruke TikTok til markedsføring
Passer Snapchat for din bedrift?
Vær bare oppmerksom på at Snapchat ikke passer for alle bedrifter. For å ha nytte av denne kanalen må du ha en strategi, forstå brukerne av plattformen og, kanskje det aller viktigste: du må være forberedt på å lage innhold som er helt ulikt innhold du har laget tidligere.
Å drive merkevarebygging på Snapchat kan være en smart investering, men du må skape innholdet til denne kanalen på en helt annen måte enn andre sosiale medier. På Snapchat forventer brukerne å få tilgang til autentisk og upolert innhold fra merkevaren din som de ikke kan få tak i andre steder.
Hvis du vil bruke Snapchat for å drive merkevarebygging mot et ungt publikum må du derfor være villig til å tenke utenfor boksen, eksperimentere og ha det moro.
Ett kriterium som kan hjelpe deg med å vurdere om Snapchat er riktig kanal for deg:
Målgruppen din er yngre enn 35 år.
Snapchat er en kanal der brukerne stort sett er yngre enn 35 år. Faktisk er så mange som 82 % av brukerne på Snapchat 34 år eller yngre.
Slik kommer du i gang med en businesskonto på Snapchat
For å bruke Snapchat effektivt i din markedsføring trenger du en businesskonto. Dette må du ha uansett hvor stor eller liten bedriften din er.
Med en businesskonto vil du kunne gjøre mer på plattformen, og få tilgang til flere funksjoner som støtter din markedsføringsstrategi.
Med en businesskonto på Snapchat vil du kunne:
- Annonsere på Snapchat via deres Ads Manager.
- Sette opp ulike målgrupper for å nå ut til ditt publikum.
- Målrette annonser mot geografiske områder for å nå publikum i spesifikke områder.
Slik lager du en businesskonto på Snapchat:
- Last ned appen: Finn appen i enten App Store (for iOS-enheter) eller Google Play Store (Android-enheter).
- Lag en konto: Hvis bedriften din ikke allerede bruker Snapchat, må du starte med å lage en konto. Her legger du inn all relevant informasjon, som telefonnummer og fødselsdato (for en bedrift trenger du bare å velge noe som gjør at kontoen blir registrert som over 18). I tillegg må du velge et brukernavn som gjenspeiler merkevaren din.
- Klargjør en businesskonto: Når du har laget en konto, kan du klargjøre en businesskonto ved å gå til Ads Manager. Du logger på med det samme brukernavnet og passordet du nettopp har laget. Når du logger på i Ads Manager vil du få opp en side der du må legge til det juridiske navnet på bedriften din og velge hvilket land du kommer til å gjøre forretninger i. Du må også velge valuta. Når du har gjort dette blir det automatisk skapt en businesskonto.
- Begynn å sende snapper og skape kampanjer.
Nå er du klar til å begynne å bruke Snapchat for bedriften din. Begynn gjerne med å lage en kampanje for å nå ut til målgruppen din. Du må også komme i gang med å lage morsomt og engasjerende innhold som passer for bedriften din.
Les også: Kunstig intelligens gir din bedrift digitale superkrefter
11 tips til effektiv merkevarebygging på Snapchat
Etter at du har kommet i gang med det grunnleggende kan du implementere disse tipsene for å få mer ut av merkevarebyggingen din på Snapchat.
1. Fortell publikummet ditt at du er på Snapchat
Hvis bedriften din er ny på Snapchat må du la publikummet ditt vite at du har en konto der.
Du kan promotere den nye Snapchatkontoen din på ulike måter:
- Del nyheten i dine andre sosiale medier. Dette kan være spesielt effektivt om du har mange følgere i disse kanalene.
- Bruk din “legg meg til”-URL. Dette er en URL som gjør det enkelt for folk å legge deg til som venn på Snapchat. Disse URL-ene har alltid dette formatet: snapchat.com/add/dittbrukernavn.
- Bruk din snapkode: en snapkode fungerer på mange måter som en QR-kode. Denne koden gjør det enkelt for folk å legge deg til, men også å finne din merkevares filtre, linser og innhold. Du skal ha blitt tildelt en slik snapkode automatisk og du kan finne den ved å gå inn på din profil ved å klikke på ikonet øverst på venstre side av skjermen din. Snapkoden er den gule firkanten øverst på skjermen med profilbildet ditt i midten. Hvis du ikke finner den der, kan du finne den ved å gå inn på innstillinger og velge “snapcodes” i menyen der. Så velger du “my snapcodes”.
Legg til snapkoden eller URL-en din i markedsføringsmaterialet ditt. Dette kan være på nettsiden din, i e-postsignaturen din, nythetsbrevet ditt og så videre. Du kan også bruke snapkoden på printet materiale eller for eksempel t-skjorter – folk vil uansett kunne scanne den.
2. Ha en effektiv markedsføringsstrategi
For at Snapchat skal gi deg de resultatene du ønsker må du ha en klar strategi for sosiale medier før du tar kanalen i bruk.
- Undersøk konkurrentene: er de på Snapchat? Hva gjør de effektivt på Snapchat?
- Sett klare mål: hva ønsker din bedrift å oppnå ved å være på Snapchat? Hvordan skal du måle suksess?
- Lag en innholdsplan: dette vil hjelpe deg med å vite når du skal poste, hva du skal poste og hvor mye tid du skal bruke på å snakke med følgerne dine.
- Bestem hvordan merkevaren skal fremstå: planlegg på forhånd slik at innholdet ditt på Snapchat følger samme stil hele veien og samsvarer med hvordan din merkevare fremstår i andre sosiale medier.
Trenger du flere tips kan du lese artikkelen Markedsføring i sosiale medier: 11 steg for å lykkes.
3. Følg med på resultatene
Som med alle andre sosiale medier er det viktig å følge med på resultatene dine. Det kan du gjøre ved å bruke det innebygde verktøyet Snapchat Insights – det vil si, hvis du har mange nok følgere til å ha tilgang til dette verktøyet.
Har du tilgang kan du finne verktøyet ved å gå til profilen din og scrolle til bunnen. Der skal du kunne klikke deg inn på verktøyet.
Der vil du kunne se statistikk for:
- Hvor mange som ser storyene dine og hvor lang tid de bruker på dem.
- Rekkevidde: se hvor mange brukere innholdet ditt når ut til hver dag.
- Informasjon om demografiske grupper.
Hvis du ikke har tilgang til Snapchat Insights, kan du følge med på hvor mange som ser og tar skjermbilde av storyene dine ved å gå inn på den aktuelle storien og swipe opp.
Dette er dessverre litt tungvint, så vi får bare håpe at Snapchat Insights snart rulles ut til flere brukere.
4. Vær engasjert selv
På andre plattformer som Facebook og Instagram blir innhold fra merkevarer blandet med innhold fra brukernes venner og familie. Slik er det ikke på Snapchat. Her blir disse typene innhold holdt adskilt.
På grunn av dette er det enda viktigere for deg å engasjere følgerne dine for å opprettholde et nærvær. Du kan engasjere deg med andre brukere på ulike måter:
- Åpne snapper og stories som andre har laget.
- Følg andre brukere.
- Samarbeid med andre merkevarer og innholdskreatører.
- Åpne alle snapper som du får tilsendt.
- Svar på alle snapper og meldinger du får.
- Legg en plan for å lage innhold regelmessig. Har du tilgang til Snapchat Insights kan du bruke verktøyet til å finne ut når målgruppen din er pålogget slik at du kan dele innhold når de er mest aktive.
Det å svare på snapper og meldinger du får er spesielt viktig fordi Snapchat hovedsaklig er et sosialt medium for å pleie personlige relasjoner. Derfor er det viktig at du får målgruppen din til å føle seg sett.
5. Bruk funksjonene i Snapchat til å skape engasjerende innhold
Selv om snapper er designet for å forsvinne etter bare noen få sekunder, er det mye du kan gjøre for gjøre et bilde eller en video mer engasjerende.
For å få innholdet ditt til å skille seg ut fra andre merkevarers innhold, kan du bruke noen av Snapchats mange funksjoner:
- Lag en tegning på snappen.
- Skriv en tekst på snappen.
- Samle flere snapper for å fortelle en historie.
- Legg til informasjon som dato, klokkeslett og temperatur.
- Legg til bakgrunnsmusikk.
- Legg til avstemminger.
- Legg til ett eller flere Snapchatfilter.
- Legg til en Snapchatlinse.
Du kan også legge til en oppfordring om å klikke seg videre til nettsiden din for å lese mer når storyen er ferdig.
Husk at det viktigste er å styre unna veldig polert innhold. Brukerne på Snapchat er lei av tradisjonell reklame. Du må derfor bygge en relasjon til følgerne dine.
Her er noen spørsmål du kan stille deg selv om hvordan du kan få til dette:
- Hvordan kan jeg inkludere mine følgeres meninger når jeg tar beslutninger for merkevaren min?
- Hvilke spørsmål kan jeg stille målgruppen min regelmessig?
- Hvordan kan jeg vise publikummet mitt at jeg setter pris på deres meninger?
- Hvordan kan jeg gi følgerne mine verdi basert på deres behov?
Trenger du inspirasjon til hvordan du kan bruke Snapchat i din merkevarebygging, kan du se på disse eksemplene for hvordan ulike selskaper bruker Snapchat på kreative måter.
6. Få mest mulig ut av en sponset AR-linse
Snapchats AR-linser er svært populære. Dette er linser som legger digitale effekter, animasjoner eller grafiske elementer oppå et bilde eller en video.
Når brukeren beveger seg, følger effekten fra linsen den samme bevegelsen.
Siden 75 % av Snapchats brukere benytter seg av AR-linser hver dag, kan det å lage en sponset linse som gjenspeiler merkevaren din være en effektiv måte å bruke Snapchat i merkevarebyggingen din.
Du kan lage AR-linser ved å bruke gratisprogrammet Lens Studio.
Dette gjør du for å skape en AR-linse i Snapchats Ads Managar:
- Design effekten din i et 2D- eller 3D-program.
- Importer den til Lens Studio.
- Pass på at du følger Snapchats merkevareretningslinjer. Siden du lager en linse som skal brukes til markedsføring, må den inneholde navnet på merkevaren din eller logoen din.
- Animer verket ditt med effekter i Lens Studio.
- Linsen vil gjennomgått av Snapchat for den blir gjort tilgjengelig for bruk.
- Når den er godkjent kan du publisere og promotere linsen din.
Ved å skape dine egne AR-linser vil du nå ut til brukere som ser etter morsomme, nye linser å bruke. I tillegg vil dette øke merkevarebevisstheten rundt merkevaren din.
7. Lag et sponset geofilter
Geofilter er en type filter som er tilgjengelig for brukere i spesifikke geografiske områder, i en angitt tidsperiode.
Et filter kan inneholde effekter som emojier, informasjon om stedet eller bytte farge på snappen.
I tillegg til å bruke de filtrene som er tilgjengelig, kan du også designe et eget filter for bedriften din.
For å lage et filter for merkevaren din gjør du slik:
- Logg inn på Snapchat’s Create Your Own.
- Lag filteret. Her kan du legge til bedriftens logo, tekst om et spesielt produkt eller arrangement eller andre elementer.
- Last opp det endelige designet.
- Velg hvor lenge du vil at filteret skal være tilgjengelig. Velg en start- og en sluttdato.
- Velg et geografisk område filteret skal være tilgjengelig i. Brukere vil bare kunne benytte seg av filteret når de er innenfor dette området
- Send inn en forespørsel til Snapchat. Kostnaden vil variere basert på hvor lenge filteret skal være tilgjengelig og hvor stort det geografiske området skal være.
- Et filter blir stort sett godkjent i løpet av tre timer.
8. Hold deg oppdatert på nye funksjoner
Som med alle andre sosiale medier er det viktig å holde seg oppdatert på nye funksjoner som blir lagt til. Du må gjøre deg kjent med dem for å vite om de vil være nyttige for din bedrift eller ikke.
Det er nemlig ikke alle funksjoner som egner seg like godt for alle bedrifter. Du må huske på hvordan bedriften skal fremstilles, og om funksjonene samstemmer med denne fremstillingen eller ikke.
Husk bare at selv om en funksjon blir lansert, er det ikke alltid de blir lansert til alle brukere på en gang. Noen ganger blir også funksjoner bare testet ut for noen før brukere. Noen funksjoner blir bare testet ut før de blir skrinlagt, mens noen blir lansert til flere og flere brukere i puljer.
Leser du om en funksjon du ikke har tilgang til må du derfor smøre deg med tålmodighet.
9. Gjør det lett for brukere å kontakte deg
I februar 2020 ble to nye funksjoner lansert: Swipe Up to Call og Swipe Up to Text.
Har du tilgang til disse funksjonene er dette funksjoner som du som bedrift absolutt bør ta i bruk.
I tillegg til å kunne swipe up for å besøke nettsiden din eller laste ned en app, kan brukerne nå swipe up for å ringe eller sende melding til bedriften din.
Hvis du er i tvil om du bør ta i bruk disse funksjonene, vil jeg minne deg om at det er 60 % større sjanse for at Snapchatbrukere gjennomfører et impulskjøp enn det er på andre plattformer.
Denne funksjonen kan være med på å drive brukerens kjøpsavgjørelse.
10. Annonser på Snapchat i ulike annonseformater
For å få mest mulig ut av bedriftens bruk av Snapchat kan det være lurt å implementere ulike annonseformater i strategien din.
Dette er noen av formatene du kan velge mellom:
- Snapannonser
- Samleannonser
- Storyannonser
- Dynamiske annonser
I tillegg til å drive merkevarebygging for deg og dine produkter, kan det å investere i annonser drive flere besøk til nettsiden din og oppfordre til kjøp.
Digital markedsføring
11. Målrett annonsene dine mot spesifikke publikum
Med en businesskonto på Snapchat kan du legge til spesifikke filtre for å nå ut til spesifikke publikum med annonsene dine.
Dette kan hjelpe deg med å nå brukere som allerede har et forhold til merkevaren din, eller hjelpe deg med å nå ut til nye målgrupper.
Du kan for eksempel målrette annonsene dine mot et pulikum som ligner ditt eksisterende publikum. Det dette betyr er at Snapchat hjelper deg med å nå ut til brukere som kan være interessert i merkevaren din fordi de ligner på brukere som allerede har et forhold til bedriften din.
Du kan også målrette annonsene dine basert på alder, spesielle interesser eller deres tidligere handlinger som eksisterende kunde.