Digital markedsføring er en nødvendighet i dagens forretningslandskap, men det er få som lykkes med å lage sitt beste nettsted på første forsøk. Altfor mange gir opp før de ser resultater, ofte fordi de ikke har satt seg godt nok inn i de grunnleggende prinsippene for effektivt nettdesign. I denne artikkelen deler vi våre syv beste tips for hvordan du kan skape ditt beste nettsted, tiltrekke deg mer kundetrafikk og øke omsetningen.
Det er en ”ny” filosofi innen webdesign kalt ”vekstdrevet webdesign” som er basert på små kontinuerlige små forbedringer som lar nettstedet ditt innhente lederne i din bransje, og passere dem, siden alt dreier seg om kontinuerlig utvikling.
Den første utfordringen er derimot å evaluere ditt nåværende nettsted og forstå hva et godt (eller dårlig) nettsted er, og hvordan du kan lage ditt beste nettsted? Dette avhenger selvfølgelig i stor grad av din virksomhet siden ulike sektorer vil ha ulike krav. I denne artikkelen har vi samlet sju viktige tips som vil hjelpe deg å forbedre din digitale tilstedeværelse.
Hva må gjøre for å lage ditt beste nettsted til dags dato?
For å lage ditt beste nettsted må du ta hensyn til generelle regler og funksjonaliteter som forventes av nettstedets brukere, og ikke minst av Google. Et nettsted må eksempelvis være mobilvennlig, raskt og by på en utmerket brukeropplevelse (UX) og et godt brukergrensesnitt (UI).
Hvis du vil bruke nettstedet ditt til markedsføringl må du vurdere alle designattributter og optimalisere hvert enkelt element for å gjøre det verdt din tid. Dette innebærer å utvikle intuitivt design og rette fokus mot dine Unique Selling Points (USP) for å overbevise besøkende på nettstedet ditt om at du er det beste alternativet!
Om du allerede blir overveldet over hva som skal til for å lage ditt beste nettsted, fortvil ikke da det alltid finnes god hjelp å få. Ta gjerne kontakt med oss om du trenger hjelp til å utvikle ditt beste nettsted noensinne, eller om du er litt usikker, start gjerne med å lese denne artikkelen: Derfor trenger du et digitalt markedsføringsbyrå
Syv faktorer som må prioriteres for å lage ditt beste nettsted
- Mobilvennlig design
- Hastighetsoptimalisering
- Call To Actions (CTA)
- Landingssider for kampanjer
- Bloggsider
- Søkemotoroptimalisering (SEO)
- Sikkerhet
Så klart er det mange faktorer som ikke kom med på listen. Integrasjon med sosiale medier, bygging av nettsamfunn, implementeing av netthandel og online booking, oppnå kundetilbakemeldinger eller implementere chat-løsninger, for å nevne noen. Alle disse elementene er viktige forbedringer som er svært nyttige, men før du tar fatt noen av disse bør du først sikre at våre syv faktorer er fulgt opp og i tråd med dagens standarder for godt nettdesign.
1. Mobilvennlig design
Dette er trolig det største problemet med nettsteder i dag. Hvis nettstedet ditt ikke er designet for mobil, går du glipp av mye. Rundt 80 % av trafikk generert fra sosiale medier er fra mobile enheter, og noen ganger øker disse tallene enda mer avhengig av en god brukeropplevelse eller ei.
Om nettstedet ditt ikke er mobilvennlig ekskluderer du utrolig mange brukere. Derfor må mobilbrukere alltid tas med i beregningen når du planlegger å utvikle nye nettsider, ellers vil du aldri kunne utvikle ditt beste nettsted. En annen grunn til at mobilvennlig design er viktig, er at Google og andre søkemotorer straffer nettsteder som ikke er mobilvennlige med dårliger rangeringer. Det vil si at nettsteder som ikke prioriterer mobil SEO og responsivt design får mindre trafikk fra søkemotorene.
Les mer: Viktigheten av responsivt design og mobil SEO
2. Hastighetsoptimalisering
Et raskt nettsted gir et bedre inntrykk og gir en god brukeropplevelse sammenlignet med en treg side. Hvis du ønsker å bruke nettstedet ditt til markedsføring, må du ta i betraktning at de fleste mennesker er utålmodige. Hvis nettstedet ditt bruker mer enn tre sekunder på å laste inn er det stor sjanse for at du vil miste rundt 50 prosent av dine potensielle kunder. Når vi ser på din ROI, Return On Investment, tar vi med hastigheten på nettstedet ditt i beregningen!
Den ideelle hastigheten til et nettsted er under 2 sekunders lastetid, og dette krever ekte dedikasjon. Amazon er det største netthandelsstedet i verden. Deres data viser en bedring i inntekter på 1 % per 0,1 sekund bedring i lastehastighet. Det er 10 % økning i inntekter per sekund. Det tar ca. 0,5 sekund å laste inn hjemmesiden deres, så det er trygt å anta at de har gjort alt de kan for å maksimere hastigheten. Det samme bør du gjøre om du vil lage ditt beste nettsted noensinne.
Les mer: Netthastighet: Slik øker bedriftsidens hastighet på internett
3. Call to Actions (CTA)
Det virker som de fleste bedrifter ikke vil at de besøkende på nettstedet deres skal foreta noen form for handling. Dette synes vi er ganske rart siden vår forretningsmodell er utelukkende basert på å utføre handlinger. De fleste nettstedene vi tar en titt på for kunder har ingen Call To Actions (CTA). Slik vil de aldri utvikle sitt beste nettsted mulig, og heller ikke få så mange kunder som de har mulighet til.
Hvis du bruker nettstedet ditt til markedsføring, ville det vært som å ha et reklameoppslag for å trekke kunder til butikken din, men inget kassasystem til å ta i mot betalinger. Du ville aldri bedt en kunde som vil kjøpe noe om å komme tilbake senere. Det er absurd, akkurat det samme som å ikke ha CTA-er på alle nettsidene dine.
Du MÅ ha CTA på ditt nettsted, og det burde være mange av dem der for å gi kundene dine muligheten til å handle, booke, legge igjen kontaktinformasjon, melde seg på nyhetsbrev eller kontakte deg med sine spørsmål osv. Hvis du bruker penger for å få folk til å besøke nettstedet ditt bør du finne ut hva du vil de skal gjøre når de besøker det.
Dette er et eksempel på CTA på vårt nettsted. Det er slik vi får vår del av den digitale markedsføringskaka:
Digital markedsføring
4. Landingssider for kampanjer
Et annet klassisk problem med nettsteder er at de ikke har separate landingssider for kampanjer. Hvis du kjører en digital markedsføringskampanje vil du potensielt kunne øke konverteringene fra besøkende 10 ganger så mye hvis du har en godt utformet landingsside (LP).
De fleste digitale kampanjer sender fortsatt besøkende til hjemmesiden til selskapets nettsted, og vanligvis har ikke den hjemmesiden en CTA. For en sløsing av markedsføringsmidler! Det er rett og slett et must med landingssider om du skal ha noe håp om lage ditt beste nettsted.
Når du lanserer en digital kampanje MÅ du lede besøkende til en dedikert landingsside for å maksimere ROI fra den kampanjen. Landingssiden bør være skreddersydd for den spesifikke kampanjen og fokusere på å konvertere besøkende til leads eller kunder.
Les mer: Landingsside: Slik lager du en konverteringsmaskin
5. Bloggsider
De fleste nettsteder i dag fungerer som et visittkort på nettet. Du legger ut din kontaktinformasjon sånn at brukerne kan komme tilbake til deg, noe de sjeldent gjør. Problemet er at de fleste besøkende til nettstedet ditt ikke trenger å ha noe kjennskap til din kontaktinformasjon eller dine produkter. De kan bare være interessert i å lære av din informasjon fordi de er interessert i å finne ut hva det kan bety for dem. Det er her historiefortelling er effektivt.
Med en blogg kan du gi bort verdifull informasjon som er interessant og som retter seg mot målgruppen din. Ved å tilby gratis informasjon vil du bygge tillit og autoritet hos publikummet ditt. Hvis du implementerer gode CTA-er i bloggartiklene dine kan du også konvertere besøkende til leads eller kunder. Da er du snart på vei mot ditt beste nettsted noensinne, og ikke minst ditt mest konverterende.
Les mer: Hvordan skrive gode blogginnlegg
6. Søkemotoroptimalisering (SEO)
Det finnes spesifikke regler for hvordan du bygger ditt beste nettsted på en måte som gjør det enkelt for søkemotorer å indeksere det. SEO utført på riktig måte kan gi deg massevis av ny trafikk hvis du rangerer høyt på søkemotorenes resultatsider.
Den viktigste tingen er å forstå at søkemotoroptimalisering er en pågående prosess. Det er ikke noe du bare gjør den ene gangen, og så er ferdig med det. Det er noe du regelmessig holder deg oppdatert på. Du vil score høyt hvis du kan tilby bra innhold som besøkende liker og deler regelmessig, men det er like viktig at nettstedet kommuniserer godt med Google og deres crawling bots. Det er disse som tolker nettstedet ditt og vurderer hvor godt det skal rangere. Med andre ord, lær deg SEO.
Les mer: SEO: En komplett guide til søkemotoroptimalisering
7. Sikkerhet
Du må ta sikkerheten på nettstedet ditt på alvor. Jeg har ikke tall på hvor mange nettsteder jeg har sett hvor hackere har plassert skadelig programvare på siden for å utforske ressurser for ulovlig aktivitet. Du kan tenke at dette vil ikke skje med meg, men sannheten er at hvis du ikke beskytter nettstedet, er det stor sjanse for at det blir hacket.
Dagens hackere er ikke barn som sitter på PC-en sin for å prøve å bryte seg inn på et nettsted. Det er ”big business”. Vi snakker som oftest om profesjonelle programmerere som setter ut bots til å tråle nettsteder for å se etter svakheter. Når de finner det utnytter de seg av ressursene ved å stjele CPU-kraft, lagringsplass og båndbredde. Disse ressursene blir brukt til å sende spam-mailer, distribuere ulovlig materiale som stjålne filmer og musikk (for å nevne noen eksempler).
Hvis du er hacket, kan det få seriøse konsekvenser på mange nivåer. Du risikerer å miste tilliten til kundene da deres informasjon kan bli stjålet, dine e-poster kan ende opp i spam-filteret da din IP-adresse kan bli svartelistet og hvis du genererer inntekter på nettstedet ditt vil du definitivt risikere å miste disse…
Vi i Tenk Digitalt AS har tatt en aktiv tilnærming til nettstedssikkerhet. På alle våre nettsteder er det en sikkerhetsprogramvare for å hindre hacking, virus og spam. Vi har også som standard å ta daglige sikkerhetskopier og en månedlig sikkerhetssjekk på alle klienters nettsteder. Hvis vi oppdager et sikkerhetsbrudd, jobber vi 24/7 for å ta tilbake kontrollen.
Les mer: Cybersikkerhet: Slik sikrer du best nettsikkerhet for din bedrift
Noen avsluttende tanker om utvikling av ditt beste nettsted
Avhengig av hvor digitalt oppdatert du er, kan det være ganske overveldende å utvikle et nettsted som lever opp til dagens standarder. Dersom du har tid og ressurser til å utvikle ditt beste nettsted på egenhånd, følg gjerne bloggen vår for å lære mer om webdesign, sosiale medier og digital markedsføring.
Og ikke glem at det finnes et hav av gode verktøy der ute på internett som kan hjelpe deg med å lage ditt beste nettsted. Eksempelvis Google Search Console, Google Analytics, Ahrefs, ChatGPT og Midjourney, for å nevne noen.
Eventuelt kan du ta kontakt med oss dersom du har spørsmål eller trenger hjelp. Du kan nå oss på telefon: 975 12 077, sende oss en e-post med dine spørsmål: info@tenkdigitalt.no eller legge igjen din kontaktinformasjon nedenfor og vi vil komme tilbake til deg så snart som mulig.