Pinterest er en søkemotor og et sosialt medium i ett. Plattformen har mange millioner brukere, og jobber du strategisk kan du nå ut til mange i din målgruppe. Derfor bør du bruke Pinterest i din merkevarebygging.
Hva er Pinterest?
Pinterest er en plattform for deling av bilder og video. I hovedsak er det faktisk en søkemotor, som fungerer på samme måte som Google. Du skriver inn hva du leter etter, og Pinterest viser deg innhold som samsvarer med søkeordene dine.
Det er også på mange måter et sosialt nettverk. Brukere nemlig kan følge hverandre for å se hva andre deler, og kommentere på innholdet. Likevel blir det brukt mest som en søkemotor da det er i mindre grad lagt opp til at man deler egenprodusert innhold. Dessuten er det et lite fåtall som er opptatt av å kommentere.
Men, en plattform trenger ikke være et sosialt medium for at du skal kunne bruke den til markedsføring. For deg som ønsker å drive merkevarebygging kan det nemlig være en nyttig plattform.
Mal til innholdskalender
Innholdskalender
Last ned en gratis mal til innholdskalender for 2024. Innholdskalenderen hjelper deg med å holde oversikt over hvilke markedsføringsaktiviteter du skal gjennomføre i sosiale medier.
Vanlige ord og uttrykk fra Pinterest
Før vi ser nærmere på bruk av Pinterest i markedsføring er det noen ord og uttrykk jeg vil forklare. Hvis du ikke er kjent med Pinterest kan noen av uttrykkene nemlig høres litt greske ut.
- Brett eller tavle: Et brett eller en tavle er et område du lager på din profil for å samle alt innenfor en kategori. Tenk på det som en utklippstavle der du tar vare på ting du vil se på flere ganger.
- Pin: Dette er de ulike utklippene, eller elementene, som du lagrer til ulike brett.
- Å pinne: Å lage en ny pin. Du legger til bilde, overskrift, tekst, og en link til kilden for pinnen.
- Å repinne: Dette betyr at du lagrer pins som andre brukere har delt.
Hvem bruker Pinterest?
I mars 2020 hadde Pinterest 335 milloner aktive brukere hver måned. Av disse sitter omtrent halvparten av brukerne i USA, mens resten av dem er internasjonale brukere fra ulike deler av verden.
Den målgruppen som er mest aktiv på Pinterest, er kvinner. Faktisk utgjør de litt over to tredjedel av brukerne.
Selv om det på disse tallene kan se ut som at Pinterest er en plattform du bør bruke dersom du har en kvinnelig målgruppe, må du huske at menn fortsatt utgjør over 20 % av Pinterests annonsepublikum.
Disse tallene sier noe om hvem du kan forvente å nå ut til på Pinterest. De bør derfor være en del av vurderingen din når du skal bestemme om merkevaren din skal bruke tid på denne plattformen. Er du i tvil om hvordan du tar denne avgjørelsen, kan kanskje vår artikkel Kommunikasjonsstrategi for digital markedsføring være til hjelp.
Hvorfor du bør bruke Pinterest til merkevarebygging
Pinterest selv rapporterte i 2019 at du kan nå ut til rundt 144,5 milloner brukere med annonser på Pinterest. Jeg vil våge å påstå at dette er et ganske stort potensielt publikum for deg.
Et annet aspekt som er en fordel for deg med denne plattformen, er at brukerne aktivt leter etter innhold og produkter. Det viktige her er ikke om man har mange følgere eller ikke, men innholdet.
Siden mange aktivt leter etter innhold vil det si at dette er en fin kanal for å skaffe mer trafikk til nettsiden eller bloggen din. De fleste bruker Pinterest til å lagre ideer og prosjekter de vil teste ut, men mange lagrer også produkter de vil se på igjen senere, eller som de ønsker seg.
Få raskere konverteringer
En annen fordel med Pinterest er at brukerne raskere konverterer til å bli leads eller kunder enn på andre plattformer. Med Pinterest kan du redusere antallet steg mellom det å oppdage en ny merkevare og det å faktisk gjennomføre et kjøp.
Og: faktisk sier så mye som halvparten av brukerne at de har kjøpt et produkt etter å ha sett det på Pinterest.
Pinterest er en visuell plattform, og du kan vise fram produktene dine, side om side med inspirerende bilder.
Slik bruker du Pinterest til markedsføring og merkevarebygging
Når du skal drive med markedsføring og merkevarebygging på Pinterest kan du gjøre dette på to måter.
Den ene er å bruke din private profil og lage pins av blogginnleggene dine og produkter du selger. Problemet med dette er at du nok vil få svært få følgere. Det er også en risiko at mange ikke vil forstå at du faktisk promoterer en merkevare, og ikke bare pinner som privatperson. Men, pins du lager vil uansett dukke opp i søkeresultat så lenge de er relevante for søket.
Den andre måten, som jeg anbefaler dersom du skal bruke Pinterest som en seriøs del av din merkevarebygging, er å opprette en bedriftsprofil. Når du har opprettet en bedriftsprofil bør du gå i gang med å lage “brett” og å lage pins for blogginnleggene og produktene dine.
Opprett brett og begynn å pinne
Lag brett du tror vil være nyttige for følgerne dine. Har du en interiørbutikk kan det for eksempel være smart å lage ulike brett som “soverom”, “kjøkken” og “veggpynt”. Her kan du så lagre både dine og andres pins.
Husk at du bare kan bruke bilder du har rettigheter til å bruke når du skal lage egne pins. Bruker du bilder du ikke har rettighetene til, kan du risikere av pinnen blir fjernet (eller i verste fall at du blir tatt til retten for brudd på opphavsretten).
I tillegg til å lage egne pins er det viktig at du også pinner andres innhold, så lenge det er relevant for det du selv poster. Å ha flere relevante pins vil hjelpe deg når algoritmen vurderer om den skal vise dine pins og din profil i et søkeresultat.
Skjul brett som ikke er relevante for besøkende
Skulle du ønske å bruke bedriftsprofilen din til å lagre nyttig informasjon om for eksempel merkevarebygging kan du selvsagt det, men da bør du skjule alle brett som ikke er relevante for målgruppen din. Slik holder du fokuset på merkevaren din. Slik kan også besøkende på profilen finne nyttig informasjon.
Da er sjansen også større for at besøkende på profilen velger å følge deg, slik at de får opp dine pins i forsidestrømmen sin.
Strategisk bruk av Pinterest
Når du nå har kommet i gang og laget en bedriftsprofil, er det viktig å bruke Pinterest strategisk.
1. Søkemotoroptimaliser pinsene dine
På samme måte som Google, filtrerer Pinterest søkeresultatene. For å vurdere om en pin skal vises i søkeresultatet ser Pinterest på navnet på bildet, tittelen og teksten i pinen for å se om den er relevant for søket.
Når du skriver tekst og tittel til dine pins må du altså tenke på at innholdet skal være søkemotoroptimalisert.
I tillegg blir det gjort en vurdering på hvor populær pinen er – altså hvor mange ganger den er blitt delt. Algoritmen ser også på hvilken profil som har opprettet pinen, og hva som er kilden (altså hvilken nettside pinen linker til).
2. Gjør nettsiden din “pinbar”
På samme måte som at du kan legge til ikoner for dine kontoer i sosiale medier på nettsiden din, tilbyr Pinterest muligheten til å legge til en “Save”-knapp på nettsiden din.
Ved å aktivere denne muligheten på nettsiden din, gjør du det mulig for besøkende å lagre det de er interessert i på Pinterest.
Dette hjelper deg med å bli mer synlig fordi flere folk vil se produktene dine via disse pinnene.
Knappen blir synlig når besøkende på nettsiden din holder musepekeren over bilder på nettsiden.
Les mer om Save-knappen.
3. Benytt deg av Rich Pins
Rich Pins gir mer informasjon til pins fra din nettside. For øyeblikket finnes det fire typer Rich Pins: det er produkt, artikkel, app og oppskrift. (App Rich Pins er foreløpig bare kompatible med iOS). En Oppskrift Rich Pins vil for eksempel synliggjøre en ingrediensliste i pinnen, slik at du lett kan se hva du trenger.
Om du vil legge til Rich Pins kan du følge Pinterests forklaring. Dette krever noen tekniske ferdigheter, så det kan være lurt å kontakte webutviklerne dine hvis du er i tvil om noe.
4. Bruk gode bilder
Med sitt visuelle fokus er det viktig å bruke gode bilder når du lager pins. Gode bilder fanger folks oppmerksomhet, og vil kunne gi deg flere følgere.
Bruk skarpe bilder med høy oppløsning som viser produktene dine klart og tydelig. Den kan også være en fordel å bruke bilder i portrettformat, siden disse bildene fyller mer av skjermen når brukerne er inne i Pinterest-appen.
5. Lag annonser med promoterte pins
Ifølge Pinterest bruker så mange som 72 % av brukerne Pinterst for å la seg inspirere før de skal kjøpe noe. Ved å promotere en pin kan du lettere vise frem produktet ditt til det riktige publikummet.
Med Pinterest Ad Manager er det lett å lage promoterte pins som står i stil med alle de andre pinnene dine.
Hvis du ønsker å drive med merkevarebygging, øke salget eller skaffe mer trafikk til nettsiden din kan det være svært nyttig å bruke Promoterte pins.
6. Gjør det estetisk pent å se på
En del av det å bruke Pinterest strategisk er å gjøre brettene dine estetisk pene å se på. Når så mange ulike pinner blir samlet på ett sted er det lett for at ting kan se rotete ut.
Ved å passe på hvilke farger du bruker kan du lett skape et mer ryddig uttrykk, og vise frem merkevaren din.
Når du lager egne pins bør du derfor bruke de samme fargene som du bruker på nettsiden din.
På denne måten blir du lett gjenkjennelig for målgruppen din.
En måte å skape et helhetlig uttrykk er å legge til egne framsider på brettene dine. For å gjøre det går du til brettet og klikker “edit” og “change cover”. Så legger du inn det bildet du vil bruke.
7. Post regelmessig
Selv om Pinterest ikke kan klassifiseres som et rent sosialt medium er det viktig å poste regelmessig her også. Kvalitet er bedre enn kvantitet, men du må passe på at du poster regelmessig, slik at de som besøker profilen din alltid kan finne noe nytt.
For å passe på at du poster regelmessig er det lurt å lage en publiseringsplan. I tillegg er det smart å bruke et verktøy for sosiale medier for å planlegge alle postene dine. Et verktøy som fungerer godt i kombinasjon med Pinterest er Later. Om du vil lese mer om slike verktøy kan du lese vår artikkel Sosiale medier verktøy hjelper deg med markedsføringen.
8. Bygg et community på Pinterest
Selv om Pinterest hovedsakelig er en søkemotor, går det an å skape et community rundt merkevaren din.
Det første steget for å bygge et community er å være aktiv selv. På Pinterest er det om å gjøre å inspirere andre, dele ideer og å bygge samtaler rundt temaer som interesserer følgerne dine.
Del pinner ofte, repin andre, og lik og kommenter pinner som inspirerer deg eller på annet vis er relevante for din merkevare.
Du kan også lage et gruppebrett der du inviterer følgerne dine til å lagre pins på dette brettet. Slik kan du også bygge opp gruppetilhørigheten på Pinterest.
Det er også lurt å samarbeide med andre bedrifter om gruppebrett – velg gjerne merkevarer som har samme målgruppe som deg, men som ikke konkurrerer direkte med dine produkter.
9. Bruk analyseverktøyene
Med en bedriftsprofil vil du også få tilgang til flere nyttige verktøy som kan hjelpe deg med merkevarebyggingen.
Som med all annen digital markedsføring er det viktig å følge med på hvor effektive aktivitetene dine er. For å få tilgang til statistikk må du verifisere bloggen eller nettstedet ditt.
I analyseverktøyet kan du blant annet se hvor mange som ser profilen og pinnene dine i løpet av en måned. Du kan også se hva slags innhold som er mest populært og hvor mye trafikk du får til nettsiden din.
Digital markedsføring
Noen avsluttende ord om Pinterest
Bedrifter kan ha stor nytte av Pinterest, spesielt for å drive trafikk til nettsiden din, selge produkter eller skaffe synlighet. På grunn av fokuset på det visuelle egner kanalen seg spesielt for dem som har en nettbutikk, driver med kreative områder eller har fokus på mat eller interiør.
Det er lurt å prøve seg frem, men husk at dette primært er en søkemotor. Derfor må du tenke på søkemotoroptimalisering når du skaper pins.