6 grunner til at du bør ta i bruk inbound marketing - Tenk digitalt
6 grunner til å starte med inbound marketing

6 grunner til at du bør ta i bruk inbound marketing

Årets ”State of Inbound”-rapport ser på utbredelse og resultater av inbound marketing. Der ble de viktigste prioriteringene innen salg og markedsføring gjennomgått. Vi har gått gjennom den 128 sider lange rapporten, og vil i denne artikkelen fortelle deg om seks viktige punkter som kan forbedre din strategi innen inbound marketing.

Hvert år gjennomfører HubSpot en undersøkelse blant fagpersoner innen salg og markedsføring for å måle temperaturen i inbound marketing. I år har mer enn 4500 respondenter fra 132 land verden over svart på spørsmålene. Vi har sett gjennom rapporten og vil i denne artikkelen dele med deg de punktene vi tror er viktigst.

73% har allerede en strategi innen inbound marketing. Funnene skal derfor være høyst relevante om du vurderer eller allerede bruker strategier innen denne typen markedsføring.

 

1. Konvertere kontakter og leads til kunder

Første prioritet i følge undersøkelsen er å konvertere leads (prospekts) til kunder. 74% rangerer dette som øverste prioritet. Da de fleste deltagerne allerede brukte strategier innen inbound marketing, var ikke utfordringen deres å generere leads, men å konvertere leads til kunder.

Kjernen i inbound marketing er å skape verdifullt innhold som er attraktivt for målgruppen din, og sørge for at du når ut til dem gjennom digitale kanaler.

Ved å bruke sosiale medier, søkemotorer, e-post og andre kanaler vil innholdet ditt generere trafikk til nettsiden din. Der kan besøkende legge igjen kontaktinformasjon om de er interessert i det du har å tilby. Eller enda bedre, umiddelbart kjøpe dine produkter eller tjenester.

Når du bruker inbound marketing er utfordringen som regel ikke å generere leads, men hvordan du håndterer leads i salgs- og markedsavdelingen i etterkant. Det er viktig hvordan du kvalifiserer prospektet og hvordan arbeidsflyten er frem til du får i land en avtale.

For en selger eller markedsavdelingen er et prospekt en identifisert kontakt som har reagert på en eller flere av CTA’ene (Call to Actions) og lagt igjen kontaktinformasjon. Prospektet må behandles og kvalifiseres før det sendes videre. I noen tilfeller blir prospektet kvalifisert med en gang, dette avhenger av om det etterspørres mer informasjon eller ei.

Prosessen med å pleie et prospekt innebærer at du aktiverer et sett med automatiserte arbeidsflyter som diskvalifiserer leads som ikke er interessert i å kjøpe produktene eller tjenestene dine, og kvalifiserer de som kan være interessert. Dette gjøres gjennom e-post-kommunikasjon med målpublikummet, og gjennom å måle interessenivået ved å følge oppførselen deres på nettsiden din.

Salgsavdelingen vil så kontakte de kvalifiserte prospektene og få i land så mange avtaler som mulig.

Du kan lære mer om hvordan du lager en effektiv digital strategi som konverterer leads til kunder i denne artikkelen: 5 steg for å lage en god digital strategi

 

Digital markedsføring

Tenk Digitalt hjelper deg med å utvikle en digital strategi, et nettsted som konverterer til nye salg og til å få riktige besøkende på dine nettsider! 

Vi viser deg hvordan du bruker sosiale medier, e-post og søkemotoroptimalisering – effektiv til minst mulig bruk av tid og penger.

 

2. Øk nettsidetrafikken

Andre prioritet for markedsførere er å øke antall besøkende blant målpublikummet til nettsiden. Alle som er opptatt av inbound marketing vet at dess mer trafikk de genererer fra målpublikummet sitt, dess flere kvalifiserte leads vil de få.

Det er mange potensielle kilder til økt nettsidetrafikk. De mest effektive kildene er sosiale medier, søkemotorer og remarketing gjennom e-post og bannerannonser. Det kan derimot være andre kilder du bør vurdere, avhengig av bransjen din.

 

3. Øk inntektene fra eksisterende kunder

Det finnes et klokt ordtak innen salg: Det er lettere å øke salget til en fornøyd kunde enn å rekruttere en ny kunde. Vi tror at alle som jobber innenfor salg kan bekrefte dette ordtaket, og det er derfor det er så viktig for bedrifter å holde eksisterende kunder fornøyde.

Tredje prioritet i undersøkelsen er å øke inntektene fra eksisterende kunder. Tenk Digitalt AS bruker løsninger innen markedsføringsautomasjon. Dette er for å hjelpe kundene våre kommunisere med deres potensielle eller eksisterende kunder basert på deres kjøpshistorikk og digitale oppførsel.

Mange større e-handelsider har forutsigbare forslag basert på tidligere kjøp, noe som bidrar til å selge mer til eksisterende kunder. Du kan gjøre det samme når du lager markedsføringskampanjer på sosiale medier, søkemotorer, e-post osv.

Vi mener også at markedsavdelingen kan gjøre mye for å hjelpe salgsavdelingen ved å automatisere arbeidsflyt, ta hånd om et minimum av automatiserte salgssamtaler via e-post, sosiale medier, blogg osv. Ved å gjøre dette strukturert kan salgsteamet fokusere på å dra i land avtaler og å lede potensielle kunder framover og i gjennom nåløyet.

 

Guide: En digital strategi som virker!

Last ned vår praktiske guide til hvordan du kan utvikle en digital kommunikasjonsstrategi for din virksomhet. Guiden tar deg gjennom vår fem-stegs prosess for å nå ut til din målgruppe. 

 

 

4. Påvise investeringsavkastningen (ROI) av markedsføring

Ingen bedrift vil investere i aktiviteter med mindre de forventer et positivt resultat. Når det gjelder investeringer i markedsføring deler vi vanligvis resultatene i to:

  • Direkte effekter som leadsgenerering og onlinebestilling
  • Aktiviteter som forventes å gi langsiktig avkastning.

Avkastningen på markedsføringsaktiviteter er mye diskutert, og er grunnen til at alle eksperter på digital markedsføring vil fortelle deg at ”Du må være tålmodig…” i minst 6 måneder eller mer for å virkelig oppnå resultater. Selv om du fokuserer på direkte konverteringer vil effekten av merkevarebyggingen være synlig, noe som resulterer i at konverteringer vil komme etter en stund.

I en nylig undersøkelse hvor det var fokus på merkevarer og merkevarebygging i sosiale medier, ble det påvist en avkastning på utrolige 334%!

Den enkleste måten å påvise avkastning for markedsførere er å fokusere på konverteringsaktiviteter. Den største utfordringen for bedrifter er derimot at de ikke har en nettside som er optimal for digital markedsføring og som ikke er laget for konverteringer. Det er rimelig enkelt å måle direkte avkastning gjennom konverteringer fra din leadgenerering eller e-handelbestillinger.

 

5. Øke effektiviteten i salgsavdelingen

Den femte prioriteringen er å forbedre salgsutviklingen og produktiviteten gjennom bearbeiding, teknologi og verktøy, også kalt salgsaktivering.

Salgsprosessen bør være tilpasset kjøpsprosessen til kunden. Denne prosessen har endret seg dramatisk i løpet av de 5 til 10 siste årene. Forbrukere og bedrifter har en helt annen tilgang til informasjon i dag. De aller fleste kjøp starter ved å gjøre research på nett før man tar kontakt med potensielle leverandører.

Utfordringen for moderne bedrifter er å tilpasse kjøpsprosessen til kunden med innholdet bedriften publiserer. Dette er innholdsmarkedsføring i et nøtteskall.

Nest etter innhold må du investere i de riktige verktøyene for salgsavdelingen din. Du kan i dag få svært gode programmer for kunderelasjonshåndtering (CRM) gratis eller som freemium-løsninger hvor du kan starte å bruke programvaren gratis og legge til premiumfunksjoner til en bestemt pris.

Løsninger innen markedsføringsautomasjon er også tilgjengelig som freemium-løsninger eller til en rimelig pris. I Tenk Digitalt AS har vi en oversikt over de forskjellige verktøyene og hva de tilbyr i forskjellige prisklasser – og vi tester og evaluerer dem regelmessig for å kunne gi råd til kundene våre.

For å drive en effektiv salgsorganisasjon er du nødt til å forstå nøkkeltallsindikatorene (KPI) som leverer resultater. Du bør følge med på disse nøkkeltallsindikatorene for å forsikre deg om at dine selger leverer resultater.

 

Ta kontakt

Tenk Digitalt hjelper deg med din digitale strategi, nettsider som konverterer til salg og økt trafikk til dine nettsider. Vi kan også bistå med verdivurdering av din bedrift og bistand til å finne nye aksjonærer. Ta kontakt i dag for en uforpliktende samtale!

 

6. Reduser anskaffelseskostnaden (CAC)

Den sjette prioriteringen er å redusere kostnaden på anskaffelsen av kontakter, leads eller kunder. Å redusere kostnaden er åpenbart viktig for enhver bedrift og du bør derfor ha fokus på å redusere anskaffelseskostnaden for kvalifiserte prospekter. Enkelt og greit fordi du ikke kan betale regningene dine med leads.

Etter vår erfaring er det et stort gap mellom å generere leads og å kvalifisere dem, og nøkkelutfordringen for enhver bedrift er derfor å redusere anskaffelseskostnaden. Dette er også grunnen til at effekten av merkevarebyggingen til digital markedsføring, strategier innen inbound marketing, blogging og markedsføring i sosiale medier, søkemotorer og e-post osv. gjør det vanskelig å knytte en kundeanskaffelse til en enkelt aktivitet.

Med digital markedsføring vil du være i stand til å måle det meste, men avhengig av din digitale strategi, anbefaler vi deg å fokusere på noen få mål som er enkle og effektive. Det beste målet er sannsynligvis anskaffelseskostnad kombinert med avkastning (ROI).

Klikk på bildet om du vil laste ned hele rapporten.

state of inbound

 

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Del denne artikkelen

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on email
Email
Share on whatsapp
WhatsApp
Jan Sollid Storehaug

Jan Sollid Storehaug

Daglig leder i Tenk Digitalt AS og foredragsholder. Jan har et stort engasjement for entreprenørskap og hvordan nye teknologier utfordrer oss og skaper nye muligheter. Les mer om Jans foredrag på Storehaug.no Send gjerne en epost til [email protected] eller ring 97512077 for en hyggelig prat!

Vi kan hjelpe deg med:

CTA-contact-us-new.png

Digital strategi

Tenk Digitalt kan hjelpe din bedrift å lage en praktisk plan for digital kommunikasjon og markedsføring. Vi diskuterer din digitale strategi og undersøker dine konkurrenter. Deretter kommer vi med konkrete forslag til forbedringer.

landingpage

Nettsider som virker

Har du nettsider som er godt egnet for digital markedsføring? Vi kan undersøke hvor godt nettstedet virker. Få en gratis vurdering av dine nettsider med konkrete forslag til forbedringer. Små endringer kan gi store resultater!

homepage-seo

Synlighet

Hvordan driver du trafikk til nettsidene dine? Tenk Digitalt kan lage innhold, optimalisere for søk, samt drive trafikk med sosiale medier, e-post og andre kanaler. Effektive nettsider gir mange besøk som konverteres til salg.

Jan Sollid Storehaug markedsføring i sosiale medier

Verdivurdering

Tenk Digitalt bistår gründere eller styrer som vurderer salg av sin virksomhet. Vi hjelper deg med riktig kommunikasjon mot din målgruppe. Første steg er å gjennomføre en grundig verdivurdering av din virksomhet..

Se hvordan trafikken stiger med en blogg

Finne investorer

Vi har oversikt over alle norske investorer og vet hvilke bransjer og hvilke investeringsfaser de er interessert i. Vi kan bistå ved små og store kapitalutvidelser og har deltatt i mange suksessrike norske og internasjonale emisjoner.

analysis-brainstorming-business-1571699

Aksjonærportal

Ønsker du å forbedre kommunikasjonen med dine aksjonærer? Vår aksjonærportal har BankID login for aksjonærer og styre. Løsningen kan brukes ved kapitalutvidelser og oppdaterer aksjonærregisteret med ett klikk.

Oppsummering av ukens digitale nyheter

Motta ukens mest interessante digitale nyheter direkte i innboksen helt gratis! Din e-postadresse er trygg hos oss – og du kan selvfølgelig melde deg av når som helst.

Les de siste digitale nyhetene

Vi gir deg gratis ukens viktigste digitale nyhetene fra norske nettsider som skriver om teknologi, digital markedsføring, gründerstoff, sosiale medier og søkemotorer.

Del denne artikkelen

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on whatsapp
Share on email

Ta kontakt

Tenk Digitalt hjelper deg med din digitale strategi, nettsider som konverterer til salg og økt trafikk til dine nettsider. Vi kan også bistå med verdivurdering av din bedrift og bistand til å finne nye aksjonærer. Ta kontakt i dag for en uforpliktende samtale!