Sosiale medier verktøy hjelper deg med markedsføringen - Tenk Digitalt
Bruk av verktøy for sosiale medier gjør markedsføring enklere

Sosiale medier verktøy hjelper deg med markedsføringen

Sosiale medier er en verdifull ressurs for moderne bedrifter. Omtrent halvparten av verdens befolkning er til stede på sosiale nettverk. Det betyr at disse nettverkene er en av de beste måtene å nå ut til flest mulig på. Bruker du verktøy for sosiale medier kan du jobbe mer effektivt med markedsføringen din.

En årsak til at sosiale medier er en god markedsføringskanal er at de skaper direkte kommunikasjon mellom bedriften din og kundene dine. Dette gjør at dine kunder øyeblikkelig kan holde seg oppdatert på nyheter om dine produkter og tjenester.

Men for å nå ut, må bedriften din bruke sosiale medier på en smart måte.

For at du skal kunne gjøre det, vil jeg anbefale at du leser artikkelen Slik lager du en markedsplan for sosiale medier.

Gratis E-bok

Kommunikasjonsstrategi for digital markedsføring

Last ned vår praktiske guide til hvordan du kan utvikle en digital kommunikasjonsstrategi for din virksomhet. Guiden tar deg gjennom vår fem-stegs prosess for å nå ut til din målgruppe.

Kort forklart bør du lage en strategi som henvender seg til din målgruppe og målgruppens adferd. Du må velge de kanalene din målgruppe bruker mest. Det er et hav av muligheter, og kanalene er gratis og enkle å ta i bruk: Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram og Pinterest, samt flere andre.

Når du skal lage en bedriftsside på sosiale medier er det også viktig å huske på at sidene dine bør ligne på hverandre, både i utseende og innhold. Alle bedriftssidene bør være samkjørt.

For mange er sosiale medier fortsatt et uutforsket område, så å publisere innlegg etter innlegg kan gi unødig hodebry. 

I tillegg kan sosiale medier være svært tidkrevende. Ikke bare skal du publisere innhold, du må også skape dette innholdet, svare på tilbakemeldinger og analysere trafikken. 

De fire viktigste oppgavene når du driver med markedsføring i sosiale medier

Skape innhold

For å skape innhold som skaper engasjement trenger du en jevn strøm av idéer. Så må du organisere disse idéene, og skape innholdet. Dette kan være innhold som artikler, videoer, infografikk og lignende.

Publisere innhold

Når du har skapt innhold må du dele det med verden. Mange sosiale medier verktøy kan hjelpe deg med å automatisere denne prosessen. Det du må bestemme deg for er om du kun skal benytte deg av gratis publisering, eller om du i tillegg skal betale for annonser.

Lytte og svare

Godt innhold vil skape engasjement fra publikummet ditt. Da må du være forberedt på å lytte til responsen deres, og svare dem. Å lytte betyr også at du må holde deg oppdatert på de nyeste trendene. Du kan bruke trender til å skape nytt og relevant innhold. 

Analysere innhold og sammenligning

Den siste oppgaven er å se på resultatene dine og analysere hva som virker, og hva som ikke virker. Hvis du ikke gjør det, kan du ende opp med å bruke mye tid på innhold som ikke gir deg de resultatene du ønsker.

 

For å kunne gjennomføre en plan for markedsføring i sosiale medier på en god måte, er det derfor smart å benytte seg av verktøy for sosiale medier. 

Det finnes mange verktøy for sosiale medier som kan hjelpe deg

Nå syns du kanskje at det å drive med markedsføring i sosiale medier kan høres ut som en uoverkommelig jobb? Det kan kanskje virke slik, men med gode verktøy kan du enkelt bytte mellom dashbord og verktøy, og øke produktiviteten.

Å ta i bruk et verktøy for sosiale medier er en satsing og investering som kan spare deg både tid og penger. Men det er avgjørende å velge den optimale plattformen for din bedrift.

I jakten på den beste løsningen for din bedrift er det ett viktig spørsmål du bør stille deg:

Hva kan du oppnå ved å bruke verktøy for sosiale medier?

Noen av fordelene med å bruke sosiale medier verktøy:

  • Bedre arbeidsflyt
  • Publisere innhold i flere kanaler samtidig
  • Automatisere publisering og planlegge fremtidige innlegg
  • Overvåking og sosial lytting av søkeord
  • Oversikt over alle dine sosiale medier på ett sted
  • Økt engasjement i flere nettverk
  • Dybdeanalyse av din markedsføringsplan for sosiale medier
  • Kartlegge og vurdere brukernes engasjement over tid eller for en bestemt kampanje
  • Måle hvor mange salg hvert enkelt innlegg fører til
  • Undersøke hvilket produkt som er best sammenlignet med konkurrentens
  • Sammenligne din merkevare med konkurrentens for å se hvem som får best resultater
  • Bruke dine konkurrenter som eksempel på hva du kan få til
  • Undersøke hvordan forbrukere forholder seg til dine konkurrenter
  • Undersøke hvilke emner eller stikkord dine konkurrenter scorer høyt på

Husk at det kan ta tid å optimalisere bedriftens synlighet på sosiale medier, så ikke fortvil hvis pilen ikke beveger seg de første 30 dagene! 

Fordelen med å bruke verktøy for sosiale medier er at du kan få avansert statistikk som viser resultatene dine. Hvis du over tid ser at det du gjør skaper liten aktivitet, kan du basert på statistikk se hvor du bør gjøre endringer. 

Hvilket verktøy for sosiale medier skal du velge? 

Verktøy for sosiale medier kan bety så mangt. Derfor kan det være vanskelig å vite hva du bør velge, og hvilke funksjoner du bør se etter. Det er likevel noen nøkkelfunksjoner du bør se etter:

Gjør at du sparer tid

Et av hovedmålene med å bruke verktøy for sosiale medier er å spare tid, og å oppnå de samme, eller bedre, resultater som du gjør uten. Se derfor etter verktøy som kan hjelpe deg med å automatisere en eller flere prosesser.

Gir økt merkevarebygging og merkevarebevissthet

En av hovedgrunnene til å bruke sosiale medier er at du kan drive merkevarebygging og få økt merkevarebevissthet rundt bedriften din. Derfor bør du velge et verktøy som gir deg mulighet til å utføre oppgavene med dette i bakhodet. 

Det kan for eksempel være en planlegger for posting på Instagram, slik at du kan se hvordan profilen din vil se ut før du legger ut bilder. Verktøyet du velger bør fokusere på å hjelpe deg med å skape økt merkevarebevissthet.

Enkelt å bruke

For at du skal kunne spare tid ved å bruke verktøy for sosiale medier, bør verktøyet være enkelt å bruke. Faktisk bør det være så enkelt å bruke at regnskapsavdelingen din kan redigere et bilde med det, eller at regnskapsføreren kan bruke analysefunksjonen hvis det blir behov for det. 

Noen verktøy har veiledninger liggende på nettsiden sin, men mange tilbyr også rask og god kundeservice så du kan komme raskt i gang. 

Budsjettvennlig

Verktøy for sosiale medier bør være budsjettvennlige (de fleste er det). Mange verktøy med god kvalitet er til og med gratis å ta i bruk. Siden de fleste verktøyene er billige, er det stort sett bare å ta dem i bruk, uten at du trenger å få det godkjent av regnskapsavdelingen. 

Digital markedsføring

Tenk Digitalt hjelper deg med å utvikle en digital kommunikasjonsstrategi, et nettsted som konverterer til nye salg eller leads og synlighet i digitale kanaler!

Fokus på organisering

Et av områdene et verktøy kan hjelpe deg på er å holde deg organisert. Derfor bør du velge et verktøy som er effektivt og ryddig. 

Eksempler på dette kan være HubSpots sosiale innboks som hjelper deg med å prioritere interaksjoner i sosiale medier, eller Canva som lagrer designene dine, slik at du kan komme tilbake til dem senere. 

Les mer om gratis og betalte verktøy og vår favoritt i vår liste over De ti beste sosiale medie-verktøyene.

Del denne artikkelen

Jan Storehaug

Jan Storehaug

Daglig leder i Tenk Digitalt AS og foredragsholder. Jan har et stort engasjement for entreprenørskap og hvordan nye teknologier utfordrer oss og skaper nye muligheter. Les mer om Jans foredrag på Storehaug.no Send gjerne en epost til jan@tenkdigitalt.no eller ring 97512077 for en hyggelig prat!

Del denne artikkelen

Ta kontakt

Tenk Digitalt hjelper deg med din digitale strategi, nettsider som konverterer til salg og økt trafikk til dine nettsider. Vi kan også bistå med verdivurdering av din bedrift og bistand til å finne nye aksjonærer. Ta kontakt i dag for en uforpliktende samtale!
Gratis E-bok

Kommunikasjonsstrategi for digital markedsføring

Ditt neste steg mot suksess

Få hjelpen du trenger

Uansett om du trenger forretningsveiledning, markedsføring av din bedrift, eller utvikling av digitale løsninger, står vi parate til å hjelpe deg til topps i din bransje. Fyll ut skjemaet herunder, så tar vi kontakt ved første anledning.

Generell informasjon
Kort oppsummering av ditt behov