7 viktige metoder for å forbedre nettstedet ditt - Tenk Digitalt AS
7 viktige metoder for å forbedre nettstedet ditt Jan Sollid Storehaug

7 viktige metoder for å forbedre nettstedet ditt

Nettstedet ditt er og burde være i sentrum for all din digitale markedsføring. Forskjellen mellom en vakker og en dårlig utformet nettside er den dramatiske effekten det har på å generere inntekter og interesse. Her er 7 verdifulle tips til hvordan du kan forbedre nettstedet ditt for å øke inntektene dine!

Det er en ”ny” filosofi innen webdesign kalt ”vekstdrevet webdesign.” Dette er vår favorittmodell innen webdesign siden den er basert på kontinuerlige små inkrementelle forbedringer som lar nettstedet ditt innhente lederne i din bransje, og passere dem, siden alt dreier seg om kontinuerlig utvikling.

Den første utfordringen er derimot å evaluere ditt nåværende nettsted og forstå hva et godt (eller dårlig) nettsted er, og hvordan du kan forbedre det? Dette avhenger selvfølgelig i stor grad av din virksomhet siden ulike sektorer vil ha ulike krav. I denne artikkelen har vi samlet sju viktige tips som vil hjelpe deg å forbedre ditt nettsted og din digitale tilstedeværelse.

Ta kontakt med oss dersom du har spørsmål eller trenger hjelp! Du kan nå oss på telefon: 23 89 68 11 eller send oss en e-post med dine spørsmål: [email protected] eller legg igjen din kontaktinformasjon nedenfor og vi vil komme tilbake til deg så snart som mulig.

 

Hva det er vanlig å forvente av et godt nettsted?

Det er noen generelle regler og funksjonaliteter som må bli satt på plass. Et nettsted må eksempelvis være mobilvennlig, raskt og fantastisk. Hvis du vil bruke nettstedet ditt til markedsføringsformål må du vurdere alle designattributter og optimalisere hvert enkelt element for å gjøre det verdt din tid.

Du trenger også intuitivt design, fokuser på dine Unique Selling Points (USP) for å overbevise besøkende på nettstedet ditt om at du er det beste alternativet!

Det er mange nettstedsvurderinger tilgjengelig på nett som kan hjelpe deg å finne ut om nettstedet ditt er tilfredsstillende eller ikke, men som oftest mangler de dessverre den ”myke” forståelsen av hvor bra nettstedet ditt er. Vi kommer tilbake til dette snart.

Her er de sju mest viktige måtene å forbedre nettstedet ditt på:

  • Mobilvennlig design
  • Hastighetsoptimalisering
  • Call To Actions (CTA)
  • Landingssider for kampanjer
  • Bloggsider
  • Søkemotoroptimalisering (SEO)
  • Sikkerhet

Så er det alle de andre viktige forbedringene som ikke kom med på listen, som integrasjon med sosiale medier, bygge et nettsamfunn, implementere netthandel og online booking, oppnå kundetilbakemeldinger eller implementere chat-løsninger. Alle disse elementene er viktige forbedringer som er svært nyttige.

Som nevnt ovenfor, vil jeg dele noen linker med deg som du kan teste og prøve ut, de har derimot ikke den ”myke” forståelsen som din webdesigner kan tilby deg. Det vi mener med ”myk” forståelse er; noe som tolkes av en person i stedet for generiske AI-systemer programmert til å identifisere tekniske og funksjonelle aspekter som er analytiske snarere enn følelsesbetonte – som er mer menneskelig. Ta kontakt med Tenk Digitalt AS hvis du vil diskutere hvordan du kan forbedre nettstedet ditt.

Du kan lære mer om netthandelsløsninger i denne artikkelen: Hvordan velge riktig nettbutikk for ditt nettsted

1 Mobilvennlig design

Dette er trolig det største problemet med nettsteder i dag. Hvis nettstedet ditt ikke er designet for mobil, går du glipp av mye. Rundt 80 % av trafikk generert fra sosiale medier er fra mobile enheter, og noen ganger øker disse tallene enda mer avhengig av en god brukeropplevelse eller ei. Den mest attraktive måten å tiltrekke trafikk på nettstedet ditt er ved å være mobilvennlig, så du må begynne å planlegge strategier med dine mobilkunder eller besøkende i tankene!

Også Google og andre søkemotorer vil straffe nettsteder som ikke er mobilvennlige, så å ikke fikse dette problemet kan i tillegg føre til mindre trafikk fra søkemotorer.

Denne testen vil hjelpe deg med å sjekke om nettstedet ditt er mobilvennlig: Google mobilvennlig-test

Du kan lære mer om mobilvennlighet i denne artikkelen: Is your website mobile-enabled?

2 Hastighetsoptimalisering

Et raskt nettsted gir et bedre inntrykk og gir en god brukeropplevelse sammenlignet med en treg side. Og hvis du ønsker å bruke nettstedet ditt til markedsføring så må du ta i betraktning at de fleste mennesker er utålmodige. Hvis nettstedet ditt bruker mer enn 3 sekunder på å laste inn er det stor sjanse for at du vil miste rundt 50 % av dine potensielle nye besøkende. Når vi ser på din ROI, Return On Investment, tar vi med hastigheten på nettstedet ditt i beregningen!

Den ideelle hastigheten til et nettsted er under 2 sekunders lastetid, og dette krever ekte dedikasjon. Amazon er det største netthandelsstedet i verden. Deres data viser en bedring i inntekter på 1 % per 0,1 sekund bedring i lastehastighet. Det er 10 % økning i inntekter per sekund! Det tar ca. 0,5 sekund å laste inn hjemmesiden deres, så det er trygt å anta at de har gjort alt de kan for å maksimere hastigheten!

Denne testen vil fortelle deg hvor raskt nettstedet ditt er, og foreslår forbedringer: Google Pagespeed Insights

3 Call to Actions (CTA)

Det virker som de fleste bedrifter ikke vil at de besøkende på nettstedet deres skal foreta noen form for handling. Dette synes vi er ganske rart siden vår forretningsmodell er utelukkende basert på å utføre handlinger. De fleste nettstedene vi tar en titt på for kunder har ingen Call To Actions (CTA). Dette er svært bekymringsfullt.

Hvis du bruker nettstedet ditt til markedsføringsformål, ville det vært som å ha hatt et reklameoppslag for å trekke kunder til butikken din for så å ikke ha et POS- og kassasystem til å ta i mot betalinger. Du ville aldri ha fortalt en kunde som vil kjøpe noe der og da om å komme tilbake senere. Det er absurd, akkurat det samme som å ikke ha CTA. Du MÅ ha CTA på ditt nettsted, og det burde være mange av dem der for å gi kundene dine muligheten til å handle, booke, legge igjen kontaktinformasjon, melde seg på nyhetsbrev eller kontakte deg med sine spørsmål osv. Hvis du bruker penger for å få folk til å besøke nettstedet ditt bør du finne ut hva du vil de skal gjøre når de besøker det.

Dette er et eksempel på CTA på vårt nettsted:

Digital markedsføring

Tenk Digitalt hjelper deg med å utvikle en digital kommunikasjonsstrategi, et nettsted som konverterer til nye salg eller leads og synlighet i digitale kanaler!

 

4 Landingssider for kampanjer

Et annet klassisk problem med nettsteder er at de ikke har separate landingssider for kampanjer. Hvis du kjører en digital markedsføringskampanje vil du potensielt kunne øke konverteringene fra besøkende 10 ganger så mye hvis du har en godt utformet landingsside (LP).

De fleste digitale kampanjer sender fortsatt besøkende til hjemmesiden til selskapets nettsted, og vanligvis har ikke den hjemmesiden en CTA. For en sløsing av markedsføringsmidler!

Når du lanserer en digital kampanje MÅ du lede besøkende til en dedikert landingsside for å maksimere ROI fra den kampanjen. Landingssiden bør være skreddersydd for den spesifikke kampanjen og fokusere på å konvertere besøkende til leads eller kunder.

Du kan lære mer om å lage landingssider som konverterer i denne artikkelen: How to Create Effective Landing Pages

I Tenk Digitalt AS er mottoet vårt ”sharing is caring” – ”deling er å bry seg”, så vi har laget en guide til alt du trenger å vite for å lykkes med markedsføring i sosiale medier. Du kan laste ned gratiskopien din i dag direkte fra dette landingssideeksempelet

5 Bloggsider

De fleste nettsteder i dag fungerer som et visittkort på nettet, du legger igjen din kontaktinformasjon sånn at personen kan komme tilbake til deg, noe de sjeldent gjør. Dette er grunnen til at et ”levende” visittkort alltid er bedre til å få oppmerksomhet eller å sette seg i minnet vårt!

Problemet er at de fleste potensielle besøkende til nettstedet ditt ikke trenger å ha noe kjennskap til din kontaktinformasjon eller dine produkter i det hele tatt. De kan bare være interessert i å lære om dine produkter og tjenester fordi de er interessert i å finne ut hva det kan bety for dem. Det er her historiefortelling er effektivt!

Med en blogg kan du gi bort verdifull informasjon som er interessant og som retter seg mot målgruppen din, gratis. Ved å tilby gratis verdifull informasjon vil du bygge tillit og autoritet med publikummet ditt. Hvis du implementerer gode CTAer i bloggartiklene dine kan du også konvertere besøkende til leads eller kunder!

Lær mer om å lage en blogg i denne artikkelen: How To Be A Brilliant Blogger

6 Søkemotoroptimalisering (SEO)

Det finnes spesifikke regler for hvordan du bygger et nettsted på en måte som gjør det enkelt for søkemotorer å indeksere det. SEO utført på riktig måte kan gi deg massevis av ny virksomhet hvis du rangerer høyt på søkemotorenes resultatsider.

SEO er hovedsakelig sunn fornuft og har ingen hemmelige triks. Du vil score høyt hvis du kan tilby bra innhold som besøkende liker og deler regelmessig. Gode brukeropplevelser er viktig og et velfungerende nettsted hjelper også.

Den viktigste tingen er å forstå at søkemotoroptimalisering er en pågående prosess. Det er ikke noe du bare gjør den ene gangen, og så er ferdig med det. Det er noe du regelmessig holder deg oppdatert på.

Denne testen vil gi deg en vurdering av nettstedet ditt med foreslåtte forbedringer. Det omfatter også enkle søkeoptimaliseringer på nettstedet (Kontakt Tenk Digitalt AS hvis du vil ha en mer detaljert test): https://website.grader.com

Les denne artikkelen for å lære mer om hvordan få en høy rangering på søkemotorer: 7 tiltak som forbedrer din synlighet hos Google

Som nevnt tidligere er mottoet vårt ”sharing is caring” – ”deling er å bry seg”, så vi har laget en guide til alt du trenger å vite for å bli god på søkemotorer. Du kan laste ned gratiskopien din i dag direkte fra denne linken

7 Sikkerhet

Du må ta sikkerheten på nettstedet ditt på alvor. Jeg har ikke tall på hvor mange nettsteder jeg har sett hvor hackere har plassert skadelig programvare på siden for å utforske ressurser for ulovlig aktivitet. Du kan tenke at dette vil ikke skje med meg, men den enkle sannheten er at hvis du ikke beskytter nettstedet vil det bli hacket!

Dagens hackere er ikke barn som sitter på PC-en sin for å prøve å bryte seg inn på et nettsted. Hacking i dag er ”big business”. Det er for det meste profesjonelle som programmerer bots til å tråle seg gjennom nettet for å se etter svakheter. Når de finner det utnytter de seg av ressursene ved å stjele CPU-kraft, lagringsplass og båndbredde. Disse ressursene blir brukt til å sende spam-mailer, distribuere ulovlig materiale og stjålne filmer og musikk (for å nevne bare noen eksempler).

Hvis du er hacket risikerer du framtiden til bedriften din, og det kan få seriøse konsekvenser på mange nivåer. Du risikerer å miste tilliten til kundene da deres informasjon kan bli stjålet, dine e-poster kan ende opp i spam-filteret da din IP-adresse kan bli svartelistet og hvis du genererer inntekter på nettstedet ditt vil du definitivt risikere å miste disse…

Vi i Tenk Digitalt AS har tatt en aktiv tilnærming til nettstedssikkerhet og på alle våre nettsteder er det en sikkerhetsprogramvare for å hindre hacking, virus og spam. Vi har også som standard daglige sikkerhetskopieringer og en månedlig sikkerhetssjekk på alle klienters nettsteder. Hvis vi oppdager et sikkerhetsbrudd, jobber vi 24/7 for å ta tilbake kontrollen.

For å lære mer om å sikre nettstedet ditt, les denne artikkelen: 8 steg for å forbedre sikkerheten på nettsiden din

(Kortet ned)

Ta kontakt med oss dersom du har spørsmål eller trenger hjelp! Du kan nå oss på telefon: 23 89 68 11 eller send oss en e-post med dine spørsmål: [email protected]
eller legg igjen din kontaktinformasjon nedenfor og vi vil komme tilbake til deg så snart som mulig.

Ta kontakt

Tenk Digitalt hjelper deg med din digitale strategi, nettsider som konverterer til salg og økt trafikk til dine nettsider. Vi kan også bistå med verdivurdering av din bedrift og bistand til å finne nye aksjonærer. Ta kontakt i dag for en uforpliktende samtale!

 

Delt glede er dobbel glede!

I Tenk Digitalt AS er mottoet vårt ”sharing is caring” – ”delt glede er dobbel glede”, så vi har laget en guide til alt du trenger å vite for å lykkes med digital markedsføring. Du kan laste ned gratiskopien din i dag

Andre artikler du kanskje vil like

Følg gjerne bloggen vår dersom du er interessert i webdesign, sosiale medier og digital markedsføring. Fant du noen forbedringer du kan bruke på nettstedet ditt? Legg gjerne igjen en kommentar i kommentarfeltet under og del med vennene dine ved å klikke på ikonene nedenfor.

 

 

Dette innlegget er skrevet originalt på engelsk av daglig leder Pål Storehaug i Tenk Digitalt AS Tyrkia. Bearbeidet av Jan Sollid Storehaug og oversatt til norsk av Marte Vada

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Del denne artikkelen

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on email
Email
Share on whatsapp
WhatsApp
Jan Sollid Storehaug

Jan Sollid Storehaug

Daglig leder i Tenk Digitalt AS og foredragsholder. Jan har et stort engasjement for entreprenørskap og hvordan nye teknologier utfordrer oss og skaper nye muligheter. Les mer om Jans foredrag på Storehaug.no Send gjerne en epost til [email protected] eller ring 97512077 for en hyggelig prat!

Vi kan hjelpe deg med:

CTA-contact-us-new.png

Digital strategi

Tenk Digitalt kan hjelpe din bedrift å lage en praktisk plan for digital kommunikasjon og markedsføring. Vi diskuterer din digitale strategi og undersøker dine konkurrenter. Deretter kommer vi med konkrete forslag til forbedringer.

landingpage

Nettsider som virker

Har du nettsider som er godt egnet for digital markedsføring? Vi kan undersøke hvor godt nettstedet virker. Få en gratis vurdering av dine nettsider med konkrete forslag til forbedringer. Små endringer kan gi store resultater!

homepage-seo

Synlighet

Hvordan driver du trafikk til nettsidene dine? Tenk Digitalt kan lage innhold, optimalisere for søk, samt drive trafikk med sosiale medier, e-post og andre kanaler. Effektive nettsider gir mange besøk som konverteres til salg.

Jan Sollid Storehaug markedsføring i sosiale medier

Verdivurdering

Tenk Digitalt bistår gründere eller styrer som vurderer salg av sin virksomhet. Vi hjelper deg med riktig kommunikasjon mot din målgruppe. Første steg er å gjennomføre en grundig verdivurdering av din virksomhet..

Se hvordan trafikken stiger med en blogg

Finne investorer

Vi har oversikt over alle norske investorer og vet hvilke bransjer og hvilke investeringsfaser de er interessert i. Vi kan bistå ved små og store kapitalutvidelser og har deltatt i mange suksessrike norske og internasjonale emisjoner.

analysis-brainstorming-business-1571699

Aksjonærportal

Ønsker du å forbedre kommunikasjonen med dine aksjonærer? Vår aksjonærportal har BankID login for aksjonærer og styre. Løsningen kan brukes ved kapitalutvidelser og oppdaterer aksjonærregisteret med ett klikk.

Oppsummering av ukens digitale nyheter

Motta ukens mest interessante digitale nyheter direkte i innboksen helt gratis! Din e-postadresse er trygg hos oss – og du kan selvfølgelig melde deg av når som helst.

Les de siste digitale nyhetene

Vi gir deg gratis ukens viktigste digitale nyhetene fra norske nettsider som skriver om teknologi, digital markedsføring, gründerstoff, sosiale medier og søkemotorer.

Del denne artikkelen

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on whatsapp
Share on email

Ta kontakt

Tenk Digitalt hjelper deg med din digitale strategi, nettsider som konverterer til salg og økt trafikk til dine nettsider. Vi kan også bistå med verdivurdering av din bedrift og bistand til å finne nye aksjonærer. Ta kontakt i dag for en uforpliktende samtale!