6 grunner til at du bør ta i bruk inbound marketing

 In Digital Markedsføring

Årets ”State of Inbound”-rapport ser på utbredelse og resultater av inbound marketing. Der ble de viktigste prioriteringene innen salg og markedsføring gjennomgått. Vi har gått gjennom den 128 sider lange rapporten, og vil i denne artikkelen fortelle deg om seks viktige punkter som kan forbedre din strategi innen inbound marketing.

Hvert år gjennomfører HubSpot en undersøkelse blant fagpersoner innen salg og markedsføring for å måle temperaturen i inbound marketing. I år har mer enn 4500 respondenter fra 132 land verden over svart på spørsmålene. Vi har sett gjennom rapporten og vil i denne artikkelen dele med deg de punktene vi tror er viktigst.

73% har allerede en strategi innen inbound marketing. Funnene skal derfor være høyst relevante om du vurderer eller allerede bruker strategier innen denne typen markedsføring.

1. Konvertere kontakter og leads til kunder

Første prioritet i følge undersøkelsen er å konvertere leads (prospekts) til kunder. 74% rangerer dette som øverste prioritet. Da de fleste deltagerne allerede brukte strategier innen inbound marketing, var ikke utfordringen deres å generere leads, men å konvertere leads til kunder.

Kjernen i inbound marketing er å skape verdifullt innhold som er attraktivt for målgruppen din, og sørge for at du når ut til dem gjennom digitale kanaler.

Ved å bruke sosiale medier, søkemotorer, e-post og andre kanaler vil innholdet ditt generere trafikk til nettsiden din. Der kan besøkende legge igjen kontaktinformasjon om de er interessert i det du har å tilby. Eller enda bedre, umiddelbart kjøpe dine produkter eller tjenester.

Når du bruker inbound marketing er utfordringen som regel ikke å generere leads, men hvordan du håndterer leads i salgs- og markedsavdelingen i etterkant. Det er viktig hvordan du kvalifiserer prospektet og hvordan arbeidsflyten er frem til du får i land en avtale.

For en selger eller markedsavdelingen er et prospekt en identifisert kontakt som har reagert på en eller flere av CTA’ene (Call to Actions) og lagt igjen kontaktinformasjon. Prospektet må behandles og kvalifiseres før det sendes videre. I noen tilfeller blir prospektet kvalifisert med en gang, dette avhenger av om det etterspørres mer informasjon eller ei.

Prosessen med å pleie et prospekt innebærer at du aktiverer et sett med automatiserte arbeidsflyter som diskvalifiserer leads som ikke er interessert i å kjøpe produktene eller tjenestene dine, og kvalifiserer de som kan være interessert. Dette gjøres gjennom e-post-kommunikasjon med målpublikummet, og gjennom å måle interessenivået ved å følge oppførselen deres på nettsiden din.

Salgsavdelingen vil så kontakte de kvalifiserte prospektene og få i land så mange avtaler som mulig.

Du kan lære mer om hvordan du lager en effektiv digital strategi som konverterer leads til kunder i denne artikkelen: 5 steg for å lage en god digital strategi

2. Øk nettsidetrafikken

Andre prioritet for markedsførere er å øke antall besøkende blant målpublikummet til nettsiden. Alle som er opptatt av inbound marketing vet at dess mer trafikk de genererer fra målpublikummet sitt, dess flere kvalifiserte leads vil de få.

Det er mange potensielle kilder til økt nettsidetrafikk. De mest effektive kildene er sosiale medier, søkemotorer og remarketing gjennom e-post og bannerannonser. Det kan derimot være andre kilder du bør vurdere, avhengig av bransjen din.

3. Øk inntektene fra eksisterende kunder

Det finnes et klokt ordtak innen salg: Det er lettere å øke salget til en fornøyd kunde enn å rekruttere en ny kunde. Vi tror at alle som jobber innenfor salg kan bekrefte dette ordtaket, og det er derfor det er så viktig for bedrifter å holde eksisterende kunder fornøyde.

Tredje prioritet i undersøkelsen er å øke inntektene fra eksisterende kunder. Tenk Digitalt AS bruker løsninger innen markedsføringsautomasjon. Dette er for å hjelpe kundene våre kommunisere med deres potensielle eller eksisterende kunder basert på deres kjøpshistorikk og digitale oppførsel.

Mange større e-handelsider har forutsigbare forslag basert på tidligere kjøp, noe som bidrar til å selge mer til eksisterende kunder. Du kan gjøre det samme når du lager markedsføringskampanjer på sosiale medier, søkemotorer, e-post osv.

Vi mener også at markedsavdelingen kan gjøre mye for å hjelpe salgsavdelingen ved å automatisere arbeidsflyt, ta hånd om et minimum av automatiserte salgssamtaler via e-post, sosiale medier, blogg osv. Ved å gjøre dette strukturert kan salgsteamet fokusere på å dra i land avtaler og å lede potensielle kunder framover og i gjennom nåløyet.

4. Påvise investeringsavkastningen (ROI) av markedsføring

Ingen bedrift vil investere i aktiviteter med mindre de forventer et positivt resultat. Når det gjelder investeringer i markedsføring deler vi vanligvis resultatene i to:

  • Direkte effekter som leadsgenerering og onlinebestilling
  • Aktiviteter som forventes å gi langsiktig avkastning.

Avkastningen på markedsføringsaktiviteter er mye diskutert, og er grunnen til at alle eksperter på digital markedsføring vil fortelle deg at ”Du må være tålmodig…” i minst 6 måneder eller mer for å virkelig oppnå resultater. Selv om du fokuserer på direkte konverteringer vil effekten av merkevarebyggingen være synlig, noe som resulterer i at konverteringer vil komme etter en stund.

I en nylig undersøkelse hvor det var fokus på merkevarer og merkevarebygging i sosiale medier, ble det påvist en avkastning på utrolige 334%!

Den enkleste måten å påvise avkastning for markedsførere er å fokusere på konverteringsaktiviteter. Den største utfordringen for bedrifter er derimot at de ikke har en nettside som er optimal for digital markedsføring og som ikke er laget for konverteringer. Det er rimelig enkelt å måle direkte avkastning gjennom konverteringer fra din leadgenerering eller e-handelbestillinger.

Ta kontakt med oss dersom du har spørsmål eller trenger hjelp! Du kan nå oss på telefon: 23 89 68 11 eller send oss en e-post med dine spørsmål: info@tenkdigitalt.no eller legg igjen din kontaktinformasjon nedenfor og vi vil komme tilbake til deg så snart som mulig.

Trenger du hjelp med din digitale markedsføring?

Digital markedsføring kan være mye mer effektiv enn tradisjonell markedsføring, men da må du vite hva du gjør. Vi gjør heldigvis det, og kan hjelpe deg med det du trenger!

5. Øke effektiviteten i salgsavdelingen

Den femte prioriteringen er å forbedre salgsutviklingen og produktiviteten gjennom bearbeiding, teknologi og verktøy, også kalt salgsaktivering.

Salgsprosessen bør være tilpasset kjøpsprosessen til kunden. Denne prosessen har endret seg dramatisk i løpet av de 5 til 10 siste årene. Forbrukere og bedrifter har en helt annen tilgang til informasjon i dag. De aller fleste kjøp starter ved å gjøre research på nett før man tar kontakt med potensielle leverandører.

Utfordringen for moderne bedrifter er å tilpasse kjøpsprosessen til kunden med innholdet bedriften publiserer. Dette er innholdsmarkedsføring i et nøtteskall.

Nest etter innhold må du investere i de riktige verktøyene for salgsavdelingen din. Du kan i dag få svært gode programmer for kunderelasjonshåndtering (CRM) gratis eller som freemium-løsninger hvor du kan starte å bruke programvaren gratis og legge til premiumfunksjoner til en bestemt pris.

Løsninger innen markedsføringsautomasjon er også tilgjengelig som freemium-løsninger eller til en rimelig pris. I Tenk Digitalt AS har vi en oversikt over de forskjellige verktøyene og hva de tilbyr i forskjellige prisklasser – og vi tester og evaluerer dem regelmessig for å kunne gi råd til kundene våre.

For å drive en effektiv salgsorganisasjon er du nødt til å forstå nøkkeltallsindikatorene (KPI) som leverer resultater. Du bør følge med på disse nøkkeltallsindikatorene for å forsikre deg om at dine selger leverer resultater.

6. Reduser anskaffelseskostnaden (CAC)

Den sjette prioriteringen er å redusere kostnaden på anskaffelsen av kontakter, leads eller kunder. Å redusere kostnaden er åpenbart viktig for enhver bedrift og du bør derfor ha fokus på å redusere anskaffelseskostnaden for kvalifiserte prospekter. Enkelt og greit fordi du ikke kan betale regningene dine med leads.

Etter vår erfaring er det et stort gap mellom å generere leads og å kvalifisere dem, og nøkkelutfordringen for enhver bedrift er derfor å redusere anskaffelseskostnaden. Dette er også grunnen til at effekten av merkevarebyggingen til digital markedsføring, strategier innen inbound marketing, blogging og markedsføring i sosiale medier, søkemotorer og e-post osv. gjør det vanskelig å knytte en kundeanskaffelse til en enkelt aktivitet.

Med digital markedsføring vil du være i stand til å måle det meste, men avhengig av din digitale strategi, anbefaler vi deg å fokusere på noen få mål som er enkle og effektive. Det beste målet er sannsynligvis anskaffelseskostnad kombinert med avkastning (ROI).

Klikk på bildet om du vil laste ned hele rapporten.

state of inbound

Hva vi gjør i Tenk Digitalt AS

Tenk Digitalt AS kan hjelpe deg med alt du trenger for å bli god på nett. Vi kan håndtere hele din digitale strategi, nettsiden din, profiler i sosiale medier, din digitale markedsføring, salgs- og markedsføringsautomasjon og alle de kompliserte tekniske detaljene for å effektivt øke din fortjeneste på nett.

Vi tilbyr en administrert webdesigntjeneste hvor vi administrerer nettsiden din og holder den oppdatert og sikker på jevnlig basis. Vi kan også ta hånd om din søkemotoroptimalisering, søkemotormarkedsføring, markedsføring på sosiale medier, og alle andre markedsføringskampanjer på nett.

Ta kontakt med oss dersom du har spørsmål eller trenger hjelp! Du kan nå oss på telefon: 23 89 68 11 eller send oss en e-post med dine spørsmål: info@tenkdigitalt.no
eller legg igjen din kontaktinformasjon nedenfor og vi vil komme tilbake til deg så snart som mulig.

Vil du snakke med oss?

Trenger du hjelp med digital markedsføring? Kontakt oss i dag, og avtal et gratis, uforpliktende møte.

Andre artikler du bør lese

Følg gjerne bloggen om du er interessert i digital markedsføring. Legg gjerne igjen en kommentar nedenfor og del med vennene dine ved å klikke på ikonene under. Husk at delt glede er dobbel glede!

 

Recommended Posts

Leave a Comment

Start typing and press Enter to search

humor i markedsføring